Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De enige manier om de oorlog in Gaza nog te stoppen

  •  
27-08-2024
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
2391 keer bekeken
  •  
ANP-505372892

De realiteit is cynisch.

De onderhandelingen over een staakt het vuren in Gaza zijn opnieuw mislukt, al wordt er voor de vorm nog doorgepraat. Niettemin is de grote oorlog in het Midden-Oosten nog niet begonnen. Natuurlijk: Hezbollah en het Israëlische leger beschieten elkaar op regelmatige basis maar dat heeft alle kenmerken van een ritueel. Van het weekend bleek dit weer eens: Hezbollah leek enorm te escaleren maar de duizenden raketten die het afvuurde, waren geen partij voor de Iron Dome en de volgende dag al – na het antwoord van Israël – verklaarde de leiding dat deze fase was afgesloten, of woorden van gelijke strekking.

Dit komt door het voorbeeld dat Israël nog dagelijks in Gaza stelt. Niemand zegt het met zoveel woorden maar dat is wat daar gebeurt: dit overkomt je als je iets onderneemt zoals Hamas begon op 7 oktober 2023. Dan krijg je een reactie die je op zijn minst vijftien jaar wederopbouw oplevert nog los van de slachtoffers. De leiding van Hezbollah en Iran weten dat een grote oorlog – hoe die ook eindigt – op eigen gebied tot onvoorstelbare verwoestingen zal leiden en de heersende regimes zal ondermijnen. Daarom dragen hun acties tot nog toe vooral een symbolisch karakter.

In zijn houding tegenover Hamas spiegelt Israël zich aan de strategie van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Hun oorlogsdoel was de onvoorwaardelijke overgave van de vijand. Dit eist Netanyahu in feite ook.

Wat moet er gebeuren om uit deze impasse te komen? Of zinniger: welke conclusies zouden burgers en regeringen in het Westen moeten trekken? Wellicht wordt het tijd om de feiten te benoemen. Israël zal duidelijk moeten worden gemaakt dat het zo genoeg is geweest. Het aanschouwelijk onderwijs kan worden beëindigd. Het dient in ruil voor vrijlating van alle gijzelaars de Gazastrook volledig te ontruimen. Een volledige of een gedeeltelijke bezetting op de manier van de West Bank met een soort Palestijns collaborateursregime voor de schone schijn is een illusie.

Als de laatste IDF-soldaat zich heeft teruggetrokken zullen in de Gazastrook onmiddellijk de overwinningsfeesten losbarsten. Dat moet dan maar gebeuren. Laat ze. Je kunt Palestijnen altijd nog informeel vragen hoe ze zelf vinden dat het gaat: de toch al armoedige leefomgeving van anderhalf miljoen mensen grotendeels verwoest, de positie van de kolonisten in de West Bank aaanzienlijk versterkt. De vorming van een Palestijnse staat, zelfs een rompstaat, verder weg dan ook. Een Israël dat ondanks het gedrag van de laatste maanden nog steeds formele betrekkingen onderhoudt met belangrijke Arabische landen zoals Egypte, Jordanië, de Golfstaten en Saoedi-Arabië.

Dit is een cynisch betoog. Ongetwijfeld zullen veel lezers van dit stukje verontwaardigd zijn: zo wordt de rogue state beloond. Om te beginnen zijn het in de regio allemaal in verschillende gradaties rogue states met regimes die hun bevolking onderdrukken. Macht gaat er boven recht. De rogue states worden er altijd beloond tenzij ze op het verkeerde paard wedden en een nederlaag lijden. Veiligheid gaat er met machtsvertoon gepaard. Wie wil dat het moorden in Gaza onmiddellijk ophoudt, moet met die realiteit rekening houden. De vrouwen en de kinderen blijven sterven als je het belangrijker vindt dat eerst de apartheidsstaat Israël wordt geliquideerd of dat de Palestijnen eerst moeten kunnen terugkeren naar de verloren grond der vaderen. Dat is natuurlijk een keuze maar die heeft wel consequenties: vanwege je rechtvaardigheidsgevoel gaat de oorlog door met alle gevolgen van dien.

Een staakt het vuren zonder eind met als voorwaarde het vrijlaten van alle gijzelaars is de enige optie om het conflict voorlopig te bevriezen. Als Israël die realiteit niet accepteert, wordt het tijd de wapenleveranties te staken.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin ook al is de laatste put nu dicht. Tevens noem ik de PVV een extreemrechtse partij.

Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis: nu diversiteit in de eredivisie van de wetenschap.

Meer over:

opinie, israël, gaza
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

Omschrijving *

Typ hier je reactie...


0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (23)

Duralex
Duralex
28 aug. 2024 - 10:36
Natuurlijk willen we liever helemaal van Hamas af en alle kolonisten uit de westoever, maar dat is geen voorhanden realiteit binnen een marge van minder dan 100.000 doden. Ik vrees dat uw geschetste beeld het hoogst haalbare is.
Lopez
Lopez
27 aug. 2024 - 21:36
@Han van der Horst 1/3 [Hezbollah leek enorm te escaleren maar de duizenden raketten die het afvuurde, waren geen partij voor de Iron Dome en de volgende dag al – na het antwoord van Israël – verklaarde de leiding dat deze fase was afgesloten] Die ‘duizenden raketten’ waren er 340, en het gevecht werd geopend door Israël met een ‘pre-emptieve aanval’ waaraan o.a. honderd gevechtsvliegtuigen deelnamen. [dit overkomt je als je iets onderneemt zoals Hamas begon op 7 oktober 2023. Dan krijg je een reactie die je op zijn minst vijftien jaar wederopbouw oplevert nog los van de slachtoffers.] Het is het oude liedje: iedere vorm van verzet tegen de illegale en gewelddadige Israëlische bezetting wordt met gigantisch geweld en Amerikaanse en Europese bommen en granaten de kop ingedrukt. Zou Israël al aan het sparen zijn voor de herstelbetalingen? [welke conclusies zouden burgers en regeringen in het Westen moeten trekken?] Maak als de bliksem eindelijk een rechtvaardig einde aan de kwestie-Palestina, dwing Israël zijn militairen en kolonisten naar huis te halen zodat de Palestijnen in vrijheid en veiligheid hun eigen toekomst kunnen bepalen, doe de Palestijnse vluchtelingen eindelijk recht en installeer een VN-macht op de Groene Lijn. Laat de internationale gemeenschap dat opnieuw na, dan is het wachten op de volgende ronde gruwelijk geweld.
3 Reacties
Lopez
Lopez27 aug. 2024 - 21:38
2/3 [In zijn houding tegenover Hamas spiegelt Israël zich aan de strategie van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog.] Met dien verstande dat het zich als bezetter juist spiegelt aan nazi-Duitsland, als je een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog wilt maken. [Als de laatste IDF-soldaat zich heeft teruggetrokken zullen in de Gazastrook onmiddellijk de overwinningsfeesten losbarsten.] Heus, Han? Hebben je contacten in Gaza je dat ingefluisterd of zo? Of bedoel je misschien bevrijdingsfeesten, voor zover er voor de gehavende bevolking überhaupt reden en mogelijkheden zijn om iets te vieren? [Je kunt Palestijnen altijd nog informeel vragen hoe ze zelf vinden dat het gaat: de toch al armoedige leefomgeving van anderhalf miljoen mensen grotendeels verwoest] In Gaza leven 2,3 miljoen mensen, Han. En ja joh, ga ze vooral vragen hoe het beestachtige Israëlische geweld ze bevalt, dat sadisme zullen ze vast waarderen. [de positie van de kolonisten in de West Bank aaanzienlijk versterkt.] Dat geeft de Israëlische intenties goed weer, nietwaar? En het krankzinnige militaire geweld op de Westoever is al even veelzeggend. [De vorming van een Palestijnse staat, zelfs een rompstaat, verder weg dan ook.] O ja? Dat hangt van de internationale gemeenschap af. Maar wat jou betreft moeten de Palestijnen onder bezetting blijven leven, hè? In Nederland rillen we nog na van vijf jaar bezetting, maar de Palestijnen moeten na 57 jaar bezetting niet zeuren. Het zijn maar Palestijnen.
Lopez
Lopez27 aug. 2024 - 21:39
3/3 [Een Israël dat ondanks het gedrag van de laatste maanden nog steeds formele betrekkingen onderhoudt met belangrijke Arabische landen zoals Egypte, Jordanië, de Golfstaten en Saoedi-Arabië.] Formele betrekkingen met Saudi? Sinds wanneer? En ja, gelukkig hebben Jordanië en Egypte de vredesverdragen niet opgezegd, maar Israël speelt met vuur. [zo wordt de rogue state beloond.] Dit is volgens mij voor het eerst dat je Israël een schurkenstaat noemt. Tot dusver leek je daar nogal moeite mee te hebben. [Om te beginnen zijn het in de regio allemaal in verschillende gradaties rogue states met regimes die hun bevolking onderdrukken.] Israël behandelt zijn niet-Joodse inwoners inderdaad als tweede- en derderangsburgers, maar we hebben het hier toch primair over een koloniale bezetting van Palestijns land en een meedogenloze onderdrukking van de bevolking. [Veiligheid gaat er met machtsvertoon gepaard.] Je bedoelt schijnveiligheid. Israël zal nooit veilig zijn zolang het zich als schurkenstaat gedraagt en weigert de rechten van de Palestijnen te erkennen en te respecteren, en op die basis vrede te sluiten. Dat heeft de recente geschiedenis toch ten overvloede geleerd, mag ik hopen.
Sachs
Sachs28 aug. 2024 - 22:09
[Met dien verstande dat het zich als bezetter juist spiegelt aan nazi-Duitsland, als je een vergelijking met de Tweede Wereldoorlog wilt maken.] Touché Lopez.
Viso
Viso
27 aug. 2024 - 20:34
Voor veel mensen gaat het persoonlijke inzicht in deze kwestie niet veel verder dan een liever Hamas Rogue state zoals Iran, Irak, Syrie, Afghanistan, Jemen, S.A. enz enz dan het bestaan van de staat Israel vanwege de Palestijnse kwestie. Hun zogenaamde rechtvaardigheidsgevoel beperkt het realistische inzicht hoe mensen in die "rogue states" daadwerkelijk gedwongen zijn te leven.
5 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman28 aug. 2024 - 8:35
[Voor veel mensen gaat het persoonlijke inzicht in deze kwestie niet veel verder dan een liever Hamas Rogue state zoals Iran, Irak, Syrie, Afghanistan, Jemen, S.A. enz enz dan het bestaan van de staat Israel vanwege de Palestijnse kwestie.] Wat een bizarre opmerking. Mensen willen dat de bezetting, het kolonialisme, de apartheid, de etnische zuiveringen en de genocide ophouden. Kennelijk zijn dat voor jou geen issues. Waarom is dat? Is dat omdat je Palestijnen als minderwaardige wezens ziet die geen recht op zelfbeschikking en op leven hebben?
Volrin
Volrin28 aug. 2024 - 9:49
U verwart uw onderbuik aannames voor de werkelijkheid.
Sachs
Sachs28 aug. 2024 - 22:04
@ Viso [Voor veel mensen gaat het persoonlijke inzicht in deze kwestie niet veel verder dan een liever Hamas Rogue state zoals Iran, Irak, Syrie, Afghanistan, Jemen, S.A. enz enz dan het bestaan van de staat Israel vanwege de Palestijnse kwestie.] Als u de woorden 'Voor veel mensen' vervangt door 'Voor Viso' ben ik het met u eens. [Hun zogenaamde rechtvaardigheidsgevoel beperkt het realistische inzicht hoe mensen in die "rogue states" daadwerkelijk gedwongen zijn te leven.] U zou het niet slecht hebben gedaan als Orakel. Maar maak u geen zorgen. Mensen met een 'zogenaamd rechtvaardigheidsgevoel' zetten zich doorgaans in voor het recht, en niet voor rogue states zoals Israël.
Viso
Viso29 aug. 2024 - 18:35
@ Mark Huysman, "Wat een bizarre opmerking. Mensen willen dat de bezetting, het kolonialisme, de apartheid, de etnische zuiveringen en de genocide ophouden." Ja best wel bizar. Maar de realiteit is dan ook bizar. Je gaat voor het ene maar krijgt (onbedoeld?) ook een rogue state als definitieve uitkomst. Verder bevestig je alleen maar wat ik aangaf met mijn reactie. En daarin beschreef ik wat er voor terug komt als "the river to the sea" bereikt is. Ofwel de realiteit waar Palestijnen onder Hamas voor 7-10 ook onder hebben geleefd. Een samenleving die in het rijtje van Afghanistan, Iran, Syrie, enz past. Dat hoef je overigens niet van mij aan te nemen. Je kan de verklaring van Hamas over hun doelstellingen zelf opzoeken. Je zal mogelijk verbaast zijn dat die doelstelling zelfs verder gaat dan Israel alleen. Egypte weet er alles van. Die wist ternauwernood Morsi af te zetten net na de Arabische lente. @Volrin Idealisme is geen realisme. @Sachs, Ze hadden daar een paradijs kunnen opbouwen met miljarden die geschonken zijn voor opbouw maar misbruikt werden voor verkeerde doeleinden. Ofwel Hamas leiders die zelf liever in Quatar in door het westen gesponsoorde weelde verblijven van waaruit ze hun soldaten de jihad laten voortzetten. Die zogenaamd goede bedoelingen en valse frames zal die doelstelling alleen maar promoten. Je hoeft geen Orakel te zijn. Je kan zelf de geschiedenis van Iran en Afghanistan inzien als voorschot op de toekomst. Voor wie het wenst te zien dan.
Sachs
Sachs29 aug. 2024 - 21:45
@ Viso [Ze hadden daar een paradijs kunnen opbouwen met miljarden die geschonken zijn voor opbouw maar misbruikt werden voor verkeerde doeleinden.] Er zijn 0,0 hulpgelden misbruikt. Mocht dat anders liggen dan zie ik graag de bron. Verder ben ik benieuwd hoe je onder bezetting een paradijs opbouwt. Maar dat gaat u vast uitleggen. [... in door het westen gesponsoorde weelde verblijven ...] U zegt dat Hamasleiders door het Westen worden gesponsord om in weelde in Qatar te leven. Kunt u dat 'Westen' specificeren? Ik ben heel benieuwd. [Je hoeft geen Orakel te zijn. Je kan zelf de geschiedenis van Iran en Afghanistan inzien als voorschot op de toekomst.] Ik ken die geschiedenis bovengemiddeld goed. Maar probeert u hiermee te zeggen dat de Palestijnen door Israël hun rechten mogen worden onthouden? Daar lijkt het op namelijk.
Sachs
Sachs
27 aug. 2024 - 20:26
[dit overkomt je als je iets onderneemt zoals Hamas begon op 7 oktober 2023.] Hamas 'begon' niets. Het sloeg bij uitzondering een keer terug. Taal doet er toe Han. [Om te beginnen zijn het in de regio allemaal in verschillende gradaties rogue states met regimes die hun bevolking onderdrukken.] Israël onderdrukt niet 'zijn' bevolking, maar de bevolking wiens land het heeft afgenomen, met als doel dat te annexeren. Dat is iets heel anders. [Macht gaat er boven recht.] In jouw leven, bedoel je. Niet in het mijne.
DaanOuwens
DaanOuwens
27 aug. 2024 - 19:21
Lijkt mij dat Van der Horst beter nu al zijn conclusie kan trekken. Het vrijlaten van de gijzelaars leidt niet tot het bevriezen van het conflict. Zowel Hamas als de bevolking van Gaza winnen niets met het vrijlaten van de gijzelaars. Het geweld gaat door, het Israelische leger jaagt op een utopie, het doden van alle Hamas sympathisanten. Dat kan in principe, als alle Palestijnen in Gaza gedood worden. Ook nu al is volgens de eigen Israelische cijfers iedere dode Palestijnse man een Hamas lid of sympathisant. Vrouwen en kinderen zijn bijvangst. Gemakkelijk te controleren 14.000 Hamas leden heeft Israël gedood. Een ruime meerderheid van de 40.000 doden zijn vrouwen en kinderen. Kortom een dode mannelijke Palestijn is Hamas-lid. Dat is de opvatting waarmee het leger van Israël deze oorlog voert. Ik denk dat het doden van alle Palestijnen voor een meerderheid van de Israelische burgers en een deel van hun kabinet een brug te ver is. Maar stoppen zal de meerderheid van het kabinet en het leger niet. Dus stoppen met het leveren van wapens dan maar.
Bruce Stone
Bruce Stone
27 aug. 2024 - 18:59
@HvdH @MartinSijes Verontwaardigd - die zijdelingse opmerking van HvdH is op zichzelf voer voor psychologen - wordt ik niet over dit ondermaatse stukje en ook niet over dito voorgaande stukken omdat deze vanuit een bepaalde mentale toestand zijn geschreven. Van Heraclitus, Grieks denker uit de 5e eeuw voor Christus die al in de oudheid de duistere werd genoemd, is een spreuk overgeleverd waarin hij zegt dat oorlog de vader van alle dingen is. Zijn = oorlog. Wij moeten ons geen illusie maken. Doen wij dit toch, dan zullen we op een dag in vlammen opgaan. Emmanuel Levinas (1906 - 1995), nota bene overlevende van nazikampen, zag deze totaliteit weerspiegelt in zowel alle moderne oorlogen als in de westerse (politieke) filosofie. In zijn essay "Totaliteit en het oneindige" heeft de Ander geen identiteit, geen gelaat. Advocaat Liesbeth Zegveld uitte haar zorgen over de rechtstaat inzake Gaza https://npo.nl/start/serie/vpro-zomergasten/seizoen-36/vpro-zomergasten_9/afspelen vanaf 2:39. Velen delen deze zorgen: Understanding Israel’s Dehumanizing Palestinians by Rereading Martin Buber and Emmanuel Levinas https://bit.ly/3ARmaPZ Thanks to Gaza, European philosophy has been exposed as ethically bankrupt - From Heidegger's Nazism to Habermas's Zionism, the suffering of the 'Other' is of little consequence https://bit.ly/3AH9ZFy Onder het artikel in Counterpunch wordt verwezen een paper getiteld: The Faceless Palestinian: A History of an Error (gratis; zie Academia. edu)
frankie48
frankie48
27 aug. 2024 - 17:30
Het was toch een geïsoleerde actie van een terroristische organisatie welke Hamas heet, en vanuit Palestijns gebied heeft geopereerd.
frankie48
frankie48
27 aug. 2024 - 17:22
Welke oorlog?
Mark Huysman
Mark Huysman
27 aug. 2024 - 15:41
[Ongetwijfeld zullen veel lezers van dit stukje verontwaardigd zijn: zo wordt de rogue state beloond. Om te beginnen zijn het in de regio allemaal in verschillende gradaties rogue states met regimes die hun bevolking onderdrukken.] En die in de meeste gevallen de financiële en militaire steun hebben van de VS. De VS probeert die rogue states op één lijn te krijgen met het koloniale project Israël. Dat lukt slecht omdat de Palestijnen zich blijven verzetten en omdat de bevolking van die rogue states solidair is met de inheemse bevolking van Palestina. Hoe het verder gaat is een kwestie van krachtsverhoudingen aangezien de VS en Israël niet in internationaal recht geïnteresseerd zijn. Duidelijk is dat Israël nooit rust zal hebben zolang het de inheemse bevolking van Palestina afhoudt van fundamentele rechten.
Mark Huysman
Mark Huysman
27 aug. 2024 - 13:53
[In zijn houding tegenover Hamas spiegelt Israël zich aan de strategie van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog.] Ik denk dat het zich meer spiegelt aan nazi-Duitsland. Net als nazi-Duitsland is het land immers bezig een genocide te plegen. Op een bevolking die opgesloten is in een concentratiekamp. En het is niet overdreven om de regering van Israël fascistisch te noemen. [Een staakt het vuren zonder eind met als voorwaarde het vrijlaten van alle gijzelaars is de enige optie om het conflict voorlopig te bevriezen. Als Israël die realiteit niet accepteert, wordt het tijd de wapenleveranties te staken.] Zoals anderen al gezegd hebben, het is al heel lang tijd om die wapenleveranties te staken. Israël moordt een hele bevolking uit en Netanyahu houdt op allerlei manieren een staakt het vuren tegen. Hij wordt daarin geholpen door de Biden-Harris administratie. De eis moet zijn: stop alle wapenleveranties NU. Isoleer de apartheidsstaat.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen
27 aug. 2024 - 13:26
Er is ook nog een andere manier om de oorlog in Gaza te stoppen, daar is Israël hard mee bezig.
1 Reactie
MG1968-2
MG1968-227 aug. 2024 - 17:06
Exact.
El Mariachi
El Mariachi
27 aug. 2024 - 11:41
Ik denk (en vrees) dat Han ter Horst hier de spijker op de kop slaat. Dit conflict zal niet met eer (zover dat nog mogelijk is) en rechtvaardigheid worden beëindigd. Noch Israël noch Hamas zullen rekenschap hoeven geven voor het bloedvergieten sinds 7 oktober. De vraag is: wat is nu een overwinning voor Israël waarmee ze tevreden zullen zijn (iig voor de bühne) en zich eindelijk zullen terugtrekken uit Gaza? Zat net de BNR podcast van Rob van Wijk en Han Ten Broeke te luisteren en daar denkt men dat Israël de dood van de huidige leider van Hamas, Sinwar (of hoe hij ook mag heten), tevens genius achter de moord/verkrachtpartijen op 7 oktober, zal uitroepen tot de overwinning. En dan hopelijk zich terugtrekken. Wat daarna gebeurt? Tja, hopelijk voorlopig een wapenstilstand, uitlevering van de gijzelaars. En iets minder druk op de ketel in de hele regio. Maar ik denk niet dat we ooit een voorname politicus/leider uit Israël of van Hamas in het beklaagdenbankje zullen zien. Het is te hopen dat de bevolkingen van zowel Israël als de Palestijnen zullen kiezen die gematigder zijn.
5 Reacties
Volrin
Volrin27 aug. 2024 - 13:25
" Zat net de BNR podcast van Rob van Wijk en Han Ten Broeke te luisteren en daar denkt men dat Israël de dood van de huidige leider van Hamas, Sinwar (of hoe hij ook mag heten), tevens genius achter de moord/verkrachtpartijen op 7 oktober, zal uitroepen tot de overwinning. En dan hopelijk zich terugtrekken." Maar daarmee is het conflict nog steeds niet voorbij.
Willem D2
Willem D227 aug. 2024 - 15:40
@Volrin Dit conflict eindigt ook niet meer. Het speelt al bijna een eeuw en de wederzijdse haat is inmiddels te groot geworden door alles wat er gebeurd is. De Palestijnen dromen van terugkeer naar het land van hun (overgroot) ouders, maar de Israëlisch zullen dat uit zelfbescherming nooit meer toestaan.
r v b
r v b27 aug. 2024 - 18:05
@willem d2: niet uit zelfbescherming, maar uit racisme. Het recht op terugkeer is immers internationaal erkend.
Willem D2
Willem D227 aug. 2024 - 19:09
@rvb Racisme is in mijn ogen een BS argument, maar de reden maakt ook niet zoveel meer uit inmiddels. Dit conflict wordt niet meer opgelost. De enige mogelijkheid dat de Palestijnen het land van hun voorouders nog in handen kunnen krijgen is de vernietiging van Israël. Samen komen ze er echt niet meer uit.
Sachs
Sachs27 aug. 2024 - 20:31
[De Palestijnen dromen van terugkeer naar het land van hun (overgroot) ouders, maar de Israëlisch zullen dat uit zelfbescherming nooit meer toestaan.] 'Uit zelfbescherming.' Ja, stel je voor dat de oorspronkelijke bevolking terugkeert. Straks willen ze hun land, huizen en andere bezittingen nog terug. Zie: https://rightsforum.org/joden-plunderden-in-1948-de-bezittingen-van-600-duizend-palestijnen/
JaapBo
JaapBo
27 aug. 2024 - 11:28
Israël mag van Han een 'rogue state' zijn omdat de omringende landen dat ook zouden zijn. Israël is de Joodse staat ten koste van de Palestijnen: gebaseerd op omvolking, etnische zuivering, apartheid en nu genocide. Israël domineert de omgeving, zoals Han schrijft, met terreur. Dat mag kennelijk als het om "de Joodse staat" gaat. Als Israël geen Joodse staat wilde zijn, maar volgens universele waarden de staat van alle mensen die op haar grondgebied thuis horen, dan zou het direct de genocide en de apartheid stoppen. Het probleem is dat Israël een joodse staat wil zijn ten koste van Palestijnen, en dat het Westen dit racistische project steunt. Wat er moet gebeuren is een snel einde aan apartheid, en erkenning door Israël van de gelijkwaardigheid van Palestijnen.
Jaap Den
Jaap Den
27 aug. 2024 - 11:26
Deze reactie is verwijderd
6 Reacties
LaBou
LaBou 27 aug. 2024 - 14:53
https://www.dewereldmorgen.be/artikel/2024/08/26/shin-bet-in-israel-vervelt-zionisme-tot-fascisme/. En dat meer en meer fascistische land is het land waar jij achteraan loopt.
Willem D2
Willem D227 aug. 2024 - 17:02
@LaBou Dat kan je allemaal wel vinden en het er helemaal mee oneens zijn maar het is gebleken dat die “maffia” tactiek wel werkt.
Jaap Den
Jaap Den27 aug. 2024 - 18:05
Deze reactie is verwijderd
Sachs
Sachs27 aug. 2024 - 20:35
[Zo werkt het ook in de drugswereld en in de gevangenis. Besteel je iemand, dan vermoorden ze je hele familie.] Dan mogen die Israëli's en hun families wel uitkijken.
Lopez
Lopez27 aug. 2024 - 22:03
@Jaap Den [Alle omringende landen willen Israël van de grond vegen.] Even terug naar de realiteit, Jaap: Israël heeft al heel lang vredesverdragen met de twee belangrijkste buurlanden, Egypte en Jordanië. En het zou allang vrede kunnen hebben met de hele islamitische wereld als het in 2002 het Saudisch vredesvoorstel (i.c. de tweestatenoplossing) had geaccepteerd, maar dat wees het van de hand. [Zo werkt het ook in de drugswereld en in de gevangenis.] Now we are talking. Han noemt Israël een schurkenstaat en u vergelijkt het met de drugs- en de gevangeniswereld. [Besteel je iemand, dan vermoorden ze je hele familie.] U realiseert zich toch dat het Israël is dat zich op grote schaal bezondigt aan diefstal van land, grondstoffen, enz., hè?
LaBou
LaBou 28 aug. 2024 - 15:59
Voor zowel jaap den als willem d2 geldt dat ze, voordat ze weer met allerlei leugenachtige ontkenningen komen eerst eens moeten leren dat anderen heel goed kunnen lezen wat ze keer op keer schrijven.
Gajes
Gajes
27 aug. 2024 - 11:11
"Zoals Hamas begon op 7 oktober 2023." Hoe kunt u dit nu schrijven en compleet negeren dat Israël al zo lang bezig met gewelddadigheden op de Westbank. Ik had wat meer punten in uw schrijven willen aanhalen , maar even de reacties gelezen en Olav Meijer en Volrin hebben alles wel gezegd. Rest mij te zeggen dat er vanuit uw stuk ook geweld afkomt. Geweld doen aan de feitelijke waarheid. Zelf als u Joods zou zijn, dan bent u dat in Nederland en hier zijn genoeg mogelijkheden om meer onafhankelijk nieuws te krijgen.
3 Reacties
Sachs
Sachs27 aug. 2024 - 20:39
[Zoals Hamas begon op 7 oktober 2023.] Schattig hè? De voorgaande 76 jaar heeft de auteur abusievelijk over het hoofd gezien.
Willem D2
Willem D228 aug. 2024 - 6:47
Sachs De historie in dat gebied gaat zover terug dat iedereen wel zijn gelijk vindt.
Sachs
Sachs28 aug. 2024 - 12:41
@ Willem [De historie in dat gebied gaat zover terug dat iedereen wel zijn gelijk vindt.] De kolonisering van Palestina door Joodse Europeanen begon ruim een eeuw geleden en nam eind 1947 de vorm aan van een georganiseerde campagne van etnische zuivering die nog altijd voortduurt. Tot zover de relevante feiten.
Enver63
Enver63
27 aug. 2024 - 11:09
Het artikel van Olav Meijer en Volrin, samengesteld uit hun commentaren, is waarheidsgetrouwer dan het oorspronkelijke artikel.
Olav Meijer
Olav Meijer
27 aug. 2024 - 10:52
2/1 [In zijn houding tegenover Hamas spiegelt Israël zich aan de strategie van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Hun oorlogsdoel was de onvoorwaardelijke overgave van de vijand.] Het is bizar deze vergelijking te trekken. De "As-mogendheden" (Duitsland, Italië en Japan (1940)) waren agressieve, geduchte, militaire tegenstanders die zich wel moesten overgeven om de wereldsituatie te kunnen normaliseren. Hamas is, ondanks hun vreselijke eenmalige grootschalige actie tegen Israël op 7 oktober vorig jaar, totaal geen gelijkwaardige partij. De fascisten in Israël laten de gehele Palestijnse burgerbevolking in Gaza bloeden met een meedogenloze langdurige genocidale oorlogvoering, met als onmiskenbaar doel dat gebied geheel onbewoonbaar te maken en in te lijven. [Israël zal duidelijk moeten worden gemaakt dat het zo genoeg is geweest. Het aanschouwelijk onderwijs kan worden beëindigd.] "Genoeg" geweest? De oorlogvoering is al maandenlang in strijd met alle beginsels van het internationale recht, met de fatale gevolgen van dien voor onschuldige burgers.
Olav Meijer
Olav Meijer
27 aug. 2024 - 10:52
2/2 [Als de laatste IDF-soldaat zich heeft teruggetrokken zullen in de Gazastrook onmiddellijk de overwinningsfeesten losbarsten. Dat moet dan maar gebeuren. Laat ze.] Hoe krijgt Van der Horst het uit zijn pen. Denkt hij nu echt dat de overlevers, voor zover niet ernstig gewond of voor het leven verminkt, hiertoe nog in staat zijn? [Een staakt het vuren zonder eind met als voorwaarde het vrijlaten van alle gijzelaars is de enige optie om het conflict voorlopig te bevriezen. Als Israël die realiteit niet accepteert, wordt het tijd de wapenleveranties te staken.] Het is al heel erg lang “de tijd” de wapenleveranties aan Israël te staken! Daarmee maken westerse landen, inclusief Nederland, zich medeplichtig aan verkrachting van het internationale recht, inclusief massamoord. De woordkeus is hier en daar stuitend, ook al noemt hij het zelf ter verzachting "een cynisch betoog". Hij blijft Israël rechtvaardigen.
MartinSijes
MartinSijes
27 aug. 2024 - 10:29
Han van der Horst zegt het zonder opsmuk. Ik ben het met hem eens. Zoals er na de WOII kritiek kwam op de bombardementen op Dresden en andere geallieerde vuurstormen in door burgers bewoonde stedelijke gebieden, zo komt die kritiek ook op Israël af. Inderdaad, het zoeken van vijandelijke doelen om te vernietigen met behulp van AI en het tegelijk ophogen van de criteria hoeveel burgerdoden/gewonden/vernietiging van vitale infrastructuur aanvaardbaar is, maakt deze kritiek onvermijdelijk. Door het systematisch inzetten van AI wordt het aantal te vernietigen doelen ook met vele factoren X verhoogd. De vraag of het niet een onsje minder had gekund, is reeël. Maar met het doel van Israel: het militair op de knieën krijgen van Hamas, de gegijzelden terug en het herstellen van de afschrikkingsmacht (nadat Israël 7 oktober 2023 een nederlaag had geleden, ) ben ik het eens. Han van der Horst signaleert dat laatste terecht. Israël's vijanden moet met harde hand worden bijgebracht wat er gebeurt als je aanvalt. Want bij een fatale Israëlische nederlaag, komt de optie die niet besproken mag worden op tafel. Toen Amerika tijdens de oktoberoorlog van 1973 aarzelde met het sturen van wapens om de levensgevaarlijk oprukkende Syriërs te stoppen, kwam deze "niet bestaande" optie op tafel. Die dreiging werkte. Ook Nederland leverde buiten een formeel regeringsbesluit om wapens aan Israël. Dat neemt niet weg, dat het hoog tijd is dat de Israëlische. bevolking de huidige regering weg doet.
9 Reacties
Volrin
Volrin27 aug. 2024 - 10:44
"Maar met het doel van Israel: het militair op de knieën krijgen van Hamas, de gegijzelden terug en het herstellen van de afschrikkingsmacht (nadat Israël 7 oktober 2023 een nederlaag had geleden, ) ben ik het eens. Han van der Horst signaleert dat laatste terecht. " Dan is de IDF ontzettend ineffectief bezig aangezien de leiders van Hamas helemaal niet in Gaza zitten en het uitmoorden van de Gazanen alleen zal leiden tot een nieuwe generatie strijders.
MartinSijes
MartinSijes27 aug. 2024 - 12:49
"Volrin" Dan is de IDF ontzettend ineffectief bezig aangezien de leiders van Hamas helemaal niet in Gaza zitten en het uitmoorden van de Gazanen alleen zal leiden tot een nieuwe generatie strijders." Hamas is niet verslagen. Dat doel is niet bereikt. Hamas is tijdelijk wel ernstig militair verzwakt. En als Philadelphia bezet blijft, is herbewapenen moeilijker. Zelfs de legerleiding zegt, dat de kans dat gegijzelden door een overeenkomst vrij komen groter is dan door militair ingrijpen. Netanyahu wil dit niet. Hij wil Hamas verder verzwakken. Het derde doel van de afschrikking vergroten, is "werk in uitvoering ". Uitspraken van internationale rechters, politici maken de voltooing daarvan lastiger. Maar de boodschap zal in essentie zijn overgekomen. Je hebt natuurlijk gelijk dat nieuwe, jonge Hamas soldaten in rijen klaar staan om de gevallen of gewonde n hamassoldaten te vervangen. Maar deze oorlog is ook niet als oplossing van het conflict begonnen. Deze oorlog had van beide zijden het doel elkaar maximaal pijn te doen. Wel nu, dat doel is ook "werk in uitvoering" . Wij zien het resultaat.
Volrin
Volrin27 aug. 2024 - 13:30
@MartinSijes "[Dan is de IDF ontzettend ineffectief bezig aangezien de leiders van Hamas helemaal niet in Gaza zitten en het uitmoorden van de Gazanen alleen zal leiden tot een nieuwe generatie strijders.] Hamas is niet verslagen. Dat doel is niet bereikt. Hamas is tijdelijk wel ernstig militair verzwakt. En als Philadelphia bezet blijft, is herbewapenen moeilijker." ??? U bedoelt 'als Gaza bezet blijft' neem ik aan? En dan blijft het punt, dat, in tegendeel van wat Israël beweert, ofwel hun doel niet is om Hamas te verslaan of dat ze dat op een ontzettend inefficiënte manier doen. "Zelfs de legerleiding zegt, dat de kans dat gegijzelden door een overeenkomst vrij komen groter is dan door militair ingrijpen. Netanyahu wil dit niet. Hij wil Hamas verder verzwakken." Onzin, hij wil zijn macht niet kwijt raken uit angst voor juridische vervologing. "Het derde doel van de afschrikking vergroten, is "werk in uitvoering "Maar deze oorlog is ook niet als oplossing van het conflict begonnen. Deze oorlog had van beide zijden het doel elkaar maximaal pijn te doen. Wel nu, dat doel is ook "werk in uitvoering" . Wij zien het resultaat." Dus u erkent dat het een smoesje is van Israël dat ze Hamas willen verslaan/vernietigen?
MartinSijes
MartinSijes27 aug. 2024 - 13:42
Volrin "Dus u erkent dat het een smoesje is van Israël dat ze Hamas willen verslaan/vernietigen?" De oorlog heeft meer doelen. Ik noemde er 3. Netanyahu’s eigen belang dat bij het voortduren daarvan ook een rol speelt.
Olav Meijer
Olav Meijer27 aug. 2024 - 14:32
@ Volrin: [??? U bedoelt 'als Gaza bezet blijft' neem ik aan?] Sijes bedoelt de zogenoemde "Philadelphia corridor", zijnde de grensstrook tussen Gaza en Egypte. Inderdaad een voortgezette bezetting dus. Dit is een van de nieuwe door Netanyahu opgevoerde eisen, om een overeenkomst met Hamas uit het zicht te houden.
MartinSijes
MartinSijes27 aug. 2024 - 17:14
Volrin "??? U bedoelt 'als Gaza bezet blijft' neem ik aan" De grensstrook tussen Gaza en Egypte heet de Philadelpis corridor. Israël wil militaire controle houden op die strook vol tunnels.
Volrin
Volrin27 aug. 2024 - 18:03
@Martin Ik bedoel dat u er naïef vanuit gaat dat Israël alleen de corridor wil blijven bezetten en niet van heel Gaza weer een openlucht gevangenis maakt net zoals voor 7 oktober.
Sachs
Sachs27 aug. 2024 - 20:45
@ Martin [Want bij een fatale Israëlische nederlaag, komt de optie die niet besproken mag worden op tafel.] U bedoelt toch niet dat Israël verboden massavernietigingswapens verborgen houdt, hoop ik?
Lopez
Lopez27 aug. 2024 - 23:24
@MartinSijes Wat Han van der Horst en u maar niet willen onderkennen is dat een bezetter nooit veilig zal zijn, hoeveel geweld zo’n regime ook gebruikt. Je zou toch zeggen dat 7 oktober dat ten overvloede heeft aangetoond, maar niks hoor. Als 57 jaar koloniale bezetting en meedogenloze onderdrukking geen veiligheid heeft opgeleverd, dan moet de onderdrukte bevolking nog harder worden aangepakt, is de gedachte. Het idee dat Israël veilig is als het half Gaza met de grond gelijk maakt en een paar procent van de bevolking vermoordt is even primitief als het walgelijke machtsvertoon. Israël is er met deze politiek in geslaagd zijn ooit vrijwel onbegrensde internationale krediet te verspelen. Dat het zich in allengs bredere kring gehaat heeft gemaakt en daar met zijn Gaza-veldtocht nog een flinke schep bovenop doet mag niemand verbazen. Dat komt nooit meer goed, tenzij het bij zinnen komt en voor vrede kiest. Dat betekent om te beginnen dat het zijn militairen en kolonisten uit bezet gebied naar huis haalt en de Palestijnse vluchtelingen eindelijk recht doet. Het is duidelijk dat het daar niets van wil weten, integendeel zelfs. Het zal er door de internationale gemeenschap toe moeten worden gedwongen. Maar wie naar een rechtvaardige vrede streeft vindt direct lieden als u op zijn pad. Lieden die ook na 76 jaar onrecht en 57 bezetting blijven zweren bij uitzichtloos geweld en het primitieve recht van de sterkste. Het is om wanhopig van te worden.
Volrin
Volrin
27 aug. 2024 - 10:25
"Dit is een cynisch betoog. Ongetwijfeld zullen veel lezers van dit stukje verontwaardigd zijn: zo wordt de rogue state beloond." Niet alleen dat, het gaat ook niet voor de door u beloofde vrede zorgen. "Om te beginnen zijn het in de regio allemaal in verschillende gradaties rogue states met regimes die hun bevolking onderdrukken." Knullig whataboutisme van dhr. vd. Horst #135123541 "Macht gaat er boven recht. De rogue states worden er altijd beloond tenzij ze op het verkeerde paard wedden en een nederlaag lijden." En dat wil u dus in stand houden en belonen. "Veiligheid gaat er met machtsvertoon gepaard. Wie wil dat het moorden in Gaza onmiddellijk ophoudt, moet met die realiteit rekening houden. De vrouwen en de kinderen blijven sterven als je het belangrijker vindt dat eerst de apartheidsstaat Israël wordt geliquideerd of dat de Palestijnen eerst moeten kunnen terugkeren naar de verloren grond der vaderen." Absurde combinatie van stropoppen die een valse tegenstelling suggereren. "Een staakt het vuren zonder eind met als voorwaarde het vrijlaten van alle gijzelaars is de enige optie om het conflict voorlopig te bevriezen. Als Israël die realiteit niet accepteert, wordt het tijd de wapenleveranties te staken." Fijn dat u eindelijk open staat voor de optie. Maar maak het eens concreet: wanneer is die grens bereikt? Hoe lang mag Israël nog door gaan? Hoeveel bewuste burgerslachtoffers mogen ze nog maken voordat u vind dat de leveranties gestopt moeten worden?
7 Reacties
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen27 aug. 2024 - 11:13
Volrin, "Absurde combinatie van stropoppen" Stropoppen? Volgens mij zijn er wel degelijk mensen die vinden dat Israël geliquideerd moet worden en/of dat er recht op terugkeer is.
Volrin
Volrin27 aug. 2024 - 13:31
@Kees Die mensen zijn er, maar vormen, voor zover ik weet een minderheid. Zeker de mensen die vinden dat deze dingen de hoogste prioriteit hebben en niet het bereiken van een staakt het vuren.
Sachs
Sachs27 aug. 2024 - 15:35
@ Kees [of dat er recht op terugkeer is.] Dat recht is geen kwestie van 'vinden', het bestaat voor Palestijnen zoals het voor de rest van de wereld bestaat. Met het 'liquideren' van Israël heeft het niets te maken.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 aug. 2024 - 20:05
Van Bemmelen, Ik ben een van de mensen die vinden dat ook voor Palestijnen de universele mensenrechten gelden. Het recht op terugkeer is een van die rechten. Bent u van mening dat Palestijnen geen aanspraak op universele mensenrechten kunnen maken of bent u van mening dat Palestijnen geen mensen zijn?
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen28 aug. 2024 - 7:18
Adrienne, Sachs, Waar het mij om ging is dat Volrin schreef dat het om een stropop zou gaan, maar er zijn volgens mij best voorstanders van recht op terugkeer. En voilà, er melden zich meteen twee in de gedaantes van Sachs en Adrienne. Ook zijn er vast wel voorstanders te vinden het liquideren van Israël. Wat betreft mijn mening over deze kwestie, ja, ze hebben recht op terugkeer (in die zin tel ik dus ook). Tegelijkertijd roept het nogal wat vragen op: wanneer verjaart zoiets (moeten Amerikanen van Europese afkomst ook verhuizen om plaats te maken voor de inheemse bevolking), hoe verdeel je een klein stukje land dat van je grootvader is geweest onder 24 nakomelingen, hoe moet je die terugkeer realiseren en tegelijkertijd de veiligheid van de Israëli gestand doen, etc. Het zijn geen zaken waar ik vaak over nadenkt of een uitgesproken mening over heb, maar voor wat het waard is: je kun onmogelijk met zekerheid zeggen wat je zelf zou doen in zo'n situatie, maar als ik een inschatting zou maken zou ik ervan af zien mits (en dat is wel een belangrijke voorwaarde) er een goed leefbaar alternatief zou zijn. In die zin gaat de vergelijking met de Heimatvertriebene weer niet op want voor zover ik weet kunnen die lui in Gaza nergens heen.
Sachs
Sachs28 aug. 2024 - 13:03
@ Kees [wanneer verjaart zoiets (moeten Amerikanen van Europese afkomst ook verhuizen om plaats te maken voor de inheemse bevolking)] Het recht van terugkeer verjaart nooit, voor niemand, het is de norm. Slachtoffers kunnen akkoord gaan met een andere oplossing, hoe onrechtvaardig die ook is (uw voorbeelden). De Palestijnen doen dat niet. [hoe verdeel je een klein stukje land dat van je grootvader is geweest onder 24 nakomelingen] Het gaat om land, huizen, fabrieken, inboedels, kunst, documenten, enz. enz. Kortom, alle rechtmatige bezittingen. Hoe die te verdelen is de minste zorg voor de Palestijnen. [hoe moet je die terugkeer realiseren en tegelijkertijd de veiligheid van de Israëli gestand doen, etc.] Ik schat in dat het leven er veiliger op wordt als je besluit niet langer als een gewelddadige dief door het leven te gaan. Maar het is geen argument om het onrecht te laten voortbestaan en elke dag meer mensen te verdrijven – en zo ieders veiligheid in de waagschaal te stellen.
Kees van Bemmelen
Kees van Bemmelen28 aug. 2024 - 14:49
Sachs, "het is geen argument om het onrecht te laten voortbestaan" Daar heb je zeker gelijk in.
Volrin
Volrin
27 aug. 2024 - 10:22
"In zijn houding tegenover Hamas spiegelt Israël zich aan de strategie van de geallieerden in de Tweede Wereldoorlog. Hun oorlogsdoel was de onvoorwaardelijke overgave van de vijand. Dit eist Netanyahu in feite ook." En? Omdat wij het in WO2 deden is het rechtvaardig? Moreel verantwoord? "Wat moet er gebeuren om uit deze impasse te komen? Of zinniger: welke conclusies zouden burgers en regeringen in het Westen moeten trekken? Wellicht wordt het tijd om de feiten te benoemen. Israël zal duidelijk moeten worden gemaakt dat het zo genoeg is geweest. Het aanschouwelijk onderwijs kan worden beëindigd. Het dient in ruil voor vrijlating van alle gijzelaars de Gazastrook volledig te ontruimen. Een volledige of een gedeeltelijke bezetting op de manier van de West Bank met een soort Palestijns collaborateursregime voor de schone schijn is een illusie." Maar de Westbank mogen ze wel gewoon blijven bezetten? Snapt u niet dat dat niet tot vrede gaat leiden?
Volrin
Volrin
27 aug. 2024 - 10:19
"De onderhandelingen over een staakt het vuren in Gaza zijn opnieuw mislukt, al wordt er voor de vorm nog doorgepraat. Niettemin is de grote oorlog in het Midden-Oosten nog niet begonnen. Natuurlijk: Hezbollah en het Israëlische leger beschieten elkaar op regelmatige basis maar dat heeft alle kenmerken van een ritueel. Van het weekend bleek dit weer eens: Hezbollah leek enorm te escaleren maar de duizenden raketten die het afvuurde, waren geen partij voor de Iron Dome en de volgende dag al – na het antwoord van Israël – verklaarde de leiding dat deze fase was afgesloten, of woorden van gelijke strekking." U laat voor uw narratief mooi buiten beschouwing hoe Israël onderhandelaars executeert op Iraans grondgebied. "Dit komt door het voorbeeld dat Israël nog dagelijks in Gaza stelt. Niemand zegt het met zoveel woorden maar dat is wat daar gebeurt: dit overkomt je als je iets onderneemt zoals Hamas begon op 7 oktober 2023." Dat werd ondernomen door Hamas, niet de 10 duizenden onschuldige kinderen en andere burgerslachtoffers die door Israël gemaakt zijn. Velen bewust. En ook nu doet u weer alsof 7 oktober het begin en oorzaak van dit conflict is terwijl u heus beter weet.
Tukkertjetuk
Tukkertjetuk
27 aug. 2024 - 10:19
Goed betoog, je vergeet alleen 1 ding "Een staakt het vuren zonder eind met als voorwaarde het vrijlaten van alle gijzelaars is de enige optie om het conflict voorlopig te bevriezen" - hierbij hoort de onvoorwaardelijke overgave van Hamas. Dat is ook in het belang van de Gazanen, die al jaren onder het terreur beleid van Hamas leven. Hamas staat niet voor niets op de internationale terreurlijsten.
4 Reacties
LaBou
LaBou 27 aug. 2024 - 14:59
Hamas doet niet wat het westen wil, dus het staat op westerse terrorismelijsten. De rest van de wereld ziet Hamas voor wat het is. En nogmaals: die tienduizenden palestijnen die Israël gegijzeld houdt, die hoeven niet vrij? Want die interesseren wieowie geen bal?
Mark Huysman
Mark Huysman27 aug. 2024 - 18:37
Mandela stond ook op die ‘internationale’ (lees westerse) terreurlijstjes.
Adrienne van Diepen
Adrienne van Diepen27 aug. 2024 - 20:09
En Israël staat er niet voor niets niét op.
Sachs
Sachs27 aug. 2024 - 20:56
@ Tukker [Dat is ook in het belang van de Gazanen] Leg eens uit. Zonder Hamas zijn de Palestijnen volledig overgeleverd aan hun bezetter. Wat verwacht u daarvan? Waarom zou u het eigenlijk voor de bezetter opnemen? Gaat bij u macht ook boven recht? [Hamas staat niet voor niets op de internationale terreurlijsten.] Klopt. Dat is te danken aan de pressie van Israël en de hulp van Bush jr. Zie: https://rightsforum.org/blair-we-hamas-nooit-moeten-boycotten/ Israël staat overigens op de 'list of shame' van de VN. https://rightsforum.org/israel-eindelijk-op-lijst-van-schaamte-van-vn/

Altijd op de hoogte blijven van het laatste nieuws?

Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.

BNNVARA LogoWij zijn voor