Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De nieuwe marketingtruc van McDonalds

  •  
28-10-2013
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
362 keer bekeken
  •  
happymeal_01.jpg
Fastfoodketen gaat stap verder in kindermarketing...geen speeltjes meer bij een Happy Meal, maar kinderboeken
Kinderen staan ervoor in de rij: het beroemde Happy Meal van MCDonalds. De spannende rode doos met een hamburger, friet en natuurlijk de cadeautjes is misschien wel een van de bekendste handelsmerken van de fastfoodketen. Maar langzaam begint de inhoud van de kartonnen doos te veranderen. Zo zitten er steeds vaker worteltjes of snoeptomaatjes in de doos en kunnen kinderen kiezen voor knijpfruit en fruitsmoothies in plaats van Cola en Chocomel. En nu gaat de fastfoodketen nóg een stapje verder: in Amerika gaat McDonalds vanaf 1 november de cadeautjes bij de Happy Meals vervangen door … boeken.
‘Om kinderen meer aan het lezen te krijgen’ gaat McDonalds nu in plaats van speelgoed zo’n 20 miljoen boeken bij de Happy Meals weggeven. En dat is een verwarrende zet. Aan de ene kant klinkt het als een nobel plan. Kinderen lezen steeds minder en omdat ze wel massaal naar McDonalds gaan, is het natuurlijk dé plek om ze voor een goed boek te interesseren. Maar de actie van de hamburgergigant krijgt ook kritiek. De pressiegroep ‘Corporate Accountability International’ vindt dat het bedrijf er goodwill mee probeert te krijgen die het niet verdient. In hun ogen probeert MC Donalds een wit voetje te halen bij ouders en gezondheidsadvocaten die willen dat het bedrijf stopt met kindermarketing. Al jaren probeert McDonalds een gezonder imago te krijgen bij het grote publiek, onder andere door meer fruit en groente bij de Happy Meals aan te bieden. Toch blijft het bedrijf op felle kritiek stuiten. De directeur van de pressiegroep die bezwaar maakt is Sara Deon. In een interview met AVB News zegt ze:
Door hun merk te associëren met de sfeer van gezond eten en bewust leven, nemen ze kinderen en hun ouders in de maling. Zij gaan geloven dat McDonalds het beste met ze voor heeft. Deze actie is duidelijk een reactie op de groeiende druk van ouders en gezondheidsdeskundigen om geen marketing op kinderen toe te passen. aar dit is niet de verandering die ouders en deskundigen voor ogen hebben.
McDonalds trekt zich vooralsnog weinig van de kritiek aan en heeft zelfs al een Happy Meal boekenprogramma voor 2015 op de rol staan. Daarnaast kunnen kopers van een Happy Meal elke maand een nieuw e-book via de McDonalds app downloaden. Dat project is in Nederland onlangs ook van start gegaan. Volgens Debbie de Wagenaar van McDonald’s Nederland, worden kinderen via de digitale boeken “op een speelse wijze gestimuleerd om te lezen”. Daarmee wil het bedrijf een educatieve bijdrage leveren. “Hoe meer toegang kinderen hebben tot goede boeken, des te slimmer en gelukkiger ze zijn”, staat op de site waar de e-books gedownload kunnen worden. Daarvoor moet je dan natuurlijk wel eerst een Happy Meal kopen, want daar staat de qr code op waarmee je de boeken kunt bekijken. De boeken in Amerika gaan vooral over gezonder leven en eten, geen hoogwaardige kinderliteratuur dus. Een van de boekjes heeft de titel ‘The goat who ate everything’ en gaat over een geit die leert gezonder te eten. De vraag is nu of een aanbieder van ongezond voedsel op die manier moet gaan voorlichten gezonder te gaan leven. Of zoals een criticus in Amerika zei:
RTEmagicC_geit.png
Je gaat in een pakje sigaretten toch ook geen boekje met fitnesstips geven?
CC foto: Peter Zaki

Meer over:

leven, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor