Joop

De verblindende spotlights van de grote homoshow

  •  
19-08-2015
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
95 keer bekeken
  •  
RTEmagicC_lgbt.jpg
De schijn van het hysterisch optimisme over homo-emancipatie is verraderlijk
Nederland prijkt al jaren bovenaan allerlei internationale lijstjes als het gaat om LGBT-acceptatie. Wie de televisie aanzet ziet daarvan het levende bewijs: geen programma is compleet zonder een schaterlachende homo. Aynouk Tan kijkt terug op de LGBT-emancipatie (Lesbian, Gay, Bisexual, Transgende, red.) in Nederland en waarschuwt: de schijn van het hysterisch optimisme is verraderlijk.
Ik wist dat ik (vooral) op vrouwen viel rond 1998. Het was de tijd waarin Renée Couwenberg een mysterieuze, lesbische relatie onderhield met een verpleegkundige in de soap Onderweg naar Morgen. Stiekem zoenen in de bezemkast van het ziekenhuis, dat was hoe een lesbische relatie er eind jaren negentig uitzag. Het was een piepklein verhaallijntje in de serie – niks vergeleken met de tig hetero romances.
Idolaat van homo’s Dat is 17 jaar na dato wel anders. Niks geen piepkleine verhaallijntjes. Het uitzendprogramma van de Nederlandse televisie is een aaneenschakeling van enorme, roze, kleurige glittermensenmassa’s die wild meedoen met alle schaterlachende homo’s. De kranten volgen die trend. “Wie wil er nu géén gay best friend die met je mee gaat shoppen?” kopte het Parool onlangs nog. Voor de liefhebber zijn er ook nog transgenders. Op TLC nemen Louisa en Rosanna het deze hele week over, maar dat betekent niet dat de invulling veel zal verschillen van de bestaande LGBT-programmering. Het zal ongetwijfeld lachen worden.
Zelden was de Nederlander zo idolaat van homo’s als nu.
Wie zich afvraagt of al die gezelligheid betekent dat de homoseksueel dan inmiddels volledig geëmancipeerd is, kreeg in 2011 nog een positief antwoord. “De homo- emancipatie is voltooid,” vond Henk Krol, de ex-hoofdredacteur van de Gay Krant.
Homo-acceptatie De statistieken lijken dat statement ook nu nog te ondersteunen: Nederland prijkt al jaren bovenaan allerlei internationale en nationale lijstjes als het gaat om homo-acceptatie. Zo vindt 92 procent van de Nederlanders dat homo’s en lesbiennes vrij moeten zijn om een leven te leiden zoals zij dat willen. In april 2001 was het de Amsterdamse burgemeester Job Cohen die het eerste homohuwelijk ter wereld sloot. In 2014 werd de weigerambtenaar afgeschaft, hetzelfde jaar waarin de transgenderwet het wijzigen van geslachtsregistratie eenvoudiger maakte. 82 procent van ons vindt het geen probleem als er een homoseksuele leerkracht voor de klas staat.
Ter vergelijking: in EU-lidstaat Litouwen wil 85 procent van de inwoners helemaal niets met homoseksualiteit te maken hebben, percentages die in de jaren vijftig ook in Nederland niet ongewoon waren. Het geeft het razendsnelle tempo weer waarin de homo-emancipatie zich heeft voltrokken. Een groep waar 40 jaar geleden nog fluisterend schande van gesproken werd, wordt nu massaal omarmd door de kijkers van RTL 4.
Iedereen verschillend Eind jaren zeventig hadden radicale actiegroepen als ‘de Rooie Flikkers’ en ‘de Lesbische Beweging’ een heel ander ideaalbeeld. Zij waren juist tégen de integratie en acceptatie van de homo door het grote publiek. Onder de naam ‘potten- en flikkeridentiteit’ weigerden ze zich op wat voor manier dan ook te voegen naar een heteroseksuele norm (denk: trouwen en kinderen krijgen). In plaats daarvan waren ze naar aanleiding van hun seksuele oriëntatie juist op zoek naar een compleet nieuw idee van (seksuele) identiteit. Waarom zijn poly- amore relaties niet de norm? Waarom zijn meerdere ouders geen vanzelfsprekendheid? Waarom kan een man niet elke dag in een minirokje naar zijn werk? En wat nou als je helemaal niet wilt kiezen tussen man of vrouw zijn? Kort samengevat betoogden de potten en flikkers: gelijkwaardigheid betekent juíst dat iedereen verschillend mag zijn.
Begin jaren tachtig maakte de opkomst van HIV/AIDS een tragisch einde aan dit wezenlijke vooruitgangsdenken. Sindsdien hebben de populaire cultuur en de commercie de homo-emancipatie onder haar hoede genomen.
Vervlakt debat Eerlijk is eerlijk, die beweging heeft grote impact gehad. Maar het heeft het debat rond LGBT-emancipatie ook een stuk vlakker gemaakt. RTL 4 heeft namelijk niet zoveel baat bij een ingewikkeld gesprek over de oorzaken van discriminatie op basis van seksuele voorkeur, nee, het moet vooral leuk en herkenbaar blijven. In de praktijk uit zich dat in een (media)landschap dat de verschillen tussen mensen zo klein mogelijk wil houden. En zoals wijlen schrijver Gerrit Komrij het zo onomwonden in weekblad de Groene Amsterdammer verwoordde: “Het knuffelen van de eendimensionale nicht komt neer op de censuur van de veelzijdigheid en de veelvormigheid.” Iets dat haaks staat op het ideaal van de radicale homobeweging in de jaren zeventig.
Bekrompenheid Misschien schijnen de spotlights van de Grote Homo Show wel zo fel in onze ogen dat we blind zijn geworden voor het feit dat we nog niet zo geëmancipeerd zijn als we denken. Dat zelfbeeld van de tolerante Nederlander namelijk, die vriendjes is met alle homo’s, weerhoudt ons van kritische (zelf)reflectie. Het beste voorbeeld hiervan is nog wel het bezoek van journalist en Midden-Oostendeskundige Mounir Samuel bij de talkshow van Eva Jinek afgelopen juni. Samuel kwam vertellen over haar naamsverandering – ze wilde geen Monique meer heten. Maar of ze man wilde worden, dat wist ze nog niet; ze wilde sowieso niet gelabeld worden, op geen enkele manier. Het zorgde voor grote verwarring bij medegast en presentator Robert Ten Brink. Toen Samuel vertelde dat ze volgend jaar misschien wel terugkwam met een baard, reageerde hij met grijns: “Nou, dat lijkt me geen goed idee.”
Het publiek kon het schaterlachen niet bedwingen. En behalve Samuel had niemand door dat dat harde gelach een grote bekrompenheid onthulde. Na de uitzending reageerde ze: “Het publiek lachte me herhaaldelijk uit, ik mag blijkbaar niet zelf beslissen hoe ik mijn gezicht draag en de online reacties waren vernietigend. […] Ik zat daar als mij en als voorloper van zo velen die zich ook door duizend labels verstikt zich zo slecht gehoord weten.” Het weglachen van de structurele discriminatie die in ons dagelijks handelen verweven zit, vormt het fundament voor problemen die al tientallen jaren voortslepen. Denk aan de cijfers over homoseksuele seks: zelfs in 2015 blijft 17 procent van de Nederlanders seks tussen mannen walgelijk vinden. 29 procent vindt het aanstootgevend als twee mannen in het openbaar zoenen. Lesbische, homo- en biseksuele jongeren doen al jaren vaker een zelfmoordpoging dan heterojongeren – in 2014 gaat dat om vijf keer zoveel. Oftewel: wie denkt dat het roepen van ‘homo!’ naar die keeper van de voetballende tegenpartij een onschuldig grapje is, heeft het goed mis. Lachen en huilen lagen zelden zo dicht bij elkaar.
CC foto: upslon

Meer over:

opinie, leven,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (19)

schleborsjki
schleborsjki19 aug. 2015 - 18:51

'Ja, dat moet anders. Misschien eens aan Middenoostendeskundige Samuel vragen welke achtergrond een groot deel van deze homo-afwijzers heeft? Als er nou één probleem echt serieus moet worden aangepakt is het wel de aperte homofobie onder onze Noord-Afrikaanse en Klein-Aziatische medeburgers.' Hand in eigen boezem is de bleke Hollander nu eenmaal vreemd.

omaoeverloos
omaoeverloos19 aug. 2015 - 18:51

"Kort samengevat betoogden de potten en flikkers: gelijkwaardigheid betekent juíst dat iedereen verschillend mag zijn." Niet alleen potten en flikkers, velen hadden in de jaren '60/'70 dezelfde ideeen. Het moest allemaal anders en die weg werd inderdaad ingeslagen. De zuilen werden afgebroken ... totdat ... de religie weer vaste grond onder de voet kreeg,

123456zeven
123456zeven19 aug. 2015 - 18:51

Niemand moet met z'n hoofd op TV, welke seksuele geaardheid je ook hebt. En emancipatie gaat over dat jij kan doen wat jij wilt. En om dat bereiken omring je je met mensen die je ondersteunen, en die onderbouwde kritiek kunnen leveren. Als dat shoppen is, of hard schaatsen, dan is dat zo, maar verwacht dan niet dat iedereen daarin mee gaat.

Zephyr2
Zephyr219 aug. 2015 - 18:51

Nou snap ik het niet meer. Zijn niet heteroseksuele mensen zodanig geëmancipeerd dat eigenlijk niemand het nog bijzonder vindt of er een probleem van maakt is het weer niet goed. Het is heel vervelend als je niet weet of je nu man of vrouw wilt zijn of wat dan ook maar dat is toch vooral jou dilemma en kun je moeilijk jou omgeving verwijten.

OlavM
OlavM19 aug. 2015 - 18:51

[Dat zelfbeeld van de tolerante Nederlander namelijk, die vriendjes is met alle homo's, weerhoudt ons van kritische (zelf)reflectie.] Dat lijkt me waar. Het wordt tegenwoordig sterk overdreven, als een soort overreactie op de vroegere openlijke discriminatie. Want een feit is, dat vroeger juist de rechtse politiek weinig ophad met emancipatie van LGBT-ers (toen nog niet zo geheten). Op enkele personen na, zoals Molly Geertsema van de VVD. Voor het overige waren de desbetreffende emancipatiegroepen bijna uitsluitend politiek links georiënteerd. Het is mijn stellige indruk –daarin ben ik het eens met Wendy B hieronder), dat veel mensen van rechts bij wijze van kritiek op de Islam zich open zijn gaan stellen voor de rechtspositie van homoseksuelen e.d. Overigens moet niet worden vergeten dat theorie en praktijk vaak sterk uiteenlopen. Zo mogen veel moslims in principe dan wel negatief staan tegenover het verschijnsel homoseksualiteit, in veel landen in het Midden-Oosten wordt die ruim in praktijk gebracht. (Zo heeft Marokko lang bekend gestaan als “homo-paradijs”. Misschien nog steeds?). En het klopt ook dat de agressie jegens homoseksuelen e.d. wel degelijk nog steeds sterk aanwezig is, zowel fysiek als verbaal. “Potenrammen” is b.v. nog steeds niet uit de wereld.

WendyB2
WendyB219 aug. 2015 - 18:51

"Dank voor uw verhelderende bijdrage uit eerste hand. Het beeld dat u schetst laat zien dat er helaas nog heel wat moet gebeuren. Toch nog wat opmerkingen" Dank voor je uitgebreide reactie. Mijn reactie was wat warrig vond ik omdat ik er zoveel over zou kunnen zeggen. "Jammer dat u het zo framet. Ik verzet me tegen (invloed van) religie in het algemeen en de islam in het bijzonder. Maar rechts ben ik niet. Ik heb alleen weinig op met de verstikkende politieke correctheid die helaas steeds vaker verward wordt met links zijn." Ik wilde het gedachtegoed eerder rechts noemen, dan bepaalde mensen. Zelf ben ik geloof ik liberaal, maar dat woord is in Nederland zo besmet geraakt dat het haast onbruikbaar is geworden. Ik heb zelf helemaal niets tegen de invloed van religie: de invloed van een religie moet een beetje in verhouding staan tot de vertegenwoordiging van die religie bij de bevolking. Een seculiere overheid is volgens mij neutraal, dat is heel wat anders dan anti-religie. Die 'verstikkende politieke correctheid' is sinds Fortuyn en de rechtse revolutie toch wel verdwenen, dacht ik. "Dat is uw ervaring, en daar kan en mag ik natuurlijk niets op afdingen. Dit is wat ik weet: Mijn buren (oudere gays) zijn op verschillende plaatsen in 020 mishandeld en bespuugd door Marokkanen, en ik zie niet in waarom ze dat zouden er bij zouden verzinnen. Drie in Amsterdam West samenwonende vrienden van ons - stevige kerels - gaven aan dat ze toch liever een blokje omliepen als ze bepaalde groepjes getinte straatjongeren tegenkwamen. Een van hen is bij het joggen in het Rembrandtpark uitgejoeld en achternagezeten door die etterbakjes. Inmiddels hebben ze de buurt verlaten. Een van mijn beste vrienden heeft jarenlang meegedraaid in een voorlichtingsprogramma in Noord-Nederland. Hij merkte dat de botte weerstand vanuit met name de islamitische leerlingen steeds openlijker en agressiever werd. Moedeloos is hij er mee opgehouden." Wat je hier noemt zou ik toch eerder overlast noemen dan geweld zoals het beruchte kopschoppen en moord op transgenders en homo's. Want ook dat is vrij recent geleden (10 jaar of zo) in Amsterdam gebeurt. Ik wil de impact van deze treiterijen absoluut niet bagatelliseren. Zelf woon ik, misschien wat paradoxaal, juist in het centrum van de stad waar ik woon, op 50m van de Groest in Hilversum juist om dit soort problemen te voorkomen. En omdat ik graag in de drukte woon. Voorlichting geven geloof ik niet zo in: Het komt bij mij zelfs nogal koloniaal over. Ik heb mijn tienerjaren doorgebracht in een 'zwarte woonwijk (50% allochtoon) en een zwarte LTS. Wat mij betreft is er weinig reden om dat te gaan idealiseren want er was inderdaad veel criminaliteit in de wijk en op school maar dat associeer ik eerder met de sociale klasse dan met cultuur en nog minder met religie. Voor mij waren Marokkanen toen wijkgenoten, klasgenoten en sociale klassegenoten. "Overigens vertelt Samuels in haar gesprek met Jinek dat in delen van de islamitische wereld een geslachtsveranderende operatie gezien wordt als een soort ‘oplossing’ voor homosexualiteit. Als dat waar is, zou dat dan wellicht ook kunnen verklaren dat islamitische potenrammers zich niet op transgenders richten? Omdat ze hun agressie nu eenmaal botvieren op (als zodanig herkenbare) homomannen? Benieuwd hoe u daar tegenaan kijkt." Mijn ervaring is dat vooral de oudere allochtonen de acceptatie van homofilie en transgenders eigenlijk vooral als typisch Nederlands omdat dat is wat in de jaren '80/'90 zo stellig verkondigt werd toen deze mensen de Nederlandse cultuur leerden kennen. Oudere allochtonen zijn vaak veel toleranter dan autochtone Nederlanders van dezelfde leeftijd. Ik weet dat ayatolla Khomeini een positieve fatwa heeft uitgevaardigd over transgenders. Ook heb ik wel eens gelezen over een eeuwenoude traditie van een transgenderklasse in bepaalde moslimlanden. Los natuurlijk van de eunuch-traditie. De westerse homo-emancipatie is typisch westers omdat het een reactie is op typisch westerse homofobie. Homofobie is volgens mij het gevolg van de 19e-eeuwse industrialisatie en wetenschappelijke ontwikkeling, en ook de ontwikkeling van de psychiatrie waardoor wetenschappelijke modellen steeds preciezer gingen omschrijven wat 'normaal' gedrag is en dus werden 'afwijkingen' ook steeds zichtbaarder. Vóór de 19e eeuw waren samenlevingsvormen veel diverser dan het 'standaard' gezin en viel het dus niemand op als twee mensen samenwoonden. Dat er in historische bronnen zo weinig te vinden is over LBGT is niet omdat het een taboe was, maar simpel omdat niemand er echt over nagedacht had. Op dezelfde manier als mensen met ADHD vroeger 'gewoon druk' waren, zo zal homofilie en transseksualiteit een min of meer normaal deel van de samenleving zijn geweest zonder dat het benoemd werd. Dat 'de kerk' allerlei doempreken hield over 'onzedig' gedrag zegt ook niet zoveel, want het verbod op vreemdgaan werd ook massaal ontdoken. Ik denk ook dat homofilie een transseksualiteit een (onmisbaar) onderdeel is van de evolutie van zowel de mens en diverse andere diersoorten. Christelijke evolutiebiologie en zelf transgender Joan Roughgarden heeft daar intrigerende ideeën over ontwikkeld. "Ik vind dat nogal een boude aanname. Waarom zouden die mensen sociaal wenselijk antwoorden? Die enquetes zijn geanonimiseerd, net als ieder serieus sociaalwetenschappelijk onderzoek. Maar goed, ook uit het onderzoek Als ze maar van me afblijven door die o zo linkse UvA kwam toch echt naar voren dat Marokkanen zwaar zijn oververtegenwoordigd als het gaat om geweld tegen gays." Ik ontken zeker niet dat er problemen zijn met Marokkaanse (mannelijke) jongeren, maar ik denk dat de cijfers en berichtgeving zwaar vertekend zijn. Zo las ik van een onderzoek waaruit bleek dat 50% van alle anti-homo incidenten in Amsterdam was gerelateerd aan allochtonen (heel wat anders dus als 'Marokkanen') Later bleek dat dat simpelweg overeenkomt met het aantal allochtone jongeren in Amsterdam en er dus helemaal geen sprake is van 'oververtegenwoordiging'. Een belangrijk verschil tussen Marokkanen en traditionele Nederlanders is denk ik nog steeds het drank- en drugsgebruik. Ik heb zelf nog nooit een dronken Marokkaan gezien. Drank- en drugsgebruik is meestal de oorzaak van het extreme geweld van de kopschoppers, comaschoppers etc. "Een deel van mijn familie is eveneens gereformeerd (Artikel 31) en die zijn toch vrij uitgesproken over wat er in hun ogen moet gebeuren met ‘al die homotroep’." Artikel 31 is volgens mij hetzelfde als Gereformeerd Vrijgemaakt waar ik vandaan kom. Ik ben wel in zo'n omgeving opgegroeid in 't Gooi, wat natuurlijk wel iets anders is dan als je in hartje BibleBelt zit. In die kerk heb ik ook wel eens transgender-jongeren gesproken die in die kerk willen blijven als transgender-vrouw. Zelf vind ik het niks omdat ik vind dat christenen er nog teveel van uitgaan dat het 'eigenlijk niet de bedoeling is' maar toch geaccepteerd wordt, oid. Ik ben sinds 15 jaar of zo niet meer kerkelijk, niet omdat ik atheïst ben geworden maar omdat ik niet geloof in het instituut. Ik noem mezelf evenmin christelijk.

WendyB2
WendyB219 aug. 2015 - 18:51

Afgelopen zondag is de bekende Amsterdamse travestiet May Day van haar fiets getrapt. Als ik de berichtgeving zo lees zijn de daders blanke Nederlanders, want zowel de media als May Day zelf draaien er om heen en bagatelliseren het incident. Ze heeft niet eens aangifte gedaan. Precies het probleem wat ik hier eerder ook al aangaf: Het geweld tegen transgenders wordt als volkomen normaal beschouwt en zelfs door het slachtoffer zelf min of meer goedgepraat. En door het allesverstikkende pseudo-realisme van het-is-nu-eenmaal-zoisme wat Nederland de laatste 15 jaar zo in z'n greep houd. Dat geld wat mij betreft ook niet specifiek voor geweld tegen LBGTs. Een tijdje terug hoorde ik een verhaal van een keurig nette jongen, een student of zo. Die was in het uitgaansleven in coma geschopt , had €4000,- tandarts kosten maar had geen aangifte gedaan want hij dacht 'dat hij wel vervelend geweest zal zijn'. Hoe vervelend moet je zijn geweest om in coma geschopt te worden ?!! Met zo'n mentaliteit komt er nooit een eind aan het uitgaansgeweld. Ik ben niet zo van het specifieke homovriendelijk beleid: Een homovriendelijk stad of dorp is een omgeving waar iedereen zich prettig en veilig voelt en dat heeft dan ook zijn weerslag op het culturele leven en de vrijheid van persoonlijke expressie van iedereen.

[verwijderd]
[verwijderd]19 aug. 2015 - 18:51

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Armagaddon
Armagaddon19 aug. 2015 - 18:51

>>> Facit: resumerend is....laat ieder in zijn waarde...ook Mounir/ Monique Samuel als zij twijfelt...dus geen label niet stabiel...!!....ook Robert Ten Brink...die de vrijheid heeft zou dit maar niet doen...!!...bedoelde het goed en vond mogelijk hem/haar dat niet staan ( zijn probleem) laat hem in zijn waarde om zich zo te uiten..!! >>>Laat de NoordAfrikanen... etc. vooreerst hun vooreerst in hun waarde anti LBCT en respecteer dat vooreerst, wij hebben daar ook tientallen jaren over gedaan...ook zelfs respecteren en hun waarde laten dat in 2015 blijft 17 procent van de Nederlanders seks tussen mannen walgelijk vinden. 29 procent vindt het aanstootgevend als twee mannen in het openbaar zoenen. >>> Keulen en Aken zijn niet op een dag gebouwd...dus laat ieder in zijn waarde en respecteer dat , pas na discussies,gedachtenwisseling kot men tot begrip en het praktisch goede voorbeeld in de praktijk...hopeful smile.. voorbeeld komt er een positieve verandering te goede.. >>> Mensen hebben het nog altijd niet door en willen het niet inzien, dat wij geen van allen "Einheitswurst" zijn , kunnen worden en willen zijn...!!

pietdeg2
pietdeg219 aug. 2015 - 18:51

"En behalve Samuel had niemand door dat dat harde gelach een grote bekrompenheid onthulde." Que? Het is juist Monique Samuel die een grote bekrompenheid toonde. Zij is degene die zo hopeloos verstrikt is geraakt is sekse-identiteit en traditionele rolpatronen dat ze uit arren moede niks beters weet te bedenken dan zich daar totaal aan over te geven en desnoods als vrouw met de baard door het leven te gaan. Die T hoort ook beslist niet thuis in het rijtje LHB, omdat het om te beginnen al niks te maken heeft met seksuele voorkeur. Het heeft bovendien niets te maken met emancipatie van wie of wat dan ook. Mensen die zich laten verminken om te kunnen poseren als iemand van het andere geslacht zijn juist de meest extreme bevestigers van de traditionele rolpatronen. Ze stellen die rollen niet ter discussie maar willen slechts van rol wisselen, omdat die rollen voor hen vastliggen. Grotere vijanden van emancipatie kun je je niet bedenken. Natuurlijk is het niet kies om te lachen om mensen die zo in de war zijn, al is de verleiding nog zo groot als iemand tegelijkertijd zo pedant is als Monique Samuel. Laat staan dat een stel chirurgen hun verwarde wensen moet faciliteren. Wat ze nodig hebben is stevige psychiatrische hulp, om hen uit dat conservatieve universum te trekken en erop te wijzen dat gedrag niet zo seksegebonden hoeft te zijn als zij zich inbeelden. Mensen geslachtelijk verminken of hun geslacht niet vermelden heeft werkelijk helemaal niets te maken met wat voor emancipatie dan ook. Het is het meest extreme voorbeeld van het tegendeel. Om met Komrij te spreken: het komt neer op de censuur van de veelzijdigheid en de veelvormigheid.

1 Reactie
OlavM
OlavM19 aug. 2015 - 18:51

@ Piet de Geus: [Die T hoort ook beslist niet thuis in het rijtje LHB, omdat het om te beginnen al niks te maken heeft met seksuele voorkeur. Het heeft bovendien niets te maken met emancipatie van wie of wat dan ook.] Inderdaad kan de seksuele voorkeur van transgenders heel verschillend zijn. (Dit is het enige juiste in je commentaar). Maar toch horen ze in dit rijtje thuis als gediscrimineerde minderheidsgroep op het ruime gebied van seksuele identiteit en gerichtheid. Ook “a-seksuelen” horen hier nog eigenlijk bij. [Mensen die zich laten verminken om te kunnen poseren als iemand van het andere geslacht…..] Dan begrijp je totaal niet wat transgenders zijn. Zij KIEZEN er niet voor te “poseren” als iemand van het andere geslacht! Zij weten en voelen dat zij iemand van het andere geslacht ZIJN, maar in het verkeerde lichaam zijn geboren. (Het is in zoverre vergelijkbaar met homo- en biseksualiteit, dat mensen er ook voor niet “kiezen”). Dacht je dat het zo gemakkelijk is van geslacht te veranderen? Hieraan gaan jaren van eenzame strijd, ellende, enz., vooraf. Niet voor niets is het zelfmoordpercentage binnen deze groep bijzonder groot. Zij zijn dus absoluut geen “grote vijanden van de emancipatie”, maar als ze er doorheen komen, veelal juist voorvechters van emancipatie van een bijzondere groep en in het algemeen. Ik zou zeggen: raadpleeg eens een seksuoloog en/of deskundige arts op dit gebied.

Florian2
Florian219 aug. 2015 - 18:51

Jammer dat u niets schrijft over het gebrek aan (of totale afwezigheid van) acceptatie van homoseksuelen door allochtonen. Dat onderwerp wordt zorgvuldig vermeden terwijl het -met het oog op de tanende tolerantie t.o.v. homo's- juist een enorm actueel thema is? Vermoedelijk is dat niet gewenst op dit forum of komt dat niet goed uit?

1 Reactie
zweistein
zweistein19 aug. 2015 - 18:51

Dat komt doordat veel homo's moslims als een gediscrimineerde minderheid zien. En omdat ze zichzelf ook zo zien, zijn ze daarmee solidair. Nog wel, tenminste.

WendyB2
WendyB219 aug. 2015 - 18:51

De homo-emancipatie is helemaal niet voltooid, integendeel, het wordt juist steeds minder. Dat geld natuurlijk niet alleen voor de acceptatie van LBGT, maar in het algemeen is Nederland de laatste 15 jaar veel intoleranter en conservatiever geworden. Dat mensen als Henk Krol denken dat de homo-emancipatie 'voltooid' is klopt voor hun eigen belevingswereld wel, want de homo's die zij kennen in de Amsterdamse homo-scene worden in feite ook helemaal niet gediscrimineerd. Discriminatie uit zich doordat de persoon geen werk kan vinden, geen opleiding kan afmaken en over het algemeen buiten de samenleving gehouden wordt. Mensen die om wat voor reden dan ook gediscrimineerd worden, of dat nu transgenders, moslims of zwarte mensen zijn, vind je per definitie aan de onderkant van de samenleving, in de bijstand bijvoorbeeld. Door het cliché-beeld van het gelukkige 3x modale homo-stel met een goedbetaalde baan in de creatieve sector creëer je een ideaalbeeld waardoor discriminatie vanzelf buiten beeld blijft. Voor al de mensen, waaronder jongeren, die van 0-urencontract naar flexcontract hoppen, en van anti-kraak naar tijdelijke woning is het anno 2015 allang geen mogelijkheid meer om openlijk voor je geaardheid uit te komen. Die luxe kan je je alleen maar permitteren met een riante, zekere positie op de arbeidsmarkt. Daarom zijn er ook zo weinig laagopgeleide homo's in de statistieken te vinden. Natuurlijk kun je in Nederland uitkomen voor je transgender-identiteit en vervolgens een behandeling vergoed krijgen. Maar het resultaat is wel dat je vrijwel 100% zeker werkloos bent, terecht komt in het bijstandsregime waar je geen enkele rechtsbescheming hebt, je vanwege de Kleinsma regeltjes drie maanden gekort moet worden omdat je vanwege het uiten van je geaardheid geen werk meer kan vinden en elke willekeurige NSBer zich uit kan leven in al zijn homo- en transgenderhaat. Uitendelijk eindigen de meeste transgenders in NL dus alsnog in een soviet-heropvoedingsgesticht met de naam 'reïntegratie' en training voor 'employability'. Wat is dan nog 'vrijheid'? Zelf ben ik een transgender-vrouw en ik heb, net als de meeste transgenders, al kennis gemaakt met de vanzelfsprekendheid van agressie en geweld tegen transgenders. Vanzelfsprekend, want het wordt, meer dan 15 jaar geleden, als volkomen normaal beschouwd en zelfs geromantiseerd. Kelly heeft daar ook wel eens serieus wat over gezegd, maar de media pikken dat niet op. 15 jaar geleden al las ik Amerikaanse cijfers dat 1 op de 7 transgenders door geweld om het leven komt, ofwel door zelfdoding of door geweld van anderen, niet in de laatste plaats door de politie. In Europa zal het nauwelijks beter zijn. Nog een probleem blijkt al uit de reacties bij dit onderwerp: Het onderwerp homorechten is in Nederland onbespreekbaar geworden omdat het volledig is gekaapt door anti-moslim rechts. zelf heb ik nog nooit problemen gehad met Marokkanen, uitsluitend met blank extreem rechts tuig. Maar de druk om maar gewoon de Marokkanen erbij te verzinnen is in Nederland heel groot. De enquêtes die steeds weer worden aangehaald vindt ik totaal onzinnig, omdat het nogal voorspelbaar is wat de uitkomst is: Religieuze mensen zoals moslims en christenen hebben een mening over homorechten, de rest geeft een sociaal gewenst antwoordt. Het is helemaal niet waar dat de meerderheid vóór homorechten is, de meeste mensen zijn gewoon niet tegen wat natuurlijk heel wat anders is. Mijn familie is gereformeerd en heeft uiteraard een mening over transgenders en homo's: Toch kan ik prima met ze omgaan en zijn ze veel toleranter dan veel zelfverklaarde 'liberalen'. De meeste gewelddadige potenrammers zullen in een enquête keurig aangeven dat ze vóór homorechten zijn. Tolerantie gaat ook helemaal niet over elkaar begrijpen, homohaat los je niet op met voorlichting. Ik vind het zelfs een gevaarlijke suggestie dat je elkaar zou moeten begrijpen om elkaar niet dood te schoppen. Er is maar één manier om homo's en transgenders te accepteren in een samenleving en dat is als transgenders gewoon normaal deel kunnen zijn van een samenleving waarin iedereen (ook de redneck-hetero of grefo/moslim) zich veilig voelt. Het symbool van de LBGT-beweging is de regenboogvlag, en dat zijn allerlei verschillende, duidelijk gescheiden kleurtjes in plaats van de typische grijze DDR-massa in Nederland waar alle mogelijke verschillen zijn weggepolderd. Voor wat betreft Mounir Samuel: Ik vind het eerlijk gezegd ook een beetje verwarrend worden zonder dat het iets toevoegt. Mensen zijn bij mij ook wel vaak in verwarring maar dat is meer omdat ze een cliché-vrouw in bloemetjesjurk verwachten maar dan een 'stoere' vrouw zien die net zo makkelijk achter de naaimachine zit als met een lasapparaat aan de gang is. Want transgender-vrouwen heb je ook in alle soorten en maten; er zullen er vast bij zijn die wél een bloemetjesjurk willen dragen en ik ken er ook enkele die (als jongere) in de gereformeerde kerk willen blijven.

1 Reactie
Zephyr2
Zephyr219 aug. 2015 - 18:51

"Dat geld natuurlijk niet alleen voor de acceptatie van LBGT, maar in het algemeen is Nederland de laatste 15 jaar veel intoleranter en conservatiever geworden." Wendy, ik mis volledig in jouw betoog waarop jij deze conclusie baseert. Nederland is niet perfect en voor transgenders zal er nog steeds veel onbegrip en afwijzing zijn maar het wordt wel steeds beter toch?

Paul250371
Paul25037119 aug. 2015 - 18:51

Ik denk ook dat homoacceptatie door de blanke Nederlanders is versneld omdat veel moslims tegen homoseksualiteit zijn. Als "Moslims" geen probleem hadden met ltbg dan had ik het nog wel eens willen zien hoe tolerant de blankmensch dan is.

1 Reactie
Zephyr2
Zephyr219 aug. 2015 - 18:51

Wat een totaal onzinnige redenering vooral ook omdat je de term blankmesch gebruikt. Dus de blanke mensen zijn eigenlijk liever anti homo maar omdat ze nog meer een hekel aan moslims hebben doen ze net alsof ze anders geaarden heel lief en gewoon vinden. Ach waarom ook niet, de blanke mensen zijn onderhand de oorzaak van alles wat niet goed gaat in deze wereld. Gelukkig hoef je ze geen ster op te prikken om als blank herkenbaar te maken.

Cinema2
Cinema219 aug. 2015 - 18:51

"Misschien schijnen de spotlights van de Grote Homo Show wel zo fel in onze ogen dat we blind zijn geworden voor het feit dat we nog niet zo geëmancipeerd zijn als we denken." Wellicht is het de homoseksuele "gemeenschap" zelf wel die "ons" (de "heterogemeenschap" blind maakt. Ik heb een aantal homo's en lesbiennes, die tot mijn vriendenkring behoren, en zo nu en dan levert dit goede (en leuke) discussies op! Er zijn homo's actief in dit land, die om de drie zinnen moeten laten blijken dat men toch echt een homo is. Ik doel dan op de Paul de Leeuwtjes. Persoonlijk word ik hier kotsmisselijk van als hetero, net als veel vrienden van mij die toch echt een andere seksuele voorkeur hebben. Hetzelfde geldt voor de jaarlijkse optocht in een bootje ergens in Amsterdam. De roze maandag in Tilburg is nog zo'n attractie wat bij veel mensen kwaad bloed zet, hetero, homo, lesbienne. Je zult maar homo zijn, en u ziet in beeld dat er een aantal idioten op een bootje staan te hupsen, gehuld in een peniskoker...Met zijn allen in de octopus, gehuld in een string... De roze maandag in Tilburg. (kermis) De beperkte bekrompen aapjes komen kijken, de hetero's. Ik durf gerust te stellen dat dit meer kwaad dan goed doet, hier in Nederland...Homo's als een attractie wegzetten, BAH! Ik houd mij aan de feiten. Homoseksualiteit is een gegeven binnen het dierenrijk, ook binnen het mensdom is dit een gegeven. De Romeinen begrepen dit, homoseksualiteit was algemeen toegestaan binnen de legers van Julius Caesar. Het verschil tussen homoseksualiteit en heteroseksualiteit bestond domweg niet. Ergens in onze tijdsgeest, zijn wij iets wat doodnormaal is gaan bestrijden....

1 Reactie
DitBenIk2
DitBenIk219 aug. 2015 - 18:51

Ik begrijp uw commentaar. Ik zal nooit naar een parade gaan. Maar ik kan me er niet aan ergeren. Waar ik me wel aan erger is de gay olympics. Ik vind dat discriminerend naar heteros.