Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De nieuwste dictatuur komt er aan

  •  
19-02-2023
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
5899 keer bekeken
  •  
52593428702_080a9d7505_k

© cc-foto: RdA Suisse

Dit houdt nooit meer op, kopte Omroep Brabant recent boven een artikel over files. Er kwam een deskundige aan het woord: "Mensen kiezen er zelf voor om ver van hun werk te wonen. Een uur rijden van je huis naar je werk vinden we tegenwoordig allemaal acceptabel. Maar het gekke is dat die mensen de grootste klagers zijn als ze in de file staan." 

Ik moest er aan denken toen ik deze week om vijf uur naar de supermarkt liep en er een gigantische file stond, zoals iedere dag, van kantoormensen die losgelaten werden. Ik keek naar de bedrukte, om niet te zeggen geërgerde gezichten achter de stuurwielen, hoorde het lawaai van de draaiende motoren, voelde de uitlaatgassen op mijn longen slaan en zag hoe het een automobilist allemaal te veel werd. Luid toeterend reed hij langs de file, tegen het verkeer in, met het risico van een ongeluk en een nog grotere chaos. Wie haast heeft, maakt al snel eigen regels. De anderen werden nog bozer. We worden geen leukere mensen van auto’s en zeker geen slimmere.

Iedereen weet dat de auto teruggedrongen moet worden. Het Amerikaanse concept dat ons na de Tweede Wereldoorlog door de bevrijder is aangedragen, dat alles en iedereen per auto bereikbaar moet zijn, is onhoudbaar en bezorgt veel overlast. Een mooi clipje uit Groningen maakte me dat nog eens duidelijk. Het gaat over een experimentele opstelling van verkeerslichten waarbij alle fietsers en voetgangers tegelijk mogen oversteken, in alle richtingen. Tegen het eind wordt opgemerkt dat stoplichten in het verkeer alleen maar nodig zijn als er auto’s zijn. Dat lijken de geïrriteerde automobilisten die ik zag niet door te hebben. Ze staan in de file omdat er stoplichten zijn die nodig zijn omdat zij in een auto rijden. Of zoals een mooie wijsheid luidt: je staat niet in een file, je bént de file.

Als we het probleem willen veranderen moeten we zorgen dat de auto zoveel mogelijk overbodig wordt. Door goed openbaar vervoer maar ook door steden anders in te richten. Het idee van de 15 minuten stad is er op gericht dat alles wat je nodig hebt binnen een kwartier lopen of fietsen bereikbaar is. Het betekent bijvoorbeeld dat je geen grote winkelcentra of ziekenhuiscomplexen meer bouwt aan de randen maar winkels en voorzieningen over de stad verspreidt.

Het concept is vooral bekend van Parijs, de stad die zo geplaagd werd door luchtvervuiling dat het autoverkeer verdeeld moest worden over even en oneven dagen al naar gelang het kenteken. Het bestuur neemt maatregelen om de stad aantrekkelijker te maken voor fietsers, voetgangers en openbaar vervoer. Met succes maar het leidt ook tot veel wrevel onder delen van de bevolking. In Nederland startte Utrecht er mee en droomt ook Amsterdam ervan. Erg lastig is dat niet want de Nederlandse steden zijn al klein en vrijwel iedereen heeft een fiets.

Prachtig zou je zeggen maar dan hou je geen rekening met de wappies en hun zielsverwanten. Altijd op zoek naar de nieuwe dictatuur grijpen ze de plannen gretig aan en verzinnen er een heel nieuwe draai aan. Woonwijken zouden zo veranderd worden in concentratiekampen die je niet meer mag verlaten, hebben ze bedacht. Dat slaat zoals gebruikelijk nergens op maar de fantasie blijkt besmettelijk en werd zelfs in het Britse parlement aan de orde gesteld door fabulerende politici zoals we die in Nederland ook hebben.

Ik geloof niet in complotten maar de auto-industrie, die eerder de energieslurpende SUV ontwikkelde als reactie op milieuwetgeving, zal er niet ongelukkig mee zijn. Dat is de ironie, die komisch zou zijn als het niet zo triest was: geen bevolkingsgroep wordt harder gebruikt dan de wappies, de mensen die zo bang zijn om gebruikt te worden.

Overigens zie ik het genot en veiligheid van de 15 minuten stad bedreigd worden door een andere ontwikkeling: de bakfiets-SUV die overal oprukt. Ze hebben parkeerplaatsen nodig, zijn een gevaar voor voetgangers, andere fietsers en maken van de berijders ongetwijfeld asocialen. Want net als bij auto's is met zo'n SUV-bakfiets iedere andere weggebruiker een obstakel voor de bestuurder. Al is het natuurlijk wel een verbetering ten opzichte van de dictatuur van de auto.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (68)

Ewout Pool
Ewout Pool21 feb. 2023 - 6:43

Als je in de stad geen auto of bakfiets mag hebben, hoe doe je dat dan als je de wekelijkse boodschappen moet halen? Of naar de bouwmarkt moet? Meerdere kinderen naar school of kinderopvang moet brengen? Mensen hebben vaak een auto (of bakfiets) uit noodzaak, niet altijd voor status.

Minoes&tuin
Minoes&tuin20 feb. 2023 - 14:15

Koos Amsterdam er niet zelf voor om grote Bedrijven aan te trekken? Dat heeft gevolgen. Wat die bakfiets betreft heb ik het daar al eens eerder over gehad, juist m.b.t. ruimte en parkeerruimte. Vroeger gingen wij of te voet met kinderwagen en kinderen ofwel met een kind achter op de fiets en een in een stoeltje aan het stuur. Wat verkeer betreft zouden buurtscholen zoals van oudsher bestonden een rol kunnen spelen. Tenminste als men bereid is kinderen in een buurt naar die scholen in de buurt te doen (en tegenwoordig ook opvang). Keuzevrijheid maakt het samenleven en/of leven op zich steeds moeilijker en het probleem steeds groter. Voorwaarde is zowel goed gecontroleerde opvang alsmede scholen en regulatie daarvan. Daar hebben we dat woord weer! Teveel keuzevrijheid en segregatie maakt alles moeilijker. Maar ik neem aan dat mensen daar niet naar terugwillen. Alles is teveel geïndividualiseerd neem ik aan. Ht is kiezen of delen. Een ding is zeker, voordat er bakfietsen waren gingen kinderen ook naar school.

Graads2
Graads220 feb. 2023 - 9:02

Het probleem lijkt te zijn dat iedereen in (het centrum van) de stad moet zijn. Je kunt daar niet allemaal wonen want het is nu al idioot duur. Een 15 minuten stad bestaat niet, Parijs is dat niet. Zelfs Amsterdam is te groot. Mensen zitten geen uur in de auto uit luxe. Ze moeten wel. En twee uur in het openbaar vervoer als alternatief is geen fijne oplossing. In plaats van het decentraliseren van winkelcentra (werkt niet goed in de praktijk, iedere gemeente wil het en het lukt nooit) zie ik meer in het decentraliseren van werkgevers. Er zijn teveel mensen die te dicht bij elkaar moeten werken. Iedere werkgever die mogelijkerwijs buiten de booming centra kan gaan zitten, zou dit moeten doen. En dus, hiertoe gestimuleerd worden door de overheid want anders blijkt de centrale plek toch weer de beste plek te zijn.

1 Reactie
Jozias2
Jozias220 feb. 2023 - 11:54

@graads Een 15 min stad bestaat wel. Dat heet alleen anders : dorp.

TwoTone
TwoTone20 feb. 2023 - 7:05

Wappies ? Wappies die meer dan 20 miljard autogerelateerde belastingen aan Den Haag betalen ? Wappies die 6 miljard wegenbelasting en opcenten aan de provincies betalen ? Wappies die misschien vanwege de huizenprijzen niet bij hun werk kunnen wonen, of gewoon tweeverdieners moeten zijn vanwege de hoge leefkosten en dus banen in verschillende plaatsen hebben ? To wappie or not to wappie ? Argumenten waarom iemand anders denkt dat uw plannen niet werkzaam zijn kunnen zonder te luisteren van tafel ? Autoluwe steden en een verbetert openbaar vervoer. Daar zijn niet veel mensen op tegen. Verder: suv’s waren al een trend in de jaren tachtig van de vorige eeuw in de Vs. Heeft niks met anti milieubeleid te maken. De consument vindt ze gewoon leuk en handig.

MicroWolf
MicroWolf20 feb. 2023 - 5:17

Omroep Brabant kan dan wel zeggen dat mensen ervoor kiezen ver van hun werk te wonen, maar moesten wij een aantal jaartjes geleden van de minister niet maar eens werk gaan zoeken buiten de eigen regio toen de banen schaars waren? En in de randstad, waar het meeste werk is, zijn de huizen onbetaalbaar geworden. Geen keuze dus voor veel mensen, maar bittere noodzaak. Daar moet ik weleens aan denken als ik die huurpanden voor expats zie, prachtig gelegen in de binnenstad, tegen een huurprijs van 1500 euro per week. Per week, ja.

Déjà vu
Déjà vu19 feb. 2023 - 21:26

De meeste mensen wonen op minder dan 15 km van hun werk. Ze gaan 's avonds naar de sportschool, omdat ze overdag de auto gebruiken en niet de fiets. Vreemd nietwaar?

2 Reacties
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2023 - 10:43

In de tijd dat de meeste mensen naar hun werk gingen op de fiets was ook overgewicht een kleiner probleem.

Jansen7
Jansen721 feb. 2023 - 8:04

Nee hoor niet vreemd, de mensen die in de file staan zijn in absolute getallen veel maar in relatie tot de beroepsbevolking met weinig. Een auto is handig als je kinderen moet wegbrengen en ophalen voor en na je werk.

Thuru
Thuru19 feb. 2023 - 20:45

Ik begrijp dat men een autoluwe stad wil maken. Aan andere kant is er soms geen andere optie dan de auto gebruiken. En deze word het dan wel lastig gemaakt.

2 Reacties
Zandb
Zandb20 feb. 2023 - 7:19

Thuru Dus omdat er geen goed OV is moeten we de auto wel gebruiken. Maar het gebruik van de auto staat een goed OV in de weg. Zoiets?

Jansen7
Jansen721 feb. 2023 - 8:11

@Zandb OV deskundigen zeggen al dat OV alleen onder bepaalde condities zin heeft, sterker nog ook in de Randstad wordt OV steeds meer geconcentreerd op corridors buiten een corridor heb je als Randstedeling pech, vooral 's avonds.

Jan Wijn
Jan Wijn19 feb. 2023 - 18:52

Het is voor mij genieten wanneer ik in de trein zit van Grachten stad naar Lampenstad bij de aanblik van al het blik in een rij op de A2. Al doen ze er dubbel zolang over, de meesten blijven ingeblikt kiezen om dagelijks vol ergernis in de rij te te staan.

1 Reactie
Jozias2
Jozias219 feb. 2023 - 20:21

@jan Op sommige routes en zeker van centrum naar centrum werkt de trein prima. Maar om elke twee weken met 13 kinderen van een voetbalteam de trein of bus te nemen naar een uitwedstrijd aan de rand van een ander dorp is weer minder handig.

Onlyjopy
Onlyjopy19 feb. 2023 - 18:22

Deze reactie is verwijderd

2 Reacties
A little bit of sunshine
A little bit of sunshine19 feb. 2023 - 22:44

@Onlyjopy, wij hadden vroeger gewoon zo'n 'beugel' waarmee je de Maxi-Cosi op de bagagedrager kon zetten. De bakfiets is gewoon een peperduur mode verschijnsel, iets voor de happy few. Tot het weer gewoon is geworden en er weer iets anders verzonnen wordt waarmee je je kunt onderscheiden van de rest.

DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2023 - 11:10

één kind vond ik wel genoeg en zodra hij kon zitten ging hij ook mee op de rug.

TinusJ
TinusJ19 feb. 2023 - 16:46

Het is makkelijk afgeven op forensende werknemers: het is de electorale minderheid en zijn alleen goed om belasting te betalen? Het probleem zit bij de werkgever: die vindt het cool om midden in Amsterdam, Utrecht en Den Haag te zitten. Vooral de overheid. Laat de werkgever maar de forensentax betalen! Daarnaast wilt oa gemeente Amsterdam vooral sociale huurwoningen voor mensen die -niet- in de stad werken en uitkering vangen. Dit artikel laat weer eens zien dat de arbeider niets te zoeken heeft bij 'links'.

1 Reactie
oproerkraaier
oproerkraaier19 feb. 2023 - 18:31

"Daarnaast wilt oa gemeente Amsterdam vooral sociale huurwoningen voor mensen die -niet- in de stad werken en uitkering vangen." En dit moeten we serieus nemen?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk19 feb. 2023 - 15:14

"ik geloof niet in complotten maar" en maar uitvluchten zoeken om te zeggen dat je geen complotdenker bent. Lachen om te zien hoe sommigen zich in allerlei bochten wringen om hun gedrag goed te praten terwijl ze datzelfde gedrag van een ander zeggen af te keuren.

pahan
pahan19 feb. 2023 - 14:54

Een van de zaken die na de lockdowns voor mij gebleven is, is het boodschappen thuis laten bezorgen. Ik hoef niet meer aan te sluiten en me te ergeren, alles netjes aan huis geleverd zonder impulsaankopen. Per saldo is het voor mij stukken goedkoper. Ik ben een regelmatig concertbezoeker, en het beeld wat Jole schetst is daar prachtig te zien. Iedereen probeert tegelijk door hetzelfde gaatje te rijden, staat dan vast en ik heb vrij recent nog iemand uitgelegd dat ik hem vrij makkelijk uit zijn auto kon trekken als hij zich niet zou gaan gedragen. Ik kwam uit het Gelredome van een evenement waar veel jonge kinderen waren, en door die stroom kids werd toch geprobeerd gas te geven. Stop, zet je motor uit, ontspan tien minuten en je kan op je gemak wegrijden. Bij winkels, hoe groot de parkeerplaatsen ook zijn, zie je altijd hetzelfde beeld. Tja. De gemeenschappelijke noemer, in dat opzicht ben ik het niet met de schrijver eens, zijn niet de auto's maar mensen.

2 Reacties
Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 17:32

"De gemeenschappelijke noemer, in dat opzicht ben ik het niet met de schrijver eens, zijn niet de auto's maar mensen." Eigenlijk zijn het de mensen IN de auto's, in wisselwerking met mensen te voet en/of op de (bak)fiets. "Stop, zet je motor uit,.." Nee, niets ervan, weg met dat ellendige blik, uit de stad ermee, nee beter nog uit de wereld ermee!!

Uw autistische duider
Uw autistische duider20 feb. 2023 - 7:28

@Andreas, ik mag dan autisme hebben, en ik weet niet hoe dat bij jou zit, maar 'verplaatsen in een ander' is niet één van je sterke punten geloof ik... Er zijn zoveel manieren om tóch een bijdrage aan het tegengaan van klimaatverandering to doen, maar als je die reduceert tot 'auto' dan zal je best gelijk hebben.

Uw autistische duider
Uw autistische duider19 feb. 2023 - 14:39

Als ik dichter bij mijn werk moet gaan wonen, dan kan ik mijn plattelandswoning met uitzicht op de weilanden inruilen voor 3-hoog achter in een portiekflat. Heb ik daar zin in? Nee. Als ik het openbaar vervoer zou nemen (met de huidige dienstregeling) dan ben ik ruim twee keer zo lang onderweg, althans heen, want als ik terug ga naar huis en ik haal mijn dochter eerst van school, dan ben ik drie keer zo lang onderweg. Ook geen zin in. M.a.w., als het OV nou wat beter geregeld zou zijn, dan zou ik daar zeker gebruik van maken, maar helaas. Als ik echter vrouw zou worden, dan maak ik minder kilometers, volgens @DanielleDefoe tenminste. Misschien dat maar eens overwegen...

2 Reacties
Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 17:36

Zeg dan gewoon direct dat je een verstokte autorijder bent die geen rekening kan en wil houden met de rest van de wereld en die verandering bovendien ziet als een bedreiging.

Uw autistische duider
Uw autistische duider20 feb. 2023 - 7:23

Nou Andreas, als jij daar blij van wordt dan wil ik mijzelf best een 'verstokte autorijder' noemen. Gelukkig sta ik, buiten die auto (althans volgens jou) eigenlijk best wel open voor verandering, maar daar gaat het hier niet specifiek om.

PGS
PGS19 feb. 2023 - 13:52

Het blijft een vreemd idee dat mensen er bewust voor kiezen om ver van hun werk te gaan wonen. Het is eerder zo dat mensen steeds verder van hun woonplaats moeten gaan werken. Door baanverlies of reorganisaties moeten mensen noodgedwongen met de auto gaan. Mijn vrouw kon eerst op de fiets naar haar werk. Door overname van het bedrijf moest zij verplicht naar Amsterdam gaan om te werken. Of een andere baan zoeken. Na een half jaar toch ander werk kunnen vinden. En zo met vele anderen. Daarnaast is buiten de randstad het OV geen echte optie. In menig randstedelijk stad heb je een ruime keuze uit bus, tram, metro of trein. Ga in de provincie kijken en dan zie je dat het OV dermate is uitgekleed dat het geen aantrekkelijk optie is om de auto te laten staan. Het is goed om na te denken over alternatieven maar ga nu niet roepen dat mensen bewust er voor gekozen hebben om ver van hun werk te gaan wonen.

1 Reactie
Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 16:32

@PGS: je hebt helemaal gelijk. Het is het denken van mensen die al gesetteld zijn en geen jong volwassen kids hebben die een woning aan het zoeken zijn en steeds verder van de Randstad en de banen moeten weg wonen.

henk-alexander
henk-alexander19 feb. 2023 - 12:34

'(...) Als we het probleem willen veranderen moeten we zorgen dat de auto zoveel mogelijk overbodig wordt. Door goed openbaar vervoer maar ook door steden anders in te richten.' Met een eigen EV kunnen mensen zich zonder morele druk verplaatsen waardoor meer files ontstaan en een keten van 'mobility hubs' in de bebouwde kom. Dus 'goed openbaar vervoer'(i.e. niet-fossiel en gratis) om dit probleem op te lossen.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 14:41

Er zit ook geen lijn in de aanpak van vervoersarmoede. Dat kan ook gewoon onwil zijn natuurlijk. Iedere Nederlander een auto en rijden maar is wel zo makkelijk. https://stadszaken.nl/artikel/4902/nauwelijks-lijn-in-aanpak-mobiliteitsarmoede

BasTrom
BasTrom19 feb. 2023 - 12:27

Ik weet niet of je het stukje zelf hebt geschreven, maar die verkeerslichten in Groningen is niet experimenteel maar standaard. Overigens zie je dat op meer plekken, maar omdat ze daar minder fietsen hebben, met voetgangers. Daar ook is het een sport om automobilisten te belemmeren gebruik te maken van bepaalde wegen en dan wordt het op wegen waar ze nog wel kunnen rijden....ja; erg druk. Of vrij domme oplossingen om fietsen overal voorrang te geven en de automobilisten moeten vaak wel in de stad zijn, omdat openbaar vervoer geen optie is en de woningen in de stad onbetaalbaar zijn. Bovendien als je sociale leven zich voornamelijk op het platteland bevindt, moet je vaak nog steeds een auto hebben. In die tijd dat iedereen zijn sociale leven gaat bedrijven, rijdt er minder openbaar vervoer.

Wimtel
Wimtel19 feb. 2023 - 12:07

"Mensen kiezen er zelf voor om ver van hun werk te wonen" Die keuze wordt je wel opgedrongen. Je werkgever gaat failliet, of reorganiseert en je raakt je baan kwijt. Je moet toch je hypotheek of huur en andere lasten blijven betalen. Als er dan werk een uur verderop is, dan pak je die baan. Verhuis je vanuit sociale huur naar nieuwe sociale huur, dan weet je bijna zeker dat je meer huur gaat betalen. Er moet ook wel een woning beschikbaar zijn natuurlijk. Verhuis je van koop naar koop, dan zit je in ieder geval vast aan overdrachtsbelasting en kosten bij de notaris. Voor beide gevallen heb je ook nog de kosten voor de verhuizing zelf. Dichter bij je nieuwe werk gaan wonen is makkelijk gezegd dan gedaan.

1 Reactie
Jansen7
Jansen719 feb. 2023 - 16:34

Inderdaad, we kunnen de normen van het UWV erbij pakken. Mag je weigeren om op een baan te solliciteren omdat de afstand te ver is zonder gekort te worden op je uitkering?

Frans Akkermans3
Frans Akkermans319 feb. 2023 - 11:51

Ik denk dat er nog veel mensen in grote steden wonen die hun auto ook gebruiken om in het weekend naar de camping te gaan of op vakantie naar het buitenland of andere vormen van recreatie. Je moet het openbaar vervoer wel in het kwadraat verbeteren om dat autovervoer overbodig te maken. Ondertussen zie ik in de buitengebieden al heel lang veel lege bussen rijden.

de passie preker
de passie preker19 feb. 2023 - 11:44

Als Amsterdam het ov wil verbeteren moeten ze vandaag besluiten om een oost west metro te bouwen , zelfs als ze dat vandaag nog zouden doen duurt het nog 30-40 haar voordat die er ook komt. Ondertussen is de kleine geprivileerde elite (Franscisco en enkele joopers) die op 15 minuten lopen van werk kan wonen weer vanuit hun ivoren toren de gewone man/vrouw/anders aan het afzeiken. De Amsterdamse elite en politiek komt niet verder dan automobilisten pesten zonder met een echt alternatief te komen . Het klimaat en de planeet schiet er al helemaal niets mee op, alleen het eigen ego is weer gestreeld.

3 Reacties
r v b
r v b19 feb. 2023 - 13:20

Van automobilisten pesten is nog nooit sprake geweest in Nederland. Wel is er sprake dat automobilisten minder privileges krijgen, en niet aloles wordt afgestemd op de automobilist. Eindelijk wordt er ook eens rekening gehouden met de niet-automobilisten.

JumpinJack
JumpinJack19 feb. 2023 - 14:27

@rvb Laat me even raden, jij werkt niet?

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk19 feb. 2023 - 15:18

Amsterdam en metrotunnels aanleggen is tot nog toe geen goede combinatie geweest door de grote weerstand tegen de aanleg ervan. Dus voorlopig komt er geen oostwestlijn.

Pogingtotratio
Pogingtotratio19 feb. 2023 - 11:42

Ik denk dat je onderscheid moet maken tussen automobiliteit IN en NAAR de stad. In de stad zoveel mogelijk beperken (dit gebeurt natuurlijk als via parkeertarieven, vergunningstelsels), naar de stad door middel van goed openbaar vervoer faciliteren dat automobilisten de stad niet inrijden. Voorbeeld is Rotterdam: wanneer je met de auto uit de polder komt parkeer je bij de Kralingse Zoom en neemt de metro. Parkeren is dan nog gratis ook! Het idee van de 15 minuten stad staat leuk op papier (of niet), maar is uiteraard in de nabije toekomst nauwelijks realiseerbaar. Er moet te veel veranderen tegen hoge kosten. Iets anders, en dit is een vraag aan jou Han: Hoe zie je het idee van de 15 minuten stad in relatie tot het idee van globalisering, beide moderne begrippen? Ik bedoel: aan de ene kant de hele wereld, aan de andere kant je leefwereld begrensd op 15 minuten. Zonder hier woorden als drang of dwang te willen gebruiken (ik schreeuw geen moord en brand vanwege eventuele dictatuur), in mijn optiek wringt het qua gedachtengoed.

5 Reacties
r v b
r v b19 feb. 2023 - 13:21

gratis parkeren bestaat niet, die plaatsen worden betaald door de niet-automobilisten. Hoog tijd dat er overal betaald moet worden voor het neerzetten van auto's in de openbare ruimte.

PGS
PGS19 feb. 2023 - 13:46

@ RVB Op zich heb je een punt dat gratis parkeren niet bestaat. Maar dit principe wordt overal toegepast. Het salderen van zonnepanelen wordt door alle belastingbetalers opgebracht. Dus vooral door iedereen die geen zonnepaneel heeft. Het electrisch rijden wordt ook betaald door elke automobilist die niet electrisch rijdt. Kennelijk is dat geen probleem maar gratis parkeren wel.

Jozias2
Jozias219 feb. 2023 - 14:39

@rvb Die auto staat altijd ergens. Of dat nu in de eigen wijk voor de deur is, bij de supermarkt, op het werk of bij een parkeerplaats als je naar de stad gaat. Als je overal moet betalen kun je net zo goed een belasting heffen op het bezit. En laten we dat nu al hebben in de vorm van motorrijtuigenbelasting. Die belasting is meer dan de kosten voor het aanleggen en onderhouden van de infrastructuur incl parkeerplaatsen. Het wordt dus inderdaad niet gratis maar je hoeft niet meer dubbel te betalen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 15:57

[Die auto staat altijd ergens.] Het probleem in een notedop.

Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 17:54

"Ik bedoel: aan de ene kant de hele wereld, aan de andere kant je leefwereld begrensd op 15 minuten." Dat is dus het grote achterliggende probleem: "de hele wereld" is gewoon niet meer haalbaar, en het zal dan aanpassen worden aan de nieuwe realiteit. Rechtse partijen als VVD en consorten zullen dat gegeven negeren, tot het te laat is natuurlijk.

Gerygrr
Gerygrr19 feb. 2023 - 11:37

Sinds er woningnood is in de steden is er verhuisd naar goedkopere huizen erbuiten. De groei van Nieuwegein en Houten bij Utrecht kwam doordat het even duur was in de optelsom auto met reiskostenvergoeding plus huis met ruimte in nieuwbouw tegenover de hoge hypotheeklasten voor oud huisje en fietsen in de stad. Er had al jaren geleden ingegrepen kunnen worden door de reiskostenvergoeding af te schaffen. Wonen in de stad is relatief veel duurder en door veel in armoede levende inwoners moeten de gemeentelijke belastingen ook nog eens krankzinnig hoog worden en de parkeervergunningen zijn eveneens niet op te brengen. Het Rijk schuift alle problemen af op de gemeenten, terwijl zijzelf niet de principiële besluiten nemen.

Adaestuo
Adaestuo19 feb. 2023 - 11:35

Een vrijwel verzwegen kwestie waar het gaat om auto's, is hoe schrikbarend veel openbare ruimte we kwijt zijn aan geparkeerde en rijdende auto's. Nog een andere kwestie, eentje in snel groeiende opkomst, is het autoluw of zelfs autovrij maken van de binnenstad, met als gevolg dat er een toename van autoverkeer ontstaat op wegen en in straten van buitenwijken die al langer als verkeersriool worden gebruikt. Dat is qua veiligheid niet bevorderlijk maar de leefbaarheid in de betreffende woonomgevingen gaat ook nog verder achteruit en de uitstoot van fijnstoffen neemt daar verder toe.

LaBou
LaBou 19 feb. 2023 - 11:22

"Door goed openbaar vervoer maar ook door steden anders in te richten. Het idee van de 15 minuten stad is er op gericht dat alles wat je nodig hebt binnen een kwartier lopen of fietsen bereikbaar is. Het betekent bijvoorbeeld dat je geen grote winkelcentra of ziekenhuiscomplexen meer bouwt aan de randen maar winkels en voorzieningen over de stad verspreidt." Kortom, ouderwets wordt weer nieuwerwets. Want vroeger was de buurtwinkel de standaard.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe20 feb. 2023 - 11:32

Behalve voor ambulances zou bereikbaar binnen een uur voldoende moeten zijn.

Kit2
Kit219 feb. 2023 - 11:13

De auto's de stad uit .. best trouwens hoor, ik zie niet in waarom je in de stad zo'n ding nodig hebt, maar daar gaat het hier niet om. Kijk, ook die vieze buitenlanders moeten de stad uit, toeristen weet U wel. Dan ook gelijk de hoerententen weg, dat trekt mensen aan die niet van 'mijn' soort zijn. Ook even tegen de wappies, ik wist niet dat ze er nog waren, maar goed dan, die denken niet zoals wij. Weg met ze. Bakfietsen, bah, dat staat me in de weg. Boeren moeten we niet hebben hier, bah, en eigenlijk ook mensen die iets anders denken dan wij. Eigenlijk moet de stad leeg, zodat alleen ik er ben en een groepje mensen die precies zo denken als ik. Mijn soort. Die gedachtengang begint me bekend voor te komen.

6 Reacties
Gimli1955
Gimli195519 feb. 2023 - 13:17

@Kit2 Het lijkt op de functie elders. Politici zijn net mensen en mensen zijn een kei in het oplossen van andermans problemen. Als anderen maar doen wat ze zeggen, dan komt alles wel goed. Zo wordt de democratie afgebroken, wordt de eID en eMunt ingevoerd, de 15 minuten steden en in de nabije toekomst gezicht herkenning controle in de buitenruimte. De belofte is dat het minder files en veiligheid vergroot. Terwijl het in werkelijkheid de staat of gemeente extra poen op levert. Het gescheiden afval ophalen levert de burger meer werk op en kost ook nog eens meer. Sluit iedereen met een afwijkende mening of standpunt uit, en alle problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Gezien de opstapeling van fundamentele problemen in de huidige tijd, werkt de aanpak van de huidige machthebbers niet, en nog meer van hetzelfde zal het ook niet oplossen. Het is het zoveelste nieuwe ballonnetje wat opgelaten wordt door "links".

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk19 feb. 2023 - 15:22

Je bedoelt een eigen bubbel creëren.

Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 18:02

"Eigenlijk moet de stad leeg, zodat alleen ik er ben en een groepje mensen die precies zo denken als ik." Nou... laten we beginnen met mensen die alles tot in den treure doortrekken tot in het negatieve en zelf niet met reële oplossingen komen... @Kit2?

Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 18:08

"Die gedachtengang begint me bekend voor te komen." Yep, dat heet Forumland. Echt iets voor conservatieve, rechtse anti-denkers die in alles een bedreiging voor hun luxe leventje zien. Ik hoop wel dat Forumland op een geschikte locatie wordt gesticht, bijvoorbeeld in de Nieuwerkerkse polder.

Gimli1955
Gimli195519 feb. 2023 - 21:48

@Andreas4 Het lijkt eerder op Grachtenland, waar de deugmensen wonen met hun woke ideeën en hun gender problematiek. Die zijn over het algemeen "links" en proberen anderen iets op te leggen met gender neutrale toiletten in musea en hebben last van de zon, want dan smelten ze als sneeuwvlokjes, die gekwetst worden door de werkelijkheid.

Greendutch
Greendutch19 feb. 2023 - 23:10

iedereen mag eigen ergernissen hebben, daarover hoef je je niet te ergeren

Pindaklaas
Pindaklaas19 feb. 2023 - 11:06

Als het OV goed zou zijn zou ik mijn auto echt vaker laten staan, maar op het platteland hier, is het onmogelijk leven als je geen auto hebt. Dan pak je toch de fiets kan je dan zeggen, maar ook dat is, voor mij in ieder geval, geen optie.

2 Reacties
Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 18:12

Op zich hoeft dat geen probleem te zijn, zolang je maar bereid bent over te stappen op OV vanaf de stadsrand of vanaf het eerste de beste OV station. Natuurlijk duurt het nog tientallen jaren voordat zoiets mogelijk wordt. Dus tot die tijd blijft het bij wishful thinking en EV's.

Pindaklaas
Pindaklaas20 feb. 2023 - 7:28

Daar zou ik geen moeite mee hebben, maar de stad waar we onze boodschappen halen , heeft jaren geleden het transferium opgedoekt, en het openbaar vervoer dat er is, heeft geen haltes aan de rand van de stad. Sterker, het station met bussen ligt bij het treinstation, en dat ligt tegen het centrum aan.

Volrin
Volrin19 feb. 2023 - 10:59

"Er kwam een deskundige aan het woord: "Mensen kiezen er zelf voor om ver van hun werk te wonen. Een uur rijden van je huis naar je werk vinden we tegenwoordig allemaal acceptabel." Ik weet niet wat voor deskundige dat was, maar dat is echt onzin. Ik zou graag dichter bij mijn werk wonen maar er is vrijwel niks beschikbaar en/of betaalbaar.

6 Reacties
JumpinJack
JumpinJack19 feb. 2023 - 11:07

Inderdaad, de auteur woont in Rotterdam waar het OV veel beter en frequenter is dan in de provincie.

Martin van der Linde
Martin van der Linde19 feb. 2023 - 11:13

Volrin, je zou ander werk kunnen overwegen. Wat weegt het zwaarst?

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 feb. 2023 - 14:17

Het is al meer dan een halve eeuw bekend dat mensen bereid zijn ongeveer een uur te reizen naar hun werk. Zo namen de afstanden tussen wonen en werken geleidelijk aan toe narmate het vervoer sneller werd, en die trend zet zich nog wel even voort. Mensen in de Randstad reizen over het algemeen iets minder kilometers naar hun werk dan daarbuiten. Mannen maken de meeste kilometers.

PGS
PGS19 feb. 2023 - 21:41

Er was zelfs een minister in Rutte 3 die luid verkondigde dat mensen bereid moesten zijn tot 1 uur te moeten reizen als dat betekent dat zij aan het werk komen of blijven. Dus wat is het nu ?

Volrin
Volrin20 feb. 2023 - 5:06

@Martin van der Linde "Volrin, je zou ander werk kunnen overwegen. Wat weegt het zwaarst?" Beschikbaarheid van werk o.a.

Volrin
Volrin20 feb. 2023 - 5:06

Voor de duidelijkheid, ik reis met het OV.

Greendutch
Greendutch19 feb. 2023 - 10:42

er is wel een trend gaande onder stadsontwikkelaars om de ruimte anders, meer leefbaar in te richten: geen auto’s maar fietsen[voorzieningen] in de steden. een paar decennia geleden hebben we ook de Hummers verboden en uit dit land verbannen die een straatbreedte in beslag namen. er zijn straten zonder bomen in dit land om parkeerplaatsen te maken? Hoe fijn zou het zijn als elke straat fruit en notenbomen had als aanvulling voor de voedselvoorziening die een probleem kan gaan worden. bovendien zou gestimuleerd kunnen worden om max. 15/30 minuten van je werk te gaan wonen. heb ik altijd gedaan, de tijd die je overhoudt om met familie door te brengen en/of leuke dingen te doen is een geweldige compensatie. er zou een belasting ingesteld kunnen worden op hoeveel ruimte men in beslag neemt: hoe groter je huis en tuin > hoe hoger de belasting p.m2 hoe groter je auto in omvang/oppervlakte > extra belasting hoe breder je fiets/brommer/motor > hoe meer belasting je betaald dit allemaal in een land ter grootte van een postzegel dat door bijna 20miljoen mensen gedeeld moet worden maar ja dan willen de wappies natuurlijk allemaal met een Hummer 100km van hun werk in een [stads]boerderij wonen en 80 km omrijden -onderweg van werk naar huis- om een vette hap te scoren of kamille en lavendelzakjes te vullen voordat ze piano gaan spelen

5 Reacties
Pogingtotratio
Pogingtotratio19 feb. 2023 - 11:11

Grootte van onroerend goed en auto's bepaalt al in hoge mate de hoogte van de belastingheffing. Breedte van fiets, bromfiets of motor: gezien de geweldige verschillen die hier bestaan (maar niet heus) een uitmuntend idee voor vaststelling van de hoogte van de belastingheffing! Fruit- en notenbomen in iedere straat als aanvulling op de voedselvoorziening: het lijkt wel een opstel van een 12-jarige "Als ik de koning(in) was". Ik dacht dat wappies alleen rechts waren...

henk-alexander
henk-alexander19 feb. 2023 - 12:36

'(...) er zou een belasting ingesteld kunnen worden op hoeveel ruimte men in beslag neemt:' Ook grote schoenmaten belasten?

Gimli1955
Gimli195519 feb. 2023 - 13:23

Zo lang de voordelen van de 15 minuten steden nog niet zijn uitgevoerd, zijn die beloftes leeg en nietszeggend. Het is het kip en het ei geval. De beloftes van de overheid geeft te denken, en de ervaring uit het verleden zijn een zekerheid van de toekomst. Er zijn geen woningen en werk, er is geen infra structuur om het mogelijk te maken, er is meer dan het leven in de stad. Ik ken geen wappies die een Hummer bezitten, of in een boerderij wonen. Kom eens met bruikbare voorbeelden en Het heffen van belastingen lost niets op. Het levert de staat alleen een hoop meer geld op. Door meer belasting te heffen, wordt er geen huis extra gebouwd, of blijft er een EHBO in de periferie open.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk19 feb. 2023 - 15:26

"kk dacht dat wappies alleen rechts waren" zo zie je maar

Andreas4
Andreas419 feb. 2023 - 18:22

@Poging "Ik dacht dat wappies alleen rechts waren..." Je hebt wappies, je hebt dromers en je hebt cynische (anti-alles) zeikerds. Wappies zijn een stuk schadelijker en cynische zeikerds alleen maar irritant. Ik heb liever dromers, bijvoorbeeld over fruitbomen in de straat.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman19 feb. 2023 - 10:21

Deze reactie is verwijderd