© Screenshot: Utøya
Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
@Libetain "selectief toepassen van definities is niet iets waar je mee moet pronken omdat het gelijk het grond onder je argumenten wegneemt." - Precies het punt dat ik maak, doe het dus aub niet. "doch het mogelijke ontbreken van een politiek motief neemt niet weg de terroristische aard van het aanslag op burgers" - omdat de AARD van de daad terroristische kenmerken heeft is de DAAD niet automatisch terroristisch (en visa versa). Een geweldadige overval is een 'regulier' misdrijf. Wanneer je echter een specifieke doelgroep gaat overvallen (en/of erger) zoals de Duitse extreem rechtse terreurorganisatie NSU niet al te lang geleden nog deed wordt het een terroristisch misdrijf. Het doden van een willekeurige mensen lijkt in de eerste instantie op een terreuraanslag (qua aard) maar het wordt pas een terroristische daad op het moment dat het motief van de dader ideologisch is. Een seriemoordenaar is geen terrorist en een terrorist is geen seriemoordenaar (hoewel deze wel erg veel gemeenschappelijke kenmerken hebben). "Of het aan ziekte te wijten zou zijn of aan liefdesverdriet is niet van belang voor de slachtoffers en hun families" - oneens: het resultaat (het verlies van een naaste) blijft inderdaad gelijk maar het motief maakt wel dergelijk verschil bij de verwerking. Als je iemand verliest door de BEWUSTE acties van iemand is dat iets anders dan wanneer je iemand verliest door de ONBEWUSTE acties van iemand (zoals bijvoorbeeld nalatigheid of corruptie) of de acties van iemand die zijn acties niet begrijpt (en dus handelingsonbekwaam is). Wanneer iemand met een perfecte wapenuitrusting een winkelcentrum binnen gaat om zoveel mogelijk dodelijke slachtoffers te maken lijkt dat inderdaad zoals je zegt op een zeer BEWUSTE handeling. Maar als iemand in een psychose dat doet is het toch een ONBEWUSTE handeling. En als het dan wel een BEWUSTE handeling is maakt het MOTIEF van de dader uit of het een terroristische daad is (en niet specialisten in welke richting dan ook). "die vergeleken met dezelfde situatie bij Breivik veel minder aandacht krijgen, tenminste daar lijkt het op." - dat lijkt er niet op dat is zo. Een reden kan zijn dat terrorisme het 'hot item' van de media van het afgelopen decennia is en de niet (als zodanig benoemde/bekende) misdaden minder. "neem ik je zeker kwalijk dat jij naar je eigen aangeboren cultuur en opvattingen denkt" - je bent een persoon die iedereen op zijn culturele achtergrond beoordeeld? Cool, dan is je mening ook gelijk een stuk minder relevant voor mij. "Het spreekt je enigszins vrij dat je in een land woont waar dit verschijnsel vast volledig onbekend is en pas nu maak je toevallig kennis mee." - je kunt niet weten wat ik (of wie dan ook) wel of niet heb meegemaakt omdat ik in Nederland woon (maar dat is vast lastig te rijmen met al die vooroordelen en zelfingenomenheid van je). "De spitsvraag – wie verstrekt het perfecte wapenarsenaal aan een “ernstig zieke persoon” waar het antwoord erop steeds wegblijft." - een officiële wapenhandelaar aangezien het Haagse gerechtshof in maart 2018 bepaalde dat de politie van Alphen aan den Rijn de dader wegens zijn geestelijke gesteldheid geen wapenvergunning had mogen verstrekken. Dankzij een wapenvergunning kan én mag je als wapenhandelaar een wapenarsenaal aan iemand verkopen. Het is overigens heel goed mogelijk om geestenziek te zijn en voor onbekende mensen 'normaal' over te komen ('het was zo'n rustige/vriendelijke/beleefde jongen' is niet voor niets iets wat vaak over daders wordt gezegd) dus weet ik niet in hoeverre het deze bewuste wapenhandelaar is aan te rekenen. Verder discussiëren over de wenselijkheid van een met vuurwapens bewapende bevolking lijkt mij niet nuttig - ik ben er vanwege praktijk voorbeelden op tegen én vindt de belangrijkste tegenargumenten (dat het overheidstirannie tegen zou gaan of dat je er veiliger door zou zijn) belachelijk - aangezien ik niet van mening ga veranderen.
@Weekdier, selectief toepassen van definities is niet iets waar je mee moet pronken omdat het gelijk het grond onder je argumenten wegneemt. Terreurdaden zijn er altijd tegen burgers gericht met oogdoel zoveel mogelijk schade aan te richten en terreurgevoel te scheppen. Of er een politiek motief eraan verbonden is ondergeschikt en aan de specialisten in bepaalde richting te beoordelen, doch het mogelijke ontbreken van een politiek motief neemt niet weg de terroristische aard van het aanslag op burgers. Tristan van de Vlis heeft niet de burgers toevallig op A2 aangereden, wel kwam hij met perfecte wapenuitrusting een winkel binnen zeer bewust om zoveel mogelijk dodelijke slachtoffers te maken. Puur terreurdaad. Of het aan ziekte te wijten zou zijn of aan liefdesverdriet is niet van belang voor de slachtoffers en hun families die vergelijken met hetzelfde situatie bij Breivik veel minder aandacht krijgen, tenminste lijkt het erop. @Weekdier, neem ik je zeker kwalijk dat jij naar je eigen aangeboren cultuur en opvattingen denkt dat ik "probeert het verhaal ....... te verkopen.", naar je eigen woorden. Verkoop ik niets, doet ik simpelweg dat wat burgers, journalisten in elke democratisch ontwikkelde land doen - feiten onderzoeken en met argumenten vragen stellen. Het spreekt je enigszins vrij dat je in een land woont waar dit verschijnsel vast volledig onbekend is en pas nu maak je toevallig kennis mee. Een ding doe je zeker goed, blijf je rond de spitsvraag dansen - wie verstrekt het perfecte wapenarsenaal aan een "ernstig zieke persoon" waar het antwoord erop steeds wegblijft.
@Libertain Terrorisme (van het Latijnse terror, paniek) is het zonder wettige grond plegen van ernstig geweld, of ernstige dreiging daarmee, met een politiek doel. In de meeste opvattingen over wat terrorisme is, moet het om "illegaal geweld" (als in niet direct door een overheid gepleegd) gaan, doorgaans gekoppeld aan burgers als slachtoffers. Bij mijn voorbeelden was er wel duidelijk een politieke/ideologisch doel/motief. Dat is het verschil met het bloedbad in Alphen aan den Rijn. Ik vermoed dat je dit wel begrijpt maar probeert het verhaal dat 'verwarde mannen hetzelfde zijn als terroristen' te verkopen. Dat vind ik persoonlijk nogal verwerpelijk aangezien een geestenziek persoon ontoerekeningsvatbaar is terwijl een terrorist zijn misdaden pleegt met een politiek/ideologisch doel (en vaak wél toerekeningsvatbaar is). Je gaat dus met je verhaal volledig aan de eigen verantwoordelijkheid/intentie van de dader alsmede het ideologische motief voorbij. Met dezelfde logica zou je een 'gewone' dodelijk aanrijding van een vrachtwagen zoals laatst op de A2 gelijk kunnen stellen met de terroristische aanslag met een vrachtwagen in Nice - bij beide gebeurtenissen was immers een vrachtwagen betrokken met doden tot gevolg - maar hopelijk begrijp je wel dat er een verschil tussen beide gebeurtenissen bestaat vanwege de intentie van de 'dader'? Voor de nabestaanden zal het eindresultaat (het verlies van een naaste) hetzelfde blijven of deze nu door een terrorist of een 'gewone' gek is weggenomen. Het verschil ligt in het motief en of er een ideologisch/politiek doel is. En natuurlijk kan een geestenziek persoon ook een terroristische aanslag plegen. De geestenziekte maakt het dan niet automatisch een terroristische aanslag (aangezien er ook een ideologie aan ten grondslag ligt) net zoals het roepen van "Allah akbar" of "Jezus Christus" er niet automatisch voor zorgt dat criminele acties terreuraanslagen zijn.
Dan zal ik voor even maar geen woorden toevoegen maar een minuut stilte houden voor de slachtoffers!
Op 22 juli. Veel overlevenden zijn er nog steeds ellendig aan toe, fysiek en of psychisch.
("Veel overlevenden zijn er nog steeds ellendig aan toe, fysiek en of psychisch.") Hoe is het gesteld met degene die de terroristische aanval van Tristan van de Vlis hebben overleefd?
''Hij laafde zich aan het water waaruit hij zijn ideeën filterde. Hij struinde het internet af op zoek naar ideeën van gelijkgestemden.'' Mooi dat niemand zich daar in herkend.
--- Dit bericht is verwijderd —
@Ellen, heb ik enorme waardering voor wat je doet, misschien kan je mij helpen te begrijpen waarom we in ons land de burgerslachtoffers van de terrorist Tristan van de Vliet nooit herdenken en steeds kijken naar herdenkingen van slachtoffers in het buitenland? Waarom laten we onze slachtoffers en hun familien alleenstaan?
De jongerenafdeling van de AP(AUF) houdt haar jaarlijkse zomerkamp op Utøya. Te beginnen op 1 augustus. Ze gaan zich bezighouden met sport lezingen conserten en houtvuren. Er wordt herdacht maar er is ook plaats voor engagement en demokratisch debat. De AUF streeft naar een balans tussen die drie elementen.
@Ellen, ("En bij de familie van de dader, want deze man was dood- en doodziek. ") Gelet op het feit dat Tristan heeft de grootste ooit terreuraanslag in ons land gepleegd, zou je mij misschien kunnen helpen met een verwijzing naar een bron om te kunnen begrijpen hoe komt dat deze volgens je "dood- en doodziek" terrorist in de gelegenheid gesteld werd om wapenarsenaal op te kunnen bouwen en vervolgens het aanslag mee te gaan plegen. In vergelijkbaar geval hebben de Duitse wetgevers gepostuleerd dat er ouders en vertrekkers van wapens zijn medeverantwoordelijk bij dergelijk aanslag. De EU is groter dan Nederland, weet je. Zwijgen en stilte over terreurdaden is zeker niet de politiek van de EU.
--- Dit bericht is verwijderd —
Luister! Een homerisch gelach stijgt op als de zelfbenoemde elite van de benoemers weer 's larmoyant komt blèren dat ze niet blèren mogen. Het blijft koddig, dat volkje.
Griet, U hebt waarlijk een brisante schrijfstijl, complimenten. Inhoudelijk echter wat armoedig.
" al mag het zelden genoemd worden hier. " Het is gelukt! U hebt het nu toch maar mooi uit Uw toetsenbord geklopt.
Woorden (ik noem het liever denkbeelden) en daden hebben dezelfde oorsprong (een 'common ground'). De huidige strijd tussen 'links gedachtengoed' en 'rechts gedachtengoed' heeft m.i. haar 'common ground" in de strijd om de 'eigen levensruimte'. Als ik mij beperk tot die huidige strijd dan ontstaat/is ontstaan m.i. die 'common ground' uit de huidige globalisering en digitalisering van economie en cultuur. Met het laatste doel ik dan vooral op de wereldwijde informatie- en gedachtenuitwisseling, mogelijk gemaakt door de digitale revolutie (internet, facebook, twitter e.d.). Als uitgangspunt van mijn visie op de huidige ideeen- en woordenstrijd gebruik ik dus de combinatie van enerzijds het gedrag van het idividu binnen zijn eigen 'roedel' (het 'homo-sapiens'-model; in het christendom vergelijkbaar met het verhaal over de zondeval) vs de 'verdringing rond de trog' (agv de gegrafische verschuiving van economische activiteiten, arbeidsplaatsen en welvaart) en de huidige digitale revolutie (het economisch-culturele model) . Deze puur 'menselijke' strijd ('homo sapiens' eigen) wordt 'opgeleukt' (sic!) met 'shamen en blamen' (haatzaaien'). In de huidige 'strijd om de levensruimte' betreft de doelgroep van dat 'haatzaaien' in Europa en de VSA primair de islam/moslims/immigranten iha en kundig verborgen onder die eigentijdse 'zondebokken' de existentiele vrees voor de nieuwe, economisch-opkomende naties (bijv. India, China). Richt de LPF zich vooral op de islam en de 'trog', Baudet cs lijken uitsluitend beducht voor de teloorgang van de naar eigen zeggen eigen hoogwaardige cultuur. Waar Wilders m.i. dus loepzuiver inzoemt op de islam als 'zondebok', verdraait Baudet de globaliseringstrijd/mondiale digitalisering tot een verlies van de 'eigen, hoogwaardige normen en waarden' (cultuur: woorden en denkbeelden); een concept dat mede door de persoon Baudet niet vrij is van een romantisch parfummetje! Maar noch bij Wilders noch bij Baudet betreffen tot mijn verrassing die waarden in eerste instantie de parlementaire democratie, de rechtsstaat en de universele mensenrechten. Mijn vraag is: "waar hebben we het dan nog over"? Nalezend zal mijn opinie vooral als 'cultuur-marxistisch' worden bestempeld, maar dat is slechts ten dele juist; nl. inzoverre ik de denkbeelden van de jonge Marx over de relatie tussen de zog. materiele benedenbouw en de culturele bovenbouw koppel aan een visie op het menselijk individu, het 'mislukte' evolutionaire product, de 'homo sapiens', die ratio in noodsituaties met verbazend gemak inwisselt voor romantiscjhe concepten resp. haast ontembare 'levensruimte'-driften. En die driften moeten -indien niet tijdig getemperd- vrijwel zeker tot een geweldsontlading leiden, tot een mondiale 'stammenstrijd'. De huidige sterke mannen op het mondiale toneel zijn nu al hun rituele rondedans rond elkaar aan het oefenen om later beter de messen te kunnen scherpen. De 'eigen: stam moet toch voor alles winnen ("Make Ameica great again"). De geschiedenis biedt ons helaas vele voorbeelden van dit soort haat- en geweldsuitingen. Dat maakt het alleen maar urgenter alert te zijn op wat er nu, m. in West-Europa en de VSA gebeurt en om daar tijdig 'goede woorden en denkbeelden' tegenover te stellen voordat de spanning zich uit in 'slechte daden'!!
Voordat Anders Breivik (of Fjotolf Hansen zoals die mafkees zich tegenwoordig officieel noemt) in 2011 zijn terroristische aanslag(en) pleegde hadden we al verschillende andere aanslagen in Europa gehad (de bomaanslagen op treinen in Madrid, de moord op Theo van Gogh, bomaanslagen op het openbaar vervoer in Londen) die allemaal door een bepaalde religie waren geïnspireerd én werden gelegitimeerd door (de interpretatie van) teksten in het heilige boek van die religie. Ik ga voor het gemak even voorbij aan de eeuwen van christelijk terrorisme in Europa. Stelt de auteur voor om al die 'giftige' religies te verbieden? Of dat de teksten waarop deze religies zijn gebaseerd te verbieden/aan te passen? Ook waren er (in deze en de vorige eeuw) zat aanslagen met een politieke motivatie (RAF, NSU, etc) en ik denk dat we de moord op Pim Fortuyn ook wel als een politieke aanslag mogen beschouwen. Terroristen kan men dus aan alle zijden van het politieke spectrum vinden. Zullen we politiek(e discussies) ook maar verbieden? En als ik morgen een terroristische aanslag op Baudet of Wilders zou plegen terwijl ik 'Dennis L'ami is groot' roep gaat de auteur dan stoppen met schrijven en/of al zijn meningen herzien? Of zou het misschien zo kunnen zijn dat iedere ideologie/religie misbruikt kan worden door één (of meerdere) van haar 'verwarde' leden?
@weekdier, Leg ‘s uit waarom voor jou persoonlijk tussen al die gewelddadigheden de moord op Theo van Gogh belangrijker is dan de terroristische aanslag van Tristan van de Vlis op 12 gewone burgers dat zoveel lijkt op deze van Breivik, dan zou je mij zeker helpen jou beter te begrijpen.
De auteur gebruikt een passende metafoor. De vraag is alleen, zoals al door een aantal mensen gesteld hieronder, wie loosde het gif? Dat gif is het gif van de politieke correctheid, waardoor we inmiddels opgescheept zitten met de huidige integratieproblematiek. Het zal niet eenvoudig zijn, en veel tijd vragen, om dit ten goede te keren. Maar de eerste stap is het onomwonden, eerlijk en direct benoemen van alles wat er speelt. Zonder aanzien des persoons, zonder vage eufemismen, zonder ‘newspeak’ om George Orwell nog maar eens aan te halen. Afgaande op de reacties denken sommigen kennelijk dat dit stuk een oproep is tot censuur. Alsof dat een probleem zou oplossen. Integendeel, dat maakt het probleem alleen maar erger.
"Maar de eerste stap is het onomwonden, eerlijk en direct benoemen van alles wat er speelt. Zonder aanzien des persoons, zonder vage eufemismen, zonder ‘newspeak’ om George Orwell nog maar eens aan te halen." Mooi gesproken, zo zou het moeten zijn. Maar daar denken 'anderen' met een agenda helaas heel anders over. Davy's vraag zal dan ook onbeantwoord blijven.
Hoe kan dat aan politieke correctheid liggen?Zeer zwak argument dat tegenwoordig erg misbruikt wordt. Dat de integratie mislukt ligt aan zoveel zaken, de buitenlander zelf, religie, populisten die alles in one liners willen samen vatten. De 1e Marokkanen mochten geen Nederlands leren en moesten buiten de maatschappij blijven, daar kan ik weinig politieke correctheid in ontdekken, het tegendeel juist. Het word tijd voor realisme ipv argumenten bedenken die anderen de schuld geven. Het gif komt van heel veel kanten, je ogen sluiten werkt in ieder geval niet. Salafisten worden bv fanatieker door wilders en baudet en hun weer door salafisten. Alledrie extremisten die tweedeling bevorderen en niks aan een oplossing bijdragen.
Ik word altijd razend nieuwsgierig als ik mensen hun morele superioriteit en hun o-zo superieure inzichten zie uitventen. Hoe zit dat nu in elkaar, vraagt de burger zich in gemoede af. Waarom hebben die helden zich zolang schuilgehouden? Waarom lopen ze nu pas met de muziek mee, en hollen ze achter de fanfare aan, en knielen ze op een bed van violen voor de rattenvangers van vandaag. Een kwaad geweten kan het niet zijn. Lafheid misschien? Enfin, dus als ik het goed begrijp was jij nimmer en nooit politiek correct maar altijd al half-fascistisch en een ziener en een knappe kop, maar heb je daar nooit ruchtbaarheid aan gegeven?
Kijk, dat kunnen Baudet, Wilders, LePen en al die andere politiek correcte onder-de-mat-vegers in hun riante zakken steken. Er moet worden benoemd, heren en dames! En wel nu. Wat er moet worden benoemd, dat horen we nog. Maar ik verwed er een lief dingetje onder dat het weer diezelfde vage, omfloerste crypto-fascistische meuk is als steeds.
In "Les Mots' wees Jean-Paul er weer 's op, dat 't niet om de woorden gaat, maar om de ideeën. Een enkele lapidaire en poëtische frase daargelaten, herinnert niemand zich precies de woorden van de 'idées reçues'. Het gaat Breivik, Baudet en andere nazistische angehauchten erom een orgiastische unio mystica met de oersoep te bewerkstelligen, waarin de betekenis van de geschiedenis zou schuil gaan. Deze toverknollen 'logica' oefent - al eeuwen - een onwaarschijnlijke aantrekkingskracht uit op labiele temperamenten. Het is een 'neurasthenische' aandoening die behandeling behoeft.
De vraag is dan ook wie het gif loost?
Hoi Davey wie denk jij dat het gif loost? Ik denk extremisten, maakt niet uit welke, religieuze en politieke.
Libertain, Sommigen zullen zeggen dat de radicale imams het gif lozen. "Wie gif loost in een sloot, moet niet gek op staan te kijken dat een eindje verderop giftige monsters worden geboren die zich onvoorspelbaar gaan gedragen." Dennis L`ami wijst deze conclusie enkel toe aan extreem rechts. En hoewel daar niets vanaf te dingen valt, kan je die conclusie ook toewijzen aan radicale predikers. (want laten we eerlijk zijn, er zijn ook radicale predikers in landen waar Wilders niet in de politiek zit.) Oftewel, het stuk is mooi geschreven en de film lijkt mij een belangrijke spiegel om eens in te kijken. In de laatste alinea maakt hij zich er echter te gemakkelijk vanaf.
@ Davy ???? Jij schrijft: De vraag is dan ook wie het gif loost? Simpele vraag, simpel antwoord. Het gif wordt geloosd door extreem rechts door figuren zoals Wilders en Baudet. De vervolgvragen zijn iets ingewikkelder. Hoe komen ze er aan? En waarom is het zo succesvol. Het gif is niet uitgevonden door extreem rechts. Het was er altijd al in de samenleving. Mensen kunnen slecht tegen onzekerheid, verandering en vreemdelingen. Vooral mensen met weinig opleiding en ontwikkeling. Dat is het gif dat Wilders en Baudet in handen kregen. En daar maken ze gretig gebruik van. Het is zo succesvol omdat meer gevestigde partijen Wilders en Baudet legitimeren door te beweren dat zij een relevant argument hebben. En dat verergert het probleem. Zij zeggen niet onze wereld wordt steeds kleiner dus de kans op vreemde gezichten is 100% en dat is onvermijdelijk. Maar wij hebben een aantal spelregels met elkaar en die gelden voor iedereen, ook voor de vreemde gezichten. Op die manier zouden verschillende politieke stromingen de onzekerheid erkennen en die is onvermijdelijk, maar geven zij daar een stukje zekerheid voor terug. Dat lost echt niet al het extreem rechtse gedachtegoed op, maar het ontneemt het wel een groot deel van het bestaansrecht. Maar het antwoord op jouw vraag is hiermee wel gegeven.
@DaanOuwens Je vergeet salafisten en extreem links, niet alleen de denkbeelden en wilders en baudet zijn eng. Ik vind de relatie die jij trekt tussen opleiding en ontwikkeling in relatie tot extreem rechts een ernstige onderschatting. Ik ben vaak racistisch benaderd door mannen met macht. Met een stukje realisme met betrekking tot extremisme en vreemdelingen wordt het toch wat ingewikkelder. Er zijn culturen in Afrika waar ze ook komen ze passen zich niet aan. Tutsies zijn bv een volk dat bijna altijd slaagt in een nieuwe maatschappij, ze zijn open en bereid tot vernieuwing van zichzelf. Voor de integratie zijn 2 partijen nodig, ook de vreemdeling moet zich aanpassen. Het gif lozen doen veel te veel mensen en groepen, ik denk dat het belangrijk is dat mensen als jij en ik hier ook naar kijken en luisteren naar gematigd rechts, sommige klachten over de multiculturele samenleving zijn terecht. Persoonlijk denk ik dat het niet zo simpel is als veel mensen denken,de islam kan net als ieder geloof erg onderdrukkend zijn, ook een boodschap van liefde, hoe interpreteer je iets. Ik ben zelf socialistisch ingesteld, daar hoort volgens mij realisme bij. Hoe kun je anders socialistisch zijn als je problemen ontkent. We moeten meer naar individuen kijken ipv groepen.
@ Mcp Jij schrijft: Je vergeet salafisten en extreem links, Die vergeet ik niet, die zijn in dit verband niet relevant. In een andere discussie schrijft een aanhanger van extreem rechts dit: ….. hoe deze leerlingen zich gedragen op straat, in het openbaar vervoer, in de winkel, met geen pen te beschrijven, helaas spannen m.n. allochtone leerlingen de kroon, en maar janken dat ze geen werk kunnen vinden of een stageplek kunnen bemachtigen …………. Het gaat om veiligheid op school en deze extreem rechtse aanhanger maakt van de gelegenheid gebruik om zijn haat tegen allochtonen te spuien. Het gaat niet meer om de daders, alle daders zijn allochtonen geworden en alle allochtonen dader. Dat is het gif waar het hier over gaat. Extreem links en salafistische moslims dragen op die manier helemaal niet hun gedachtegoed uit. Die richten zich niet tegen andere groepen in de samenleving maar proberen beiden een soort utopie te realiseren. En zij sluiten geen mensen op voorhand hiervan uit. Dat doet extreem rechts dus wel. Verder staat er in je tekst iets raars. Jij schrijft: Tutsies zijn bv een volk dat bijna altijd slaagt in een nieuwe maatschappij, ze zijn open en bereid tot vernieuwing van zichzelf. En daarna: We moeten meer naar individuen kijken ipv groepen. Kortom we moeten naar individuen kijken behalve in het geval van Tutsies. Dat zijn allemaal goede mensen en kennen geen individuele verschillen. Kortom je probeert het extreem rechtse gif geheel onterecht ook aan andere groepen te verwijten en de onderbouwing onder je betoog is nogal wankel. Volgens mij heb je geen sterk verhaal.
"Wie gif loost in een sloot, moet niet gek op staan te kijken dat een eindje verderop giftige monsters worden geboren" Een mooie zin, waar ook Wilders en Baudet hun voordeel mee kunnen doen.
George Orwell schreef een boek over woorden. En over het verbieden van woorden. Over het verbieden van uiten van bepaalde gedachten, om zo te voorkomen dat anderen geïnspireerd raken door die gedachten. Dat boek was geen vrolijk boek. Ik zou niet graag leven in een maatschappij die bepaalde woorden of gedachten verbiedt.
--- Dit bericht is verwijderd —
("Maar we moeten ons allemaal bewust zijn van het effect van onze woorden. ") Daar was Breivik ook zeer bewust van toen hij verklaarde dat hij door Wilders/PVV geïnspireerd is geweest. Doet je toch wat, of niet? (" De samenleving is niet gebaat bij haat") Helemaal mee eens, doch feit is dat bovengenoemde extreem-rechtse politicus samen met zijn medewerkers al decennia lang uit een beveiligde plaats binnen de Nederlandse Parlement gal en haat blijft spugen op de allochtone gedeelte van de Nederlandse bevolking terwijl vriendelijk door Premier Rutte omhelst geweest. Doet je toch wat, of niet?
Tijdens voor en na de aanslag was ik in Oslo. Ik heb scandinavische talen gestudeerd en daar oa een grondige hekel overgehouden aan de retoriek van Nordahl Grieg. "Mitt lille land" (mijn kleine land) van Ole Paus zoals gezongen door Maria Mena in de Oslose domkirke op 30 juli kan ik van harte aanbevelen.
Volgens mij is het vrij simpel. Breivik, Wilders, Baudet en hun Europese en Amerikaanse geestverwanten delen dezelfde ideologie. Kort gezegd: 1) het westen wordt bedreigd door moslims, donkere mensen en de islam 2)’cultureel-marxisten’ (of ‘linkse ‘islamknuffelaars’ of ‘Gutmenschen’ of hoe ze ook genoemd worden) halen die lui naar Europa en beschermen ze 3) de blanke man moet opstaan om ‘ze’ (de moslims) terug hun hok in te slaan. En om de ‘cultuur-marxisten’ een lesje te leren. Ongeveer dezelfde ideologie als uiterst rechts (Mussolini, Franco, Hitler) in de eerste helft van de 20ste had. Alleen waren het toen de joden die aangepakt moesten worden en werd de term ‘cultuur-bolsjewisme’ gebruikt in plaats van ‘culturele-marxisten’. Hoewel er ideologische overeenstemming is, verschilt de methode. Wilders, Baudet, Le Pen, AfD, etc zien nog mogelijkheden in de parlementaire democratie. Breivik zag dat niet meer en ging ging ‘cultureel-marxisten’ doodschieten. Als we kijken naar hoe extreem-rechts in de vorige periode (jaren ’20, ’30 vorige eeuw) aan de macht kwam dan zien we een combinatie van parlementair werk, straatintimidatie en puur geweld. Ik denk dat de meest succesvolle extreem-rechtse groepen nu maximaal gebruik zullen maken van de parlementaire democratie, in combinatie met intimidatie en verbaal (online) geweld. Alleen als ze het nodig achten zullen ze fysiek geweld inzetten.
[Alleen als ze het nodig achten zullen ze fysiek geweld inzetten.] Dat wil ik iets nuanceren. Ik denk dat het niet alleen een kwestie is van ‘nodig achten’ maar ook een kwestie van krachtsverhoudingen. Zo gauw er een politiek klimaat bestaat waarin rechts extremisme getolereerd wordt, zal de stap naar geweld snel gezet worden. Voorbeeld: Charlottesville en de moord door extreem-rechts op een progressieve demonstrante. Extreem-rechts in de VS voelt zich sterk en tamelijk onaantastbaar met Trump in het Witte Huis.
@ Mark Huysman Een adembenemend stuk proza. Wauw. Elk woord is raak. U heeft natuurlijk volkomen gelijk. Volgens de retoriek die Wilders en Baudet aanhangen schoot Breivik op landverradende jonge socialisten en streed hij tegen het islam fascisme. Breivik deed het op een manier die radicaal rechts het schaamrood op de kaken liet staan. Radicaal rechts misbruikt de democratie voor haar agressieve autoritaire stijl. Zo vullen ze bijv ook een gedoogrol in. Dat is puur bedoeld om de coalitie partners te gijzelen. Ik geef het nog 20 a 30 jaar en die partijen gaan dan de democratie verwerpen. Wilders met zijn nep parlement is nog maar een voorteken. Mensen als Baudet en Wilders zitten natuurlijk met de democratie in hun maag. Dat vertraagt hun plannen. Ze moeten de verantwoordelijkheid delen met andere partijen. Het zijn allemaal dingen die ze niet leuk vinden.
Mark Klopt. Extreem rechts is niet gebaat bij democratie. Democratie zit ze alleen maar in de weg bij hun "Oplossing" tov Islam, links, het vormen van hun totalitaire staat etc etc. en het wachten is inderdaad niet of maar wanneer ze zich sterk voelen om geweld te gebruiken. Sonic Kleine kanttekening "Breivik deed het op een manier die radicaal rechts het schaamrood op de kaken liet staan. " Niemand mocht Wilders vertellen / aanrekeken dat breivik geïnspireerd was door Wilders. Heel veel PVDA'ers verdedigden Wilders natuurlijk ook. Maar dat was geen schaamte. Theo Holman flirtte opzichtig met Breivik. Ik denk niet dat er schaamte was. Meer begrip, niet voor de actie maar wel voor de beweegredenen.
@basta1965 [1 klopt niet, huidskleur en moslims horen er absoluut niet in thuis, islam wel!] En hoe moet ik dan Baudet’s opmerking interpreteren dat hij streeft naar een ‘dominant blank’ Europa? Of Wilders’ opmerking dat hij ‘miljoenen, tientallen miljoenen moslims’ wil deporteren? En ‘minder Marokkanen’ wil regelen? [2 klopt helemaal.] Mooi. En zie je ook de analogie met de retoriek van de nazi’s die repten van een ‘joods-boslewistisch complot'? [3 absolute onzin, het geweld komt altijd van links!] Dus Breivik was links? De blanke nationalisten van Charlottesville die nazi-marsen hielden en die de socialiste Heather Heyer vermoorden, waren eigenlijk ‘links’? De Nationalsozialistischer Untergrund (NSU) die Turkse ondernemers afmaakte was een links-progressieve organisatie? De pipo’s die brandbommen bij Moskeeën naar binnen gooien doen dit vanuit een links gedachtegoed? Hmmmm
De auteur heeft zeker een punt dat normen verschuiven.. Waar Janmaat destijds half Nederland mee over de rooie kreeg (met zijn "vol is vol" onzin) knippert nu zelfs de meest politiek correcte linksmens niet meer van met zijn ogen. En dat verschuivende normen zorgwekkend kunnen zijn is zeker waar, maar dat het giftige politiek correcte geneuzel uit de jaren 80-90 zijn verschoven naar wat meer realiteitszin mag als een zegen beschouwd worden. De Sjakies (uit Flodder) hebben nu gelukkig grotendeels het veld geruimt, nu nog de rabiaat rechtse haatzaaiers weer wat af proberen te remmen. Zoals altijd ligt de ratio in het midden.
Maar het midden verschuift steeds, waardoor de oplossingen van de ratio steeds tijdgebonden zullen zijn.
Nee, de compromis ligt vaak in het midden, de ratio zelden. En iemand die het heeft over "giftige politiek correct geneuzel" verraadt daarmee zijn eigen rechts-radicale opvattingen.
"maar dat het giftige politiek correcte geneuzel uit de jaren 80-90" Wat een bullshit. Noem eens een aantal voorbeelden.
Tom, in de jaren 80-90 is de kiem gelegd voor veel problemen en veel kwaad bloed gezet bij de destijds nog latente 'alt-right' stroming. Afgedwongen diversiteit op de werkvloer, positieve discriminatie en een taboe op benoemen van problemen met bepaalde minderheden. In de media mocht niet genoemd worden welke groepen toen al ontspoorden en het resultaat was louter ergernis en frustratie onder een groot deel van de bevolking en het lostte niets op. Het eindresultaat was een enorm gefrustreerde rechterflank in de samenleving die steeds kwaaier, rechtser en extremer werd. Nu zitten we opgescheept met een enorm gepolariseerd speelveld, deels te danken aan de (goedbedoelende) Sjakies van de jaren 80. @HM vd Meulen Als je zelf ver aan de linkerkant staat lijkt waarschijnlijk alles rechts... Het grappige is dat ik me veel in rechtse kringen begeef en die noemen mij steevast een "linkse rakker". :) Overigens zal een rationeel mens eerder het compromis opzoeken dan de confrontatie.
"Het grappige is dat ik me veel in rechtse kringen begeef en die noemen mij steevast een “linkse rakker”. ???? " Ik geloof je zonder meer, maar ik heb ook niet beweerd dat ze geen gevoel voor humor hebben.
Interessante theorie. Ik geloof dat er wat in zit en volgens mij kies jij per onderwerp kant. Ik ook. Problemen aanpakken en voor de rest leven en laten leven en daarvoor zul je soms een compromis sluiten. Heerlijk. Redelijkheid en daadwerkelijk realisme.
HM van der Meulen "Ik geloof je zonder meer, maar ik heb ook niet beweerd dat ze geen gevoel voor humor hebben." :)