Joop

De wanpraktijken van oud-VVD'er Jos van Rey ontrafeld

  •  
07-03-2015
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
81 keer bekeken
  •  
vanrey300_04.jpg
Van Rey lekte als wethouder jarenlang vertrouwelijke documenten en andere geheime informatie aan projectontwikkelaar Piet van Pol 
Als wethouder van Roermond heeft Jos van Rey jarenlang vertrouwelijke documenten uit vergaderingen van B en W en ander geheime gemeentelijke informatie doorgespeeld naar projectontwikkelaar Piet van Pol. Dat blijkt uit gespreksverslagen en andere documenten die het Openbaar Ministerie (OM) heeft gevonden tijdens huiszoekingen bij Van Rey en Van Pol. De twee hadden regelmatig heimelijke besprekingen, buiten het zicht van de verantwoordelijke ambtenaren. Dat schrijft NRC.
Van Rey en van Pol worden beiden verdacht van corruptie. Van Rey wordt echter van nog meer verdacht; verkiezingsfraude, witwassen en schending van zijn ambtsgeheim.
Uit het rechtshulpverzoek dat het OM in 2013 en 2014 aan de Verenigde Staten heeft gedaan valt nu voor het eerst gedetailleerd te lezen welke dubbelrol Jos van Rey volgens het OM jarenlang heeft gespeeld. In het rechtshulpverzoek staat onder meer:
Vertrouwelijke informatie, vanuit het overleg van het college van B en W, [werd] door Van Rey gedeeld met Van Pol, waardoor deze laatste feitelijk in een voorkeurspositie werd gebracht.
De twee gingen samen op vakantie naar het huis van Van Pol in Saint-Tropez, waar ‘lopende projecten van Van Pol in de gemeente Roermond besproken’ werden.
Maar daar blijft het niet bij. Via het bedrijf Liba BV, dat op naam van de kinderen van Van Rey staat, haalde de VVD’er tussen 2006 en 2012 een bedrag van 192.861,20 euro als sponsorgeld voor de VVD binnen. NRC schrijft hierover:
Het geld kwam van bedrijven “die betrokken zijn bij bouwprojecten” in de gemeente. Bouwconcern VolkerWessels en Van Pol maakten via dochterbedrijven zeker 20.000 euro over.
Het vermoeden bestaat dat Van Rey “met één of meerdere ondernemers van tevoren heimelijke afspraken heeft gemaakt om een bepaald bedrag in Liba BV te laten storten in ruil voor zijn medewerking dan wel die van de gemeente Roermond voor het verkrijgen van een opdracht en/of vergunning.
De ondernemers die wilden stoppen met betalen, kregen van Van Rey te horen dat ze dan niet langer hoefden te rekenen op medewerking van de gemeente bij het verkrijgen van een vergunning.

Meer over:

politiek, nieuws
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (28)

bEngel2
bEngel27 mrt. 2015 - 9:14

Willen wij meer of minder onderste stenen? Ik zeg meer, meer, meer! Willen wij meer of minder VVD? Ik zeg minder. minder, minder!

LisanneW
LisanneW7 mrt. 2015 - 9:14

Een eng mannetje. Een kleine Berlusconi, ja nog kleiner.

msj_meijerink
msj_meijerink7 mrt. 2015 - 9:14

Het net sluit zich om de Onderkoning van Roermond. Tsja Zjoske, alles kumt oet!

Armagaddon
Armagaddon7 mrt. 2015 - 9:14

>>> Overweging....zou het systeem NSA toch zijn voordelen hebben..?? >>> En de verborgen politieke en economische oplichting doen wegebben >>> Privacy op de schop... >>> En het virus van het Fascisme en de onderstam van het neo(feodale) liberale virus hop....hop.... >>> Fluks gepleurd de antibiotica in.. >>>> Einde van de politieke economische waanzin..

Gerald2
Gerald27 mrt. 2015 - 9:14

Van Rey, Opstelten, Verheijen, Teeven.... VVD wint fors in peiling De Hond.

Meta Foor
Meta Foor7 mrt. 2015 - 9:14

we moeten die berichten nou niet al te veel opblazen he .... hij is pas schuldig als de bewijzen op tafel zijn, en daar is momenteel geen sprake van (op -waarschijnlijk wat vervalste faxen na .... half verbleekt). Eerst schuldig door de rechter; zo werkt onze rechtstaat nu eenmaal.

3 Reacties
adriek
adriek7 mrt. 2015 - 9:14

Daar heb misschien je wel gelijk in. Maar het is buitengewoon lastig te bewijzen dat tijdens het genoegelijke samenzijn van beide heren vertrouwelijke informatie uitgewisseld werd. Het kan best zijn dat alleen over koetjes en kalfjes werd gesproken: Als er al bewijs is, kan dat alleen indirect zijn, en vast niet degelijk genoeg voor de rechtbank. Maar: Integriteit betekent juist ook _elke_ schijn vermijden, dus zeer zeker geen intiem etentje met de hofleverancier en de wethouder... je weet maar nooit of de linkse media er achter komen.

lembeck
lembeck7 mrt. 2015 - 9:14

Ja, klopt. Voor lieden zoals hij wel. Voor mensen die een uitkering ontvangen werkt de wet namelijk precies andersom. Het ligt altijd weer iets genuanceerder dan je zelf zou hopen.

ton14024
ton140247 mrt. 2015 - 9:14

Zeker, je bent pas schuldig als de rechter dat uitgesproken heeft, maar dat je stinkt, valt veel eerder te bespeuren. (zoals blijkt uit gespreks- verslagen?)

johanw2
johanw27 mrt. 2015 - 9:14

Dit is alleen wat het OM zegt en hoopt de rechter van te kunnen overtuigen. Blijkbaar hebben ze het bewijs niet rond, anders zou een rechtshulp verzoek aan de VS niet nodig zijn. Hoe komen de VS trouwens aan informatie over wat Van Rey en Van Pol in Frankrijk samen bespraken? Tappen die soms heel Frankrijk of zo?

3 Reacties
Sol Invictus
Sol Invictus7 mrt. 2015 - 9:14

"..anders zou een rechtshulp verzoek aan de VS niet nodig zijn. Hoe komen de VS trouwens aan informatie over wat Van Rey en Van Pol in Frankrijk samen bespraken?" dat antwoord is je hierboven aangereikt. desondanks: Alleen het Amerikaanse ministerie van justitie kan het Amerikaanse Apple bindend opdragen de inhoud van enkele van van Rey's Apple producten te ontsleutelen.

Sardar2
Sardar27 mrt. 2015 - 9:14

Hahaha... Ik denk dat de VS is ook bezig om VVD politici te volgen. Waarschijnlijk hebben ze in dat verband ook een rariteit uitgevoerd.

lembeck
lembeck7 mrt. 2015 - 9:14

De VS tappen alle mensen die enigszins belangrijk zijn en dat doen ze ook overal. En als de VS het niet doen, dan onze eigen fanatieke afluisteraars wel. En die delen weer alles met hun bazen in de VS. Want laat duidelijk zijn dat Nederland zeker, maar steeds meer Europa ook, niets anders dan een nieuwe aanwinst voor de VS zijn.

Sol Invictus
Sol Invictus7 mrt. 2015 - 9:14

toch fijn voor de VVD dat de hoge raad bevestigde dat organisaties met een overdaad een criminele leden de organisatie nog niet crimineel maakt.

1 Reactie
OlavM
OlavM7 mrt. 2015 - 9:14

@ JanMarten Spit: Grappig dat je impliciet zelf zegt dat ook de VVD een organisatie is "met een overdaad een criminele leden". Al zou de VVD als zodanig niet crimineel zijn, heel veel leden, met name vertegnwoordigers, blijken dat wél te zijn, en dat is genoeg om het "merk" VVD als crimineel te labelen en "onkies" om op te stemmen.

Sternenstaub
Sternenstaub7 mrt. 2015 - 9:14

Schuldig aan fraude, corruptie, machtsmisbruik, dus aan ambtsmisbruik. Als men hier de 'normen' hanteert die de VVD voor het 'lagere volk' reserveert, die van de scherprechter, moet zijn kop er nu af. Maar voor dit soort lieden gelden er andere wetten en is er een vangnet sterker dan staal. Hoe fouter, hoe populairder, want zijn club heeft dezelfde moraal als de mafia. "Houd jij ze arm, dan houd ik ze dom," zei Samson. Rutte gniffelde, "En ook andersom." Old boys network. Trek het stuk en gooi het bij oud vuil, waar het hoort.

2 Reacties
Patrick Faas
Patrick Faas7 mrt. 2015 - 9:14

De term “old boy network” slaat op mannen die op dezelfde dure kostscholen gezeten hebben en heeft met het klassensysteem te maken. Jos van Rey echter is zeer laagopgeleid. Hij heeft zijn middelbare school niet eens afgemaakt, zoals aan zijn gebrekkige Nederlands telkens weer te horen is. Hij is geen old boy, maar komt van de straat. Daar hangen wel meer crimineeltjes rond die hopen ooit grote boeven te worden.

lembeck
lembeck7 mrt. 2015 - 9:14

Werd in Buitenhof ook gezegd: binnen de VVD reageert men zeer gematigd, zelfs vol begrip, maar voor ANDERE mensen is de VVD loeihard. Ook hier is sprake van onbalans. De eigen gelederen voortrekken, c.q. misschien ook wel ongemoeid laten en de bijstandsgerechtigde die zich bij een verkeerd loket gevoegd heeft, onmiddellijk uitmaken voor fraudeur en de bijstand laten stoppen. Overigens is dit wat hier gebeurd is met in ieder geval negen mensen. Gemeld bij een verkeerd loket? Bijstand uit, of helemaal nooit erin. Maar pleeg je fraude en corruptie en ben je VVDer van een zekere importantie dan worden je daden met de vleugels der liefde bedekt en mag je gewoon verdergaan. Alleen vaak in een andere positie, maar meer wordt het niet.

CliffClavin1993
CliffClavin19937 mrt. 2015 - 9:14

Ja, ja - onze vrienden de Duitsers zouden bij deze hilarische teloorgang van een partij spreken van: 'unglaubliche kriminelle Energie' ...en ook zeggen dat de VVD toch wel erg 'marode Strukturen' heeft. Ik hoop dat ik dit niet te vertalen hoef.

1 Reactie
Brauswasser
Brauswasser7 mrt. 2015 - 9:14

Die Bruderschaft der Vagabunden

wvdstraat
wvdstraat7 mrt. 2015 - 9:14

Het "grappige" is, dat de Limburgers die wel geïntegreerd zijn in de Nederlandse samenleving, volmondig toegeven dat dergelijke corruptie in hun heim-provincie dagelijkse praktijk zijn. Het wordt er op hun, verder uitstekende, seminaries zelfs onderwezen door de paters, broeders en zusters. Tussen Wiskunde en Duits heeft men een blokuur 'malversatie-leer', handboek Machiavelli verplicht mee....

1 Reactie
johanw2
johanw27 mrt. 2015 - 9:14

"Het wordt er op hun, verder uitstekende, seminaries zelfs onderwezen" Het beeld van Limburg als katholieke zone tussen de ketters in is erg gedateerd hoor. We hebben nog maar een seminarie (priesteropleiding voor degenen die het woord niet kennen), Rolduc, en daar loopt het niet bepaald storm met leerlingen. De kerken hebben moeite om aan priesters te komen. Overigens is Van Rey juist de politiek in gegaan omdat hij de vriendjespolitiek van het CDA zat was. Het soort corruptie dat je altijd ziet als dezelfde partij het decennia voor het zeggen heeft.

Jantje68
Jantje687 mrt. 2015 - 9:14

Hoe komt NRC aan die informatie? Kan alleen maar gelekt zijn van het OM. Welk belang heeft het OM hierbij? Tijd om eens een onderzoek in te stellen.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19937 mrt. 2015 - 9:14

Welnu, Jan - waarom ben je zo geïnteresseerd hierin, of liever: waarom lijk je meer belangstelling te hebben voor de brengers van het slechte nieuws, en de manier waarop ze informatie vergaarden, dan in het slechte nieuws zelf? Ik stel je een vraag: aannemende dat alle verhalen ook helemaal kloppen, wat denk jij, Jan Peters, dan van het gedrag van de heer van Rey? Ik ben hier erg benieuwd naar.

[verwijderd]
[verwijderd]7 mrt. 2015 - 9:14

Mooi weer twee zetels gestegen in de peiling, de VVD. De smeercampagne van de PVDA lijkt niet echt te slagen.

3 Reacties
CliffClavin1993
CliffClavin19937 mrt. 2015 - 9:14

Los van wat de PvdA wel of niet doet: vind jij de affaires binnen de VVD, en ook trouwens het gedoe rond Teeven en de zoek geraakte 4 miljoen, moreel verdedigbaar en eigenlijk onbelangrijk? Ik ben heel benieuwd naar je antwoord. Wat je nu doet is zuigen, want je neemt geen standpunt en en je weet dat hier niet zo heel veel VVD-fans zitten. Marcel, spreek je uit, jongen, goed voor de zuiverheid van je ziel.

Sardar2
Sardar27 mrt. 2015 - 9:14

Dus er zijn veel Nederlanders die het geen probleem vinden als de bestuurders fraudeurs zijn, als zij maar gewoon herhalen wat die mensen denken, er is verder niks nodig om te doen. Wat een kudde volk is dat. Ik mis de moraal van religieuzen!

Nuanimo
Nuanimo7 mrt. 2015 - 9:14

Als het alleen maar om die winst van twee gepeilde zetels gaat, ligt het natuurlijk veel meer voor de hand, dat er helemaal geen sprake is van een "smeercampagne" van de PvdA. Maar dat kwam u niet zo goed uit?