Autoplannen Wiebes te 'links' voor de VVD, maar juist goed voor
uitvoering van het Energieakkoord… Nieuwsuur: 'VVD zit met een probleem'.
Staatssecretaris Wiebes van financiën was maandag de hele dag in het nieuws vanwege zijn nieuwe autoplan om vanaf 2016 alleen nog de zuinigste hybride auto’s onder de lagere 14 procent bijtelling te laten vallen.
Als de plannen van Wiebes doorgaan, gaat de leaserijder die in een benzine-auto of een diesel rijdt straks tot misschien wel honderd euro meer per maand betalen voor zijn auto. Alleen de meest schone auto’s kunnen dan nog rekenen op een gunstige bijtelling. Maar of zijn plannen doorgaan is zeer de vraag. Ze stuiten namelijk op verzet, en dat verzet komt vooral uit zijn eigen partij.
Nieuwsuur sprak onder andere met Tweede Kamerlid Helma Neppérus van de VVD en zij windt er geen doekjes om: ‘Dit plan gaat er niet komen’. Eerder liet Neppérus al weten de plannen van Wiebes te links te vinden. Als de plannen van Wiebes doorgaan, zullen leaserijders er tot wel honderd euro per maand op achteruit gaan en dat is voor de VVD, die het altijd voor de automobilist opneemt, onacceptabel.
Ook op Twitter werd druk over het onderwerp gediscussieerd. Oud Kamervoorzitter Frans Weisglas van de VVD noemde Wiebes’ plan de ‘wiebeltax’, maar er waren ook twitteraars die Wiebes juist prezen om zijn pragmatische ideeën.
Wiebes zelf ziet vooralsnog geen alternatieven voor zijn plan en wijst erop dat het Energieakkoord moet worden nageleefd. In dat akkoord is afgesproken dat er in 2020 200.000 elektrische auto’s in Nederland moeten rijden. Nu zijn het er niet eens 40.000. Saillant detail: Wiebes zelf was een van de onderhandelaars bij de totstandkoming van het Energieakkoord.
Voor het milieu zijn de plannen van Wiebes geen slechte ontwikkeling. Ze kunnen ervoor zorgen dat leaserijders overstappen naar schonere auto’s, die zijn op Wiebes’ tekentafel immers goedkoper straks. Voor de staatskas zijn de plannen ook niet slecht, want de vuilste auto’s gaan meer betalen. En daar rijden er heel veel van in Nederland. Maar voor de automobilist en de autobranche zijn ze een dolkstoot. Wat moet Wiebes nu doen? Zich neerleggen bij de aloude koers van de VVD of kiezen voor het halen van de in het Energieakkoord gestelde doelen?
CDA en D66 Partijen als CDA en D66 tonen begrip voor de plannen van de staatssecretaris. Wat CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt betreft mag de belasting op semi-hybride auto’s wel omhoog. Volgens de CDA’er is er nu sprake van oversubsidiëring waardoor leaseauto’s als de Mitsubishi Outlander (die allesbehalve zuinig blijkt te rijden) goedkoper zijn dan een tweede- of derdehands auto voor iemand die geen auto van de zaak heeft.
PvdA De PvdA spreekt zich niet echt uit over de zaak. De partij wil dat het definitieve voorstel van Wiebes voldoet aan drie voorwaarden: het moet voldoende belastinginkomsten opleveren, het moet voldoen aan de milieudoelen uit het Energieakkoord en er moet voldoende keuzevrijheid in modellen zijn. Maar die drie dingen zijn vooralsnog niet verenigbaar. En hoe die drie punten dan wel verenigd moeten worden, zegt de PvdA niet.