Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

De gladgestreken symboliek van Anne Frank en Martin Luther King

  •  
09-02-2018
  •  
leestijd 6 minuten
  •  
mlk-af
Iedereen heeft zich de boodschap van Anne Frank en MLK, beiden in 1929 geboren, toegeëigend. De witte Amerikanen vinden dat MLK van hun is en Anne Frank is uitgeroepen tot nationaal hoofd-slachtoffer.
Mijn studenten aan een grote openbare universiteit in de VS moeten, wat ze verder ook studeren, verplicht rassenonderwijs volgen. Vijfenzeventig van hen kiezen dit jaar voor mijn Anne Frankcursus. Ik help ze om de Holocaust en Nederland in verband te brengen met rassenkwesties in hun eigen cultuur.
Op Martin Luther King Jr. Day of Service was dit verband makkelijk te leggen. De universiteit moedigt alle studenten aan op die dag in “dienst” te staan van tolerantie en multiculturalisme. Naast misschien nog andere dingen die mijn studenten dit jaar deden, moesten ze onderzoek doen naar Anne Frank en Martin Luther King, Jr. De dag daarna spraken we er samen over.
Ze zijn in precies hetzelfde jaar geboren, deze twee historische figuren: in 1929. Die ontdekking voelde voor mijn studenten anachronistisch, want Anne Frank lijkt zo veel langer geleden dan MLK, van wie studenten hun hele leven op school vrij moderne beelden hebben gezien onder het samen zingen van ‘ We Shall Overcome ‘.
Onderdrukte minderheden
Anne Frank en MLK zijn allebei vermoord om hun ethniciteit, de één een kind, de ander een volwassene, de één vrouw, de ander man, de één doodgeschoten, de ander weggekwijnd door tyfus in een zorgvuldig geplande uitroeiïng, beiden onderdrukte minderheden.
Ze zijn slim, mijn studenten, en eentje maakt er altijd de opmerking dat de boodschap van zowel Anne Frank als MLK hevig gereduceerd is tot de sound bites “ I have a dream ” en “ik geloof nog steeds aan de innerlijke goedheid van mensen”. Hun grotere boodschap was vele malen bozer, en was een oproep tot opstand. Veel van mijn studenten zijn al een jaar in opstand, demonstreren, en vormen beschermende cirkels om moslim-studenten op het midden van de campus.
Culturele toeëigening
Een andere slimme student zegt dat iedereen zich de boodschap van Anne Frank en MLK heeft toegeëigend, de witte Amerikanen die vinden dat MLK van hun is (en de zwarte Amerikanen staan daar stil bij te kijken) en Anne Frank is uitgeroepen tot nationaal hoofd-slachtoffer.
Het wrange van de Amerikaanse situatie kennen mijn studenten: de zachtaardige man, het vreedzame zwarte slachtoffer waar zelfs de meest racistische witte Amerikaanse Trumpstemmer fijne warme gevoelens bij krijgt. Het pijnlijke van het Nederlandse verhaal moet ik ze uitleggen: Nederland had massaal verzet tegen Nazi’s en uitermate ineffectieve hulp aan joden (zoals hier beschreven door Yad Vashem), en heeft gedeeltelijk daardoor meer joden verloren dan wie dan ook in west-Europa. Maar in plaats van daar in onderwijs, in musea, en in de media voldoende aandacht aan te besteden heeft het land besloten zich te storten op één meisje, en meer dan een halve eeuw aandacht voor hoe dit ene meisje is omgekomen.
Nette slachtoffers
Nog een student zegt dat MLK en Anne Frank juist dé helden van de mensenrechten zijn geworden doordat hun verhaal zodanig gesimplificeerd is dat het te behappen is voor de witte Christelijke meerderheid. Bij Anne Franks verhaal hoeven we ons niet al te ongemakkelijk te voelen, want de gruwelijkste realiteit, het uitgemergelde kinderlichaam heen en weer geslingerd van Auschwitz naar Bergen-Belsen zien we in ons Dagboek niet. En een vreedzame burgerrechtenleider geeft wit Amerika de gelegenheid niet al te veel na te hoeven denken bij die onschuldige, door de politie afgemaakte zwarte mannen die hier steeds ons tv-scherm voorbij komen.
Witte macht
En dan wordt het altijd zwaar in de Holocaustcursus, en raken de gemoederen opgeschud. De duidelijk afgebakende Holocaust met duidelijke Nazi-daders staat opeens naast alle Nederlandse omstanders, en naast de eeuwenlange vervolging door de hele westerse wereld richting mensen uit Afrika.
Studenten lazen dit jaar Hans Broeks artikel uit de Volkskrant over niet te bevatten Nederlandse ondergrondse gevangenissen in Ghana, waar slachtoffers van de slavenhandel tot de knieën vastgetekend in de poep stonden en waar ter dood veroordeelden tussen de lijken werden gegooid.
Elf miljoen zwarte slachtoffers, zes miljoen joodse slachtoffers, honderd miljoen Native American slachtoffers, te veel slachtoffers om te kunnen berekenen, te veel landen, kolonialisme, slavernij, Jim Crow-wetten , zwart, jood, Amerika, Nederland, en de witte Europeaan, of Amerikaan. De witste witte mensen met witte macht, in een wit huis, eeuwenlang de belanghebbenden van alle wreedheden.
Stank van de dood
In het achterhoofd van veel van mijn studenten is er het stil-angstige gevoel, jonge mensen die vorig jaar voor het eerst mochten stemmen, hoe snel het toch kan verlopen, hoe snel je dichtbij de dictatuur staat, en hoe snel de vervolging van mensen, vrienden, familie, van jezelf, bij je op de stoep staat. Een student zei me, zoals dat ook in dit artikel wordt verwoord, “het is vaak moeilijk adem te halen”.
En daarom kijken we in deze les samen naar Strange Fruit , geschreven door een jood in de Bronx, gezongen door Billie Holiday, haar uitgebuite lichaam en hart krakend schreeuwend om de zwarte lichamen, hangend als rottend fruit aan de geurende magnolia’s. Ik zeg het nog een keer: geschreven door een jood. Vóór de Holocaust. Het is dezelfde soort beschrijving als die van de welriekende boomgaarden rond Bergen-Belsen, en dan de stank van de dood. En het is dezelfde soort beschrijving als die van Hans Broeks over de Nederlandse slavenkerkers in Ghana met de prachtige kerk erboven: “De stank uit de kerkers moet in de kerk te ruiken zijn geweest. Maar in de kerk hangt een haast serene wandplaat die De Heere en zijn woonplaats in het paradijs beschrijft.”
Studenten lopen de klas uit, de grote groep joodse studenten kijkt naar de zwarte studenten die kijken naar de moslim studenten die kijken naar de Hispanic studenten, de Anne Franks en MLK’s van onze aarde. De witte studenten staan stil. En het is iedereen duidelijk waarom ze op MLK-dag “vrij” hebben, en waarom deze cursus verplicht is.
Van Slaaf tot Kindervriend
Een student stelt me nog een laatste vraag: “So how did the Dutch civil rights movement play itself out in the end?” Oftewel, hoe is het eigenlijk afgelopen met het gevecht tegen racisme in Nederland? Ik krijg deze vraag vaak, en hij komt altijd nadat studenten leren over ons slavernijverleden en de 75% omgekomen joden. Er zit altijd een hardnekkige stereotypering achter deze vraag: rassenconflicten zullen in het tolerante Nederland al wel opgelost zijn, toch? Want, homohuwelijk, en euthanasie, en coffee shops, en Red Light District.
Over een paar weken kom ik op de vraag terug als mijn studenten naar David Sedaris luisteren, die onder hartelijk gelach van een Nederlands publiek zijn stuk Six to Eight Black Men over zwarte piet presenteert. Ik weet hoe deze les gaat verlopen. Ik stop de video na het volgende stukje als de studenten wat ongemakkelijk gaan lachen:
“The six to eight black men were characterized as personal slaves until the mid-fifties, when the political climate changed, and it was decided that instead of being slaves, they were just good friends. I think history has proven that something usually comes between slavery and friendship; a period of time marked not by cookies and quiet times beside the fire, but by bloodshed and mutual hostility.”
Bloodshed and hostility. In het land van de polders klinkt dit allemaal maar overdreven, de verzinselen van “extreem”-links die, net als Amerikanen, van alles racisme maken. Zelfs de linkse politiek zit met koekjes voor het vuur en gaat liever niet in de kamer debateren, of de straat op om te protesteren. Maar Sylvana Simons hing op een haat-foto als vreemd fruit aan de bomen. En Thierry Baudet verkondigt, in mooi Latijn en met klassieke muziek, zijn eugenica.
En deze week blijkt dat een man van de actiegroep De Grauwe Eeuw Sinterklaas met de dood heeft bedreigd.
Nederlandse MLK-dag
Ik lees het steeds weer. “Hoe lang moeten we nog doorzagen over dat slavernijverleden?” (terwijl het mijn studenten steeds opvalt hoeveel Nederlandse films over de oorlog gaan) “Nederland heeft geen ras-probleem, het wordt ons gewoon aangepraat.” (ook al geeft het uitzendburo mij, maar niet mijn zwarte buurman, een baantje)
Mijn studenten komen van over de hele wereld, de VS, India, Argentinië, Singapore, Mexico, China. Ze hebben met 1 Anne Frank en MLK-vergelijking door wat het belang is van verplicht rassenonderwijs. Gewoon even kijken en luisteren en je hart openen.
Ik schaar mij achter anderen die oproepen tot een nationele Nederlandse “MLK-dag” op 1 juli (Keti Koti). 27 januari kan ook (Holocaust remembrance/genocide prevention day). Kinderen niet naar school, thuis met papa en mama. Iedereen op de bank gedwongen een dag nadenken.
Een kortere versie van dit stuk verscheen eerder in Frontaal Naakt. Annemarie Toebosch woont al 23 jaar in de VS. Ze is hoofd van het programma Nederlands aan de University of Michigan.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (24)

Joost6
Joost616 feb. 2018 - 21:28

Voor de discussie over dit boeiend thema lijkt het mij belangrijk om de maatschappelijke discussie over de vraag van de 75% omgekomen joden te contrasteren met de wetenschappelijke discussie. Een goede inleiding hiertoe is hier te vinden: http://www.universiteitvannederland.nl/college/waarom-werden-er-zoveel-joden-uit-nederland-gedeporteerd/

Swaberts
Swaberts11 feb. 2018 - 7:37

Als me even ding duidelijk wordt uit dit stuk dan is het dat je als je meer dan twintig jaar in het buitenland woont je een beetje vergeet hoe Het ook alweer was om in Nederland te wonen

FransAkkermans1947
FransAkkermans194710 feb. 2018 - 14:40

Mw.Toebosch noemt Zwarte Piet zonder blikken of blozen de 'black face helper of Saint Nicholas' . (https://theconversation.com/populist-wilders-may-have-come-up-short-but-dutch-intolerance-is-still-real-74668) .Ook loopt ze een paar onderzoeken achter over de jodenvervolging in Nederland. (https://www.historischnieuwsblad.nl/shop/jodenvervolging-in-nederland-frankrijk-en-belgie/16504162057/kopen.html). Dat tekent het niveau van haar 'rassenonderwijs'.

1 Reactie
Don2
Don210 feb. 2018 - 16:45

Dank voor de eerste link, waar je weer een link vindt naar een artikel van Jan Willem Duyvendak. Zeer de moeite waard. Zijn conlusie: de kloof tussen moslims en blanke Nederlanders is groter dan elders doordat de stomme blanken massaal grote waarde hechten aan prgressieve waarden. Niet helemaal Toebosch' dingetje.

Nanno Zeegers
Nanno Zeegers10 feb. 2018 - 11:53

Als iemand het begrip cuturele toeëiening als iets kwalijks ziet en het dan vervolgens zelf praktiseert door voor niet westerse cq niet blanke groepen het slachtofferschap van antisemitisme met als absoluut dieptepunt de Holocaust toe te willen eigenen, en zwarte slavernij als iets waar dit vrijwel uitsluitend een zaak is waar blanken dader zijn terwijl zwarte en andere niet blanke bevolkingen en samenlevingen zwarte slavernij zeer zo veelvuldig bedreven, en dat nog steeds doen, dan bedrijf je vooral zelf een kwalijke op huidskleur en etniciteit gebaseerde discriminatie. Is het nu zó moeilijk dat te laten, en de boodschap van Frank en MLK als universeel te zien en dus niet als iets waar groepen naar huidskleur of etniciteit meer of minder aangesproken worden of recht op hebben? Dat het een boodschap is voor de menseid als geheel. Dat wat hen beiden, en met heb betreffende huidskleur en etniciteit, specifiek trof juist wél tegen huidsleur en etniciteit gericht was maar in geen van beide gevallen (zwarten of joden) voortkwam uit huidskleur of etniciteit maar uit daders en dadergroepen die zelf die relatie legden? Dat deze daders en dadergroepen dus de racisten en antisemieten zijn en niet hun huidskleur of etniciteit of die van anderen? Dat deze daders en dadergroepen dus niet maken dat je zelf die relatie gaat leggen. Dan heb je de universele boodschap van Frank en MLK niet begrepen.

1 Reactie
Meneer Demesmaeker
Meneer Demesmaeker10 feb. 2018 - 16:26

++ helemaal raak. Het verhaalk van MLK en Frank is universeel en tenenkrommend hoe deze dame de boodschap misbruikt om haar eigen stokpaardjes te bereiden. Namelijk dat alles de schuld is van de "witten" en dat alle anderen slechts slachtoffer zijn. De leugens en overdraaiingen die mevrouw daar ook nog eens voor gebruikt zijn in de bijdrage hieronder door Han vd Horst al vakkundig ontmaskerd.

noMan2
noMan210 feb. 2018 - 9:31

Goed plan, want de geschiedenis heeft nogal de neiging zichzelf te herhalen! Laten we dan ook gelijk meepakken hoe de nazi's gebruik maakten van de wetenschap die Edward Bernays, de grondlegger van propaganda, heeft ontwikkeld voor de industrieën. Dit maakt kans op herhaling namelijk groot. Zeker in verband met Operation Paperclip en MK Ultra, waarbij de CIA deze technieken van social engineering nog verder verfijnd hebben, en vandaag de dag nog effectiever ingezet worden dan ooit tevoren! Wakker worden vrouwen!

FransBrinkman
FransBrinkman10 feb. 2018 - 8:33

'niemand is voorstander van slavernij, segregatie of racisme' ... Niemand? Ik lees/hoor dag in dag uit mensen die daar zwaar voorstander van zijn. Ze zijn tegen culturele vermenging/verdunning, voor arbeidsuitbuiting bij laaggeschoold werk (thuis en in verre landen), voor beperking van vrijheden van wie ze niet aanstaat, onverschillig tegenover armoede verder weg dan het eigen buurtje, voor strenge gevangenisstraffen (incl. doodstraf). Ook organiseren die mensen zich tot partijen in de Tweede Kamer. Niet zelden vinden ze zich joods-christelijk cultureel superieur.

2 Reacties
Don2
Don210 feb. 2018 - 14:49

Zoals veel mensen laat u zich in de luren leggen door Wilders en Baudet. Ze zoeken bewust de grens op om verzekerd te zijn van veel verontwaardiging en publiciteit, wetend dat veel mensen alle ophef overdreven vinden. En die strategie werkt, met dank aan alle boze mensen.

johanhendrik81
johanhendrik8111 feb. 2018 - 21:35

Volgens mij ziet u dingen die er niet zijn met uw vreemde opsomming ..... Helemaal als u beweert dat partijen met dit soort denkbeelden ook al in de Tweede Kamer zitten.

JaapBo
JaapBo9 feb. 2018 - 18:38

Mw. Toebosch schrijft: "Nederland had massaal verzet tegen Nazi’s en uitermate ineffectieve hulp aan joden", daarmee suggererend dat het verzet de Joden niet belangrijk vond. Op de website van Yad Vashem staat een iets ander verhaal: "Organized and centrally coordinated Dutch resistance came into being in 1943, after the Germans began to conscript Dutch men for forced labor. By that time most of the Jews had already been deported."

2 Reacties
Zandb
Zandb10 feb. 2018 - 7:35

Jaap Als ik dat dan goed begrijp, wat er op die site staat, dan is dat een stuk erger; men kwam blijkbaar niet eerder in verzet, dan toen het 'moest'.

hminkema
hminkema11 mei 2018 - 0:53

@Zandb: Ik denk dat u het dan niet goed begrijpt, of in ieder geval op een curieuze manier interpreteert. Er is geen enkel vergelijkbaar Europees land door de Duitsers bezet, waar men van meet af aan een effectieve hulp aan joden bood, zodat die afdoende bescherming tegen de nazi's kregen. Daar zijn tal van redenen voor, anders dan pure onwil of nalatigheid. Sommigen vragen nu 'en Denemarken dan?', omdat dit land een mythe aankleeft van dappere opofferingsgezindheid. De Deense koning zou bewust de Jodenster opgespeld hebben (onwaar) om zo de nazi's een lesje te leren, en de Deense bevolking zou diens voorbeeld massaal gevolgd hebben (onwaar). De feiten zijn dat de Duitsers Denemarken niet militair bezet hebben tot augustus 1943: de Deense regering en de Deense koning bleven er in functie, de meeste overheidsinstituties konden doorwerken, het land werd formeel een Duits 'protectoraat'. Anti-Duits verzet kwam pas op gang vanaf augustus 1943, toen de Duitsers de doodstraf wilden invoeren voor sabotage en de Deense regering om die reden (dus niet om filosemitische redenen) aftrad. In de eerste weken na het ontstaan van de nieuwe situatie kneep de Duitse gevolmachtige voor Denemarken, Werner Best, een oogje dicht toen Deense verzetsorganisaties de Deense joden (ca. 7000, een klein aantal vergeleken bij de Nederlandse 140.000) over zee hielp ontsnappen naar Zweden. Ook de Wehrmacht had geen zin in een slechte relatie met de Denen en liet hen hun gang gaan. De overtocht van Kopenhagen naar Zweden was slechts enkele kilometers; terwijl een overtocht van Nederland naar de Engelse of Franse kust 200 km bedroeg. Daarbij komt dat de geplande vervolging van Deense joden een jaar later kwam dan die in bijvoorbeeld Nederland of Noorwegen, zodat de Denen (en de Zweden) beter wisten wat er komen ging en wat het belang van hun reddingsoperatie zou zijn. Toen de Duitsers in Nederland met de Jodenvervolging startten, maar liefst tweeëneenhalf jaar eerder in februari 1941 (Februaristaking!), was er nog weinig kennis over wat er komen ging. Ook niet uit andere landen, omdat de Wannsee-conferentie nog maar enkele weken tevoren gehouden was en de (grotendeels geheime) maatregelen dus niet eerder van kracht waren. Daarbij kwam dat in Nederland de Arbeitseinsatz (gedwongen tewerkstelling van niet-joodse Nederlanders in Duitsland) nog niet op gang gekomen was, en daarmee ook nog geen systeem van onderduik tot stand was gekomen. Dat gebeurde in België bijvoorbeeld een klein jaar eerder, waardoor ook Belgische joden sneller tot onderduiken konden overgaan. De enige niet-joodse verzetsorganisatie in bezet Europa die speciaal belast was met de hulp aan joden (vooral hulp bij onderduik en ontsnapping) was in Polen (Zegota). Ook dat was een jaar voordat in Denemarken de joden een veilig heenkomen naar Zweden vonden. Zegota is betrokken geweest bij het redden van ongeveer de helft van de Poolse joden die de oorlog hebben overleefd. "Het kón dus wel", zou je kunnen zeggen. Maar ook in het vooroorlogse Polen waren de omstandigheden totaal anders dan in Nederland. En ook in Polen is, ondanks het grote verzet tegen de Duitsers en de talloze ondergedoken joden, uiteindelijk 90% van de joden door de nazi's vermoord. Terwijl de straf voor hulp aan joden in Polen onveranderlijk de doodstraf was, te voltrekken aan de 'dader' en aan zijn hele gezin. Kortom, er wordt nu, ruim na de oorlog, te gemakkelijk gedacht over het 'in actie komen om de joden te redden'. Er zijn tal van andere factoren dan onwil of desinteresse die het op touw zetten van een 'effectieve hulp' zoals u en Toebosch die blijkbaar graag zouden zien, belemmerden of zelfs onmogelijk maakten.

LijdendeLucas
LijdendeLucas9 feb. 2018 - 16:41

- Hoeveel Nederlanders zullen een "Nederlandse MLK-dag" gebruiken om stil te staan bij welke verschrikkingen uit het verleden dan ook? - Wanneer je kinderen een dag thuis bij papa en mama op de bank wil "dwingen" om na te denken, heb je een deel van de boodschap van Martin Luther King en Anne Frank misschien wel niet goed begrepen... Ik vind het een prachtig, aangrijpend stuk met veel stof tot nadenken voor mij persoonlijk. Maar als aan het einde de spreekwoordelijke aap uit de mouw komt, schieten bovenstaande vraag en opmerking bij mij binnen en die krijg ik niet uit mijn hoofd. Het doet de rest van het stuk absoluut geen recht wat mij betreft, jammer.

OlavM
OlavM9 feb. 2018 - 16:29

@ Annemarie Toebosch: "Nederland had massaal verzet tegen Nazi’s"? Hierachter moet natuurlijk staan: "nagelaten"!

2 Reacties
gravin2
gravin210 feb. 2018 - 15:29

ik heb die zin ook een paar keer gelezen en vind hem nog steeds niet te bevatten.

Sachs
Sachs10 feb. 2018 - 21:21

Die zin deugt niet. Er was geen massal verzet.

Alma3
Alma39 feb. 2018 - 16:17

‘Gewoon even kijken en luisteren en je hart openen.’ Dank je, Annemarie, mooi verwoord!

NicoSchouten
NicoSchouten9 feb. 2018 - 16:10

Voor de VS geldt even goed als voor Nederland: stop met het denken in zwart-wit-schema's, om te beginnen bij huidskleuren. (Zwart en wit zijn niet eens bestaande huidskleuren.) En stop ook de neiging tot generaliseren.

Don2
Don29 feb. 2018 - 16:08

'Maar in plaats van daar in onderwijs, in musea, en in de media voldoende aandacht aan te besteden heeft het land besloten zich te storten op één meisje, en meer dan een halve eeuw aandacht voor hoe dit ene meisje is omgekomen.' Mevrouw Toebosch heeft duidelijk niet opgelet op school, leest geen Nederlandse kranten en kijkt geen Nederlandse televisie, anders was ze niet met deze karikatuur gekomen. Maar ja, de waarheid past kennelijk niet in haar straatje. 'Anne Frank en MLK zijn allebei vermoord om hun ethniciteit' MLK is niet vermoord om zijn etniciteit, maar omdat hij een vooraanstaand leider in de burgerrechtenbeweging was. 'Elf miljoen zwarte slachtoffers, zes miljoen joodse slachtoffers, honderd miljoen Native American slachtoffers, te veel slachtoffers om te kunnen berekenen, te veel landen, kolonialisme, slavernij, Jim Crow-wetten, zwart, jood, Amerika, Nederland, en de witte Europeaan, of Amerikaan. De witste witte mensen met witte macht, in een wit huis, eeuwenlang de belanghebbenden van alle wreedheden.' Het overgrote deel van de indianen bezweken aan ziekten, zoals grote delen van de Europese, Afrikaanse en Aziatische bevolking aan epidemieën bezweken. En waarom gaat het alleen over blanke moordpartijen, weet u hoeveel slachtoffers er zijn gevallen in China door Japans en Chinees geweld, in India en Pakistan? In Cambodja? In alle oorlogen in Afrika na de onafhankelijkheid? 'En dan wordt het altijd zwaar in de Holocaustcursus, en raken de gemoederen opgeschud. De duidelijk afgebakende Holocaust met duidelijke Nazi-daders staat opeens naast alle Nederlandse omstanders, en naast de eeuwenlange vervolging door de hele westerse wereld richting mensen uit Afrika.' Nogal hypocriet om vanuit een veilige ivoren toren de Nederlanders te karakteriseren als omstanders als verzet levensgevaarlijk was. De slavernij is ruim 150 jaar geleden afgeschaft, wat is de relevantie buiten een hoofdstuk in de leerboeken op school en wat aandacht in historische musea? Slavernij heeft niets met onze huidige maatschappij te maken. Alle buitenlanders die iets over Zwarte Piet zeggen tonen ze alleen aan dat ze er niets vanaf weten en alleen vanuit hun eigen cultuur kunnen oordelen. 'In het land van de polders klinkt dit allemaal maar overdreven, de verzinselen van “extreem”-links die, net als Amerikanen, van alles racisme maken. Zelfs de linkse politiek zit met koekjes voor het vuur en gaat liever niet in de kamer debateren, of de straat op om te protesteren.' Inderdaad, spijker op de kop. Zelfs de linkse politiek is nog niet helemaal de weg kwijt. 'Maar Sylvana Simons hing op een haat-foto als vreemd fruit aan de bomen.' En Geert Wilders moet al jaren beveiligd worden; Theo van Gogh en Pim Fortuyn werden vermoord, dus wat is het punt? 'En deze week blijkt dat een man van de actiegroep De Grauwe Eeuw Sinterklaas met de dood heeft bedreigd.' En wat is uw punt hier? 'Ik schaar mij achter anderen die oproepen tot een nationele Nederlandse “MLK-dag” op 1 juli (Keti Koti). 27 januari kan ook (Holocaust remembrance/genocide prevention day). Kinderen niet naar school, thuis met papa en mama. Iedereen op de bank gedwongen een dag nadenken.' Ik zie geen enkel nut in een MLK-dag, niemand is voorstander van slavernij, segregatie of racisme. De VS moeten maar hun helden eren (al vraag je je af wat Metoo van MLK denkt). En hoe wilt u iedereen gedwongen op de bank laten nadenken? Naast elke bank een verklikker?

2 Reacties
Gare Raap
Gare Raap10 feb. 2018 - 2:10

>niemand is voorstander van slavernij, segregatie of racisme. Leeft u wel in Nederland? Er zitten 22 racisten in de 2e kamer. Wat is dat toch waarom domme mensen vaak zo pedant er naast zitten? Die Baudet is er ook zo een.

Don2
Don210 feb. 2018 - 10:44

Kunt u me in de partijprogramma's en in beleids- en wetsvoorstellen van pvv en fvd de punten noemen waarin specifiek om segregatie en discriminatie op grond van huidskleur wordt gevraagd? Het mogen smakeloze schreeuwers zijn die met hun gestook meer kwaad dan goed doen, maar al dat geroep over racisten doet me niet zoveel, in elke mens schuilt ongetwijfeld een racist. Het is beter om argumenten te gebruiken dan beschuldigingen. Maar misschien hebt u wel enigszins gelijk, bij1 heeft tenslotte een racistisch programmapunt.

Hanvander Horst
Hanvander Horst9 feb. 2018 - 15:39

Dit is nu de derde keer dat ik lees hoe slaven in het fort van Elmina tot hun knieën vastgeketend in de poep stonden. De slavernij is op zich al erg genoeg. Je hoeft het niet erger te maken dan het is. Het was de bedoeling dat de slaven levend en in goede gezondheid de markten van het Caribisch gebied bereikten. Ook in de zeventiende en de achttiende eeuw wist men dat je ze dan niet tot hun knieën in de stront moest zetten want daar gingen ze dood aan. De hygiënische toestanden zullen ongetwijfeld te wensen over hebben gelaten maar als je instructies voor slavenschepen leest, bijvoorbeeld in het trieste boek over de ondergang van de Leusden van Leo Balai (zit ongetwijfeld in de bibliotheek van de University of Michigan en anders meteen bij Walburg Pers bestellen) dan zie je dat het schoonmaken van de slavenverblijven onderdeks daarvan een wezenlijk onderdeel uitmaakt. In het boek van Balai kun je ook zien dat de transatlantische slavenhandel alleen maar mogelijk was door een samenwerking tussen Europese en Afrikaanseh handelaars. Merk op dat ik hier niet schrijf Europeanen en Afrikanen. In welke historische school hoort Balai dan thuis. Hij gebruikt niet het woord "slaven" maar heeft het consequent over gevangenen. Onwaarheden, verzonnen gruwelverhalen dienen de goede zaak nooit. Integendeel, die doen daar afbreuk aan. Vertel geen dingen die niet waar zijn. De feiten zijn al erg genoeg. In 1833 zijn in Paramaribo nog drie ontsnapte slaven levend verbrand omdat zij om de aandacht af te leiden van inbraken brandjes hadden gesticht.

FransAkkermans1947
FransAkkermans19479 feb. 2018 - 15:21

Verplicht rassenonderwijs, ik denk daar liever niet aan.