Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De les van Rutte en Woelders: intimidatie loont

  •  
29-07-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
4451 keer bekeken
  •  
ANP-451357934

De boeren zijn in dit land niet de enigen met toegang tot zwaar materieel.

Sjaak van der Tak, voorzitter van de allergrootste boerenorganisatie LTO, schuift toch bij bemiddelaar Johan Remkes aan tafel. Hij zal daar ook premier Rutte aantreffen, die telefonisch toezegde dat er 'geen taboes' zijn. Dit kan maar één ding betekenen: alles staat ter discussie. Ook de plannen, de normen en de deadlines van het kabinet rond de stikstofproblematiek.

Hieruit blijkt dat het storten van asbest, het stichten van bermbranden en het bezetten van snelwegen resultaat opleveren. Intimidatie loont. 

Bij Op1 legde superwout Willem Woelders uit hoe dit kwam. Dat zit zo: als organisatoren een manifestatie aanmelden, dan kunnen er van tevoren afspraken worden gemaakt. Ook stelt het lokale gezag de grenzen vast. In dat geval weet de politie hoeveel inzet nodig is om die afspraken af te dwingen en desnoods de ME erbij te halen. De onsportieve boeren echter doen dat niet. Zij overleggen op besloten Telegramgroepjes waarbij ze steeds van kanaal wisselen. Je weet als politie vooraf niet waar ze zullen verschijnen met hoeveel en wat er dan gebeurt. Vandaar dat zij vrij spel hadden. Maar er werd heus opgespoord…

Dit is een belangrijke les voor andere actievoerders in Nederland. Wil je succes hebben, kondig dan niets aan maar verras politie en burgemeesters. Zorg ervoor dat je organisaties nooit officieel in verband kunnen worden gebracht met wat je onderneemt. Zet de boel klem. Bedreig personen, instanties en bedrijven die de gevolgen van je acties teniet kunnen doen zoals aannemers die rotzooi op komen ruimen. Donderdagavond verscheen op de televisie een onherkenbaar gemaakte MKB-er in beeld, die als de dood was voor wat hem kon overkomen nadat was onthuld dat hij betrokken was bij een schoonmaakactie op een snelweg. Hij werd van boerenzijde zwaar bedreigd. 

Hoe gaat dat tegenwoordig? Rijkswaterstaat heeft niet alleen ingenieurs wegbezuinigd maar ook heel veel uitvoerend personeel. Die kan een weg al lang niet meer zelf schoonmaken. De dienst schakelt daarvoor een aannemer in die het echte werk blijkbaar laat doen door een onderaannemer. Dat was de bedreigde MKB'er die zich maar een éénpitter noemde en benadrukte dat hij toch heus meteen was vertrokken toen hij ontdekte dat het niet om de gevolgen van een ongeluk ging maar om afval, door boerenactievoerders gestort. Zulke angst wil je zaaien. Zulke effecten wil je scoren als je van de boeren en Woelders leert. Een beetje Camorra'tje spelen, een beetje de 'Ndrangetha uithangen

Nu denken jullie, waarde lezers, natuurlijk in eerste instantie aan Extinction Rebellion, Lekker Dier en vergelijkbare activistische organisaties. Maar er zijn veel grotere delen van de bevolking voor wie de lessen van Rutte en Woelders van het grootste belang zijn. Het kabinet heeft al laten weten dat het ingewikkeld is op korte termijn de megawinsten van bedrijven als Shell extra te belasten omdat die niet het gevolg zijn van koen zaken doen maar van de omstandigheden. In het Verenigd Koninkrijk doen ze dat wel. Hier lukt dat niet. Ondertussen heeft het NIBUD uitgerekend dat door de gestegen energietarieven een derde van de Nederlandse huishoudens met de rug tegen de muur wordt geduwd.

Onder deze omstandigheden is er maar één remedie: inflatiecorrectie, loonsverhogingen: niet van een paar procentjes maar van tien procent om het ontwrichtende koopkrachtverlies te compenseren nu de regering weinig tot niets tegen de inflatie doet.

Stakingen zijn waarschijnlijk niet voldoende. Men zal andere actievormen te voorschijn moeten halen zoals de bijkans vergeten bedrijfsbezetting. Heel wat werknemers hebben toegang tot rollend materiaal dat niet voor trekkers hoeft onder te doen, met name in de logistiek en de bouw. Boze chauffeurs kunnen met stadsbussen heel aardig de snelweg blokkeren om vervolgens een braai te houden. Een rijtje sloopkogels voor het stadhuis levert intimiderende plaatjes op. De vrachtwagen kan een geduchte verschijning zijn, vooral als je hem met ijzeren platen een beetje pantsert. Bedrijfsbezetters krijgen vaak toegang tot afval dat zich op hinderlijke plekken laat dumpen. 

Wezenlijk: laat dit allemaal niet linken aan vakbonden. Bereid je achter de schermen voor op Telegramgroepen en het Darkweb. Stakingsbrekers weet je altijd te vinden. Die krijgen mail. 

Jullie zeggen: de mensen met eelt op hun handen moeten de kastanjes uit het vuur halen voor de kantoorpikken, de laptopgeiten en zij die zich niet in die twee categorieën wensen te laten onderbrengen. Dat is al twee eeuwen de makke van de sociale strijd. Je mag niet verwachten dat ik daar in de vroege ochtend een oplossing voor vind. Slechts één goede raad: laat je op grond van dit soort feiten niet door de tegenstander uit elkaar spelen. Het gaat erom met je geliefden overeind te  blijven in deze barre tijd. 

Het zal niet helemaal zonder slachtoffers gaan. Er zullen zeker arrestaties volgen. Er komen strijders in het cachot. Daar maak je helden en martelaren van. 

Voor je het weet, zit je met de premier zelf als bemiddelaar om tafel: volledige inflatiecorrectie, prijsbeheersing, oorlogswinstbelasting voor wie extreem van de huidige noodsituatie profiteert.

Als de boeren het mogen, mag iedereen het. Of niet soms? Of NIET soms? 

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (86)

Frans Akkermans3
Frans Akkermans330 jul. 2022 - 19:12

Elke sociale wetenschapper leert tijdens zijn studie dat het creëren van trammelant, onrust, de zaken ontregelen, voor druk op de ketel zorgt en je kansen dat er naar je wordt geluisterd alleen maar toeneemt. En dat weet ook elke activist. En actievoeren is gewoon een synoniem voor ontwrichten. De mate waarin acties de maatschappij weten te ontwrichten verschilt maar ze komen wel op hetzelfde neer. Een staking is net zo goed ontwrichtend als een protest tegen Zwarte Piet. Maar voor boerenprotesten bestaat veel meer begrip en sympathie dan voor klimaatacties en ze zijn veel massaler. Dus worden ze door de overheid en de politie dan ook verschillend bejegend. Dat deugt niet maar het is realiteit. Links komt momenteel niet veel verder dan het roepen om law and order maar heeft verder ook niets te bieden en realiseert zich niet wat er op het spel staat. Peter Breedveld schrijft: "Nederland zucht onder een fascistisch terreurbewind en nóg speelt de pers het klaar om te blijven spreken van “boerenprotesten”. Dat soort retoriek zal er hier wel ingaan als gods woord in een ouderling maar het is een duiding van likmevestje.

4 Reacties
Mohawk2
Mohawk231 jul. 2022 - 2:28

"duiding van likmevestje" Reuze benieuwd naar jouw duiding dan!

Zandb
Zandb31 jul. 2022 - 6:25

Frans Mooie woorden hoor, daar niet van. Maar het is weinig meer dan recht praten wat krom is. Een zin als "De mate waarin acties de maatschappij weten te ontwrichten verschilt maar ze komen wel op hetzelfde neer.", mag daar een voorbeeld van zijn. Het gaat immers nou juist om het antwoord op de vraag, welke vormen van ontwrichting je waarom niet of wel accepteert. 'Links' (?) roept niet op tot "law and order" maar tot een op z'n minst consequent toepassen van wet- en regelgeving. En voor zo'n standpunt is het niet beslist noodzakelijk dat je een oplossing hebt voor de problemen.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans331 jul. 2022 - 18:11

@Mohawk2 In Nederland is geen sprake van een fascistisch terreurbewind. Het is geen 40-45 meer.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans331 jul. 2022 - 18:23

@Zandbergen Ik ben het met u eens. Je moet nagaan welke ontwrichting wel of niet acceptabel is en dat zal van je politieke standpunt afhangen. Maar het gaat wel om ontwrichting, of ze nu revolutionair of reactionair bedoeld is. Dat links vooral om law en order vraagt baseer ik op de vaak ongenuanceerde reacties en columns die ik hier lees. Maar eigenlijk is dat het standpunt van alle middenpartijen.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans330 jul. 2022 - 19:12

Elke sociale wetenschapper leert tijdens zijn studie dat het creëren van trammelant, onrust, de zaken ontregelen, voor druk op de ketel zorgt en je kansen dat er naar je wordt geluisterd alleen maar toeneemt. En dat weet ook elke activist. En actievoeren is gewoon een synoniem voor ontwrichten. De mate waarin acties de maatschappij weten te ontwrichten verschilt maar ze komen wel op hetzelfde neer. Een staking is net zo goed ontwrichtend als een protest tegen Zwarte Piet. Maar voor boerenprotesten bestaat veel meer begrip en sympathie dan voor klimaatacties en ze zijn veel massaler. Dus worden ze door de overheid en de politie dan ook verschillend bejegend. Dat deugt niet maar het is realiteit. Links komt momenteel niet veel verder dan het roepen om law and order maar heeft verder ook niets te bieden en realiseert zich niet wat er op het spel staat. Peter Breedveld schrijft: "Nederland zucht onder een fascistisch terreurbewind en nóg speelt de pers het klaar om te blijven spreken van “boerenprotesten”. Dat soort retoriek zal er hier wel ingaan als gods woord in een ouderling maar het is een duiding van likmevestje.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen31 jul. 2022 - 9:51

En dat er meer begrip is voor de boerenprotesten dan voor klimaatacties geeft aan hoe dom heel veel mensen zijn.

Gio Servas
Gio Servas30 jul. 2022 - 16:09

Probleem is dat het niet alleen de boeren zijn, maar ook burgers. Juist om de issues die jij aangeeft wordt elk protest tegen de terroristen in Den Haag aangegrepen om het algemene ongenoegen te uiten. Bij ons in het dorp ook, om de paar meter een Blauw-Wit-Rode vlag, prachtig die eensgezindheid. Maar natuurlijk begrijpen VVDers er niets van. Wat de boeren doen gaat wel ver, maar vergelijk het met je kind een reprimande geven. Elke keer als het niet luistert, verhef je je stem totdat je schreeuwt. Nu lijken de meeste politici meer op geestelijk gestoorde bijna dove kinderen dan op weldenkende mensen, dus zullen de acties ook steeds harder moeten, ik kan mij niet voorstellen dat Lekker dier en Extinction Rebelion dat ook niet zouden doen als ze konden...

1 Reactie
Zandb
Zandb31 jul. 2022 - 6:31

Gio Dus de verhouding politiek-burger is die van ouder-kind? Nou ik dacht het niet: Kinderen kunnen hun ouders niet kiezen. In Den Haag zitten volgens u terroristen? Het zal wel maar wie heeft die 'benoemd' dan?

Halas
Halas30 jul. 2022 - 15:44

De les van de boeren: Doe eerst als kabinet je huiswerk eens goed en bestudeer alle rapporten ipv alleen die, die je uitkomen onder druk van vileine progressievelingen, die een heel andere agenda hebben. Waarom is Klaver eigenlijk zo stil? Iets te verbergen?

4 Reacties
vdbemt
vdbemt30 jul. 2022 - 18:32

Zo kun je iedereen erbij halen

vdbemt
vdbemt30 jul. 2022 - 18:35

....erbij halen, die geen enkele verantwoordelijkheid heeft in een kwestie. Slaat totaal nergens op. De regering heeft een klimaat/natuuropdracht. Omdat eerdere kabinetten Rutte dat hebben laten versloffen, is die nu des te moeilijker. Hun aanpak is (nog steeds) niet geweldig. Daar heeft Klaver toch niks mee te maken!!!

Mohawk2
Mohawk231 jul. 2022 - 2:34

Zit Klaver in dit Kabinet? Of in een van de vorige Kabinetten? Heeft Klaver ooit aan de wieg gestaan van de stikstofwetgeving waarvan de rechter heeft gezegd dat "Rutte" er zich aan moet houden? Wat heeft Klaver ermee te maken en wat zou hij moeten verbergen? Waar heb je het over?

Zandb
Zandb31 jul. 2022 - 6:37

Halas Volgens u zetten 'enkele vileine progressievelingen' dus de politiek met succes zo onder druk, dat de werkelijkheid vervangen is door een schijnwerkelijkheid. Als we dus weten wie die enkelingen zijn en wat dan de werkelijkheid is, dan is het probleem dus opgelost. Nou zeg het maar: wie zijn dan die enkelingen en wat is dan de werkelijkheid?

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin30 jul. 2022 - 12:15

Als Rutte zegt geen taboes dan liegt hij, de rechter moet bij deze uitspraak hebben gedacht dat zullen we nog wel eens zien, als het aan Rutte ligt wordt de boeren geen strobreed in de weg gelegd.

Ewout Pool
Ewout Pool30 jul. 2022 - 11:38

Geachte heer van der Horst, Omdat ik de wet overtreedt geeft het u nog geen vrijbrief dat ook te doen. Ik denk dat de politie best op wil treden, maar handelingsverlegen is. Hard optreden met bijvoorbeeld tanks zou zeer waarschijnlijk leiden tot vele slachtoffers aan beide kanten. Dus kiest de politie ervoor dan deëscalerend op te treden waarbij ze inderdaad in gesprek gaan met de boeren. Ik vrees dat de uitspraak van de heer Woelders enkel bedoeld was om olie op de golven te gooien, hoe ongelukkig ook. Overigens wil ik u erop wijzen dat oproepen tot wetsovertreding valt onder opruiing, en dat zou strafbaar kunnen zijn. Misschien de volgende keer toch niet s' avonds laat na wellicht wat Schiedamse spiritualiën uw stukjes schrijven? Leest u ze anders 's ochtends nog eens door. Dat doe ik ook met de mailtjes die ik een dronken bui aan mijn baas wil schrijven.

2 Reacties
Andreas4
Andreas430 jul. 2022 - 17:34

Ken je het verschil eigenlijk wel tussen opruiing en satire, sarcasme...? het stuk van Han van der Horst is overduidelijk satirisch bedoeld, met een zweem van sarcasme. Dat is heel wat anders dan wat de terroristische fractie van de ontevreden boeren doet: echte opruiing!

Hanvander Horst
Hanvander Horst30 jul. 2022 - 19:27

Handelingsverlegen! Hoe kom je erop. En dan over strafbaarheid beginnen.

Berend22
Berend2230 jul. 2022 - 8:04

Die boeren moeten toch Rutte’s droom zijn. Individualistisch ingesteld, opkomend voor het eigen belang, calculerend. Het type mens dat Rutte graag ziet toch?

pahan
pahan30 jul. 2022 - 5:44

'Rijkswaterstaat heeft niet alleen ingenieurs wegbezuinigd maar ook heel veel uitvoerend personeel. Die kan een weg al lang niet meer zelf schoonmaken. De dienst schakelt daarvoor een aannemer in die het echte werk blijkbaar laat doen door een onderaannemer.' Die onderaannemer, of loonwerker, is dezelfde die in het voortbestaan bedreigd wordt omdat het dagelijks werk bestaat uit zich verhuren aan die vermaledijde boeren. Je mag ze natuurlijk MKB'er noemen als je het allemaal niet meer zo goed kan volgen, maar je bijt nu eenmaal niet de hand die je voedt. Iedereen identificeert zich tegenwoordig maar als boer, en anders wordt dat wel voor je gedaan. Maar dan kan je de mensen die het uiteindelijke graafwerk op de Afsluitdijk aan het doen zijn ook boeren noemen.

1 Reactie
Jozias2
Jozias230 jul. 2022 - 12:16

De marechaussee is een politieorganisatie en beschikt over ypr’s met dozerbladen en shovels specifiek voor dit soort taken. Ook defensiecapaciteiten van andere defensie onderdelen kunnen worden ingezet. Dat moet alleen wel via bijstand aan de politie en dan moet de burgemeester daar als bevoegd gezag wel achter staan. Bij de eerste boeren demonstratie op het Malieveld is defensie ook ingezet.

chwiedijk
chwiedijk29 jul. 2022 - 18:46

Waarom wordt het leger niet ingezet bij het opruimen van de versperringen?

9 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn29 jul. 2022 - 19:36

Omdat je het leger in principe niet inzet tegen protesterende burgers. We schieten het linkse tuig als Antifa toch ook niet af? We leven hier niet in een dictatuur.

∆
29 jul. 2022 - 20:44

@Hoofdschuddend A) Wat heeft het storten van asbest, stichten van bermbranden en bezetten van snelwegen te maken met demonstreren? B) chwiedijk schrijft over het helpen opruimen van versperringen. Hoe kom jij tot de conclusie, dat er iemand afgeschoten moet worden?

Max_Konijn
Max_Konijn29 jul. 2022 - 22:47

Het storten van afval en eventueel asbest door individuele boeren is in mijn beleving toch echt onderdeel van een (gigantisch afkeurwaardig) protest. Het leger is gewoonweg niet bedoeld voor dit soort taken. Wil je dat het leger gaat ingrijpen en dit soort blokkades gaat opruimen terwijl actie voerende boeren er op 20 meter afstand staan te bbq-en? Ik zou zeggen succes, recept voor gigantische ellende.

Mohawk2
Mohawk229 jul. 2022 - 23:28

Hoofdschud Versperringen opruimen door het leger is hetzelfde als schieten? In welk universum leef jij eigenlijk? Waarom zouden er geen Genie-materieel ingezet mogen worden om de versperringen op te ruimen van het rechtse boerentuig (ik kaats nu even jouw linkse Antifa-tuig terug)? Als het rechtse boerentuig aannemers bedreigt en intimideert moeten we toch iets om onze snelwegen open te houden en onze omgeving vrij te houden van asbest, of niet soms? Waarom dan geen gepantserde Genie bergingsvoertuigen? Die kunnen niet schieten maar laten zich ook niet intimideren door een door een tractortje, of zelfs door twintig tractoren, of honderd... Orde, rust en handhaving is toch altijd zo belangrijk voor rechts zelfbenoemd anti-tuig zoals jijzelf en de jouwen, Hoofdschud? Of geldt dat alleen als "links" protesteert?

Déjà vu
Déjà vu30 jul. 2022 - 1:27

@hoofdschuddend Antifa verzet zich tegen racisme en fascisme. Jij bestemmelt ze als tuig! Dat Nazi's zoals jij niet de mond gesnoerd wordt begrijp ik niet!

Volrin
Volrin30 jul. 2022 - 9:59

"Omdat je het leger in principe niet inzet tegen protesterende burgers. We schieten het linkse tuig als Antifa toch ook niet af? We leven hier niet in een dictatuur." Ze zouden anders prima de marechaussee kunnen inzetten aangezien die wel deels de taak van politie heeft.

Max_Konijn
Max_Konijn30 jul. 2022 - 10:23

Deze reactie is verwijderd

∆
30 jul. 2022 - 10:41

@Hoofdschuddend De opruimwerkzaamheden van een blokkade van een boerenprotest op de A1 bij Voorst werden woensdagmiddag gestaakt vanwege bedreigingen aan het adres van de bedrijven die daarvoor waren ingehuurd. Kwalificeer jij dat ook als begrijpelijk of als typisch onacceptabele chantage praktijken door tuig van de richel? Het leger kan hier bij hoge uitzondering nuttig met groot materieel ingezet worden bij het opruimen van versperringen. De tractors kunnen eventueel een belemmering vormen.

Norsemen
Norsemen31 jul. 2022 - 9:55

@Hoofdschuddend Waarom heb jij zo’n hekel aan mensen die zich openlijk uitspreken tegen racisme?

Wie o Wie
Wie o Wie29 jul. 2022 - 18:21

Bij dit soort zaken is het ook goed om na te gaan of het past binnen je eigen normen. Draagt het bij aan de wereld die iemand voor zich ziet? Als je het in een breder perspectief plaatst, is het de vraag of het loont.

4 Reacties
Volrin
Volrin30 jul. 2022 - 9:59

Zolang je de boel maar kan kapot relativeren, he Wie o Wie...

Wie o Wie
Wie o Wie30 jul. 2022 - 16:21

Het heeft te nemen met de vraag waar iemand voor staat.

Andreas4
Andreas430 jul. 2022 - 17:43

Heb je eindelijk een wolk gevonden waar je je thuis voelt? Zo vaag, belerend... heb je nog meer algemene wijsheden die je hier wilt uiten? Zo ja, graag dan allemaal in 1 keer, zodat we er meteen vanaf zijn.

Wie o Wie
Wie o Wie30 jul. 2022 - 19:19

Andreas. Ik zeg alleen dat niet iedereen het gedrag van de boeren wil overnemen omdat het “loont” Gelukkig maar.

vdbemt
vdbemt29 jul. 2022 - 17:57

Rutte zegt toe dat er geen taboes zijn. De LTO-voorman zegt niet verder te praten als de doelen niet veranderen. Die heeft dus wel een taboe. Ik denk toch zomaar dat, als Rutte de doelen gaat veranderen (de boeren zullen alleen minder accepteren), zijn kabinet niet blijft bestaan.

Panthera
Panthera29 jul. 2022 - 16:59

We hebben een college van volksbemiddelaars nodig, uit iedere beroepsgroep een vertegenwoordiger die het voor zijn achterban kan opnemen. De tegenhanger van het college van rijksbemiddelaars toen zij een geleide loonpolitiek bleven hanteren.

3 Reacties
Volrin
Volrin29 jul. 2022 - 18:27

Die hebben wel al: de SER.

TwoTone
TwoTone29 jul. 2022 - 18:40

Dat is een goed idee. Wordt tijd dat de kiezers en beroepsgroepen rechtstreeks kunnen praten in Den Haag. Echter Den Haag zal dan ook moeten gaan begrijpen dat ze met de Nederlandse kiezers in overleg moeten en conform de demo de kiezers zullen moeten volgen. Nederland is een uniek en divers land met een zeer gemeleerde, en deels ook nog authentieke, bevolking en cultuur. Die vraagt op elk dossier maatwerk. Algemeen Eu beleid als dictaat werkt niet in dit land. Dus oproep aan Rutte en consorten: Ga weer met Nederland in gesprek en luister naar ons allen. U bent geen uitvoerder van Brussel. Brussel is slecht een entiteit die een aantal taken namens ons mag uitvoeren. En houd u ook aan uw eigen partijprogramma: Bescherm ons tegen de gemeenschappelijke Eu markt: https://www.vvd.nl/standpunten/sterke-overheid/ En los het stikstofprobleem Nederland breed op: https://www.vvd.nl/standpunten/stikstof/ Andere partijen hebben ook goede punten voor NL. U kan zelf wel beoordelen welke.

Panthera
Panthera30 jul. 2022 - 11:35

Thomas, ik had het begrepen als je de vakbonden ten tonele had gevoerd. Deze mensen bedoel jij, onze vertegenwoordigers die vanaf de jaren tachtig onderdeel of een speelbal van de neoliberale politiek zijn geworden. https://www.ser.nl/nl/ser/raad/raadsleden#:~:text=De%20Sociaal%2DEconomische%20Raad%20bestaat,april%202022%20%2D%2031%20maart%202024.

Doomsdayshaman
Doomsdayshaman29 jul. 2022 - 16:32

"Hieruit blijkt dat het storten van asbest, het stichten van bermbranden en het bezetten van snelwegen resultaat opleveren." Geen dader gearresteerd, maar we weten zeker dat het boeren zijn? Of zijn sujetten(Romeo's) die de steun voor het boerenprotest willen afbreken, de schuldigen? Het zal niet de eerste false flag zijn

8 Reacties
Volrin
Volrin29 jul. 2022 - 18:28

Ga je knullige complottheorieën a.u.b. ergens spuien waar mensen er wel met open ogen in trappen.

Karingin
Karingin29 jul. 2022 - 21:36

Oh. My. God. Wat voor zooi heb jij opgesnoven? Moeje mee stoppen jonguh, spaar die anderhalve hersencel die je nog overhebt nou toch

JasDon
JasDon30 jul. 2022 - 9:16

Toch wel grappig zo een draadje, aan de ene Han die het handelen van de politie niet vertrouwd omdat ze te lief zijn voor de boeren aan de andere kant heb je complotdenkertjes als Doomsdayham, die Romeo's (politieagenten) ervan verdenkt het imago van boeren te saboteren.

Volrin
Volrin30 jul. 2022 - 10:01

"Toch wel grappig zo een draadje, aan de ene Han die het handelen van de politie niet vertrouwd omdat ze te lief zijn voor de boeren aan de andere kant heb je complotdenkertjes als Doomsdayham, die Romeo's (politieagenten) ervan verdenkt het imago van boeren te saboteren." Behalve dat er geen enkel bewijs is voor het gebruik van Romeo's, terwijl er wel bewijs is van een politiechef die sympathie met de boeren uit en meerdere voorbeelden van politie die alleen maar staat toe te kijken terwijl mensen steeds de wet overtreden. Dus de twee situaties zijn niet hetzelfde.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jul. 2022 - 10:13

OmG! Alsof die agenten (nog net) niet (?) gezellig een vorkje mee kwamen prikken.

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jul. 2022 - 10:56

Romeo’s& protestacties. Op sociale media schijnen de wildste verhalen de rondte te doen. https://www.npo3.nl/dossier-romeo-s-en-verkiezingen

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jul. 2022 - 10:59

ronde

Gio Servas
Gio Servas30 jul. 2022 - 16:01

@karingin, dus jij wilt hiermee ook zeggen dat als er filmpjes zijn van stelende amokschoppende asielzoekers dat meteen iedereen zo is omdat het anders fake news is? Beetje rare gedachtengang.

Rode Diesel
Rode Diesel29 jul. 2022 - 16:28

Dat vrijwel alle protesterende boeren dat volledig vreedzaam doen belet degenen die niets van hen moeten hebben niet om ze van meet af aan te criminaliseren door daarvoor een klein aantal heethoofden te misbruiken. Ze zijn er dan ook als een kind zo blij mee. En dan ook nog de loze bewering dat intimidatie zou lonen. Het schaadt de vrijwel uitsluitend vreedzaam protesterende boeren alleen maar vanwege de kwalijke beeldvorming die hen aangesmeerd wordt.

7 Reacties
Volrin
Volrin29 jul. 2022 - 18:29

"En dan ook nog de loze bewering dat intimidatie zou lonen. " Dit bewijst dat u of het artikel niet heeft gelezen of aan het bullshitten bent. Rutte heeft toegegeven dat er geen taboes zijn in een persoonlijk telefoontje aan de LTO.

Rode Diesel
Rode Diesel29 jul. 2022 - 20:21

Wat heeft Rutte's verklaring dat er geen taboes zijn in een persoonlijk telefoontje aan de LTO, de meest gematigde en veruit grootste protesterende boerenorganisatie, met loon van intimidaties te maken?

Karingin
Karingin29 jul. 2022 - 21:27

Oh, we zitten dus al de hele tijd naar fake news te kijken...die rellende boeren zijn in...uhhh...erin gephotoshopt...? Of zijn het beelden uit Oekraïne? Syrië? Wit geschminkte Afrikanen?...🤔😣

Zandb
Zandb30 jul. 2022 - 6:14

Diesel U denkt dus echt - waarschijnlijk als enige - dat met die omgekeerde vlaggen onmiskenbaar afstand genomen wordt van de wijze waarop een groot aantal boeren menen te moeten protesteren? Voorwaar, een hele prestatie.

Volrin
Volrin30 jul. 2022 - 10:02

"Wat heeft Rutte's verklaring dat er geen taboes zijn in een persoonlijk telefoontje aan de LTO, de meest gematigde en veruit grootste protesterende boerenorganisatie, met loon van intimidaties te maken? " Jij denkt dat de premier van een land een organisatie persoonlijk gaat bellen en een belangrijk beleidspunt compleet open gooit, voor de lol?

Marth2
Marth230 jul. 2022 - 12:38

Kwalijke beeldvorming? Vrijwel uitsluitend vreedzaam protesterende boeren? Reuze vreedzaam, maar niet heus: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/misdaad-112/brandjes-blokkades-en-afvaldumpingen-op-de-weg-welke-straffen-staan-daarop

Rode Diesel
Rode Diesel31 jul. 2022 - 22:01

Er is dus aantoonbaar een heel klein deel van de algemeen vreedzaam protesterende boeren wat over de schreef gaat. Wat iedereen betreft, mij inclusief, worden deze stevig aangepakt, net als in geval van over de schreef gaande activisten bij andere protesten. Maar dat is, net als in die andere gevallen, geen excuus of aanleiding om de grieven van de protesterende grote meerderheid te criminaliseren. Het is echter precies dat wat er bewust gebeurt net als dat vroeger ook tegen toen nog veelal progressief georiënteerde demonstranten gebeurde door een handjevol raddraaiers maar al te graag te gebruiken om de rest te criminaliseren.

Joop  den Uil
Joop den Uil29 jul. 2022 - 15:48

Klopt als een bus, heer vd Horst... De grootste bek staat vooraan ... praktijk bewijst dat. En ... moet ik toch wel aandragen ... ''de Nederlander'' heeft als identiteit bescheidenheid (generaliseer ik maar wel gemeend).

TwoTone
TwoTone29 jul. 2022 - 15:05

Ik zie een andere les: Halve plannen en slecht geschreven wetten en ommogelijke opgaven hebben geen draagvlak en maken mensen in mindere of meerdere mate boos: Voorbeelden: - zie eu grondwet - klimaatplan - stikstofbeleid - ecb rentebeleid Ik zie vooral heel veel boze en gefrustreerde mensen in NL , en dat zijn niet alleen boeren ………

1 Reactie
Volrin
Volrin29 jul. 2022 - 18:30

"Halve plannen en slecht geschreven wetten en ommogelijke opgaven hebben geen draagvlak en maken mensen in mindere of meerdere mate boos: Voorbeelden: - zie eu grondwet - klimaatplan - stikstofbeleid - ecb rentebeleid" Dat komt omdat u dezelfde kortzichtige, onwetende en ondoordachte onzin gelooft als zo vele wappies.

José
José29 jul. 2022 - 14:09

Cees Veerman was gisteren te gast bij Nieuwsuur. Rond 11 min. gaat het over de waarschijnlijke betekenis van 'geen taboes'. http://www.npostart.nl/nieuwsuur/28-07-2022/VPWON_1334602

1 Reactie
Andreas4
Andreas430 jul. 2022 - 17:57

Ja, het betekent gewoon dat alles bespreekbaar is, maar dan wel met goede argumenten en in het achterhoofd onze plichten en toezeggingen aan de EU.

omaoeverloos
omaoeverloos29 jul. 2022 - 14:04

Och Han, het is maar goed dat de meeste ICT professionals zulke dociele mensen zijn. Er zijn duizenden van die gasten die vanuit hun vakantieadres cruciale systemen betreffende infrastructuur en nutsbedrijven plat kunnen leggen, alleen met behulp van een laptop. In plaats van een paar trekkers, vrachtwagens of een mesthoop op een afrit kun je immers beter alle autosnelwegen platleggen door alle rijbanen rood af te kruisen.

1 Reactie
Andreas4
Andreas430 jul. 2022 - 18:00

Een ICT prof is niet meteen een hacker, hoewel er vast wel een paar tussen zitten. In elk geval is dat minder intimiderend dan een blokkade met trekkers die ook nog eens asbest rondstrooien.

Martin van der Linde
Martin van der Linde29 jul. 2022 - 12:44

Natuurlijk, zo kun je het spelen. Zo zouden we het moeten spelen willen we enige indruk maken. Maar we missen wat essentieel is in die strijd en boeren in overvloed hebben, de boertigheid. De onbeschaafdheid en het egoïsme van jarenlang op jezelf wonen. Waar een scheet niemand deert omdat er niemand is om te deren en zelfs Yvon Jaspers geen helpende hand kan bieden. Geïsoleerde culturen hebben zo hun eigen mores. Vroeger waren dat de kleurrijken, de zigeuners en het woonwagenvolk. Tegenwoordig moeten we het doen met dat levende museum dat we de boerenstand noemen. Weinig kleurrijk op die zakdoek na dan.

Volrin
Volrin29 jul. 2022 - 12:12

"Hij zal daar ook premier Rutte aantreffen, die telefonisch toezegde dat er 'geen taboes' zijn." Wederom bewijst Rutte dat hij geen ruggengraat heeft.

5 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn29 jul. 2022 - 19:46

Rutte weet dat er een gigantische inschattingsfout gemaakt is. En.. beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Maar goed, jij zit hier waarschijnlijk vanaf je zolderkamertje de boel op te ruien terwijl je waarschijnlijk het verschil tussen een koe en stier niet weet.

Karingin
Karingin29 jul. 2022 - 21:18

Ja die inschattingsfout duurt al zeker 10 jaar

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jul. 2022 - 9:19

Mestfraude en soortgelijke perikelen begonnen al zo'n van 30 jaar geleden. Al dat pappen en nathouden breekt ons nu op. https://www.nrc.nl/nieuws/2021/06/28/mestfraude-is-in-nederland-alomtegenwoordig-maar-wordt-nauwelijks-opgespoord-a4049118

Volrin
Volrin30 jul. 2022 - 10:05

"Rutte weet dat er een gigantische inschattingsfout gemaakt is." Rellende mensen op basis van fake nieuws en kop-in-het-zand steken is geen inschattingsfout. Soms moeten er keuzes gemaakt worden en dan kun je dat niet wegschuiven puur omdat sommige mensen het niet leuk vinden. En zeker niet omdat mensen gaan dreigen en terroristische acties gaan uitvoeren, want daarmee legitimeer je dat gedrag. " En.. beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Maar goed, jij zit hier waarschijnlijk vanaf je zolderkamertje de boel op te ruien terwijl je waarschijnlijk het verschil tussen een koe en stier niet weet. " Nog eentje die grossiert in loze beschuldigingen in plaats van op de inhoud te reageren....

Norsemen
Norsemen31 jul. 2022 - 9:59

@Hoofdschuddend Met inschattingsfout bedoel je denk ik dat het kabinet verrast is over hoe enorm dom en asociaal een gedeelte van de boeren en hun aanhang is?

vdbemt
vdbemt29 jul. 2022 - 11:23

De kans dat hij, door wie en/of onder wie het probleem ontstaan is, het probleem op gaat lossen, is nihil. Rutte begint al met buigen voor de sector die hij, samen met het CDA, gelegenheid heeft gegeven te exploderen. Er is nu al aan de tafel sprake van ongelijkheid. Rutte heeft toegezegd: er zijn geen taboes. LTO heeft weldegelijk een taboe. Die wil de doelstellingen van tafel, anders komen ze niet eens praten. Voor de boeren zijn de doelstellingen taboe. Ik ben toch echt benieuwd waar dit toe gaat leiden.

Norsemen
Norsemen29 jul. 2022 - 10:58

Voor de VVD en CDA zijn de boeren een belangrijke electorale groep. En stemmen zijn nu eenmaal belangrijker dan goed en/of eerlijk handelen.

Armoedegrens
Armoedegrens29 jul. 2022 - 10:50

Interessant perspectief. De bourgeoisie lijkt moeite te hebben de eenheid te bewaren. De breuken in hun systeem tonen zich en lijken mogelijkheden te bieden. Maar de boeren-opstand is ook een gecontroleerde ruzie tussen grootkapitaal-sectoren. De boeren hebben een machtig en weerstandig grootkapitaal achter zich, dat voor de breuklijn zorgt. Zolang de andere sectoren nog veilig lijken te zitten, en alle schuld bij de boeren wordt gezocht voor de stikstof, kan de steeds meer corporate functionerende politie wel eens keihard ingrijpen in opstanden in de andere sectoren.

Jopie666
Jopie66629 jul. 2022 - 10:13

Daarom gewoon met een paar geleasde tanks van meer dan zestig ton en bulldozer schop voorop. Effe die tractoren van de weg vegen. Effe kijken wie er wint dan. Maar ja de overheid in Nederland is een lachertje.

2 Reacties
Max_Konijn
Max_Konijn29 jul. 2022 - 19:48

Geleaste Tanks tegenover geleende Traktoren.. Dream on..

Jopie666
Jopie66630 jul. 2022 - 10:00

Hoofdschuddend beter is als de politie met ijzeren staven met een scherpe punt deze steken in het motorblok en dan effe ombuigen, dan is het probleem nog effectiever opgelost. Het meest effectief is het doodschieten boeren uiteraard dan is de overlast weg en neemt het aantal bedrijven ook af. Dan los je 2 dingen tegelijkertijd op.

Dehnus
Dehnus29 jul. 2022 - 9:29

Aanpakken die hap inderdaad. Gewoon gaan meppen en je zelf bewapenen want die politie is niet voor jou, die is voor hun. Blijkt dan toch maar dat RaRa gelijk had, altijd veroordeelt, maar kennelijk moet het in Nederland op die manier. Helemaal als we de fascisten willen keren. Ook als we nog wat aan het klimaat willen doen. Dan zullen we de projectie moeten worden die Rechts zegt dat we zijn (Laat wel weer zien dat ZIJ de personen waren die dit flikten en de beschuldiging vooral op de spiegel gebaseerd is). Kortom, Meer Volkertjes bij Groen LInks, Meer Tristan Van der Vlisjes bij de PVV en Meer harde stakingen bij de PVDA/FNV. Gaat gezellig worden op deze manier, maar kennelijk is dit de manier :( .

Vervatte
Vervatte29 jul. 2022 - 9:20

Dus met andere woorden... als iemand die ene misdaad begaat niet direct wordt opgepakt, maar er nog een manier van aanpak verzonnen moet worden, moedig je de rest van de bevolking aan om dit ook te doen. Er zijn per jaar ontiegelijk veel misdrijven, zoals mishandeling en bedreiging waarvan de vervolging wordt gestaakt, door allerlei oorzaken. En Han van der Horst roept op om ook maar zo te doen? Dus als je het niet eens bent met de hoge energierekening sleep je een historicus op straat (bij de huidige relschoppers maakt het ook niet uit wie het slachtoffer is) en stel je een voorbeeld...uiteraard wel onherkenbaar en in het holst van de nacht. Lijkt me dat door heel de historie heen voorbeelden genoeg zijn geweest. Of was dit een poging tot satire?

2 Reacties
Dehnus
Dehnus29 jul. 2022 - 11:14

Sorry hoor maar geef hem eens ongelijk. In Rotterdam staat de politie er bij te kijken hoe de vee-industrie vlaggetjes ophangt. Elke klimaat activist die dat doet? Word gelijk, zeker door Korps Rotterdam, in elkaar gemept. Heb dat korps mee mogen maken in de Eemshaven, samen met die uit Den Haag, de grootste ploerten die je voor kunt stellen bij de politie. Op kinderen lieten ze honden los,fietsers aangereden met ME busjes en mensen de hersens in beuken. Terwijl niemand wat tegen hun deed. (Hebben ze hun excuses nog voor aan moeten bieden). Maar ja, dan mag het hè? Dat zijn maar "Linkse veraders" en minderheden. Die mag je kapot meppen. Het zijn geen hoogblonde 16 jarige dronkenlappen die met trekkers op politie inrijden. Die zijn namelijk zielig. Mitch Hernandez.... die was gevaarlijk,.... niet Snelle Jelle in de trekker. Sorry hoor maar voor mij begint ook het vredelievende te varen. 1. Vertrouw ik de Politie niet meer, die is niet voor mij. 2. Geweld bereikt meer. Dan maar zo.

Hanvander Horst
Hanvander Horst29 jul. 2022 - 12:18

Schiedammers maken nooit grappen. Wie bij mij ongevraag binnen komt, gaat zelden weer naar buiten. Wat dat betreft is het bij mij het cockroach hotel. https://www.amazon.com/Blackflag-Roach-Motel-61009-Total/dp/B005S4MCAY

Jan Wijn
Jan Wijn29 jul. 2022 - 8:52

Intimidatie is een te brave uitdrukking voor die criminelen, noem het: misdaad loont.

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 jul. 2022 - 8:41

Als het om smerig afval gaat vergeet dan ook de slachthuizen niet.

6 Reacties
adriek
adriek29 jul. 2022 - 10:24

Blijf bij het onderwerp, dat is al ingewikkeld genoeg. De werkwijze van slachthuizen is niet de verantwoordelijkheid van de boeren maar van de consument die via de supermarkt voor de allerlaagste prijs gaat. Daarom 'moeten' slachthuizen goedkope buitenlandse arbeidskrachten de beesten meedogenloos laten slachten.

Karingin
Karingin29 jul. 2022 - 10:45

🤫breng ze nou niet op ideeen

DanielleDefoe
DanielleDefoe29 jul. 2022 - 12:58

Zonder (mega)veeteelt geen slachthuizen.

Karingin
Karingin29 jul. 2022 - 21:14

Ja want de consument is zo goed geïnformeerd hè, bedrijven zijn heel transparant over de herkomst van hun producten en de werkwijze. Nee sterker nog, de consumènt eist gewoon dat dieren in de bloedhitte van hot naar her worden gesleept, nadat ze een kort, intens kloteleven bij de boer hebben gehad. Snavels en staarten die maar in de weg zitten, gewoon hop d'raf, voelen ze nix van joh. En we kijken dus ook zonder blikken of blozen naar die slachtpartijen. In Adrieks verwrongen wereldje dan

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jul. 2022 - 9:28

Nederland is ook goed in het zeulen van levende dieren naar alle windstreken. Kippen voor Thailand: "4m live chickens were exported from the Netherlands to Thailand in 2017". Wat doen we aan al die onpeilbare ellende? Niks. https://www.theguardian.com/environment/2020/jan/20/two-billion-and-rising-the-global-trade-in-live-animals-in-eight-charts

DanielleDefoe
DanielleDefoe30 jul. 2022 - 9:40

PS de archaische behoefte aan "warm" vlees dwz van pas geslachte dieren die eerst over grote afstanden zijn versleept is een belangrijke oorzaak van de verspreiding van ziekten.