Joop

De vervuiling is compleet

  •  
09-03-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
Hoe komt het toch dat de Vakantiebeurs er al tien jaar hetzelfde uitziet? Dat reisbureaus nauwelijks vernieuwen? Vliegtuigmaatschappijen allemaal dezelfde beroerde service bieden?
De reisindustrie is ingedut. Duurzame vooruitgang komt maar moeilijk op gang. De eerste vlucht op frituurvet was vooral een marketingstunt. De vervuiling van hotels rijst nog steeds de pan uit. En wij reisjournalisten schommelen onszelf in een hangmat in slaap. De reisbranche is een van de meest vervuilende industrieën ter wereld. Over veertig jaar zal het toerisme naar verwachting even vervuilend zijn als de rest van alle industrieën bij elkaar.
Naast de CO2-uitstoot van vervoermiddelen, zijn ook het uitputten van energiebronnen en water, het voortbrengen van afval, de uitbuiting van arbeid en het vernietigen van habitats en gemeenschappen negatieve effecten die reizigers met zich mee brengen. Want je bent nu eenmaal op vakantie dus je wilt ook lekker douchen, die prachtige koraalvis vasthouden en als het even kan 4-sterrenservice voor een prikkie. Langzaam beseffen de spelers in de reisbranche dat dit op de lange termijn hun eigen industrie ten gronde richt en nemen ze hun verantwoordelijkheid. Zo organiseert de brancheorganisatie ANVR verschillende duurzaamheidtrainingen onder hun leden. Maar echt transformerend is het nog niet. Verrassend genoeg blijkt de toerismebranche, die de meest inspirerende reizen aanbiedt zelf vreselijk conservatief.
Hoe komt het toch dat de Vakantiebeurs er al tien jaar hetzelfde uitziet? Dat reisbureaus nauwelijks vernieuwen? Vliegtuigmaatschappijen allemaal dezelfde beroerde service bieden? En de ANVR geen inspirerende leiderschapsrol aanneemt?
De gevestigde bedrijven hebben het nakijken als het gaat om het aanbieden van dynamische producten, zoals die van AirBnB, Favoroute en Suggestme. Een gebrek aan financiële middelen wordt als excuus gebruikt. Maar is innovatie niet de snelste weg uit de crisis?
Het lijkt of er een diepgewortelde angst heerst om te veranderen, waaruit een nieuwe cultuur van middelmatigheid is ontstaan. “ Man cannot discover new oceans unless he has the courage to lose sight of the shore “, zei schrijver en Nobelprijswinnaar Andre Gide.
Meestal zijn het de vakjournalisten die in zo’n geval de boel opschudden, kritisch zijn en aan de bel trekken, zodat de branche zich gaat herschikken, verbeteren en hervinden. Maar ook de reisjournalistiek is ingedut. Veel ‘reisjournalisten’ gaan op een door de aanbieder (en vaak adverteerder) gesponsord persreisje en schrijven daar een amusant verhaal over. Uitzonderingen als Jelle Brandt Corstius daargelaten. Ze zijn vooral niet te kritisch over de koude douches in het hotel, de ernstige vervuiling in een gebied of de oorlog die op een steenworp afstand woedt, want dan mogen ze volgende keer niet meer mee. Of dan publiceert het betreffende medium hun verhaal niet.
Lachende derde zijn de PR-bureaus die maar al te graag hun klanten de media in krijgen. Met verrassende creativiteit bedenken zij niet uit te spreken trends als Expertcation (iets leren op vakantie) en Yolo (You only live once), afgestemd op de producten van hun eigen klanten. Zij sturen hierover persberichten die door reisredacties en websites klakkeloos worden overgenomen. De vervuiling is compleet.
Het wordt tijd dat we een schoonmaak houden, de kust loslaten, nieuwe oceanen overvaren en de eerste vlag durven planten op onbekend groen terrein.

Meer over:

opinie, groen,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (5)

wijnwandelaar
wijnwandelaar9 mrt. 2014 - 20:01

Mijn complimenten voor dit stuk vervuiling. Als reisorganisatie geloof je nauwelijks meer in de reisjournalistiek. Toch pikte destijds een journaliste de zgn zwarte lijst van de ANVR op en vroeg alle 30 zgn. financieel onbetrouwbare touroperators naar hun garantieregeling- en de effecten van het zwartmaken door de ANVR. Hieruit is de VvKR ontstaan, vereniging van kleinschalige reisorganisaties. Getuige het feit, dat er per 2014 voor de reiziger 4 gelijkwaardige reisgarantiefondsen bestaan: GGTO, SGR, STO-reisgarantie + een fonds voor Turkse reisorganisaties vind ik die vervuiling door deze vorm van reisjournalisme een grote plus. Kleinschalige reisorganisaties vervuilen niet, zij houden rekening met mens en natuur. Houd dus in de gaten, of een reisorganisatie is aangesloten bij de ANVR of bij de VvKR. Kies als journalist dus ook voor de niet-vervuilende touroperator, als je voor de lezers in de media schrijft over reizen.

simonts
simonts9 mrt. 2014 - 20:01

Ik zou zeggen als je je echt zorgen maakt over het broeikas gas CO2, blijf dan lekker thuis. Een beter manier van CO2 besparen is er niet. Vakanties zijn pure luxe, prima maar accepteer dat of blijf thuis.

1 Reactie
lembeck
lembeck9 mrt. 2014 - 20:01

Helemaal mee eens. Bovendien kan je ook vakantie vieren, door elke dag ergens anders naar toe te fietsen, op een terrasje een kopje koffie te drinken en dan via een andere weg weer terug te fietsen. Camera mee. Er is genoeg moois. Kost weinig en vooral heel weinig vervuiling door CO2.

Patrick Faas
Patrick Faas9 mrt. 2014 - 20:01

“je wilt ook…die prachtige koraalvis vasthouden en als het even kan 4-sterrenservice voor een prikkie.” Blijf met je commerciële poten van de koraalvissen af, zeg. Zulke destructieve decadentie moeten we ontmoedigen, om te beginnen met hoge belastingen op verre vliegreizen. Als Telegraaflezers per se natuur willen vernietigen, dan niet voor een prikkie.

1 Reactie
lembeck
lembeck9 mrt. 2014 - 20:01

Nou, als ze de koraalduivel wil vastpakken zou ik toch moeten adviseren om dat vooral NIET te doen.... nogal giftig. :-))