Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

China klaar om Oceanië in te lijven

Nieuwe overeenkomst betekent grote machtsuitbreiding in gebied
Joop

De ongemakkelijke waarheid rondom Duindorp

  •  
21-04-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
RTEmagicC_dennis.jpg
Wie wil er tussen mensen wonen die je naar het leven staan?
Wie wel eens, komende vanaf vliegveld JKF, Manhattan is opgereden, kent de imposante avenues die opdoemen als machtige bergketens, met wolkenkrabbers als toppen. Eenmaal bekomen van die eerste indruk valt op dat de wijken die worden gepasseerd langs etnische lijnen zijn vormgegeven. Little Italy, Chinatown, Koreatown en vele andere immigrantenwijken die her en der over New York zijn verspreid ontstonden ooit, zonder enige vorm van protest. Het is een fenomeen in het immigrantenland dat de Verenigde Staten bij uitstek zijn: samen voor Uncle Sam, maar vergeet niet waar je vandaan komt.
In de afgelopen week verbaasde Nederland zich in hoge mate over de uitspattingen van een aantal buurtbewoners in Duindorp. Een etnische enclave, zouden we de wijk wel mogen noemen; overwegend wit, van oudsher veel vissers. Hard werken voor weinig geld en zondag naar de kerk. Zo is het altijd geweest in de volksbuurt, al is het kerkbezoek ook hier flink terug gelopen, zoals elders. Buitenstaanders werden niet gewaardeerd. Worden niet gewaardeerd. Moslims, Surinamers, studenten.
“We moeten ze hier niet,” liet buurtbewoner Nico den Heijer weten. “We willen ‘eìgûh’ blijven,” zegt een ander.
Écht schokkend zijn dit soort uitspraken natuurlijk al tijden niet meer. Sinds de opkomst van Pim Fortuyn en de Leefbaren is het bekend dat er een grote electorale onderstroom is die Nederland graag wat minder multicultureel zou zien. Maar vóór Fortuyn zouden bovenstaande teksten niet  op camera zijn gebezigd – mede onder invloed van onder andere Geert Wilders gebeurt dit tegenwoordig wél.
Dat Ahmed Marcouch een poging deed de motieven van buurtbewoners te achterhalen en met ze in gesprek te gaan valt te prijzen, maar het is natuurlijk veel te laat. Een dorpscultuur, tijdens honderden jaren gevormd door het harde vissersleven, laat zich niet met een paar goed bedoelde woorden veranderen. De buurtbewoners spreken inmiddels in dogma’s, evenals de imams die ze zeggen niet in hun buurt te willen.
In New York worden wijken vaak langs etnische lijnen vastgelegd en niemand maakt daar een punt van. Ook in Nederland bestaan enclaves. In Wassenaar vind je weinig vissers. Volendam kent een sterke eigen cultuur, wat je ook kunt zeggen van Amsterdam Zuid-Oost.
De ongemakkelijke waarheid over Duindorp is niet dat die wijk een etnische (want overwegend wit-Nederlandse) wijk is, en zelfs niet dat racisme juist daar de kop op steekt. De ongemakkelijke waarheid over Duindorp is dat de wereld van de mensen die op camera hun anti-buitenlanders riedel afsteken, zo ver af ligt van de mensen die ze zeggen weg te willen houden uit hun wijk, dat woningbouwcorporatie Vestia en de politiek zich eens zou moeten afvragen of het überhaupt wel wenselijk is mensen in een wijk te plaatsen die zo vijandig tegenover ze staan.
Dit uiteraard niet uit zwakte, omdat de Duindorpers bepalen wie er wel en wie er niet in hun wijk mag komen wonen, maar mijn hoofd is toch vooral bij de gezinnen die zijn weg gepest. De gezinnen die niets liever willen dan een goed huis in een fijne buurt. Want wie wil er tussen mensen wonen die je naar het leven staan? Het idealisme van Marcouch is nobel, maar realiteitszin is een groot goed. Zeker in de politiek.
Dennis schreef de roman ‘De Eeuwige Mens’ (2011)

Meer over:

opinie, leven

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

FrankTalker
FrankTalker21 apr. 2014 - 7:53

'vele andere immigrantenwijken die her en der over New York zijn verspreid ontstonden ooit, zonder enige vorm van protest.' Leer aub eens de geschiedenis van NY, voordat je zulke opmerkingen maakt die ZO VER van de realiteit afstaan. Verder is er in de USA veel meer plaats, dus wonen grote groepen mensen veel verder van elkaar af, het geen wat de problemen ook tijdelijk voorkomen.

Sarah45
Sarah4521 apr. 2014 - 7:53

De overheid is wellicht bang voor een glijdende schaal. En daarnaast is Nederland een tikkie kleiner dan de VS, zeker voor wat betreft woonruimte en al helemaal betaalbare woonruimte.

PietVlecht
PietVlecht21 apr. 2014 - 7:53

Goed stuk. Mensen wonen het liefst bij elkaar waar ze gemeenschappelijke waarden en normen en belevingswereld hebben. Dat is heel natuurlijk. Belevingswereld van mensen uit bijv. Marokko is een totaal andere dan iemand uit duindorp. Dat gedwongen bij elkaar wonen leidt tot conflicten. Racisme is uiteraard afkeuringswaardig laat dat duidelijk zijn. Dat iedereen over elkaar heen valt over duindorp is uitermate hypocriet van de linkse elite die zelf in een grachtengordel woont of in een villa wijk zoals dhr pechtold. Vervolgens beslissen dat het voor gewone volk wel goed zou zijn om wel te mengen. Niet voor niets haalde femke halsema jarenlang geleden haar kinderen van een allochtone school waar een totaal ander waardenpatroon hadden en haar kinderen leerden om ham vies te vinden.

madwim
madwim21 apr. 2014 - 7:53

Mijn afschuw heeft plaats gemaakt voor een diep medelijden met deze lui. Zo weinig van je leven gemaakt, mede door beleid van overheden, dat doorvoor de schuld geheel en al bij die " bruintjes " moet worden gelegd. Get a life is hier niet meer van toepassing en utopisch. Gevoelens welke de basis vinden in inteelt-achtige omstandigheden. Ik ken deze buurt nog uit de direkt na-oorlogse jaren. Urkers die vissers werden in Scheveningen, uitgekotst, hoogst ongewenst...ja toen al. Jeugd werkloos, kansloos, ambitieloos, als een appel die niet ver van de boom valt. Uitspraken als: ze moeten die mocro's naar Istanboel op laten flikkeren want daar komen ze vandaan, zegt genoeg over algemene ontwikkeling cq. kennisniveau. En die overheden dan? Die hebben en hadden het goed, deden een plas en lieten alles zoals het was. Maar de rekening komt eraan, al ligt die dan ook bij mensen op de mat die aan dit alles part noch deel hebben/ hadden.

PietVlecht
PietVlecht21 apr. 2014 - 7:53

Michiel, dus geen apartheid, niemand is daarvoor. hoe zie jij dat dan? Opgedrongen mengwijken om maar aan de utopische multikul samenleving te voldoen? Mensen willen wonen met wie ze gemeenschappelijke zaken delen, dat is menselijk. En waarom zien we Linkse politici nooit in prachtwijken wonen? Ik weet het antwoord wel, er is groot verschil tussen theorie en praktijk.

Verwoerd2014
Verwoerd201421 apr. 2014 - 7:53

De ongemakkelijke waarheid is dat mensen die er toe doen immigratie niet aan den lijve voelen. Laten we eens een leermoment maken. Importeer 10.000 Cubaanse artsen, geef ze een cursus Nederlands en laat ze vervolgens vrij (vestiging, tarief) op de Nederlandse artsenmarkt. Dan worden heel D'66 en het hele Nederlandse artsencollectief in no time Duindorpers.

msj_meijerink
msj_meijerink21 apr. 2014 - 7:53

In Utrecht hebben ze Sterrenwijk. Van vergelijkbaar kaliber!

GingerTed
GingerTed21 apr. 2014 - 7:53

"Wie wil er tussen mensen wonen die je naar het leven staan?" Diamantwijk, Slotervaart, Kanaleneiland, etc. Ja….. Velen beklaagden zich erover dat ze zich er niet langer welkom voelden. Dat als ze "anders" waren, en dat hield dan bijvoorbeeld in voor vrouwen en meisjes, ongedwongen westers, of homo's idem, dat ze dan belaagd werden. Erg hé?

ZlatandaMa
ZlatandaMa21 apr. 2014 - 7:53

Racisme is nooit goed, maar het is wel wrang dat je van de mensen met de minste perspectieven, het meeste aanpassingsvermogen vraagt. We hebben het over mensen met een vrij uitzichtloos bestaan, weinig status, geen goeie baan, ziekte kinderen, wonen in een krot. En juist van deze mensen vragen we de meeste inschikkelijkheid, moeten niet zo moeilijk doen dat hun toch al schamele omgeving ingrijpend veranderd, dat ze de mensen bij de slager en de bakker niet meer kunnen verstaan. Juist naar deze mensen, die het bangst en kwetsbaarst zijn, gaan we moraliserend met het vingertje wijzen, dat ze wel een beetje 'netjes' moeten doen en niet zo moeten piepen dat ze in klein-Marokko wonen zonder dat ze er iets aan kunnen doen. Ja, racisme is slecht, maar vanuit je villa is het wel erg makkelijk verontwaardigd zijn.

Molly Veenstra
Molly Veenstra21 apr. 2014 - 7:53

"....of het überhaupt wel wenselijk is mensen in een wijk te plaatsen die zo vijandig tegenover ze staan." Is dat wel zo? Auteur gaat er van uit dat alle, of eventueel 'de meerderheid' en zo niet dan toch zeker 'de meeste mensen' in Duindorp die vijandigheid delen. Zonder zelfs een peiling van Maurice de Hondt. Hij ziet de schreeuwlelijk als vertegenwoordiger van 'de' buurt.

[verwijderd]
[verwijderd]21 apr. 2014 - 7:53

Eens met kernboodschap schrijver, alleen ligt mijn hoofd bij autochtone bevolking met de oudste rechten en eigen cultuur. Hamvraag is waarom mensen steeds door de strot gedouwd moeten krijgen wat ze om diverse legitieme redenen niet willen. Politiek, woningbouwcorporatie en maatschappelijk werk moeten zich bij 'Duindorp' om geheel andere reden dan (vermeend) racisme eens flink achter de eigen oren krabben.

1 Reactie
dino_radja
dino_radja21 apr. 2014 - 7:53

er is geen enkele legitieme reden voor het racistisch gedrag van tuig.

[verwijderd]
[verwijderd]21 apr. 2014 - 7:53

Waarom zou je niet een hardwerkende visser kunnen zijn én tolerant naar buitenstaanders?

1 Reactie
lembeck
lembeck21 apr. 2014 - 7:53

Omdat iets nieuws ook een verandering is, denk ik. En de meeste mensen zijn als de dood voor verandering.

rabotnikeh
rabotnikeh21 apr. 2014 - 7:53

== Sinds de opkomst van Pim Fortuyn en de Leefbaren is het bekend dat er een grote electorale onderstroom is die Nederland graag wat minder multicultureel zou zien. == Nee hoor, dat is al milennia zo. En niet alleen in Nederland, maar in dorpen over de gehele wereld. Overal waar kleine gemeenschappen geconfronteerd worden met een aantal nieuwkomers ontstaat hetzelfde patroon. Een of twee gezinnen gaat meestal nog net goed. Zeker wanneer deze zich bereid tonen aan te passen aan de lokale leefgewoonten. Dan kunnen de dorpelingen zich een beetje in een moederrol wentelen en zich daar ook goed over voelen. Maar als er zich meer mensen 'van buiten' vestigen, zeker wanneer die hun eigen leefgewoonten handhaven, dan begint de spanning. De oorspronkelijke dorpsbevolking gaat zich bedreigd voelen. Er ontstaat een roddelcircuit waarin over alle nieuwkomers met één grote gemene deler wordt gesproken. De afstand wordt groter en daardoor worden de verschillen tussen wij en zij steeds meer onder het vergrootglas gelegd. En nu is het een vicieuze cirkel geworden. Door gebrek aan verbinding en contact lijken alle vooroordelen steeds bevestigd te worden. Beide groepen voelen zich bedreigd en gaan steeds wantrouwiger tegenover elkaar staan. Elk incident bevestigd de status quo, enz. De vergelijking Duindorp versus New York is hier een beetje ongelukkig gekozen. Alsof in New York over de eeuwen heen geen heuse veldslagen hebben gewoed tussen de verschillende etniciteiten! Alsof een stad van miljoenen mensen te vergelijken valt met een kleine dorpsgemeenschap. Er zijn veel dorpsgemeenschappen waarin het toetreden van 'anderen' relatief harmonieus loopt. Het kost alleen tijd en een hoop inspanning om onze gebruikelijke xenofobe genen te overwinnen.

1 Reactie
Beisser
Beisser21 apr. 2014 - 7:53

[“Nee hoor, dat is al milennia zo....... Elk incident bevestigd (bevestigT!) de status quo, enz”] Ziedaar: de ontwikkeling van het racismeprobleem in een notendop. Er is alleen nog een figuur als Wilders nodig om de lont in het kruitvat te steken.

pietdeg2
pietdeg221 apr. 2014 - 7:53

"Hard werken voor weinig geld en zondag naar de kerk. Zo is het altijd geweest in de volksbuurt, al is het kerkbezoek ook hier flink terug gelopen" Dat geldt evenzeer voor dat harde werken: dat zijn ze er ook al decennia verleerd. Stadshistoricus Wim Willems geeft een veel steekhoudender verklaring: "Dat men zich zo durft te uiten op televisie ligt in mijn ogen aan het politieke klimaat. Als politici op tv verkondigen dat er minder Marokkanen moeten zijn, dan moet het je niet verbazen dat mensen ook durven zeggen: ‘wij moeten die buitenlanders niet, we hebben liever onze eigen mensen.’" Zie: http://www.omroepwest.nl/nieuws/18-04-2014/zonder-kerk-en-visserij-bindt-alleen-de-duindorpse-grond-nog

1 Reactie
frankie50
frankie5021 apr. 2014 - 7:53

Beste Piet, Dit is dan een verdraaiing van de werkelijkheid door stadshistoricus Wim Willems, want als hij veel eerder zijn ogen zou hebben geopend zou hij hebben gezien dat het niet de politiek is geweest die dit als eerste geroepen heeft. Het is ooit een schreeuw (maar dan moet je iets verder terug in tijd gaan) om aandacht van de Nederlandse arbeiders in alle volkswijken geweest die aan de politiek vroeg om minder mensen van buitenaf in hun buurten/wijken te gaan plaatsen omdat dit de sociale cohesie in die buurten/wijken nou niet bepaald ten goede kwam, en die politieke inschattingsfout dat zij niet naar de Nederlandse arbeider in de volkswijken hebben geluisterd hebben alle politieke partijen in een later stadium ook ruiterlijk toegegeven, en daarom zie je nu de meest onzinnige voorstellen voorbij komen van onze liberalen en sociaal-democraten. Daar waar de Nederlandse arbeiders de politiek constant heeft gewezen op het feit dat de Nederlandse taal voor Nieuwe Nederlanders essentieel is om minimaal onderling contact met elkaar te kunnen hebben als je hier komt wonen, is nu door de neoliberale politiek vertaald in spreekt U geen Nederlands dan krijgt U geen uitkering bij werkeloosheid, en dat wordt ooit hervormd door de neoliberale in onze politiek om de arbeiders een loer te gaan draaien, heeft U een te lage opleiding dan krijgt U geen uitkering, en mijn gevoel zegt dat U daar nog wel paar varianten op kunt verzinnen. En waarom nou steeds zo hard op de eigen borst kloppen dat uzelf zo vreselijk hard werkt en dat feit van de Nederlandse arbeider altijd in twijfel blijven trekken, uw schijnt daar nog al op te kicken hé!

RosaLange
RosaLange21 apr. 2014 - 7:53

Wat de schrijver beschrijft is het zuilenmodel zoals we dat vroeger in Nederland kenden. De verschillende bevolkingsgroepen behouden de eigen cultuur en leven min of meer langs elkaar heen. Het Amerikaanse model kenmerkt zich juist door de smeltkroesgedachte, dus het loslaten van de eigen cultuur door samensmelting met alle overige culturen. Ik ben het dan ook met frank coppen eens, de schrijven snapt weinig van de Amerikaanse samenleving. Eén smeltkroes of meerdere zuilen zijn uiteraard theoretische modellen. In de werkelijkheid zal men zich ergens in het midden moeten ontmoeten met een combinatie van aanpassing en behoud van eigen cultuur. Maar ongeacht modellen, theorieën of werkelijkhet is het wegpesten van bepaalde bevolkingsgroepen door o.a. venieling of bedreiging strafbaar gedrag en dient ook als zodanig aangepakt te worden.

1 Reactie
lembeck
lembeck21 apr. 2014 - 7:53

Uhm...ik dacht toch heus dat het om Duindorp ligt en dat de schrijver hooguit een vergelijking wilde gebruiken?

Michiel Online
Michiel Online21 apr. 2014 - 7:53

Oké apartheid dus. Jij bent dit, jij bent dat. En allemaal in een hokje in een stad. Ik dacht het niet Dennis.

1 Reactie
denmol
denmol21 apr. 2014 - 7:53

Ar joe Tokkie toe mie?

omaoeverloos
omaoeverloos21 apr. 2014 - 7:53

Problematiek van elk dorp. Het duurt jaren en jaren voordat je geaccepteerd wordt.

1 Reactie
marietjejansen
marietjejansen21 apr. 2014 - 7:53

Nee dat is niet zo. Weet ik uit eigen ervaring met Scheveningen, Duindorp en het dorp waar ik nu woon. In Duindorp zijn zelfs Scheveningers die niet uit Duindorp komen niet welkom. Het is een verstikkende nare O, o Cherso-buurt. Scheveningen zelf is niks mis mee. Vroeger, toen de Woeste Hoogte er nog stond wel, maar nu is het ok. Het dorp waar ik nu als buitenstaander binnengekomen ben heeft me hartelijk ontvangen, en ik wil er nooit meer weg. Dat is het verschil.