Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

'Bevolking snakt naar toekomstvisie'

Grote zorgen over gevolgen voor MKB
Joop

De Winter beroept zich met genocidegrap op 'ironie'

  •  
23-11-2012
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
dewinter_300_05.jpg
Schrijver vindt dat er 'te veel Palestijnen zijn' maar bedoelde opmerking over sterilisatie Gaza-bevolking als 'suggestie voor vrede'
Schrijver Leon de Winter verdedigde zich vrijdagavond in het mediaprogramma De Kunst van het Maken tegen de kritiek die hij kreeg over zijn opmerkingen dat er anticonceptiemiddel aan het drinkwater van de Gazastrook moet worden toegevoegd. Volgens de schrijver was hij slechts ironisch en sarcastisch.
dewinter door Joop-nl De Winter stelt eerst dat zijn uitspraken verknipt zijn. Vervolgens leest hij de bewuste passage in zijn geheel voor maar die blijkt qua strekking nauwelijks af te wijken van wat er op de radio te horen was. De Winter vindt dat er te veel Palestijnen in Gaza-strook wonen. De aanwezigheid van veel jonge mannen brengt automatisch oorlog met zich mee, aldus de schrijver. Hij is van mening dat er na de Tweede Wereldoorlog vrede in Europa is gekomen dankzij de introductie van de pil. De vorming van de Europese Unie of andere initiatieven noemt hij in dit verband irrelevant.
Opinies:

Meer over:

nieuws, media,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (67)

Engelbert2
Engelbert223 nov. 2012 - 20:23

"De aanwezigheid van veel jonge mannen brengt automatisch oorlog met zich mee, aldus de schrijver. Hij is van mening dat er na de Tweede Wereldoorlog vrede in Europa is gekomen dankzij de introductie van de pil." Dus er is een pil die je alleen beschermt tegen jongetjes? Dan zou er nu enorm overschot aan vrouwen moeten zijn. Ik zie ze niet :( En er wonen te veel (met spatie, Joop) Palestijnen in de Gazastrook omdat Israel ze verdreven heeft van hun land en uit hun huizen. Laten we het bij De Winter maar op Alzheimer houden, anders wordt de vergelijking te pijnlijk.

JacquesDanzig
JacquesDanzig23 nov. 2012 - 20:23

De VARA biedt deze man de gelegenheid, om een "het was maar een grapje"-verdediging te leveren?

mees.
mees.23 nov. 2012 - 20:23

Die man is...GEK

Lozerech
Lozerech23 nov. 2012 - 20:23

Wat een intens nare man. Verder geen woorden vuil maken aan deze opgeblazen kikker.

Gogol
Gogol23 nov. 2012 - 20:23

"Het loshalen is een vorm van boosaardigheid" Wow, wat een gebrek aan zelfreflectie om eerst een misselijkmakende 'grap' te maken en daarna het slachtoffer te gaan spelen. Walgelijk gewoon.

Magikeven!ikheetMostafa
Magikeven!ikheetMostafa23 nov. 2012 - 20:23

Ik moest hier meteen denken aan het gedrag van soort boeven en die zijn alle gevaarlijkste: Er zijn boeven, vaak kennissen, vrienden of vreemden die pakken of stelen iets van je, steken dat in hun zak of tas en als jij toevallig dat ziet en hem op heterdaad betrapt, geeft de boef meteen compliment aan je dat je goed alert bent met je spullen en legt hij uit zijn ''actie'' en zegt dat hij alleen wilde testen of je alert bent, want hij houd zo van je!! Moet dat soort kennisen of vrienden tnog vertrouwen?!

lurana1
lurana123 nov. 2012 - 20:23

zijn de Palestijnen links en de Israël'S rechts? of is dat de bekrompen blik van de Nederlanders die niet in staat zijn genuanceerd te denken?

Artois
Artois23 nov. 2012 - 20:23

Oké dan beste Leon, hier komt die van mij. Doe het anticonceptiemiddel in het water van de Israëliers. Wellicht zal het stelen van land dan afnemn. Zie het als een geneesmiddel tegen landkleptomanie.

Artois
Artois23 nov. 2012 - 20:23

Bij mij bestaat de sterke indruk dat Leon de Winter door vijanden van Israël is ingehuurd.

JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

Ik vind het toch fijn dat De Winter zich zo begaan toont met de Palestijnen. Daar kunnen alle joden een voorbeeld aan nemen!

jelius
jelius23 nov. 2012 - 20:23

Shakespeare schreef, meen ik, 'there is many a truth said in a jest'. Anja Meulenbelt schreef dat Israel de Palestijnen ziet als een ecologisch probleem, vergelijkbaar met muskieten. Jezus keerde zich tegen het joodse geloof vanwege regelaanbidding, hij stelde daar naastenliefde tegenover. Gaza ligt naast Israel, van liefde lijkt geen sprake te zijn.

DanielHoogland2
DanielHoogland223 nov. 2012 - 20:23

"Hij is van mening dat er na de Tweede Wereldoorlog vrede in Europa is gekomen dankzij de introductie van de pil. De vorming van de Europese Unie of andere initiatieven noemt hij in dit verband irrelevant. " Als hij dat werkelijk meent, is Leon de Winter een heel gevaarlijke gek. Van zijn overige meningen en standpunten krijg ik konstant kokhalzen.

MichelReiziger
MichelReiziger23 nov. 2012 - 20:23

Eigenlijk is de staat Israel met haar 'kampf' mentaliteit een brok ironie.

JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

De Winter in de video: "het heet een hyperbool, als we geen hyperbool kunnen gebruiken". Een hyperbool is een overdrijving. Ik snap het. Deze 'grap´ van De Winter is een overdrijving van de stelling dat er teveel palestijnen in Gaza wonen. Het volgende is dezelfde hyperbool van de stelling dat er teveel joden in Israel wonen: "Misschien moeten we in het geheim de joden in Israël laten uitsterven". immers dat komt de facto op hetzelfde neer als "in het geheim een anticonceptiemiddel aan het drinkwater toevoegen." Leve de hyperbool!

Klungel2
Klungel223 nov. 2012 - 20:23

Waarom wordt die man überhaupt nog serieus genomen door de media?

prozaschrijverazazel
prozaschrijverazazel23 nov. 2012 - 20:23

Knap, maar eerlijk is eerlijk het mag gezegd worden onder de noemer vrijheid van het woord. Maar als ik nu zeg over de Joden of de inwoners van de door hun zelf uitgeroepen staat Israël dan heb je een probleem. Dan maak je kans om met het niet weggesneden kankergezwel in aanraking te komen dat hier huist onder de naam CIDI die jou op zijn eigen wijze de mond snoert en er bij kans ook nog eens een aantal kluiten aan pegels bij je vandaan wilt roven om je te beboeten dat je hier je vrijheid van het woord praktiseert jegens de door hunzelf uitgeroepen staat Israël. Goed Herr Winter vindt dus dat er in landen zoals in delen van Afrika en natuurlijk de gaza strook en het liefst heel Palestina maar eens aan geboorte beperking wordt gedaan, vanwege het in zijn ogen gunstige effect ervan. Want in zijn ogen heeft al dat door fokken van deze beesten in menselijke gedaante geen goed gedaan, oorlog ellende etc... Vraag ik me af, wie denkt Herr Winter wel niet dat die is, en wie denken de aanhangers (van deze ietwat gestoorde geest die wel erg jaloers was op zijn grote kwelgeest Theo van Gogh) wel niet die ze zijn om zo te mogen redeneren over andere volken, cq rassen. Een SGP leider die niet meer bijkomt van het lachen, vreemd is hij op eens wel voor geboorte beperking dan wel gedwongen of vrijwillig als het om andere volken, rassen gaat met een ander geloof of huidskleur. Dan mag het wel terwijl diezelfde gek prevelt dat het gereformeerde zooitje dat hem aanhangt maar moet door fokken omwille de wil van hun gestoorde moordlustige God. Heel vreemd, maar het zegt wel heel wat over deze engerd van de SGP. Nu met dit in oogschouw genomen met wat Leon de Winter prevelt hebben de Duitsers toch een goed voorbeeld gegeven middels de wat meer pijnlijke geboorte beperking die zij op de wat armere joden hebben lopen uitleven. Zij hebben immers laten zien dat je in hun visie een volk zo moet reduceren dat ze de aardkloot niet over bevolken wat dan alle gevolgen van dien heeft. Zie dit ook maar als Ironie wat je mag zeggen uit de naam van vrijheid van spreken en schrijven.

CliffClavin1993
CliffClavin199323 nov. 2012 - 20:23

En ja hoor, je kon er de klok op zetten: de Winter is een inflexibel sujet dat niet tot enig leren ooit, over wat dan ook, in staat is: http://www.elsevier.nl/web/Opinie/Leon-de-Winter/355442/Bevolkingsexplosie-oorzaak-geweld-Gaza.htm Volgende keer: 'Badr Hari is een gouwe knul, origineel waar, ook al heb hij zeuven man lens geschopt!' Arendo keek en zag dat het goed is (wat is díe man ook diep gezonken, zeg...).

manuela2
manuela223 nov. 2012 - 20:23

eerst was Gaza een stuk groter, je zou dus ook die stukken land terug kunnen geven, en dan is het er ineens niet meer overbevolkt en dat anticonceptiemiddel niet meer nodig. wat zou trouwens de gemiddelde leeftijd zijn in Gaza, 15? 20? als je nog kinderen over wil houden is het misschien wel verstandig om er meer te krijgen. ik wist trouwens niet dat een van de bijwerkingen van de pil vredelievendheid is ... dat staat niet in de bijsluiter hoor!

Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

De ironie leidt to parodie, de parodie leidt tot identificatie – dat is de onwrikbare wet, waaraan Van het Reve nog het meest onderhorig is ... Zo wordt het spel ernst. De corpsstudent speelt net zo lang de man met de grote bek, tot hij het is. Dat is het ironische van de ironie: dat zij het plotseling niet meer is. Hij is als het ware door de dubbele bodem van de ironie gezakt. Wie ironisch spreekt, zegt het tegendeel van wat hij meent, maar zodanig, dat de ander dat doorziet. Van het Reve zegt wat hij meent, maar zodanig, dat de ander dat niet doorziet en denkt nog steeds met ironie te doen te hebben. ('Het ironische van de ironie', Harry Mulisch, 1979)

Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

Als de vluchtelingen in Gaza naar huis mochten was Leon de Winter in één klap van zijn probleempje af. Ik schrijf 'probleempje', omdat De Winter niet eens in Israël woont, maar in de VS. En hij er ook niet zou willen wonen, vertelde hij ooit.

Le Chat Botté
Le Chat Botté23 nov. 2012 - 20:23

Of de Winters opmerking ironie is of niet laat ik ter beoordeling van zijn eigen geweten. Ik heb enkele jaren in Israël gewoond en toen waren er opmerkelijk veel joden die zonder ironie en met diepe bezorgdheid uitspraken dat de Palestijnen op eenvoudige wijze de Joden uit Israël konden verdrijven. De eersten hoefden hiervoor immers slechts in bed te blijven liggen. We zijn nu enkele decennia verder en deze urban myth is nooit werkelijkheid geworden. Maar de denkwijze is kennelijk deel uit blijven maken van hert Joodse gedachtegoed, getuige de vileine humor(?) van de Winter. Helaas zijn Joden en Palestijnen zwaar behept met het verschijnsel cognitieve dissonantie. Begrijpelijk, want bange mensen denken niet.

jelius
jelius23 nov. 2012 - 20:23

Noch De Winter, noch één van z'n opponenten schijnt in de gaten te hebben dat het hoge Gaza geboortecijfer enkel en alleen het gevolg is van het zionisme. Israel wil alleen getrouwde mannen met kinderen als goedkope arbeiders, ze hopen dat dat geen zelfmoordterroristen zijn, en VN voedselhulp gaat alleen naar gezinnen. De Palestijnen trouwen dus op hun 15e, en zorgen kinderen te krijgen. Toen de Palestijnen nog boertjes waren lieten ze een dergelijke bevolkingsaanwas wel uit hun hoofd.

Qizilbash
Qizilbash23 nov. 2012 - 20:23

Leon de Winter is gewoon op en top een zionist. Net zoals alle andere zionisten vindt hij dat in Israel de joodse populatie de meerderheid moet blijven vormen en dat de Joodse religie, cultuur en taal altijd dominant moeten blijven. Kortom een Joodse staat dus. Geen ruimte voor demografische, religieuze, culturele of taalkundige ontwikkelingen in Israel. JHW heeft het zo bevolen. Zijn opmerking van anticonceptiemiddel toevoegen aan het drinkwater van Palestijnen past heel goed in het Israëlische Zionistisch beleid omtrent het demografische gevaar van de Palestijnen. Dov Weissglass zei het al: "het idee is om de Palestijnen (Gaza) op dieet te zetten, maar hen niet van de honger te laten sterven". Officiële documenten bevestigen dit beleid. Er is onderzocht wat het minimum aan voedsel is om te overleven en er zijn orders gegeven om slechts hoeveelheden net daarboven toe te laten tot Gaza. Het gerechtshof van de Tel Aviv district heeft het Israëlische Ministerie van Defensie middels een rechterlijke uitspraak gesommeerd om deze documenten vrij te geven. http://www.haaretz.com/print-edition/news/defense-ministry-ordered-to-release-internal-documents-on-gaza-policies-1.352768 Grappig ook hoe Leon beweert dat een lagere bevolkingsdichtheid en geboortecijfer tot welvaart en vrede zouden leiden. Waarom past hij dit dan ook niet toe op de Israëlische Joden? Schaf het recht op terugkeer van iedere Jood ter wereld naar Israel af en de jaarlijkse bevolkingsgroei daalt al drastisch. Bijkomend voordeel is dat er dan al 1 aspect van het Israëlische apartheidsbeleid en dus onvrede bij de Israëlische Palestijnen is weggenomen. Bevorderlijk voor de vrede dus. Schaf verder het trouwverbod tussen Israëlische Palestijnen en Palestijnen uit de bezette gebieden af en ook de situatie in Leon's geliefde Gaza, waar hij zich blijkbaar zo bezorgd over maakt, zal verbeteren. De bevolkingsdichtheid in Gaza zal immers afnemen, dus meer welvaart en vrede. Deal Leon? Iedereen blij toch?

BasVV
BasVV23 nov. 2012 - 20:23

Even helemaal los van de Winter en Palestina. Demografen hebben aangetoond dat er een relatie bestaat tussen het aantal jonge mannen en (burger)oorlogen. Er zijn dan wel specifieke omstandigheden nodig. Te veel jongens die overleven in een land dat geen werk of mogelijkheden voor die jongens heeft loopt risico. Ze hebben geen werk. Dat is er niet. Daarom kunnen ze niet trouwen. Want hebben geen inkomen. Zitten wel vol energie en wilskracht. Dat schijnt een explosieve kracht te kunnen zijn. Wij voeren actie om alle kinderen te laten leven. Maar een land moet die kinderen ook aan kunnen. Het natuurlijke proces wordt verstoord. Van de acht kinderen blijven er zeven in leven. Die krijgen onderwijs. Ze kunnen lezen en schrijven en rekenen. Er wordt ze zelfs hoop op een mooie toekomst voorspelt. Maar vervolgens is er niets. Ze kunnen met die kennis nergens terecht. De economie is daar niet op ingesteld. Een humanitiare ramp ligt dan voor de hand. Of dat in de Gaza ook zo is weet ik niet. Maar de theorie klopt wel. Overigens ook voor meisjes een ramp. Er zijn genoeg jongemannen. Maar ze mogen niet trouwen met iemand die haar niet kan onderhouden.

CliffClavin1993
CliffClavin199323 nov. 2012 - 20:23

Leon de Winter doet mij ondertussen steeds denken aan de Spaanse schaatser Gomez. Legendarische figuur. Ik dacht jaren '80 vorige eeuw. Hij mocht krachtens de regels meedoen, maar kon met geen mogelijkheid de toppers, of de modale schaatsers bijhouden. Bovendien had hij, eh, een 'zeer persoonlijke slag'. Dus schaatste hij altijd alleen, op het eind van een bepaalde afstand. Tot groot vermaak van het publiek. Soort van Eddie 'The Eagle', die van het schansspringen. Voor mij is de Winter de Gomez van de tegenwoordige opiniërende journalistiek.

FritsGuevara
FritsGuevara23 nov. 2012 - 20:23

Die grap van hem heeft toch een grotere kern van waarheid dan ik eerst had verwacht. Hij vindt duidelijk dat Palestina overbevolkt is en dat dat de oorzaak is van geweld van de kant van de Palestijnen. Wat ik bij hem mis, is dat hij volledig buiten beschouwing laat, hoe die grote kluit mensen amper internationale handel kan drijven vanwege de blokkade tussen Israël en Palestina. En als die deur eerder wel op een kier stond, gingen er meteen allerlei terroristen de boel in Israël opblazen. Dat isolement is veroorzaakt door overheden, en overheids-achtige godsdienst die bij gebrek aan economie zo goed kan vissen in dat troebele water van ellende, die door die overheden zelf juist in de hand is gewerkt. Wat er dus gebeurt, is een soort vicieus effect van "het probleem dat overheid heet". Niet overbevoking (een Aziatische metropool functioneert wél) maar zo'n militante overheid die ook nog eens terroristen herbergt en zich laat steunen door extremistische landen, díe is het probleem.

[verwijderd]
[verwijderd]23 nov. 2012 - 20:23

Het lijkt erop dat Meneer De Winter met zijn "verdediging" van de uitspraken niet echt veel "helpt" om het dan zo maar te zeggen. Ik kan op dit moment de video niet bekijken maar uit de tekst maak ik op dat er blijkbaar: - er "gewoon" te veel palestijnen zijn... Here we go again...Adolf De Winter....ik krijg bijna de neiging om te zeggen: ik vind dat er teveel mensen als Leon De Winter zijn.... En het tweede "argument" m.b.t zijn genocide-grapjes: - in europa vrede is dankzij de pil....en anticonceptie...verder niets... Sinds de 2e wereldoorlog is juist een gigantische bevolkingsgroei ontstaan door een heleboel verschillende redenen. Waaronder vrede, welvaart, technologische ontwikkeling. In simpele aantallen is de bevolking wereldwijd, ook in Europa en de VS, de bevolking meerdere malen vermenigvuldigd. Iets wat daarvoor nooit eerder op die schaal is gebeurd. Dus een totaal onzinnig argument. Mijn suggestie voor de vrede is dat mensen zoals Meneer De Winter vrijwillig hun mond houden over serieuze zaken. Aangezien ik hem en anderen dat niet kan en niet wil verbieden. Echter het is precies dit soort gedachtegoed dat echte vooruitgang op deze planeet in de weg staat. Daar wordt ik persoonlijk ontzettend MOE van.

1 Reactie
Gogol
Gogol23 nov. 2012 - 20:23

"In simpele aantallen is de bevolking wereldwijd, ook in Europa en de VS, de bevolking meerdere malen vermenigvuldigd. Iets wat daarvoor nooit eerder op die schaal is gebeurd. Dus een totaal onzinnig argument. " Nou... naar ik meen te weten is de bevolkingsgroei in het Westen na de babyboom inderdaad afgenomen (nog steeds een groei, maar minder groei). Terwijl in armere landen de bevolking wel exponentieel groeit (met name India). Maar De Winter legt selectief verbanden. Er is geen causaal verband tussen bevolkingsgroei en oorlog. Eerder tussen sociale ongelijkheid en (burger)oorlog. De dingen die De Winter opnoemt zijn dus geen argument voor stop van de bevolkingsgroei, maar voor het oplossen van sociale ongelijkheid. Maar ja... dat past weer niet in het straatje van De Winter en consorten.

mihai2
mihai223 nov. 2012 - 20:23

En ik dacht dat de vrede in Europa was gekomen toen de Duitsers de bezetting hebben beëindigd.

1 Reactie
FransAkkermans1947
FransAkkermans194723 nov. 2012 - 20:23

Ik denk dat het anderen dan Duitsers zijn geweest die de bezetting hebben beëindigd.

JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

Deze jood vindt dat er 'te veel Palestijnen zijn' en vindt sterilisatie van de Gaza-bevolking als 'suggestie voor vrede'. Eigenaardig. Volgens mij zijn er vééél te veel joden. Er zijn ook véél meer joden dan palestijnen! Om het evenwicht te herstellen is *castratie* van alle mannelijke joden daarom veel beter voor de vrede. Maar hoe maak je alle jodinnen onvruchtbaar? Iemand een idee?

2 Reacties
Gogol
Gogol23 nov. 2012 - 20:23

"Volgens mij zijn er vééél te veel joden." Dit vind ik net zo'n onsmakelijke opmerking. Het probleem ligt niet bij 'Joden' maar bij Israël. Israël =/= het hele Joodse volk. Al wil Israël dat zelf wel graag doen geloven. Richt je (terechte) woede op het regime, niet op een heel volk. Dat is namelijk net wat er fout gaat in dat gebied.

Wiljan45
Wiljan4523 nov. 2012 - 20:23

Jij zegt: ...' vindt sterilisatie van de Gaza-bevolking... '' Ernsige verdraaiing van andermans woorden, wellicht overgenomen van (de makers van ) de ondertitel bij dit Joop-bericht: http://www.joop.nl/show/detail/artikel/17220_lachen_om_genocide_met_leon_de_winter/ Steriliseren' , dat woord is niet gebruikt, en is niet gelijk aan 'een anticonceptiemiddel toevoegen'.

GingerTed
GingerTed23 nov. 2012 - 20:23

Vroeger maakten alleen cabaretiers, die toen nog allemaal links waren, en linkse media, en activisten dit soort botte "grappen", die soms ook zeker grappig waren, richting alles wat rechts, christelijk, conservatief, kortom niet-links was, en noemden het, als ze het al eens verdedigden, ook ironie, maar nog vaker vonden ze het niet meer dan lachwekkend als ze er al op aangesproken werden. Nu er ook rechtse cabaretiers, media, en activisten zijn, die hun eveneens vaak stijlloze humor richting links, "progressief, en de islam spuien, die net als de linkse destijds ook best wel eens grappig is, huilt links krokodillentranen.

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

"Vroeger maakten alleen cabaretiers, die toen nog allemaal links waren, en linkse media, en activisten dit soort botte "grappen", die soms ook zeker grappig waren, richting alles wat rechts, christelijk, conservatief, kortom niet-links was" Juiste constatering. Hoog tijd dat links dat weer eens wat meer gaat doen. De hufterigheid en schofterigheid is tegenwoordig door rechts gekaapt en heeft daar veel succes mee geboekt (zie PVV en VVD tegen alles wat links, moslim, progressief, kortom niet-rechts is) Links heeft hier duidelijk iets laten liggen.

[verwijderd]
[verwijderd]23 nov. 2012 - 20:23

De toelichting van de Winter maakte voor mij veel goed eigenlijk. Vooropgesteld, de man is een doorgedraaide Israël-supporter. Maar wat hij vertelt over overbevolking vind ik veel hout snijden. Sinds anticonceptie is het aantal kinderen in Europa sterk afgenomen. Specifieker de jongemannen in de fighting age, 15-40 gok ik. Daardoor is er mede vrede gekomen in Europa, dat vind ik plausibel. Als ik in Afrika of de islamitische landen kijk: het zijn altijd mannelijke personen van 15-40 jaar die kennelijk schik hebben in ruzie maken. Als je een overbevolking met een youth bulge hebt zijn de omstandigheden "gunstig" als je op oorlog zit te wachten. Veel jongemannen in de fighting age. Gaza heeft een uitermate jonge bevolking met liefst 30% jongeren. Gaza is bovendien een gesloten zone, mensen hebben er niets wat het leven leuk maakt. Al die Gazaanse jongemannen bij elkaar raken gefrustreerd en gaan vroeg of laat vechten. In dit geval is de joodse zondebok snel gevonden. (Niet gek overigens omdat Israël Gaza op slot heeft gedaan). Als je dán zegt dat Gaza baat zou hebben bij anticonceptie, vind ik dat eigenlijk een zeer verstandig idee. 90% van de landen met een youth bulge zijn in oorlog. Als Nederland even dichtbevolkt zou zijn, zouden we hier 100 miljoen mensen hebben! Dat zou een regelrechte ramp zijn.

2 Reacties
eeweew
eeweew23 nov. 2012 - 20:23

Je beseft dat je hem nu volledig napraat?

nico1943
nico194323 nov. 2012 - 20:23

Waar kan ik deze rapporten of onderzoeken, die ter grondslag liggen aan die onzin van de Winter, lezen?

JoopSchouten
JoopSchouten23 nov. 2012 - 20:23

Zijn perceptie ontspoort. Hij mist wissels naar andere realiteiten. Ik snap niet dat hij wordt uitgerangeerd.

1 Reactie
JoopSchouten
JoopSchouten23 nov. 2012 - 20:23

Ik snap niet dat hij NIET wordt uitgerangeerd. Prdn

HanvanderHorst1
HanvanderHorst123 nov. 2012 - 20:23

Je moet een grap nooit uitleggen, dan maak je het alleen maar erger. Daarvan heeft Leon de Winter wel blijk gegeven. Hij heeft op de solidariteitsavond een boosaardige constatering gedaan die hij in de context duidelijk niet serieus bedoelde. Althans zo vatte ik het op. Kroeghumor was het voor het late avonduur, niet iets om iemand aan op te hangen. Dat merk je als je de hele tekst in zijn context leest - zowel die uit het radiofragment, als het stuk dat Leon de Winter op de televisie voorlas. Maar met de uitleg gaat het fout. Hij ontwikkelde twee stellingen: 1. Als er teveel jonge jongens in een land opgroeien, dan leidt dat onvermijdelijk tot oorlog. 2. De Palestijnen zijn zo onverstandig geweest om hun bevolking tot anderhalf miljoen te late uitgroeien op een veel te klein stukje grond. Dat moet wel tot armoede en kansloosheid en wrok leiden. Met andere woorden: de Palestijnen hebben in Gaza een menselijke bom laten ontstaan en Leon de Winter vertelde dit zo, dat zijn toehoorders werden uitgenodigd te denken dat zij dit expres hadden gedaan. Conclusie: dit blijft een gebied van armoede en rancune waar - met name door al die jonge jongens - alleen maar geweld kan uitgaan. Er is immers geen organon met de pil, zoals dat in Europa het aantal jonge jongens dankzij de anticonceptie drastisch heeft ingeperkt. Dit nu is kwaadaardige onzin: er zijn verschillende gebieden met een zeer hoge bevolkingsdichtheid waar niettemin een behoorlijke welstand is ontstaan zoals Singapore of Hongkong. Dat potentieel heeft Gaza ook. Daar twijfel ik geen moment aan. De voorwaarde is natuurlijk wel dat er naast Israël een Palestijnse staat komt en dat die economisch samenwerken in plaats van dat zij hun krachten en hun energie verspillen aan wapenwedlopen en oorlog. Zowel de Palestijnen als de Israeli doen niets tot zeer weinig om aan hun improductieve conflict een einde te maken. Vandaar ook dat solidariteit met een van de twee partijen weinig zin heeft. Daar komt geen vrede van. De afgelopen dagen heeft Obama Israel onder handen genomen en president Morsi van Egypte Hamas. Dat leidde tot een wapenstilstand. Dát is kennelijk de weg die tot resultaat leidt. Beste einddoel: een Israël dat met opgeving van de nederzettingen in de bezette gebieden zich terugtrekt op de grenzen van 1967 en die grenzen ook mag beveiligen. En iets heel ingewikkelds in Jeruzalem die de joden en de moslims de soevereiniteit geeft over hun eigen heilige plaatsen. Iets met meervoudige identiteiten, iets Brussel-achtigs. En dat verhaal over die overbevolkte Gaza-strip waar alleen maar ellende uit voortkomt, dat helpt dan niet.

3 Reacties
JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

=="Kroeghumor was het voor het late avonduur" == Sorry Han, maar dit was geen kroeg. Dit soort 'grappen' over islamieten zijn salonfähig geworden. Ja, en dit was zelfs geen salon maar een publieke toespraak de NOS erbij. Uit de volledige tekst die De Winter uitsprak én zijn uitspraak in het videofragment over wat hij ervóór met zijn vrouw daarover zei, kun je echt maar één conclusie trekken: dit was geen kroegpraat maar boosaardige opzet.

JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

PS Voor het overige helemaal met je eens; knappe analyse.

hphilippens
hphilippens23 nov. 2012 - 20:23

Maar daarnaast was zijn uitleg niet gespeend van domheid. Door de pil waren er volgens de Winter in Europa geen oorlogen meer. Laten we eens even kijken. De pil kwam er eind zestiger jaren. De gevechtsklare jongeren die niet geboren werden moeten we zo'n twintig jaar later plaatsen. Van 1945 tot 1990 moet Europa dus een oorlogsgebied zijn geweest. Ik herinner me alleen kruisraketten en SS20 die nooit gebruikt zijn. Het moet dus echt een oorlogswinter geweest zijn.

BakkerGerard
BakkerGerard23 nov. 2012 - 20:23

Zijn grap was 'ironisch en sarcastisch.' Inderdaad, en ik ben blij dat hij dat toelicht. Wat mij betreft geen issue meer. Wat ik wel vreemd vind is dat de media zoveel ruimte biedt aan fundamentalistische geluiden. En van tv kan ik me het nog wel voorstellen: er is maar weinig belangstelling voor een normale discussie: liever ziet men ongenuanceerde one-liners. Maar laatst stond in De Volkskrant, na een lang interview, ook al zo'n kolderbrief van De Winter helemaal afgedrukt. ???

2 Reacties
nico1943
nico194323 nov. 2012 - 20:23

Ja, en zo welkom bij Pauw en Witteman. Dat geeft al gelijk te denken.

hphilippens
hphilippens23 nov. 2012 - 20:23

De media bieden.

JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

Je herkent dictatoriale persoonlijkheden aan hun gedram, mensen niet uit laten praten, met stemverheffing mensen in de rede vallen en dan gewoon er doorheen blijven doorpraten tot de ander zijn/haar mond houdt. In dit videofragment zie je daar een goed voorbeeld van. Elf keer.

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer223 nov. 2012 - 20:23

En een utopist herken je aan uitspraken als: "wie niet in wonderen gelooft is geen realist" (De Winter in het videofragment en over utopisten zie het recente: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/17202_is_de_sp_een_club_van_gevaarlijke_utopisten/)

mihai2
mihai223 nov. 2012 - 20:23

Dus als de moslims minder gaan fokken dan worden ze blij dat Israël hun land inpikt?

1 Reactie
FransLenaen
FransLenaen23 nov. 2012 - 20:23

Nee, maar dan zijn er minder Mohammeds die denken dat Hamas hen daadwerkelijk helpt.

CliffClavin1993
CliffClavin199323 nov. 2012 - 20:23

Volgens mij is de Winter één van die mensen die geen 'sorry' uit hun mond kunnen krijgen, nooit of te nimmer. Voor die lui moet je héél erg uitkijken. Wie niet klein kan zijn, zal nooit groot zijn.

1 Reactie
Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

Waarom zou hij sorry moeten zeggen wanneer hij meent wat hij zegt? Dat hij het in een 'grap', 'sarcasme', 'hyperbool', 'ironie' (hij verzint elke dag een andere) etcetera verpakt, is alleen maar om zichzelf in te dekken. Het concept van Palestijnen als "demografische bedreiging" of "demografische bom" is heel gebruikelijk in het zionistische en Israëlische discours.

Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods
Wij, Prins Pils, bij de gratie Gods23 nov. 2012 - 20:23

Als De Winter had gesteld dat er een anticonceptivum in het drinkwater van de Palestijnse én de Israëlische gebieden gedaan zou moeten worden, zou het geen probleem zijn geweest. Maar hij wil alleen de Palestijnse bevolkingsaanwas stopzetten, terwijl de Israëliërs zich ook hard voortplanten. In het begin, met de omgekeerde diaspora, groeide de Israëlische bevolking zelfs véél harder dan de Palestijnse.

1 Reactie
TheBigLebowski
TheBigLebowski23 nov. 2012 - 20:23

Inderdaad, er zit genoeg agressie aan Israelische kant. Ook maar wat pilletjes toevoegen daar. Misschien zijn er nog wat nabestaanden van Mengele die wat ideeen hebben?

Wiljan45
Wiljan4523 nov. 2012 - 20:23

Steriliseren hetzelfde als een anticonceptiemiddel toevoegen ? Agossie. Dat stelde de redactie van Joop ook al... Ik verwees je niet voor niets naar deze lopende discussie, bovenaan: http://www.joop.nl/show/detail/artikel/17220_lachen_om_genocide_met_leon_de_winter/ Ik haal die discussie hiernaartoe voor je: -------------------------- IK: In de ondertitel staat: '.. Applaus voor suggestie om bevolking Gaza te steriliseren' Het woord steriliseren is niet gebruikt. De makers van dit bericht op Joop belazeren de boel. Reactie redactie Joop: Steriliseren betekent voorkomen dat mensen zich voortplanten. Als er anticonceptiemiddel in het drinkwater zit is dat het resultaat. IK: steriliseren houdt ook in dat je bepaalde 'draadjes' doorknipt in het mannelijk geslachtsorgaan. Dat is totaal wat anders dan een anticonceptiemiddel toevoegen aan drinkwater. Dat 'de pil' voor vrouwen is bedoeld, is jullie niet bekend? Blijft staan: Jullie belazeren hier de boel Reageerder Piet de Geus antwoordde nog beter op de onzin van de Joopredactie: 'Steriliseren is het onvruchtbaar maken van mannen door de zaadleiders te onderbreken en het onvruchtbaar maken van vrouwen door de eileiders te verbreken of blokkeren. Doorgaans is die ingreep permanent en onherstelbaar. Andere manieren om te voorkomen dat mensen zich voortplanten hebben niets met steriliseren te maken. Als je de pil gebruikt is dat geen sterilisatie, ook niet als die door het drinkwater zit.'

2 Reacties
Wiljan45
Wiljan4523 nov. 2012 - 20:23

Correctie: deze reactie hoort onderaan de discussie volgend op 'Jan de Boer, vr 23 november 2012 22:10'

Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

Okee, laten we dat eens wetenschappelijk gaan testen. Ik laat me steriliseren en jij gaat de pil slikken. Ben benieuwd wat het verschil gaat opleveren! Van Dale: ste·ri·li·se·ren (werkwoord; steriliseerde, heeft gesteriliseerd) 1. (van mensen en dieren) onvruchtbaar maken 2. van bacteriën e.d. ontdoen door verhitten tot boven 100 °C

meijerlahn
meijerlahn23 nov. 2012 - 20:23

De explosieve groei van ultra orthodoxe Joden in Israël, dat is pas linke soep voor de democratie, maar ook voor de seculiere bevolking.

3 Reacties
Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

Het geboortecijfer van de illegale joodse kolonisten op de West Bank is vrijwel net zo hoog als die van de Palestijnen in Gaza.

Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

Herstel: nog veel hoger.

jelius
jelius23 nov. 2012 - 20:23

Zij volgen de Talmoed regels. Die zijn er op gericht het maximale aantal nakomelingen te krijgen.

tabby2
tabby223 nov. 2012 - 20:23

Bas Heijne schreeft het vandaag treffend in NRC"; Wanneer het nationale dwaallicht Leon de Winter voor de camera als deskundige zijn licht mag laaten schijnen over het Midden- Oosten, geef je publiekelijk aan dat iedereen overal van alles af weet'. Omdat we het in Nederland allemaal verkeerd zien werd de Winter door de media ook al opgetrommeld om de Amerikaanse verkiezingen te duiden, want daar heeft hij ook verstand van . Hij voorspelde een overwinning van Mitt Romney.

1 Reactie
Sonia2
Sonia223 nov. 2012 - 20:23

Joris Luyendijk had eerder al aangegeven dat De Winter de ballen verstand heeft van de regio.

JanB2
JanB223 nov. 2012 - 20:23

Er was ook ooit iemand die vond dat er teveel Joden in Europa woonden.

2 Reacties
jelius
jelius23 nov. 2012 - 20:23

Die zag dat verkeerd. Alleen Uitverkorenen mogen zulke ideeën hebben.

CliffClavin1993
CliffClavin199323 nov. 2012 - 20:23

Alles wat die man deed was ironisch bedoeld, Jan. Het wordt tijd om hem te vergeven, denk je niet?