De groeiende plaag van fraude e-mails
• 07-02-2016
• leestijd 1 minuten
De Fraudehelpdesk krijgt de afgelopen maanden veel meldingen binnen over valse e-mails. Het aantal meldingen dat binnenkomt loopt fors op. Bovendien valt de helpdesk op dat oplichters steeds vaker namen en logo’s gebruiken van bekende bedrijven. De helpdesk noemt het zelfs ‘een plaag’.
Het VARA-programma
Kassa publiceert voorbeelden van zogenoemde phishing e-mails en geeft tips en tricks voor het herkennen van dergelijke mails. De belangrijkste: vooral níet op de links klikken of bijlagen openen.
De Fraudehelpdesk ziet een algeheel stijging van meldingen van valse e-mails. Van phishingmails tot nagemaakte sms-en-win-acties van bekende bedrijven als IKEA, Jumbo en de NS. Als voorbeeld voor een verzonnen Jumbo-actie aangehaald. Kreeg de helpdesk de eerste helft van 2015 nog 64 meldingen hierover, in de tweede helft steeg dat aantal naar 600.
Dat schrijft NOS.