Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Na de succesvolle strijd om de vrouwenemancipatie waarmee ze de wereld totaal veranderd hebben, voeren babyboomers nu een strijd tegen leeftijdsdiscriminatie. Met verve. Nee, in tegendeel. Babyboomers als Paay laten ich volspuiten met botox en herbeeldhouwen door plastische chirurgen om de gevreesde ouderdom zo lang mogelijk op afstand te houden (en ontkennen het dan alsof we allemaal blind en dom zijn). Mooi oud worden kán ineens niet meer. Oud staat nu gelijk aan lelijk en aan arm, want wie wat geld heeft, kan er "mooi" uit blijven zien. Dat is een forse stap achteruit voor de emancipatie van ouderen.
De vrouwenemancipatie is nog lang niet voltooid hoor. Een gevaarlijke aanname.
Dhr. Maassen beloofde bij aanvang van de uitzending in de uitzending te gaan masturberen. We zijn getuige geweest van een orale ejaculatie na langdurige stimulatie van een mentale G-plek (de eGo-plek, ook wel). Het is allemaal zeer pijnlijk...
Maassen wordt gevraagd om zijn mening en laat die dan ook horen. Ook als het onderwerp van gesprek, die nou niet bepaald bekend staat heel goed tegen kritiek te kunnen, aan tafel zit. Maar omdat de playboy de strijd aangaat tegen de ouderdom moet iedereen dus de foto's van een 60-jarige maar mooi vinden? Theo is 43, de meeste mannen van 43 kijken liever naar een lichaam van iemand van 25 dan dat van een bejaarde. Dat is toch niet meer dan logisch? La Paay denkt dat iedereen haar master vindt en ze kon gisteren dus ook niet geloven dat er iemand op deze wereld is die haar foto's niet kon waarderen. Er zijn er veel meer die er net zo over denken als Theo Maassen.
"Na de succesvolle strijd om de vrouwenemancipatie waarmee ze de wereld totaal veranderd hebben, voeren babyboomers nu een strijd tegen leeftijdsdiscriminatie. " Zo kun je het natuurlijk ook brengen. Ik zou het eerder duiden als een establishment dat weigert ook maar een stap opzij te doen voor de nieuwe generatie en zijn eigen positie koste wat kost - dus ten koste van de jongere generaties - probeert te handhaven.
Volgens mij is het juist een stap voorwaarts in de emancipatie van ouderen. Je kan er tenminste nog goed uit blijven zien! En tja, Theo ziet er op zijn 43e beroerder uit dan mening 65 plussert. Net of er iets mis is met je lichaam vervolmaken. Als dat zo is, dan kunnen dokters ook wel afgeschaft worden, want enig verschil zie ik niet (of krijgen we weer het aloude argument van medisch noodzakelijk, beeeh). Neen, wat mij betreft geldt het adagium dat La Paay predikt ''het kan, dus waarom niet?" En het argument van aandachtsgeyl gaat wat mij betreft ook niet op, want dat geldt net zo goed voor Maassen of voor wat dat betreft willekeurig welke publieke figuur dan ook. Het is heel simpel, we hebben een beperkte tijd op deez aardkloot, daarna is het afgelopen, so party like it's 1999!!
Plaats het in een sociologisch kader op een opiniepagina en een zwaar ordinair tokkie gesprek groeit uit tot een intellectueel hoogstandje. En wederom draait de wereld door. Wat is nou sneu?
Ging Maassen te ver? Hmm, ja dat wel maar alleen omdat het niet grappig was wat hij zei. Gaat Paay te ver in haar exibitionisme? Hmm, ja, omdat het in Payboy niet om schoonheid gaat maar om bloot, om gePhotoshopte naaktheid. Zoals er meer jonge "vieze" mannen dan oude, zijn er ook meer "mooie" jonge vrouwen dan oude. De grens wordt bepaald door de ethiek. Maar ja, ethiek en Playboy zijn geen grote vrienden, hoogstens bevriende mogendheden. Ik ben allang een oude vieze man volgens de criteria van van Jole, maar "you have to be one, to know one". Nietwaar Francisco?
Ik snap niet goed wat dit met vrouwenemancipatie te doen heeft. Om als een plastic opblaaspop in een blad te staan. Ik dacht dat emancipatie juist ging om andere zaken. Overigens is het vrouwen al aardig gelukt om mannen om te toveren tot dociele en sexloze wezens, die er alles (zelfs Viagra) aan doen om het vrouwen naar de zin te maken. Zodat mannen hun toevlucht zoeken tot drugs, porno en games. De enige mogelijkheden om nog enigszins te kunnen genieten van het machogevoel. Ik snap Maassen heel goed, anti burgerlijk als hij is gaat hij er lekker tegen aan. Dit kindvrouwtje vraagt er toch om. Dat ze uit frustratie dat haar man haar verlaten heeft voor een echte schoonheid nu iedereen haar blote bips wil laten zien, alsof ze daarmee wil zeggen: snap jij die Adam nu? Maassen kreeg een stok om mee te slaan en gebruikte die. Dat daar nu achteraf een draai aan wordt gegeven alsof hij tegen emancipatie van ouderen of vrouwen zou zijn, is jammer omdat hij haar op ieder onderwerp gepakt zou hebben. Ondanks de hoon van Nederland deed Theo wat hij moest doen. Prima Theo.
Ja, het was waarschijnlijk sterker geweest als hij had gezegd dat ie het zelf was i.p.v. zijn vriend. Maar ja, dan had ie moeten zeggen dat ie die fotos van dat oude lijk mooi vond en dat vond ie nou net niet, of althans, hij vond het niet zo'n best idee dat Paay op deze manier aandacht vraagt. Volgens mij zei Theo niets over oude vrouwen in het algemeen, dat trekt Jole erbij, maar dat heeft hij niet gezegd. Dat Theo alleen maar aandacht wil geloof ik ook wel, net een nieuwe film uit. En zeker in DWDD, dat is nu eenmaal een "ik wil aandacht" programma, met een i-w-a presentator en allemaal gasten die een boekje, filmpje, tv-p-tje hebben te promoten. Eén grote media commercial zeg maar. Dus pot en ketel zijn weer eens allebei zwart. Het lijkt Nederland wel. Maar goed, sex met bejaarden zal wel even wennen worden, ook voor Theo, daar heeft Jole wel een punt.
Theo Maasen moet gewoon leuk zijn en dat was hij niet, Patricia Paay moet het domme blondje zijn en dat was ze ook. 1-0 voor PP
Ik vind het altijd zo zielig om te vernemen hoe deze, zich als cabaretier voordoende lolbroek, soms spitsvondige kwinkslagen laat afwisselen met puberale, veelal sexueel getinte turbotaal a la Paul de Leeuw of Bart de Graaff. Teleurstellend.
Negeren, dat was wat Theo Maassen geleerd had. Laten we hetzelfde doen. En eens met andere commentaren die zich afvragen of dit het privéniveau is waar Joop heen wil.
Mooie foto's. P.P. ziet er lekker uit. Alleen heb je voor seks meer nodig dan er lekker uitzien. Theo, ach , PSV-cup stelen was leuker. En waarom strijd voeren?
Ik zag iets heel anders in de DWDD. Een vrouw die niet wil accepteren dat ze 60 jaar is. Dat heeft niets met leeftijdsemancipatie te maken. Als je leeft naar je leeftijd en je niet weg laat drukken door jongeren, je mannetje staat, dan kun je van leeftijdsemancipatie spreken. Wat je hier schrijft over de seksknop van Maassen vind ik beneden peil. Het ging niet over zijn seksleven en dat gaat ons niet aan, hij staat niet bloot in de bladen. Hij was grof, ja, dat ben ik met je eens, maar de schrammen waar je het over hebt, zaten voor mij bij Paay. Deze uitzending was voor mij het dieptepunt van DWDD. Nog nooit was het zo slecht, terwijl het veelbelovend begon met professor Heertje. Theo Maassen werd uitgenodigd om zijn persoon en we weten allemaal dat hij een vlotte babbel heeft. Je weet dus wat je kunt verwachten. Hij toonde wel degelijk begrip en inzicht bij het onderwerp dat over Anne Frank ging. Kleingeestig? Wie is hier kleingeestig?
Ieder zijn smaak. Kan me voorstellen dat binnenkort de bejaarde dame uit de SP-reclame samen met Theo en zijn necrofiele vriend (bluf) bij DWDD aan tafel zit. Dood aanschuiven mag ook (nog beter zelfs).
Hoe serieus moet je een 43 jarige cabaretier nemen, die eerst aankondigt dat hij gedurende de uitzending gaat zitten masturberen, en vervolgens de dominee gaat lopen uithangen omdat hij vindt dat je boven een bepaalde leeftijd niet meer voor de Playboy mag poseren. Ik vermoed dat we Maassen voorlopig niet meer terugzien in DWDD.
Het staat iedereen vrij wel of niet te kijken. Wat ik wel jammer vind van Paay is dat ze over haar ex op tv gaat vertellen dat hij chicks with dicks leuk vindt. Dat vind ik wel van zo'n laag niveau dat ze het eigelijk wel verdient om afgezeken te worden als oud lijk.
Ik begrijp niet zo goed dat Paay hier in veel gevallen het onderwerp van gesprek is. Zij wil in de Playboy, de Playboy wil dat ook, de controverse over een vrouw van 60 naakt verkoopt het blad als een tierelier, win-win situatie voor Paay en Playboy. Veel interessanter is waarom Maassen zo los gaat op het onderwerp. Is het de cabaretier in Maassen die hier een mooie kans ziet om even lekker te fulmineren of is het zijn bekrompenheid die hier pijnlijk wordt blootgelegd (sic).Tot welke leeftijd mogen vrouwen seksuele wezens zijn volgens Maassen en legt hij hier een andere maatstaf voor vrouwen dan voor mannen. Waar is hij zo ontzettend bang voor? Is hij bang dat zijn vrouw er straks slechter uitziet en vervult 'm dat met afgrijzen? Zijn vrouw zou hem eens flink aan de tand moeten voelen over zijn vrouwbeeld denk ik zo, en 'm een rotschop geven als blijkt dat hij echt zo bekrompen is.
Op de day after heeft elke openbare BNér tot Paul de Leeuw aan toe de mond vol van die arme Patries die zo vreselijk werd geplaagd door die walgelijke Theo. Geen woord over de visvrouw die haar scheidingsellende in alle 'bladen' tot in elk ranzig detail tentoon stelt. Niets over de genante toevalligheid dat zowel een moeder van 60 als een dochter van 19 zich in deze cadeaumaand voluit aan de wereld tonen. Geen kritische noot over de zogenaamde emancipatoire rechtvaardiging van de foto's. "Ik doe het vooral om te laten zien dat vrouwen van boven de 40 ..etc" Geen vermoeden van al het verdriet dat achter die gebeitelde parelende jackets zit opgesloten. Natuurlijk, Maassen had die laatste denigrerende opmerking voor zich moeten houden,hij staat niet in Carré, maar voor de rest had ie gelijk. La Paay is een dame met de diepgang van een kerstkransje, slechts geinteresseerd in glitteren en glimmeren, eigenlijk een 'allyear christmas tree.' Mooi versierd maar dat is het dan wel. Daarachter echoet een angstaanjagende leegte. Naast al het vileine over en weer gehaat was er één moment dat me altijd bij zal blijven. Vol trots knikte Patricia toen Matthijs Van Nieuwkerk - schandalig afwezig tijdens de confrontatie- haar complimenteerde met de derde reportage in het mannenblad. Het was alsof hij haar werkzame leven en betekenis in een zin samenvatte. Ze keek hem stralend aan, de schat. 'Jazeker'.. zei ze, 'Drie reportages.'...En een déurposter...'
Als goed uitziende man van 61 met een gezond verstand en een lekker lijf denk ik dat ik ook in de playboy zou gaan staan als ze me vroegen. Ben benieuwd wat mijn tafelheer of -dame zou zeggen. Misschien wordt het dan ook wel zo'n rel. Je kunt je per slot van rekening maar ergens druk over maken toch??
Bij nader inzien doet Theo Maassen me denken aan een jongetje dat heel, heel, heel graag zou willen, maar te verlegen is om haar te vragen of te verleiden. Helemaal van zijn stuk gebracht was hij m.i. wel. Ooit wel eens meegemaakt wat die jongetjes dan doen? Die gaan wild om zich heen schoppen. Ach mevrouw Paay, helpt u de heer Maassen even een handje?
Maassen kan leuk zijn op zijn tijd. maar een echt goede performer houdt rekening met de context. dat deed Maassen niet, derhalve is hij niet veel meer dan een 13 in een 12zijn grappenmaker.
Eigenlijk vind ik de volgende vraag interessant: Waarom heeft Theo Maassen zo veel last van Patricia Paay? Persoonlijk houd ik niet van plastic vrouwen, maar ook niet van agressieve betweters die anderen van alles verwijten. Volgend onderwerp graag!
Een "man" die aan zijn hoogmoed ten onder is gegaan. Ik ben geen believer maar dit gezegde spreekt mij nu wel aan: Het is al IJDELHEID der IJDELHEDEN...het is al IJDELHEID.. Maassen zwem de MAAS maar over Mrs. PAAY is WINNER!!
"Niet te veel clowns in de piste" zei Tom Manders eens. Maassen is het levende bewijs van deze stelling. Hij heeft ooit eens een paar scheten op het toneel gelaten en denkt nu dat ie een ster is.
Wat is interessant? Fascinerend om te zien hoe een 60 jarige vrouw die op zich niet zo veel te melden heeft, maar dat ook totaal niet pretendeert en gewoon eerlijk meldt dat ze geniet van de media-aandacht en de egoboost die zo'n naturistenfotosessie haar blijkbaar geeft, de gemoederen in dit land zo bezighouden. Deze geoliede mediamachine krijgt wat ze wil met onze 16 miljoen meningen. Een inhoudelijke discussie lijkt te stranden in een hele hoop verschillende invalshoeken, meningen, vooroordelen, beschouwingen en beledigingen. De revue is gepasseerd: de vrouw als lustobject, het categorisch ontkennen van de (lichamelijke) gevolgen van het ouder worden, de angst van mannen voor een dame op leeftijd die er niet uitziet als hun moeder, pro's en con's over cosmetische ingrepen, het genieten van media-aandacht en de vraag of dat wel 'bon ton' is (vooral als je er zó eerlijk voor uitkomt). Voer voor sociologen en psychologen! En journalisten die zich deze week lekker kunnen buigen over het fenomeen Paay. Ik zou een artikel schrijven over de buitenproportionele, vaak opgekropte woede die veelvuldig doorschemert in de vele uiteenlopende reacties van onze medemens (ook hier op deze keurige opiniesite). Dát is pas interessant.
Patricia Paay, cougar avant la lettre, weet donders goed wie ze is, waar ze vandaan komt en wat ze nooit zal worden. Het is een streetsmart Rotterdams wijffie die heel effektief op eigen en andermans kracht aan haar levenswegje heeft getimmerd. Wat je ook van dat levenswegje mag vinden. . Theo Maasen pretendeert de nieuwe Carlin of Kaufman te zijn en dat redt hij niet. Als je dan werkelijk de ongekroonde koning van de Nederlandse shockcomedyscene wilt worden moet je zo hard uithalen dat het beeld op zwart moet. Dan heb je spraakmakende tv. Nu was het op z'n Nederlands: hand voor de mond besmuikt. Makkelijke humor waarmee een amateur op de open mike night in de comedyclub niet wegkomt. Theo oogste vooral meewarigheid en dat speldje zou ik niet trots op mijn rever dragen. . Overigens is de Penthouse het symbool voor de progressievelingen in de USA. De Playboy is net zoiets als Victoria's Secret: Wehkampgids-sensualiteit.
Kijk eens bij Hyves naar de dochter van PP: Iedereen beroemd! Zo zielig als Theo haar vond is ze blijkbaar niet.
Betere vraagstelling: Hoeveel jaar mag Maassen (43) nog over seks praten voor mensen hem een oude vieze man vinden? Antwoord: Dat moet iedereen lekker voor zichzelf uitmaken en is totaal niet relavant.
Het was niet zo maar tv gisterenavond. Het was de clash tussen aandachtvragerij van een vrouw, die gisterenavond sensualiteit uitstraalde, en inderdaad leeftijdsemancipatie. Prachtige TV voor een Zomeravondgasten uitzending. Dat was niet Paay's verdienste, maar die van Theo Maassen. Het was het falen van de moderator, wiens naam wij uit piëteit hier even niet noemen, dat de prachtige tegenstelling tussen leeftijds discriminatie en emancipatie vs onsmakelijke bijna altijd eigen egostrelende seksueel getinte aandachtvragerij van publieke figuren niet uit de verf kwam. Vergeten is dat het conflict begon met kritiek van Maassen die Paay aansprak op haar wangedrag als moeder, door de opmerkingen die ze over de vader van haar dochter maakte in een de media. Daar had hij een punt. Dat bleef helaas niet hangen. En Paay had geen weerwoord anders dan Jordaans-kijven. Maassen's necrofiele-opmerking was grappig in de context van het zielige venijn van Paay en haar Playboy-uitgever. Om ook maar te suggereren dat Paay een voorvechter voor leeftijdsemanicpatie is gaat mij echt te ver. Haar beweegreden en gedrag zijn maatschappelijk volstrekt onbetrokken en zij is en media-verschijning waartegen een caberetier als Theo Maassen best vol tegenin mag gaan. Leeftijdsemancipatie wordt inderdaad nog een flink gevecht. Kunnen we aub vaker dit soort 'beschouwingen' van dh. Jole vaker tegemoet zien in het geslaagde Joop?
"Om ook maar te suggereren dat Paay een voorvechter voor leeftijdsemanicpatie is gaat mij echt te ver. Haar beweegreden en gedrag zijn maatschappelijk volstrekt onbetrokken en zij is en media-verschijning waartegen een caberetier als Theo Maassen best vol tegenin mag gaan. " Helemaal mee eens, @Rob! Bekende vrouwen die durven laten zien dat de mens nu eenmaal ouder wordt en dit dus niet proberen te verdoezelen met een teveel aan cosmetische ingrepen, zoals Hanneke Groenteman bijvoorbeeld, doen werkelijk aan leeftijdsemancipatie. Deze vrouwen stralen een innerlijke schoonheid uit waartegen geen cosmetische ingreep opgewassen is. Patricia Paay bevestigt het algemene beeld alleen maar dat mensen, vooral vrouwen, alleen maar meetellen als ze jong zijn... Krampachtig probeert ze haar jeugd vast te houden. Ik vind het prima, hoor, ook haar Playboy fotoreportage, maar het is evengoed een beetje triest. Een ander voorbeeld voor mij is Simone Signoret. Wat een prachtvrouw was dat. Een even krachtige persoonlijkheid op haar twintigste als op haar zeventigste, en mooi ook.
Je zou onsmakelijke bijna altijd eigen egostrelende seksueel getinte aandachtvragerij ook een narcistische persoonlijkheidsstoornis kunnen noemen. Nu nog wachten tot ze een gevaar voor zichzelf of haar omgeving wordt dan kan ze met een rechtelijke machtiging verplicht opgenomen worden.
Ik hou van Paay, chapeau! en Maassen lijdt aan de "Ik-moet-altijd-leuk-zijn"-ziekte, net als zijn maatje Teeuwen. Theo's vrouw weet in ieder geval wat haar te wachten staat als ze zestig is... Leuk stuk!
Dan heb je niet gekeken lijkt me, want Theo brak juist een lans voor innerlijke schoonheid, en niet de NEP van verherverbouwingen a la biereco van het menselijke lichaam waar alles achter de menselijke variant van trespa (botox) weggsmeerd word. Kortom zijn vrouw zal eerder dolgelukkig zijn dat ie juist niet als een kwijlende sintbernhard over het blaadje gebogen lag. Kijk vooral het begin van het gesprek nog eens toen hij haar aansprak op haar volstrekt onmenselijke ongangsvormen, waarbij ze haar dochter als machtsmiddel gebruikt om haar ex terug te pakken, terwijl iedereen weet hoe desastreus een scheiding voor kinderen is, die immers in een groot loyaliteitsconflict gedrukt worden door de keivende ouders... Je schaamt je dood voor wat je ouders over en weer aan vuiligheid over elkaar uitstorten, moet je je even voorstellen dat het dan ook nog eens via de roddelbladen en de Playboy gaat. Daar, had Franscisco aandacht aan mogen besteden, dat is een "de leugen regeert" column waardig, maar die playboyplaatjes, nee dat is toch meer iets voor pukkelende pubers. Wat dat betreft hadden Fokke en Sukke een prachtige, "schamen we ons weer als we de PB kopen"
Het is bijna vreemd te noemen hoe je op verschillende manieren naar een tv-uitzending kunt kijken of beter gezegd zien. Ik heb geen problemen met Maassen, waarom zou ik. Het is zelfs voor een cabaretier moeilijk scoren als je mw. Paay tegenover je hebt zitten, deze mevrouw is zo verschrikkelijk inhoudsloos, het maakt echt niet uit wat ze zegt of niet zegt, het blijft nietszeggend. Een bepaalde intelligentie is bij mw. Paay ver te zoeken, maar ja ze hoort bij the rich and famous en die vergeven we de tekortkomingen maar al te graag, je bent in dit land al gauw geslaagd als je in het bezit bent van de nodige pecunia. Wat ik veel erger vond om te zien was hoe Matthijs van Nieuwkerk volledig door het ijs zakte, ik vroeg me gisteren werkelijk af wie nu het programma presenteerde.
Van Nieuwkerk stond er niet sterk op, maar vergeet niet dat Maassen de rollen graag omdraait. Hij is een dominant dier. Ik herinner me zijn 24 uur met Wilfred de Jong. Maassen kruipt net zo makkelijk in de rol van interviewer en legt vervolgens de Jong het vuur aan de schenen. Dit gebeurde bij DWDD ook weer. Ik vind Paay zo niets zeggend en een lege buitenkant, Maassen daarin tegen is alles zeggend. Hard, over de top maar to the point. In de kern ben ik het 100% met hem eens in dezen. @ van Jole, de mond vol hebben over leeftijdsdiscriminatie en in de titel het hebben over een begrip als "vieze oude man"..............?
Zoals ik het interpreteerde heeft Theo Maassen helemaal niet gezegd dat je boven een bepaalde leeftijd niet meer naakt in de Playboy zou mogen staan. Hij vindt het sowieso een vreemde hobby om je lichaam te laten gebruiken als doelwit voor de kwakjes van zichzelf bevredigende mannen, en daarin ben ik het volkomen met hem eens. Als je jong bent heb je misschien nog het idee dat sexuele aantrekkingskracht voor de hele wereld een belangrijk onderdeel van je persoonlijkheid is, en dan is het voorstelbaar dat je het een eer vindt als de Playboy je vraagt. Maar als je ouder wordt zou het mooi zijn als je niet aan die misvatting zou bijdragen, zeker als je een Bekend Persoon bent, vanwege de voorbeeldfunctie. Het zou mooi zijn als je dan zou durven te laten zien dat het juist het meest aantrekkelijk is als je laat zien wie je bent, inclusief rimpels en grijze haren. Nou *kan* het natuurlijk zijn dat PP zichzelf inderdaad ziet als doelwit voor kwakjes van oude mannen, maar erg waarschijnlijk vind ik dat niet. Ze staat natuurlijk niet alleen in die onzekerheid over zichzelf, in bang zijn dat ze zonder ingrepen niet meer meetelt: niet alleen de cosmetische chirirgen, maar ook de cosmetische industrie wordt steenrijk dankzij de onzekerheid van (oudere) vrouwen. Wat Theo Maassen m.i. deed, was op een harde - zonder pardon - Theo-manier PP confronteren met het feit dat ze oud *is*, hoeveel ze ook uitgeeft aan een sprookje. En dat hij veel meer geeft om vrouwen die het aandurven om hun leeftijd niet te verhullen. Hulde dus voor Theo Maassen. Ik heb genoten van z'n shock-therapie.
Maar Sylvia toch, je gelooft toch niet dat Dhr. Maassen zelf nooit porno geconsumeerd heeft? En dan wel commentaar op al die zielige blote meisjes hebben? Nee, makkelijk scoren was het voor hem, heel goedkoop. Groet,
Heh, niet meer doen hoor Sylia Stuurman, ik heb al een zwakke maag. Als fotograaf weet ik uit ervaring dat 95 procent van de mensheid beter de kleren kan aanhouden. Ook mevrouw Paay vormt hier geen uitzondering op. Wij jonge en oude "vieze" mannen zitten niet te wachten op een oud velletje. Echter sexuele aantrekkingskracht heeft werkelijk niets met leeftijd te maken, het is een gevoel, en gevoelens kennen geen leeftijd en intelligentie.
Patricia Paaij. Wát een trieste vrouw. Je hele leven uitgewoond door een of andere arrogante helikopter-DJ, en dan nu doen alsof je nog steeds een soort van onweerstaanbare jonge seksgodin bent. Je moet wel heel erg het spoor bijster zijn, als je zonder een botox-spier te vertrekken durft te roepen dat je iedere man in bed krijgt. Hoe bespottelijk ben je dan? En bij zo'n dweil als een Robert Jensen je ex-echtgenoot genadeloos door het slijk halen, en dan klagen als Theo Maassen in DWDD op zijn beurt eens eventjes genadeloos van leer trekt. Sommige zaken zijn niet weggelegd voor zestigplussers. Topsporter. Ballerina. Presentator bij TMF. Naaktmodel. Nee, echt. Paaij moet niet zo verbolgen doen als ze de wind van voren krijgt van Theo Maassen. Theo zit bij DWDD op grond van zijn reputatie van grofgebekte flapuit. Dus als hij in dat programma, nadat Paaij hem had gesmeekt om haar tietenplaatjes te bekijken, zegt dat zijn necrofiele kennis het getoonde best zou weten te waarderen, dan is daar niets mis mee. Dat is zijn vak: cabaretiers horen hardhandig te beledigen waar het nodig is.
[...] als je zonder een botox-spier te vertrekken durft te roepen dat je iedere man in bed krijgt. [...] Is me dat even een prestatie..! hahaha Als ze dat werkelijk heeft gezegd, is de tweede emancipatiegolf volstrekt aan haar voorbijgegaan. Je bent dus pas vrouw als alle mannen je fysiek aantrekkelijk vinden... *rolls eyes*
*Het saillante is dat Playboy een icoon van die vrijgevochtenheid is.* Nou nou nou, dat is toch een beetje overdreven.. Bij vrijgevochtenheid heb ik toch echt een ander idee. Maar ik zou nog liever de Playboy verkiezen dan al die onsmakelijke porno waarin meisjes van 14 jaar worden voorgedaan als *net 18*, waar mening man wel ooit een keer stiekum een spreekwoordelijke champagnefles voor heeft opengeknalt. Ook Theo Maassen waarschijnlijk. Want waarom zou hij dan anders zo'n stennis maken over een dame op leeftijd in de Playboy. Daar zou ik me nou over schamen als ik man was. Met de komst van internet is iedere stoute droom van de jongeman werkelijkheid geworden, dus nu opeens te gaan zeiken en stennis te maken over oudere leeftijd in onschuldig blad als de Playboy, vind ik ronduit hypocriet. Theo Maassen probeerde vooral stoer te doen en dacht te kunnen vertellen wat menig zou denken. Maar hij verraad zichzelf. En die Paay zal nooit een voorbeeld van de vrijgevochten vrouw zijn, want met zo'n makkelijke weg zou dat een beledig zijn voor de vrouwen die echt iets te bevechten hadden. Zoals ik in een documantaire ooit iemand hoorde zeggen: de weg in de maatschappij is vooral geplaveid voor de (heterosexsuele) man. Kijk maar naar de gemiddelde billboard. We leven in een tijd dat vooral gericht is op jonger, wulpser en liefst onsterfbaar en als nog even kan kreukvrij. En Patricia Paay is een van de symbolen die aan die vraag probeert te voldoen. Maar om haar dan ook nog eens weg te zetten als leeghoofd is pure verkettering; het oordeel van een man die op zijn geplaveidde pad alleen meisjes van *net 18* wil zien.
Ik ben een vrouw , iets jonger dan Paay en blijf er bij dat ik Paay een leeghoofd vind. Ze heeft er wel haar best voor gedaan om lekker lang van te voren de aandacht te trekken voor de foto,s maar kom me niet aan met verkettering . ze is dom er zit geen diepgang in en als dat wel zo is , heeft ze dat verdomde goed weten te verbergen. Ze wil een prikkel popje zijn. Nou ja die gaan gewoonlijk vroeg met pensioen. Jonge mannen zitten niet op de playboy te wachten en oudere mannen niet op Paay . Alle ophef zal er zeker voor zorgen dat hij nu goed verkocht wordt . Walgelijk.
Ben benieuwd hoe ze bij DWDD zouden reageren als hun eigen Jan Mulder naakt in een blad zou staan. Ik denk dat deze rimpelzone de hemel in wordt geprezen, want: links en man! Verval staat bij de VARA hoog in het vaandel, vooral wanneer het mannen betreft. Ramses en Herman Brood zijn daar een voorbeeld van. Als je er als 60 jarige vrouw goed uit wil zien, is dat not done! Dan huren ze een (zelf nooit in de spiegel kijkende) cabaretier in, die de dame in kwestie af mag branden. Wordt respectvol met mensen omgaan niet genoemd in 1 van de slogans voor de werving van VARA leden? Hee, weet ik ineens weer waarom ik geen lid meer ben!
Paula, je draait de zaken helemaal om. Ten eerste staat Jan Mulder niet naakt in een blad en omdat hij wijs genoeg is om dat niet te doen. Ten tweede mag een vrouw van 60 er wel gewoon goed uit zien, maar dat betekent niet dat je als vrouw op die leeftijd in de playboy moet gaan staan.
Los van de laatste over de top opmerking was en ben ik het geheel eens met Theo Las vanmorgen dit artikel in Trouw Kan ik mij in vinden http://www.trouw.nl/opinie/columnisten/boevink/article2937185.ece/__De_pijnen_van_Patricia_.html
Truus, vind je dan niet dat het erom gaat hoe men tegenwoordig met elkaar omgaat op TV? Of Patrice nou een leeghoofdje is of niet, of de foto's mooi zijn of lelijk, het doet niet ter zake. Ik vind gewoon dat een zichzelf respecterende omroep mensen niet zo tegen elkaar tekeer moet laten gaan.
Ik heb al heel jong geleerd dat vrouwen het mooist zijn als je datgene wat je graag zou willen zien net niet kunt zien.
U vertrouwt dus liever op uw fantasie dan op de 'naakte' werkelijkheid, @Piet K? Misschien niet eens zo onverstandig. ;-)
De foute man en de dappere diva. de tafelheer. wat is een tafelheer, of tafeldame? op welk concept berust het? in vroegere tijden, bij gegoede kringen, onder elitaire archaisten is de tafelheer, of tafeldame een belangrijke faktor van gastheerschap die als voornaamste taak had de conversaties die aan tafel werden gevoerd te ondersteunen, te prikkelen, te stimuleren, in goede banen te leiden. het kenmerk dat een goede tafelheer daarbij nooit mag verlaten is het gastheerschap: door belangstelling, interesse te tonen, de gast op zijn of haar gemak stellen, hem of haar alle kans geven om te kunnen stralen. opdat alle tafelgenoten ervan kunnen genieten. de code. de hele wereld is een afspiegeling van de code. het poogt een uitbeelding te zijn van de code, een verwijzing naar te zijn. zo ook de top twee praatprogramma's van de dutch national television: pauw & witteman en de wereld draait door. p&w is het concept van de bovenmensen: beschaafd, conventioneel, twee keer omhoog (vandaar twee ankermannen). het is de praatshow voor hen die in god en gezag geloven. zijn gegner is dwdd: één ankerman die altijd staande begint, in donkergrijs kostuum, met de armen fors over elkaar heen als een stevig staande dijken dubbeldam. dwdd is voor de benedenmensen. voor hen die weten wie, wat god en duivel zijn. die niet in god geloven, die niet naar de kerk gaan. dwdd is voor de artiesten, de wilden, de rebelsen. ik voel me meer thuis bij matthijs dan bij p&w, wat toch een behoudender, burgerlijker karakter heeft. dwdd heeft drie vaste tafelheren en drie vaste tafeldames: de ex-voetballer jan mulder, marc-marie huybregts en de populaire radio-deejay giel beelen. de tv-presentatrice yvon jaspers, de lesbische claudia de breij en de filmactrice halina reijn. een tafelheer of tafeldame moet je goed uitzoeken: hij of zij moet goed kunnen funktioneren, abiel zijn, geschikt zijn. en daar begint al het probleem van dwdd - en we hebben het nog niet eens over de foute cabaretier theo maassen, die qua succesbereik nooit verder zal komen dan de benelux. jan mulder is te stug, te kras. hij is niet geschikt. de homoseksuele marc-marie is te slap. zijn nichterig hoog stemmetje is storend, zijn truman capote look alike dikke zwarte bakelieten bril irritant. hij is niet geschikt. van de vaste heren is beelen nog de enige enigszins geschikte, omdat hij de balans nog het best benadert tussen kritiek geven op de gast en hem of haar ook aanmoedigen, aanprijzen. yvon jaspers is lief, guitig, maar passief en dus ook niet geschikt. de breij is zelf een talentvolle, zeer spontane stertalent en toch hindert haar eigen persoonlijkheid haar niet om de ander oprecht alle ruimte te gunnen: claudia de breij is geschikt. de winnaar is echter halina reijn: weinig andere tafelcommentatoren beschikken over de abundante empathie die halina heeft, de sympathie die ze toont, de meelevendheid, de verbazing, de nieuwsgierigheid die ze kan opbrengen voor de gasten. als een gapende emotionele spons immerseert ze de belevingswereld van de gast, levert milde, constructieve kritiek, maar toont bovenal empathie en support naar de gast toe. de fout van matthijs. matthijs van nieuwkerk zou er verstandig aan doen om zijn vriend jan mulder uit de show te gooien als tafelheer, evenals de irritante marc-marie. matthijs had nooit een ruwe lefgozer van het type als theo 'doe maar gewoon dan doe je al gek genoeg' maassen als incidentele tafelheer tegenover een type als patricia 'ik ben milf maar ik vind mezelf nog altijd hartstikke geil uitzien' paay moeten neerzetten. omdat maassen geen goede tafelheer is. hij vertrekt teveel uit zichzelf: de tafelgasten voorafgaand aan paay - de authentieke straatartiest en de tekstschrijver-muzikant, beiden bevriend met maassen - zet hij op een voetsruk, sympathiseert hij zichtbaar mee. de 'onechte plastic bimbo milf babe' paay valt hij daarentegen konstant persoonlijk aan. gewoon, omdat theo maassen niet van nep houdt. omdat hij vindt dat boven de 25 een vrouw niet meer mag schitteren in een softe blootblad. maar dat is beslist niet de taak van een tafelheer! een goede tafelheer hoeft niet altijd te paaien, hij mag zeker ook kritiek hebben. maar hij moet altijd de gast stimuleren, ondersteunen, zodanig dat de gast zich in de conversatie op zijn of haar gemak voelt, volledig tot bloei kan komen. claudia de breij kan dat, halina reijn kan dat, giel beelen - in mindere mate - ook. bij hen is de houding: spontaniteit, empathie, verwondering, meeleven. jan mulder, theo maassen kunnen dat niet: bij hun ligt de eigen dunk, de eigen mannelijke ego in de weg. zodra de gast iemand is waar ze 'niks mee hebben', dan vallen ze die gast aan, maken de gast af, helemaal en zonder tact. theo maassen was gisteren helemaal fout, verre van een goede tafelheer. ik noem zulke mensen stom en debiel! aai de leap. het gaat er niet om of patricia paay nu wel of niet op haar zestigste nog sexy is, het gaat er niet om of damesborsten wel of niet nep mogen zijn. of dat 'la paay' een aandachtszieke junk is of niet. het gaat zelfs helemaal niet om of een 'milf babe' wel of niet in de playboy hoort. het gaat om goede gastheerschap, het goed funktioneren als tafelheer. daarin is theo maassen volledig, geheel afgegaan. mislukt! theo maassens betoning is zeer gebrekkig: stel dat maassen een gratis dvd aangeboden krijgt en hij mag kiezen uit - bijvoorbeeld - een live concert van rowwen heze of een geile pornofilm met jesse jane, dan zal maassen - ook al is de hese rouw wend haas muzikaal misschien niet echt zijn ding - voor rowwen heze kiezen en niet voor jesse jane, omdat hij gewoon de pest heeft aan plastic vrouwen en alles wat nep is. dat getuigt van een zeer beperkt denken als artiest, van te weinig kennis over kvz uitbeeldingsconcepten. daarom is maassen ook alleen groot bij zijn eigen fans, en daarbuiten helemaal niet - laat staan internationaal. halina reijn zou - indien jesse jane bij dwdd zou aanschuiven - empathische vragen stellen. theo maassen zou jesse jane gewoon afmaken, want stoere theo maassen is een echte man, met lef. maassen durft, nietwaar? nee, zeg niet dat theo maassen een pussy is. overigens vind ik persoonlijk jesse jane ook erg nep: ze kan niet akteren, heeft geen seks skills, geen genuine chemistry, geen charisma. jesse jane is zeer beperkt qua pornotalent. vergelijk jesse jane maar eens met bijvoorbeeld een trina michaels of een claire dames en het zal je duidelijk zijn. overigens, de twee allerbeste pornosloten op deze hele planeet zijn nog altijd: flower tucci en tory lane! weinig andere babes - en zeker niet de jonge aanwas van strijkplanken-types als tori black en kristina rose - bereiken zo'n hoog niveau aan seks skills, hebben zoveel charisma, zoveel innemendheid. onder goede regie van een meester-regisseur komen flower tucci of tory lane tot een seksuele intensiteit waar de matige jesse jane alleen maar van kan dromen. en wat te denken van uiterst sexy milf babes als tiffany mynx, shyla styles of lisa ann - allemaal ouder dan de door theo maassen toegestane leeftijd dat een vrouw zich nog begeerlijk mag etaleren. maar ik zou - als ik tafeldame mocht zijn bij matthijs - jesse jane niet uitsluitend alleen maar afserveren, zoals domme theo dat deed. dat een milf zeer sexy kan zijn bewijst de porno-actrice lisa ann: veel ouder dan jesse jane, nog nepper dan jesse jane, nog meer aan lichaam verbouwd dan jesse jane. maar wat kan ze akteren - zie haar vermakelijke sarah palin parodieën! wat een innemendheid kan ze etaleren, wat een persoonlijkheid, charme! wat hij niet beseft. wat maassen niet beseft is dat wij vrouwen vanaf onze puberteit ontdekken dat mannen vreemd op ons reageren, met name in de zomer. wij ontdekken dat mannen ons seksueel begeren, dat wij begeerlijk zijn, kunnen zijn. een vrouw die het heerlijk vindt om zich begeerd te voelen, en daar dan ook alle moeite voor doet om er tot op hoge leeftijd goed uit te zien dient daarom bewonderd, gerespecteerd te worden. patricia paay verdient aandacht, waardering, enkel voor het feit dat ze moeite doet om er nog goed uit te willen zien op haar zestigste. dit heeft niks te maken met dat ik haar mag of niet, of dat haar borsten nep zijn of niet. een debiele schoft, een stomme man als theo maassen die niet beseft hoezeer een vrouw kan opleven als ze zich nog begeerd voelt, hoeveel energie en levenslust een vrouw krijgt als ze begeerd wordt - zo'n debiel snapt niets van de psyche van een vrouw. eergisteren (de uitzending van woensdag 9 december 2009) behandelde theo maassen in dwdd patricia paay ontzettend flauw, vervelend, gemeen, kinderachtig, raar. hij is een schoft die alleen maar uit zijn beperkte denkwereld denkt en niet snapt dat dat tafelgesprek haar moment was: de presentatie van haar playboy foto's. het gaat daarom niet om hem, maar om haar. dat het om patricia paay gaat, dat zij mag schitteren, dat het haar moment had moeten zijn - dat alles beseft hij niet! zo stom is hij. op de wanhopige vraag van de immer positief blijvende dwdd-presentator matthijs van nieuwkerk wat theo dan van de blootfoto's van patricia paay in dit playboy kerstnummer vond, antwoordde de durfcabaratier met: 'ik heb een vriend die necrofiel is, wellicht geilt die er dan misschien nog op. zelf heb ik liever meiden van 25, of anders een saai uitziende oudere vrouw als nelleke noordervliet' - dat zijn rare uitspraken van een beperkte artiest die niets snapt van het spel hoe een goede tafelheer te zijn! de winnaar. mag je dan helemaal geen kritiek leveren op een zestig jaar oude vrouw? natuurlijk wel, maar het moet gebalanceerd zijn met de rest van je presentatie, het moet 'de kritiek waard zijn'. dat is kritiek die in balans is met de overige waarde en prestaties die de door jou te bekritiseren persoon heeft. wie dat op die avond wel goed kon, goed deed was de huisdichter nico dijkshoorn. deze scp kvz vaardige kb'er schitterde met zijn vlijmscherpe, kritische gedicht dat enkel aan paay gewijd was - geschreven voordat de maassen-tirade tegen paay begon en dus daardoor ook niet beinvloed. het was artistiek in volledige balans: kritiek op de persoon, maar ook hulde aan de persoon. het had empathie, humor, ironie en zelfs goede, rake, valide codische elementen in zich. dijkhoorns paaigedicht was uitgebalanceerd, in evenwicht, eindigend met waardering voor de persoon die toch maar de drive had om op haar zestigste te poseren voor een blootblad, en dat ook presteerde. dus niet alleen maar buiten alle redelijkheid afzeiken, wat de debiel maassen deed. theo maassen - geen scp - en de scp kb'er nico dijkshoorn zijn beiden goed in de kvz. maar die avond won dijkshoorn qua artistieke prestatie, vergeleken met wat maassen neerzette. dijkshoorn spaarde paay zeker niet, maar hij heeft tact, kent de nuance: zijn kritiek op haar was in perfecte artistieke balans met wat hij neerzette. dit in tegenstelling tot maassen, die gewoon niks beters weet dan alleen maar zijn eigen stomme ideeën over wat wel en niet mooi is aan vrouwen te etaleren, en uit het oog verloor wat de voornaamste taak van een goede tafelheer is: belangstelling tonen, interesse hebben voor de gast. kan of wil hij dat niet, dan had maassen voor de eer van tafelheer moeten bedanken. de winnares. patricia paay is de grote winnaar van het tafelgesprek. en het was zeker niet gestaged of wat dan ook voor bekokstoving vooraf. als vrouw merk ik dat, aan de hand van hoe ze op een bepaald moment reageerde op de unfaire aanvallen op haar persoon, zich doorzichtig verdedigde tegen de lompe maassen. als een ware professional kon ze haar ergernis over zoveel unfaire botheid nog net managen, terwijl ik allang uit pure pissigheid uit mijn rol zou vallen. van nieuwkerks redaktie koos in theo maassen iemand als tafelheer die de funktie van een tafelheer helemaal niet kent! laat staan dat hij iets kan beseffen van hoe dat is, wanneer een vrouw voor haar hele leven verliefd is geworden op het heerlijke gevoel zich begeerd te voelen door mannen. zich daar aan overgeeft, verslaafd is. alleen een andere vrouw kan dat begrijpen. matthijs, waarom niet claudia of halina tegenover patricia gezet? waarom maassen? een lompe, stomme debiel met een beperkt kvz talent die nooit succesvoller zal zijn dan de benelux. gewoon omdat zijn enige talent het zogenaamd gedurfd schoppen is tegen alles wat hem niet bevalt. laat staan dat hij empathische vermogens heeft. ik heb verder niks met patricia paay, maar wat ik als vrouw erg waardeer is dat ze gewoon durft uit te komen voor wat ze wilt. en als ze zich begeerlijk voelt en ze toont dat - dan valt dat alleen te waarderen! maar dat snappen stomme, debiele, lompe types als die theo maassen dus niet. hij gunt het een vrouw op leeftijd die zich nog altijd begeerlijk voelt dat gewoon niet. zo stom is hij. eva surga.
Goede genade, @Eva, is dit uw levenswerk...? [...] maar dat snappen stomme, debiele, lompe types als die theo maassen dus niet. hij gunt het een vrouw op leeftijd die zich nog altijd begeerlijk voelt dat gewoon niet. zo stom is hij. [...] Grappig dat de moderator zo'n ordinaire scheldpartij laat passeren, ik heb iemand eens 'hansworst' genoemd, maar dat werd geschrapt, wat ik achteraf eigenlijk wel terecht vond... Hoe dan ook, Theo gunt iedereen alles hoor, maar hij heeft weinig op met een vrouw die krampachtig en kunstmatig probeert jong te blijven wat ze niet meer is, en op een trieste manier haar ex publiekelijk afmaakt, vooral omdat ze een dochter heeft bij die man. Hij voelde kortom geen enkele behoefte haar te complimenteren met haar ontblote achterwerk en voorgevel. Dat is zijn goed recht. Bovendien mag hij, als komiek, dat nog ronduit zeggen ook! Hij verwoordt daarmee immers wat een groot aantal mensen denkt, maar niet durft te zeggen. Eerlijk gezegd vind ik hem juist heel erg gevoelig in al zijn directheid, met name omdat hij aan haar kind denkt. Ik vind u vrij ongevoelig in al uw directheid, ondanks uw uitvoerige les in 'tafelheerschap'... Tussen haakjes, waarom noemde u bij Claudia Breij expliciet haar seksuele geaardheid? Merkwaardig. Ze is namelijk net zoals de heteroseksuele Yvon Jaspers TV presentatrice.
Je geeft een interessante inkijk in je persoonlijke leven en andere zaken des levens maar ik ben blij dat jij niet de keuzes maakt voor wie wel of niet als tafeldame cq heer mag aanschuiven in dwdd.
Retegoed stuk Eva! Leesbaar, helder en goed beargumenteerd. Ben het bijna totaal met je eens!
@eva: Tot twee keer toe zeg je dat Theo Maassen "qua succesbereik nooit verder zal komen dan de benelux" en tot twee keer toe zit je fout. Ten eerste heeft Maassen ook in vloeiend duits opgetreden in Duitsland: http://www.theomaassen.nl/kijken_standupberlin.html En daarnaast heeft hij als deel van de "Amsterdam Underground Comedy Collective" met andere Nederlandse cabaretiers, zoals Hans Teeuwen, opgetreden in Edinburgh. Maar wat ik me afvraag, wat doet dit er eigenlijk toe? Mag een cabaretier pas zijn mening geven als hij wereldwijd succes heeft of zo? Daarnaast vind ik dat je t.a.v. zijn persoon nogal overdreven reageert op één misplaatste grap van Theo Maassen.
Opvallend, een column die Patricia Paay de hemel in prijst en Theo Maassen "een beetje sneu" noemt en vervolgens bijna uitsluitend reacties waarin bijna 100% van de reacties een tegenovergestelde mening vertoond. Theo Maassen zei inderdaad precies waar het op stond en Paay zelf riep herhaaldelijk dat ze gewoon aandacht wil ("Het gaat hiet over mij, niet over jou!"). Ik kan met niet onttrekken aan het idee dat Francisco van Jole een ontzettende zwak heeft voor de (inderdaad) ziekelijke aandachtsjunk Paay (met haar "eeuwig stralende gezicht" kun je nog wat doorzichtiger zijn?). Bovendien; is dit nu het linkse repliek op de rechtse aanvallen? Deze website verlaagt zich steeds meer tot het RTL Boulevard niveau met de onderwerpen die er worden gekozen (net zoals; "Ijzeren Rita gespot met sigaret in een cafe!!!". Het zou de Telegraaf niet hebben misstaan). En dat van de geestelijk vader van deze website. Beetje sneu Francisco.
Dus als 90% het niet met je eens is heb je dus ongelijk, kijk dat is nou precies wat ik tegen democratie heb. Doet iemand een keer anders zijn mond open, wordt hij uitgemaakt voor een Patricia Paay-lover. Ben juist wel blij dat mensen niet schrijven zoals jij of wie dan ook (mij incluis) van ze verwacht wordt, maar dat ze gewoon hun MENING geven. dan mogen wij daar weer op reageren. Maar reacties met, omdat niemand het met je eens is, is een NON statement. Of niet. Nou ja, wat ik wil zeggen is dat ik blij ben dat hier dus schrijvers zijn die niet populistisch uit de hoek willen komen, maar gewoon zeggen wat ze vinden (dat is dan weer wel goed aan democratie).
Kan iemand mij vertellen wat precies de kwaliteiten zijn/waren van Patricia Paay? Wat kan/kon ze eigenlijk?
Zangeres. Ze zong een liedje als "je bent niet hip, je bent niet vlot, en je oude fiets was altijd kapot..." iets in die trant, en liedjes uit de oorlog à la Andrew Sisters. Yikes, ik moet wel heel oud zijn om dit nog allemaal te weten! haha
Hallo Silvia Stuuman Ik lees met veel interesse jouw mening over deze keer gelukkig iets luchtigs als poseren in de playboy. Omdat je een vrouw bent met m.i. juiste opvattingen. Ik vond de opmerking van Theo Maassen tegen een vrouw, en niet de eerste de beste, niet galant en beledigend. Je mening over vrouwen als sexobject kan ik delen, maar niet je instemming met de de wijze waarop Theo deze vrouw bejegent, want ze is tenslotte een ras artieste met veel glamour.
Dat is Theo Maassen: zonder pardon (ook zonder pardon voor zichzelf overigens) de waarheid zeggen, hoe hard die ook is. Eigenlijk zei hij gewoon: `je *bent* oud', maar dan op een manier waarop het nog net iets harder aankomt. Ik kan me trouwens weinig andere mensen voorstellen van wie ik zo'n opmerking met goedkeuring zou aanhoren. In dit geval wel, omdat ik denk te begrijpen wat hij er mee bedoelt, en omdat ik daar achter sta. Het was natuurlijk ook beledigend omdat ze er op haar zestigste nog steeds niet achter is dat het gaat om wie je bent, om hoe je je tegenover je medemennsen opstelt. De combinatie van schofterig gedrag tegenover haar ex en daarmee tegenover haar dochter, en dat Playboygedoe, nam haar niet bepaald voor hem in, en dat liet hij blijken op een manier die niets aan duidelijheid overliet. Ze had even daarvoor zelf trouwens ook gezegd: `Ik mag toch zeggen wat ik wil?", en daarmee gaf ze hem natuurlijk in feite een vrijbrief.
Beetje flauw commentaar dit. Hij is cabaratier en heeft naturlijk in de kern ook groot gelijk met wat hij zei over Paay. Hij zei het alleen wat cru. Maar verder niks aan de hand toch? Ik moest er wel om lachen. Paay is nou eenmaal erg van het uiterlijk en niet van de inhoud. Daar haakte Theo mooi op in. Het is namelijk ook vrij triest wat ze doet.
Ik vind de voorgaande reactie triester dan de actie van La Paay zelf. De discussie of je uit de kleren moet gaan voor alle mannen van Nederland, en de discussie of het verstandig is als 60-jarige uit de nog in de Playboy te verschijnen, zijn hele andere discussies. Wat vast staat is dat Maassen met zijn opmerkingen zijn boekje te buiten ging. Gelukkig was Paay OUD en wijs genoeg om professioneel te blijven en niet uit de slof te schieten. Theo Maassen is duidelijk nog een baby'tje...
Heb zojuist even naar de bewuste confrontatie tussen Maassen en Paay gekeken. Heb vervolgens een groot aantal van de commentaren op Francisco's opiniestuk gelezen (niet allemaal, want het zijn er al best veel). Wat me al lezend te binnen schoot was dat over goede smaak niet valt te twisten. Er zijn veel mensen die het fantastisch vinden dat Patricia weer uit de kleren gaat in de Playboy (en dat nog wel op haar leeftijd). Er zijn er ongetwijfeld net zoveel die de actie van Patricia smakeloos en verwerpelijk vinden. Punt is dat ieder het recht heeft op zijn of haar mening. Dat is het mooie aan een pluriforme samenleving. Over goede smaak valt immers niet te twisten. En dat betekent dat er voldoende ruimte is ? of in ieder geval zou moeten zijn - voor de persoonlijke smaak van eenieder. En we dringen ons niet elkaars 'goede' smaak op (wie Patricia niet bloot wil zien koopt simpelweg de Playboy niet ? zal ik ook niet doen). Diegenen die een meer monolithische cultuur voorstaan moeten maar eens kijken of het Noordkoreaans model iets voor hun is. Over goede smaak valt niet te twisten. Maar als we het over omgangsvormen hebben, kunnen we het er dan wel met elkaar over eens zijn wat goed fatsoen is? Of je het met Patricia's actie eens bent of niet, kunnen we het er op z'n minst met elkaar over eens zijn dat je zo niet met elkaar omgaat ? op de manier zoals Theo Maassen dat deed? Een vrouw zo respectloos proberen af te branden omdat ze vanwege haar leeftijd (!) niet in de Playboy zou mogen poseren? Is dit het niveau waarop we voortaan over onze meningsverschillen van gedachten moeten wisselen? Wordt dit het nieuwe rolmodel gedrag, waarbij dit soort hyperassertieve persoonlijke aanvallen wordt verheerlijkt en verheven tot een wedstrijdje 'ver plassen'? Het valt me op in de commentaren hieronder dat met name diegenen die Patricia Paay's persoonlijkheid en Playboy avontuur verafschuwen geen problemen hebben met de grove uitvallen van Theo in haar richting. Daaronder zaten, tot mijn verbazing, mensen van wie ik inmiddels weet dat ze zich groen en geel ergeren aan de grofheid in het integratiedebat. Ik las bijvoorbeeld hieronder een passage van Renée O. (met wie ik het overigens 9 van de 10 keer van harte eens ben) waarin ze over Theo Maassen zei: ?Bovendien mag hij, als komiek, dat nog ronduit zeggen ook! Hij verwoordt daarmee immers wat een groot aantal mensen denkt, maar niet durft te zeggen.? Dat is nou precies wat de PVV-aanhangers over Wilders zeggen. Alleen wordt door hun het woord 'komiek' vervangen door 'politicus'. Je kan niet klagen over de verruwing van de maatschappij en tegelijkertijd de ogen sluiten voor hetzelfde onfatsoenlijke gedrag van mensen met wie je het toevallig wel eens bent.
[...] Je kan niet klagen over de verruwing van de maatschappij en tegelijkertijd de ogen sluiten voor hetzelfde onfatsoenlijke gedrag van mensen met wie je het toevallig wel eens bent. [...] Guilty as charged, @Ewald! :( Niet geheel consequent van me, maar wat mij betreft, heeft Theo Maassen in zekere zin de functie van wat in het verleden de hofnar had, de enige in absoluut geregeerde maatschappijen die mocht zeggen wat hij wilde zonder consequenties voor hemzelf. Anders dan een Wilders dreef de hofnar geen politiek en had dus in principe geen invloed op het bestuur van een land.
Ik kreeg het idee dat Theo Maassen zich die avond een beetje als de rebelse columnist heeft opgesteld. Een columnist dient te prikkelen en zijn commentaren iets aan te zetten. Normaal doen de schrijvers dat in hun schrijfkamer, staat de column de volgende dag in de krant, en de dag erna ligt de vis weer in dat katern. En niemand die er verder iets van vindt. Gaan we nu alle columnisten afbranden die hun mening lekker scherp verwoorden? Wat een ophef over niets. Patricia Paay stelt zich op als openbaar publiek figuur en moet dan rekening houden met loftuitingen en scherpe commentaren. Al leek Mathijs van Nieuwkerk meer gekwetst door Maassen dan Patricia Paay zelf.
(..)Patricia Paay stelt zich op als openbaar publiek figuur en moet dan rekening houden met loftuitingen en scherpe commentaren.(..) Loftuitingen en scherpe commentaren, prima. Maar regelrechte, schunnige beledigingen hebben niets met scherpe commentaren van doen. Deze vuilbek had onmiddellijk door Van Nieuwkerk moeten worden verwijderd. Moeilijke woorden goed gebruiken is kennelijk ook niet sterkste kant. Een necrofiel is iemand die het met lijken doet. Waarschijnlijk bedoelde Lulletje Rozenwater Maassen hier gerontofiel, iemand die zich seksueel aangetrokken voelt tot bejaarden. Van Jole verwoordt het heel treffend: "Ik ben een lul en dat is leuk". Er lopen tegenwoordig naar mijn mening veel te veel lullen rond die allemaal vinden dat ze erg leuk zijn. Van Van 't Hek tot Teeuwen, allemaal aanstellers die grof zijn om grof te zijn. Die het shockeren en beledigen tot norm hebben gemaakt en waarachter zich een kudde heeft verzameld die als de dood is voor burgerlijk of fatsoenlijk te worden uitgemaakt door zoiets infantiels als wellevendheid en respect en mededogen uit te stralen.