Joop

De terugkeer van maatregelen en de nieuwe omgang met ongevaccineerden

  •    •  
31-10-2021
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
86 keer bekeken
  •  
mondkapje

© FotoL Francisco van Jole

Als je snakt naar maatregelen tegen ongevaccineerden moet je je om te beginnen eens afvragen of je vindt dat dergelijke sancties 3,5 jaar mogen duren
Daar zitten we dan. Amper een maand geleden werden de corona-maatregelen zo goed als opgeheven en nu is het wachten op waar het kabinet dinsdag weer mee gaat komen. Als ze dat zelf al weten want zelfs de gelekte plannetjes waren dit keer vaag. Misschien gaan Rutte & De Jonge dinsdag tijdens hun nieuwe conference, sorry conferentie, oproepen om meer thuis te werken, misschien op meer plekken de QR-code. Het blijft gissen.
Ik beken dat ik heel graag het kabinet de schuld van alles zou geven, en al helemaal Hugo de Jonge, maar het besef knaagt dat het in andere landen niet veel beter gaat. Ja nu misschien even, maar straks weer niet. Denemarken trok in september alle maatregelen in en zit nu te dubben welke ze weer in willen voeren. Terwijl ze kort daarvoor nog de kampioen corona-bestrijding waren. Dat lijkt een patroon van deze pandemie: als het ergens goed gaat dan gaat het daarna slechter, en andersom. Er is nu zelfs twijfel of de aanpak van Nieuw-Zeeland, lichtend voorbeeld in de virusbestrijding, wel zo ideaal is geweest.
Bij het begin van de pandemie waarschuwde de WHO dat die wel eens vijf jaar kan gaan duren. Als je het zo bekijkt verandert alles. Vijf jaar is net zo lang als de Duitse bezetting. Het betekent ook dat we nu in december 1941 zitten. Als je je dat realiseert hoef je niet te zuchten dat er weer strenge maatregelen aan komen, het is onvermijdelijk, net zoals dat ze weer afgeschaft zullen worden, totdat ze weer nodig blijken. Dit is ons nieuwe leven. Want het virus kan ook nog muteren. Of misschien komen er nog andere pandemieën aan. Het kabinet heeft het heel de tijd over licht aan het einde van de tunnel. Dat ‘we zijn er bijna’ klinkt fijn in de oren maar is funest voor het uithoudingsvermogen.
Vaccineren is zo lang het virus volhoudt de enige uitweg uit deze crisis. Maar de overheid wrijft je dat niet voortdurend in. Op de informatieborden boven de snelwegen die eerder waarschuwden dat je zoveel mogelijk thuis moet blijven en dat we corona samen bestrijden staan nu boodschappen over het belang van juiste bandenspanning en autorijden zonder te appen.
De pijlen richten zich nu steeds meer op de ongevaccineerden. Dat zijn de boosdoeners. Er klinkt de roep om strenge maatregelen: sluit ze uit, straf ze. Zo zijn we immers de laatste 20 jaar opgevoed door de regering: onwillige burgers moet je hard aanpakken. Klinkt goed maar is dom. In de praktijk leidt dat denken tot drama’s als de toeslagenaffaire, het grootste onrecht dat burgers is aangedaan onder het mom van harde aanpak.
Als je snakt naar maatregelen tegen ongevaccineerden moet je je om te beginnen eens afvragen of je vindt dat dergelijke sancties 3,5 jaar mogen duren. Die ongevaccineerde buurman, nicht of collega 3,5 jaar lang niet welkom in de horeca? Want daar zou het wel eens op neer kunnen komen. Niet alleen omdat de pandemie nog zo lang kan duren maar ook omdat de ongevaccineerden  hardnekkig blijken.
In Duitsland is er nu het 2G-beleid. Steeds meer plekken zijn alleen ontoegankelijk voor ongevaccineerden. Vooralsnog lijkt dat geen effect te hebben op de groep die het vaccin weigert en ongeveer een derde van de bevolking vormt. 89 procent van de ongevaccineerden zegt nog steeds in hun weigering te zullen volharden. Zelfs het overvol lopen van de zorg brengt daar geen verandering in, zeggen ze zelf .
De vaakst genoemde reden voor weigering (34 procent) is de vrees voor langetermijn-effecten. Die angst is hoogstwaarschijnlijk onterecht maar laat wel zien waar de weigeraars staan: ze kiezen voor zichzelf niet voor de samenleving. Dat klinkt verderfelijk maar hun keuze is hen door diezelfde samenleving ingepeperd. Ze hebben het onder meer geleerd van alle zelfhulpboeken die de voorbije decennia op de bestsellerlijsten prijkten: alles draait om jezelf. Het is ook het basisidee van het heersende neoliberalisme, dat de maatschappij beter wordt als iedereen alleen maar aan zichzelf denkt. Egoïsme is een deugd, verkondigde de schrijfster Ayn Rand. Rutte prees haar tot voor kort nog als grote inspirator. Inmiddels worden we als samenleving op alle fronten met de gevolgen van die desastreuze levensopvatting geconfronteerd, van de klimaatcrisis tot de wooncrisis. Als iedereen alleen maar aan zichzelf denkt gaan we er allemaal aan.
In Oostenrijk gaat de regering ongevaccineerden brieven sturen in een poging hen over te halen. Zou het helpen? In de utopische denkwereld van de zelfredzame burger misschien maar de praktijk is anders. Burgemeester Ahmed Aboutaleb schat dat bijna een derde van de inwoners van zijn stad niet in staat zijn om online een afspraak te maken voor vaccinatie. De terugtrekkende overheid staat op veel te grote afstand.
Maar hoeveel succes je ook boekt, en ik ben daar niet al te optimistisch over, dan nog zullen er altijd mensen zijn die zich om wat voor reden dan ook niet willen laten vaccineren. Dat kan ongemakkelijke situaties veroorzaken. Voor beide groepen. Net als het virus zelf is dat ook een test voor de samenleving. Hoe gaan we met die botsende opvattingen en houdingen om? Van wel of geen handen schudden tot wie er welkom is op het kerstdiner en de omgang met collega’s. Dat is onze nieuwe realiteit. We moeten niet alleen met het virus leren leven maar ook met elkaar.
Het wordt tijd dat we daar het gesprek over gaan voeren.
Maandagavond leid ik in debatcentrum Arminius een discussie over de vraag ‘Hoe gaan we deze winter met elkaar om?’ Met Beatrijs Ritsema , de grootste expert op het gebeid van omgangsvormen. Maar ook met medische deskundigen en vragen van het publiek. Het gesprek is zowel ter plekke in de zaal als online te volgen.
Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (56)

Fabian4
Fabian41 nov. 2021 - 13:20

Ik pleit voor een meer rationele benadering. Anderen delen ook dat de huidige IC opnames rond de 200 zijn, vorig jaar waren dat er in Okt 1100 (!) dat is nogal een verschil! Waarom dan nu die grote paniek? Er wordt heel heel veel afgegeven op ongevaccineerden, terwijl we vaccinatie status niet bijhouden bij testen, opnames en overlijdens. Er wordt gedreigd dat ongevaccineerden niet meer mogen werken (zoals II, FR en USA) terwijl we niet weten welk deel van de beroepsbevolking is gevaccineerd en de meeste besmetting NIET op het werk plaatsvinden. We meten nog steeds besmettingen, terwijl de ratio opnames-besmettingen heel heel anders is dan vorig jaar De media pakt uit met grote koppen die heel erg suggestief zijn (ja, van 1 naar 2 is 50% toename, maar nog steeds een erg laag getal!) Ja, er gaan mensen door door Covid, maar andere doodsoorzaken veroorzaken meer doden, en daar wordt niet (meer) over gesproken. Ja, de zorg is overbelast, maar daar zijn vele andere oorzaken voor dan Covid. Covid maakt het tekort aan zorg personeel veel meer zichtbaar en impactful! Dus graag terug naar feiten, geen anekdotes, geen opgeblazen verhalen, en wat we niet weten starten met vastleggen en meten!

1 Reactie
OlavM
OlavM5 nov. 2021 - 0:59

@ Fabian: [.....van 1 naar 2 is 50% toename,.....] Sterker nog: het is een toename met 100 %!

frankie48
frankie481 nov. 2021 - 12:07

Het begint er steeds meer op te lijken dat gevaccineerde en grondrechten wel hand in hand kunnen blijven gaan, maar dat je een ongevaccineerde als het om zijn individuele rechten gaat, gewoon als een paria mag gaan behandelen. Wie zullen de volgende zijn over wie wij dit lot mogen gaan afroepen, en welke aanleiding zullen wij daar nou eens voor gaan gebruiken!

2 Reacties
rvb2
rvb21 nov. 2021 - 14:35

Pertinent onwaar. De gevaccineerden moeten immers ook overal hun medische gegevens tonen, een inbreuk op de privacy, een grondrecht.

frankie48
frankie482 nov. 2021 - 9:34

Beste rvb, Nooit maar dan ook nooit hoeft iemand in dit land zonder zijn uitdrukkelijke toestemming medische gegevens aan derde te gaan verstrekken. Daarom zullen er ook wetswijzigingen nodig zijn als het wel zover zou moeten gaan komen. Wijzigingen die geen stand zullen houden omdat ze door rechters van tafel geveegd gaan worden, of omdat de meerderheid van ons volk daar niet mee gaat instemmen.

peterpeter
peterpeter1 nov. 2021 - 8:45

Ik ben juist een groot voorstander van een groep ongevaccineerd laten. Voor de gevaccineerden heeft het een groot voordeel, dat is namelijk zien hoe goed die vaccinaties werken. Worden ze na 3 en zelfs 4 vaccinaties nog besmet dan kun je net zo goed een glas melk nemen als antidote.

1 Reactie
JoostV2
JoostV21 nov. 2021 - 9:52

Dat experiment is niet nodig hoor. Ook na de 5de vaccinatie loop je een kans om besmet te raken, vooral nog door de vele ongevaccineerde waardoor de kans dat je in aanraking komt met het covid veel groter is als dat iedereen gevaccineerd zou zijn.

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 8:37

Voor mij is het het belangrijkste dat we scholen en universiteiten kunnen openhouden.

2 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine1 nov. 2021 - 8:44

Voor mij ook. Alleen juist onder jongeren is de vaccinatiegraad redelijk laag. Dus de kans op besmettingen over en weer is hier juist misschien hoger dan op het werk.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 nov. 2021 - 13:08

Ik weet het!

Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 6:10

Zullen we dan maar een hetze beginnen tegen de gevaccineerden? Door hen zonder enige onderbouwing en verantwoording te rekenen onder ophitsers tegen ongevaccineerden? Zij zijn immers ineens die kwaadwillende hetze veroorzakende gevaccineerden. En ja het roken komt weer voorbij en de obesitas etc..etc... en oh weh wordt niet zwanger.......veel te dik toch? De sancties van de afgelopen jaren t.o.v. Kwetsbaren waren hard en harder. Terwijl Willem Engel e.c. evenals andere vrijheidsgeesten, corona ontkenners, hun gang gingen, ieder week-end al knuffelend gezellig gingen koffiedrinken, feesten, rustig hutje mutje zich naar en op het strand begaven, lekker op vakantie in de zomer, zaten zij nog steeds 'gezellig' thuis, uit het raam te staren. Willem Engel heeft gewonnen. We zijn allemaal Willem Engel of Rutte, of Hugo de Jonge...... Ik leer links Nederland hier op Joop nu pas echt kennen. Never waste a good crisis was het toch?

3 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 8:34

diegene die....

Gerygrr
Gerygrr1 nov. 2021 - 14:59

Willem Engel mocht gewoon winnen van het OMT. Dansen met het virus….. Dansen met Jansen….. En maar juichen om de goede kuddeimmuniteit.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 nov. 2021 - 13:15

Grijsje Daarom heb ik Hugo de Jonge er ook bijgezet. Iedereen met gezond verstand wist toen al dat dat fout zou gaan. Maar het kabinet hangt liever de Popie Jopie uit. Ze gedragen zich als waren ze je beste vriend en vriendin. Ik vind het erg voor je, dat je je nog steeds zo slecht voelt. Dat je niet de enige bent is een heel schrale troost.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers21 nov. 2021 - 0:57

De meeste volwassenen hebben hun prik gehaald vanwege angst, de meeste jongeren om op stap te kunnen, dan is er nog een groot aantal gezwicht vanwege groepsdruk, en als je even goed zoekt vind je dan nog een paar met “je doet het ook voor de ander” als extra motief. Kortom het percentage eigenbelangers onder gevaccineerden, is bijkans hoger dan Hugo’s gewenste vaccinatiegraad. Van Jole is hier heel vilein aan het volksmennen.????

2 Reacties
Duralex
Duralex1 nov. 2021 - 16:02

Ik weet niet of het vilein is of onbewust onbekwaam, maar verder heb je wel gelijk. @ hr van Jole, dank voor je genuanceerde overweging. Ben ik niet gewend hier op de site als het over Corona gaat. Eens dat we een beetje voorzichtig moeten zijn met de polarisatie. Daar komt ellende van. Kan niet uitblijven. Afgelopen zomer incl sept, waren het vooral ongevaccineerden in de corona bedjes. Nu met die toename vd afgelopen twee, drie weken, vooral 65+, geloof ik dat niet, voordat ik de cijfers heb gezien. Zou me niet verbazen als de zorg ook niet toereikend blijkt voor gevaccineerden en dat onder ouderen de verschillen kleiner worden omdat de booster nog weinig wordt ingezet. Ondertussen worden we als gevaccineerden allemaal blootgesteld want niemand test nog. Is QR dan niet contra effectief? Blijft staan dat vaccineren voor mensen van onze generatie een no brainer zou moeten zijn gegeven de cijfers van afgelopen zomer maar ook dat iedereen daarin handelt uit welbegrepen eigen belang.

Bart Kuipers2
Bart Kuipers21 nov. 2021 - 19:12

@duralex Percentage opgenomen gevaccineerden neemt toe. 70% instroom is boven 60 jaar. Hou ouder hoe meer. Deze categorie heeft de prik 6 tot 8 maanden geleden gehad en heeft nu last van de afnemende bescherming, zowel tegen besmetting als tegen ernstig ziek worden, zij het in mindere mate voor het laatste. De QR-pas is in feite een License to Spread voor gevaccineerden. Er loopt overal een veelvoud aan besmettelijken vrij naar binnen, t.o.v. het aantal ongevaccineerden dat met Testen voor Toegang wordt onderschept. Hierbij ook nog even in herinnering roepen wat Hugo antwoordde op de vraag of niet gewoon iedereen zou moeten testen voor toegang: “Dat zou epidemiologisch gezien wenselijk zijn, maar dan niet leuk voor wie de prik had gehaald”. De lichte dwang en zekere drang om alsnog een prik te halen is hier simpelweg de hoofdreden. Maar met de wijze waarop Hugo dit denkt te bereiken, werkt hij nu juist in de hand, hetgeen hij wil voorkomen. (Zorgoverbelasting) En u weer terug naar een niet/nauwelijks werkend mondkapje en idem 1,5 meter.????

Teun Slager
Teun Slager31 okt. 2021 - 23:35

Het is voor sommigen een stokpaardje om ongewenst, asociaal, of wanneer eens nodig niet solidair gedrag van burgers steevast politiek ideologisch te gebruiken door te beweren dat dat te danken is aan de regering die geleid wordt door politieke tegenstanders. Het gaat zover dat het slechte gedrag, met natuurlijk enig en alleen deze burgers als verantwoordelijken, hen mindervof zelfs geheel nietbaan te rekenen. Zoals voor burgers allang geldt dat ze b.v. rokend niet welkom zijn binnen horeca, publieke ruimmtes, en op de bedrijfsvloer, zo zijn niet-gevaccineerden dat ook niet als geen recente negatieve test kunnen tonen, en is voor de rest niemand dat zonder QR-code in waarschijnlijk binnenkort nog veel meer omgevingen dan nu al. Dit "ongemak" is zeker niet groter dan er niet mogen roken en ook niet met minder redenen als beleid door de regering ingevoerd. Men heeft er mee te leven.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot1 nov. 2021 - 8:27

Lego, alweer een nieuwe naam?

Stientje2
Stientje231 okt. 2021 - 23:07

Ik vraag mij af waarom een ongevaccineerd persoon, die daar zelf voor heeft gekozen, wél recht heeft op een ziekenhuisbed als deze persoon ziek wordt, en zelfs voorrang krijgt? Is dat zoveel belangrijker? Het is toch eigen wens om ziek te worden? Mijn buurvrouw op de galerij laat mij weten dat je door het coronavaccin word vermoord. Waar komt die angst vandaan? Ziekenhuizen en zorgpersoneel zijn overbelast, waardoor zij het moeten laten afweten omdat zij zelf ziek zijn geworden (Burn Oud). Mijn huisarts was op afspraak naar mij toegekomen. Ze is hier ruim een uur geweest om haar hart te luchten i.v.m. de problemen die er zijn in de zorg. In het bijzonder over de ongevaccineerden! Mensen die lijden aan een ernstige hartziekte, of kanker hebben etc., komen daardoor op een wachtlijst met alle gevolgen van dien! Ook deze mensen kunnen sterven als zij niet op tijd worden behandeld. Verder ben ik van mening dat, over de hele wereld, ieder gezin maar 2 kinderen mag krijgen. De wereld is over bevolkt! Dat draagt bij tot een té hoge luchtvervuiling omdat er meer luchtvervuilende fabrieken moeten worden geplaatst. En denk ook eens aan de veeteelt, en aan de wegen die overbelast zijn/worden door de auto's.

2 Reacties
MarcoG
MarcoG1 nov. 2021 - 10:16

Mijn buurvrouw op de galerij laat mij weten dat je door het coronavaccin word vermoord. Waar komt die angst vandaan? Mischien omdat er daadwerkelijk mensen zijn doodgegaan door de bijwerking van het Vaccin?

Stientje2
Stientje21 nov. 2021 - 19:56

@MarcoG Dat zal ik niet tegenspreken, hoe triest ook. Mensen die geacht worden dit vaccin te kunnen krijgen, dat heeft de huisarts beslist naar aanleiding van het med.dossier. Vandaar dat de huisartsen een oproep sturen dat hij/zij het vaccin kan laten zetten. Inmiddels zijn daar alweer veranderingen in gekomen. Iedereen kan nu een vaccin halen.

The Apple
The Apple31 okt. 2021 - 22:58

Vermoedelijk heeft Francisco van Jole Nieuwsuur van woensdag, donderdag en vrijdag niet gevolgd. Dat sommige landen bij tijd em wijlen weer meer beperkende maatregelen moeten invoeren betekent nog lang niet dat de daar gevoerde strategie niet tot minder besmettingen en dodelijke slachtoffers heeft geleid. Of dat dat in de toekomst anders zou zijn. Er zijn veel meer infectieziektes -zoals de mazelen- die een langdurig leven leiden. Soms lijkt het zelfs wel of ze al aanwezig zijn sinds mensenheugenis. En já, vaccins hebben een belangrijke rol gespeeld bij het indammen daarvan. Maar dan moet je ze wel WILLEN indammen em ze niet laten voortwoekeren totdat de gezondheidszorg overbelast raakt, of dreigt te raken. Het siert Francisco dat hij in ieder geval de beperkingen van een repressief beleid ziet en de voorzichtigheid betracht om niet op te roepen om alle rechten die in de grondwet en de mensenrechten zijn vastgelegd met de voeten te treden om een falend overheidsbeleid toch door te drukken. Laten we vooral niet uit het oog verliezen dat deze pandemie in het begin zwaar onderschat werd en tegemoet werd getreden met een gezondheidsapparaat dat door neo-liberaal beleid tot op het bot was uitgekleed. Daarna volgde fout op fout en leugen op leugen om dat toe te dekken en zo modderen we verder tot op de dag van vandaag Dat hele verhaal ga ik hier niet nog eens uitvoerig vertellen, maar daarvoor verwijs ik naar Nieuwsuur. Onbegrijpelijk overigens dat JOOP niet onmiddellijk die 3 uitzendigen van Nieuwsuur heeft geplaatst en zelfs amper aandacht aan heeft bestemd. Ze waren toch echt niet midewr belangwekkend dan bijvoorbeeld de programma's van Zembla.

2 Reacties
Libertain
Libertain1 nov. 2021 - 9:27

("Laten we vooral niet uit het oog verliezen dat deze pandemie in het begin zwaar onderschat werd en tegemoet werd getreden met een gezondheidsapparaat dat door neo-liberaal beleid tot op het bot was uitgekleed. Daarna volgde fout op fout en leugen op leugen om dat toe te dekken en zo modderen we verder tot op de dag van vandaag.') Tja, daar in het vooruitzicht de beloning voor helemaal klaar staat - kabinet Rutte IV.

Minoes&tuin
Minoes&tuin2 nov. 2021 - 13:18

Ja, vind ik ook onbegrijpelijk! Weet je wat zo erg is? Ze gaan hand in hand door op de ingeslagen weg, dat belooft dus weinig goeds.

PGS
PGS31 okt. 2021 - 22:12

Bespeur ik hier nu wat mildheid van deze man ? Toch apart dat hij een paar weken geleden op de radio riep dat ongevaccineerden maar dood mochten gaan. Wat heeft hem van inzicht doen veranderen ?

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde31 okt. 2021 - 21:23

Of de wappies het nu zelf bedacht hebben of het klakkeloos hebben laten inprenten door anderen doet er niet toe. Wie bewust weigert zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen verdient het niet gehoord te worden.

2 Reacties
MarcoG
MarcoG1 nov. 2021 - 10:19

Wie bewust weigert zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen verdient het niet gehoord te worden. Maar dat gebeurd op zoveel punten waar dan weer geen ophef over gemaakt wordt.

PGS
PGS1 nov. 2021 - 17:18

Zijn maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen ? Wanneer gaat dit demissionair clubje die ruim 9 maanden geleden is afgetreden zijn verantwoordelijkheid nemen en plaats maken voor anderen ? Als zij dat doen, dan wil ik ook wel neigen naar maatschappelijke verantwoordelijkheid.

OlavM
OlavM31 okt. 2021 - 18:29

[Vijf jaar is net zo lang als de Duitse bezetting.] Oef, Francisco! Dit roept natuurlijk bepaalde reacties op..... [Het betekent ook dat we nu in december 1941 zitten.] Dus nog niet in januari 1942: de Wannseeconferentie..... [Het kabinet heeft het heel de tijd over licht aan het einde van de tunnel.] Maar het heeft zelf het licht nog steeds niet gezien. [De pijlen richten zich nu steeds meer op de ongevaccineerden. Dat zijn de boosdoeners. Er klinkt de roep om strenge maatregelen: sluit ze uit, straf ze.] Kreuzige sie! [In Duitsland is er nu het 2G-beleid. Steeds meer plekken zijn alleen ontoegankelijk voor ongevaccineerden. Vooralsnog lijkt dat geen effect te hebben op de groep die het vaccin weigert en ongeveer een derde van de bevolking vormt.] Genau! [Het wordt tijd dat we daar het gesprek over gaan voeren.] Juist. Een aanpak die mij veel meer aanstaat dan al dat hetzerige gedoe. Dank voor dit artikel, Francisco.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman31 okt. 2021 - 18:20

De beschermden moet beschermt worden tegen de onbeschermde. Om vervolgens de onbeschermde te dwingen, dezelfde bescherming te nemen die de beschermden niet beschermt.

1 Reactie
PGS
PGS31 okt. 2021 - 22:13

Als jij die logica begrijpt, dan mag je dat aan mij uitleggen. Want ik snap er niets meer van.

Wieowie
Wieowie31 okt. 2021 - 15:54

“ ze kiezen voor zichzelf niet voor de samenleving. Dat klinkt verderfelijk maar hun keuze is hen door diezelfde samenleving ingepeperd“ De ongevaccineerden kiezen juist voor hun handje ophouden. Ze willen namelijk wel ziekenhuis zorg en doorbetaald krijgen tijdens ziekte. Heerlijk de verzorgingsstaat gebruiken. De gevaccineerd denk juist dat er doorgewerkt moet worden en probeert een beroep op de verzorgingsstaat te vermijden.

4 Reacties
Erik Geven2
Erik Geven231 okt. 2021 - 20:27

'Heerlijk de verzorgingsstaat gebruiken.' Daar betalen ze immers óók belasting voor.

PGS
PGS31 okt. 2021 - 22:15

Die ongevaccineerden werken toch en betalen belasting. En betalen toch ook hun verplichte zorgpremie. Maar de como-zuiperd; de chronische junkfood eter en anderen die een bepaalde keuze maken die de zorg overbelast: kunnen die dan ook op jouw onbegrip rekenen ?

RainB
RainB1 nov. 2021 - 4:37

@Wieowie, beetje zielige onzin weer, ben je zorgverslaafde? Ik maak al 50 jaar geen gebruik van de zorg, maar betaal wel. Ook nu maak ik nog steeds geen gebruik van de zorg, maar gebruik van mijn eigen verstand en tot nu toe helpt mij die prima. 80 jaar, zo fit als een hoentje en geen vuiltje aan de lucht. Tot voor kort ook nog vrijwilligerswerk gedaan voor verzorgingscentra waarbij ik voor oude mensen voor vertier zorgde (velen jonger dan ik) en ik heb daar terplekke de golven mee mogen maken. Welke langs mij heen gegaan zijn en datn zijn er wappies zoals velen hier die mij uitmaken voor wappie omdat ik van mening ben dat respect voor je lichaam en voor de aarde het belangrijkste is voor de gezondheid.

Wieowie
Wieowie1 nov. 2021 - 12:48

Dat je betaalt, is helemaal geen reden om gebruik te maken van de verzorgingsstaat. Een uitkering krijg je als je niet kan werken niet omdat je er recht op hebt omdat je hebt betaald. Ook een gevaccineerde heeft belasting betaald en mogelijk nooit zorg nodig gehad. Toch zorgt er er zoveel mogelijk voor dat hij geen gebruik maakt van de verzorgingsstaat en de zorg kan gaan naar mensen die het nodig hebben, ook als zij daarvoor niet hebben betaald of minder.

Break on through
Break on through31 okt. 2021 - 15:39

Het is inderdaad een cyclus. Uppers & Downers. Het beste wat we kunnen doen is leren leven met een zekere mate van veiligheidsbesef. Uit jezelf toch mondkapjes dragen. Uit jezelf afstand houden betrachten en terughoudendheid mbt je medemens. Dat soort dingen. 5 jaar lijkt me kort. Pest pandemieën hebben veel langer geduurd. Ik denk dat dat een goede referentiekader is want de mensheid ontbreekt het aan de gave ook echt iets nuttigs te doen in geval van natuurrampen e.d. Hoewel we echt wel weten wat er te gebeuren staat. We zijn meer genegen het maar een beetje te laten gebeuren en dan anderen de schuld geven. De Chinezen, de natuur, de CIA, de christenen, ongevaccineerden, links. De pinguïns op Antarctica? Toen ik begin deze eeuw een Nederlandstalig zelfhelp boekie zat te lezen zag ik de zwarte leren laarzen voor ogen door de straten marcheren. Zie waar we nu staan. De GESTAPO zou met facebook, Google e.d. z'n handen hard dichtknijpen en onze overheid houdt er ook knap dictatoriale methoden op na. Zie de toeslagenaffaire en de laatste 270K aan slachtoffers tellende ellende bij de BD. Lijstjes....

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin1 nov. 2021 - 8:33

Je kunt niet 'uit jezelf' afstand houden, als een ander dat niet respecteert en/of doet van jou. Dat is wensdenken. Het bejaardenuurtje bij de 'kruideniets' is inmiddels ook al afgeschaft, tegelijk met het mondkapje. Daar is geen ruchtbaarheid aan gegeven. Gereinigd wordt er al lang niet meer. Booster voor 65+ is al lang nodig. Die mensen zijn als eersten gevaccineerd, dat is dus al vaak meer dan 6-7 maanden geleden. Meestal staat er voor vaccins zo'n half jaar. Wetende dat ze al minder immuniteit opbouwen! Dat is overigens niet vreemd, dat alles geldt voor meer vaccins. Daarbij opgeteld dat er geen regels meer zijn worden er nu al weer maatregelen genomen in verpleeghuizen en bezoek ingedamd. Gaan we alles weer herhalen? Niets geleerd dit kabinet niet, maar mensen ook niet!

Me, myself and I2
Me, myself and I231 okt. 2021 - 15:29

Op zich best een genuanceerd stuk, behalve dan dat mensen die zich niet vaccineren nog steeds als een soort asociaal wordt afgeschilderd. En natuurlijk de vooronderstelling dat dat wel zou moeten. Nu is het zo dat in de ziekenhuizen voor het overgrote deel oude mensen en mensen met een onderliggende aandoening liggen. Ergo, als je niet oud bent en geen onderliggende aandoening hebt, dan is het in elk geval niet echt nodig om een vaccinatie voor jezelf te halen. Het mag wel, maar een groot deel van de groep die zich niet laat vaccineren is domweg niet bang om corona te krijgen en die afwezigheid van angst is terecht, zo zeggen de statistieken. Dan blijft over het vaccineren teneinde anderen niet te besmetten. Veel van de mensen die ik ken die zich niet vaccineren zijn echter uitermate voorzichtig in hun contacten met anderen, houden braaf afstand en blijven al braaf thuis bij een snotneus. Daar komt bij dat er steeds meer onderzoeken op wijzen dat het verhaal van verminderde besmettelijkheid na vaccinatie uitermate twijfelachtig is in effectiviteit. En we hebben de QR code, die ongevaccineerden verplicht tot testen (veilig) en gevaccineerden niet (mogelijk onveilig). Daarnaast zet onze overheid in op vaccineren. Dat was het. Dus niet op verbeteren van luchtkwaliteit door ventilatieregels en co2 meters, uitbreiding van de zorg, advies tot thuiswerken (was ook handig tegen de files). Er zijn zat mensen die zich niet vaccineren omdat: 1. Dat ze niet tot de risicogroepen behoren 2. Niet overtuigd zijn van de solidariteit noodzaak, niet omdat ze niet solidair willen zijn, maar omdat ze domweg niet geloven dat het veel helpt 3. Ze geen vertrouwen meer hebben in een overheid die 1 oplossing nastreeft, wat hoogstwaarschijnlijk de oplossing niet is 4. Ze, als ze toch al niet overtuigd waren van het nut, ook nog eens het minieme risico van bijwerkingen niet voor lief wensen te nemen. Als je het ergens over wilt hebben, dan zou ik het wel willen hebben over hoe de gezondheidszorg met de bevolking wil omgaan, teneinde het aantal welvaartsziekten te verminderen, de effectiviteit en capaciteit van de gezondheidszorg te vergroten en de marktwerking in de zorg af te bouwen.

5 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman31 okt. 2021 - 16:01

[Dan blijft over het vaccineren teneinde anderen niet te besmetten.] Dat is natuurlijk de belangrijkste reden om je te vaccineren als je zelf gezond bent. Solidariteit dus. [Veel van de mensen die ik ken die zich niet vaccineren zijn echter uitermate voorzichtig in hun contacten met anderen, houden braaf afstand en blijven al braaf thuis bij een snotneus.] Dat kan zo zijn maar de feiten wijzen uit dat percentueel veel meer ongevaccineerden besmet raken dan gevaccineerden. Dus of jij nu toevallig wat mensen kent die voorzichtig zijn maakt in het hele plaatje niks uit. Bovendien: je kunt voorzichtig zijn maar je kunt een besmetting nooit helemaal uitsluiten. Vaccineren dus!

Me, myself and I2
Me, myself and I21 nov. 2021 - 8:20

@Mark Nee, want ik wil het niet. Daarbij negeer je mijn belangrijkste argument, namelijk dat het er op begint te lijken dat vaccinatie helemaal niet zo goed helpt tegen besmetting als er wordt beweerd. Dat is iets wat vele specialisten en virologen al hadden zien aankomen. Op basis van die kennis heb ik besloten om even af te wachten en zie, dat blijkt een goed besluit te zijn geweest. In Engeland is inmiddels 70% van de ziekenhuisopnames gevaccineerd, in België staat de teller geloof ik op 55%. Je kunt je mantra blijven herhalen, hij klopt niet.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2021 - 9:36

[Daarbij negeer je mijn belangrijkste argument, namelijk dat het er op begint te lijken dat vaccinatie helemaal niet zo goed helpt tegen besmetting als er wordt beweerd.] ‘Als er wordt beweerd’ is een beetje vage bewering. Feit is dat de vaccinaties werken. Niet 100% maar wel veel beter dan geen vaccinaties. Vorig jaar lagen er rond deze tijd ruim twee keer zoveel mensen met Covid in het ziekenhuis als nu en ongeveer drie keer zo veel mensen op de ic’s. Het overgrote deel van de mensen die nu op de ic’s liggen is ongevaccineerd. En dat terwijl het overgrote deel van de bevolking gevaccineerd is. Ik snap niet dat je je ogen hiervoor blijft sluiten.

Me, myself and I2
Me, myself and I21 nov. 2021 - 11:34

@Mark Ik sluit mijn ogen niet. De cijfers veranderen. Het aandeel gevaccineerden in het ziekenhuis blijft stijgen. Daarnaast is het zo dat 95% van de mensen in het ziekenhuis oud is en additionele aandoeningen heeft. Ik blijf erbij dat het dan zinvol is om de mensen uit die risicogroep te motiveren zich in te enten, maar zeker niet de hele bevolking. Er zijn zat artsen en onderzoekers die dit ook een stom idee vinden, alleen krijgen die geen podium. De gedoodverfde oplossing is namelijk "iedereen een prikje". Ergens vind ik het jammer dat we daar nooit gaan komen, want dan zou heel snel duidelijk worden dat dat de oplossing niet was. Hoewel je ook meer en meer berichtgeving ziet, ook in de reguliere media, die hier vraagtekens bij durft te stellen.

Mark Huysman
Mark Huysman1 nov. 2021 - 13:07

[Ik blijf erbij dat het dan zinvol is om de mensen uit die risicogroep te motiveren zich in te enten, maar zeker niet de hele bevolking.] Wat is erop tegen om iedereen te vaccineren? Gevaccineerden krijgen het virus minder snel, zijn korter besmettelijk en worden veel minder snel ernstig ziek. Vaccineren is dus een goed middel om het virus de kop in te drukken en om de druk van de zorg af te halen. Dat het geen wondermiddel is doet daar niks aan af. Het is op dit moment het belangrijkste middel om het virus terug te dringen. Tegen vaccinatie heb ik nog niet één logisch, rationeel argument gehoord.

Mark Huysman
Mark Huysman31 okt. 2021 - 15:03

Fransisco’s redenatie is een beetje vreemd. Hij stelt dat het feit dat ongevaccineerden alleen aan zichzelf denken komt doordat we in een maatschappij leven die dat idee al tientallen jaren promoot. Als je jezelf voorop stelt dan komt alles vanzelf goed. Dat is idd de heersende ideologie en ik denk dat het klopt dat dat meespeelt bij de overwegingen van mensen om zich niet te laten vaccineren. Maar om dan vervolgens de conclusie te trekken dat we dat dan maar moeten accepteren lijkt me niet logisch. Net zo goed als dat we de neoliberale ideologie niet hoeven te accepteren. Ja, de ideologie is dominant maar dat komt ook omdat we ons er steeds aan conformeren.

Eid
Eid31 okt. 2021 - 14:49

Goed, genuanceerd verhaal. En wellicht is het een idee om ook eens een duidelijk standpunt in te nemen over de werkplek en gevaccineerd moeten vs dat eeuwige grondrechten toontje. En ook: Dat steden zoals A'dam niet even zelf mogen uitmaken of ze niet controleren / handhaven, maar nu toch weer wel als eerst het aantal pos testen de pan moet uitrijzen voordat...

1 Reactie
rvb2
rvb231 okt. 2021 - 23:49

Vandaar: verplicht vaccineren, en dan niet meer zo zeuren over grondrechten als de integriteit van het lichaam. We weten toch al lang niet meer wat er allemaal in ons lichaam komt: PFAS, zware metalen, fijnstof, tatoeage-inkt of asbest.

Petra Privacy
Petra Privacy31 okt. 2021 - 14:35

Van nuance is weinig meer over. Het virus muteert, zo gaat dat soms. En dat geldt ook voor hoe we met elkaar omgaan. Al bijna 2 jaar ben ik alleen thuis, soms is er wat leuks te doen, maar het meeste is van de agenda af. Thuis werken kan ik niet, ik werk in een grote winkel. Dat is lastig en niet leuk, maar nog krijgt een groep mensen die geen 'groep' is, luid en duidelijk te horen, wat de 'meute' er ongeveer van vindt. Op dinsdag 9 november gedenken we weer de 'Kristallnacht'. Toen, die nacht in 1938, werden de eerste synagogen, joodse winkels en gebouwen in brand gestoken. En mensen konden, vaak zonder reden, op straat worden aangehouden en zelfs meegenomen worden. Gevaccineerd zijn, is niet te zien aan de buitenkant. Dus het verzoek om afstand te houden, geef elkaar de ruimte en gebruik in drukke ruimtes weer een mondkapje. En wees vooral aardig voor elkaar. We willen allemaal dat het gedoe voorbij gaat, maar zover is het nog niet. En op dinsdag 9 november 2021 bent u in uw 'eigen' gemeente van harte welkom bij een herdenking van de Kristallnacht. Saamhorigheid vraagt om inzet, verstand en verbinding, maar we kunnen en mogen iets leren van de geschiedenis.

1 Reactie
OlavM
OlavM31 okt. 2021 - 18:32

@ Petra Privacy: Goed dat je aan de herdenking van de Kristallnacht herinnert.

Verver
Verver31 okt. 2021 - 14:34

Als het virus een beetje werkzaam is, hoeven de ongevaccineerden geen 3,5 jaar te wachten. Beetje zwart-wit, maar ze gaan dood of overleven het en zijn minder vatbaar. Er zal vast nog een andere variant komen, ik gok op een vogelgriepje. Dan moet er echt een vliegverbod komen. Des te meer de wereldbevolking groeit, des te vaker zal een virus de kans krijgen om op de mens over te wippen en uiteraard ook van mens naar mens zal eenvoudiger worden. De nieuwe omgang zal steeds meer virtueel en minder au naturel gaan worden. Voortplanting zal gepaard gaan met meer risico's en minder plaatsvinden, dus minder mensen. Meer mensen zullen sterven door dergelijke epidemieën. Ziedaar uw zelfregulerend systeem.

Hoi3
Hoi331 okt. 2021 - 14:31

''Die angst is hoogstwaarschijnlijk onterecht maar laat wel zien waar de weigeraars staan: ze kiezen voor zichzelf niet voor de samenleving.'' Droom nog even door, of gevaccineerden niet voor zichzelf kiezen. Het punt is dat gevaccineerden die voor zichzelf kiezen massaal naar horecagelegenheden e.d. gaan om daar besmet te worden. En vervolgens besmetten de gevaccineerden alles en iedereen (ook de ongevaccineerden) omdat ze niet gelijk in quarantaine gaan na een bezoek aan de horeca e.d. De slachtoffers, waaronder dus weigeraars, worden alleen maar gedemoniseerd omdat falende machthebbers (en viruswaanzinnige gevaccineerden) een vijand nodig hebben om het gepeupel af te leiden van de ellende die ze veroorzaken. Eergisteren waren het nog de Russen, gisteren de vaccin weigeraars. Vandaag zijn het de milieu barbaarse Amerkanen die de EU weer meer mega vervuilend staal willen laten produceren om naar de VS te exporteren. Laat de Amerikanen zelf hun staal maken, de hoogovens vervuilen hier al meer dan genoeg. Mooi dat die deal teruggedraaid gaat worden in Glasgow. https://nos.nl/artikel/2403751-eu-en-vs-bereiken-deal-over-staal-en-aluminiumheffingen En morgen is het weer wat anders.

2 Reacties
voorburg2
voorburg231 okt. 2021 - 21:55

Ongevaccineerden kiezen ervoor om in het ziekenhuis te belanden en de ICs te bezetten. Ongevaccineerden kiezen ervoor om onschuldige zieken, die wachten op een levensreddende operatie, langer te laten wachten omdat er geen bedden zijn. Ongevaccineerden wijzen altijd met het vingertje naar de gevaccineerden die "ook besmettelijk zijn", maar ja, de gevaccineerden hebben er geen last van. En de als het virus zo onschuldig was, dan lagen die ongevaccineerden niet in het ziekenhuis, toch?

PGS
PGS1 nov. 2021 - 18:28

@ Voorburg. Ongevaccineerden kiezen helemaal niet om in het ziekenhuis te belanden en de IC's te bezetten. Ik ken genoeg mensen die niet ongevaccineerd rond lopen maar het ziekenhuis al in geen jaren van binnen hebben gezien. Dit zijn gewoon mensen die een bepaalde keuze hebben gemaakt. Sinds wanneer is het maken van een keuze fout, als het niet overeenkomt met de grote massa ? Er is nu zo'n heisa over besmettingen. Maar als je besmet bent, krijg je dan automatisch klachten ? Als je besmet bent, beland je dan automatisch in het ziekenhuis ? Als je besmet bent, beland je dan automatisch op de IC ? Als iemand die hersteld is van corona, zie ik de logica niet in om een vaccin in mijn lijf te laten spuiten die na verloop van tijd dramatisch in effectiviteit afneemt. Ik vraag mij trouwens af waarom er totaal niets gedaan is en wordt om de zorgcapaciteit uit te breiden. Wij zijn nu ruim 1,5 jaar verder en wij zitten nog steeds op dezelfde IC-capaciteit al aan het begin van coronatijdperk. Kennelijk vindt de Jong het te veel moeite om meer bedden permanent beschikbaar te stellen.

ton14024
ton1402431 okt. 2021 - 14:06

´´Hoe gaan we deze winter met elkaar om´´ Niet, of zo weinig mogelijk. Kunnen we de Efteling afhuren voor die 1,8 miljoen? Vooral het Sprookjesbos moet aanspreken.

1 Reactie
PGS
PGS1 nov. 2021 - 18:30

Lijkt mij een strak plan. Mag in de Sprookjesbos gelijk uitgelegd worden dat als je besmet bent, je gelijk richting de IC moet ? Of dat ongevaccineerden automatisch op de IC belanden ?