Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Het probleem hier is dat een mensbeeld verabsoluteerd wordt door Agema. Ze gaat uit van een behoorlijk extreem pessimistisch mensbeeld. Daarin heeft ze geen oog voor wat het merendeel van de mensen sociaal maakt, het zijn immers uitzonderingen die op het verkeerde pad raken. Alleen harde heersers kunnen de meute in bedwang houden. Ze heeft daarmee een zeer rechts standpunt ingenomen en past perfect bij het mensbeeld van de Proleet van Venlo. Het merkwaardige is dat ze bij een eenmanspartij zit die het wantrouwen in de medemens tot opperste waarheid heeft verheven. Dat verhindert toch niet dat ze daarbij mensen in dienst neemt en macht en invloed geeft (ook in de kamerfractie) die dat mensbeeld bij herhaling waar hebben gemaakt: schofferen van medemensen, bedreigen, hardhandig aanpakken. In plaats van ze Partijbunker op te nemen, mogen ze meestemmen in het PartijWalhalla. Overigens, de ziekte van Dupuytren, bestaat in allerlei vormen. Ze moet wel een extreme vorm daarvan hebben. Ik heb medelijden met elke vorm van extremisme.
heb het even vluchtig doorgelezen, en ben dus niet 100% zeker van wat er staat maar...: over criminaliteit - Waarom wordt een crimineel een crimineel? "Het is naïef om die verantwoordelijkheid bij onszelf, bij de maatschappij, of de overheid te plaatsen." - Agema Ik kan het hier niet mee eens zijn. Ik ben van mening dat al het foute in een maatschappij uiteindelijk toe te schrijven is aan fouten in de opbouw/uitwerking van die maatschappij. De schuld is dus altijd op bepaalde (niet bullsh*t) manieren die van de maatschappij zelf. Denk hierbij aan hoe situaties voort kunnen komen: diefstal? misschien geld afschaffen? Oh..dat willen we natuurlijk niet. Hoe gaan we dan elkaars prestaties vergelijken om te zien wie er wint. Moord/verkrachting(/diefstal)? Waarom is het bij deze mensen niet doorgedrongen dat dat niet mag? Opvoeding misschien? Oh maar dan gaan we ouders/scholen vertellen hoe ze hun kinderen moeten opvoeden (doen we dat niet al?) Klinkt natuurlijk hartstikke naief. Ik hoor men al in mijn hoofd denken "maar dat gaat natuurlijk nooit werken!".. en dat klopt, maar alleen omdat wij mensen zijn, en mensen denken altijd alles het beste te weten(, en willen niet veranderen wanneer ze voor staan qua punten). Het gevangeniswezen zoals Agema dat voor zich ziet (als ik de quotes goed lees), is er een van "jij denkt niet zoals jij hoort te denken, en wij gaan jouw denken veranderen tot het ons zint," brainwashing dus. Niet veranderen: De slaven van het oude Rome waren meestal ook blij (enkele snel onderdrukte rebellies terzijde)...als ze volhielden konden ze later zelf slaven houden...de droom van elke slaaf: zelf slaven hebben om je werk te doen.
Ik heb het artikel met ingehouden adem gelezen. Voor mij is het een onthullend artikel. Het geeft mij heel veel inzicht in het negatieve mensbeeld van een geseculariseerd polliticus. Die 2 elementen te samen: de mens is slecht en alles moet in het hier en nu gewroken worden leidt m.i. tot deze dodelijke politiek-maatschappelijke omhelzing van "sapiens". De gevangenis a la Agema als model voor een samenleving die is gepromoveerd (sic !) tot een zog. seculiere woedeverzamelplaats (zie hiervoor o.a. de gedachten van Peter Sloterdijk waarover ik enige maanden geleden hier op Joop al berichtte). Maar het artikel is ook een spiegel voor mijzelf. Ook ik wijs bij voortduring op de instinctmatige reacties van "sapiens", m.n. in omgevingsstress-situaties. Ook ik meen in modern hersenonderzoek waarschuwingen voor het ontbreken van echte keuzevrijheid van sapiens te bespeuren. En ook ik ontwaar grenzen aan emancipatie: het is een recht, maar geen plicht. Sommigen laten zich gewoonweg niet emanciperen, zoals de emancipatoren dat voor ogen hebben. In dat laatste opzicht, denk ik, wijkt mijn denken wel degelijk af van dat van Agema. Mijn "bewijs" voor de deels mislukte emancipatiegolf van de afgelopen decennia is juist het denken en doen van Agema en haar PVV-medestanders: het rechtsradicale populisme. Een uiterst eng en zwart mensbeeld van een uiterst eng (letterlijk en figuurlijk) populisme. Mijn oproep blijft daarom aan progressief Nederland om met inachtname van het "aangeborene" van sapiens een open samenleving te blijven nastreven, waarin echter de grenzen van wat sommigen niet willen (niet kunnen willen ???) in acht worden genomen. Anders blijven we voortsukkelen in een heilloze strijd tussen "verlichte elite" en "rancuneus volk" daar waar het in wezen om zwartdenkers versus open, verlichte denkers zou moeten gaan. In dat laatste geval sta ik zonder reserves aan de kant van de open denkers. Maar dan moeten laatstgenoemden wel zorgvuldig vermijden in populistische symboolpolitiek te vervallen. In mijn ogen was de initiatiefwet van de PvdD tav onverdoofd ritueel slachten zo'n symboolpolitiek, dat juist nu en om louter politiek-symbolische redenen een ondergeschikt fenomeen (ritueel slachten in verhouding tot algeheel slachten) als beschavingsfocus (lees emancipatiedoelstelling) heeft gekozen. Immers het doel was en is religieuze minderheden die onverdoofd slachten bij wet te dwingen in dat opzicht te emanciperen !? Ik vermoed omdat progressief Nederland op dit moment geen andere wijze kan vinden om sapiens echt te temmen, zonder zijn/haar samenleving tegelijkertijd tot een gesloten instelling te transformeren zoals Agema cs beogen. Ik was dan ook zwaar teleurgesteld dat bijna de hele TK die initiatiefwet van de PvdD steunde, incl. de zwartdenkers van de PVV. En vooral dat laatste gaf mij te denken. Liggen "goed" ven "kwaad", "open en verlicht" en "gesloten en zwart" misschien toch dichter bij elkaar dan te optimistische beschavers beseffen ??? En dat is wat mij betreft geen rhetorische vraag maar een punt van aandacht voor de progressieve politiek !
Tijdens het lezen van dit stuk, kwam het boek van George Orwell, 1984, steeds meer naar boven. Agema vind ik een gevaarlijk eng mens, met onmenselijke enge denkbeelden. De stap van gevangeniswezen naar de gewone maatschappij is voor haar niet zo'n grote stap. Ik ril van haar denkbeelden.
Wat een psychologie van de koude grond zeg. Wat zouden we van de heer Staal zelf kunnen zeggen met behulp van zijn psychologische inzichten? Dat het frappant is dat hij pas bekendheid verwierf door zich bezig te houden met de PVV? Dat zijn kunst pas context en waarde kreeg door het te linken aan de PVV en dus geen intrinsieke waarde van zichzelf heeft? Dat hij de PVV daarvoor dankbaar moet zijn en daardoor de PVV tegelijkertijd haat? Ik weet het allemaal niet hoor.
Ik denk dat er nog een gedachte zit achter dit absolute denken waarin mensen onderverdeeld worden in Goeden en Slechten. Als een crimineel intrinsiek slecht is dan is de 'gewone brave burger' dus intrinsiek goed. Als crimineel gedrag aangeboren is kan de gewone burger zichzelf geruststellen dat hij/zij zelf nooit in staat zal zijn tot crimineel gedrag. De halve PVV heeft zo langzamerhand een strafblad, maar dat zal voor Agema nooit reden zijn haar collega's crimineel te noemen. Immers, een crimineel is een ander mensenras, en zelfs een brave burger mét strafblad is geen crimineel.
Beste mensen, HOE LANG moet het nog duren voordat we beseffen wat vrijheid in al haar facetten betekent? 25th July 2011 25th July 2011 25th July 2011 http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1384308/Norways-controversial-cushy-prison-experiment--catch-UK.html
Wat ik onbegrijpelijk vind is dat Agema ongestoord door bestaand empirisch onderzo9ek, een geheel nieuwe gevangenis heeft ontworpen waarvan alleen kan claimen dat die zou werken omdat de hele filosofie van disciplineren haar blijkbaar aanstaat. Bestaande gevangenissen met veel en veel minder recidive dan andere gevangenissen gaan juist uit van het idee dat gevangenen mensen zijn die *zelf* willen werken aan het verbeteren van zichzelf: Batoy kent een ongekend laag recidive-percentage. http://nl.wikipedia.org/wiki/Bastøy
Hoewel niet gecharmeerd van mevrouw Agema, op dit moment, ben ik van mening dat ze hiermee toch wel een bijzonder iets heeft afgeleverd. Zoals met alle onderzoeken is het zo dat je dit tot het extreme uitzoekt om, wanneer dit daadwerkelijk ter uitvoering gebracht wordt, aanpassingen te maken die het geheel ook acceptabel en breedgedragen maakt. Ik ben het dan ook niet eens met de verwijzing die wordt gemaakt naar haar handicap in verhouding tot deze scriptie. Het blijkt dat zij over een goed stel hersens beschikt en probeert een oplossing te zoeken voor betere integratie van criminelen na gevangenschap. Je kunt het met deze scriptie eens zijn, of niet, maar het wordt wel , denk ik, gedragen door een groot deel van de bevolking en dan bedoel ik niet alleen de slippendragers van de PVV.
Nu Fleur Agema in de politiek zit, is zij, zo merkt Jonas Staal, afgestapt van de gedachte achter haar studieproject, omdat ze vindt dat het geen overheidstaak is ontspoorden te rehabiliteren. Door de PVV is ze dus associaler geworden dan ze in haar studietijd was. Een concentratiekamp, gericht op het elders samenbrengen van minderheden, die zij niet op straat wil tegenkomen, zou beter passen bij haar huidige politieke insteek, dan een heropvoedingsgesticht. "Het is ook een middel om mijzelf en mijn publiek te dwingen tot het articuleren van een wereldbeeld dat de permanente en traumatische angst en pijn van het huidige maatschappelijke lichaam weet te ontstijgen," schrijft Jonas Staal. Dan zie ik uit naar stap 2 in dit verhaal. Hoe ontwerpen we een nieuwe wereld die beter is? Ik zou zeggen: afstappen van het ééngezinsmodel en meer gemeenschappelijkheid in de architectuur. Meer aandacht voor de openbare ruimte en meer gedeelde faciliteiten. Op een later punt meer hierover...
De kennelijk voor Staal evidente brug tussen Agema's visie op de inrichting van een detentiecentrum (in pvv-termen 'tuigdorpen') en de samenleving had veel beter moeten worden belicht.
Na een tijdje nadenken moet ik nu toch concluderen dat ik de associatie van deze ideeën over gevangenissen met haar persoonlijke handicap erg ver gezocht vind, en eigenlijk gewoon te ver gaan. Met enig gevoel zou ik nog wel een brug kunnen maken met het sociale gevolg van die handicap, namelijk WAO (=afgeschreven, afgekeurd) en haar wereldbeeld, maar dat klopt niet omdat ze pas later in de WAO is gekomen. Ik maak me veel meer zorgen over de context van de opleiding en haar jongeren omgeving waarin dat soort ideeën blijkbaar voortkomen. Een onbesuisde, idealistische jongere die al loopt te spelen met dit soort ideeën komt bij mij over als kinderen (zoals in bepaalde landen) die lopen te spelen met Kalasnikovs.
Wie in Wilders geen opruiende charlatan ziet kan niet veel hersens hebben. Aan verhalen van domoren dient geen aandacht geschonken te worden.
Persoonlijk ben ik een groot fan van Paul-Michel Foucault omdat hij aantoont en inzicht bied in hoe systemen werken en vaak ondeugdelijk ingericht zijn. Hierdoor besef ik me ineens wel dat Fleur Agema oprecht tracht vanuit haar beperking, levens beleving en wereld beeld een substantiële bijdrage te willen leveren aan een samenleving die veilig moet worden voor een beperkte groep mensen. Daar is dus niet s mis mee. En net als Neelie Smit Kroes of Ayaan Hirsi zoekt ze blijkbaar haar gelijken aan de rechter vleugel om zo die gedrevenheid en haar bijdrage te mogen leveren. Ook daar is niets mis mee. Wat je wel kan afvragen, dat doe ik dan, is had Fleur Agema vanuit een positiever-, progressief-, mens- en wereldbeeld zich ook zo ontwikkelen kunnen? Die vraag durf ik me namelijk ook te stellen. Ik vermoed namelijk van niet... Want zoals uit het verleden al vaker blijkt is denken vanuit een ultra conservatieve rechtse invalshoek comfortabeler, voor je ego en zelfbeeld dan vanuit die links progressievere hoek. Was ze in deze dan vaker zichzelf tegengekomen? Of was ze zo vergruisd door bepaalde linkse bekrompenheid en was haar onderzoek waarschijnlijk uitgelopen op een burn-out of uitsluiting van deelnamen aan de ontwikkeling van een stuk beleid? Dus ook in deze ligt er voor links eigenlijk ook een les namelijk hoe wordt links gedreven talent gemanaged! Dus iets kun je haar niet kwalijk nemen. De intentie om een verschil te willen maken in deze maatschappij is blijkbaar groter dan alle beperkingen die we over haar kunnen lezen en is haar gedrevenheid om te mogen doen blijkbaar groter geweest dan haar eigen reflectie op ethisch handelen en de zoektocht naar een antwoord op een leefbare maatschappij. Tegelijkertijd zegt dat ook iets over haar opleiding en haar docenten! Wie waren dat? En dat vind ik persoonlijk veel zorgwekkender. Op dit moment kan ik enkel opmerken dat zoals hierboven beschreven door Jonas Staal het foucault concept vanuit het boek Discipline, toezicht en straf behoorlijk door haar is herkauwd, laten we zeggen bijna middeleeuws terug grijpend naar uitgangspunten van 1933 - 1945 mbt strafkampen te interpreteren is. Maar goed dan zou ik het me ook te gemakkelijk maken. Ik heb haar scriptie niet gelezen en ken haar docenten net. Wel waar de PVV voor staat en dat lijkt me op zich al een punt voor een brede discussie met elkaar te intensiveren. Want door zaken te polariseren kan er echt wel iets goeds ontstaan mits het goed gemanaged wordt...blijkt altijd achteraf.. En blijkbaar vraagt dit onderzoek naar een tegenhanger. Zijn die er dan? Misschien nu doordat dit artikel van Jonas Staal is kan er ook een les voor rechts al getrokken worden, namelijk dat men het woord samenleving nog eens beter zou kunnen gaan onderzoeken. Gecombineerd met hoe wij hierin met z'n allen dan kunnen gaan samen leven. Een volgende stap zou dan kunnen zijn, hoe dit om te zetten in een veiliger samenwonen in deze wereld. Want laten we eerlijk zijn, de hedendaagse rechtstaat functioneert toch tot op vandaag ook nog niet voor een meter, maar op zo'n wijze dat we daar zeker nog niet zomaar aan voorbij kunnen gaan.
Foucalt had nogal wat kritiek op de wijze hoe men met psychiatrische gevallen om ging . In die context denk ik dat ie ook niet zo gecharmeerd zou zijn geweest van Agema's gevangenis.
Discipline, efficiency en productiviteit lijken mij belangrijke waarden.
Geen wonder dat subsidies worden stopgezet. Een beeldend kunstenaar die nog eens over gaat doen wat Fleur al gedaan heeft. Dat is toch geen kunst.
Deze zelfde kunstenaar heeft eens huis-aan-huis berichten verspreid met het verzoek om illegalen aan te geven. Dat was ook zo'n kunstproject.
Heeft u nu echt zoveel tijd over dat u tijd heeft om een anti-PVV hetze te starten naar aanleiding van een scriptie uit 2004 (!) van Fleur Agema? Misschien kunt u zich beter bezighouden hoe u ZELF de wereld beter kunt maken in plaats van anderen aan te vallen/te bekritiseren. Verbijsterend trouwens dat u niets zinnigers heeft kunnen verzinnen om kunst over te maken.
Dag Florian, al wakker? Het is altijd zinnig om je met de geschiedenis bezig te houden, zelfs zeer jonge geschiedenis van 2007. Als je wilt begrijpen hoe het in godsnaam mogelijk is dat mensen tot de pvv zijn toegetreden is het zelfs bijzonder aan te raden. Als je de geschiedenis volgt, begrijp je hoe onzinnig het is de pvda te verwijten dat ze problemen met rotjongetjes veroorzaakt zou hebben. Een korte blik in de geschiedenis leert bijvoorbeeld dat het vooral de VVD en het CDA waren die zonder nadenken gesteund hebben dat werkgevers begonnen met mensen te importeren. En dat de SP al in zeer vroeg stadium erop gewezen heeft dat er probleemwijken gingen ontstaan en hoe die partij allerlei voorstellen deed. Zelfs zo dat die partij voor 'racistisch' werd uitgescholden. Leerzaam, de geschiedenis.
Kunst hoeft echt niet in het museum te hangen Het is een zeer wetenschappelijk/artistieke benadering die ik als kunstenaar zeer waarderen kan . En waarom vraag je je niet af of Fleur Agema niets beters te doen had op de kunstacademie dan gevangenissen te ontwerpen?