Joop

De klimaatkosten van Formule 1 op Zandvoort

  •  
14-05-2019
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
1707 keer bekeken
  •  
26747780448_a4e5d579e2_k

© cc-foto: ArtesMax

Zou het wat opleveren als we de hele Grand Prix afschaffen?
Na 35 jaar keert het Formule 1 circus in 2020 terug op het circuit van Zandvoort. Voor liefhebbers van de sport en fans van Max Verstappen reden tot vreugde. Critici maken zich zorgen om de klimaateffecten van een Grand Prix in Nederland. Terecht? Laten we het even in perspectief plaatsen.
In 1985 vond de laatste Nederlandse Grand Prix plaats op het circuit van Zandvoort. In 2020 komt de Formule 1 eindelijk terug naar het legendarische circuit. Autosport is klimatologisch natuurlijk niet heel erg verantwoord, maar hoe erg is het nu echt?
De verwachting is dat er op 3 mei 2020 zo’n 150.000 bezoekers naar Zandvoort komen, het is dus een groot evenement. Met dus een bijbehorende grote CO2-afdruk. Laten we om alles even op een rijtje te zetten de Grand Prix zelf eerst even loskoppelen van het evenement.
Zo’n groot evenement levert vanzelfsprekend een hoop extra CO2-uitstoot op. Net als elk groot evenement. Er zijn hapjes en drankjes nodig en er wordt een hoop rotzooi verkocht, dat is niet anders dan bij elk festival, elke voetbalwedstrijd of een wereldtournee van U2. Alles wat nodig wordt met vliegtuigen en vrachtwagens naar de plaats van bestemming gebracht. Hetzelfde geldt trouwens voor permanente attracties als de Efteling en de Keukenhof.
Zo beschouwd zijn de klimaatlasten van een Grand Prix per bezoeker niet hoger dan die van elk ander evenement waar al die zaken en ook nodig zijn, en net als bij die andere attracties en evenementen moet je natuurlijk het vervoer van de bezoekers ernaartoe ook meerekenen.
Afgezien van de concrete kosten en uitstoot heb je ook de kosten van het uitzenden van het evenement, die nemen gemiddeld per kijker af. Over het seizoen van 2018 keken bijna een half miljard mensen naar de Formule 1. Daar kunnen alleen grote voetbalwedstrijden aan tippen als je ze bij elkaar optelt, festivals niet. De ‘entertainmentuitstoot’ per kijker is daarmee laag.
Als je dit allemaal bij elkaar optelt is de vermaakwaarde ten opzichte van de klimaateffecten van een Grand Prix hoger dan de meeste andere evenementen. Het evenement zelf heeft per bezoeker geen grotere CO2-afdruk dan een willekeurig ander groot evenement.
Maar dan nu de olifant in de kamer; de Grand Prix zelf. Uiteindelijk draait het natuurlijk om die twintig race-auto’s die op 3 mei anderhalf uur lang strijden om de winst. En daar gaat ontegenzeggelijk CO2-uitstoot mee gepaard.
Ook dat kun je in perspectief plaatsen. Uit cijfers uit 2009 (de laatste concrete cijfers, en dus gedateerd, inmiddels ligt het lager) blijkt dat de auto’s zelf destijds 626 ton CO2 uitstootten over een heel seizoen, dat is inclusief alle trainingen en de kwalificaties. Dat is evenveel als een Boeing 747 die van Schiphol naar LA vliegt. En dat soort afstanden worden dagelijks duizenden malen afgelegd in de lucht.
Daar komt bij dat de Formule 1 technologieën oplevert waardoor ons dagelijks autogebruik zuiniger wordt. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat schromelijk wordt overdreven door de betrokken fabrikanten, maar het is niet helemaal onwaar. Ook doet de Formule 1 al sinds 1997 aan compensatie door te investeren in de aanplant van bossen en zegt sindsdien CO2-neutraal te zijn. Dat is allicht een vorm van greenwashing, maar hoeveel andere grote evenementen doen dat óók?
Het blijft natuurlijk een feit dat de Nederlandse Grand Prix voor een hoop extra CO2-uitstoot zorgt. Maar ten opzichte van andere evenementen en attracties is het niet opzienbarend. Zou het wat opleveren als we de hele Grand Prix afschaffen?
Het antwoord daarop is nee. Want het internationale Formule 1 circus draait toch wel door, en CO2 kent geen landsgrenzen. Als er geen Grand Prix op Zandvoort zou zijn zou hij elders georganiseerd worden. Het zou natuurlijk wel mooi zijn als de Nederlandse organisatie de uitdaging aanneemt het zo schoon mogelijk te organiseren, bij voorkeur schoner dan andere landen waar deze race plaats had kunnen vinden.
En er is nog één ander voordeel waardoor de Nederlandse Grand Prix misschien wel schoner is dan eentje elders; de populariteit van Max Verstappen. De laatste jaren worden circuits in heel Europa oranje gekleurd door Nederlandse fans. Die kunnen zich nu een vervuilende reis besparen en in eigen land van het spektakel genieten. En omdat ze met zoveel zijn zullen de tribunes grotendeels met Nederlanders gevuld zijn waardoor buitenlandse fans noodgedwongen thuis blijven.
Kortom, de Formule 1 is geen schone sport. Maar vergeleken met ander vermaak pakt de rekensom gunstig uit en waarschijnlijk is een Grand Prix op Zandvoort schoner dan géén Grand Prix op Zandvoort want dan moet het elders. Als je een keer een vliegvakantie laat zitten en naar de Formule 1 op Zandvoort gaat bespaar je uiteindelijk meer CO2-uitstoot. Ik stel voor dat we hier dus niet te lang over discussiëren (kost ook energie) en de liefhebbers laten genieten van dit bijzondere sportevenement.
Dit artikel verscheen eerder op Duimspijker.com
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (69)

adriek
adriek15 mei 2019 - 15:08

Wel nog even meeberekenen: stel dat we de hele F1 zouden afschaffen, dan houden een heleboel mensen tijd en/of geld over. Het is maar zeer de vraag of ze die tijd wandelend in de natuur rond hun woonplaats gaan doorbrengen of op een andere (CO2 producerende) manier en of ze van het geld dat ze besparen natuurontwikkeling gaan steunen of gewoon wegwerpproducten kopen of andere uitjes gaan maken. Toegegeven: een lastig sommetje, maar wel een dat je zou moeten maken.

webmaatje
webmaatje15 mei 2019 - 7:13

Over de geluidsaoverlat maar niet te spreken. Tot in Haarlem kun je de motoren van de racewagens horen. Maandag scfreef Telepolis dat er een nieuw record was gebroken wat CO2 in de latmosfeer betreft: nl. 415ppm CO2-Konzentration in der Atmosphäre hat erstmals 415 ppm überschritten Die Zunahme geschieht immer schneller, hundert Mal schneller als am Ende der letzten Eiszeit http://www.heise.de/tp/features/CO2-Konzentration-in-der-Atmosphaere-hat-erstmals-415-ppm-ueberschritten-4421131.html?wt_mc=nl.tp-aktuell.taeglich.

2 Reacties
Marc Marc
Marc Marc15 mei 2019 - 9:25

Het grootste probleem wat beleving betreft van moderne F1 motoren is juist dat ze te weinig geluid maken. De geluiden die je in Haarlem hoort zijn vast van andere raceklassen of gebaseerd op 1985 en eerder toen F1 motoren nog geluid maakten. Wat CO2 betreft, afgelopen jaar waren er 30.000 Nederlandse F1 fans in Oostenrijk (ik was erbij) die grotendeels met auto's 2000 km hebben afgelegd (retour) om de F1 te zien. In Barcelona zat ook een hele tribune vol met Nederlanders. Dan kan je beter met de trein naar Zandvoort gaan.

madbako
madbako15 mei 2019 - 13:23

@webmaatje 15 mei 2019 at 09:13 Over de geluidsaoverlat maar niet te spreken. Tot in Haarlem kun je de motoren van de racewagens horen. hahahahha... je moet wel al erg oud zijn...dat geluid van de V8 is er al 30 jaar niet meer.

geronimo3
geronimo315 mei 2019 - 5:27

Ja,Prins Bernhard Jr die ook mede zorgt voor de hoge verkoopprijzen in de grote steden en nu weer voor een andere hobby van hem,het bevuilen van de aardkloot,van mij mogen ze dit soort sporten afschaffen maar ik zie om mij heen alleen maar het tegenovergestelde gebeuren en Verstappen natuurlijk!!!

Joop den Uil
Joop den Uil14 mei 2019 - 20:39

geen probleem met deze sport (niet mijn sport), maar dat Assen niet uitverkoren is , zie ik als een gemiste kans, en i s waarschijnlijk toch wel het resultaat van het grote geld Zandvoort. Dat geeft te denken en geeft me hoofdpijn. Ik hoop dan ook op een disaster

1 Reactie
adriek
adriek16 mei 2019 - 15:18

Het past in de algemene trend om alles te centraliseren rond de grote steden. Over een paar jaar moeten er weer vele miljarden geinvesteerd worden om 'de provincie' leefbaar te houden.

chwiedijk
chwiedijk14 mei 2019 - 19:03

Belachelijk, dat die Bernhard jr hiervoor zijn prins-titel gebruikt.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout14 mei 2019 - 18:15

Blij dat Assen het niet geworden is in mijn mooie Drenthe. De TT is al erg genoeg. Motor- en autosport zijn rèchtse hobbies! Trekken dan ook veel foute elementen aan. Criminele motorclubs en vastgoedmaffia. En die komen echt niet op de fiets of met OV. Met welvaart heeft het niks te maken maar alles met massaconsumptie, grote ego's en rijke patjepeeërs per gouden lepel gewend gevoed te worden. Maar meestal slecht opgevoed.

1 Reactie
wegmetons
wegmetons15 mei 2019 - 3:30

Weet je hoe ongelooflijk veel normale mensen naar events als de TT, Truckstar (ook in Assen) of naar een F1 race gaan? Je kan het best een linkse hobby noemen maar de TT is nu juist het type event waar normale arbeiders op afkomen. Dat zijn toch de groepen in de samenleving waar links traditioneel voor op komt of niet?

Heinz2
Heinz214 mei 2019 - 17:46

Wat zou de CO2 uitstoot van alle "bloggers" in Nederland zijn?

1 Reactie
itsme3
itsme314 mei 2019 - 19:20

Heel hoog. In de nrc staat vandaag een artikel over data centres. Het electriteitsverbruik is zo gigantisch dat het electriteitsnet in grote delen van nederland geen extra datacentre aan zou kunnen.

Bluesboy
Bluesboy14 mei 2019 - 17:15

Prns Bernhard jr heeft gewonnen,bah!

Peeman
Peeman14 mei 2019 - 15:16

Precies. Als de race toch gereden wordt kun je de exposure beter naar Nederland halen.

vdbemt
vdbemt14 mei 2019 - 15:10

Dit lijkt geen onredelijk verhaal. Maar het is niet compleet. Om het circuit geschikt te krijgen naar de normen van deze tijd, en ook bereikbaar voor de gehoopte vele bezoekers, zullen het circuit en vooral de infrastructuur in de duinen uitgebreid gaan worden. Ten koste van de duinen. Wéér een stuk natuur, met al het leven daarin, inleveren. Permanent.

VliegendeHollander2019
VliegendeHollander201914 mei 2019 - 14:51

Het ziet er naar uit of klimaatactivisten alles wat maar enigszins op welvaart lijkt willen verbieden: - vliegen - autorijden - vlees eten - een bloemetje op zijn tijd - motor- en autosport - paasvuren - vuurwerk - tropisch fruit Is dit een nieuwe linkse poging om mensen weer in een (linkse) gareel te krijgen?

7 Reacties
VliegendeHollander2019
VliegendeHollander201914 mei 2019 - 15:01

De club van Rome en de zure regen bleken grotendeels hoaxes te zijn. Er zijn genoeg grondstoffen of alternatieven voorhanden; het zogenaamde "Waldsterben" beperkte zich in feite tot de dode takken onderaan naaldbomen die afsterven door gebrek aan daglicht. Nu probeert links het via klimaatverandering. Sommigen zien het als een manier om de middenklasse en de rijken financieel "leeg te trekken".

EricDonkaew
EricDonkaew14 mei 2019 - 17:11

@VliegendeHollander: Sommigen zien het als een manier om de middenklasse en de rijken financieel “leeg te trekken”. --------------------------- Denk je dat nu echt? De rijken lachen zich rot en hebben er weer een nieuw verdienmodel bij. Kijk maar naar de VVD, aanvankelijk totaal ongeïnteresseerd in het cluster rond klimaat en milieu. Nog steeds zijn daar niet werkelijk in geïnteresseerd, maar ze ruiken geld. Nee, het is vooral de lagere middenklasse die wordt leeggetrokken.

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 mei 2019 - 18:27

'Sommigen zien het als een manier om de middenklasse en de rijken financieel “leeg te trekken”.' Dat zijn doorgaans dezelfde die denken dat we vergiftigd worden door chemtrails, vaccinaties autisme veroorzaken en dat geheime genootschappen van vrijmetselaars de wereld besturen. Het zal wel geen toeval zijn dat de klimaatsprookjes van Thierry Baudet in dat soort kringen ook buitengewoon populair zijn.

VliegendeHollander2019
VliegendeHollander201914 mei 2019 - 21:40

Ik heb deze uitdrukking van linkse reaguurders overgenomen.

madbako
madbako15 mei 2019 - 13:26

@VliegendeHollander2019 14 mei 2019 at 16:51 Het ziet er naar uit of klimaatactivisten alles wat maar enigszins op welvaart lijkt willen verbieden: – vliegen – autorijden – vlees eten – een bloemetje op zijn tijd – motor- en autosport – paasvuren – vuurwerk – tropisch fruit Per saldo komt het er dus op neer dat ze gewoon het leven willen verbieden

vdbemt
vdbemt16 mei 2019 - 10:43

Vliegen, is voor weinig mensen een noodzaak. Autorijden kan schoner, maar blijft behouden. 'Vlees eten' wordt niet verboden, maar kan zeker minder. Een bloemetje op zijn tijd is ook niks tegen. Maar ze de wereld over laten vliegen, maakt, als je een beetje nadenkt, een stuk minder vrolijk dan dat bloemetje zelf doet. Motor- en autosport is niet meer dan primitieve opwinding, die ontzettend smerig is. Zou elektrisch moeten. Dan is er weinig mis mee. Paasvuren en vuurwerk: vervuilende en slachtoffersmakende primitieve opwinding. Tropisch fruit: neem fruit van eigen bodem, dat scheelt een hoop kerosine en de uitlaat daarvan.

vdbemt
vdbemt16 mei 2019 - 13:49

@VliegendeHollander2019 "De club van Rome en de zure regen bleken grotendeels hoaxes te zijn. Er zijn genoeg grondstoffen of alternatieven voorhanden".Niks hoaxes. Club van Rome heeft simpelweg gelijk gekregen. Die voorhandenzijnde (groene) alternatieven zijn pas net ingezet. Er werd, wordt, nog steeds vastgeklampt aan de fossiele brandstoffen. Zure regen was weldegelijk een probleem, dat niet zomaar verdwenen is. Daar zijn maatregelen voor nodig geweest, die gelukkig geholpen hebben.

Keilstra
Keilstra14 mei 2019 - 14:36

Eh .... als de GP van Zandvoort niet mag dan wordt het de GP van Praag, of Budapest misschien. Voor de wereld maakt het helemaal niks uit op welke locatie er wordt geraced. CO2 is een mondiaal probleem, en bij een vaststaand aantal races is locatie Zandvoort dus geen enkel probleem. Geen enkel. Maar ja, postzegeldenken hè : als NL de klimaatdoelen maar haalt. Tja ...

1 Reactie
vdbemt
vdbemt16 mei 2019 - 10:47

Het dringt naar niet tot je door , Keilstra. Wij zijn nog net niet de smerigste van Europa. En waar geroepen wordt: we moeten niet perse voorop willen lopen, wordt gelogen. We lopen achteraan. Wij zijn niet het enige landje dat iets doet. Wij zijn zo'n beetje het enige landje dat te weinig doet.

Sonic2
Sonic214 mei 2019 - 14:22

Ik raad overigens politici massaal aan om F1 te kijken. In het kader van de energie transitie. In 2009 was het al bekend dat de V6 hybride motor kwam. Mercedes heeft toen al daar fors in geïnvesteerd zodat ze in 2014 dominant waren met hun motor. De teams die hun motor ook bij Mercedes afnamen deden het ook goed. Williams en Force India. De hele F1 werd gedomineerd door de motor. Het zorgde voor enorme verschillen tussen grote en kleine teams. Mercedes is monopolist geworden. En al in het eerste paar jaar vielen kleine teams om zoals Caterham en Manor. Roemruchte namen uit de top en daarna middenmoot daalde af naar de achterhoede. McLaren en Williams. Al is de laatste dit jaar wat op de weg terug. De verschillen namen na invoering wat af. Zeker in 2017 en 2018. Daarna gingen in 2019 de regels weer op de schop. En weer profiteerde Mercedes ervan. Trek de paralel maar naar de samenleving. Die is volgens mij zeer gemakkelijk te maken. Veel veranderingen werkt nooit en zorgt voor een wrokkige groep van achterblijvers. En op grote transities kunnen de rijken en gevestigde namen altijd veel beter in spelen. Laat vooral Groenlinks en D66 eens goed F1 kijken. Zal ik aanraden. Er is veel van te leren

2 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot14 mei 2019 - 18:50

' F1 te kijken. In het kader van de energie transitie' Nou kijk ik ook graag zo nu en dan F1, maar om nou te doen alsof hybrides die 1 op 3 rijden voorbeelden zijn voor de energietransitie gaat mij wat ver. Het zijn benzine motoren met wat extra vermogen uit een aanvullend hybride systeem, plus vooral een heleboel marketing. Marketing die zo te lezen aardig is geslaagd. ' De hele F1 werd gedomineerd door de motor. ' Ze wordt gedomineerd door geld. Teams met de grootste budgetten strijden om het podium.

Sonic2
Sonic214 mei 2019 - 21:21

@ Joe Speedboot In de F1 is er in 2014 ook een transitie geweest. De transitie in de F1 geldt als een leer punt voor politici voor de energie transitie.Als je dingen wilt hervormen en dan bedoel ik grondig hervormen dan winnen vaak de kapitaalkrachtige en grote partijen. Bij de energie transitie de grote bedrijven en mensen die het al heel goed hebben. Ook winnen mensen die het geld en de mogelijkheden hebben om er goed op in te spelen. De verliezers zijn degene die het niet kunnen. Ik zie de gelijkenissen. En na een grote transitie heb je ook vaak even andere winnaars. Mercedes is dat vanaf 2014 geworden. Die meteen dominante factor worden.

Elias Unique
Elias Unique14 mei 2019 - 14:20

Met zo'n broddelwerkje kun je alles greenwashen. De 'entertainmentuitstoot' per kijker, echt? Toon even waar de Nederlandse regering zich conformeert die te verminderen.

ton14024
ton1402414 mei 2019 - 13:36

De verbrandingsmotor is uitontwikkeld én op zijn retour. Daar is geen F1 voor nodig. Zandvoort is een Mickey Mouse circuit. Een F1 race daar is chauvinisme. Max is nu top, maar over 10 jaar passé, alle investeringen zijn voor de korte termijn en niet duurzaam. Nederland is wat betreft klimaat het slechtste jongetje van de klas, maar krijgt wel een snoepje. Wouter heeft een roze bril op. Even 90 minuten de tanden op elkaar, kinders.

1 Reactie
Anoniempje5
Anoniempje514 mei 2019 - 17:32

Eens maar... ;-) de hybride en elektrische auto techniek heeft er toch nog wel wat voordelen bij. Neem alleen al het terugwinnen van energie bij het remmen. En ze hebben er vele miljoenen aan research voor over om te winnen dus het steeds efficiënter en lichter willen maken. Door allerlei patent wetten e.d. duurt het echter wel een tijdje voordat iedere auto er van kan profiteren als de vindingen door Mercedes of Ferrari worden gedaan. Wat dat betreft gaf Tesla een mooi voorbeeld om veel van hun kennis en techniek openbaar te maken. Daardoor gat het o.a. nu vrij snel op gebied van de accu auto's.

KM2
KM214 mei 2019 - 13:18

Het circuit van Catalunya had nooit van de kalender moeten verdwijnen. Vele malen beter en mooier circuit voor zowel bezoekers als coureurs en ook de stad Barcelona heeft meer te bieden dan Zandvoort. Als we dan toch een race in Nederland zouden hebben, was mijn keuze zou zijn gevallen op Assen, modernere uitstraling en betere faciliteiten. En wat betreft Max Verstappen, zo geweldig is die kerel helemaal niet, misschien in de cockpit, maar daarbuiten vind ik hem maar een (te) agressief mannetje zowel verbaal als fysiek. Het ware talent in de formule 1 is wat mij betreft dan ook Leclerc. Ik vraag mij ook af hoe het zit met de veiligheid van de coureurs, zal wel onderzocht zijn en getest, maar een beetje fan kan zich 1973 nog wel voor de geest halen...RIP Roger Williamson.

4 Reacties
KM2
KM214 mei 2019 - 13:19

"Als we dan toch een race in Nederland zouden hebben, was mijn keuze zou zijn gevallen op Assen, modernere uitstraling en betere faciliteiten." Moet zijn: Als we dan toch een race in Nederland zouden hebben, dan was mijn keuze gevallen op Assen, modernere uitstraling en betere faciliteiten

Sonic2
Sonic214 mei 2019 - 14:36

@ KM De GP van Spanje staat al decennia garant voor doodsaaie races. De meeste coureurs zijn juist positief over Suzuka/ Silverstone/ Spa Franchorchamps. Voor de coureurs is Barcelona saai omdat ze er ook al in de winter testen. Ze kennen die baan al zo erg goed. Dus niets nieuws. Vandaar dat de races er altijd ook zo saai zijn. Omdat de teams zo enorm veel data hebben. Max is nog geen eens 22. Hij heeft al 24 podia en 5 races. Hij rijdt zijn teamgenoot aan gort. Max werd 3e Zondag. Gasly 6e. Ver achter de Ferrari's. Weet je wel waar je over praat? En F1 is al heel lang erg veilig. Leclerc is wel een groot talent. Bianchi had de pech dat hij tegen een takelwagen botste. Die geven niet mee en het werd zijn dood. En Assen. Daar krijg je ook een saaie race.

Thuiszitter
Thuiszitter14 mei 2019 - 15:06

KM - de tribunes waren half gevuld afgelopen race in Spanje, Alonso doet niet meer mee . Dan houdt het op natuurlijk.

KM2
KM214 mei 2019 - 16:10

Sonic: Dat zeg ik: Verstappen is een talent in de wagen, mijn punt is dat het een gefrustreerd ventje is als hij niet in de cockpit zit: Ocon een duw geven (brasilie), antwoorden geven als "ik rijd die ferrari's de volgende keer van de baan"(Spa), iemand van de baan rammen met I-racing (meerdere malen)...naar mijn mening een mannetje dat zichzelf totaal niet onder controle heeft als het ook maar even tegenzit. Die losse handjes heeft hij vast en zeker van zijn vader, ex vrouw en opa, volgens diverse media... https://www.youtube.com/watch?v=V53qXVL3Ceo

r d h
r d h14 mei 2019 - 13:08

Persoonlijk vind ik het niets aan. Voor de liefhebbers is een race in NL leuk . Ik snap alleen niet waarom er niet voor Assen is gekozen. Nu moet er nog van alles gedaan worden en daar kan je ook (co2) op besparen.

Tom Meijer
Tom Meijer14 mei 2019 - 11:11

Volgens mij wordt het lawaai, dat inderdaad afgrijselijk is, veruit onderschat als het om de toch al schaarse natuur van het duingebied gaat. Nederland gaat dan ook ontzettend dom om met zijn 'natuurlijke' kustverdediging.

2 Reacties
wegmetons
wegmetons14 mei 2019 - 12:58

Op een locatie waar ook vele vliegtuigen over vliegen. Dus zie niet in wat voor verschil dat nu maakt voor de 4 dagen dat de f1 in nederland is

adriek
adriek14 mei 2019 - 13:51

Die paar uurtjes brullende motoren in het ongerepte (...) duingebied is wel het minste probleem. Hooguit een beetje ergernis voor de omwonenden binnen gehoorsafstand.

groentje7
groentje714 mei 2019 - 11:04

"Uit cijfers uit 2009 (de laatste concrete cijfers, en dus gedateerd, inmiddels ligt het lager) blijkt dat de auto’s zelf destijds 626 ton CO2 uitstootten over een heel seizoen, dat is inclusief alle trainingen en de kwalificaties. Dat is evenveel als een Boeing 747 die van Schiphol naar LA vliegt." Klopt dit wel? Even googlen leert me dat een 747 een tankinhoud heeft van maximaal iets van 243.000 liter kerosine. Hoe kan hij zonder onderweg bijtanken 628 ton CO2 uitstoten?

6 Reacties
wegmetons
wegmetons14 mei 2019 - 12:58

Omdat je naar LA een tussenstop heb?

JasDon
JasDon14 mei 2019 - 14:03

Even terug naar school voor mij, maar volgens mij is dit de berekening: Molair gewicht kerosine is 8x1 (H) en 10 x 12 (120) = 128 CO2 heeft een molair gewicht van 1x12 (C) en 2x16(O) = 44 1 KG kerosine levert dus 1000g/128*120= 938 gram C In verhouding tot het molaire gewicht van gehele CO2 molecuul kom je op 938/12*44 = 3.440 gram CO2 per 1000 gram verbrande kerosine. Kerosine heeft een dichtheid van 950g/l Dus 1 liter kerosine levert 3.440g * 0,95 = 3.267 gram CO2 op. 628.000 ton gedeeld door 3,276 = 192.225 liter kerosine. Met 243000 liter van de 747 moet je het dus makkelijk redden. Ik laat me graag corrigeren.

roqui
roqui14 mei 2019 - 14:05

De dichtheid van kerosine is 0,821 kg/l. 243.000 liter kerosine heeft dus een massa van 199.503 kg. De verhouding kg CO2/kg kerosine is 3/1. Verbranding levert dus 598.509 kg CO2 op. Zit er nog geen 5% naast. Gegevens van: https://www.engineeringtoolbox.com/co2-emission-fuels-d_1085.html

adriek
adriek14 mei 2019 - 14:05

Omdat elke kilo kerosine ongeveer 3 kilo co2 oplevert: Elk C'tje uit de kerosine bindt zich aan 2 zuurstofmoleculen uit de lucht en wordt daardoor een stuk zwaarder. (Ik heb het niet nagerekend, bron: https://www.startpagina.nl/v/wetenschap/natuurkunde-scheikunde/vraag/552765/verbranding-kerosine-kg-co2-ontstaat/)

groentje7
groentje715 mei 2019 - 12:29

O, wat voel ik mij nu dom. Dit is echt een eye-opener voor mij. Bedankt voor jullie uitleg!

adriek
adriek15 mei 2019 - 15:13

Onwetend is niet dom. (Een aardig weetje in dit verband: als je aan de slanke lijn doet verdwijnt verreweg het grootste deel van het vet door je mond naar buiten in de vorm van C02 en H20: lijnen is slecht voor het milieu...)

harmmeijer
harmmeijer14 mei 2019 - 11:03

Terwijl bibliotheken moeten sluiten, worden kosten noch moeite gespaard door overheid en bedrijfsleven (vele miljoenen) om voor een paar honderd duizend mannen een paar dagen raceauto’s slaapverwekkende rondjes te laten rijden.

4 Reacties
Mitsgadersik
Mitsgadersik14 mei 2019 - 13:34

Als het daadwerkelijk slaapverwekkend zou zijn, was er niemand in geinteresseerd. Toch zijn er genoeg mannen en vrouwen die deze sport bijzonder leuk vinden. Schijnbaar is de markt groot en aantrekkelijk genoeg om deze evenementen te financieren. Dit in tegenstelling tot de plaatselijke bibliotheek, waar, met de komst van internet al veel minder vraag naar is.

Peeman
Peeman14 mei 2019 - 15:15

Zou je het voor honderdduizenden vrouwen wel overwegen?

vdbemt
vdbemt14 mei 2019 - 15:24

@Mitsgadersik. Maar dat is het nu onder het toenemende liberalisme. Alles wordt zo onderhand aan de 'markt' gemeten en onderhevig gesteld. En zo verarmen (versimpelen) we omdat bibliotheken, cultuur (theater, musea, publieke omroep), maar ook zorg naar marktdenken wordt gezet. Er zijn instituties die je vrij van marktdenken moet houden, om niet in te zakken tot simpel, dom volk, slechts gedreven door geld en opwinding.

madbako
madbako15 mei 2019 - 13:31

@Merel 14 mei 2019 at 13:03 ..om voor een paar honderd duizend mannen een paar dagen raceauto’s slaapverwekkende rondjes te laten rijden. Solliciteer naar de functie van pitspoes, moet je eens kijken hoe leuk je het dan gaat vinden

Jerry Bidet
Jerry Bidet14 mei 2019 - 11:01

Om volledig te zijn: Er worden ook nog formule 2 en formule 3 races gehouden in hetzelfde weekend, dus het zijn er meer. Daarnaast nog het volledige wagenpark wat de teams meenemen. Maar als men echt zinnige stappen wil ondernemen, verbiedt al het commerciele vliegverkeer. Symbolisch stap zou zijn, wanneer het EU parlement het declaratie-reisje van Brussel naar Strasbourg zou stoppen. Maar dat zal wel niet gebeuren.

1 Reactie
adriek
adriek14 mei 2019 - 14:07

Die symbolische stap zou waarschijnlijk veel meer co2 besparen dan de formule 1 (2, 3 en e) in Zandvoort. En van dat reizende EU circus wordt vrijwel niemand gelukkig.

Sonic2
Sonic214 mei 2019 - 10:53

Is de auteur op de hoogte wat F1 inhoudt? Weet hij dat welke route ze in 2014 qua motoren zijn ingeslagen? En voor de rest lopen de kosten van het weekeinde in de tientallen miljoenen. En die 20 auto's die met een hybride motor rijden zal ook de aarde niet naar zijn einde brengen. Ik kijk al 20 jaar F1 en volgens mij heeft de auteur nog geen F1 race gekeken en weet hij niet bepaald waar hij over praat. Een beetje spijkers op laag water zoeken is dit. En de F1 is al veel duurzamer als decennia geleden. En ik beslist niet tegen duurzaamheid.

4 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet14 mei 2019 - 11:02

''Ik stel voor dat we hier dus niet te lang over discussiëren (kost ook energie) en de liefhebbers laten genieten van dit bijzondere sportevenement.'' U heeft het artikel gelezen?

Sonic2
Sonic214 mei 2019 - 13:19

@ Jerry Bidet Ik wel. U waarschijnlijk niet mijn reactie. Hij plaatst inderdaad wat nuanceringen. Mijn mening wordt er niet anders van. De F1 is al op de goede groene weg. Elke evenement heeft nu eenmaal verkeersproblemen. Ook die 40 miljoen is te verwaarlozen als je het afzet tegen hoeveel miljoenen mensen dit evenement bekijken op televisie. Ik vind het dus nog steeds een zwak betoog. Ik heb nog geen enkel echt goed argument gelezen tegen de F1 in Nederland. Net zulke goede "argumenten" zijn dat als tegen het koningshuis zijn.

harmmeijer
harmmeijer14 mei 2019 - 14:08

“Ook die 40 miljoen is te verwaarlozen als je het afzet tegen hoeveel miljoenen mensen dit evenement bekijken op televisie.“ En de rest: De Formule 1-race van Spa-Francorchamps draait al meer dan een decennium met een jaarlijks verlies van 6 tot 7 miljoen euro. Dat tekort wordt aangevuld door de Waalse overheid. https://nos.nl/l/2277764

Folkert2
Folkert214 mei 2019 - 15:12

Juist, De schrijver geeft zelf ook al aan dat de gegevens gedateerd zijn. Maar in de 10 jaar tussen nu en 2019 is men inderdaad afgestapt van de V8 motoren en rijd men nu rond met een 1.6 l V6 hybride motor. Dus ze zijn al een flink stuk duurzamer geworden.

M7
M714 mei 2019 - 10:53

Jeetje, in een dorp verderop mag straks geen enkele emissie dmv autos meer plaatsvinden en in Zandvoort wordt er nog eens E 5 mio belastinggeld voor uitgetrokken om de GP mogelijk te maken. Bizar !

Martin108
Martin10814 mei 2019 - 10:50

F1 wagens zijn tegenwoordig ook hybrides.

2 Reacties
adriek
adriek14 mei 2019 - 14:12

En dus?

Joe Speedboot
Joe Speedboot14 mei 2019 - 18:39

'F1 wagens zijn tegenwoordig ook hybrides.' Die 1 op 3 rijden..

korheiden2
korheiden214 mei 2019 - 10:49

Een goed en nuchter verhaal. Zet alles in de juiste proporties. Tennissers die de hele wereld overvliegen, airconditioned voetbalstadions in Qatar, een overdekte skipiste in Dubai, het groeiende aantal airco's in warme landen, de Chinezen en Indiërs die nu ook massaal gaan vliegen, enzovoort, enzovoort. Het schiet allemaal niet op.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt14 mei 2019 - 15:27

Nee. En omdat zij niets doen, doen wij ook niets. Gelukkig zijn er landen (overigens in Europa, bijna alle landen) die meer doen dan Nederland. Waarom dan niet: omdat zij iets doen, doen wij ook iets??

Anoniempje5
Anoniempje514 mei 2019 - 10:49

Voor het klimaat maakt het inderdaad weinig tot niks uit. Technologische vooruitgang die eruit voortkomt helpt inderdaad eerder weg auto's zuiniger te maken. Waar ik eerder aan denk is dat de FIA ongeveer is als de FIFA of de olympische spelen. Alle lasten voor het georganiseerde land en alle inkomsten voor de FIA. Dat er dus overheidsgeld gespendeerd wordt om het evenement mogelijk te maken wat ook naar het klimaat had gekund. En dan maar hopen dat door het evenement er meer terugkomt in de kas. En kan iedereen wel kijken, als ze überhaupt willen, aangezien F1 achter een betaalmuur zit tegenwoordig?

1 Reactie
adriek
adriek14 mei 2019 - 14:16

Een paar mooie windturbines op het circuit van Zandvoort zou een mooie symboliek zijn :) F1 zit niet achter een betaalmuur: tenzij je een basis-kabel-abonnement een betaalmuur vindt, in dat geval zit alles behalve npo1, 2 en 3 zo ongeveer achter een betaalmuur. Je moet wel toevallig bij de goede provider zitten, maar dat geldt voor meer content (elke provider probeert iets unieks te bieden om klanten te binden).

Freek3
Freek314 mei 2019 - 10:47

[Daar komt bij dat de Formule 1 technologieën oplevert waardoor ons dagelijks autogebruik zuiniger wordt.] Dat staat als een paal boven water. En behalve dat levert de Formule 1 ook buiten de autobranche technieken op die energie en dus CO2 besparen. Bijvoorbeeld, de luchtstromen in supermarkten rond koelkasten en vriesvakken worden met techniek uit de Formule 1 zodanig beheerst dat de vrijkomende kou zo veel mogelijk weggeleid wordt van lucht waarin bezoekers zich begeven waardoor er dag in dag uit minder bijgestookt hoeft te worden om het behagelijk te houden. Netto is een wereld met Formule 1 minder schadelijk voor het CO2 gehalte in de lucht dan een wereld zonder Formule 1. Maar dat zal het simplisme van de millieulobby niet willen erkennen want dat past niet in hun wereldbeeld, dus het gezeik zal blijven.

msj_meijerink
msj_meijerink14 mei 2019 - 10:39

Ik zou maar oppassen met acties tegen deze 'sport', want de bijbehorende 'sportvrienden' dulden veelal geen tegenspraak en hebben korte lontjes, vrees ik. Als al het publiek met de trein of fiets komt kan de geproduceerde vervuiling meevallen. BTW: wat stuurt de bijna buurman Tata in een week aan zooi de lucht in?