Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Johan Vollenbroek: ‘Boeren hebben een punt, Schiphol moet ook halveren’

Luchthaven heeft geen natuurvergunning... ‘Reizigers vertrekken nu van een illegaal opererend Schiphol’
Joop

De #koudedouche challenge: rillen voor de vluchtelingen op Lesbos

  •  
02-01-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Geen video? Klik hier.
De afschuwelijke omstandigheden waarin vluchtelingen en migranten verkeren in de kampen op Lesbos krijgen nog maar amper aandacht. Een groep vrouwen is daarom een dappere challenge gestart op sociale media: #koudedouche. Iedereen die wil helpen kan een clip maken waarbij zij of hij een koude douche neemt en plaatst dat online. Met de reden waarom.
“Zoals het voor vluchtelingen een koude douche is als ze aankomen in Griekenland, zo kunnen wij ook even een koude douche nemen,” zeggen de initiatiefnemers tegen Omroep Gelderland. De actie die maandag begon is ook bedoeld om geld in te zamelen. “We hebben twee goede doelen gekozen, waar we deze actie aan verbonden hebben. Stichting Bootvluchteling en Christian Refugee Relief. Aan die doelen werd in de eerste 24 uur al meer dan 4000 euro gedoneerd.”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (48)

adriek
adriek4 jan. 2021 - 11:00

Lief hoor. En het kost nog meer moeite dan applaudiseren voor de zorg.

JohanV2
JohanV24 jan. 2021 - 9:47

Hypocriet gedoe. In Moldavië leven mensen onder net zulke "onmenselijke" omstandigheden. En wie heeft het nog over de lijmsnuivende kinderen in de riolen van Boekarest?

henk-alexander
henk-alexander3 jan. 2021 - 23:42

Eigentijdse flagallanten met een zinloze act...

Nick the Stripper
Nick the Stripper3 jan. 2021 - 21:08

Fidelio Ekiz 3 januari 2021 at 13:38 [ Heb ik zoiets beweerd? ] Ik zou het niet weten. Je teksten zijn onleesbaar.

NoahAmber
NoahAmber3 jan. 2021 - 12:11

Ludiek...

RechtdoorZee93
RechtdoorZee933 jan. 2021 - 11:05

Laat ik het jaar eens wat positiever beginnen. Los van mijn standpunten betreffende dit topic is het volgens mij vrij simpel. De manier waarop die groep mensen daar op die Griekse eilanden leven is Europa onwaardig. Ik begrijp dat het misschien sober moet en dat het niet de bedoeling is dat het een aantrekkingskracht wordt maar dit is wel heel extreem voor een rijk continent als Europa.

4 Reacties
JoepJos
JoepJos3 jan. 2021 - 12:16

Niet alleen op de Griekse eilanden. Het blijft mij altijd een raadsel dat er zoveel aandacht is voor Lesbos. Weet men dan niet dat er nog veel dichterbij, zoals bijvoorbeeld in Calais, de ellende minstens zo erg is?

MaxMax2
MaxMax24 jan. 2021 - 8:21

@JoepJos 'Weet men dan niet dat er nog veel dichterbij, zoals bijvoorbeeld in Calais, de ellende minstens zo erg is?' Dat komt omdat in Calais louter illegale-immigranten zitten.

JoostV52
JoostV524 jan. 2021 - 9:19

@MaxMax: wat zijn dat illegale immigranten? Mensen die sowieso geen recht hebben op asiel omdat zij voor n groot deel uit zgn veilige landen komen? Dat geldt voor Lesbos net zo goed.

MaxMax2
MaxMax24 jan. 2021 - 17:07

@Joost 'wat zijn dat illegale immigranten? Mensen die sowieso geen recht hebben op asiel omdat zij voor n groot deel uit zgn veilige landen komen? Dat geldt voor Lesbos net zo goed.' De vraag stellen is 'm beantwoorden.

Thuiszitter
Thuiszitter3 jan. 2021 - 10:59

Decadente actie dat is wat ik ervan vind.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber3 jan. 2021 - 12:11

Leg uit. Wat is er decadent aan?

Paleocon
Paleocon3 jan. 2021 - 10:15

Dat je hier zelf aan wil meedoen moet iedereen zelf weten, maar om je kinderen daar voor de gebruiken vind ik echt niet ok.

1 Reactie
NoahAmber
NoahAmber3 jan. 2021 - 12:13

Zo te zien vinden die kinderen het wel prima. En wat jij er van vindt zal menigeen de broek niet doen bollen

Jake123
Jake1233 jan. 2021 - 9:50

Is er iemand die deze actie serieus neemt? Maak geld over naar een hulporganisatie. Neem een maand een immigrant in huis. Ga 2 dagen voor het Binnenhof staan met een bord. Ga met een groepje naar Lesbos om met eten en kleding te helpen. Een douche is bühne protest.

Pindaklaas
Pindaklaas3 jan. 2021 - 9:37

Alsof dit zo bijzonder is? Ik douche al jaren elke dag koud af en zwem gewoon door in de zee, het hele jaar door.

Hank Nozemans
Hank Nozemans3 jan. 2021 - 8:11

en wat deugen we allemaal weer geweldig. Veel nuttelozer dan dit wordt het niet.

EricDonkaew
EricDonkaew3 jan. 2021 - 4:20

Wel even de kleertjes uit natuurlijk. Een 'koude' douche met kleren aan is echt zo koud nog niet.

Satya
Satya3 jan. 2021 - 0:00

Aldus onze activist. Stop met parasiteren.

Nick the Stripper
Nick the Stripper2 jan. 2021 - 23:36

Want die vermeende "illegale migranten" hebben natuurlijk wel een dagelijkse koude douche verdiend.

realistisch rechts
realistisch rechts2 jan. 2021 - 20:38

@den mee eens maar dan staan ze waarschijnlijk niet vooraan.

Dirk Kuper
Dirk Kuper2 jan. 2021 - 17:57

Hoeveel mensen op de wereld hebben geen toegang tot schoon drinkwater? Hebben de migranten op de Griekse eilanden toegang tot schoon drinkwater? Is het dan gepast schoon drinkwater te verspillen voor een "ludieke actie"?

1 Reactie
Dirk Kuper
Dirk Kuper2 jan. 2021 - 18:02

Aanvulling: het antwoord op de tweede vraag is: ja

DenFlexwerker
DenFlexwerker2 jan. 2021 - 16:49

Weet je wat helpt: neem er één in huis en betaal er voor. Oh nee, dat is enger dan lekker te deugen door een douchefilmpje on line te zetten. Dan mag je zelf verantwoordelijkheid nemen in plaats van anderen er voor op te laten draven. Oh ja: deze mensen zijn immigranten.

4 Reacties
Satya
Satya2 jan. 2021 - 23:52

Waarom zou ik moeten opdraaien voor jouw parasiteren?

Mr Ed
Mr Ed3 jan. 2021 - 9:24

"Waarom zou ik moeten opdraaien voor jouw parasiteren?" Omdat jij net zo goed "parasiteert", of ben jij gevrijwaard door je afkomst?

NoahAmber
NoahAmber3 jan. 2021 - 12:14

Sommigen komen ook echt niet verder dan de gebruikelijk rabiaat rechtse dooddoeners.

nikita72
nikita723 jan. 2021 - 13:49

...neem er één in huis... Als ik dat doe, word ik veroordeeld voor mensensmokkel. Welkom in 2020.

Sam V
Sam V2 jan. 2021 - 16:36

Past goed in de Wim Hof methode. Even oefenen en die koude douche valt best wel mee.

elmolientje
elmolientje2 jan. 2021 - 15:50

Weet je wat nog het allerergste is aan het vluchtelingen kamp....... er is geen oplossing. Iedereen en alles toelaten is geen oplossing, Europa kan geen tientallen miljoenen mensen aan.... het zorg en sociale stelsel zou instorten als we dat zouden doen. Tegenhouden? dan krijgen we de beelden te zien die we nu zien. Alleen de mensen die nu op lesbos zijn toelaten? en dan? binnen een week zit het weer zo vol als nu met dezelfde dramatische toestand. Echt het is zo verdrietig maar een oplossing? geen idee

18 Reacties
Norsemen
Norsemen2 jan. 2021 - 16:47

Tientallen miljoenen? Tuurlijk joh En toelaten is wel een oplossing, alleen niet één die jou aanstaat. Maar wat me nog het meest tegenstaat in jouw reactie is dat je doet alsof het probleem voor ons groter is dan voor de vluchtelingen.

adriek
adriek2 jan. 2021 - 16:52

De oplossing is om de levensomstandigheden in de landen waar de mensen vandaan vluchten zodanig te verbeteren dat vluchten niet meer nodig is. Maar dat zou betekenen: een einde maken aan oorlog, een einde maken aan honger, en de economie 'daar' ongekende impulsen geven. Daar is veel, heel veel, goede wil, inzet en geld voor nodig van regeringen 'hier' en 'daar' en daaraan ontbreekt het aan beide zijden. Er is geen eenvoudige oplossing.

Marcus A.2
Marcus A.22 jan. 2021 - 18:31

Dergelijke voorzieningen op lesbos zou een goed begin zijn!

MaxMax2
MaxMax22 jan. 2021 - 20:39

@Norsemen In Duitsland hebben ze er één miljoen bijstandsontvangers bijgekregen, dat ga je op de lange termijn niet volhouden. 'https://www.welt.de/politik/deutschland/plus222607402/Friedrich-Merz-Eine-Million-Zuwanderer-in-Hartz-IV-hat-er-recht.html'

Norsemen
Norsemen2 jan. 2021 - 21:53

@Max Wie bedoel je met je? Mij, jezelf, de vluchtelingen? De vraag is of men bereid is welvaart in te leveren voor anderen. Ik ben dat.

Satya
Satya2 jan. 2021 - 23:59

"In Duitsland hebben ze er één miljoen bijstandsontvangers bijgekregen, dat ga je op de lange termijn niet volhouden." Voor iedere dollar die naar de 3e wereld gaat krijg jij 14 terug. Gewoon gratis. En maar haatzaaien. Dank je Max!

JoepJos
JoepJos3 jan. 2021 - 11:32

@Satya: ik zou je graag willen geloven (1 dollar naar de 3e wereld, levert 14 dollar op), maar zie toch eerst liever even de bron van deze stelling.

JoepJos
JoepJos3 jan. 2021 - 11:33

@Norsemen: de UNHCR heeft becijferd dat er 80 miljoen mensen op de vlucht zijn.

MaxMax2
MaxMax23 jan. 2021 - 11:55

@Satya 'Voor iedere dollar die naar de 3e wereld gaat krijg jij 14 terug. Gewoon gratis. En maar haatzaaien. Dank je Max!' Doe niet zo zielig. Als er meer mensen zijn die geld uit het potje halen dan dat er geld in het potje doen gaat het onbetaalbaar worden. En overigens: ik krijg 14 dollar (?) terug, maar hier is natuurlijk wel alles velen malen duurder. @Norsemen 'Wie bedoel je met je? Mij, jezelf, de vluchtelingen? De vraag is of men bereid is welvaart in te leveren voor anderen. Ik ben dat.' Het werkt niet. Je kunt niet zomaar miljoenen mensen ergens weghalen en in een ander land neerplanten. Kunnen ze in Duitsland over meepraten.

NoahAmber
NoahAmber3 jan. 2021 - 12:22

@MaxMax 2 januari 2021 at 21:39 @Norsemen In Duitsland hebben ze er één miljoen bijstandsontvangers bijgekregen, Beste het gaat in dat artikel over het feit dat Friedrich Merz heeft geroepen dat Duitsland 1 miljoen Harz IV trekker erbij heeft gekregen door de immigranten. Die stelling wordt in de rest van het artikel gewoon onderuitgehaald. Je hebt de kop gelezen, maar niet de rest..... Jouw stelling is dus factfree gelul.

elmolientje
elmolientje3 jan. 2021 - 13:35

@norseman Tientallen miljoenen. ja inderdaad tientallen miljoenen, als het zou gaan om alleen vluchtelingen voor oorlog dan hebben we het over honderdduizenden.... maar als je kijkt naar de vluchtelingen die binnen komen is 70% niet afkomstig uit een oorlogsland maar vlucht om economische redenen. En van deze vluchtelingen zijn er nog tientallen miljoenen. Kijk maar eens naar de cijfers van SER 600000 in het jaar 2019. En dat is ondanks het beleid om zoveel mogelijk vluchtelingen te weren. Gooi de grenzen maar open en bekijk dan de cijfers over 10 jaar nog een keer. Of wilt u alleen de oorlogsvluchtelingen toelaten? gaat u dan aan de grens staan om de scheiding te maken? En nogmaals het is verschrikkelijk zoals het nu gaat.... maar wees nou gewoon eens realistisch... de grenzen open gooien is ook geen oplossing. Het probleem is dat er teveel ellende is in de wereld en die kunnen wij als nederland/Europa niet oplossen. Hooguit voor een enkeling verbeteren.

nikita72
nikita723 jan. 2021 - 13:54

elmolientje, Zolang mensen nog 2 keer per jaar met het vliegtuig op vakantie kunnen, hoeft ons sociale stelsel niet in te storten. En eigenlijk denk ik dat mensen die vakanties (en 2 auto's voor de deur) best missen kunne. Belangrijker zijn goed onderwijs en een goede oudedagsvoorziening.

MaxMax2
MaxMax23 jan. 2021 - 16:16

@noahamber https://www.sueddeutsche.de/leben/soziales-hartz-iv-kosten-fuer-auslaender-fast-verdoppelt-dpa.urn-newsml-dpa-com-20090101-191227-99-271162 https://www.welt.de/debatte/kommentare/article200739598/Hartz-IV-Syrer-Wir-sollten-uns-ehrlich-machen.html Oh man, die babyboomers zoals NoahAmber met hun 'na mij de zondvloed mentaliteit'. Die zijn er over 20 jaar niet meer, koophuis voor een zak knikkers en flippo's gekocht; hypotheekje afbetaalt en pensioen is ook binnen.

Norsemen
Norsemen3 jan. 2021 - 16:59

Een aantal hier hebben de rare gedachte dat iedere vluchteling naar Europa wil komen. Alsof al die Syriërs die nu in kampen zitten liever naar Europa komen dan terug naar huis zodra dat kan. Alsof ze allemaal zo graag het leven willen hebben wat wij hier in West Europa hebben. En die onnozele gedachte ook dat linkse partijen of mensen de grenzen open willen zetten en onbeperkt mensen binnen wil laten slaat ook helemaal nergens ook.

MaxMax2
MaxMax24 jan. 2021 - 8:20

@Norsemen 'Een aantal hier hebben de rare gedachte dat iedere vluchteling naar Europa wil komen. Alsof al die Syriërs die nu in kampen zitten liever naar Europa komen dan terug naar huis zodra dat kan. Alsof ze allemaal zo graag het leven willen hebben wat wij hier in West Europa hebben.' Uh jah.. dat is zo.

NoahAmber
NoahAmber4 jan. 2021 - 10:43

@MaxMax 3 januari 2021 at 17:16 @noahamber Oh man, die babyboomers zoals NoahAmber met hun ‘na mij de zondvloed mentaliteit’. Die zijn er over 20 jaar niet meer, koophuis voor een zak knikkers en flippo’s gekocht; hypotheekje afbetaalt en pensioen is ook binnen. Hahaha, de pisnijd spat er van af. En wat je links betreft. In geen enkel artikel wordt er gesproken over die miljoen waar je het over hebt. In die artikelen wordt jouw getal namelijk onderuit gehaald. Je leest de kop, gooit het even door Google Translate en je denkt te weten waar het artikel over gaat...Sorrie Maksiemaksie..je raaskalt er gewoon lustig op los niet gehinderd door ook maar enige feitelijke kennis

Norsemen
Norsemen4 jan. 2021 - 11:08

@Max Typische gedachtegang van iemand die nog nooit z'n eigen dorp is uit geweest.

MaxMax2
MaxMax24 jan. 2021 - 17:08

@Noahamber '…Sorrie Maksiemaksie..je raaskalt er gewoon lustig op los niet gehinderd door ook maar enige feitelijke kennis' Nee, je hebt gelijk; het zijn er 750k... 'Hahaha, de pisnijd spat er van af.' Zoals ik al zei, over 20 jaar hebben we geen last meer van lui zoals jij. @Norsemen 'Typische gedachtegang van iemand die nog nooit z’n eigen dorp is uit geweest.' Haha