Ik weet niet hoe het er nu mee gesteld is maar ik zie Mexico Stad hier niet genoemd bijvoorbeeld. Wat ik met dit voorbeeld bedoel is dit. Het maakt ook veel uit waar een stad ligt. Als een grote stad ook nog eens in een dal ligt dan is het fijnstof en de rest van de luchtvervuiling vaak niet te harden.
Eén (1) containerschip vervuilt meer dan 1 miljoen auto's, maar geen haan die daar naar kraait. Vreemd toch.
Lekker goedkoop roep toeteren zonder echte gegevens of bronnen. Of überhaupt context. De zeevaart is een grote vervuiler, dat zal ik niet ontkennen. Maar altijd nog minder vervuilend dan de luchtvaart, wegvervoer of spoor per vervoerde ton per kilometer. Daarnaast wordt het gebied waar niet meer met zwavelrijke brandstof mag worden gestookt steeds groter. Dit om de "asfalt" verbrandingsmotoren aan banden te leggen en grote rederijen te dwingen om te investeren in betere schonere verbrandingsmotoren of voortstuwing. Als U wilt aankaarten dat wij door middel van ons consumptie gedrag daarbij schuldig zijn dan kan ik dat zeker begrijpen. Sluit de supermarkten maar, we gaan lekker weer bij de boer vers geteelde groenten halen. Bij de volgende boer halen we eieren kaas en andere zuivelproducten, en er zullen vast nog wel boeren zijn die weer aan huis gaan slachten. Moeder de vrouw die fietst wel weer de hele dag rond om boodschappen in huis te halen want met de auto veranderen we nog niets. Of we gaan met zijn allen weer ons eigen eten produceren. En een beetje met ruilhandel wat variatie in ons eten brengen. Nee, ik vrees toch echt dat U een andere zondebok moet zoeken. We zullen ons consumptie gedrag moeten aanpassen en betere technologie moeten nastreven. Maar ja, dat roepen zal nog heel lang blijven, terwijl de woestijn steeds groter wordt. Uiteindelijk zullen er dus meer roepende in de woestijn komen.
Er zijn genoeg gegevens over, je hoeft alleen maar te googlen op pollution containerships... http://www.theguardian.com/environment/2009/apr/09/shipping-pollution dus het roeptoeteren laat ik aan jou...
Kijk eens voor de "lol'op deze site: http://www.worldometers.info/world-population/ en je kan vrijwel direct een link leggen tussen inwoneraantal van de aarde en het fijnstof. Veel teveel inwoners, dus veel te veel fijnstof
Je ziet al aan het aantal reacties hoe geïnteresseerd men is in de échte reden voor alle ellende. Liever zoeken ze naar grotere dweilen, méér paarden achter de wagen, en nóg meer maniertjes om de symptomen te bestrijden. Lang leve de voortplantingssubsidies.
Het is wel heel jammer dat alle welvaart wordt gebruikt om auto's te kopen in Nederland. Het wordt er allemaal niet beter op in Nederland, dat is duidelijk. Er zijn steeds meer auto's met alle gevolgen van dien. Het had er allemaal heel anders uit kunnen zien in Nederland.
Het is vooral jammer dat mensen altijd weer als eerste naar de auto wijzen als het over vervuiling gaat. Geen wonder dat automobilisten inmiddels 3-5x meer belasting betalen dan het rijk aan mobiliteit uitgeeft. En ik vind het wel leuk, al die auto's. Ze hebben ons een ongekende vrijheid gebracht, niet in het minst in de vorm van vrije tijd. Ik verkeerde zelf een paar jaar in de gelukkige omstandigheid dat de trein mij een directe deur-tot-deurverbinding naar mijn werk gaf, maar in bijna alle andere gevallen wint de auto het, zelfs met files. Als ik op de weg zit en ik kijk naar de automobilist naast mij, dan zie ik geen luie milieuvervuiler die te belazerd is om de trein te pakken, maar een huisvader m/v die de tijd heeft gehad om ontbijt met zijn kinderen te hebben en ook op tijd thuis is om ze nog even met huiswerk te helpen. Dank zij de auto. Vooral door het afschaffen van de auto's wordt Nederland minder leuk voor een idere die er van afhankelijk is, en dat zijn nogal wat mensen. Daar zullen we eerst wat aan moeten doen... en meer OV gaat daarbij echt niet helpen (bron: CBS) Even wat feiten over fijnstof: de regelmatige overschrijding van de normen komt zuiver en alleen door het voortdurend verlagen van die normen. Het is goed om die normen aan te scherpen om schonere technologie aan te jagen, en omdat we steeds beter inzien wat de effecten van fijnstof op de gezondheid zijn. Maar feit is ook dat de fijnstofconcentraties in de afgelopen *eeuw* gedaald zijn, en nog steeds dalende zijn. Met name de omschakeling van kolen naar gas voor koken en stoken heeft geholpen. En verbrandingsmotoren worden steeds beter. We zijn dus goed op weg. (Bron: RIVM: http://rivm.nl/dsresource?type=pdf&disposition=inline&objectid=rivmp:201150&versionid=&subobjectname= ) Dan de auto. Wat draagt die eigenlijk bij aan de vervuiling? Dat valt nogal mee, volgens het RIVM. Die becijferden dat de bijdrage van personenvervoer aan fijnstof in het centrum van Rotterdam zo'n 10% was. Dat toont meteen de onzin van de milieuzone daar aan: als je de stad helemaal autovrij maakt win je dus 10%, een fooi. En uiteindelijk heeft men slechts een handjevol oudere auto's verbannen, het behaalde effect is verwaarloosbaar (geschat op 2% van de totale uitstoot, al noemt milieudefensie een hoger percentage omdat zij vergelijken met de totale uitstoot van auto's, niet met alle uitstoot)... het eerste het beste cruiseschip dat de havenstad aandoet doet dit effect voor het komende jaar teniet. En landelijk zien we hetzelfde beeld: personenvervoer draagt maar zeer beperkt bij aan fijnstof (Bron: Kennislink: http://www.kennislink.nl/publicaties/normen-luchtkwaliteit-ontoereikend ) Opnieuw zien we dat het beleid voor (en vooral tegen) auto's vooral door emoties wordt ingegeven, niet door feiten. Autootje pesten is gemakkelijk. De laatste medische kennis op het gebied van fijnstof laten zien dat het nog schoner moet. Maar laten we dan onze peilen richten op doelen waar het meeste effect mee te behalen is, en niet voor de zoveelste keer op de auto. Zeker niet in de vorm van milieuzones die nauwelijks effect hebben maar een kleine groep eigenaren van oude auto's onevenredig hard raken, financieel en in het geval van geliefde olddtimers ook emotioneel. Gewoon wachten: die oude auto's gaan vanzelf wel stuk. En hier is een radicaal idee: maak nieuwe auto's eens wat goedkoper! Dan zijn mensen wellicht geneigd om niet in hun oude stinkdiesel te blijven rijden tot de wielen er af vallen.
Met je eens Go. Met minder auto's krijg je een leuker land. Ze maken ook nog eens een klere-herrie waar buitenshuis praktisch nergens aan te ontkomen is.
Waarom trekt men, dit wetende, toch massaal richting steden, daarmee het probleem nog versterkend?
Mensen die in steden leven, rijden aanzienlijk minder auto dan mensen die landelijk wonen, en dragen daarom veel minder bij aan de uitstoot van fijnstof.
Nick Ros Mensen die in de stad leven, pakken ook veel vaker de fiets omdat alles dichtbij is. Als alles ver weg is, dan ga je altijd met de auto.
Goudvis Zolang er bij mij in Blijdorp gemiddeld 3 auto's per huishouden staan en soms ook nog motoren er boven op voor dezelfde mensen vrees ik dat je aan wensdromen doet. In mijn straat zelfs een motor waaraan een Boeing motor lijkt te zijn geplakt. Wat is het nut of lol daar toch van?
Hoe zou dat nou toch komen ? Misschien dat’t iets te maken heeft met het feit dat er nogal veel mensen zijn bijgekomen de laatste 200 jaar ? Nee vast niet. . Gelukkig worden de grootste boosdoeners in elk geval standvastig aangepakt ; niet meer roken in de kroeg, en niet meer met je ouwe eend naar Rotterdam. . Intussen is’t lekker weer. Iedere avond barbecue’en, de vuurkorf er bij aan, en over een paar weken met de “kids” het vliegtuig in om te genieten van een welverdiende vakantie in een ver land.
In Rotterdam was het lang erg smerig. En het valt nog niet mee. Er is een lange inhaalslag nodig om mensen in Rotterdam zelf ook maar enigszins de gezonde lucht te geven als mensen die hier al vervuilend hun lusten komen botvieren maar de lasten bij ons laten. @ AdrieK. In de stad mogen geen mensen wonen? Wat wil je met al die mensen? Mogen ze bij in je dorp komen wonen? Dan wordt het hier schoner maar jou vuiler. Is het niet meer redelijk dat we iedereen een prettige plek geven om te wonen?
Ja, maar van mening zijn dat er wel genoeg mensen zijn inmiddels, zeker in Nederland, is niet PC en een emigratiegolf die echt zoden aan de dijk zet valt op korte termijn ook al niet te verwachten.
Ik ben wel heel erg benieuwd of jij zelf auto rijdt, of je ooit met het vliegtuig op vakantie gaat of anderszins. ooit naar een BBQ gaat of het zelf doet. Je zou ook kunnen zeggen dat openbaar vervoer i.p.v. autowegen een goede oplossing is. Armoede in de derde wereld terugdringen door eerlijke producten te kopen voor eerlijk geld. Een van de grootste oorzaken van bevolkingstoename.. Ben jij eigenlijk wel blij met jezelf of had je niet geboren mogen worden! Of zijn het enkel de anderen die niet welkom zijn.... Denk jij echt dat de luchtverontreiniging ontstaat door het roken van een sigaret? Misschien wordt er wel te weinig gerookt zodat mensen te lang blijven leven en moet er wat extra gerookt worden om het probleem van overbevolking op te lossen.
"In de hoge inkomenslanden, voldoet 56 % niet aan de gezondheidsstandaarden." Dat is dus wel heel fout denken, want tegenwoordig gaat een bedrijf net zo lief naar een ander land om daar de boel te bevuilen. Er is ook globale opwarming van de aarde, dat zegt dus genoeg?