"Nu is de tijd om de daad bij het woord te voegen. Als het dit jaar niet lukt, weet dan één ding zeker: volgend jaar is er een nieuwe ronde en dat zal net zo lang doorgaan totdat Nederland toetreedt tot de gemeenschap van beschaafde naties." Nederland is een onbeschaafd land want ...Zwarte Piet bestaat.
Gebrek aan kennis en sensitiviteit voedt non-discussies als deze. Het is zeer begrijpelijk dat er mensen zijn die zich persoonlijk snel voelen aangesproken door 'de Piet' in relatie tot denigrerende ervaringen met betrekking tot hun uiterlijk, afkomst of etniciteit. Maar iIeder vergelijking of verwijzing naar 'onbeschaafdheid' of 'racisme' is onjuist omdat er geen (of onvoldoende) kennis is over de herkomst van 'de Piet'. In deze jaarlijks terugkerende discussie blijkt iedere keer weer dat men de geschiedenis van 'de Piet' niet kent. Han van der Horst schreef daar al over. Hij schreef o.a. over 'koboldachtig vruchtbaarheidsgodje'. Zie.: http://www.joop.nl/opinies/detail/artikel/23251_zwarte_piet_wie_kent_hem_niet/ Nu stond er een goed stuk over de geschiedenis van Piet op de Volkskrant-site die zijn verhaal goed aanvult.. Alvorens te 'reaguren' lijkt het mij daarom verstandig dit stuk eerst te lezen. Hiermee kunnen wij dit onderwerp genuanceerder goed ontleden. 'Piet is geen Afro, geen creool, geen negerpage, geen etnisch equatoriale Afrikaan, geen Moor en geen slaaf of zelfs geen knecht van Sinterklaas.' Lees.: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3527041/2013/10/15/Zwarte-Piet-is-nooit-een-slaaf-geweest.dhtml
..en Mori y Chritiani dan in Spanje? 5 dagen uitbundig gevierd met schmink en al. Vraag aan een Spanjaard of dit moet worden afgeschaft en je wordt uitgelachen. ''Waarom?" zeggen ze daar.. "Dit is onze cultuur." Terecht. Maar goed. Schaf maar af, alleen maar meer voer voor populisten.
ik lees ook heel opinies waarin juist wordt gezegd dat zwarte piet zwart moet blijven. waarom meld je die eigenlijk niet in je lijst?
De jaarlijkse hetze tegen Zwarte Piet is weer in alle hevigheid losgebarsten. Alweer iemand die niet begrijpt, dat je je beter aan 's lands wijs en eer kunt aanpassen. De schijnargumenten zijn weer legio: Zwarte Piet wordt door Hira omschreven als "vrolijk, dom en achterlijk". Laat ik nu overwegend Zwarte Pieten zien die schrander zijn, welgemanierd, vriendelijk, gul, vaak maatschappelijk betrokken, en verre van achterlijk. De pijn van discriminatie en een laag zelfbeeld zit bij een gedeelte van de gekleurde bevolking kennelijk dusdanig diep dat zij meent dat het hier om een feestje met een racistische component zou gaan. Geen sprake van: een oude, ietwat geriatrische man met mooi geklede en welgemanierde assistenten waar iedereen blij van wordt. Vooral vrouwelijke Pieten uitgedost als man zijn vaak prachtig; één en al plezier, schoonheid en levensvreugde. Hira zoekt spijkers op laag water. Het is een elementair mensenrecht jezelf te verkleden en uit te dossen zoals je wil: dat is één van de grondslagen van toneel. Verder weer een hoop schijnargumenten in deze discussie: eind november, begin december zijn er nauwelijks toeristen in ons land. Niemand die er aanstoot aan neemt. Even kijken hoe je andermans feestje kunt mollen: sociaal vandalisme met een bedenkelijke grondslag. En ook even kijken wie dit debat de komende jaren gaat winnen!
Persoonlijk vind ik dat rendieren veel erger gediscrimineerd worden . Verplicht om met weer en wind een arreslee met kadootjes rond te vliegen, en dan zit die dikke schreeuwerd ook nog op de bok. Rendieren kunnen helemaal niet vliegen en hebben ook geen rode neus. Schande! En wat te denken van de paas haas. Hoe die gediscrimineerd wordt. Echt in allerhande pastelkleurtjes rondhuppen met een mandje eieren. Een haas legt geen eieren, en heeft ook geen pastel kleurtjes. Het zou allemaal verboden moeten worden.
Hoeveel van dit soort stukjes gaan er nog komen? Ik ben wel beschaafd, maar ben niet tegen zwarte piet. Ik zie zwarte piet als zwarte piet zoals we hem vandaag de dag kennen. Het ‘lukt’ me niet (na al die protesten en tal van columns) om hem te associëren met slavernij en/of racisme. Het is tevens aannemelijk dat zw piet is afgeleid van de Krampus, maar ik zie hem ook niet als de duivel. Maar ik ben vast écht beschaafd als ik denk: ‘hey daar heb je dé blanke leider en zijn onderdanige negers, dat moet anders!!'?
Het is onnodig rolbevestigend dat Sinterklaas nu zonodig een man moet zijn. Kunnen vrouwen soms niet oud en wijs zijn? Kunnen vrouwen niet goedgevig zijn? Kunnen vrouwen niet de baas zijn? Er zullen feministen zijn die hier aanstoot aan nemen. En die mijter, die verwijst naar de kerk met zijn kindermisbruik. Er zijn vele slachtoffers die zo'n mijter associeren met het vreselijkste dat ze ooit is overkomen. Dat moet dus een alpinopet worden. Dus, als we de pieten transformeren tot regenboogpieten, dan moeten we van de Sint een alpinopet-dragende regenboog-hermafrodiet maken.
Ja, laten we wetgeving invoeren om Zwarte Piet af te schaffen. Dat is een goed middel om van een redelijk beschaafd land een racistisch land te maken. Want nogmaals of je nu in Sinterklaas gelooft, en daar hoort Zwarte Piet bij, of niet, dat kan geen mens voorgeschreven krijgen. Er zijn hele volksstammen die in die kerstdwerg geloven, van mij mogen ze maar van 2 walletjes eten lijkt mij te veel van het goede. Eerlijk gezegd denk ik dat een redelijk ouderpaar er niet onderuit komt om mee te doen met die show, net als met K3 of wat tegenwoordig voor ongein speelt op de TV. Maar laten we het nu eens hebben om die Halloween ellende die zo'n 10 jaar geleden overgewaaid is vanuit de States en griezelige vormen begint aan te nemen. Dat staat snel voor de deur en is pas echt aanstootgevend. Gelukkig hebben wij St. Maarten, hoewel daar zal nu ook wel bezwaar tegen gemaakt worden: "Hier woont een rijk man, die veel geven kan" zongen we. Het vervolg zal ik u onthouden.
Ik heb een idee: de ZP-discussie zelf begint een aardige Nederlandse traditie te worden, zo in oktober, november. Zullen we daar niet gewoon weer een mooie feestweek van maken, zeg medio oktober? In alle steden en dorpen kiezen de voor- cq. tegenstanders van Piet op een voetbalveld elk één kant van het veld, en men gaat elkaar bekogelen met pepernoten en marsepein, onder het genot van hele oceanen Sangria en Rioja. Rondom zijn er uiteraard wilde danceparties, die op Facebook van te voren geadverteerd worden. En afsluitend zijn er luide debatten voor en door de overlevenden van bovenstaande. Dan heb de middenstand nog goeie handel ook, da's weer écht Nederlands. We dienen deze nogal lachwekkende discussie gewoon te ritualiseren. Dat werkt altijd, en we komen ook nog op CNN, Al Jazeera, en de BBC, net als die Spaanse tomatenwerpers. Ik bied dit idee te koop aan aan belangstellenden, voor, zeg, een Euro of 100.000. Dat is heel goedkoop, want je hebt er tenminste wat voor.
Zwarte Piet is helemaal geen neger, maar eerder een soort kruising tussen een Pakistaan en een Marokkaan, met kleding uit de 18e eeuw. Piet is dus een representant van een niet-bestaand volk. Vergelijk het met Sjimmie van de stripreeks Sjors en Sjimmie. Sjimmie is een zwart jongetje met negroïde trekken, maar met een puur (oud-)Chinese haardracht. In de praktijk een vrijwel onmogelijke combinatie. Het is mij overigens nooit duidelijk geworden of de auteur van deze verhalen bewust of uit onwetendheid gekozen heeft voor deze Sjimmie-figuur. Dus niemand hoeft zich gediscrimineerd te voelen, niet door Zwarte Piet en evenmin door Sjimmie.
Sinterklaas en Zwarte Piet, wie kent ze niet... nou ik al mijn hele leven lang, en ik vind het nog steeds prachtig. Ik vind het dus maar vreemd, dit gehits tegen de tradities rond Sinterklaas. Er wordt hier op basis van eigen vooroordelen een portie haat geprojecteerd op één van onze onschuldigste tradities, en dat bevalt mij helemaal niet, als onschuldige Nederlander. Het is in feite zo, dat "Piet" niets slechter af is dan een assistent van welke leider dan ook in de beschaafde wereld, en dat hij zwart is, dat is bijzaak, maar het is wel traditie, dus wordt hij niet groen of een andere kleur. Obama had bij zijn campagnes talloze witte assistenten die met flyers liepen te strooien, bijvoorbeeld. Is het dan omdat Piet meestal zwart is gemáákt, i.p.v. van nature ís? O, is dat racisme dan? Nee, het heet schmink, sinds mensheugenis ook bekend v.d. theaterwereld, en Sinterklaas is het ultieme volks- en straattheater. Zijn de witte assisten van Obama slaven? Nee, net zo min als de zwarte dat zijn. Maar dat is geen traditie, geen theater. In het hele Sinterklaas-theater, liggen de rollen echter nauwelijks anders. De leuke assistent van Obama/Sinterklaas, strooit flyers of pepernoten en glimlacht hartelijk. Gut, wat erg... Not. Ik moet er niet aan denken dat baarddragers nu ook ineens Sinterklaas fout gaan vinden omdat hij op geen enkele wijze leven, werk en baard v.d. gemiddelde baarddrager realistisch vertegenwoordigt, met die witte nepbaard en dat witte nephaar van hem, en die gekke kleding. We zullen het over zijn schimmel maar niet hebben, want misschien is die ook fout. Van Grunsven, zeg het maar. En dan nog dit. Negerzoenen waren erg lekker, dat vond ik als kind al. Nooit dacht ik erbij aan rassendiscriminatie of voelde mij raciaal superieur als ik er één (eerlijk gezegd altijd twee achter elkaar) at. Maar toen het ineens chocolade-?, ik weet niet eens wat, werden genoemd, onder druk van de politiek-correct fundamentalisten, kregen ze een rare smaak. Die van rassendiscriminatie, waar ik zelf nooit aan had gedacht. Ik laat niet op mij projecteren wat ik wordt verondersteld te moeten denken, voelen of vinden. Dat gebeurt al weer veel te vaak, in Nederland vandaag.
Je kunt ook stellen dat vereenzelvigen met mensen met een donkere huidskleur, zich gedragen als Tijl Uilenspiegel en snoepgoed strooien uitermate positief is.
Dat wij in Nederland -volgens de Raad van Europa- nu zo racistisch blijken te zijn komt natuurlijk doordat wij als kinderen van jongs af aan moreel besmeurd zijn door het Sinterklaasfeest. Liever een Zwarte Sint en een Witte Piet dan, en we zijn in enkele decennia waarlijk het meest verlichte en progressieve land ter wereld. Het uitbannen van racisme begint met het uitbannen van Zwarte Piet. Welk een heerlijke ironie... Oftewel, waarom niet de bijl zetten aan Sinterklaas? Misschien is Zwarte Piet de mensen (en natuurlijk de kinderen) uiteindelijk wel veel liever en heeft deze discussie bovenal te maken met een bepaald slachtofferschap en daarmee gepaard gaande minderwaardigheidsgevoelens van wat tere zieltjes.
Dit is absoluut onzinnig gezeur. Dat de pieten zwart zijn is een aloude traditie die misschien wel helemaal niets met negers te maken heeft, en anders in elk geval niet in negatieve zin. Is een neger niet eigenlijk benijdenswaardig om z'n prachtige kleur, waartegen wij als bleekscheten maar zielig afsteken?
Het is net als met alles, het is maar wat je wilt zien. Natuurlijk is Zwarte Piet een slaaf, een hulpje, een knechtje, een tweederangs mens. Sint zit op zijn paard, zij moeten lopen, hij kan zelf geen poot voor de andere zetten, zij helpen hem, hij deelt snoep uit, zij moeten het rondstrooien, hij geeft cadeautjes, zij moeten de daken op, in de winter ongeacht vorst en gladheid, ze gaan zelfs door de schoorstenen en worden nog zwarter dan ze al zijn, en hij, hij zit op zijn paard te knikkebollen. Ik wed dat ze hem zelfs helpen met aankleden. Of in bad doen. Kun je je iets vernederenders voorstellen? Die goeie oude sul, zich van geen kwaad bewust is. 'Maar ik meen het toch goed.' laat hij zich door de mond van zwarte piet zeggen. Net als de Hollanders die zich dommer, veel dommer voordoen dan ze zijn. Het lijken wel kinderen. Ik ben voor de Smartie Piet.
ik heb het helemaal niet zo als de linkse kerk van kom maar op asielzoekers en vluchtelingen, we like to have you.... maar ik ben voor afschaffen van de traditionele zwarte piet... omdat het wel degelijk verwijst naar ons rascistisch verleden. de neger in al zijn cliche's, kijk maar eens in oude sinterklaas boekjes, zwarte piet met grote ring door neus en oren, dikke lippen en dom pratend etc.. er is zo'n mooie oplossing, je kunt een piet een half/half gekleurd gezicht geven of geel en paars of rood en blauw en hij mag zijn klederdracht aanhouden.. als zo'n minimale verandering mensen gelukkig maakt dan doe je dat toch, het is toch het feest der kitsch en commercie net als kerst, dat mag je inmiddels best een beetje naar je hand zetten
Verander Sinterklaas maar in Santa Claus en laat die pieten weg of beter, maak er rendieren van, probleem opgelost.
'Een willekeurige toerist die rond 5 december in Nederland komt, schrikt zich rot' Veel toeristen schrikken zich ook rot van ons drugsbeleid en de Wallen. Zullen we dat dan ook maar gaan verbieden?
Dames en heren, Wegens seksistische stereotypering ben ik voor de afschaffing van de schaarsgeklede dansende dames bij het carnaval van Rotterdam. Volgend jaar zullen zij niet aanwezig mogen zijn of in maatpak/casual kleding moeten dansen.
Een andere zienswijze of niet, vanaf het moment dat ik Quinsy Gario in Pauw & Witteman heb gezien en gehoord hoe ze zijn moeder heeft uitgescholden ben ik me hiermee gaan bemoeien. Al die scheldpartijen, beledigingen en dreigementen zijn voor mij de personificatie van zwarte piet; een Barbaar.
Voetbalwedstrijd - vechtpartij. Sensation - vechtpartij. Volksfeestje - scheldpartij. Zo viert men feest in Nederland. Mis ik nog een paar?
Wat dacht u van de Nederlander die 20 jaar geleden z'n betaalcheque kwam innen bij een Amerikaanse Bank BoA, die plotseling geconfronteerd wordt met een gorilla achter het loket? Daar is onze Piet, ja de zwarte, niet de Geus, een lieverdje bij vergeleken. 's Lands wijs, 's lands eer.
Pff, net alsof alleen blanke mannen cadeautjes kunnen uitdelen! Sinterklaas moet om het jaar zwart zijn, anders is de goedheiligman elk jaar blank en dat is racistisch! En het jaar daarna dan een goedheiligvrouw, en daarna een zwarte goedheiligvrouw graag. Iedere bevolkingsgroep moet aan de beurt komen. Ook een gehandicapte sint graag. En een homoseksuele sint. Lijkt me mooi, met politieke correctheid alles vernietigen.
"Kennelijk was het dus normaal in die tijd dat mensen gewoon scheten lieten in een gezelschap." Wellicht zo gewoon als tegenwoordig. Zolang er geen vrouwen bij zijn, scheten sommige mannen nog steeds in gezelschap, wetende dat het eigenlijk niet hoort. Dat vinden ze grappig. "De civilitate morum puerilium" staat vol met opmerkingen die voor de hooggeboren leerlingen van Erasmus open deuren moeten zijn geweest, en die bedoeld waren om te lachen.
Ooit vroeg men op mijn werk of ik zwarte piet wilde spelen. Nou daar stond ik niet om te springen maar uiteindelijk toch gedaan. Vanwege mijn kleurtje en de link met racisme? Nee, omdat ik me niet zo belachelijk wilde kleden. Nu inmiddels ruim 10 jaar later zonder enig besef gehad te hebben dat zwarte piet racistisch zou zijn wordt ik daar nu fijntjes op gewezen, bijna opgedrongen door deze grote (zeur) piet. Helaas ben ik ook wat keren racistisch bejegend maar tegen domheid valt niet te vechten. Ik geef u gelijk dat die mensen aangepakt moeten worden maar gooi niet alles op een hoop ten koste van een onschuldig kinderfeestje. Met u betoog creëert u alleen maar verdeling en onrust want, goh ben ik anders dan, besef ik me nu voor het eerst? Gelukkig niet! En dat laat ik me ook niet aanpraten door mensen zoals de heer Hira die zich kennelijk geroepen voelt om namens ‘’iedereen’’, wie dat ook moge zijn, zich zo uit te spreken. Want laten we wel even to the point blijven. Het besef dat sint en piet niet bestaat is voor een kind al lastig genoeg. Die zijn echt niet bezig met zijn betoog over discriminatie, slavernij en al dat gefilosofeer. Want hij praat veel maar zegt weinig. Hier in den haag met Sinterklaas, ziet het zwart van de mensen. Letterlijk en figuurlijk! Zo zie je maar dat onderbuikgevoel komt niet door domme racistische uitspraken waar ik niks mee kan maar door uitspraken zoals van mensen zoals de heer Hira die ik toch hoger in schat. Ik nodig hem uit om 5 december langs te komen, incognito met een zwarte pieten pruik dan ziet hij dat het lang niet zo erg is, dan hij doet voorkomen.
'Mijn' ZP, dat wil zeggen de ZP die ik een aantal jaren op TV zag omdat mijn kinderen tot de gelovigen behoorden, was Piet Romer. En wat ik mijn herinner, was dat de Piet die Piet neerzette allerminst een domoor was. Integendeel. Piet's Piet was de man die ervoor zorgde dat de intocht van Sinterklaas - ondanks tegenslag - op rolletjes liep.
Als kind had ik een golliwogg tussen mijn knuffels, gebreid door mijn oma. Net als Zwarte Piet is de golliwogg knuffelbaar http://en.wikipedia.org/wiki/Golliwogg. Goed bedoeld, zou je zeggen, en voor mijn eerste Surinaamse klasgenoot was het vriendelijke imago van zowel Zwarte Piet als de golliwogg reden om zulk racisme te vergeven. Er was toen nog kwalijker racisme om je druk over te maken, zoals de institutionele apartheid in Zuid-Afrika. En van de veelvuldige vernederingen door racisme ook in Nederland was Zwarte Piet slechts een klein onderdeeltje. Maar knuffelbaarheid is geen excuus. Ook slaven werden wel eens geknuffeld, net als huisdieren. Mijn golliwogg deelde de aandacht met een knuffelaap en knuffelhond. Net als Zwarte Piet is de golliwogg bijna een dier, een wilde mens. Alsof beschaving een kwestie van huidskleur is. De tijden zijn veranderd, gelukkig. Apartheid is afgeschaft, Obama is president van de USA en Quinsy Gario is beschaafder dan Henk Westbroek. Racistische theorieën zijn onwaar gebleken. Beschaving is geen kwestie van huidskleur, dus we moeten ophouden zwarten af te schilderen als beesten.
Opiniemakers in dit debat tonen een overweldigend dedain tegenover de Nederlandse bevolking in hun argumentatie ten aanzien van het verschijnsel zwarte piet. Ik geloof dat alle kinderen in ons land bewust zijn van alle aspecten rond zwarte piet én de zo noodzakelijke kijk op onze samenleving hebben die zij van huis uit of vanuit het onderwijs mee krijgen.
Gaat niet, de zwarte Piet afschaffen! Onze ex-premier Balkenende wilde een paar jaar terug het VOC mentaliteit terug. Met andere woorden: even wachten met afschaffen van zwarte Piet. Eerlijk, liever de ''negerzoen'' terug en zwarte Piet afschaffen. Ik heb de volle vrede met de Sint en van mij mag hij eeuwen blijven bestaan en elk jaar verschenen uit en tussen de Amsterdamse grachten.
Het kinderfeest Sinterklaas gaat vooral om het voor de gek houden van onze kinderen. Wij liggen niet krom voor de cadeautjes maar een oude lieve man en zijn Pieten regelen dit. De onherkenbaarheid van zowel Zwarte Piet als Sinterklaas ligt dus echt aan de basis van dit fenomeen. Zwart laat allerlei herkenbare delen van het gelaat verdwijnen, denk maar aan zwarte kleding waardoor je slanker lijkt. Ongeschminkte Pieten kan dus gewoon niet; simpelweg omdat alle Pieten dan herkenbaar zijn... Waar ik me wel altijd vreselijk aan stoor zijn de bruine pieten met een Surinaams accent, want zij zorgen er voor dat alle tegenstanders van Zwarte Piet ergens een punt hebben. Echt roetzwarte mensen bestaan immers niet, maar bruine mensen wel!!
Een uitstekende ontwikkeling wat mij betreft. Natuurlijk staat de rol van de 'traditionele' zwarte Piet en daarmee de roomblanke Sinterklaas ter discussie binnen bepaalde gemeenschappen in het land. Het kan zo simpel worden opgelost zonder een mooie traditie ook in praktische zin naar het rijk der Fabelen te hoeven verwijzen :-) Laten we Sinterklaas eerst eens van zijn arrogante verheven status afhalen: weg met dat knol en voortaan tête a tête met vriendje Piet. En dan is daar die maffe puntmuts: weg ermee. Verder de kleding beetje gelijktrekken. Kijk, dan zijn we ineens een heel stuk horizontaler. Als Klaas, na een stevige scheerbeurt, dan ook nog de tongval van een bezopen Pool aanleert zoals Piet dat van een Surinamer moest overnemen lijkt het al heel wat. En kan de traditie weer een eeuw verder.
In Amerika worden rond kersttijd honderdduizenden kleine mensen ingehuurd om als elfjes van sinterklaas rond te huppelen in warenhuizen en winkelcentra. Dit is blijkbaar echter zo'n kleine groep (niet grapig bedoeld...) dat men zich daarvoor niet hoeft te schamen.
Ik zal mijn reactie in voorzichtige bewoordingen uiten. De heer Hira schrijft wel een lang, boeiend stuk, met zo op het oog een stel zakelijke argumenten, maar het klopt niet. Ik zal het niet alinea voor alinea bestrijden. Alleen enkele voorbeelden. De introductiezin: het opkrikken van het beschavingsniveau: Hier en daar misschien noodzakelijk, maar het heeft niets te maken met een pretentieloos kinderfeest. Dan de eerste alinea: “Schaamte is een belangrijk element in de beschaving”. Helemaal niet. Schaamte is een persoonlijk gevoel dat iedereen weleens heeft, van hoog ontwikkelde, hoogbeschaafde, kunstzinnige, erudiete topintellectueel in een ‘beschaafd’ westers land, tot de primitieve bosindiaan in de binnenlanden van Suriname. Schaamte heeft niets met beschaving te maken, en alles met een besef van falen, blunderen, een taboe overtreden. Schaamte is een ‘gevolg van..’, geen ‘element van..’ Schaamte is ook geen collectief of blijvend iets. Het is persoonlijk en kortstondig en het zou niet best zijn als schaamte er de oorzaak of reden van was dat we een normbesef ontwikkelen. Normbesef heeft alles te maken met het autonome menselijk geweten en dat heeft weer te maken met het feit dat de mens van nature een sociaal dier is en empatische vermogens heeft. Schaamte is een van de mechanismen van dit geweten. Hier valt nog veel meer over te zeggen, maar dat valt buiten het kader van deze post. En “pesten” Er is helemaal geen link met pesten. Het is een onschuldig kinderfeest. Het “pesten”, het “discrimineren” zit in het hoofd van de zwarte man. En “onbewust pesten” is een contradictio in terminis. Net zoiets als “onbewust de liefde bedrijven” Als laatste: De kleurtjes. “groen of geel? Ach kom, het gaat niet om de kleurtjes”. Maar zwart maakt plotseling van een ‘witte Europeaan‘ een ‘zwarte Afrikaan” is zwart niet gewoon een ‘kleurtje’? Kortom, dit hele stuk is een lange, holle litanie van frustraties en onzinnige ‘argumenten’ in een zinloze discussie. Ik zou de mensen , ook de ‘witte‘ Nederlanders, die voor het afschaffen van Zwarte Piet pleiten willen adviseren zich af te vragen of dit hele gevoel (want meer is het niet) van discriminatie niet uit hun eigen (gebrek aan) zelfrespect of misplaatst schuldgevoel voortkomt.
Wanneer "Zangeres Anouk" en "Supermodel Doutzen Kroes" de vaandeldraagsters zouden zijn van de Nederlandse beschaving...... Doe mij dan nog maar een paar decennia Zwarte Piet......
Houden jullie hier nooit op met dit gezeik. Piet is en was zwart en zal altijd zwart blijven. Een echte Nederlander.
Pieten gewoon zo'n pakje laten dragen zonder die domme zwarte verf is toch ook leuk?? Waarom doen we dat niet gewoon? Probleem opgelost.
zo hebben nu alle tegenstanders hun zegje mogen doen op joop. een andere zienswijze http://www.volkskrant.nl/vk/nl/3184/opinie/article/detail/3527041/2013/10/15/Zwarte-Piet-is-nooit-een-slaaf-geweest.dhtml
Dank je Truus! Een prachtige zienswijze! Bij ons zijn er een aantal feesten/ tradities: Eerst oktoberfest etc. maar dat hoort er niet bij denk ik? 1) Dan allerzielen/ allerheiligen/ halloween 2) st Maarten 3) Sinterklaas 4) Kerst 5) Oud en nieuw 6) 3koningen 7) Blue monday Daarna komen de lentefeesten beginnend met carnaval (hoort er dus niet bij, denk ik). Ik denk dat we de wijsheid van Raven63 nodig hebben om het te duiden. Ik weet in elk geval dat in Haiti 1 en 2 november het hoogtepunt van het jaar zijn voor Vodou: het feest van le Baron Cemetiere- St. Eliah.
Kan Joop.nl niet beter Piet.nl gaan heten (of Klaas.nl)? Het ene na het andere ronkende epistel dat 'dit anno 21ste eeuw echt niet meer kan', dat complete bevolkingsgroepen niet meer over straat durven zodra de blaadjes vallen, segregatie eind november hoogtij viert, de apartheid wordt erbij gesleept, de slavernij staat op het punt een flitsende come back te maken. Heel Nederland naar de klote door Zwarte Piet, gans de beschaving weggevaagd. Zwarte Piet mensen, weet u wel? HET KWAAD HEEFT EEN NAAM: ZWARTE PIET!! Het enige HARDE cijfermateriaal is een onderzoek van O&S in Amsterdam vorig jaar. Conclusies: een kwart van de Surinaamse Amsterdammers voelt zich gediscrimineerd, terwijl dit van de Ghanezen 14% is. Autochtone Amsterdammers voelen zich niet gediscrimineerd en ook Amsterdammers met een Turkse en Marokkaanse achtergrond ervaren dat niet. 8,7% van de Amsterdammers is Surinaams. 1,5% heeft een Antilliaanse achtergrond. Met enig rekenwerk: hooguit 3% van de Amsterdamse bevolking ervaart Zwarte Piet als een probleem. Ik denk niet dat dit cijfer over heel NL hoger zal liggen, enkel lager. Ik zeg dus niet: Zwarte Piet is goed of slecht. Ik zeg alleen: wellicht zijn er grotere kwesties om ons zo over op te winden. Het begint (hier althans wel) een beetje op elkaar politiek correct napraten te lijken. http://www.os.amsterdam.nl/pdf/2013_zwarte%20piet.pdf
"Het begint (hier althans wel) een beetje op elkaar politiek correct napraten te lijken." Wat is daar mis mee dan?]
Als je waarde hecht aan het onderzoeksrapport dan alles meenemen daarin. Zie alleen de inleiding: - In essentie een racistisch fenomeen ==================== Al jaren wordt er rond Sinterklaas gesproken over het racistische karakter van Zwarte Piet. Wethouder van Es heeft het onderwerp inmiddels op de politieke agenda gezet door er voor te pleiten om afscheid te nemen van de zwarte knecht. Ze stelt voor om Zwarte Piet in plaats van zwart te schminken een enkele roetveeg te geven. Zij wordt in haar mening gesteund door de onderzoekers van het Meertens Instituut die stellen dat het Sinterklaasfeest ooit begonnen is zonder Zwarte Piet en dat hij voor het eerst in 1850 ten tonele verscheen. 'Zwarte Piet is in essentie een racistisch fenomeen' zegt de onderzoeker in een interview in het Parool van 3 december. 'Het verschijnsel staat in de traditie van een oude opvatting dat een dienende rol donkergekleurde mensen nu eenmaal het beste past.' Daarentegen bestrijdt het Sint Nicolaas Genootschap een dag later in dezelfde krant de opvatting van de wethouder dat Zwarte Piet zijn langste tijd gehad heeft. Het Genootschap erkent dat het kinderfeest in beweging is: ‘De figuur van Zwarte Piet verandert. Hij is geen domme knecht meer, maar een onmisbare manager’.
Meneer Hira is een beetje laat. Ik zou hem willen aanraden om rond eind September 2014 nog maar weer eens een artikeltje te schrijven. Ik denk echt dat 95% van Nederland deze discussie nu echt spuug- en spuugzat is. Ik in ieder geval wel.
"Ik denk echt dat 95% van Nederland deze discussie nu echt spuug- en spuugzat is. Ik in ieder geval wel." Ga er maar vast aan wennen want zolang er lieden zijn die blijven vasthouden aan racistische uitingen zal deze discussie als een veenbrand blijven woeden.
Waarom niet gewoon het Sinterklaasverhaal vertellen, als iets wat een spel (toneelstukje) is dat we samen spelen. En dan kun je dat schoorsteen verhaal daar gerust bij gebruiken, als je de huidige pikzwart geschminkte Pieten vervangt door een Piet de schoorsteenveger of id., een Piet met besmeurde kleren en zwarte vegen op hun witte gezichten. Opgelost.
"Nu is de tijd om de daad bij het woord te voegen. Als het dit jaar niet lukt, weet dan één ding zeker: volgend jaar is er een nieuwe ronde en dat zal net zo lang doorgaan totdat Nederland toetreedt tot de gemeenschap van beschaafde naties." De beschaving van een natie is af te lezen aan zwarte piet. Ik weet ondertussen niet meer wat ik van deze hele zaak moet denken, en neem dan ook bewust geen standpunt in. Aan de ene kant is het traditie en doen we dit al jaren zonder problemen, ik zou niet weten waarom dat nu opeens een probleem op moet leveren. Aan de andere kant kloppen de argumenten tegen zwarte piet ook. Maar deze laatste zin diskwalificeert dit hele betoog. Beschaving is niet af te lezen aan al dan niet lichtelijk racistische tradities. Beschaving is aan heel andere dingen af te lezen.
Wilt u wat voorbeelden geven, want nu weet ik niet waaraan we volgens u de beschaving in Nederland moeten aflezen.
"Aan de ene kant is het traditie en doen we dit al jaren zonder problemen, ik zou niet weten waarom dat nu opeens een probleem op moet leveren. Aan de andere kant kloppen de argumenten tegen zwarte piet ook." Ik de ogen van velen is het begrijpelijkerwijs geen probleem maar er zijn altijd al mensen geweest die er een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel bij hebben maar deze mensen hielden dit of voor zich of begonnen er om begrijpelijke reden, namelijk de woede van de voorstanders, niet aan dit bespreekbaar te maken.
Curieus. Piet is doorgaans goed en uitbundig gekleed, en staat Sinterklaas bij. Ook ligt hij niet aan een ketting en wordt hij niet met een zweep bewerkt. Er zijn ook vrouwelijke Pieten, dat is leuk. Ik begrijp al die opwinding niet, die energie kan je beter ergens anders inzetten, bijvoorbeeld voor het aan de kaak stellen van echt discriminatoire opmerkingen, handelingen. Bijvoorbeeld bij de manieren waarop wij (niet ik) immigranten en asielzoekers behandelen. De bijbehorende politici kennen wij allemaal; dus hoef ik geen namen te noemen, want dan gaan die rare kwiebussen mij misschien van laster betichten, wat het uiteraard niet is.
"Ik begrijp al die opwinding niet, die energie kan je beter ergens anders inzetten, bijvoorbeeld voor het aan de kaak stellen van echt discriminatoire opmerkingen, handelingen. Je hoeft het ook niet te begrijpen en het is ook logisch dat jij het niet zo voelt maar er zijn nu eenmaal mensen die er anders tegenaan kijken en aanstoot nemen aan het feit dat witte mensen zich uitdossen als zwarten en deze zogenaamd na gaan doen en dat vind ik als zwarte onnodig kwetsend. Wat jij als witte er vervolgens mee doet is niet aan mij maar ik heb het recht dit nare gevoel aan te kaarten dat is wat ik doe.
"De stereotype afbeelding van Afrikaanse mensen als vrolijke, domme, achterlijke knechten van een witte baas is not done buiten Nederland. " Dit geeft een aardig inkijkje in hoe de "anti-zwarte-piet-lobby" zwarte mensen ziet: als vrolijke domme achterlijken met vreemde gekleurde pakjes aan, een veer op zijn hoed en knecht van een blanke. En dan nog durven te stellen dat niet zij maar zwarte piet racistisch is. Iedereen die in zwarte piet een stereotype neger ziet moet zich na laten kijken. Er is niets maar dan ook helemaal niets stereotyps aan ZP. Dat is pas beledigend voor zwarte mensen, dat sommigen zwarte piet als een stereotype zien voor zwarte mensen.
"Dit geeft een aardig inkijkje in hoe de "anti-zwarte-piet-lobby" zwarte mensen ziet: als vrolijke domme achterlijken met vreemde gekleurde pakjes aan, een veer op zijn hoed en knecht van een blanke." Nogmaals ben je zelf van Afrikaanse origine zo ja dan heb je niet goed begrepen dat wij juist dat beeld dat door zwart geverfde witte mensen neergezet wordt van zwarte mensen juist het beeld is dat wij willen bestrijden want wij zijn geen knechten, niet dociel, dommig, altijd vrolijk en onderdanig. Jij pretendeert zelf zwart te zijn maar dat betwijfel ik gezien je stellingnames niet alleen in deze discussie maar ook in die over vluchtelingen en de behandeling die ze hier krijgen.
Eigenlijk wel opmerkelijk dat de reageerders hieronder precies doen wat er o.a. in het artikel staat. Het komt erop neer: ik vind het geen probleem, dus 95% van Nederland doet dat, dus ik wil er niet serieus over nadenken. Op zich wel zorgelijk, maar passend in de tijd datje een mening kunt hebben zonder dat je je verdiept en wetenschap ook maar een mening is. Ook zorgelijk vond ik dat de burgemeesterskandidaat Westbroek een, sorry voor de uitdrukking, vreselijk grote bek had in die bewuste uitzending. Daarmee zichzelf diskwalificerende voor dat ambt waarbij je alle meningen dient te respecteren.
[Het komt erop neer: ik vind het geen probleem.] Nee dat zie je fout. Racisme is een probleem, en het klopt dat het Sinterklaasfeest racistische elementen kent. Racisme moet bestreden worden waar het schade veroorzaakt. Dat is op vele punten, maar net niet bij het Sinterklaasfeest, dat is onschuldige folklore, fout maar zonder schade, niet de moeite waard de energie van racismebestrijding voor aan te wenden, want het levert niets op, in tegenstelling tot allerlei andere gebieden.
Als je constateert dat 95% geen probleem heeft met zwarte piet (ik schat persoonlijk het percentage nog hoger in), dan is misschien de volgende stap acceptatie. ZP is er, en de minderheid moet er maar mee leven. Dat doen we met tal van zaken. Er zijn ook mensen tegen: - abortus - koopzondag - vrouwen op de kieslijst - vlees eten - etc Tegen al die mensen zeggen we: "doe er niet aan mee als je het niet wilt maar laat een ander die het wel wil met rust." We kunnen geen dingen afschaffen voor iedere kleine minderheid die ergens aanstoot aan neemt. Dan is het eind zoek.
Het interesseert me werkelijk niets wat buitenlanders van onze tradities vinden ook nog eens gebaseerd op verkeerde informatie. De meeste buitenlanders zal het geen biet interesseren en als ze hier zien zullen ze denken. Goh wat leuk, een Nederlandse traditie. Wat hier gebeurd is, is dat onwetende buitenlanders hier naar gevraagd is en men doelbewust de zaak in een verkeerde context heeft geplaats. Laat ik het verder bij mezelf houden. Ik heb als kind nog nooit, maar werkelijk nog nooit de relatie gelegd tussen Zwarte Piet en gekleurde mensen. Zwarte Piet is een op zich zelf staand ‘stripfiguur’ die zwart is door het roet in de schoorsteen. En zo ziet hij er ook uit. Het zijn geschminkte blanken. Werkelijk ongelofelijk welke hersenspinsels bij sommige mensen in hun hoofd ontstaan en zo hun eigen werkelijkheid creëren.
Ook hersenspinsels in uw hoofd, want het verhaal heeft namelijk niks met schoorstenen temaken. Dat kwam pas in de jaren 80 om een excuus te vormen van de mensen die het wouden behouden. Het hele pieten gebeuren is eigenlijk ook niet eens 100 jaar oud, daarvoor waren ze er niet eens, het dichste bij komen de twee raven van Odin of zijn dolende zielen die hem hielpen bij de jacht. Maar eigenlijk waren het meestal gewoon blanke mensen die de kindertjes afranselden omdat SInterklaas te oud werd om dat te doen. Hierdoor hoefden de ouders zich dan niet zo schuldig te voelen, een ander deed het toch? Deze roet hersenspinsels, inclusief lippenstift voor de lippen (Dat zijn wel hele magische schoorstenen), zijn allemaal verzonnen om het maar goed te lullen dat we ongeveer 100 jaar geleden besloten hebben om het fabeltje dat "Een moor genaamd Piet, Sint Niklas" kwam helpen omdat hij ouder werd. Het is een van de vele fabeltjes omtrend de Bischop van Mira, Odin en Sint Nicolas. Alleen deze vinden de ouders zo lekker leuk, kunnen ze lekker over rellen! Want voor een kind maakt het niet uit, maar de ouders? Ach dat bleek wel dat het een feestje voor hun was. Want nog geen 2 jaar geleden werd een Surinaamse man voor de Televisie en de ogen van een kind door de politie eventjes lekker afgeranselt. Hij had namelijk een T-shirtje aan over Zwarte Piet, iets wat dat kind niet kon lezen, maar de ouders konden weer eventjes lekker rellen over HUN feestje! En als je kinderen hebt die kunnen lezen en nog in Sinterklaas geloven, dan moet je ze ook donders bij je computer vandaan houden of wikipedia gaan verbieden! Sterker nog de Bibliotheek ook!
Het gaat er niet om wat u vindt, maar hoe gekleurden dat ervaren. Daar gaat het om. Daar ongevoelig voor tonen is niet er netjes, vind ik.
De jaarlijkse strijd om het beschavingsniveau van Nederland op te krikken is weer begonnen? Beetje aanmatigend dat Sandew Hira meent dat hij over ons beschavingsniveau gaat. En menen dat het debat feller dan ooit is, is helemaal een vorm van zelfoverschatting van de paar mensen die jaar na jaar dat zeuroffensief starten om hun subsidie veilig te stellen.
"is helemaal een vorm van zelfoverschatting van de paar mensen die jaar na jaar dat zeuroffensief starten om hun subsidie veilig te stellen." Ga maar weer een potje zitten schelden, diskwalificeren en wegzetten van mensen waar je tegen bent zo ken ik je weer. Het is jammer dat jij je zo uit over een onderwerp waar je niets over te melden hebt de genen die het aankaarten wegzetten is niet alleen zwak maar ook nog eens van weinig toegevoegde waarde.
Het lijkt slechts een issue omdat steeds dezelfde mensen het opblazen maken. Maar in de kern speelt het issue helemaal niet. Nieuws kun je ook maken en dat gebeurt hier.
Exact: dit is de zoveelste poging dit non-onderwerp leven in te blazen....notebene op de voorpagina. Alsof verstandige mensen daar nog intrappen...
Houdt dat gezanik niet eens op? Hoeveel procent van de Nederlanders voelt zich geschoffeerd, hoeveel procent joelt mee met de slachtofferrol, en hoeveel procent heeft bij het Sinterklaasfeest racistoide gevoelens en viert de slavernij? Er zijn grenzen en ik ben de discussie inmiddels spuugzat.
"Supermodel Doutzen Kroes en zangeres Anouk hebben zich uitgesproken tegen het Sinterklaasfeest. Ze zijn een toonbeeld van beschaving." Ik ben vóór het Sinterklaasfeest, oftewel volgens de onnavolgbare logica van S. Hira een onbeschaafd type. Welnu, ik beschouw dat zelf ontegenzeggelijk als een compliment hier temidden van vele hysterische anti-Sint en Piet reageerders.
Anouk beschaaft? Een zelfverklaarde Wigger? Alsjeblieft. Als zij de maatstaf is voor de Nederlandse beschaving dan verf ik mijn gezicht zwart en laat tegelijkertijd mijn baard staan. Wat een aperte nonsens.
"vele hysterische anti-Sint en Piet reageerders." Hysterie zie ik feitelijk bewijsbaar en telbaar toch meer bij de krampachtige vasthouders aan die trotse traditie van het in ere houden van blackface gewoon omdat het leuk is met Henk Westbroek als vaandeldrager.
Het trieste aan dit debat is dat menig proponent van het afschaffen van zwarte piet, zoals deze auteur, zichzelf aan de lopende band racistisch uiten. met groots gemak pennen ze meest potsierlijke stereotypen neer die bij geen normaal mens, laat staan een kind, ooit op zou komen. "De stereotype afbeelding van Afrikaanse mensen als vrolijke, domme, achterlijke knechten van een witte baas" "Het initiatief ligt bij zwarte mensen. Als zwarte mensen dat durven, dan zullen steeds meer witte beschaafde mensen opstaan" en ik maar denken dat je 1 soorten nederlanders hebt: nederlanders. drogredenen zijn de acteur ook niet vreemd. - omdat Quincy geconfronteerd werd met racistische twitter poep is iedereen die het niet met Quincy eens is dus eigenlijk een racist. "Een ander argument. Het is een kinderfeest. Waarom ontneem je kinderen hun plezier? In deze redenering is het kennelijk onmogelijk om plezier te maken zonder racist te zijn." sinterklaas vieren met zwarte piet impliceert volgens auteur racisme. ik raad auteur ernstig aan eens goed bij zichzelf te rade te gaan, en de volgende keer twee keer na te denken voor hij dit soort beledigende, onbeschaafde en racistische teksten optekent, waarmee hij geheel nederland evgen over dezelfde racistische kam scheert. het NiNSee krijgt geen subsidie meer. geen schoolklas die daar nog wat kan leren. als je daar nou ene punt van had gemaakt had ik je groot gelijk gegeven. kaart discriminatie op de arbeidsmarkt aan. ik zie het met regelmaat, en ik doe mijn best. maar jij bepaalt niet wat ik zie, en zeker niet wat mijn kinderen zien. het laatste wat die nodig hebben is dat iemand huisslaaf staat te roepen terwijl hij staat te wijzen op de huidskleur.
Je hebt helemaal gelijk. Zeggen dat ZP een stereotype negroïde persoon is is niets meer dan een racistische belediging. Het is hetzelfde als stellen dat Bassie een stereotype blanke man is: rossig haar, dom, onnozel, dikke pens en kinderlijk. Hoeveel blanken zouden het je in dank afnemen als je een stereotype blanke zo beschrijft. En de mensen die de domme onnozele ZP als stereotype zien nemen anderen de maat en noemen het racistisch. De wereld op z'n kop.
Dank, dank, grote dank... Theodor Holman! :-) http://www.parool.nl/parool/nl/508/Theodor-Holman/article/detail/3527477/2013/10/15/Hij-is-zwart-opa-Zwarte-Piet.dhtml
: ))) 'Ja, maar waarom moet hij altijd zwart zijn? Snap je wat ik bedoel, schat? Hij kan net zo goed rood zijn, of groen, of paars. Wat maakt het uit, die kleur.' 'Als het niet uitmaakt, maakt het ook niet uit dat hij zwart is, opa.'
Als ik in een ver buitenland ben en ik maak een of ander mal volksfeest mee, haal ik het niet in mijn hersens daar een oordeel over te geven. Dus zie ik niet in waarom we ons druk zouden moeten maken over wat toeristen van ons Sinterklaasfeest vinden.
Gewoon oranje pieten met zo'n EK-shirt. Wat een gezeik.
Dat is helemaal erg. Die gooien zich natuurlijk vol met Heineken en braken de hele straat onder. Dat moeten we niet willen met z'n allen.
Nederland heeft een hele grote rol gespeeld in de slavernij in de wereld: Wikipedia: "In de 17e eeuw had Nederland een voortrekkersrol in de slavenhandel die in de 18e eeuw werd overgenomen door Engeland. In Nederland was de slavenhandel in handen van de West-Indische Compagnie en de VOC, hoewel pogingen in Nederland zelf slaven op de markt te brengen op weerstand stuitten. In totaal verscheepte Nederland, dat wil zeggen de WIC en diverse particulieren rond de 450.000 slaven vanaf de West-Afrikaanse kust, op een totaal van naar schatting 10 tot 11 miljoen slaven. In 1859 schafte Nederland de slavernij in de onder direct bestuur staande delen van Oost-Indië af. Een strategisch moment van minister van Koloniën Jan Jacob Rochussen. Een jaar later verscheen namelijk Max Havelaar, de aanklacht van Multatuli (Eduard Douwes Dekker) tegen de Nederlandse politiek in Nederlands-Indië. Nog vier jaar later, in 1863, schafte Nederland de lucratieve slavernij in de West-Indische koloniën (Suriname en de Nederlandse Antillen) af. In Europa, was Nederland een van de laatste landen die de slavernij afschaften, op Portugal en Spanje na". Oorspronkelijk had Sinterklaas geen helper. In 1850 introduceerde de onderwijzer Jan Schenkman in zijn leesboekje "Sint Nicolaas en zijn Knecht" drie nieuwe zaken, die allemaal zijn blijven hangen in de Sinterklaas-folklore: een knecht voor Sinterklaas, de intocht en de stoomboot. De knecht heeft in het boekje nog geen naam, en was gekleed als een page. In 1859 werd voor het eerst een artikel gedrukt waarin hij Pieter wordt genoemd, en in 1895 was de naam Zwarte Piet al in zwang geraakt. De verhoudingen tussen blank & zwart die rond 1850 normaal waren (blank superieur & zwart inferieur & mens ??) zijn (hopelijk !?) nu niet meer van deze tijd en het gegeven dat ze door zwarte mensen als kwetsend worden ervaren moeten ons te denken geven of we die verhoudingen nog wel willen vormgeven in een jaarlijks toneelstukje voor onze kinderen. Een kinderfeestje kan ook gevierd worden zonder de zwarte pieten want zo was Sinterklaas eigenlijk bedoeld voor 1850 & zo is iedereen blij, ook de kinderen die het verschil toch niet merken. Zeker niet als het traditie wordt dat Sinterklaas alleen komt want het gaat pers lot van rekening uiteindelijk toch alleen maar om de cadeautjes !!
Het beroep knecht was normaal onder gewone Hollandse bevolking. Wat dat betreft kon je in bepaalde gevallen beter knecht van de Sint zijn en was je als 'allochtoon' dus beter af. Want zo kan je het ook zien, nml goede voorbeelden geven hoe je met de knecht om gaat. Bovendien heb ik het altijd raar gevonden dat de sint met een paard het dak op gaat want geen enkele slavendrijver zou dat zelf doen.
Je kunt er ook geheel anders naar kijken. Omdat we gul en hartstochtelijk bloeden voor ons verleden onderhouden we nog nagenoeg alle overzeese gebiedsdelen die niet in staat zijn hun eigen broek op te houden, zelfs niet na vele miljarden € 's kostende injecties. Zwarte Piet realiseert zich zijn verleden ook en bezorgt elk jaar samen met de Sint een soort van boetedoening. Nu is Piet getransformeerd tot kindervriend, zoals communisten transformeerden binnen onze democratie. Eind goed, al goed.
[Je kunt er ook geheel anders naar kijken. Omdat we gul en hartstochtelijk bloeden voor ons verleden onderhouden we nog nagenoeg alle overzeese gebiedsdelen die niet in staat zijn hun eigen broek op te houden, zelfs niet na vele miljarden € 's kostende injecties.] Hoezo gul? De vele miljarden €'s waar u het over hebt is een schijntje met de vele 100den miljarden die Nederland met slavenhandel heeft verdiend. Neem alleen al Suriname: Drie eeuwen handel in suiker, koffie, cacao en katoen van Surinaamse plantages hebben Nederlandse kooplieden en bankiers honderdzesentwintig miljard euro opgeleverd. Vermeerderd met inflatiecorrectie en drie procent rente komt dit neer op zo'n duizend miljard euro wat aan de slavenarbeid is verdiend.
Zolang het zoveel en massaal weerstand oproept ook bij mensen die bekend staan om de vaak zinnige dingen die ze te melden hebben zal deze discussie met volle kracht gevoerd worden en dat is alleen maar positief voor de Nederlandse samenleving als geheel.
Kenmerkend voor volkscultuur of folklore is dat je het niet per decreet kunt wijzigen of afschaffen. De druk opvoeren kan ook contraproductief uitpakken. Het moet niet zo moeilijk zijn te erkennen dat landgenoten wier voorouders in slavernij hebben geleefd of anderszins slachtoffer waren van racisme zich ongemakkelijk voelen bij het fenomeen Zwarte Piet. (Wat is juist: 'Ik was vroeger bang voor Zwarte Piet' of 'Ik was vroeger bang voor zwarte piet'? 'Ik was vroeger bang voor Zwarte Piet' is juist. Zwarte Piet, met twee hoofdletters, is de eigennaam van de knecht van Sinterklaas. Eigennamen krijgen een hoofdletter: Daar komen Sinterklaas en Zwarte Piet aan. We hebben erg gelachen om Zwarte Piet. Zwarte Piet ging uit fietsen; toen klapte zijn band. Volgens de regels krijgt zwarte piet kleine letters als deze benaming als 'soortnaam' gebruikt wordt. Dan is niet de unieke persoon Zwarte Piet bedoeld, maar een willekeurig iemand die zich verkleed heeft als de knecht van Sinterklaas: Bij dat bedrijf kun je goede zwarte pieten inhuren. We zullen nog een extra zwarte piet regelen. https://onzetaal.nl/taaladvies/advies/zwarte-piet-zwarte-piet-zwartepiet) Aan de andere kant zouden deze landgenoten ook kunnen erkennen dat het merendeel dat Sinterklaas viert vandaag de dag niet de bedoeling heeft de zwarte mens te kleiner of te kwetsen of racistisch te bejegenen en dat ongemak voor lief nemen. Dan ontstaat er wellicht wat meer ruimte en aanleiding om de traditie te veranderen. Zie ook De strijd om Zwarte Piet in Cultuur en migratie in Nederland. Veranderingen van het alledaagse 1950-2000 Cultuur en migratie in Nederland. Veranderingen van het alledaagse 1950-2000 http://www.dbnl.org/tekst/hovi002cult01_01/hovi002cult01_01.pdf
Niks mis met Sinterklaas, gewoon een stukje nederlandse cultuur. Dat sommige onbenullen zich aangesproken voelen is hun probleem. Zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen komt en daarmee basta. We schaffen het suikerfeest toch ook niet af omdat we mensen met suikerziekte in nederland hebben. Als we ons hier druk om kunnen maken word er nog niet voldoende bezuinigd.
[Zwarte piet is zwart omdat hij door de schoorsteen komt en daarmee basta.] En waar komen dan die overdreven lippen en dat oelaboela accent vandaan?
'Als we ons hier druk om kunnen maken word er nog niet voldoende bezuinigd.' WOW! Bedoelt u te zeggen dat we het beter zo slecht kunnen hebben dat we ons alleen nog maar bezig kunnen houden met overleven, en verder geen enkele mening er op na houden?
Het fenomeen is niet uit te leggen in het buitenland. Ik heb het eens geprobeerd en al mijn argumenten voor werden met gemak weerlegd.
Citaten van Jager. 'Wat de kerk duizenden jaren niet voor elkaar heeft weten te krijgen zou nu wel lukken?' Moeten we ineens een oeroude traditie gaan opheffen omdat er een aantal onwetenden zijn die Piet linken aan racisme?' ... Nou?
Gezien de 11 artikelen, zonder daadwerkelijke argumenten, die er inmiddels hier staan is dat denk ik de bedoeling ja.
Ik stel een compromise voor: zwarte pieten blijven gewoon zwartgeschminkte blanken, maar sinterklaas laten we voortaan spelen door een witgeschminkte zwarte.
Prima idee! Ik zou eigenlijk meer moeite hebben met de religieuze symbolieken van Sintmans...dat enge grote boek met dat kruis...die staf...en dan vooral dat schoot zitten, herinnert menigeen aan duistere katholieke tijden. Ik stel voor om alle religieuze symbolieken te verwijderen. Waarom trouwens niet sponsoren? Een Mac Donalds M, in plaats van een kruis bijv. Past ook goed bij dat rood...kwets je misschien wel weer vegetariers, zou kunnen natuurlijk.
Geweldig om te zien dat veel Nederlanders hun mening veranderen en inzien dat dit soort racistische typeringen ruikt naar belegen oude schimmelkaas. Zwarte Piet > blackface > afschaffen die hap. Laat Nederlanders maar eens leren inzien dat we deel uitmaken van een geglobaliseerde wereld, waar de oude sterotypes steeds meer vals blijken. Tradities moeten zich aanpassen, anders sterven ze.
"Laat Nederlanders maar eens leren inzien dat we deel uitmaken van een geglobaliseerde wereld, waar de oude sterotypes steeds meer vals blijken." Je bent met je pedante uitspraken zélf een reliek uit vervlogen tijden, maar je weet het nog niet, en de oude stereotypen die vals blijken, zijn juist de patriarchale mannetjes die de globalisering handen en voeten hebben gegeven, waarmee zij de volkeren hebben verraden als ouderwetse imperialisten, want zij laten hen voor zich sloven als slaven, zoals in de tijd van de VOC, Balkenende's beeld van "vooruitgang". Nou jij weer. Nee? Ik dacht het ook niet.
"zangeres Anouk hebben zich uitgesproken tegen het Sinterklaasfeest. Ze zijn een toonbeeld van beschaving." Ach Anouk. Dat is toch die zangeres die zich in haar nieuwste nummer " Wigger" noemt ...een afkorting voor wannabe nigger....en die op zwarte mannen valt omdat ze zo' n grote.....hebben ( haar eigen woorden) , en die steeds weer instort als de zoveelste rapper waarvan ze een kind heeft blijkt vreemd te gaan.....Over rolbevestigend gesproken.....
Sterke en ter zake doende argumenten breng je toch weer in en voelt het goed om haar te ridiculiseren? Ja en heb je verder nog iets inhoudelijks te melden?
Ik hou niet van Sinterklaas, ik heb grote moeite met mensen die er hun eigen geld voor over hebben om hun kinderen moedwillig te laten geloven in iets dat niet bestaat en zichzelf te laten geloven dat stoppen met het Sinterklaasfeest een gapend gat in ons leven teweeg zal brengen. In het onheilig sanctuarium van papen, pausen en regenten wordt gegraaid naar onze laatste centen Niemand geeft ons wat, we betalen alles zelf, wij zijn het zelf die de zwarte piet krijgen toegespeeld wanneer we met blind vertrouwen onze regenten, papen en vorsten laten kwartetten met onze wetten. Het is niet zwarte piet die de dupe is van slavernij Nee degenen die voor alles op moeten draaien, dat zijn wij! We krijgen geen chocoladeletter van Rutten-boer geen aas van speculaas van Sim-Sam-Som. De knechten van Sint draaien ons allen een loer hielden ons, als goedgelovigen al eeuwen dom.
"Ik hou niet van Sinterklaas, ik heb grote moeite met mensen die er hun eigen geld voor over hebben om hun kinderen moedwillig te laten geloven in iets dat niet bestaat en zichzelf te laten geloven dat stoppen met het Sinterklaasfeest een gapend gat in ons leven teweeg zal brengen." Is een sprookjesboekenverbranding dan bij wijze van spreken misschien een idee? Je begrijpt kennelijk niet, dat fantasie, of de imaginatie, voor de goede geestelijke ontwikkeling en gezondheid onontbeerlijk is, en niet alleen in de jeugd, maar heel het leven lang. Het Sinterklaasverhaal is onderdeel van wat wij binnen onze eigen cultuur aan fantastische, overigens vaak in de kern op feiten gebaseerde, verhalen te bieden hebben aan elkaar. En verhalen van die aard, moet je als volk koesteren, niet afwijzen. Ik heb grote moeite met mensen die dat niet begrijpen. Ik ben bang voor hun eenzijdige rationeel-materialistische kijk op de wereld, want die voldoet bij lange na niet aan het rijke potentieel van onze geestelijke vermogens, waarbij de fantasie vooraan staat, als een poortwachter tegen geestelijke dorheid, als een gids voor al het andere.
Goed om op deze pagina te zien dat de dwarsdoorsnede van de Nederlandse samenleving ongeacht politieke voorkeur, afkomst of geslacht, zich geen zand in de ogen laat strooien door een kleine minderheid van beeldenstormende fundamentalisten. Zwarte piet = verbroedering? ;-)
Verbroedering???? Eerder splijtzwam. Helemaal gezien de reactie op dhr. Gario. De ware aard van veel van ons Nederlanders komt opeens naar boven sijpelen.
Om even vrolijk te worden: http://www.youtube.com/watch?v=FO91ITBUlUk
Geachte Willem Ruitenberg, uw filmpje geeft overduidelijk aan dat het een kinderfeest is en kinderen zijn meestal kleurenblind en op zoek naar plezier. Die oude mannen en vrouwen die lopen te mekkeren over de schmink kleur van de pieten zijn in mijn ogen een tikje doorgeschoten in correct zijn. Er zijn wel belangrijkere dingen.
Iets meer toelichting, want ik denk dat ik op het spoor van een misstand in deze samenleving ben! Er mogen geen halfnaakte danseressen meer dansen op het carnaval in Rotterdam! Niet alleen is dit een generaliserende stereotypering van de vrouw, maar ook staan er (jonge) kinderen te kijken. Zij worden onnodig blootgesteld aan een seksueel schouwspel en het is rolbevestigend wanneer zij dit in hun inprentingsfase aanschouwen. Dat dit een negatieve uitwerking heeft is te zien in de dagelijkse praktijk: er is een glazen plafond, jonge meisjes doen onzedelijke andelingen in ruil voor kleding of zoete alcoholdrankjes en op de dansvloer wordt van vrouwen verwacht dat zij op dezelfde manier dansen. Voor aanwezige vrouwen tijdens het carnaval is dit ook kwetsend. Niet zelden worden zij door aanwezige opgegeilde mannen met de ogen uitgekleed. Wat nu te doen? Er bestaan verschillende soorten carnaval, en vroeger was carnaval helemaal niet gericht op het seksistisch stigmatiseren van de vrouw. Het is dus goed mogelijk om dit aan te passen! We raden aan om de vrouwen in een maatpak of casual kleding te laten dansen. Dat is net zo vrolijk en niet onnodig kwetsend en rolbevestigend. Bent u van deze tijd en met mij, of bent u een seksistische conservatieve vrouwenhater?
Als je die mening oprecht ben toegedaan en je wilt voor deze principes opkomen dan let niemand jou om een actie/ lobby groep op te richten tegen de huidige vorm van carnaval vieren. Succes
Hierbij de toelichting: U haalt seksisme erbij. Maar het gaat in deze discussie helemaal niet over seksisme, het gaat over racisme. Ook al zou je beide fenomenen willen vergelijken dan gaat uw argument nog steeds niet op, want latin carnival is helemaal niet seksistisch. Zowel vrouwen als mannen gaan schaars gekleed. Het gaat juist om sensualiteit en erotiek, dus niks geen generaliserende stereotypering van de vrouw. Bovendien is de lgtb community altijd heel goed vertegenwoordigd. http://www.youtube.com/watch?v=g1NSzyD1aNc
@ Dennis Mollis: "Sterke en ter zake doende argumenten breng je toch weer in en voelt het goed om haar te ridiculiseren? Ja en heb je verder nog iets inhoudelijks te melden?" Dank je Dennis. Wanneer iemand wordt opgevoerd als ter zake doende , Anoek, dan lijkt het niet maar dan normaal om te wijzen op haar eigen uitspraken betreffende donkere mensen...Nigger is wel het meest beledigende woord wat er voor donkere medemensen is. Afgezien daarvan vind ik haar een geweldige zangeres.
"Wanneer iemand wordt opgevoerd als ter zake doende" Als jij uit mijn reactie opmaakt dat ik Anouks mening ter zake doende vind of dat gezegd heb dan ben je erg goed in selectief lezen want hoewel ik het met haar eens ben dat er een racistisch element zit in dat "kinderfeest" van jullie witte Nederlanders ging het mij in mijn reactie op het onderwerp namelijk zwarte piet in jullie sinterklaaseest en niet om wat Anouk vindt.
16 november is de landelijke intocht van Sinterklaas in de stad Groningen. De NTR zendt het live uit. Dus, de echt Sint komt naar Groningen. Ikzelf vind het ook spannend. Voor het eerst gaan mijn kleinkinderen van 5 en 3 samen met papa, mama, opa en oma de intocht meemaken. Ik zie ernaar uit. Kijken naar de spanning op die kindersnoetjes en vol verwachting. Dezelfde spanning op de snoetjes van mijn kinderen, ruim dertig jaar geleden, toen zij voor het eerst de intocht van Sinterklaas meemaakten. Het is een fantastisch kinderfeest. Waarom moet het kinderfeest vlak voor dat het begint altijd weer verpest worden door deze hyperige discussie? Want zo voelt het. De waan van de dag. 6 december hoor je er niemand meer over.
En nog steeds geen enkel argument om een schminkverbod te rechtvaardigen.
Geen verbod. Er zijn al veel te veel verboden en regeltjes. Gewoon niet doen bij openbare manifestaties.
Wat een kul zeg! Is dit misschien de oplossing...? We maken van het sinterklaasfeest een RASZUIVER feest. Allemaal intelligente goed gespierde blanke pieten met blond haar. We delen geen pepernoten uit aan allochtone kinderen, want die geloven immers toch niet in de sint. Om nederland helemaal vrij van discriminatie te maken halen we ook alle domme bruine BOA's uit het straatbeeld. Daar wil je als allochtoon toch ook niet mee geassocieerd worden immers. Iedereen het hier mee eens?
"Wat een kul zeg!" Ja maar wat bedoel je nou precies? "Is dit misschien de oplossing...? We maken van het sinterklaasfeest een RASZUIVER feest. Allemaal intelligente goed gespierde blanke pieten met blond haar." Als de nood zo hoog is om coute que coute een piet in stand te houden en je zo ver wil gaan om deze concessies te doen dan kan ik dat alleen maar waarderen. "We delen geen pepernoten uit aan allochtone kinderen, want die geloven immers toch niet in de sint." Dat vind ik nou jammer omdat je er vanuit lijkt te gaan dat elke zwarte ouder past in jouw denkkader. Daarom is jouw motivatie om die kinderen als een soort straf geen pepernoten te geven niet gerechtvaardigd. "Om nederland helemaal vrij van discriminatie te maken halen we ook alle domme bruine BOA's uit het straatbeeld." Waarom alle bruine boa's en hoe wordt bepaald dat zo iemand dom is? "Daar wil je als allochtoon toch ook niet mee geassocieerd worden immers." Het lijkt mij dat niemand dar wil. Als autochtoon zou je ook niet geassocieerd willen worden met een witte, in jouw ogen, luie hand ophoudende uitvreter lijkt mij. Niemand wil waar dan ook geconfronteerd worden met uitsluiting op grond van afkomst, religie of seksuele geaardheid en dat is het wezen van racisme in mijn ogen. Iedereen het hier mee eens? " Eens!!