Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

GroenLinks-leden mogen stemmen over fusie met PvdA in Eerste Kamer

Ledenreferendum over verdere linkse samenwerking
Joop

De NS kan zo'n trein als deze wel gebruiken

  •  
06-02-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
ns_300.jpg
Canadese locomotief werkt zich een weg door de sneeuw
Op YouTube gaat een clip viraal van een locomotief van de Canadian National Railway die zich onverstoorbaar een weg werkt door een enorme hoeveelheid sneeuw.
De NS kwam eind vorige maand onder vuur te liggen omdat de leiding van het bedrijf 20 procent van de dienstregeling schrapte naar aanleiding van een weerbericht over te verwachten sneeuwbuien. Die sneeuw bleef echter uit. Staatssecretaris Mansveld moest zich tegenover de Kamer verantwoorden. Naar goed Nederlands gebruik verdedigde ze de preventieve maatregel van de NS met Engelse termen: “Better safe than sorry”. In Canada zeggen ze: “Better be strong than pretty and useless”.
Overigens is de deze week gefilmde actie van de Canadese locomotief niet onomstreden. De trein bestaat onder meer uit tankwagons met daarin vermoedelijk brandbare stoffen. Twee jaar terug kwamen bij een explosie die volgde op ontsporing van dergelijke wagons 47 mensen om. Volgens de CNR houdt de locomotief in bovenstaande clip zich echter aan alle veiligheidsvoorschriften.
RTEmagicC_b1ffdeb17e.jpg
cc-foto: Stephen Rees

Meer over:

kijk nou

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (17)

msj_meijerink
msj_meijerink6 feb. 2015 - 21:43

De trein is ook idioot lang!

Armagaddon
Armagaddon6 feb. 2015 - 21:43

>>> Tja....onze Nederlanse handelsgeest (oef)...die zal wel weer voor een appel en een een ei op de eerste plaats willen gaan zitten...!! >>> Raad eens..?? >>> Natuurlijk met allerlei soorten wensen en modificaties, zodat het weer een flop zal worden....dus weer zeer wel mogelijk een symbool maatregel/aankoop zoals wij de laatste jaren van de onderhand beruchte kabinetten Rutte I+II kennen en nog steeds niet aan hebben kunnen wennen....!!......zuurzoete smile...

rbakels
rbakels6 feb. 2015 - 21:43

De NS moet worden opgeheven. Dat kan heel goed. De PTT werd ook geprivatiseerd, en bestaat nu niet meer.

joopxxx
joopxxx6 feb. 2015 - 21:43

Wij hebben niet zoveel sneeuw voor zo'n trein.

[verwijderd]
[verwijderd]6 feb. 2015 - 21:43

De vergelijking is nogal krom. In dit geval is het wel heel erg extreem. Dat is bij de NS natuurlijk niet zo. De NS heeft problemen als: -Het te nat is. -Het te droog is. -Het te warm is. -Het te koud is. -Er blaadjes op de rails liggen. -Er sneeuw misschien gaat komen. -Als er reizigers willen instappen.

1 Reactie
Mark Grootendorst
Mark Grootendorst6 feb. 2015 - 21:43

Hou eens op met dat domme gelul! Het probleem met de blaadjes valt de laatste tijd erg mee, er is een oplossing ontwikkeld die nu uitgetest is. Bij koud weer heeft Prorail geen last. De NS is een van de vele vervoerders, de infrastructuur hoort bij die andere ploeg. Alleen bij extremen gaat het fout. Men heeft de wegwerkers die vroeger klaar stonden over gedaan aan Strukton, de Band of Volker. En die zijn gaan bezuiniging op boots ons the ground. Alle managers daar een schop in de jatten geven en je komt ern heel eind. Overigens, ik dacht niet dat wij zo,n bende sneeuw konden verwachten. Ter verduidelijking verder: ik rij treinen als er blaadjes vallen op bepaalde trajecten en je zit met zweet in je handen! Het personeel doet er alles aan om de zaak te laten rijden. Dat wordt regelmatig vergeten!

Mark Gh
Mark Gh6 feb. 2015 - 21:43

Het probleem is hier niet dat de treinen niet tegen sneeuw kunnen, maar dat de infrastructuur er snel last van heeft. Er waren wel treinen die er last van hadden maar die zijn volgens mij allemaal aangepast. Het heeft deze week immers ook dagen gesneeuwd zonder dat het treinverkeer daar last van heeft gehad. Een klont ijs - bevroren sneeuw - in een wissel en de wissel doet het niet meer. Daar heeft de trein in bovenstaand filmpje geen last van, want er liggen daar geen wissels. Dat was vroeger geen probleem omdat de NS-afdeling die daar toen over ging gewoon mensen paraat had om dat op te lossen. Nu heeft de ProRail organisatie, na diverse rondes door het ministerie opgelegde bezuinigingen, die mensen niet meer en gaat het mis. IJzel op de bovenleiding, zoals laatst, zorgt dat er dat de elektriciteit niet meer goed naar de trein gaat, waardoor elektrische treinen het niet meer doen. Ook daar heeft de trein in het filmpje geen last van, want diesel. In Nederland is het ook echt wel mogelijk toe te werken naar een situatie waarin de treinen altijd kunnen rijden. Dat betekent alleen wel dat reizigers concessies moeten doen in reistijd, -gemak en -comfort. Ook betekent het dat er honderden dieseltreinen gekocht moeten worden, met alle uitstoot die er bij hoort. NS heeft recent als ik me niet vergis een energiecontract afgesloten om over een paar jaar volledig op groene energie te rijden - dat kan dan door de shredder. De keuze is simpel: we gaan door zoals nu en we accepteren met elkaar dat er een paar dagen per jaar minder treinen rijden dan anders, of we zeggen dat het spoor dermate belangrijk is dat ProRail onbeperkt budget krijgt vanuit de overheid voor onderhoud van de infrastructuur.

2 Reacties
neutralist
neutralist6 feb. 2015 - 21:43

Ik vrees dat je gelijk hebt. Als je de trein pakt moet je rekening houden met af en toe vertragingen. Hebben we in de auto ook. So what? Al dat geklaag in Nederland...

Kilted
Kilted6 feb. 2015 - 21:43

Een klont ijs - bevroren sneeuw - in een wissel en de wissel doet het niet meer. Een waarheid als een koe. Maar dat is een constatering, geen oplossing. 1) Als er een klomp ijs in een wissel zit, lijkt me de wisselverwarming niet op orde, vermoedelijk door gebrek aan onderhoud, we hebben het hier immers over Prorail. Aanpakken van desbetreffende regiomanager bij prorail lijkt me aan de orde. En daarmee doorgaan totdat ze de boodschap begrepen hebben. 2) Rust elke trein uit met een stevige ijzeren staaf en paar werkhandschoenen, en het treinpersoneel maakt korte metten met zo'n sneeuwbal. 3) De NS en Prorail denken in problemen, niet in oplossingen. Er moet een mentaliteitsomslag plaatsvinden.

Paul22
Paul226 feb. 2015 - 21:43

Hier doet het management tenminste wat voor zijn bonus . Of zijn het daar gewoon ambtenaren .Die doen het dan beter dan onze geprivatiseerden. Bij dit soort filmpjes wordt altijd gezegd; Ja,maar het zijn diesels Ja maar er zijn hier wissels. Maar waarom dan niet die problemen bij de landen om ons heen?

1 Reactie
janwijn
janwijn6 feb. 2015 - 21:43

Geen wissels; geen bovenleidingen die aanvriezen plus een grote sneeuwschuiver op de kop van de trein en met een snelheid van dertig km per uur met tweemaal daags een trein. Dus geen vergelijk met Nederland: ik woon in de nabijheid van het spoor waar meer dan 20 treinen per uur passeren en na de splitsing 12 treinen. Waar de spoorovergangen langer gesloten zijn dan open. Nederland heeft het druks bereden netwerk ter Wereld, zouden de treinen met de traagheid rijden zoals in Canada dan konden ze het aantal rails vervijfdubbelen. Overigens doen in Duitsland en België dezelfde problemen voor als in Nederland tijdens winterweer terwijl daar het spoor minder druk bereden wordt.

[verwijderd]
[verwijderd]6 feb. 2015 - 21:43

Maar hoe was dat vroeger dan toen de NS nog over railsen van alle Nederlandse burgers reed? Reden de treinen toen ook niet bij sneeuwval en vriesweer? Kan me er niets van herinneren dat ze dan niet reden. Ze reden ook dan altijd. Met privatisering gaat het niet meer over wat het beste is voor de burger, maar wat het beste is financieel voor de eigenaren.

1 Reactie
Mark Gh
Mark Gh6 feb. 2015 - 21:43

De verschillen met toen: 1) minder complexe elektronica in de treinen waardoor ze beter bestand waren tegen wisselende spanning in geval van ijzel op de bovenleiding 2) meer geld voor onderhoud van de infrastructuur, waardoor er op ieder groot station de hele tijd monteurs gereed stonden om problemen met wissels direct aan te pakken. 3) veel minder reizigers en daardoor minder treinen per spoor per uur waardoor de overlast niet met een enorm sneeuwbaleffect door de dienstregeling rolde

WendyB2
WendyB26 feb. 2015 - 21:43

Nederlandse treinen zijn veel te licht van gewicht in verhouding tot de snelheid. Dat is het grootste probleem. Maar dat is ook een keuze: Amerikaanse treinen zijn veel zwaarder en degelijker gebouwd, maar erg energiezuinig zijn ze daardoor natuurlijk niet. Dit soort diesellocomotieven gaat soms wel 60 jaar mee, terwijl men in Nederland dieselauto's van 5 jaar oud al van de weg wil weren.

1 Reactie
marq101
marq1016 feb. 2015 - 21:43

Wat een nonsens.

Kilted
Kilted6 feb. 2015 - 21:43

Help! Het gaat volgende week motregenen... Stop alle treinen. Veel te gevaarlijk. Watjes... Er is ook niemand meer die sneeuwschuivers heeft. Als er onverhoopt zo'n laag sneeuw valt als in het filmpje, en zo zijn er vele op Youtube te vinden, dan zijn in de aap gelogeerd omdat met het splitsen van de NS en Prorail en de verkoop en verdere privatisering van de goederentak er geen spoorbedrijven meer zijn die een trein met sneeuwschuivers kunnen uitrusten. Waar de winter 1979 sommige baanvakken deed insneeuwen en met moeite weer begaanbaar gemaakt konden worden zal de NS nu preventief het bijltje erbij neergooien. Voor de liefhebbers, zie hier een illusie.. http://www.flickr.com/photos/69195288@N07/15770909563

1 Reactie
joopxxx
joopxxx6 feb. 2015 - 21:43

Peter Heerens "Watjes..." Makkelijk praten, jij hebt de verantwoording niet voor het vervoer van mensen"