Joop

De wereld brandt

  •  
07-08-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
99 keer bekeken
  •  
News Bilder des Tages Griechenland - Insel Eub�auf der griechischen Insel Eub�Evia) evakuierte die K�ache �

© News Bilder des Tages Griechenland - Insel Eub�auf der griechischen Insel Eub�via evakuierte die K�ache �acht bis Freitag Hunderte von Einwohnern und Urlaubern mit Patrouillenbooten, Fischerb

Rond Athene is de brandweer al dagen bezig om bosbranden te blussen. De brandweerlieden krijgen hulp van collega’s uit Cyprus, Frankrijk en Zweden. De extreme temperaturen van boven de veertig graden zorgen voor een ongelijke strijd. De verwachting is dat de hitte de komende dagen nog verder toeneemt.
Duizenden Grieken zijn op de vlucht geslagen omdat het vuur niet is te stoppen. Bewoners van het Griekse eiland Evia, ten oosten van de hoofdstad, zijn geëvacueerd. De beelden van de vuurzee die zij ontvluchten, zijn beangstigend.
Meer in het westen, op het schiereiland Peloponnessos, richten de branden eveneens grote schade aan. Onder meer Olympia, waar acht eeuwen voor Christus de eerste Olympische Spelen plaatsvonden, wordt bedreigd.
Ook andere plaatsen in Zuid-Europa hebben te lijden onder bosbranden, blijkt uit een overzicht van het Europese Bosbranden Informatie Systeem. Er worden hevige branden gemeld in onder meer Italië, Kroatië, Oekraïne, Roemenië, Albanië en Servië. Noord-Macedonië heeft de noodtoestand uitgeroepen, in Turkije zijn de branden in zeker tien jaar niet meer zo erg geweest.
Aan de andere kant van de Atlantische Oceaan leiden de hoge temperaturen eveneens tot grote problemen. Een groot deel van het plaatsje Greenville in de Amerikaanse staat Californië ging in vlammen op. Driekwart van de huizen en bedrijven is volgens de brandweer in de as gelegd. Het dorp dateert uit de tijd van de Californische goldrush in de 19 e eeuw.
Het werk van de brandweerlieden in Californië wordt bemoeilijkt door het wijdverbreide wapenbezit in de Verenigde Staten. Verscheidene bewoners van bedreigde gebieden trekken hun vuurwapens om evacuatie te voorkomen, melden Amerikaanse media.
In Brazilië, dat al jaren te kampen heeft met extreme natuurbranden, is de vrees dat het bosbrandenseizoen dit jaar minstens net zo erg zal worden als in 2019 en 2020. De branden in juni en juli waren het ergst sinds 2016. De rechts-radicale Braziliaanse president Bolsonaro ligt al sinds zijn aantreden onder vuur omdat hij niets doet om de vernietiging van de Amazone te stoppen.
Deskundigen waarschuwen al jaren dat de kans op ernstige bosbranden toeneemt door de klimaatcrisis. Door extreme temperaturen en droogte ontstaan er meer branden die ook langer blijven voortwoekeren.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (68)

dirk den boer
dirk den boer9 aug. 2021 - 14:29

Overbevolking als oorzaak van katastrofale branden, die is nieuw voor mij. de grootste branden woeden in de dunst bevolkte regios: Siberie, Australie, Amazone.

3 Reacties
henk-alexander
henk-alexander9 aug. 2021 - 16:38

Dirk den Boer, Meer mensen, meer consumptie, meer productie, meer uitstoot broeikasgas, meer opwarming, meer kans op 'katastrofale branden', meer neerslag, meer kans op overstroming enz. .... bijna lineair causaal verband

dirk den boer
dirk den boer9 aug. 2021 - 19:07

De branden in de Amazone worden heel bewust georganiseerd en utigevoerd (bos tegen de grond met kettingen en dan in de fik) door grote boeren, met toestemming van Bolsonaro, uiteindelijk vanwege de vraag naar soja van een aantal landen die die soja zelf niet kunnen of willen verbouwen, daar zie ik geen overbevolkingsprobleem in. In Siberie?? Nog niets degelijks over oorzaken gelezen, maar overbevolking in Europa en US of China? In Afrika, waar meeste mensenpopulatiegroei plaats vindt, is de uitstoot nog steeds zelfs per land erg laag, dus lijkt me niet. Daar lijken trouwens geen branden voor te komen, niets over gelezen.

dirk den boer
dirk den boer11 aug. 2021 - 10:29

In de nrc van dinsdag hierover: in Siberie is het de laatste 30 jr meer gaan bliksemen, dit gevoegd bij de hogere temp. en grotere droogte, doet branden toenemen. 75 tot 95% va de branden daar veroorzaakt door die bliksem.(pg 5, Marcel a.d. Brugh)

Rebel met mandaat
Rebel met mandaat8 aug. 2021 - 21:27

Overbevolking is niet het probleem, de rijkste blabla procent veroorzaakt blabla procent van de vervuiling. Iedereen kent de cijfers, maar er gebeurd veel te laat te weinig.

EricDonkaew
EricDonkaew8 aug. 2021 - 11:16

Er lijken meer branden te zijn dan vroeger, maar komt dat niet gewoon omdat er veel meer mensen zijn dan voorheen? Branden ontstaan bijna altijd door menselijke fouten of in elk geval door menselijk toedoen, al was het maar door een stuk gebogen glas in de kurkdroge natuur. Een natuurlijke brand ontstaat eigenlijk alleen door blikseminslagen, maar die gaan doorgaans gepaard met veel regenval waardoor een inferno in de kiem gesmoord wordt. Meer mensen betekent meer kansen op branden. Het hoeft niet altijd te liggen aan klimaatverandering.

4 Reacties
vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 12:35

Nee. Niet altijd. Maar wat je zegt: komt het niet gewoon omdat er meer mensen zijn dan voorheen. Mensen, 8 miljard, (en industrie, maar dat zijn ook de mensen) die met hun gedrag het klimaat beïnvloeden. En zo ondermeer zorgen voor extreem hoge temperaturen. Die (ook) branden veroorzaken.

EricDonkaew
EricDonkaew8 aug. 2021 - 14:00

@vdbemt ----------------------------------------- Slaat 'Die' terug op extreem hoge temperaturen of op mensen? Dat is wel een verschil natuurlijk. Extreem hoge temperaturen veroorzaken an sich geen branden.

Tom Lucassen
Tom Lucassen8 aug. 2021 - 16:03

Nog steeds die twijfel over klimaatverandering. Echt een oude discussie. Het is allang bewezen dat dit soort zaken daarmee te maken hebben.

EricDonkaew
EricDonkaew9 aug. 2021 - 4:17

@Tom Lucassen ----------------------------------------- Ik twijfel niet over klimaatverandering. Ik betwijfel wel of al die branden rechtstreeks het gevolg zijn van die klimaatverandering.

Phil2
Phil28 aug. 2021 - 7:30

Het is een soort triple whammy in the negative. Niet alleen gaat veel groen verloren (met CO2 opname capaciteit), maar vindt er een soort quick release plaats van CO2, gassen en rook over de hele planeet. In Siberië dragen de branden voorts bij aan smelten van de permafrost, waarin veel methaan is opgeslagen.

Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet8 aug. 2021 - 4:57

Wanneer kondigt de WHO nu eens de overbevolking op prime time aan? Integraal op ieder journaal. En het medicijn in pilvorm ligt al klaar in elke apotheek. En persoonlijke beschermingsbemiddelen zijn er ook genoeg, mits er niet teveel met latexbomen zijn verdwenen bij de bosbranden

2 Reacties
Egbert Van Der Vliet Vliet
Egbert Van Der Vliet Vliet8 aug. 2021 - 4:59

"mits er niet teveel latexbomen zijn verdwenen" moet er staan

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 7:55

Dan NOG zit je met 8 miljard mensen op deze aardkloot. Het worden er dan minder méér. Maar minder, kan wel even duren. Dus we zullen echt aan onze ecologische voetafdruk moeten gaan werken. Ons (hebberige) gedrag veranderen.

johannn2
johannn27 aug. 2021 - 20:13

Die branden zijn ook een zelfversterkend effect - spiraal - van de klimaatcrisis. Door ie vele branden komt er heel veel meer CO2 vrij, dat op zijn beurt het broeikaseffect nog eens versterkt, met het gevolg dat er nog meer branden komen, met het gevolg dat . . . b Te vergelijken met het ontdooien van de permafrost in Siberië, waardoor zoveel methaanvrij komt, die het broeikaseffect verder versterkt (methaan is een 30 tot 70 keer zo sterk broeikasgas als CO2 ), met het gevolg dat er nog meer permafrost ontdooit, met het gevolg dat er nog veerl meer methaan vrijkomt, met het gevolg dat . . . . .

19682
196827 aug. 2021 - 19:18

EIRDA: ja hoor genoeg de wetenschappers gevolgd .En die zeggen al tyden dat biomassa vervuilende is dan aardgas .Dus waarom dan toch biomassa blijven promoten ? Omdat we anders het kijk eens wat we “doen” plaatje niet rond krijgen ! Het zogenaamde duurzame groene plaatje dondert dan in elkaar ,want zonder het biomassa verhaal blijft er zowat niks van over.

1 Reactie
The Apple
The Apple8 aug. 2021 - 6:11

Natuurlijk is het verbranden van hout, dat ook als grondstof zou kunnen dienen in de bouw, ofom meubels en gebruiksvoorwerpen van te maken net zo crimineel als het verbouwen van voedselgewassen voor "biobrandstof". Het enige dat verbrand zou mogen worden is afval dat niet geschikt is voor hergebruik en dat wordt hopelijk steeds minder. Maar dat is hier niet het onderwerp..

Loebkesman
Loebkesman7 aug. 2021 - 18:46

"In Brazilië, dat al jaren te kampen heeft met extreme natuurbranden, is de vrees dat het bosbrandenseizoen dit jaar minstens net zo erg zal worden als in 2019 en 2020. De branden in juni en juli waren het ergst sinds 2016." Tuurlijk. Sinds 2016. Oh mijn hemel mensen! Sinds 2016!. In het NRC van 15-06-1989 staat in jubelstemming geschreven dat de bosbranden af zijn genomen. Dat er dat jaar daarvoor 'slechts' 125.000 hectare is afgebrand. Lang niet zo veel dan de jaren daarvoor. Deze 125.000 hectare is nu opeens een record. Destijds was de oorzaak een eeuwenoude (!!!) techniek om beplanting en weidegrond mogelijk te maken. Verder zijn bosbranden een manier van moeder natuur om bossen te vernieuwen. Oud maakt plaats voor nieuw. Verder is er geen toename van het aantal bosbranden als je kijkt naar de afgelopen 15 jaar. Zoals Griekenland die vroeger veel en veel meer bosbranden hadden. Weet u nog? In 1971, 1974, 1977, 1981,1984,1985,1986,1987,1988. Ga zo maar door. Wat is er toch aan de hand met de verslaggeving en de journalistiek?

18 Reacties
johannn2
johannn27 aug. 2021 - 20:29

Loebkesman, Besef je wel dat die data allemáal heel recent zijn? .

dirk den boer
dirk den boer7 aug. 2021 - 22:19

Er is een enorm verschil tussen de bosbranden in Californie,Griekenland,Siberie aan de ene kant, en die in de Amazone aan de andere.Bij die eerste gaat het om klimaat, droogte, hoog dor gras en onderbegroeiing, ongelukjes of opzettelijke brandstichting, bij die tweede (in het groene, vochtige oerwoud, regenwoud, waar geen gras en onderbegroeiing bestaat), ligt het anders, dat bos brandt pas als je het eerst kapt ,vlak voor er een korte droogte te verwachten is, en vervolgens die verdorde resten, takken, bladeren, dan in de fik steekt, waarbij ook de dikkere stammen gaan branden en smeulen. De brand slaat ook niet over naar dat natte groene bos, dat fikt echt niet (al komt zoiets bij uitzondering, en aan de marges of in veengronden een enkel keertje wel eens voor).

The Apple
The Apple8 aug. 2021 - 5:45

Loebkesman heeft nogal veel woorden nodig om te beweren dat het aantal bosbranden helemaal niet is toegenomen. Daarvoor geeft hij een aantal voorbeelden die absoluut geen bewijs vormen. Waarom, dat mag hij zelf bedenken.

Loebkesman
Loebkesman8 aug. 2021 - 7:42

Johann en Apple Ik noem inderdaad vrij recente voorbeelden. Maar je ziet dat het bijna jaarlijks terugkomt. Ik kan nog verder terug? Met andere woorden. Dit is simpelweg normaal. We kennen enorme bosbranden zo lang de aarde bestaat.

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 8:03

@Loebkesman "We kennen enorme bosbranden zo lang de aarde bestaat.". Maar ook zo veel? En zo veel tegelijk? Volgens jou is er niets aan de hand. Al die overstromingen, aard/modderverschuivingen, hittegolven en bosbranden wereldwijd in een paar maanden tijd. Slaap lekker door.

Loebkesman
Loebkesman8 aug. 2021 - 11:01

Vdbemt “ Volgens jou is er niets aan de hand.” Klopt. Sterker nog. Vroeger waren ze zelfs heftiger. Dan praten we over de 17e, 18e en 19e eeuw. Ik ben diegene die niet slaapt. Jij leeft in een nachtmerrie. Cool down.

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 12:39

@Loebkesman. Ik dacht dat je droomde. Maar het is dus nog erger met je gesteld.

Loebkesman
Loebkesman8 aug. 2021 - 14:18

Welnee Vdbemt, we zullen wel zien. Doen jullie maar lekker gek en maak je maar lekker druk. Vergeet geen zonnepanelen te kopen. Dan koop je klimaatverandering wellicht een beetje af. Voor je gevoel. Dat je iets gedaan hebt.

johannn2
johannn28 aug. 2021 - 18:31

Loebkesman 8 augustus 2021 at 09:42, Ik neem je uitdaging aan. Kom maar met die data - en bronnen - die aantonen dat het altijd al het zelfde is. .

vdbemt
vdbemt9 aug. 2021 - 8:41

@Loebkesman. Afkopen doe je in de kerk. Een klein testje: wat vind jij? Is de aarde rond of plat?

johannn2
johannn29 aug. 2021 - 20:50

Loebkesman, Zie mijn uitdaging johannn 8 augustus 2021 at 20:31 Waar blijf je? .

Loebkesman
Loebkesman9 aug. 2021 - 22:12

vdbemt Een driehoek. Dat weet toch iedereen.

Loebkesman
Loebkesman9 aug. 2021 - 22:16

Johann Simpel. Het bewijs heet (fossiele) houtskool. Alsjeblieft.

johannn2
johannn210 aug. 2021 - 11:49

Loebkesman, ??? Je zult toch echt specifieker moeten zijn. EN: een goed bronnetje met het completere verhaal kan heus helemaal geen kwaad. .

Loebkesman
Loebkesman10 aug. 2021 - 22:05

Kom op Johannn. Serieus? Fossiel houtskool geeft aan dat bosbranden kort na het verschijnen van landplanten 420 miljoen jaar geleden begonnen. Dat heb je toch op de basisschool gehad?

johannn2
johannn211 aug. 2021 - 14:37

Loebkesman  Daar heb ik je. Je toont niet een recentere oorzaak, een al lopend proces – zeg in de afgelopen eeuwen – waarin al mensen leefden, pre-industrieel, waarin dit proces al op gang was en waarvan de huidige veranderingen gewoon een voortzetting zouden zijn. Dat zou tellen. Miljoenen jaren. Heel grote geologische en klimatologische tijdsbestekken, waarop natuurlijke grote klimaatveranderingen plachten plaats te vinden. Plachten. Toen leefden er nog geen mensen, inderdaad. Nu gaat het geo- en klimatologisch gezien rázend en rázend snel, en aantoonbaar in onmiskenbare correlatie en oorzakelijk verband met het menselijk optreden in de laatste twee ééuwen! Nu is er sprake van plegers: miljarden niet duurzaam levende mensen – zeg maar ópgebruikers – met een gigantische fossiele brandstof verslaving. Je spartelt wat na, beroept je op je lagere school opleiding. .

Loebkesman
Loebkesman11 aug. 2021 - 20:00

Johannn Je papegaait: “ Nu gaat het geo- en klimatologisch gezien rázend en rázend snel” Razend snel ten opzichte van wanneer? Onzin. Pakken we de states als voorbeeld want dat is een goede graadmeter. https://web.archive.org/web/20140913135647/http://www.fs.fed.us/research/sustain/criteria-indicators/indicators/indicator-316.php De laatste jaren is het zelfs minder heftig. In de jaren 30/40. https://timesmachine.nytimes.com/timesmachine/1938/10/09/99567062.html?pageNumber=34 Iedere 3 minuten een nieuwe bosbrand. Heftig zeg! En dat in tijden met minder CO2 deeltjes. Ik durf mijn handen ervoor in het vuur (hihi) te steken dat dit een normaal natuurlijk fenomeen is. Uitgezonderd de aangestoken branden natuurlijk. Bangmakerij. Maar koop een windmolen en redt het klimaat. Kopenkopenkopen!!

johannn2
johannn213 aug. 2021 - 16:02

Loebkesman , Jij vraagt: “ Razend snel ten opzichte van wanneer?” Verkeerde vraag. Moet zijn: ten opzichte waarván. Het is ten opzichte van de uitgebreide klimatologische kennis die de onderzoekers hebben weten op te bouwen over een zeer lange tijdsperiode. Jij zegt: “ In de jaren 30/40.” Maar laiverd, dat is dus NU! Jij zegt: “ Bangmakerij “ En: “ dit een normaal natuurlijk fenomeen is. “ Onder de gegeven klimatologische omstandigheden is dit inderdaad normaal. Maar die omstandigheden zijn in een zeer korte tijd – zeg zo'n eeuw of twee – opgebouwd. Razend snel dus. Jouw tijdsbegrip zou wat bijgesteld moeten worden. .

MarcusLucas
MarcusLucas7 aug. 2021 - 18:26

Verschrikkelijk! Wat een drama!

Joop den Uil
Joop den Uil7 aug. 2021 - 18:15

het voelt goed te weten dat onze Koning ter plekke in Griekenland is om mee te helpen en ondersteuning te geven. Ook met een blusboot.

Hallo4
Hallo47 aug. 2021 - 14:57

''De wereld brandt.'' Maar niet voor de rijken en hun ondernemingen die onverlet blijven doorgaan met klimaat verziekende groei om hun woekerwinsten tot nog grotere hoogtes te laten stijgen. Zo is er blijkbaar in het overbevolkte Nederland een schaarste aan personeel. https://nos.nl/artikel/2387727-overal-personeel-gezocht-tekort-aan-mensen-is-de-nieuwe-crisis Ongelofelijk natuurlijk dat er hier onvoldoende arbeiders zouden zijn om de rijken en hun ondernemingen te dienen. We moeten absoluut voorkomen dat de ondernemingen van de rijken (weer) nog meer arbeiders naar Nederland gaan halen om voor een loon waarvoor je geen arbeiderswoning kan huren (als die al beschikbaar is) hier aan de slag te gaan. Dit is het moment om eindelijk eens een einde te maken aan de tweeverdienersubsidie voor de rijken. Is daar nog 1 onderwijzer die niet alleen parttime werkt in het onderwijs, verpleging etc.? Gewoon omdat het kan omdat het financieel gezien zo voordelig is. En helemaal als er ook nog al dan niet parttime gewerkt wordt als schijnzelfstandig ZZPer met subsidie. Kappen met die onzin svp en ga Nederlandse arbeiders eindelijk weer eens opleiden voor een vak en ook een loon betalen waarvan je een arbeiderswoning kan huren en een gezin onderhouden. https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2392398-personeelstekort-horeca-zo-groot-dat-koks-uit-spanje-worden-gehaald

6 Reacties
vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 10:17

"Dit is het moment om eindelijk eens een einde te maken aan de tweeverdienersubsidie voor de rijken. Is daar nog 1 onderwijzer die niet alleen parttime werkt in het onderwijs, verpleging etc.? Gewoon omdat het kan omdat het financieel gezien zo voordelig is. En helemaal als er ook nog al dan niet parttime gewerkt wordt als schijnzelfstandig ZZPer met subsidie." Dat Rutte in Nederland de rijken pempert, is wel duidelijk. Maar onderwijsgevenden en ZZPers tot die rijken gaan rekenen, is wel heel bijzonder. En wat is er mis met parttime werken? Als je tevreden bent met genoeg

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 10:24

.......waarom MOET je dan meer werken? Er blijft werk over voor anderen (lagere werkeloosheid) en tegenwoordig willen ouders ook de zorg voor hun kinderen delen. En daarom beide parttime werken. Niks mis mee. "Ongelofelijk natuurlijk dat er hier onvoldoende arbeiders zouden zijn om de rijken en hun ondernemingen te dienen." Dat is natuurlijk onze liberale, kapitalistische handelsmentaliteit. Ik ga met mijn bedrijf toch geen maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en de lage salarissen een beetje verhogen om de werkelozen hier een baan te geven. Ik haal goedkope lieden uit het buitenland.

Hallo4
Hallo48 aug. 2021 - 18:39

Een onderwijzer die het alleen moet verdienen, met 1 inkomen in zijn/haar gezin dus, zou ik zeker niet superrijk noemen Bemt. Verdient wel bovenmodaal dus behorende tot de rijke helft van Nederland. Veel rijker zijn de tweeverdiener gezinnen. En dan met name het soort gezinnen dat zich financieel heel gemakkelijk kan permitteren om parttime te werken. Met twee pauperbaantjes van minimumloon schiet het ook niet op zul je begrijpen. Wie kent de parttime werkende onderwijzer(es) (m/v) niet die thuis een mannetje (m/v) heeft die voor het leeuwendeel van het inkomen zorgt. Met de tweeverdiener subsidie verdient de parttimer onderwijzer(es) netto per uur veel meer dan de collega onderwijzer eenverdiener die full time aan de bak moet, die betaalt het volle pond belasting en de parttimer met belastingsubsidie bijna niets. Dat er een schrijnend tekort is aan onderwijzers die een dure opleiding hebben mogen volgen zal de parttimers een zorg zijn. Terwijl als ze allemaal een paar uur per week meer gaan werken het probleem is opgelost. https://www.ad.nl/werk/hoezo-personeelstekort-als-we-allemaal-5-uur-langer-werken-zijn-alle-problemen-opgelost~a553be35/

vdbemt
vdbemt9 aug. 2021 - 8:51

@hallo. Bovenmodaal is nou niet meteen rijk. Ik vind bijv. 40.000,- per jaar niet rijk. Het is niet slecht, maar niet rijk. Wanneer iemand parttime werkt, zal deze minder verdienen en zit deze dus in een lagere belastingschaal dan een collega die fulltime verdient. Zo zit ons belastingstelsel in mekaar. Dus dit: "Met de tweeverdiener subsidie verdient de parttimer onderwijzer(es) netto per uur veel meer dan de collega onderwijzer eenverdiener die full time aan de bak moet, die betaalt het volle pond belasting en de parttimer met belastingsubsidie bijna niets." is complete onzin. Wat "tweeverdienerssubsidie"? Dat bestaat helemaal niet. Eerder het tegendeel. Met de belasting wordt naar het gezamenlijk inkomen gekeken.

vdbemt
vdbemt9 aug. 2021 - 8:55

@Hallo. "Dat er een schrijnend tekort is aan onderwijzers die een dure opleiding hebben mogen volgen zal de parttimers een zorg zijn. Terwijl als ze allemaal een paar uur per week meer gaan werken het probleem is opgelost." Wil jij nou mensen verplichten meer te gaan werken dan zij zelf kunnen en/of willen? Dwangarbeid? Om een probleem op te lossen dat de overheid zelf heeft laten ontstaan? Is dat liberaal Nederland?

Hallo4
Hallo410 aug. 2021 - 14:18

''Met de belasting wordt naar het gezamenlijk inkomen gekeken.'' Je bedoeld natuurlijk Met de belasting werd naar het gezamenlijk inkomen gekeken.

Gerrit Neerslag
Gerrit Neerslag7 aug. 2021 - 14:35

Tja, daar leven we in Portugal al jaren mee, zo'n 1000 branden per jaar van klein tot enorm, van natuur en bezittingen schade tot vele doden. De branden hier zijn opvallend vaak aangestoken (of door schuld van mensen die zich niet aan de regels willen houden - bbq op camping, achterlaten glaswerk in natuur etc.) De laatste tijd brand het vooral op plaatsen waar de lithium mijnen gepland zijn (want honderden hectares bos vernietigen voor de accu's van elektrische auto's is nu eenmaal goed voor het milieu). Meer dan de helft van alle subsidies en EU bijdragen na de verschrikkelijke brand (waar complete dorpen verbrand zijn inclusief hun bewoners) van 3 jaar geleden zijn verdwenen door corruptie. Je raakt eraan gewend en de "overlevingstas" met de belangrijke spullen staat iedere zomer klaar! We kunnen de tijd misschien remmen, maar terug draaien zeker niet... wen er maar aan...

4 Reacties
vdbemt
vdbemt7 aug. 2021 - 15:00

We zullen er waarschijnlijk wel aan moeten wennen. Maar het is toch beter intussen 'snel' en goed klimaatmaatregelen te treffen, en daarnaar te leven, dan 'er aan te wennen' en niets te doen. Want dan gaat dat 'wennen' niet lukken, omdat het alleen maar erger wordt.

dirk den boer
dirk den boer7 aug. 2021 - 17:34

Wat ik gehoord heb van nederlanders die in Portugal gewerkt hebben, Gerrit, de reden dat daar branden aangestoken zijn door mensen heeft te maken met politiek: Salazar heeft ooit in zijn drang om het land te moderniseren alle gronden rond de dorpen (waar de boeren hun vee lieten grazen, brandhout verzamelden, honing wonnen in korven, kastanjes verzamelden etc etc) genationaliseerd en voor de papier indiutrie bestemd door er snel groeiende bomen aan te planten. Dt werd niet gepikt door die dorpelingen (en met recht ijkt me), en lijkt nog steeds door te spelen.

Molly Veenstra
Molly Veenstra7 aug. 2021 - 22:03

@dirk den boer - 'Salazar heeft ooit in zijn drang om het land te moderniseren alle gronden rond de dorpen (waar de boeren hun vee lieten grazen, brandhout verzamelden, honing wonnen in korven, kastanjes verzamelden etc etc) genationaliseerd en voor de papier indiutrie bestemd door er snel groeiende bomen aan te planten.' Ook in het moderne, democratische Portugal werden volop traditionele landbouwterassen gesloopt om plaats te maken voor snelgroeiende eucalyptusbomen voor de papierindustrie. Dit alles met subsidie van de EU.

dirk den boer
dirk den boer8 aug. 2021 - 14:47

Met EU subsidies, het zal toch niet nog gekker worden, Molly? Maar eerlijk gezegd, verbaast me eigenlijk ook niet zoveel, ook in Oost Europese nieuwe EU landen heeft Brussel voor veel neergang gezorgd, zo mogen ze nu in Roemenie geen varkens meer houden en zelf slachten in een schuurtje achter het huis, dus gaan al de keukenresten nu in de vuilnisbak en helpen we de uitbreiding van de bioindustrie zelfs daar, en de paarden(met wagens) mogen niet meer op de snelweg en zelfs B wegen, dus? gesubsidieerde motor vehikels? Steeds meer CO2 dankzij Brussel. Het is om op en neer te gaan dansen van ellende, dit kan toch niet??

henk-alexander
henk-alexander7 aug. 2021 - 13:47

Het lijkt er veel op dat in het kader van de nieuwe koude oorlog al wat zich in Rusland afspeelt geen informatiewaarde heeft - voor geïnteresseerden hier een onverdachte bron: https://www.themoscowtimes.com/2021/08/05/siberia-feels-the-brunt-of-climate-change-as-wildfires-rage-a74704

1 Reactie
Martin108
Martin1087 aug. 2021 - 14:45

https://www.volkskrant.nl/wetenschap/bosbranden-in-vs-en-siberie-na-extreme-droogte-en-hitte-uitermate-zorgelijk-en-niemand-heeft-er-een-goed-antwoord-op~be37cfc5/

Rechtvznraap
Rechtvznraap7 aug. 2021 - 13:37

Wat me dan wel weer opvalt is dat er weinig wordt gesproken over het verbranden van hout ten behoeve van energie, maar de wereld in brand staat in verband met bosbranden.

6 Reacties
vdbemt
vdbemt7 aug. 2021 - 15:02

Ja. Dat snap ik ook niet. Want met dat verbranden van hout voor energie vallen netzoveel slachtoffers en verbranden netzoveel dorpen als met de bosbranden. (....)

adriek
adriek7 aug. 2021 - 15:52

Waarschijnlijk heb je het afgelopen jaar niet op Joop of andere sociale media gekeken? Wekelijks is er wel iemand die te pas of te onpas toetert hoe verschrikkelijk het is dat er hout verbrand wordt in biomassa-centrales. En het antwoord is steeds hetzelfde: als hout op verantwoorde manier geoogst wordt, en waar nodig herplant, is er niet zo veel aan de hand. Als er illegaal gekapt wordt ten behoeve van onze energie is dat niet zo mooi en moet dat aangepakt worden. Maar talloze hectares bos verbranden zonder iets met de vrijkomende energie te doen is erger, veelal onnodig en het verergert onze wereldwijde problemen. Bosbranden vernietigen dan ook nog eens vele malen meer bos dan wij ooit in onze biomassacentrales kunnen verwerken. Kortom RVZR: je bijdrage is niet relevant.

Rechtvznraap
Rechtvznraap8 aug. 2021 - 7:01

Keep on dreaming in je elitaire idealistische wereld jongens.

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 8:05

@Rechtvznraap. Dat dromen laten we aan jou over. De waarheid die kun jij kennelijk niet zien.

Rechtvznraap
Rechtvznraap8 aug. 2021 - 9:50

Je hebt me overtuigd vdbemt. Eindelijk zie ik de waarheid in jullie argumenten. Net zonder schaamte 5 kuub hout besteld voor mijn allesbrander. Kan de CV deze winder wat minder branden. Ik was de laatste in de straat dus daarover hoef ik me niet meer op te winden. Goed bezig.

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 12:42

@rechtvznraap. Zeker goed bezig. Voor jezelf.

PVDB2
PVDB27 aug. 2021 - 12:38

Je vuurwapen trekken omdat je je huis niet verlaten en wil evacueren voor een vuurzee die binnen no time je huis kan verslinden. En alsnog je bezit kwijt bent. Only in America. Ik heb de beelden gezien van het plaatsje Greenville. Inderdaad grotendeels verwoest, grotendeels met de grond gelijk gemaakt. Niet door een bombardement maar door een brand. Dit is wat vaker gaat gebeuren. Niet een tijdelijke, toevallige of een dubieuze wedstrijd waar filmpjes van verschijnen. Het enige wat we hier hebben gehad, wat er genoeg was, is de dat de Peel zowat half afgebrand is enkele jaren geleden. Maar dat we ook weer vrij snel vergeten. Het is net als met veel andere natuurfenomenen en de (economische en maatschappelijke) schade die grote aardbevingen, tyfoons, orkanen, tornado's en vulkaanuitbarstingen met zich meebrengen. En wat je niet ziet of merkt bestaat bij vele niet. Het ligt dan aan de mensen die aan de macht zijn in die landen, de mentaliteit en cultuur. Klimaatverandering zal ook op veel meer plekken op de wereld die niet deze natuurfenomenen kennen zijn gevolgen krijgen. Zoals natuurbranden, overstromingen, stormen. En de mensen het wel gaan merken.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland7 aug. 2021 - 11:20

Moeten we nu niet eens besluiten dat het zo niet langer kan ? Wat heb je aan economie als je huis in de fik staat?

7 Reacties
vdbemt
vdbemt7 aug. 2021 - 15:05

Dan heb je toch niet rechts gestemd, hoop ik. Zo ja, dan is dat het eerste wat je straks moet doen: niet meer op rechts stemmen (wbt klimaat m.u.v. D66, dat kan wél)

adriek
adriek7 aug. 2021 - 15:53

Wat hebben lui die miljarden op de bank hebben voor boodschap aan de problemen van sloebers?

Loebkesman
Loebkesman7 aug. 2021 - 18:47

vdbemt. Links stemmen zodat biomassa mogelijk wordt gemaakt zeker?

Molly Veenstra
Molly Veenstra7 aug. 2021 - 22:08

@Loebkesman - Er komen geen biomassa-centrales zonder instemming van rechts. Rechts heeft in Nederland al tientallen jaren een electorale meerderheid.

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 8:13

@Loebkesman. Groenlinks is tegen het gebruik van biomassa. PvdA zegt: "Zo gebruiken we biomassa alleen als het echt duurzaam is. Het mag niet leiden tot ontbossing, landroof en verlies van biodiversiteit." Eind 2016 was de meerderheid van de 2e Kamer tegen het gebruik van biomassa. Het is toch echt rechts Rutte, toen nog Kamp als minister verantwoordelijk, dat het gebruik van biomassa heeft doorgedrukt en er nog steeds aan vasthoudt. Wakker worden.

Loebkesman
Loebkesman8 aug. 2021 - 11:50

Molly en vdbemt Helemaal juist. Rechts voert inderdaad een utopisch links klimaatbeleid. Er is immers een hoop geld te verdienen aan deze hysterie. Ik vind het ieder geval schandalig.

vdbemt
vdbemt8 aug. 2021 - 12:45

@Loebkesman. Het heeft geen zin. Maar hier wil ik desondanks ng op reageren: "Rechts voert inderdaad een utopisch links klimaatbeleid." Je leest namelijk niet goed. Daar kun je niks aan doen, zo begrijp ik intussen. Links wil van de biomassa AF. En dat is NIET het beleid dat rechts-Rutte voert.