marcouch begrijpt beter dan wie ook hoe de omfgang is met autoriteit- en gezagsdragers. ja het komt voor onder gelovigen. Zeker ook bij Christenen, laten we nou niet doen alsof de Imam in de meeste Moskeeën als een kopie van mohammed of Allah gezien wordt dan de dominee in onze kerken. Flauwekul... de Imam spreekt niet namens God, een Ayatollah al evenmin. Elke normaal denkende gelovige weet dat. Wel krijgt de Imam veel meer gezag dan een gewone burger en dat kan er toe leiden dat dit bij moskee gangers leidt tot in mijn niet-chsirtelijke ogen tot ongewenst gedrag. Maar hemeltje lief, ik vind het gedrag van marcouch erger dan dat van een stelletje suffige moskeegangers in de Jan van Galenstraat en in een groepje bewondering uitspreken voor de kracht en waarheid van de uitspraken van hun imam. Overigens Marcouch en Bibi hebben volste recht om dit soort uitspraken te doen. Prima als er meer publiciteit is... De publiciteit is nuttig... maar hetzelfde verhaal geldt voor de volgelingen van onze Nationale GBL van de hufterigheid.
ik denk dat het een mooie stap is in de richting van de afbraak van religie en de opbouw van persoonlijk geloof.
Maak niet zo druk, de Marokkanen die ik ken en die ik op straat zien lopen luisteren tegenwoordig niet naar hun ouders, laat staan aan een Fatwa roeper. Nederland moet de toegang krijgen tot de moskee, de kerk en de synagoge En de grondwet moeten ook in alle Godsdiensten gehandhaafd onder de toezicht. In moslim landen kent elk moskee minimaal een agent in burger (standard) die ooooook zelf moslim is, maar strafbaar feiten zijn strafbaar feiten. Want spreek een groep mensen en dat mag onder controle. Het strijd tegen extremisme moet geen kleur, cultuur of gheloof kent. De autoriteiten moeten altijd blind gaan strijden tegen alle onbeschoften in de maatschappij die haatzaien over anderen,of ze moslims, christen, jood of ongelovige zijn.
Origineel initiatief waar gezond verstand uit spreekt. Wel lovenswaardig, lijkt me, zeker als je het zet naast de onkunde en hysterie die meestal met dit onderwerp samengaan.
Domme en beledigende oproep die kennelijk enkel tot doel heeft stemmen te vergaren aan de rechterzijde van het politieke spectrum. Moslims denken wel na en laten zich, op een enkeling na, niets voorschrijven door een fatwa van wie dan ook. Mohammed B. vond geen enkele steun voor zijn ideëen behalve bij een kleine groep jeugdige verdwaalde pubers die zich kwaad hadden laten maken door een handjevol populisten. De rest daaraantegen heeft alle beledigingen aan zijn andres als een verstandig mens simpelweg naast zich neergelegd. Bovendien hebben de meeste moslims door dat er op ze wordt afgegeven met als doel ze weg te pesten nu een wettelijke grond om ze weg te sturen ontbreekt. Ze hebben inmiddels een dikke huid ontwikkeld en staan nergens meer van te kijken. Dat vier kamerleden denken moslims te moeten uitleggen hoe deze moeten denken middels een laatste fatwa, zegt meer over deze Fantastic Four die door hun "hoge" maatschappelijke positie het evenhoog in hun bol hebben gekregen om precies te doen waar ze tegen denken te moeten waarschuwen. Als ik een moslim was zou ik zeggen; jongens bedankt voor de slechte reclame nu jullie als "kenners" van de islamitische cultuur en als politici van linkse signatuur even hebben tentoongespreid. Nu lijkt het alsof alle moslims niets anders doen dan zich de les te laten lezen door foute imams (als die al bestaan).
Citaat: "Op 11 september 2001 hebben extremisten niet alleen vliegtuigen gekaapt en drieduizend levens verwoest, maar is ook het islamitische geloof gekaapt. " Als je day gelooft, ben je naïef. Documenten zijn publiekelijk in te zien op het wereld wijde web. Citaat Wikipedi: "Een fatwa (Arabisch: فتوى, meervoud fatwa's), is een juridisch advies in de islam, dat door een godsdienstige wetspecialist wordt uitgevaardigd met betrekking tot een specifieke kwestie. Een fatwa hoeft echter niet per definitie als een vonnis opgevat te worden en is dan ook niet bindend. Gewoonlijk wordt een fatwa uitgegeven op verzoek van een individu of een rechter om uitkomst te bieden in gevallen waarbij de fiqh, de islamitische jurisprudentie, geen uitkomst biedt. Een geleerde die bevoegd is om fatwa's uit te geven noemt men een moefti." Fatwa's zijn achterhaald. Wie daar nog in gelooft of probeert te hanteren.. da's niet wat Allah heeft bedoelt. Ik raad iedereen aan om deze film te kijken, ik garandeer je dat je er geen spijt van zult krijgen. Ook niet als je moslim bent: http://en.wikipedia.org/wiki/Four_Lions Tot slot, moslims moeten eens een keer stoppen met zichzelf proberen te verantwoorden. Laat mensen eens een keer met rust en betuig je geloof in je eigen privé sfeer met vrienden en familie. Ik geloof niet, heb wel Zoroastrische oorsprong. Verder heb ik respect voor andermans geloof of religie. Is roken ook een religie? Zo ja, dan geloof ik heilig in vuur. Oh en @M. Ebrahimi: Waarom heeft u mijn naam gejat? :O
he Dibi: kan dat effe zwart op wit ? dan kunnen we als belastingbetaler behoorlijk besparen op al die persoonlijk beveiligers !
M.i. het beste voorstel van de heer Dibi tot nu toe. Dat een imam op de achtergrond wat pruttelt is vooral omdat de klerus dan zijn macht kwijt is. En dat is m.i. in het algemeen een goeie ontwikkeling. Het lijkt me dat de TK een motie kan aannemen met deze strekking in een of ander integratiedebat. GL schrijft opnieuw geschiedenis en ik ben het er nog mee eens ook. Krijg nou wat ...
Een mooi initiatief van Dibi, wat zoals op de site te zien is helaas voornamelijk door mensen met Nederlands-klinkende namen gesteund wordt.
Marcough heeft de klok niet alleen horen luiden, maar weet ook nog waar de klepel hangt: "En ik hoop dat heel veel vrije en vrij denkende, GEESTIGE moslims, eh eh, dit initiatief ondersteunen." (2.25-2,34 min.)
De reacties van Fawaz (journaal) en Geert (twitter) tonen het gelijk van dit initiatief aan (de een is niet beter/slechter dan de ander).
Over de 'dhimmi-atitude' van Bat Ye'or en moslimradicalen die dictators tot de ergste vijanden van de islam zien (...) en de Europees-Arabische Dialoog. http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/article/detail/2901382/2011/09/10/Eurabie-ligt-aan-de-Middellandse-Zee.dhtml Conclusie: 'Breivik en de moslimextremisten zijn in veel opzichten elkaars spiegelbeelden.' En 'wij' zitten er tussen. Een overgrote meerderheid aan goedwillende mensen waaronder 1,5 miljoen 'sufferds' en 1,6 miljoen 'hebberds' als vanzelfsprekend (waarvan een-derde kruisbestuiving) en verder mensen die geen gezeik aan hun kop willen (...), volgzaam zijn of gewoon moe... ; )
Wat ik niet begrijp is waarom sommige mensen zo graag willen dat moslims hun religie afzweren??
Eindelijk een echt goed initiatief - dat is duidelijke taal. Want die « kleine minderheid van radicale moslims » pleegt al jarenlang laffe aanslagen overal ter wereld ….. Dus wat mij betreft, elk initiatief die de “gewone” moslim dichterbij de “westerse mens” brengt, juich ik toe. Maar: geloof is een privé-zaak, en geen handel, en mag de (westerse) samenleving in het dagelijkse fonctioneren niet belemmeren.
Wens Kamerlid Tofik Dibi veel stekte de kans dat hij er zelf een aan z'n broek krijgt lijkt me niet uitgesloten.
=Tofik Dibi, Ahmed Marcouch, programmamaker Naima Azough en theoloog Mohamed Ajouaou moslims op zich niet langer te laten 'reduceren tot willoos onderdanen van geloofsgenoten die zich Allah wanen'.= Nou, geweldig. En nu ? Als deze vier zoden aan de dijk willen zetten, is er meer nodig dan wat geroep. Los van het feit dat de meeste moslims toch niets met fatwa's doen, afkomstig van wie dan ook. De heren Dibi en Marcouch iets willen doen aan de integratie problemen moeten ze met concretere oplossingen komen ipv moslims te impliceren dat ze het juk van geloofsgenoten dienen af te werpen en het beeld te schetsen net of iedere moslim zich gereduceerd heeft tot een willoos volgzaam schaap. Mochten zijn niet verder gekomen zijn dan dit holle frase dan heb ik een aantal voorstellen als oplossingen die wellicht meer vruchten zullen werpen voor de NL maatschappij. Wellicht pikken ze dat op. Ten eerste: - Een hulplijn / meldpunt oprichten voor de dames die onvrijwillig een hoofddoek moeten dragen en hen uit de onvrije omgeving weghalen en onderbrengen waar ze zichzelf mogen zijn. - Meldpunt voor dames die onderdrukt worden en in hun vrijheid beperkt worden om te studeren, gaan en staan waar ze willen op welk tijdstip dan ook, vanaf hun 18e, of gedreigd worden met uithuwelijking. De dames weghalen en veilig onderbrengen en de daders flink bestraffen. - Levenslange straf opleggen voor eerwraak. - Tevens een meldpunt voor huiselijkgeweld zowel in de taal van de allochtoonse dames alsmede Nederlands, en rap de plegers oppakken en sancties opleggen dat afschrikt. - Allochtone dames die de NL taal niet machtig zijn, verplicht stellen om het te leren, zodat ze zich redzaam kunnen maken in NL en tevens met de NL mensen een gesprek kunnen aanknopen zonder angst voor afwijzing. - Bepaalde moslimheren in moskees, buurthuizen, cafe's, gemeentes, etc inlichten, dat vrouwenmishandeling en -onderdrukking bij de wet strafbaar is en dat daar beslist zware sancties op staan. - Spijbelende jongeren traceren, ouders ermee confronteren, gezamenlijk met de school, wijkagent, maatschappelijk pedagogisch medewerker. - Ouders voorlichten hoe ze met de constructief met de probleem jongeren om dienen te gaan, om problemen op straat en spijbelen te voorkomen. - Mochten de ouders hardhandig de jongeren aanpakken ook nog eens stelselmatig daar de jongeren heibel hebben veroorzaakt met de politie, dan de ouders oppakken tevens sancties opleggen. - Probleemjongeren traceren en in gesprek gaan wat er aan schort en in extreme gevallen waarbij het in huis onhoudbaar is, jongeren weghalen van probleemgezinnen en de jongeren begeleiden qua school en opvoeding. - Loverboys traceren, oppakken en aan de schandpaal nagelen. Zeer zwaar bestraffen, wellicht levenslang wegens ruwe beroving van vrijheid van dames en jongeren, het uitbuiten lichamelijk en geestelijk. - Meer rechercheurs opzetten om onderwereld criminelen te traceren en zwaar bestraffen. - De moslims meer info geven aangaande hun religie, dat anderen en andersdenkenden ongeacht, geslacht, cultuur, religie schade berokkenen op welke manier dan ook, ten zeerste verboden is binnen de Islam. - Zorgen voor meer feitelijk info over de Islam en de vrede in de essentie van haar boodschap zodat bij mensen die geen kennis van hebben, geen eenzijdige beeldvorming en daardoor angst ontstaat en blijf bestaan. Dit is tot zoverre ik zo uit losse pols kan bedenken. Verder mogen ze zelf bedenken en wellicht ten uitvoer brengen, zodat er concrete en constructieve daden zijn voor de mensheid en maatschappij ongeacht religie. Dan zal ik ze pas complimenteren.
Reformatie!? Luther kent geen enkele waarde toe aan het persoonlijk oordeel van de mens. In zijn commentaar op de brieven van Paulus aan de Romeinen schrijft Luther: Waar het op aankomt is dat ons eigen oordeel en onze eigen wijsheid, zich onthullend voor onze ogen, vernietigd moeten worden en uitgeroeid uit ons hart en uit ons ijdel ik. Alleen indien God Zelf werkt is er hoop op eeuwige redding. Luther vervolgt: Want God wenst ons niet te redden door ons eigen oordeel en inzicht, maar door een ons vreemd oordeel, door een oordeel dat niet uit onszelf voortkomt en niet uit onszelf ontspringt, maar dat tot ons komt van elders. De onmacht van de mens tot zelfverlossing wordt door Luther aldus verbeeld: de wil van de mens is als een beest dat bereden wordt óf door God óf door Satan. De strijd om de macht over het beest is een strijd tussen God en Satan, en die strijd voltrekt zich volledig buiten de mens zelf om. In een aanval op de verdediging van de wilsvrijheid door Erasmus schrijft Luther: Aldus is de menselijke wil, als ware hij een beest tussen beide in. Indien God hem berijdt, wil en gaat hij waarheen God wil. (...) Indien Satan hem berijdt, wil en gaat hij gelijk Satan wil. En het ligt niet in de macht van zijn eigen wil te kiezen, noch voor welke berijder hij gaan wil, noch welke hij zoeken wil. Maar de berijders zelf maken in strijd uit, wie hem voor eeuwig zal bezitten. Dat lijkt een vrij hopeloze situatie voor de mens. Maar kan de mens misschien toch nog enige invloed uitoefenen? Dat kan alleen door volledige onderwerping aan God in volkomen nederigheid. Door deze opvatting kwam ook zijn uitspraak Wees een zondaar en zondig dapper, maar geloof nog dapperder in Christus. etc. etc. Maar als het Kamerlid Tofik Dibidit het moment ervaart als het losmaken van fatwa's de door geestelijk leiders is het zelfde als wat de heer Luther ter berde bracht tussen 1483 en1546 weet ik niet of we eenzelfde reformatie kunnen verwachten onder Kamerlid Tofik Dibi. We zullen zien.
Beste meneer Tofik Dibi: een ontzettend goed initiatief wat mj betreft, bravo! Ik steun u 100%!!!
Onislam.net schrijft: "Dibi, 30, is considered a rising star in the Green Left Party." Zij vergelijken het 'laatste' fatwa met het fatwa tegen terrorisme door Dr.Tahir. http://www.onislam.net/english/news/3341/453849.html
Er zijn Koerdische politici in Nederland die verre blijven van Koerdische organisaties en moslimpolitici die wegblijven van debatten in moskeeën, zelfs als ze uitgenodigd worden tijdens verkiezingscampagnes. Ze blijven weg van hun eigen achterban, omdat ze niet per se voor Koerdische of islamitische belangen ingezet willen worden. In beide gevallen wordt die inzet namelijk vaak te dwingend opgeeist en dat werkt dan averechts. Tofik Dibi komt uit als moslim. Dat is het nieuws. Hij doet dat met tamtam, het laatste fatwa, maar daardoor is ook meteen duidelijk dat hij als moslim toch volkomen onafhankelijk blijft. Een politicus is morele verantwoording schuldig aan partij en kiezer, niet aan organisaties die claims op hen leggen op basis van afkomst.
Grappig hoe ze zichzelf als een soort Barneveldse Dominee, fulmninerend en kleinerend over hun geloofsgenoten verheffen... Wat een aanfluiting, en hypocrisie, eerst beweren dat je niets meer met de Moslims te maken wilt hebben, en dan je "mede" moslims op hun gedrag aanspreken, terwijl je je zelf als salafistische Imam gedraagt en de Islam verkeerd uitleggend beledigd. Ga je schamen tofik !!!
De aanslagen hebben de islam als voedingsbodem, daar helpt geen lievemoederen aan. Moedig initiatief van deze moslims, maar zou iemand als Erdogan deze visie onderschrijven?
De moorden in Noorwegen hebben de anti islam beweging en de afkeer van links als voedingsboden, daar helpt geen lieve moeder aan. Moedig initiatief van deze Ilamofoben, maar zou iemand als Wilders deze visie onderschrijven?
Dan weet jij heel weinig van de islam. Dat terroristen woorden uit de koran uit hun verband halen, net als Wilders trouwens, wil niet zeggen dat de koran oproept tot geweld. Van moslims hoor ik altijd, die terroristen zijn geen goede moslims, want moslims mogen niet doden. En dan halen ze de spreuk aan, wie één mens doodt, doodt de hele mensheid. Weet je trouwens dat in Duitsland destijds ook een regeltje uit de bijbel werd gebruikt om de uitroeiing van de joden te rechtvaardigen? Toen Jezus werd veroordeeld tot het kruis, riepen de Joden, zijn bloed kome over ons en onze kinderen. En dat regeltje werd toen misbruikt.
Theo bij de AKo ligt vast wel ergens een boekje Islam voor dummies. Stuur de rekening maar naar mij. Dan weet je na tien bladzijden al dat je ongehorig jouw leider zonder na te denken nakletst. Dibi zou zijn oproep moeten richten tot alle PVV-stemmers. Die denken ook niet voor zichzelf... die volgen hun lusten, gevoelens en gedachten, zoals ze opkomen, gevoed door de Grote Blonde Leider.
Prima, zeer terechte oproep. En daarnaast, al staat het ver in de schaduw van het belang deze oproep gemeend en eerstens gericht aan de moslims te doen, slaat dit ook het wapen van de holle retoriek uit Wilders PVV handen. Hierop, en meer van dit, een plicht van liberalen en overige progressieven, wachten ik, en andere Nederlanders, al veel te lang. Ondanks dat ik hier al die van veel minder belang zijnde Wilders met zijn PVV zelf noem hoop ik dat deze thread straks niet weer vooral daarover gaat maar over het primaire liberale, progressieve belang van de oproep zelf.
ginger, soms ben je zo intelligent en eerlijk dat je je vrienden verraad... in de warme oorlog tussen liberalisme en collectieve gedachtengoed van o.a. de Islam Schrijf jij: maar over het primaire liberale, progressieve belang van de oproep zelf... dan laat je zien dat het niet om een waarheid gaat die nuttig is voor andere mensen die met andere wereldbeelden in andere culturen... ook in Nederland bestaat progressief en liberaal naast conservatief en autocratisch. het is slechts een politieke ideologie die de oproep van Bibi ondersteunt en relevant vindt... het primaire liberale en progressieve belang... jemig wie had het beter kunnen zeggen en het hele verhaal ontkrachten.
Kamerleden roepen moslims? En waarom niet één keer vriendelijker wat roepen? : ''Kemerleden roepen Nederlandse moslims....'' Dan voelen de moslims ook Nederlandse burgers en kunnen zij ook wel luisteren, nu niet. Wat zegt u? ik hoor u niet! Maar goed, wij leven in een donker gat in dit land. De Fitna-film van Wilders, dat is een 100 procent de Fatwa en alle gevaarlijkste Fatwa's, je hoef niet een Imam, Priester of Rabbij om een Fatwa te roepen. Een kei hard gezich van staan moet hebben en dat is alles wat je nodig hebt. Geachte Kemerleden, spreek uw collega Wilders één keer om te stoppen met zijn gevaarlijkste Fatwa's en zeg tegen hem dat hij moet beginnen met een beleid voor het algemeen belang in dit land te maken als hij toch van U mag regeren. Doe iets!
[Geachte Kemerleden, spreek uw collega Wilders één keer] Was ik net blij dat het een keer niet over Wilders ging ....
Dat lijkt mij prima deze oproep. Geestelijke slavernij is nooit gezond. Individualisme kan echter ook doorschieten, mensen heel onzeker maken. De verzuiling was niet in alle opzichten slecht. Ergens bij horen wordt ook tegenwoordig nog wel gewaardeerd. Maar het moet wel uit een persoonlijke overtuiging en visie voortkomen.
Beweerde autoriteit op gebied van weten of kennis moet voortdurend worden betwijfeld, en gevraagd worden zich te bewijzen tegen ieder argument, door individuen die niet eerstens de warmte en/of zekerheid van de zo vaak valse consensus zoeken maar echt weten en inzicht zoeken en daardoor de vrijheid bereiken van daaruit optimaal te kiezen.
dom , dé moslim heeft niks te maken met die aanslagen daarom moeten die paar moslims ook niet die indruk wekken met zo'n verhaaltje
Mee eens. Daarom juist. het wordt steeds duidelijker dat de mensen die moslims genoemd worden niets te maken hadden met gruwelijkheden van Benladen en Ben Laden achtigen. Onder hen vallen juist meeste slachtoffers.
....."" Op die zwarte dag tien jaar geleden is onze diepste levensovertuiging in gijzeling genomen door een kleine minderheid van radicale moslims....""" Het zijn precies deze woorden die het grote verschil uit kunnen maken, wereldwijd, om ons weer met elkaar te verbinden..... Erg mooi, erg moedig en erg nodig!!!
Neen, hun diepste levensovertuiging is in gijzeling genomen door rechts radicale moslimhaters zoals Wilders en Breivik! Wat zullen we nou krijgen zeg!?
"een laatste fatwa die moslims opdraagt mens te zijn" Julie horen het nu goed hè, jullie slaven van Allah. Jullie zijn geen mensen, onthou dat goed, en dus gaan wij, geslaagde goed-opgeleide katholieke Montessori kaasmoslims, jullie wel even duidelijk maken dat jullie geen zelfstandig denkende mensen zijn, maar volkomen willoze volgelingen met een verkeerde cultuur, en al helemaal geen mensen zijn, en hoe jullie je religie moeten beleven. Ja beste moslims, jullie moeten geen slaaf van Allah zijn maar slaaf van ons zelfingenomen Hollandse betuttelaars van de liberale sociaal-democratie, en met een beetje mazzel krijgen we jullie zo ver dat jullie in verre landen de held mogen spelen voor christen-Amerika en een medaille, omdat jullie je broeders en zusters hebben neergemaaid, gebombardeerd of gemarteld. Want dan, beste moslims, dan pas dan ben je een mens zoals wij jullie graag willen zien.
Met andere woorden de wijze woorden aangaande islamitische zaken kunnen slechts uit de monden komen van authentieke (of raszuivere?) moslims, alsof die bestaan, liefst opgeleid in madrassa's in landen met een lange islamitische traditie en dus niet uit de monden van moslims uit het Westen. Naast dat dit op een nagenoeg Blut und Boden-denken wijst is de rest van het stuk met het erbij halen van zaken waar Dibi, Marcouch, Azough, en Ajouaou part noch deel hebben, en dus ook een zeer kwalijke associatie betreft, volledig over the top. Ben je wel lekker?
Moslims die hun cultuur willen hervormen in de richting van meer individualisme en zelfstandig denken, ondervinden daarbij veel weerstanden. Niet in de laatste plaats van de kant van betweters die zelf buiten de islamcultuur staan.
---De vier vinden nu de tijd gekomen voor een laatste fatwa die moslims opdraagt mens te zijn--- Waar slaat dat nou op?? Zijn moslims volgens hun geen mensen?? Dit is zwakke voorstel.. De vier zouden beter dan wie dan ook moeten weten dat moslims geen vertegenwoordigers nodig hebben om in de hemel te komen.
Het is een oproep om als individueel mens ipv van als schaap binnen de kudde, geleid door de vaak te sturende herder, meer out of the box te denken, of meer naar geluiden uit andere kuddes, en ook buiten die kuddes afgedwaalde schapen, of zelfs ongelovigen en andersgelovigen te luisteren met open oor en hart, maar vooral door daar over te durven denken, en zodoende tot een vrijere meningsvorming te komen, en daarbij toch moslim te kunnen blijven naar eigen maatstaven en verworven inzichten gevormd, of zelfs eventueel af te vallen.
Verbijsterd neem ik kennis van dit bericht. Jammer dat Naima er ook mee doet. Deze beroepsallochtonen zijn kennelijk te veel doorgeschoten in hun ijver het rechts Nederland voor zich te winnen waardoor ze blind geworden zijn voor de menselijke maat. Denken ze dat ze zich nu “echte” Nederlanders kunnen noemen door dit paternalisme. Deze moslims in navolging van hun imam Wilders beledigen en kleineren mensen vanwege hun geloof. Een geloof die door de Nederlandse Islamkenners als Wilders, Hirshi Ali. Afshin Elian, etc. etc., wordt gedefinieerd. Ik ben moslim en daar ben ik trots op. Mijn religie wordt enkel door mezelf gedefinieerd. En voor vrij denken en verantwoordelijkheid nemen hoef ik niet buiten mijn religie op zoek te gaan. Ik aanbid een god die vooral humanist is. Een god die liefde en middenmaat aanbeveelt. Ik heb geen mullah en moskee nodig heb om te kunnen geloven. Zeker geen “laatste fatwa” om door te gaan. Die fatwa mag je in je CV stoppen voor je carrière. Daarom is het ook geproduceerd. Dit is Nederland van 21 eeuw. Als moslim kan je hier opklimmen door overgeven over je eigen “soort”. Dit is de gidsland met opgeheven vinger. Nu enkel richting de moslims. Een land dat lekker verdwaald is. Met een “cultuur” die kennelijk alleen door bedreiging zichzelf kan voelen bestaan. een “cultuur” die niet aantrekkelijk kan zijn waardoor opgelegd moet worden. Een handelsnatie die nu alleen in angst handelt. Ik ben benieuwd hoe wordt deze belediging door vrije mensen beoordeeld.
Spijtig dat u de fatwa van Tofik Dibi als een belediging beschouwd; ik herken juist in uw reactie precies de doelstelling die hij wil bereiken voor Moslims die zich niet zo vrij voelen!! U bent de mens die al voor zichzelf kan en durft te beslissen, sommige anderen hebben een steuntje in de rug nodig. Persoonlijk vind ik dat een sociale gedachte die navolging verdient i.p.v. sarcasme.
Je zou deze fatwa ook kunnen zien als een oproep aan iedereen om de eigen verantwoording te nemen en niet blindelings aan te nemen wat een ander beweert, zoals de volgelingen van "imam" Wilders. Wilders is meer een extreme imam, een echte "haatbaard"' Een harde kern zal hem altijd blijven volgen, maar als door deze fatwa veel mensen gaan inzien dat moslims en de islam niet zo zijn als Wilders beweert, dan is er al veel gewonnen.
[Een handelsnatie die nu alleen in angst handelt. ] Ik vind het een zwaktebod om anderen te verdenken van 'angst'. Hoe zit het met je eigen 'angst' ?
Weleens van de dominee gehoord jongens. Die geeft in de kerk ook aan wat de juiste interpretatie is van wat er in de wereld gebeurt. De imam of aan Ayatollah doet dat ook. Trouwens kunnen jullie even nadenken, niet alle uitgesproken fatwa's hebben geldigheid. Die voor Wilders, is een dwaze en niet rechtsgeldig, binnen de islamitische wereld. Misschien even interview met Cohen van deze week in het Trouw lezen... overal zijn er extremisten, in elk geloof... Wij volgen de GBL, we follow leaders into war... Bibi toch... doe iets met cultuurgeschiedenis over de 20ste eeuw. met al je autonome humbug begijp je helemaal niets van wereldbeelden waarin niet de inidivudele mening primair staat, maar dat mensen hun energie en waardenreferenties ontlenen aan een collectief. Je bent godverdomme iemand die naar school is geweest, maar je gedraagt je als de eerste de beste ghb 'dronken'dance valley bezoeker, die niet meer weet dat er nog iets anders bestaat dan zijn eigen wereldbeeld. Stom missionarissen gedrag. daar wordt je toevallig niet voor betaald als politicus. Prima dat je het doet in nederland, voor nederland en met Nederlandse Moslims. Hier zijn er genoeg mensen die net zo cultuur-dom zijn als jij met je autonome vrienden in GL en conservatieve individualisten van dee PVVD. Pas op voor daarbuiten, daar lachen ze je in je gezicht uit... daar weten ze dat het wereldbeeld van ons hier niet heilig is... en zeker geen goed voorbeeld. Zelfs niet als jouw heilige Bolkestein dat schrijft of zegt. Je bent tegoed om deze godsdienstagenda van Wilders te volgen. Besteed je tijd beter man.
Niet begrepen dat die allemaal een proces van ontzuiling hebben doorgemaakt waardoor de mensen als gevolg daarvan veel meer, maar inderdaad nog steeds onvoldoende, de keuze kregen om zelf te bepalen een en ander te zien en hun geloof er op aan te passen, of dit af te dwingen, van kudde te veranderen, of zelfs iedere kudde te verlaten? Niet te geloven deze weerstand van zich links noemende autochtonen nu er moslims en ex-moslims zijn die een dergelijk proces trachten op te starten voor de mensen uit de moslimwereld, zeker die in Nederland. Vooral als je weet dat echte progressieve linkse mensen vroeger samen met de liberalen die ontzuiling van de kerken, waaronder ook de linkse, zo hebben aangejaagd. Links, vroeger samen met de liberalen een progressieve zegen, is ziek en moet zich nodig van die anti-progressieve sentimenten ingegeven door iets wat op niets anders dan een etnische, dus racistische optiek kan berusten, in eigen gelederen ontdoen. Want waarom zou je moslims, die overwegend etnisch afwijken van autochtone Nederlanders, niet dezelfde uit eigen kringen opkomende behoefte aan ontzuiling misgunnen?
Heb je ook toevallig nog een inhoudelijke mening over 'de oproep' van Dibi ipv 'de persoon' Dibi? Wel zo handig.
Bedankt Rob. Het is een enorme opgave voor velen hier om zaken vrij te benaderen. Ik vind je reacties, menselijk, vrij en orgineel.
Op 11 september 2001 hebben extremisten niet alleen vliegtuigen gekaapt en drieduizend levens verwoest, maar is ook het islamitische geloof gekaapt. ====================== Ik zou dit niet zonder meer als waarheid aan willen nemen zo er al sprake was van extremisten ze hebben zeker geen vliegtuigen "gekaapt" Dat is dus al een beetje kort door de bocht.
Ik moet mezelf corrigeren maar ik ben blijkbaar zelf ook al geïndoctrineerd omdat ik bij het woord extremisten dit al direct associeer met Moslims, stom natuurlijk temeer daar hier "gewone" Amerikaanse extremisten wordt bedoeld. Zo laat op de avond wordt de concentratie wat minder.
In de huidoige -zog. postmoderne- "Westerse" wereld worden m.i. 4 ideologische achterhoedegevechten geleverd. Hierbij een persoonlijke poging tot analyse. De ideologische achterhoedestrijd met als overwegend maatschappelijk decor het zog. "postmoderne kleineverhalendenken" (zie o.a. Peter Sloterdijk) gaat grofweg tussen: a) secularISTEN (volgens de godsdienstoscioloog Jose Casanova -op Joop al meerdere keren door mij aangehaald- echte ideologisch gedrevenen, omdat ze meer willen dan alleen maar een politiek praktisch werkbare scheiding van kerk en staat, die hij als seculieren omschrijft ter onderscheiding van eerstgenoemde secularISTEN) enerzijds en anderzijds mensen die zich in hun politiek-maatschappelijk handelen op 1 of andere "godsdienstige" overtuiging beroepen (naast persoonlijk geloof dus ook als een maatschappelijk relevante ideologie); b) "godsdienstigen" onderling (hardline moslims ofwel islamisten vs ultra-orthodoxe christenen bijv., waarvan ik SGP en Catholica noem) als voorbeelden noem; c) liberalen/libertairen en "echte" socialisten en d) "links-progressieven" als heterogeen politiek "blok" en radicaal nieuwrechts (afgekort: rnr) als zwaar ideologische, maar eveneens divers samengestelde categorie, waarvoor de PVV nu in Nederland als voornaamste politieke voertiuig dient. Ik plaats dit initiatief van Dibi -politiek gezien- in het zelfverklaarde progressieve, "libertaire" kamp. Geen wonder de daarop volgende overmatige (want Pavlov-)reactie- van de hardline secularisten, m.n. van "links" en de steun van zelfverklaarde liberalen, die het initiatief vooral als een opmars van hun eigen liberale gedachtengoed zien, nu dus ook al binnen de moslimwereld. Of dat terecht is ? Daar probeer ik nu helderheid over te krijgen. Allereerst die antireactie mag dan wel mooi vermomd worden als verzet van "authentiek links" tegen "libertair", maar ik trap daar niet zo makkelijk in. Het anti"godsdienstige" venijn is duidelijk bespeurbaar. Daarom prijs ik het initiatief van Dibi: "godsdienstigen" die als maatschappelijk relevante sociologische groepering de hand nu in eigen boezem steken. De initiatiefnemers worden daarin ook aangevallen door mensen die voor alles fel tegen rnr (PVV) zijn en menen dat Dibi cs rnr alleen maar in de politieke kaart spelen. Ook bij deze categorie (deels overlappend met de vorengenoemde) maakt een secularistische denktrant en achtergrond hun verontwaardigde politieke reactie voor mij een stuk minder geloofwaardig. En hetzelfde geldt voor mij tav de proreacties van de zelfverklaarde liberalen. Ook die kunnen voornamelijk voortvloeien uit anti"godsdienstige" overwegingen. M.a.w. ik ben bij vorengenoemde categorieen NIET zonder meer zeker van hun ware politieke bedoelingen. Is dat een gezond of ongezond wantrouwen ? Dat is voor mij de kernvraag. Voor een afgewogen eindoordeel ontbreekt mij echter VOOR ALLES voldoende kennis van de reacties op Dibi cs vanuit de eigen moslimgemeenschap. En juist op die gemeenschap is m.i. het initiatief van Dibi c.s. gericht. Die gemeenschap is doorgaans redelijk zwijgzaam en dat willen Dibi cs met hun initiatief nu juist doorbreken: een duidelijk poging tot verdere integratie ! Hun reacties zouden voor mij doorslaggevend zijn voor mijn eigen eindoordeel. Rest -na deze persoonlijke analyse- mijn eigen voorlopige mening: als zelfverklaarde antisecularist (een secularisme, ik herhaal het, opgevat als een dwangmatig aan de gemeenschap opgelegde seculiere ideologie) ben ik voor het initiatief. Maar ik heb nooit verheeld dat alle beproefde "libertaire" strategieen tot nu doodlopen op de levensgrote onverschilligheid van heel (?) veel Nederlanders (de "kleine-verhalenvertellers") waar het dit soort levensbeschouwelijke vraagstukken beteft. Nederland is 1 van de meest geseculariseerde (lees niet-godsdienstig geinteresseerde) samenlevingen in het "Westen". Maar juist bij veel van die onverschilligen is -hoe paradoxaal het ook moge klinken- het luie "zondebokdenken" (met islam en haar zog. "linkse" handlangers als ongefundeerde zondebok) inmiddels stevig geworteld. De redenen daarvan zijn een verhaal op zich, waarover ik ook al eerder gepost heb. Ik acht dan ook het initiatief van Dibi net als vorige pogingen van o.m. GL en D'66 om in dit dossier een open, zakelijk, politiek debat te voeren bij voorbaat mislukt. Ook al omdat uit puur electorale overwegingen het zog. christelijke CDA en de zog. conservatief-liberale (lees voornamelijk vrijemarkt) VVD stilzwijgend de kant van de "onverschillige" rnr-zondebokzoekers kiezen (niet zozeer met woorden dan wel met politiek terzake doende daden). Kortom: een goed initiatief, mits breed gedragen binnen de moslimgemeenschap, maar als antirrnr-strategie even onvruchtbaar als eerdere zog. "libertair-elitaire" initiatieven en dit keer ook nog eens fel aagevalen door "linkse" hardlijn secularisten en alleen bijgevallen door doorgaans op dit vlak terughoudende conservatief-liberalen, zoals ik ook hier op Joop heb vastgesteld. Een zeepbel dus ? Of vergis ik mij en krijgt dit muisje nog (een lange termijn) staartje ? Als ik denkers van buiten de "Westerse" wereld hierover goed begrijp, zoals de eerder door mij hier op Joop aangehaalde agnost, schrijver en Nobelprijswinnaar Mario Vargas Llosa uit Peru zou het laatste wel eens het geval kunnen zijn.
[quote] a) secularISTEN (volgens de godsdienstoscioloog Jose Casanova -op Joop al meerdere keren door mij aangehaald- echte ideologisch gedrevenen, omdat ze meer willen dan alleen maar een politiek praktisch werkbare scheiding van kerk en staat, die hij als seculieren omschrijft ter onderscheiding van eerstgenoemde secularISTEN) enerzijds en anderzijds mensen die zich in hun politiek-maatschappelijk handelen op 1 of andere "godsdienstige" overtuiging beroepen (naast persoonlijk geloof dus ook als een maatschappelijk relevante ideologie); [/quote] In zijn boek Secular City (1966) stelt Harvey Cox, 1 van de weinige christelijke theologen die zijn nek uit durfde te steken voor Martin Luther King, het volgende: Secularisatie is een proces waarbij bepaalde verantwoordelijkheden van kerkelijke op politieke autoriteiten overgaan, terwijl secularisme een ideologie is die uitgaat van de totale verwijdering van de religie uit het openbare leven. Secularisatie brengt een onvermijdelijke historische ontwikkeling met zich mee, waarbij de samenleving zich geleidelijk van 'religieuze controle en gesloten metafysische wereldbeschouwingen' bevrijdt. Secularisme is zelf een gesloten metafysische wereldbeschouwng die 'in hoge mate als een nieuwe religie fungeert'. Voorgaande duidelijke tekst heb ik op www.maroc.nl gevonden en op dezelfde website vond ik ook een beschijving van de adder onder het islamitisch-Nederlands gras van de geleidelijke bevrijding van religieuze controle en gesloten metafysische wereldbeschouwingen: [quote] Wat genoemd wordt de scheiding van 'kerk en staat’ (1848), zoals o.a. Achterhuis en Fortuyn terecht stellen, is eigenlijk het afschaffen geweest van verplicht lidmaatschap van de staatskerk (c.q. nl-hervormde kerk) om ambtenaar te kunnen worden. Het gevolg van 1848 is geweest dat kerkgenootschappen - gefaciliteerd door de overheid - aan ongebreidelde machtsverwerving en kapitaalverwerving konden doen wat in 1917 erin resulteerde dat de liberalen/socialisten gedwongen zijn geweest om het algemeen kiesrecht af te ruilen tegen het bijzonder onderwijs van de confessionelen. Pas in 1983 is aan de faciliterende constructie van 1848 een eind gemaakt met een wijziging van de Grondwet. Een wijziging die niet zozeer te danken is aan de ontzuiling maar aan Europese regelgeving. 1983 betekende niet het opdoeken van de christelijke infrastructuur enz. Religie als instituut verschaft niet alleen normen en waarden maar vigeert mee met veranderende normen waarden in de samenleving. Maar voor het mee vigeren, moet je wel een organisatie en een infrastructuur hebben. Nadat gebleken was dat moslimse gastarbeiders in Nederland zouden blijven is ontdekt dat hun culturele gebruiken botsten met de Nederlandse - en dat zij de islam belijden. Al voor 11 september 2001 is op hoge toon geëist dat de islam in Nederland een matigende invloed moest hebben op onaanvaardbaar gedrag van deze en gene met de moslimse gezindte. Hierbij werd het christendom in Nederland als voorbeeld werd gesteld. Maar de vergelijking van de islam en het christendom in Nederland is impliciet een onmogelijke (onmenselijke) eis aan de vertegenwoordigers van de islam in Nederland. Het meegaan met de tijdgeest door het christendom (inclusief christelijke politieke partijen) is ingegeven door het willen behouden van wat er in de periode 1848-1983 aan macht en kapitaal is binnengehaald. Voor het christelijk institutioneel lijfsbehoud was en is er een infrastructuur aanwezig. Voor de islam in Nederland was en is er helemaal niets. Regelmatig zijn en worden er pogingen gedaan om een islamitische omroep op te richten. Zinloze excercities omdat er geen economisch georganiseerde macht is vertaald naar islamitische vakbonden, islamitische werkgeversorganisaties enz. Opzich logisch dat links uit overwegingen van solidariteit (armoedebestrijding) in het gat gesprongen is, maar armoedebestrijding onder moslims in Nederland koppelen aan het opkomen voor het recht de islam in Nederland te belijdenis heeft (onbedoeld) een stuk herverzuiling teweeg gebracht. De weg terug in slaan zal beginnen met het voortzetten vande ontzuiling. Politiek links dat islamitisch Nederland zo optimaal mogelijk vruchtgebruiker van Art. 6 en Art. 23 van de Grondwet laat zijn, houdt de verzuiling in stand en maakt politiek links als voorstander van de scheiding van kerk en staat ongeloofwaardig. [/quote] De concurrentievervalsing hiervoor beschreven is een typisch geval van culturisatie van politiek. Er moet net gedaan worden of er geen verband is tussen sociaal-economische factoren en sociaalculturele factoren. De 4 ondertekenaars zijn van Marokkaans-islamitische afkomst. Roepen zich uit tot de spreekbuis van alle gematigde moslims ter wereld. De meestgehoorde klachten over Marokkanen worden overgeslagen in de fatwa waardoor de fatwa beoordeeld kan worden als, niet alleen een uiting van Marokkaans-Nederlandse hypocrisie, maar ook van islamitische hypcocries die ook nog neerslaat op niet-Marokkaans islamitisch Nederland. Een volkomen ondoordachte actie van de 4 intellectuelen die kennelijk het overzicht missen om de sociaal-economische achterstandspositie van de islam in Nederland ten opzichte van het christendom goed in te schatten en niets anders te bieden hebben dan een vaag 'topdown decreet' om 'topdown decreten van een handjevol geleerden' te overrulen.
De namen God, Jezus, Maria, Maria Magdalena en zoveel andere personages uit de bijbel worden al ik weet niet hoe lang misbruikt. Net zoals de naam Allah wordt misbruikt. Het geloof wordt misbruikt. En verder: Volwassenen Kinderen Natuur Dieren Vertrouwen Onschuld Vrijheid Macht Vrede Geld Olie Media Politiek Rijkdom Armoede De planeet De geschiedenis Zelfs misbruik wordt misbruikt Elk misbruik brengt schade toe Wat wordt er eigenlijk niet misbruikt? De grootste schade is de schade door misbruik Misbruik kun je in zijn totaliteit "zeer extreem" noemen
"Het geloof wordt misbruikt." Hoezo? Het aanhangen van welk geloof dan ook is een belediging voor iemands intelligentie. Het hebben van een geloof op zichzelf is al misbruik van iemands intelligentie. Het zogenaamde 'misbruik van een geloof' is een contradictio in terminis.
Tot op heden hebben 374 mensen de petitie ondertekend. Je kunt dus stellen dat het tot op heden geen storm loopt. De petitie is dus een mooie mogelijkheid om eens te kijken hoeveel mensen die de islam aanhangen nu werkelijk voor vrede zijn. Ik ben benieuwd.
=Tot op heden hebben 374 mensen de petitie ondertekend. Je kunt dus stellen dat het tot op heden geen storm loopt.= Ja... en ? =De petitie is dus een mooie mogelijkheid om eens te kijken hoeveel mensen die de islam aanhangen nu werkelijk voor vrede zijn.= Dus als circa 500 of 1000 moslims de petitie ondertekenen en de resterende ruim 850.000 moslims te Nederland niet, dan zijn ze niet voor de vrede. Dat is nu eens eens een echte eye opener.
Deze oproep is in tegenspraak met zichzelf. Een fatwa is niet bindend voor Moslims. De Islam is een geloof dat individueel is: elke Moslim gelooft door eigen afwegingen te maken bij "goed" leven. Met deze oproep spreekt Dibi dus alleen Moslims aan die juist *wel* doen alsof een fatwa binden is, alsof hen exact moet worden voorgeschreven hoe te handelen. Je zou het nog kunnen zien als een uitnodiging aan die mensen om dat los te laten, maar het vreemde is dat hij doet alsof er geen Moslims bestaan die altijd al begrepen hebben waar hun geloof werkelijk om draait.
Een formidable conclusie, een moslim zou u hier een kus op het hoofd geven wat bedankt in het Marokkans betekend! Er zijn heel veel stromingen in de Islam en de ene mag de andere niet, zoals bij het christenen, je hebt Katholieken, protestanten, sekten, orthodoxen...ect...precies hetzelfde bij de moslims. Ik vind Tofik en Marocouch zielige moslims in deze punt. Ik zou Amen bijna willen zeggen!
"het vreemde is dat hij doet alsof er geen Moslims bestaan die altijd al begrepen hebben waar hun geloof werkelijk om draait." oh is dat zo is dat relevant? zou je dit gezegd hebben als de PVV er niet was geweest? ik denk het niet.
=Kamerlid Tofik Dibi roept samen met PvdA collega Ahmed Marcouch, programmamaker Naima Azough en theoloog Mohamed Ajouaou moslims op zich niet langer te laten 'reduceren tot willoos onderdanen van geloofsgenoten die zich Allah wanen'.= Een nogal domme suggestie en tevens generaliserend. Net of álle moslims te Nederland verblind en dogmatisch één of andere leider schaapachtig volgen en geen eigen individuele invulling van hun geloof hebben. Theoloog, programmamaakster en politici kunnen wel vrijzinnig denken en handelen en plots dient de rest hen voorbeeld te volgen ? Net of de meerderheid van de moslims in NL of in de wereld niet vrijzinnig waren. Ze kunnen zich beter richten op de extremisten en fundementalisten en niet op álle moslims.
Suus oppert op pedante wijze: "Een nogal domme suggestie en tevens generaliserend. Net of álle moslims te Nederland verblind en dogmatisch één of andere leider schaapachtig volgen en geen eigen individuele invulling van hun geloof hebben." Je gaat wel zeer gemakzuchtig voorbij aan het gevaarlijkste element dat zich in alle grote religies schuilhoudt (of hield). Religies zijn voornamelijk ontstaan om een antwoord te bieden op onvermijdelijke onzekerheden en angsten (zoals de dood) in het menselijke bestaan. Daar is op zich helemaal niks mis mee en het biedt ons houvast in onzekere tijden en geeft zingeving aan vele ongrijpbare zaken waar de wetenschap nooit een antwoord op zal kunnen geven (zoals controle krijgen op je toekomst, doorleven na de dood, etc.). Het wordt echter eng als de antwoorden op deze vragen op geïnstitutionaliseerde wijze afgedwongen worden middels hiërarchische (vrijwel altijd door mannen) geleide organisaties, die er dus alle belang bij hebben om de schapen bij de kudde te houden. Indien niet goedschiks dan maar kwaadschiks. Dit is gevaarlijk, zeker zodra de religieuze leiders hun macht zien afbrokkelen omdat de schapen steeds kritischer en mondiger worden. Sommigen raken in paniek en soms zelfs zo verkrampt, dat ze extreme dingen gaan (of laten) doen. Alle religies gaan echter door zo'n ontwikkelingsfase. De voorschrijvende religieuze macht brokkelt langzaam af, de sociale groepsdruk vermindert en er ontstaat ruimte voor een meer individuele, vrije geloofsbeleving in de privé-sfeer. De moslimgemeenschap gaat nu ook door zo'n spannende, bevrijdende fase. Dan nu mijn punt. Dit is één van de eerste publieke initiatieven die ik ken, waarbij Nederlandse moslim-opinieleiders actief proberen om zo'n intern ontwikkelingsproces te voeden/versnellen. Daarbij komt dat ik eigenlijk ook nog nooit een groep moderne moslims zo duidelijk en helder afstand heb horen nemen van de 'extremisten die ons geloof gekaapt hebben'. Dit soort uitspraken heb ik de afgelopen tien jaar, maar zeker vlak na 9/11 en Van Gogh, te vaak gemist en de bevreemdende stilte doet je dan onvermijdelijk terugvallen op het 'default' antwoord: "ze zullen het er dus stiekem wel mee eens zijn". Deze vier zijn voor mij een paar dappere denkers, die de moed hebben om aan zelfreflectie te doen (i.p.v. de schuld elders te zoeken) en tevens empathie tonen voor de angsten van de westerse autochtoon. Ze hebben een analyse gemaakt van de grootste pijnpunten, maar proberen nu ook nog eens om op actieve wijze iets te veranderen. Allemaal met het doel om de moslimgemeenschap van binnenuit verder te democratiseren en daarmee de individuele geloofsvrijheid te vergroten. Dit is mijns inziens de enige goede weg om de integratie te bevorderen. Hulde dus voor dit initiatief! In deze context vind ik jouw reactie: "...een nogal domme suggestie en tevens generaliserend...", van een werkelijk stuitende arrogantie getuigen. Aangezien moslima's meestal geen Suus heten, neem ik aan dat je een westerse autochtone vrouw bent. Dus waar haal je de morele superioriteit vandaan om zo'n zeer kwetsbaar, maar uiterst noodzakelijk initiatief BINNEN de moslimgemeenschap, simpelweg als 'dom' weg te zetten. Ga je diep schamen.
'Net of álle moslims te Nederland verblind en dogmatisch één of andere leider schaapachtig volgen...' Er zitten een paar procent salafisten tussen. Gehersenspoelde fanaten. Je kent ze wel (...). Maar de PVV aangang, die verblind en dogmatisch één of andere rattenvanger volgen, is véél groter... En gevaarlijker naar mijn mening.
"De laatste fatwa is een oproep tot zelfstandig denken, tot leren en discussiëren. Tot openlijk en vrij met elkaar van mening verschillen." Een hilarische oproep deze laatste fatwa, die snel overtroefd zal worden door de enige echte állerlaatste fatwa. Eigenlijk verdienen alle religieuzen ons diepe medelijden, de moslims voorop. Zelfstandig denken is het eerste wat sneuvelt bij religieuzen en discussiëren, tja als ik zo de 'discussies' volg tussen sunnieten en shjiiten die elkaar wederzijds gezellig opblazen, dan zou ik Marcouch en de anderen aanraden: probeer deze fatwa eerst eens als testcase in Staphorst te promoten. Zal ook niets opleveren, daar niet van, maar in ieder geval zal je de verkettering door respect eisende broeders en zusters bespaard blijven.
"'Eigenlijk verdienen alle religieuzen ons diepe medelijden, de moslims voorop.."" En in welk dogma bent u blijven hangen?
[ Eigenlijk verdienen alle religieuzen ons diepe medelijden, de moslims voorop. ] Ben je bang dat WE niet in de heleml komen of zo? :-))
Ik vraag me af waarom mijn mening in deze niet geplaatst werd. Ik probeer het weer omdat ik van mening ben dat ook mijn mening in deze gezegd en gegeven mag worden: Eigenlijk zou een fatwa om Nederland van de PVV te bevrijden mij wel aangenaam zijn. Men zal er maar aan moeten wennen dat er moslims zijn en blijven! Net zo goed als dat er PVV-ers zijn maar gelukkig niet blijven. Een geloof kan niet tegen een ideologie op. Mijn reactie was naar aanleiding van een tweet van hem waarvan ik de naam niet wens te noemen omdat ik er kotsmisselijk van word: "Dibi wil laatste fatwa om islam van extreme denkers te bevrijden. Maar wat we nodig hebben is een fatwa om ons van de islam te bevrijden!" Maar dat mag wel gezegd worden?
"" Maar wat we nodig hebben is een fatwa om ons van de islam te bevrijden!" Fatima, mijn eerst reactie was ook: wat een triest figuur!!! Wat hij heel goed weet is dat we in Nederland vrijheid van Godsdienst hebben. Zo'n tweet is gewoon verspilde moeite. Bekijk het van de positieve kant; Filip de Winte houdt er al mee op, in Duitseland konden ze de kaartverkoop aan de straatstenen niet kwijt, en de zusterpartij in Denemarken loopt ook op z'n retour. Het is nog een kwestie van tijd. Nederland loopt alleen altijd wat achter op de rest....
Je maakt een denkfout. Elk geloof kan tegen een ideologie op. Maar als dat geloof door te weinig mensen gedragen wordt dan gaat het ten onder. En als dat niet zo zijn dan is er sprake ven terreur. Een kleine minderheid onderdrukt dan een grote meerderheid. Zo ver komt het in Nederland niet. Wat hebben moslims hier nou te vertellen. Helemaal niets. Ze hebben veel vrijheden. Maar geen mogelijkheden om anderen hun vrijheid te ontnemen. Kortom. Waar maken we ons druk om.
Goed initiatief van Tofik Dibi. Lang wilde hij in het Nederlandse parlement niet een vertegenwoordiger van islam worden, alleen omdat hij toevallig een Marokkaanse achtergrond heeft. Alle begrip daarvoor en gelijk heeft hij, maar we komen er niet onderuit dat velen op hem stemmen juist vanwege zijn achtergrond. Dat schept toch een zekere verplichting. Nu schrijft hij: "Wij redelijke moslims uit alle hoeken van de wereld." Eindelijk een stellingsname. Tofik noemt zichzelf moslim. Mooi zo, want dat had hij tot nu toe in het midden gelaten. Hij is een heel vrijzinnige moslim weliswaar, dat blijkt wel uit dit 'laatste' fatwa. Mogelijk voldoet hij daarmee niet aan de eisen die sommigen aan een moslim stellen, maar Tofik Dibi is zijn eigen autoriteit. Hij eist de vrijheid van geweten op, waarvoor ons land is opgericht. Hoe vrijzinnig de interpretatie van islam door Tofik Dibi en Achmed Marcouch ook is, ik hoop dat nu hun positie duidelijk is, ze ook vaker namens de (vrijzinnige) moslims gaan spreken in de Kamer. Aangezien er een anti-islampartij in de Kamer zit, hebben we daar eigenlijk ook een islampartij nodig. Hier dring ik al heel lang op aan, zowel bij bijvoorbeeld de Islam Democraten, als bij verschillende moslim politici uit andere partijen, maar tot nu toe nog niet bij Dibi, omdat ik hem niet rekende tot de gelovigen binnen GroenLinks. Maar nu: Dibi en Marcouch zouden zich kunnen afsplitsen van hun partijen, politieke inhoud meenemend, en een Vrijzinnige Moslim Partij kunnen oprichten, die zijn laatste fatwa al heeft uitgesproken; "we luisteren niet naar fatwa's, maar volgen ons geweten." Dan hebben we een moslimpartij die Wilders een weerwoord kan geven en kan opkomen voor een breed scala aan bevolkingsgroepen. En de PvdA zou het atheïsme gemakkelijker kunnen uitdragen, zoals socialisten betaamt, als de verdediging van moslims in goede handen is.
Nederland zit niet te wachten op een nieuwe Verzuiling. Dibi en Marcough begeven zich al op glad eis door als parlemetarier een religieus statement af te geven. Hoe goed bedoeld.
Een ding is zeker: Tofik, Marchouch, Wilders en ik gaan wij ooit allemaal dood Islam niet. Dat is een feit.
Maar de inhoud van het laatste fatwa kan doorleven. Hoeveel moslims kent u die nog naar fatwa's luisteren? En naar welke fatwa's? Ik denk dat de meeste moslims al lang hun eigen geweten volgen. Ze horen de laatste fatwa niet eens meer.
Na bijna 24 uur 574 ondertekenaars geteld. Wat zegt dit beste mensen?
Dit wil zeggen dat moslims door niemand willen leiden. Dat elk moslim/moslima voor zich/haar zelf denken..verantwoordelijkheid nemen als individu voor eigen daden en niet de daden van alle mensen van de zelfde religie.
Must read: Dibi en zijn ‘Final Flutwa’ http://www.wijblijvenhier.nl/7356/dibi-en-zijn-final-flutwa/ Citaat: Het herhalen en benadrukken van immorele gebeurtenissen in een dergelijke petitie heeft wel een functie: het oproepen van een eurocentrisch, bijna oriëntalistisch sentiment van de moslim als de ‘Ander’. Daarmee wordt het vacuüm opgerekt waar bijvoorbeeld islamofoob-Nederland haar bestaansrecht aan te danken heeft. Het door Dibi gebruikte discours suggereert tevens dat moslims homogeen denken, makke schaapjes zijn, niet zonder gedachtepolitie kunnen en zich dus voor de daden van een minderheid moeten verantwoorden. Terwijl ze daar in woorden en daden al openlijk afstand van hebben gedaan. Te vaak eigenlijk al. Bovendien, en dat is misschien wel de kern, is dat je met het onderdrukken van nieuwe inzichten vooruitgang in de weg staat. De opstanden in het Midden-Oosten bewijzen dat de basis, dus het verlangen naar vrijheid, er is. Die mensen zijn jarenlang het slachtoffer geweest van een onderdrukkend systeem en zijn door de universele drang naar vrijheid in opstand gekomen tegen de agressor. De westerse regeringen en de instituties die deze gedachtepolitie jarenlang financieel en militair hebben gesteund komen echter geen enkele keer voor in de petitie.
Onzin stuk. Volgens mij gaat Dibi als moslim er juist vanuit dat hij veel medestanders onder moslims (wereldwijd) heeft en juist niet homogeen denken. Anders heeft het weinig zin zo'n initiatief te lanceren.
[Terwijl ze daar in woorden en daden al openlijk afstand van hebben gedaan. ] Bij welke gelegenheid was dat ook alweer ?
[De opstanden in het Midden-Oosten bewijzen dat de basis, dus het verlangen naar vrijheid, er is.] In Israel hebben ze dat nog niet ervaren. Die zien de agressie om hen heen allen maar toenemen.