Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De politie speelt met vuur

  •  
04-07-2015
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
72 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
'Het is geen toeval dat jongeren uit de hele randstad naar de Schilderswijk komen. Zij herkennen zich in Mitch Henriquez, zij herkennen zich in de Schilderswijk, waar jongeren worden geteisterd door een racistisch politieapparaat.'
De politie voert schoonveeg operaties uit in de Schilderswijk en maakt daarbij geen onderscheid tussen rellende jongeren, voorbijgangers en moeders en vaders. Losgeslagen ME’ers jagen mensen schreeuwend op en alles wat beweegt is potentieel doelwit van hun knuppels.
Donderdag zag ik hoe zelfs buurtbewoners van moskee en jongeren organisaties –herkenbaar aan de gele hestjes– werden ingesloten op het Hobbemaplein. Deze vrijwilligers zijn de straat op gegaan om de rust in de buurt te herstellen, iets wat het hele politiekorps bij elkaar niet zal lukken. Als dank worden ze in de cel gegooid.
De politie vorderde via luidsprekers van een ME-busje om het Hobbemaplein te verlaten. Echter waren ze gelijktijdig begonnen met de omsingeling van het plein. Elke ingang naar het plein was afgezet door ME’ers, busjes en paarden die steeds dichterbij kwamen. Ik kwam net op tijd weg, zo’n honderd anderen eindigden in de cel. Nu de aandacht op politiegeweld is gevestigd was het een kwestie van tijd voordat verhalen naar boven zouden komen van mensen die zijn mishandeld, bedreigd en zelfs onder schot gehouden.
Beelden op sociale media En niet alleen in Den Haag. De beelden, overal te vinden op sociale media, liegen er niet om. Zo werd vrijdag een jongen van 14 in Rotterdam door motoragenten onder schot gehouden. Op de video horen we hem zijn zus geruststellen terwijl hij met zijn knieën op de grond zit, handen op het hoofd. Minstens een agent richt zijn pistool op hem. De auto waarin hij zat, bestuurd door zijn broer, zou als verdacht zijn aangemerkt en aangehouden. Deze video had net zo goed uit Palestina kunnen komen, waar Palestijnse kinderen dagelijks in de loop van een vuurwapen moeten kijken.
Een andere video uit Kanaleneiland in Utrecht toont hoe een jongeman, zijn opgezwollen gezicht onder het bloed, wordt afgevoerd door gespannen agenten. Omstanders reageren woedend en worden weggejaagd met knuppels en honden. In een andere video wordt een Turkse bakkerij op de Hobbemastraat binnengevallen door ME’ers die de eigenaar met een knuppel slaan. Al deze incidenten roepen een cruciale vraag op: wie vormt er nu echt een bedreiging voor de wijk? De komende dagen zullen meer van deze verhalen uit de Schilderswijk naar boven komen.
Meer repressie De burgemeester, verantwoordelijke ministers en de politie lijken te geloven dat repressie maatschappelijke onrust kan doen verdwijnen. Daarom is alles wat bewoog gearresteerd en zitten er meer dan 200 mensen vast. Hoofdofficier Kitty Nooy dreigde dat ‘de tijd van boetes’ voorbij is. Arrestanten worden zo lang mogelijk onder voorarrest vastgehouden, waarna ze berecht worden onder het ‘supersnelrecht.’ Als we genoeg mensen opsluiten houden de rellen vanzelf wel op, is de logica.
Dat klopt. Maar de woede, met name onder mensen van kleur, groeit. De hele randstad staat op springen. No justice, no peace is niet zomaar een strijdkreet, het is een voorspelling van wat ons te wachten staat: zo lang de echte issues die een rechtvaardige samenleving in de weg staan niet worden geadresseerd –een giftige mix van sociaal economische uitsluiting, racisme en politiegeweld– is het een kwestie van tijd voordat gewelddadige confrontaties uitbreken in Kanaleneiland, Rotterdam Zuid of elders. Dan zullen jongeren uit de hele randstad naar de nieuwe brandhaard gaan om het recht dat hen is ontnomen eigenhandig te grijpen.
En de volgende confrontatie zal gewelddadiger zijn. Het is dan ook geen toeval dat jongeren uit de hele randstad naar de Schilderswijk komen. Zij herkennen zich in Mitch Henriquez, die anderhalve minuut in een nekgreep werd gehouden en stierf. Zij herkennen zich in de Schilderswijk, waar jongeren worden geteisterd door een racistisch politieapparaat. Het feit dat niet-Schilderswijkers aanwezig zijn is dus een signaal dat dit sentiment breed wordt gedragen. In plaats van naar dit signaal te luisteren gebruiken politici en media het als een stok om mee te slaan.
Geweldsmonopolie of vrede? Dat lijkt de tegenstelling te zijn waarmee de staat worstelt. De rellen bedreigen de machtsmonopolie van de staat en beperken de ruimte van de politie om repressief op te treden. Alle ogen zijn op ze gericht, elke misstap kan de vonk zijn die meer rellen ontketent. Voor een instituut dat het niet gewend is om haar autoriteit zodanig uitgedaagd te zien is het vernederend om het hele apparaat te mobiliseren om 15 jaar oude jongens te grijpen.
Een succesvol repressief apparaat hoeft namelijk niet op te treden omdat niemand het in zijn hoofd haalt hun macht uit te dagen; nu moeten de korpsen straatgevechten voeren met minderjarigen die de angstbarriere hebben doorbroken. De extra harde klappen, straffen en repressie zijn dan ook wraakacties, bedoeld om hun wankelende eer en machtsmonopolie te herstellen over de ruggen van minderarige jongens. Hoe hoger de graad van repressie, hoe groter de onzekerheid bij de politie. En ik geef ze geen ongelijk.
Een staat die grote segmenten van de samenleving systematisch marginaliseert kan geen seconde functioneren zonder repressie. Want zo lang het racisme dat onder deze rellen ligt niet bij de wortels wordt aangepakt, moet de staat dealen met grote woede in de samenleving. En geen ‘dialoog’, geen gesubsidueerde en gecoöpteerde clubs, geen Marcouch en Abou Taleb succesverhalen kunnen de sociale krachten die deze rellen ontketenen stoppen zo lang politiegeweld en racisme een dagelijkse realiteit zijn. Daarom is nu de knuppel aan de beurt: de politie denkt dat ze woede over onrecht eruit kan slaan. Dat kan natuurlijk niet. Serieus dealen met deze woede vergt sociale verandering, en dat zal niet van de politie komen.
‘Crisis in Schilderswijk kan gestopt worden’ De politie kan wel stappen ondernemen om de onmiddellijke crisis in de Schilderswijk te stoppen. Stap een is ophouden het hele korps door de straten te laten patrouilleren. Deze machtsvertoon is provocatief en creëert nog meer spanning. De politie heeft zojuist iemand vermoord en gelogen over zijn dood. Nu iedereen daar woedend over is, is het niet de tijd om spierballen te tonen op straat. Nu is de tijd om in schaamte naar beneden te kijken en excuses te maken. Daarnaast, geen gehate ME-busjes om te bekogelen betekent geen straatgevechten.
Ook een cruciale stap, en waarschijnlijk een kwestie van tijd, is het ontslag van Paul van Musscher, de politiechef van Den Haag. Zijn korps is verantwoordelijk voor de moord op Rishi , zijn korps is verantwoordelijk voor de moord op Mitch , de mishandeling van Obayda , Moes en vele andere zaken van bruut politiegeweld. Daarnaast is van Musscher bekend van de racistische uitspraak dat Marokkanen ‘genetisch ruiger’ zijn. In deze explosieve situatie is het gevaarlijk om deze man in zijn functie te laten.
Nogmaals, dit zijn geen structurele oplossingen, maar cruciale signalen die een bereidheid tonen om aan duurzame oplossingen te werken. Echter, de politie ziet dit als een knieval die haar gezag ondermijnt. En in deze tegenstelling lijkt de staat keer op keer haar geweldsmonopolie te verkiezen over gerechtigheid, en over de belangen van de Schilderswijkers die burgemeester van Aartsen claimt te verdedigen.
Rellende jongeren confronteren, Nederland met vragen Wat zegt het over een land, dat het dagelijkse functioneren van de staat afhankelijk is van de voortdurende aanwezigheid van een dreiging van geweld door de politie? Waarom braken de rellen uit in de armste wijk van Nederland? Hoe verschillend is de Nederlandse politie van de Amerikaanse of Egyptische politie, wanneer ze in staat zijn een moord te plegen, pogen de sporen te wissen en liegen tegen nabestaanden en de rest van de wereld? Dit zijn de fundamentele vragen die nu geadresseerd moeten worden.
In plaats daarvan ontkent van Aartsen dat er ook maar enig racisme bestaat binnen het Haagse politiekorps, kruipt van Musscher in een slachtofferrol en noemt Rutte minderjarige jongens ‘achterlijke gladiolen’. De moraalridders die over elkaar heen struikelen om het gooien van stenen en wat blikschade te ‘veroordelen’ stellen het gelijk aan institutioneel staatsgeweld en moord, uitgevoerd door een tot de tanden toe bewapende politiemacht.
Zonder de jongeren die massaal op de frontlinie gingen staan was de moord op Mitch aan ons voorbij gegaan als ‘nog een tragisch incident’. De spontaniteit van de rellen heeft een nieuwe politieke ruimte geopend voor georganiseerde krachten om bovengenoemde issues op de onderhandelingstafel te leggen, en de politieke elite voor een keuze te stellen: neem deze issues serieus, of verwacht meer rellen.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (83)

123456zeven
123456zeven4 jul. 2015 - 5:56

er komen ook wel eens hele rechtse tiepjes van heinde en verre naar Den Haag. Dat heeft ook nog nergens tegen geholpen. Dus als de hele linkse riepjes van IS hopen dat hierdoor de revolutie nu eens eindelik, van start gaat, dream on. Zelfs de combi van hele linkse en hele rechtse tiepjes gaat daar geen deuk in een pakje boter slaan.

JStokx
JStokx4 jul. 2015 - 5:56

Het moet niet gekker worden. Rellen, andermans spullen slopen en dan klagen dat de ME ingrijpt.

feitenchecker
feitenchecker4 jul. 2015 - 5:56

Oftewel, als jullie niet doen wat wij zeggen, dan gaan we weer rellen en plunderen in de Schilderswijk.

Trannel
Trannel4 jul. 2015 - 5:56

Ik begrijp goed dat statistiek een rol speelt in de opsporingsmethoden van een onderbezet politie-apparaat. Bevolkingsgroepen die statistisch slecht scoren op bepaalde criminaliteit moeten harder hun best doen. Als ik de politie bezig zie, zie ik veel hulpvaardige mensen die de verpaupering tegen willen gaan. Het hele politie-apparaat in het zeer tolerante Nederland racistisch noemen zonder enige zelfkritiek van bevolkingsgroepen irriteert me mateloos. Het is een schande dat de 98 procent goedwillende agenten zo neer gezet worden en dit wegzetten van de gehele groep doet veel denken aan het verwijt dat juist gemaakt wordt aan hen.

Peter Lankhorst
Peter Lankhorst4 jul. 2015 - 5:56

Wat is dat toch tegenwoordig. Als er rellen uitbreken ligt dat aan iedereen behalve de relschoppers zelf. Die zijn namelijk per definitie zielig.

Kralingen010
Kralingen0104 jul. 2015 - 5:56

Jongeren uit de hele randstad die naar de Schilderswijk komen. Waar ik woon in Rotterdam zie ik dat niet, hebben die Turkse en Marokkaanse jongens geen tijd voor met hun bijbaantjes en studie. Ik zie deze jongens wel voetballen in de voetbalkooi die tegenover mijn flat staat.

Meta Foor
Meta Foor4 jul. 2015 - 5:56

elke gladiool haar eigen platform dus

komputerhulp
komputerhulp4 jul. 2015 - 5:56

Men propageert dat de samenstelling van de politie een afspiegeling dient te zijn van de maatschappij. En daar horen helaas ook racisten bij. Het is niet te hopen dat uit onderzoek blijkt, dat er bij de politie een minder percentage racisten werken dan er in heel Nederland zijn, en ze daar dan speciaal op moeten gaan werven. Vacature politieagent...... Maar misschien moeten wij ons postadres wel ter beschikking stellen als centrale postbus. Zodat sollicitanten en stagezoekers hun eigen postcode niet op hun CV hoeven te zetten om toch nog enige kans op succes te hebben. Er heerst geheel onterecht een stigma op die wijk dat er niks zou deugen. Wat er sowieso niet deugt zijn al die organisaties die er belang bij hebben dat hun geldstromen niet in gevaar komen. ”Welzijns”organisaties die propageren middels een dik rapport dat er bij Culturales een Grand café en een disco moeten komen omdat “Daarmee de kans op het behalen van een startkwalificatie wordt vergroot” Hoe verzin je het. Wel 11 buurthuizen sluiten terwijl we toentertijd al 1 miljard reserve hadden, en dat “welzijn” elk jaar toch 50 miljoen toegeschoven krijgt van de betreffende wethouder. Dat “welzijn” verzint oplossingen waar ze dan een probleem bij gaan zoeken.

LisanneW
LisanneW4 jul. 2015 - 5:56

"De politie speelt met vuur" En jij natuurlijk niet, 'dappere' strijder. Jij speelt er niet mee maar stookt het graag op.

TruusBeek
TruusBeek4 jul. 2015 - 5:56

En u stookt met uw broer maar wat graag het vuurtje op.

kapitanlaipose
kapitanlaipose4 jul. 2015 - 5:56

En hier wederom een voorbeeld waarin de politie Den Haag veel te ver buiten het boekje gaat. Een arrestant ligt geboeid met de buik op de grond. Zonder aanleiding vind de roodharige agent het nodig om deze weerloze arrestant nog ff een doodschop te geven. Hierdoor raakt de aan astma lijdende arrestant in ademsnood. Je zou toch denken dat ze na dit incident beter moeten weten. Helaas laat de zaak Henriquez anders zien. De politie leert niet van haar fouten.

Ton4
Ton44 jul. 2015 - 5:56

Ben zaterdag zoals gewoonlijk naar de Haagse markt geweest. Business as usual en dat deed me deugd. Niets meer te merken van vernielingen of onrust. Tramhokjes op het Hobbemaplein waren weer keurig hersteld. Alles straalde uit dat men niet wilde buigen voor rellen. Op het naastgelegen Schalkburgerplein zoals elk jaar het India Parade Festival alsof er niets gebeurd is. Ik ben als Hagenees blij te zien dat de buurt en de gemeente de zaak niet laten verpauperen en direct het gebeurde van zich af willen schudden en karakter tonen door het gewone leven weer snel te herstellen. Natuurlijk zullen er ook mensen zijn die het snelle herstel opvatten als ontkenning van de problemen (zoals de auteur van dit topic), die hadden de rellen liever zien voortduren omdat daarmee misstanden aan de kaak worden gesteld maar ik heb ondertussen geleerd dat je elke situatie op die manier in je eigen voordeel en gelijk kan uitleggen, dat zal niet snel veranderen.

Fatbirdsdontfly
Fatbirdsdontfly4 jul. 2015 - 5:56

Die gemaakte taal van onderdrukking en revolutie en het herhaaldelijk gebruik van screenmemorie, palestina of the civil rights movement, wekken de induk dat Al-Jaberi voornamelijk zijn ego aan het bevrijden is. Dattis niet zeldzaam onder zelfverklaarde revolutionairen, maar goed, het doet in principe ook niets af aan de problematiek die hij probeert te beschrijven. Het rijgen van drogredeneringen wel. Agressie tegenover agressie, populisme tegenover populisme, deel van het probleem tegenover deel van het probleem. Als ik het mis heb en Al-Jaberi zowel de intelligentie als en oprechte wens heeft om (institutioneel) racisme en ondergeschiktheid in Nedeland aan te pakken, dan zal hij uit een ander vaatje moeten tappen. Dit is kinderachtig en genant.

LisanneW
LisanneW4 jul. 2015 - 5:56

Ook dit lijkt mij relevant: http://www.ad.nl/ad/nl/35402/Overlijden-Mitch-Henriquez/article/detail/4098513/2015/07/10/Bedreiger-agent-gaat-volledig-door-stof-Enorm-veel-spijt.dhtml

Ton4
Ton44 jul. 2015 - 5:56

"De politie voert schoonveeg operaties uit in de Schilderswijk en maakt daarbij geen onderscheid tussen rellende jongeren, voorbijgangers en moeders en vaders." Als ze dat onderscheid wél maken zijn ze aan het profileren en dat mag niet. Nu discrimineren ze een keertje niet, is het weer niet goed. Misschien denken mensen dat ik een grapje maak, maar ik meen het. Als je alleen een paar jongeren aanpakt en moeders met kinderwagens ongemoeid zal je die jongeren terecht horen roepen dat er gediscrimineerd wordt. "Donderdag zag ik hoe zelfs buurtbewoners van moskee en jongeren organisaties –herkenbaar aan de gele hestjes– werden ingesloten op het Hobbemaplein. Deze vrijwilligers zijn de straat op gegaan om de rust in de buurt te herstellen, iets wat het hele politiekorps bij elkaar niet zal lukken. Als dank worden ze in de cel gegooid." Dus als ik morgen in een geel hesje de straat op ga in de Schilderswijk moeten ze me met rust laten als zelfbenoemde autoriteit op straat ? Nogmaals terecht dat de politie geen onderscheid maakt anders worden ze wederom (terecht) van meten met 2 maten beschuldigd. "In een andere video wordt een Turkse bakkerij op de Hobbemastraat binnengevallen door ME’ers die de eigenaar met een knuppel slaan." Jammer genoeg is er geen video van een Hollands theater aan de Hobbemastraat dat kort en klein geslagen wordt door relschoppers waar de politie tegen wil optreden. "Maar de woede, met name onder mensen van kleur, groeit." Ik kan je verzekeren dat de woede onder alle mensen toeneemt, niet alleen die van kleur, maar dan tegen de meest logische oorzaak van het veroorzaken van de woede, namelijk rellen en plunderen. Nog 1 ding: De "moord" op Mitch was geen moord totdat dat bewezen is en dat acht ik onwaarschijnlijk. Natuurlijk zijn de agenten dom bezig geweest maar de familie van Mitch geloofd zelf al niet in racistische motieven. Die halen de rellende jongeren er zelf bij. Was het een blanke geweest die ze verstikt hadden dan waren er geen rellen uitgebroken dat geef ik je op een briefje. Beste Abdulkasim, in je hele betoog geen woord van kritiek over de relschoppers en plunderaars zelf. We maken ons druk over "gooien van stenen en wat blikschade" volgens jou. Ik zou zeggen: Doe je werk als journalist en ga eens praten met de eigenaren van Foto Murat op het Hobbemaplein en de eigenaren van Theater de Vaillant op de Hobbemastraat over de politie en de relschoppers. Dan heb je meteen 2 verhalen uit 2 verschillende invalshoeken: een Turkse en een Hollandse. Ik ben benieuwd naar je bevindingen !

2 Reacties
OlavM
OlavM4 jul. 2015 - 5:56

@ Ton Willekes: Citaat: "Was het een blanke geweest die ze verstikt hadden dan waren er geen rellen uitgebroken dat geef ik je op een briefje." Het punt is nu juist dít verschil: bij een gekleurde persoon kijkt de politie zo nauw niet en neemt ze risico's, bij een wit persoon wordt veel scherper opeglet dat men niet over de schreef gaat. Een ongewapende zwarte persoon wordt kennelijk bij voorbaat als levensgevaarlijk beschouwd. Een sterk staaltje daarvan in de VS: de witte racistische terrorist die dood en everderf zaaide in de bekende zwarte kerk in Charleston (SC) (negen doden) werd.....zonder enig probleem, ONgeboeid, door de poltie meegnomen. Men vond kennelijk in dat geval NIET dat er vuurwapengevaar was..... En de poltiie in Nederland blijkt -helaas- steeds meer de Amerikaanse methoden over te nemen.

lembeck
lembeck4 jul. 2015 - 5:56

De politie WIST van de vrijwilligers met die gele hesjes. Dat was ruimschoots besproken met ze. Van Aartsen geeft die vrijwilligers een pluim op hun hoed. Als het klopt dat de politie deze vrijwilligers wilde arresteren (dat heb ik dan gemist) dan is dat niet fatsoenlijk, tenzij er mensen bij waren die zich niet gedroegen. En dat weet ik niet.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst14 jul. 2015 - 5:56

Kan mij worden uitgelegd waarom een en ander geschiedt onder de leuze ¨Kankerjoden¨?

2 Reacties
BlowingBubbles
BlowingBubbles4 jul. 2015 - 5:56

Misschien dat meneer Jaberi er een antwoord op wil geven? Dat zounhem sieren.

lembeck
lembeck4 jul. 2015 - 5:56

Dat kan niemand, Han. Overigens wordt bij dat fijne voetbal vaak hetzelfde geschreeuwd, maar dan door volwassen (??) witte mannen.... Mensen die een te kleine woordenschat hebben kiezen voor dit soort woorden om zich te kunnen uiten, denk ik. Van volwassen mensen verwacht ik toch ander gedrag. Van pubers liever ook, maar pubers zijn niet volwassen en proberen grenzen te verleggen. Wat kan nog wel en wat kan niet (meer)... Normaal pubergedrag, maar de nazorg is niet adequaat denk ik. Niet thuis, niet op school en waarschijnlijk ook niet bij de politie. Ze leren er niet zo veel van. Neem dat 14 jarige joch in Schiebroek. Op rooftocht mee met zijn broer van 26. Hij zal het spannend gevonden hebben, maar heeft geen flauw idee wat hij aanricht bij de slachtoffers. Zijn broer moet het wel weten. Kan het weten in elk geval. Dit joch heeft nazorg nodig van een opvoedkundige, maar ik denk niet dat hij dat zal krijgen. De hysterische zus heeft erg geholpen om de familie verder in diskrediet te brengen.

pieterpan2
pieterpan24 jul. 2015 - 5:56

"De spontaniteit van de rellen heeft een nieuwe politieke ruimte geopend voor georganiseerde krachten om bovengenoemde issues op de onderhandelingstafel te leggen, en de politieke elite voor een keuze te stellen: neem deze issues serieus, of verwacht meer rellen." Dit lijkt me toch duidelijk een oproep tot (nog meer) geweld en zonder meer strafbaar.

1 Reactie
CliffClavin1993
CliffClavin19934 jul. 2015 - 5:56

Absurde flauwekul. Ik zeg: maak waar wat je zegt en dien een aanklacht in, doe aangifte. Ze zullen je de deur uitlachen.

pakmelk
pakmelk4 jul. 2015 - 5:56

Wat ben je de boel toch lekker aan het opstoken met leugens, halve waarheden en complete verzinsels. Vertel eens hoe het precies zit met die 14 jarige jongen bijvoorbeel? die om DRIE uur snachts wordt aangehouden, samen met zijn broer.. en dat er gestolen goederen op ze worden aangetroffen? Moet de politie criminelen laten lopen, enkel omdat ze een kleurtje hebben? Jullie, rare activistenmensen, zijn een vuur aan het stoken welke jullie straks niet meer onder controle kunnen krijgen. Neem toch eens verantwoordelijkheid, en vertel gewoon waarheden, zoals het ECHT gegaan is, en stop met deze kwaadaardige ophitserij.

1 Reactie
Ravens
Ravens4 jul. 2015 - 5:56

Dat is precies wat ze willen, geen gezag en dan zijn zij de baas in de straat

VanCam
VanCam4 jul. 2015 - 5:56

Rellende jongeren mogen zich wel eens afvragen hoe goed ze het hierin Nederland hebben; je mag immers beroepsslachtoffer zijn, de hele wereld bejalve jezelf verantwoordelijk maken, zonder zelf verantwoordelijkheid te dragen. En dit alles gesteumd door de policor cultuurnihilisten.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo4 jul. 2015 - 5:56

Het framen gaat u weer goed af.

zweistein
zweistein4 jul. 2015 - 5:56

In een land waar niet genoeg werk is, moet men geen immigranten toelaten. Wat we in de Schilderswijk zien is het wrange resultaat van tientallen jaren wanbeleid. De waarschuwingen van Janmaat, Bolkestein, Fortuyn en Wilders zijn aan dovemansoren gericht geweest. En nog steeds. Het is niet te geloven.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo4 jul. 2015 - 5:56

Janmaat, Bolkestein, Fortuyn en Wilders hadden dus niet zo'n hoge pet op van de Nederlandse burger; die kan vreemdelingen blijkbaar niet verdragen in een situatie waarin het hemd nader dan de rok moet zijn. En ze blijken nog gelijk te krijgen ook? Niet te geloven! Onze beschaving blijkt niet meer dan een wel heel dun laagje vernis? En dan nog volhouden dat onze cultuur zoveel beter is? Tja.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

"Wacht u voor de toorn van de geduldige" is een oud Nederlands spreekwoord. Dat geldt uiteraard ook voor de autochtone Nederlanders wanneer die zouden zien dat er in ons land dingen zouden gebeuren zoals in andere landen waar de Moslim jongeren auto's in de brand steken en zelfs op de politie schieten. Zoals in Frankrijk gebeurde. Zo maken de opstandige jonge Moslims het leven een hel voor henzelf in ons land. Ze gaan allemaal voor langere tijd de gevangenis in, en als ze het weer doen weer, elke keer voor langere tijd. En ze roepen zo ook de haat over henzelf en de hele Moslim-gemeenschap op bij veel van de nu nog welwillende autochtonen. En de autochtonen zijn in de overgrote meerderheid.

1 Reactie
Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

“Zo maken de opstandige jonge Moslims het leven een hel voor henzelf in ons land. Ze gaan allemaal voor langere tijd de gevangenis in, en als ze het weer doen weer, elke keer voor langere tijd.” Jij spreekt nogal de oorlog taal. Zal je ook in de eerste frontlinies gaan staan als je uitdaging aanvaard is en de kogels om de oren vliegen? Of ga je een holletje voor jezelf zoeken en laten anderen het prijs van je ophitsing betalen?

GekkeGerritje
GekkeGerritje4 jul. 2015 - 5:56

Ga je liever afvragen waarom ondernemers er niet om staan te springen om (m.n.) Marokkanen werk en/of stageplekken te geven. Ga je liever afvragen waarom politie zich zo opstelt (naar m.n. Marokkanen) Los de problemen (criminaliteit, intimidatie&lastig vallen van autochtone vrouwen) in eigen gelederen eerst op. Stop met klagen (en dreigen)

2 Reacties
dino_radja
dino_radja4 jul. 2015 - 5:56

Omdat die ondernemers zich racistisch gedragen, dat is het probleem. Wat gaan we aan dat racisme doen?

Nuanimo
Nuanimo4 jul. 2015 - 5:56

U zegt: "Ga je liever afvragen waarom ondernemers er niet om staan te springen om (m.n.) Marokkanen werk en/of stageplekken te geven." Ik vraag u waarom dat dan is. "Ga je liever afvragen waarom politie zich zo opstelt (naar m.n. Marokkanen)" Hoe stelt de politie zich dan op en waarom is dat dan zo? Los de problemen (criminaliteit, intimidatie&lastig vallen van autochtone vrouwen) in eigen gelederen eerst op. Waarom moeten deze problemen eerst in de eigen kring worden opgelost? Stop met klagen (en dreigen) Waarom moet je stoppen met klagen? Waarmee dreigt de schrijver?

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

Er is ook verder niets aan de hand en er zijn alleen slachtoffers en de politie heeft geen enkele reden zo op te treden.... ?? zie ik toch anders... bij mij in het dorp hebben we dit alles niet... ik wordt ook wel eens boos, op zo' n boa uit de stad die meent dat hij een bon moet schrijven omdat de kliko een dag te lang buiten heeft gestaan... maar rellen komen er dan niet... hangjeugd hebben we ook, die drinken 1/2 liters van de lokale Aldi... coke schijnen zo ook te snuiven.... maar wie het zijn is wel bekend en er krijgt er wel eens tikken als ze te ver gaan... van mensen uit het dorp dus... rellen zijn er dus nooit, wel eens wat gedoe met stadsvolk tijdens de kermis... maar goed, "wij" zijn achterlijke provincialen ;=))

1 Reactie
IJsbrant
IJsbrant4 jul. 2015 - 5:56

[..ik wordt ook wel eens boos, op zo' n boa uit de stad die meent dat hij een bon moet schrijven omdat de kliko een dag te lang buiten heeft gestaan..] Dan heb je weinig redenen om boos te worden. Misschien denk je waarom geeft die BOA me geen waarschuwing? Simpel. Waarschuwingen geef je in de hoop dat het kwartje valt. Een volwassene die beter hoort te weten en uit gemakzucht of anderszins zijn Kliko maar buiten laat staan geeft de BOA weinig of geen hoop dat het kwartje daar ooit nog zal vallen

JosephC
JosephC4 jul. 2015 - 5:56

Lekker verongelijkt stuk en de schuld ligt bij iedereen behalve de jongeren zelf dus. Het slachtoffer uithangen zonder de hand ooit in eigen boezem te steken is storend en het goedpraten (in de vorm van begrip tonen) dát is pas spelen met vuur. De schuld ligt zoals altijd bij discriminerende Nederlanders, het feit dat er bij rellen in de schilderswijk te pas en te onpas k@#%*rjoden geroepen wordt ziet u derhalve even door de vingers want dat past niet goed in uw verhaal. Het is al langer bekend dat de jongen die onder schot werd gehouden 14 is ipv 11 en gewoon terecht is aangehouden, maar ook dit wenst u niet te zien. U kruipt slechts in de slachtofferrol, arme jongens dat het zijn zonder toekomst. Misschien komen ze lastig aan een baan, dat geldt momenteel voor iedereen gezien de tijden van crisis. In dat geval kiezen werkgevers voor mensen met de beste diploma's, danwel hoe ze zich presenteren. Jongeren van allochtone komaf blijken vaak vroege schoolverlaters te zijn. Er worden islamitische basisscholen geeist wat best mag, maar qua prestaties tov andere basisscholen lopen ze ver achter, om over die voormalig Islamitische middelbare school in Rotterdam nog maar te zwijgen. Dit heeft niks met het gebrek aan kansen te maken want élk kind kan gewoon een opleiding genieten, het is dan aan de ouders en kinderen zelf om daarin de juiste keuzes te maken. Aangezien deze mensen vaak de mindere keuze maken omdat ze in het eigen kringetje blijven verkeren zijn ze als ze al solliciteren inderdaad vaak kansloos, want een brief van niks eindigt bij het oud papier als er 500 man op een vacature reageren. Dan kunnen deze mensen wel de schuld neerleggen bij alles en iedereen, maar aangezien het gevolg is dat je van een uitkering moet leven dan is een leven in een achterstandswijk het resultaat. Misdraag je je daar vervolgens dan krijg je met de politie te maken, dit is geen discriminatie, dit is gewoon het gevolg van het niet pakken van kansen. Het is dan de makkelijke weg om iedereen de schuld te geven en lekker vaak discriminatie te roepen, maar wat wil je dan? Jongens een baan geven omdat ze zielig zijn? Integratie betekent niet dat je maar alles in de schoot geworpen krijgt, het betekent dat je net als ieder ander je best moet doen om je plaats in de maatschappij te verwerven. Als je dan continu in een uitzonderingspositie wilt verkeren en je afzet tegen alles en iedereen zal dit nooit lukken, het roept slechts irritatie op en minder medeleven van de rest van de bevolking.

1 Reactie
lembeck
lembeck4 jul. 2015 - 5:56

Over stereotypen gesproken... Ook jij bent er duidelijk niet vies van.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

Het zijn ook altijd weer dezelfde zelfbenoemde journalisten, activisten, kunstenmakers, die vooraan staan om kleine crimineeltjes te verdedigen omdat ze anders( NATUURLIJK vanwege racisme en discriminatie) mogelijk opgepakt en veroordeeld zouden kunnen worden. Get a life man, wie verdedig je nou.

1 Reactie
JannesJ2
JannesJ24 jul. 2015 - 5:56

"Het zijn ook altijd weer dezelfde..." Waarmee je dus fijntjes aangeeft dat er een structureel probleem is, zonder het helemaal te beseffen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cognitieve_dissonantie Wanneer sta jij eigenlijk op tegen onrecht? Of is afgeven op anderen makkelijker voor je?

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

"Een succesvol repressief apparaat hoeft namelijk niet op te treden omdat niemand het in zijn hoofd haalt hun macht uit te dagen; nu moeten de korpsen straatgevechten voeren met minderjarigen die de angstbarriere hebben doorbroken." Ik denk dat de overheid uw hint wel in serieuze overweging zal nemen om succesvoller te zijn. Onderbewust roept u die op meer repressief te zijn omdat de door u bedoelde minderjarigen de angst-barrière hebben doorbroken, veroorzaakt door niet repressief genoeg optredende korpsen, waardoor die jongeren straatgevechten met de korpsen zijn gaan voeren. In landen waar de Islam heerst is de overheid gewoonlijk inderdaad onvergelijkbaar repressiever. Voor uw vertroosting en innerlijke vrede geef ik u deze link naar een uitstekende Turkse Moslim video waarin wordt duidelijk gemaakt hoe de dingen in werkelijkheid zijn: "The Secret Beyond Matter - Harun Yahya" https://www.youtube.com/watch?v=chG5P7vZlOo

1 Reactie
Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

"In landen waar de Islam heerst is de overheid gewoonlijk inderdaad onvergelijkbaar repressiever." Waarom breng je de islam en moslims in verband met politie optredens die een Arubaan het levens koste? Wil je graag dat het een moslim - Nederlanders strijd wordt? Heb je al weinig munitie voor je ophitsing? Als jij niks te zeggen hebt om problemen op te lossen, hou dan op met je blinde vijandschap met jan en allemaal. Niemand die er baat bij heeft behalve natuurlijk islamofoben.

vriest
vriest4 jul. 2015 - 5:56

Hetgeen mij verbaast is dat ik toch een regelmatig voor zaken in het MIDDENOOSTEN nergens enig geweld zie tegen politie of andere wetshandhavers in die landen .Ook niet in MARROCO hoe zou dat toch komen ? .Nou het antwoord hierop is dat zij daar de wetshandhavers nog veel harder optreden tegen misdragers dan hier normaal voorkomt .Schijnbaar is dat de enige oplossing in die landen om de rust te verkrijgen ,niet leuk maar wel werkbaar .Als ik terug ga naar de zeventiger jaren vorige eeuw naar wat er toen op de zeedijk in AMSTERDAM plaatsvond bleek ook daar het handelen met harde hand de oplossing om over eerdere ingrepen zoals op de dam maar te zwijgen nog hulde aan zowel de MARINIERS als de toenmalige AMSTERDAMSE ONDERWERELD ,wel met verschillende belangen maar de rust was weergekeerd .En laten we eerlijk zijn al de jaren van theedrinken en praten heeft niets opgelost .

2 Reacties
Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

“Hetgeen mij verbaast is dat ik … in het MIDDENOOSTEN nergens enig geweld zie tegen politie of andere wetshandhavers in die landen . Ook niet in MARROCO” Dan zie jij niks. Moet je even naar een geschikte specialist gaan. De politie en de handhavers in genoemde regio en landen zijn de eerste en constante aanval van iedereen die ergens een kleine beetje kritiek moet uiten. De politie is daar geen vredestichter en absoluut geen verdediger van burgerrechten, maar die van dictator en rechteloosheid. Als Nederland nog een paar politie en politici met je oog-conditie bijkrijgt, binnenkort hebben we ook politie van hetzelfde kaliber als van Midden-Oosten.

Opperrechter
Opperrechter4 jul. 2015 - 5:56

Mee eens

Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

Ik zeg niks over discriminatie en racisme in Nederland, Abdulkasim heeft het herhaaldelijk aangekaart. Maar ik trek de aandacht op een ander soort ontwikkeling. Tot nu toe de onvrede onder migranten kon onder de legale kaders aangekaart worden en zo nodig behandelt door de wet. In ieder geval namen de migranten slachtoffers van racisme en discriminatie er genoegen mee. Nu, al een paar jaar, laat de wet zien niet toereikend is voor de behandeling van discriminatie en racisme. Nederlandse instituties erkennen het bestaan van een structurele uitsluiting van migranten, de institutionele racisme niet. Ook bestaat geen strafmaat daarvoor, laat staan strafbaar achten van dit soort racisme. Ook de opgroeiende generatie migranten die nu aan rebellie zijn geslagen, zijn niet de ouderwetse onbewuste migranten kinderen die door de conservatieve ouders gecontroleerd kunnen worden. Zij reageren vanuit een zeer instabiele positie tegen zeer stabiele uitsluitingsmechanismen in Nederland, zonder enige erkenning of de mogelijkheid binnen de wet er een eind te kunnen brengen. Natuurlijk met die bewustzijn trekt men andere conclusies dan diegenen die proberen hun dromen ergens anders (kalifat) te realiseren. Zij namen genoegen met een betere baas in Neverland, wie hier vecht voor een menselijk voortbestaan ziet zich als eigenaar en Nederland als eigen territorium. Van die jongeren niemand kan dit gevoel afpakken. Terwijl de hele politieke bestel, de politie en (zeer waarschijnlijk ook ) de justitie zien die jongeren als niet eigen bevolking maar als gekleurde gasten die uiteindelijk moeten “op rotten”. Het is tijd dat politiek er de nodige stappen zet om deze problematiek in basis oplossen. Bij het ontbreken van deze stappen zal ook de andere maatschappelijk onrust de weg van rebellie kiezen en de overheid zal in veel trainen geïsoleerd komen te staan om eigen (al wankele) gezag te kunnen handhaven. Men moet dankbaar zijn dat mensen zoals Abdulkasim deze aankaarten zonder al te veel nuances en polemiek.

2 Reacties
123456zeven
123456zeven4 jul. 2015 - 5:56

Al-Jaberi is lid van de Internationale Socialisten. Een club met een agenda. Dat hij zo goed is om een en ander aan te kaarten komt omdat dat in zijn ideologische straatje past, waarbij hij de zaak maximaal in zijn voordeel probeert te framen. En dat mag allemaal, maar dan denken dat je serieus genomen wordt is nogal een beetje heel erg veel onzin.

Ikkyu
Ikkyu4 jul. 2015 - 5:56

Benoem die ‘stabiele uitsluitingsmechanismen” dan eens concreet? Ik zie ze niet. De succesvolle Turken en Marokkanen die ik ken en er over gesproken zien ze ook niet, zij hebben hard gewerkt, netjes hun best gedaan op school, goed Nederlands geleerd, gestudeerd en hebben succesvolle banen. Hetzelfde geld voor de Chinese, Vietnamese, Afrikaanse, en Oost-Europeaanse immigranten en vluchtelingen die ik ken. Het is ze allemaal gelukt iets van hun leven hier te maken zonder dat ze ooit te maken hebben gehad met institutioneel racisme. Ze hebben het niet altijd makkelijk gehad, maar ze hebben namelijk verantwoordelijkheid genomen voor hun eigen leven, voor hun eigen succes. Met de name de Chinezen en Vietnamezen zijn door hun ouders gepusht om het beter te doen dan de voorgaande generaties, en de ouders en grootouders hebben daar offers voor gemaakt. Inzet en eigen verantwoordelijkheid. Institutionele Racisme bestaat alleen maar in de hoofden van degenen die gefrustreerd zijn over hun eigen falen. De reden dat bepaalde groepen immigranten voor een aanzienlijk deel falen, waar andere groepen wel slagen, heeft niets te maken met institutioneel racisme, maar alles met henzelf. Een groot deel van de 3e en 4e generatie Marokkanen in de Schilderswijk heeft geen opleiding, spreekt slecht Nederlands, heeft een slechte mentaliteit en wordt door hun ouders niet gemotiveerd om iets van hun leven te maken. Dat, en echt gewoon helemaal niets anders is de oorzaak van hun frustratie en de rellen. Met racisme heeft het geen zak te maken.

OlavM
OlavM4 jul. 2015 - 5:56

Met de strekking van het betoog van Al-Jaberi ben ik het eens. Het gaat er niet om, dat de politie NIET zou moeten optreden als zich rellen en plunderingen voordoen, maar –en daarom gaat de schrijver het- om wat de achtergronden daarvan zijn. En dat is wel degelijk de woede over het langdurige, brute en racistische politieoptreden, dat o.a. in de Schilderwijk plaatsvindt. Verder bepleit hij terecht andere soorten acties dan grootschalig politiegeweld, dat op zich niets oplost. En dan hebben we dus nog zo’n mallotige premier die niets beters weet dan de betrokkenen “achterlijke gladiolen” te noemen. Hij "staat vierkant achter het gezag en achter de burgemeester, "die hier goed werk doet"." Wat een laag niveau voor een minister-president! Hij gedraagt zich als een stemming makende volksvertegenwoordiger. Hij zou de term "achterlijke gladiolen" beter kunnen reserveren voor de liegende politiemensen, aan wier optreden de dood van Mitch Hendriquez is te wijten, waarmee alles tenslotte begonnen is.

1 Reactie
Sasber2
Sasber24 jul. 2015 - 5:56

"Het gaat er niet om, dat de politie NIET zou moeten optreden als zich rellen en plunderingen voordoen, maar –en daarom gaat de schrijver het- om wat de achtergronden daarvan zijn. En dat is wel degelijk de woede over het langdurige, brute en racistische politieoptreden, dat o.a. in de Schilderwijk plaatsvindt." En het racistische politieoptreden staat volledig los van bijvoorbeeld de bende van de Delftselaan? Wanneer er jeugdbendes bestaan in de Schilderswijk die de gehele wijk terrorizeren in zoverre dat mensen niet eens aangifte durven te doen uit angst voor represailles, en die jeugdbendes bestaan volledig uit jongens met een bepaalde afkomst...is het dan werkelijk zo gek dat er op een gegeven moment sprake is van racial profiling bij het politiebureau? In 2011 ergens zijn 48 jongens van de DSL opgepakt. En er werd destijds inderdaad heel erg gefocust op deze groep in een poging om de wijk weer leefbaar te maken voor de rest van de bewoners. Is dat dan onderdeel van het langdurige racistische politieoptreden dat in de Schilderswijk plaastvind? Als de getinte jongens 3 keer om hun legitimatie worden gevraagd en de blanke jongens 0 keer...is dat dan de pure racistische inborst van de politieagenten? Of is dat omdat er bijvoorbeeld een hardnekkige Marokkaanse jeugdbende in een gebied actief is? Natuurlijk is het verschrikkelijk frustrerend voor de jongeren die gewoon netjes hun eigen leven leiden en niemand lastig vallen. En natuurlijk moeten klachten serieus genomen worden en moet overmatig politiegeweld bestraft worden. Ik ben er ook helemaal voor dat dat soort zaken door een onafhankelijke partij onderzocht worden... Maar laten we met zijn allen nou niet doen alsof er in de Schilderswijk nooit aanleiding is geweest om te focussen op een bepaalde groep.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

Het doet me denken aan de golf van protest die in Nederland begon in 1966 met provo en daarna in 1968 overging in de internationale protestbeweging tegen de oorlog in Vietnam. De westerse maatschappij had toen het geluk dat het protest werd aangevoerd door burgerrechtsbeweging, de jonge intelligentsia en de "Love & Peace" beweging van de hippies en dat het aantal mensen dat geweld als breekijzer wilde inzetten (Black Panthers, Baader Meinhof, Weather Underground) beperkt bleef. Nu liggen de verhoudingen anders en zijn de acteurs dus anderen en het gevaar is niet denkbeeldig dat de repressieve tolerantie uit die tijd niet zal werken. the human race is about to reap what it's sown - http://tinyurl.com/nggauw2

1 Reactie
MOJOMAN
MOJOMAN4 jul. 2015 - 5:56

Moslimtokkies rellen en jij ziet meteen een breed patroon. Ik zie het niet. Ik zie een incident en een hysterische reactie.

Voice
Voice4 jul. 2015 - 5:56

Ik word kotsziek van dit verhaal. Weer is het de autochtone NL-er, die het gedaan heeft. Weer moeten 'wij' ons bezinnen en moeten wij onze houding tov hen veranderen. NL heeft al miljarden in decennia aan deze mensen besteed, dmv hulp, subsidies, onderwijs enz. enz. Nooit is het genoeg en nooit gaan we ver genoeg om deze mensen te please. Ja, ik geloof zeker, dat er politie agenten zijn, die racistisch zijn. Ja, ik geloof ook dat er werkgevers racistisch zijn. Ja, ik geloof ook, dat een deel van de autochtonen bevolking racistisch is. Wat ik ook geloof is: Ja, ik geloof, dat er een deel van de medelanders racistisch is Ja, ik geloof, dat er medelanders zijn, die onze goedheid en welwillendheid uitbuiten. Ja, ik geloof, dat er medelanders zijn, die het er zelf naar maken, dat mensen niets met hen van doen willen hebben. Wat ik vind dat er moet gebeuren is: - racisme moet uitgebannen worden, maakt niet uit van welke kant. - ontoelaatbare zaken moeten hard aan gepakt worden. dwz. als deze agenten fout waren, ontslag en strafvervolging. maar ook, jongeren die zich strafbaar maken, ook een echte straf laten hebben; geen ondersteuning bieden; dwz geen huis, geen opleidingen, geen subsidie hier of subsidie daar. - stoppen met het pamperen van medelanders of andere groepen van NL-ers. Ik ben het gewoon moe, we hebben al miljarden in deze groepen gestoken en het enigste dat we terug hebben gekregen is nog meer ontevredenheid. Stop ermee te pamperen en neem alle mensen wie dan ook, even serieus en laat ze aan dezelfde mores bloot als elke andere NL-er. We hebben in dit land te lang mensen zielig gevonden vanuit het chauvinistische oogpunt. Mensen zijn niet zielig, mensen moeten alleen een mogelijkheid geboden worden zich te kunnen ontwikkelen. Geld geven en ze met alles ondersteunen is ze juist onderontwikkeld houden of maken.

4 Reacties
kapitanlaipose
kapitanlaipose4 jul. 2015 - 5:56

Ik weet niet waarom je huilie huilie doet maar het is geen persoonlijke aanval naar jou toe. Het is beschuldiging naar de racistische politie. Of voel jij je persoonlijk aangevallen als de politie wordt beschuldigd van racisme en disproportioneel geweld. Je redenering is ook vreemd. Omdat er miljarden is gestoken mag racisme opeens dan wel??? Dus racisme koop je af met belastinggeld?

Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

In plaats van boos worden, vind de bron van ellende uit. Jij verwoordt de racisme in het beste manier, alhoewel in het eerste gezicht ongevaarlijk. Jij verwordt de pure institutionele racisme in dit land, niet individuele maar van hetzelfde bron genoten superieure “wij” bestaan van blanke Nederlander. “Wij” hebben “al miljarden in decennia aan deze mensen besteed, dmv hulp, subsidies, onderwijs enz. enz.” “we hebben al miljarden in deze groepen gestoken en het enigste dat we terug hebben gekregen is nog meer ontevredenheid.” En jij vraagt zich niet af of “wij” ook niet van hetzelfde miljarden genoten hebben? Of denk jij dat “zij” die recht niet hadden en “wij” hebben ze het gegund: stelletje ondankbare “zij”. En jij ziet het niet hun recht om in dit land gewoon van hetzelfde genieten als “wij”. Nee “wij” hebben “ze” gepamperd: stelletje ondankbare “zij”. En uiteindelijk geef je toe wat in de basis van deze institutionele racisme ligt: “We hebben in dit land te lang mensen zielig gevonden vanuit het chauvinistische oogpunt.” Mensen kunnen, dom zijn, conservatief zijn, religieus zijn, niet de taal praten, arm zijn, gekleurd zijn, enz. maar ze zijn alles behalve zielig. Jij benoemt je eigen perceptie van een gekleurde mens en hoe moet die behandeld worden: als een lieve hond die aan de lijn moet gehouden worden, lief maar geen mens! En nu kom jij tot inkeer dat ze geen aan de lijn te houden lieve honden zijn, maar kunnen even ongenadig worden en chauvinistisch als “wij”! En jij ziet nog steeds niet de institutionele racisme maar die paar die durven verder te gaan dan toegestaan is: die agenten (de discriminatoir) en die jongeren op straat (de gediscrimineerde).

HanvanderHorst1
HanvanderHorst14 jul. 2015 - 5:56

Als je zegt, zoals hier gebeurt, dat de politie geweld uitlokt, hoeft dat nog niet te betekenen dat je dit geweld goedkeurt of de partij opneemt voor de plegers van dit geweld.

Opperrechter
Opperrechter4 jul. 2015 - 5:56

Wij hebben het ook gedaan. Wij hebben dat schorem een paspoort gegeven zonder dat ze zich aantoonbaar hadden aangepast aan onze Westerse maatschappij. Wij hebben het gedaan omdat we bijna allemaal onze rug toekeerde naar Drs Hans Janmaat die ons al waarschuwde voor de mislukking van de multiculturele samensmelting. Wij hebben het gedaan. De blanke Nederlander is hartstikke fout.

Armagaddon
Armagaddon4 jul. 2015 - 5:56

>> Alle zinnige en onzinnige heftige reacties ten spijt....geweld roept nog tot meer geweld op en is een vicieuze cirkel dat zeer moeilijk te doorbreken valt.. >>>Politie dat haar geduld verliest en te begrijpen is, moet zich in deze en gene gevallen zich meer beheerster manifesteren...daar volkswoede en massapsychose onbeheersbaar blijken te zijn en alleen maar tot meerdere escalaties kunnen leiden...

2 Reacties
lembeck
lembeck4 jul. 2015 - 5:56

Precies. De crux!

Eric Minnens
Eric Minnens4 jul. 2015 - 5:56

Nee. Van Aartsen en de politie zijn onderdeel van de overheid. Die overheid en haar instellingen zouden zoveel wijsheid in zich georganiseerd moeten hebben dat deze vicieuze cirkel tijdig wordt onderkend en doorbroken. De overheid zou de wijste partij moeten zijn. Wijzer dan een groepje 15-jarigen, die in wezen nog gelijk hebben ook. Hoeveel jaren ervaring moet zij nog opdoen om zo wijs te worden? Leert zelfs zo'n overheid niks van de geschiedenis? Of van de toestanden in andere landen, zoals de VS? Hoeveel beleidsambtenaren werken daar? Och arme. En dan te bedenken dat 'wij' die overheid vormen. Wij zijn het zelf die niks leren.

PimmetjeforAlways
PimmetjeforAlways4 jul. 2015 - 5:56

Het toppunt van tunnelvisie.

2 Reacties
pieterpan2
pieterpan24 jul. 2015 - 5:56

Geen tunnelvisie, maar een agenda, Pimmetje.

CliffClavin1993
CliffClavin19934 jul. 2015 - 5:56

Doet je deugd, Pimmetje - dat je op deze zondag zoveel zelfinzicht ten toon spreidt. Zouden meer mensen moeten doen.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

Dat klopt. Die jongeren in de schilderswijk zijn allemaal verschrikkelijk aardige, vriendelijke, behulpzame schatten die nooit een vlieg iets kwaads zouden aandoen. Ondzettend gemeen dus dat die agenten niet even aardig en vriendelijk tegen zijn. Overdreven geweld is laakbaar en ontoelaatbaar, maar helemaal onschuldig zijn nogal wat jongeren jongeren daar beslist niet.

1 Reactie
lembeck
lembeck4 jul. 2015 - 5:56

Zin om eens een uurtje mee te gaan met mij en een kennis die er woont? Gek genoeg kom ik er paar keer per jaar, als ik op bezoek ga daar. Misschien nog gekker... nooit ook maar ergens last van gehad. Ook niet, als ik in het donker weer de tram pas naar station Den Haag CS neem om met de Randstadrail naar huis te gaan. Veel van die reltrappers komen echt van buiten de wijk. En bij pubers kan je verwachten dat die erin meegaan. Weet je nog dat jochie van 15 dat als eerste voor de rechter kwam? 15 jaar. Uit Loosduinen.... en blank.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

Een ding is duidelijk: als je gaat rellen, dan krijg je aandacht. Laat dat een les zijn voor de toekomst.

2 Reacties
kapitanlaipose
kapitanlaipose4 jul. 2015 - 5:56

Je zegt het precies goed. Dit is de les die jongeren meekrijgen. Als de staat en de samenleving met hun rug naar je toestaan en je klachten en bezwaren worden niet gehoord.... dan kun je nog altijd rellen. Opeens is er dan wel aandacht. De overheid en de politie moeten eerst erkennen dat er een racisme probleem is.

MOJOMAN
MOJOMAN4 jul. 2015 - 5:56

Welke les en voor wie ? Noem man en paard, en ik zet in.

neutralist
neutralist4 jul. 2015 - 5:56

[jongeren worden geteisterd door een racistisch politieapparaat.'] Nou nou nou,dit soort uitlatingen zijn net exact zo generaliserend als Wilders over Marokkanen. Dus probeer de emotie wat te onderdrukken en geef het verstand wat meer ruimte.

1 Reactie
JoopSchouten2014
JoopSchouten20144 jul. 2015 - 5:56

Zet je oogkleppen af. De feiten liegen niet.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

Ik ben oud genoeg om te weten hoe gezellig Nederland was.

3 Reacties
Ton4
Ton44 jul. 2015 - 5:56

Ik ben oud genoeg om te weten dat de Schilderswijk, waar we het hier over hebben, nooit gezellig geweest is. Het is altijd een achterstandswijk geweest en in 1970 werden de fietsen (om maar een voorbeeld te geven) ook al gestolen. Ik durf zelfs te stellen dat de problemen nu minder zijn als toen maar iedereen zal wel z'n eigen waarheid hebben. Als je bij de tokkie's van Nederland behoort zal het vroeger vast gezelliger zijn geweest.

Nuanimo
Nuanimo4 jul. 2015 - 5:56

Ja joh, die heerlijke gezellige 60-er/70-er jaren met de demonstraties, de rellen en de opstootjes - u weet wel, onder burgemeester Van Hall - en het gespuis op De Dam.... Wat genoten we toen nog onbezorgd. Als langharig werkschuw tuig.....

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai4 jul. 2015 - 5:56

Die onderschrijf ik

Warren2
Warren24 jul. 2015 - 5:56

Er zijn meer mensen die overal racisme in zien dan dat er racisten zijn.

1 Reactie
Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

“Er zijn meer mensen die overal racisme in zien dan dat er racisten zijn.” Dat is ook de blinde vlek van velen. Voor institutionele racisme heb je geen racisten nodig. Zelfs een gekleurde kan hun racistische criteria uitvoeren., de voorwaarde is dat de gekleurde een deel is geworden van de institutie zelf. Waar je racisten treft heb je te maken met politieke racisme, als extremist, nationalist of conservatief.

[verwijderd]
[verwijderd]4 jul. 2015 - 5:56

De lokale ordebewakers hebben laten zien dat zij wel de rust in de wijk kunnen bewaren in tegenstelling tot de gewone politie. Nu nog uitrusten met wapens en we hebben een echte door de moskeen gestuurde shariapolitie in de hoofdstad.

1 Reactie
Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

Als politie gaat zich nog meer buiten spel zetten, ontstaat zo'n ongewenste situatie ook.

Ratelaar
Ratelaar4 jul. 2015 - 5:56

'Een racistisch politieapparaat' nogal boude uitspraak. En nogal kortzichtig, dunkt me.

1 Reactie
hducard
hducard4 jul. 2015 - 5:56

Ach, het is een uitspraak van iemand die rellen wil gebruiken om zijn politieke doelen te bereiken, zoals die beruchte Italiaanse politieke stroming uit de jaren dertig...

ZafferY
ZafferY4 jul. 2015 - 5:56

Jabeeri heeft een politieke agenda. Prima. Dat is zijn recht en hoe men deze ambitie verzilverd moet iedereen voor zichzelf weten, zolang je binnen de grenzen van wet blijft. Wat mij betreft prima. Hij is een (amateur)populist die onvrede gebruikt om zichzelf te profileren. Provocerende teksten krijgen media aandacht, of je nu Fuck de Koning roept of een slachtoffer van politie geweld je toe-eigent door hem bij zijn voorman te noemen, als je gehoord wilt worden dan gebruik je de woorden die ze willen horen.. simpel. Tot zover zie ik geen probleem. Maar nu: wat is het doel? Een revolte? Zo ja, wie tegen wie? Arm tegen rijk? De onderdrukten tegen de onderdrukker.? Mensen van kleur tegen de Blanke? Plus, wie is de vijand? De Racisten? De Banken? De Politiek? De Politie? De Koning? Jabeeri en co zijn in mijn mening opruiers, die van elke mug een olifant maken en water in glazen doet stormen. Zij zorgen voor tweespalt en wakkeren de onvrede aan. Met alle gevolgen van dien. Allochtone jongeren die zich geen plaats weten te bemachtigen hebben niets aan een validering van de slachtofferrol. Zeker niet wanneer iemand een politiek doel heeft en zich bij elk relletje profileert. Daar heeft de jeugd voor wie Jabeeri zich claimt in te zetten helemaal niets aan. Zij moeten worden aangespoord om iets van hun leven te maken, niet om te rellen. Daar bereik je niets mee. Wel met studeren, werken en een plaats innemen in de maatschappij. Waarom staat dit niemand te scanderen vanaf een podium? Laat me raden, omdat scholen, bedrijven en iedereen met een andere mening racisten zijn.. Zoiets?

1 Reactie
Sardar2
Sardar24 jul. 2015 - 5:56

“studeren, werken en een plaats innemen in de” … bijstand. Dat is de lot van velen. Jij ziet dat graag niet en geef de adviezen van een opa aan kleinkind! “Jabeeri heeft een politieke agenda… “wat is het doel? Een revolte? … “wie is de vijand? …. Je mag ook zelf je eigen aannames beantwoorden hoor. Je weet zelfs wat in het hoofd en hart van Abdulkasim Al-Jaberi gaande is. Dus de hele politieoptreden heb je laten vervalen, alsof die niet bestond. Jij zegt geen een wordt over politie optreden. Je blanke gedachtegenoten reageren nog fatsoenlijker.

Ittekleur
Ittekleur4 jul. 2015 - 5:56

Het is knap van de diverse andere allochtonen buiten noord afrikanen en anti Zwarte-Pieters, altijd buiten beeld te blijven. Die moeten ook last hebben van dat 'institutioneel' racisme.

1 Reactie
hansdetorenkraai
hansdetorenkraai4 jul. 2015 - 5:56

Ja dat verbaast mij ook, maar als de naam die je je kind geeft Mohammed is, je spreekt thuis enkel de taal van land van herkomst zorgt daarmee voor een een fikse taalachterstand. Je leunt je zwaar op de sociale voorzieningen. Als gemeenschap creëer je een slecht imago en de controle en begeleiding van Mohammed en opvoeding is ronduit slecht. Uiteindelijk aan het einde van al deze niet bijster slimme beslissingen kom je er achter dat je kind slecht is opgeleid en niet aan werk komt. En schrijf je dat toe aan de gemeenschap en aan discriminatie. Iedereen weet dat de gemeenschap erg veel geld en positieve discriminatie in delen van onze samenleving heeft gepompt maar dat heeft daarmee weinig tot geen resultaat geboekt. Trouwens wat u aangeeft het geld zeker niet voor alle immigranten die zich hebben gevestigd in ons land. Verbaast me altijd dat de groepen die het meer dan uitstekend doen niet als voorbeeld worden genomen, maar we enkel de problemen van mislukkende groepen vernemen. Zowel de Japanse, Vietnamese als de Chinezen doen het meer dan uitstekend. Die hoor je niet, werken keihard en presteren super op school. De aandacht op het mislukken van sommige bevolkingsgroepen en de eclatante successen van anderen hebben een oorzaak. En dat is cultuur en mentaliteit en religie. Een goede vriend van me werkte in DenHaag bij de sociale dienst en kon zich niet een Chinees aan zijn loket herinneren. Dat is staan voor je verantwoordelijkheid. Als de uitkering stroom nu stopt in de Haagse Schilderswijk stopt het leven daar. Heb geen idee of Japanse, Vietnamese of Chinezen zich ook gediscrimineerd voelen. Heb ze in ieder geval niet over gehoord. Denk dat ze het te druk hebben met hun toekomst.