Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De energiecrisis zet onze levens op zijn kop

  •  
30-09-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
5779 keer bekeken
  •  
ANP-455527917

In een tijd als de onze, waarin alles voor je neus afbrokkelt en je het einde voelt naderen, heb ik een sterke behoefte de balans op te maken. Zo vroeg ik mij bijvoorbeeld af hoeveel stroom ik gedurende de afgelopen 41 jaar verbruikte. Vooral in mijn radiotijd, ongeveer vanaf mijn zeventiende tot mijn dertigste, rezen de kilowatturen waarschijnlijk de pan uit. Maar de jaren dat ik driftig tinderde, ruwweg tussen mijn dertigste en mijn veertigste, mogen ook niet worden onderschat.

Het in kaart brengen van mijn elektriciteitsconsumptie dient ook een praktisch doel, namelijk het creëren van een gevoel van tevredenheid. Wanneer ik aankomende winter mijn favoriete nummers op Spotify niet durf aan te zetten uit vrees voor een hoge rekening, denk ik aan de duizenden kilowatturen die ik erdoorheen joeg met het luisteren naar muziek. ‘Je hebt Wild Is the wind van David Bowie minstens vijfhonderd keer in het echt gehoord Raymond, speel het nummer nu maar even in je hoofd af, dat is goedkoper’, zal ik mezelf op een gure novemberdag voorhouden.

Ook mijn verslaving aan nieuwspodcasts, met name die over geopolitieke ontwikkelingen zoals Boekestijn & De Wijk en Europa draait door, leg ik aan banden. Dat komt goed uit, want zelfs de denkkracht van Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk schiet inmiddels tekort om de huidige chaos te duiden. Een angstaanjagende situatie, maar het scheelt weer wat tikken op de stroommeter. Nu ik dit allemaal opschrijf, kan ik nog steeds moeilijk geloven dat het zo ver met ons gekomen is. 

Toch zijn er aangename kanten. Hoe grappig is het om vrienden straks te zien verstijven als je vraagt of je je laptop even bij hen thuis mag opladen. En denk eens aan de vrijvallende uren doordat je geen televisie meer kijkt. Misschien kun je binnenkort zelfs jezelf horen denken.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (26)

TurkseTurk
TurkseTurk9 okt. 2022 - 14:16

Waarom is er Crises ? Omdat Europa besloot ruzie te maken met Rusland. En wat is de EU belang hierin. Letterlijk niets. De mensenrechten, Laat mij niet lachen. In het midden oosten zijn er liederen die zeggen ren weg de Democratie komt. Onder Saddam was er een relatieve vrede en welvaart na de komst van Democratie was de hel losgebarsten. Miljoen doden en het einde is nog steeds niet in zicht. Wat heeft Ukraine aan een Westerse steun. Antwoord is : Niets dan alleen maar ellende en armoede. Het westen duwt Ukraine volk in een slavernij . Hoe ? Door de oorlog voort te laten duren. langer te laten duren. Iedere cent iedere kogel iedere wapen afkomstig uit het westen zal terugkomen op de Ukraainse borden in de vorm van zwarte rente lasten. Alleen heeft het westen de Russische intelligentie en koppigheid zwaard onderschat en zijn eigen Intelligentie en veerkracht zwaar overschat.

TurkseTurk
TurkseTurk9 okt. 2022 - 14:08

Televisie, Laptop, Telefoon verbruiken relatief heel weinig. Koelkast, Grill, Elektrisch koken, elektrisch verwarmen dat zijn grote vreters.

de passie preker
de passie preker2 okt. 2022 - 16:58

Wat klimaatprofeten als Greta Thunberg niet lukte, is door toedoen van Corona, Dick Benschop en Poetin wel bewerkstelligd: we consumeren minder (minder vliegreizen , minder energie) . Maar wat blijkt: niemand is er blij mee, en we maken ons er erg zorgen over, en we willen zo snel mogelijk weer vliegen en energie verbruiken zoals we in voorgaande jaren deden. “Wild Is the wind” is ook volgens mij de beste Bowie plaat ever. Gewoon naar blijven luisteren.

4 Reacties
Jansen7
Jansen74 okt. 2022 - 14:08

Ook hier wordt energie gebracht als een luxe-artikel.

de passie preker
de passie preker6 okt. 2022 - 10:16

@Jansen7 Een half uur onder de warme douche is inderdaad een luxe.

de passie preker
de passie preker6 okt. 2022 - 10:16

@Jansen7 Een half uur onder de warme douche is inderdaad een luxe.

Jansen7
Jansen76 okt. 2022 - 15:43

@de passie preker: precies! Het is de essentie dat we denken, in elk geval links Nederland, dat de mensen die in de fianciele problemen komen slechte mensen zijn die het wagen om een half uur te douchen. Want stel dat links gaat opkomen voor mensen die hun huis niet meer kunnen verwarmen of koken. En voor mij maakt het niet zo uit wie de richtingstrijd tussen Samson/Timmermans en het oude links (er schieten me geen namen te binnen) binnen de PvdA wint.

WRM
WRM1 okt. 2022 - 18:18

Erg leuk beschreven geschreven hoewel de situatie ernstig is blijft de pen wellicht wel een wapen tegen de elite die er nu bewust of onbewust of wellicht wel opzettelijk een zooitje van maakt Overigens in mijn opinie moet een politiek die oorlogje wil spelen alle negatieve gevolgen compenseren voor alle bevolkingsgroepen Een andere visie brengt mede dat delen van de bevolking onevenredig worden getroffen of wellicht zelfs 1 op 1 de economische oorlog financieren

Lcbeijn
Lcbeijn1 okt. 2022 - 17:09

De televisie gaat wat vaker uit ,maar David Bowie ,,wild is the wind ,, blijf ik mooi draaien tot het gaatje ??

Jopie666
Jopie6661 okt. 2022 - 10:26

Er is geen energie crisis. We produceren nog altijd genoeg. We maken zelfs onze crisis. Het overlaten aan de markt in tijden van oorlog werkt niet. Verder kunnen onze gas centrales gemakkelijk energie leveren via gas uit Groningen. Wat we zien is de complete incompetentie van de neo liberale boys. Dat Polen haar mijn en steenkool industrie wilt overeind houden, dat mag iedereen nu duidelijk zijn. Zeker zolang er geen alternatief is.

1 Reactie
Jansen7
Jansen72 okt. 2022 - 14:55

Klopt, er is niet perse meer vraag of minder aanbod, maar door alle marktonzekerheid betalen we nu meer aan energieleveranciers....: inderdaad Shell, Esso, en ook tussenpersonen als Vattenfall, Essent en Eneco etc. etc.. kunnen hun graantje meepikken.

JVQTE
JVQTE30 sep. 2022 - 18:57

Deze reactie is verwijderd

Juppé🎗
Juppé🎗30 sep. 2022 - 17:31

« denk ik aan de duizenden kilowatturen die ik erdoorheen joeg met het luisteren naar muziek »…….de energie besteed aan muziek valt relatief erg mee. U heeft waarschijnlijk nooit buizen versterkers gehad en die op transistoren later ICs waren al weer stukken zuiniger. Als we niet samen van muziek genieten doe ik mijn airpods in en die maken van enkele miliWatts subliem geluid. Aangesloten op iPhone gebruikt het geheel minder dan een Watt. Als dat U nog stoort doet U net als ik voor lol doe……neem een solar battery en leg die voor een raam op het zuiden. Daarmee kunt U die phone weer opladen. Die dag kunt U bellen, mailen, op Joop regeren, internetten, muziek luisteren zonder een miliwattuur, zonder een cent naar Putin en zonder CO2. Dat kan al wat langer, maar gaat steeds beter. Natuurlijk moet je provider ook met zonnepanelen oid werken.

4 Reacties
Bert van der Neut
Bert van der Neut1 okt. 2022 - 9:55

Juppé, airpods en subliem geluid gaan niet samen. Het energie verbruik is dan ook navenant miniem.

DanielleDefoe
DanielleDefoe1 okt. 2022 - 11:56

Er zijn ook kleine draagbare zonnepanelen te krijgen las ik. Handig?

Juppé🎗
Juppé🎗1 okt. 2022 - 19:28

« Juppé, airpods en subliem geluid gaan niet samen. »….. het is wat U belangrijk vindt. Subliem is wel overdreven, maar mijn eerste oordopjes zaten aan mijn cristalontvanger toen ik 6 was. Ik heb sinds een week de airpod pro afdankertjes van mijn echtgenote en die zijn weer beter dan de gewone die ik 3 jaar geleden kreeg. Ik heb geen muzikaal gehoor maar zij wel en ze is er heel enthousiast over en nog meer over de 2 versie, omdat omgevingsgeluiden nog beter worden gefilterd en dat zelfs actief. Als we samen van een concert genieten en het is hier verder rustig (warmtepomp uit) staan ook de verststerker en de speakers aan. Ook dan kost dat niet zoveel electriciteit.

Juppé🎗
Juppé🎗1 okt. 2022 - 19:49

« Er zijn ook kleine draagbare zonnepanelen te krijgen las ik. Handig?« ……..de solar batteries waar ik het over had zijn te vergelijken met een pocketbook en bevatten een batterij die je opgeladen mee kunt nemen. Altijd handig om die bij te kunnen laden met de zon , maar meestal niet nodig.Ze dienen ook als als leeslichtje en zaklantaarn. De energie die we voor geluid en onze smartphones gebruiken valt volgens mij in het niet tov die voor warmte en beweging.. Dat probeerde ik de heer Taams duidelijk te maken.

Gio Servas
Gio Servas30 sep. 2022 - 16:40

Heerlijk hoor, knus bij het houtvuur en kaarsjes branden. Lekkere warme jassen kopen van schapenvacht. Ik heb iig al een Kožun en een Šubara, dus dat scheelt.

2 Reacties
Bouwman2
Bouwman21 okt. 2022 - 17:01

Als ik dat zou typen krijg ik weer meteen "snob" naar mijn hoofd geslingerd.

Jansen7
Jansen72 okt. 2022 - 14:53

Zo probeerde Tatcher haar beleid ook te verkopen richting de Engelse bevolking. Paul Young trapte er niet in, en en passant werd dat een wereldhit: "Love of the common people"

PamVlam
PamVlam30 sep. 2022 - 15:55

Het is verbijsterend dat we in korte tijd zo'n sociaal en cultureel armoedig land zijn geworden. Het geeft aan hoe beslissingen door slecht bestuur ons 50 jaar terug in de tijd kunnen werpen. Het was te verwachten want het kapitalisme heeft geen oplossingen voor sociale en culturele problemen anders dat een oorlog te provoceren. Dat wisten we al heel lang.

1 Reactie
TheunT
TheunT30 sep. 2022 - 17:30

Kapitalisme is een sociaal en cultureel probleem. Individueel moraal ontwikkeld zich in de kleine persoonlijke kring dus een beter wereld begint bij je...

Jansen7
Jansen730 sep. 2022 - 15:31

Ik kan er meer dingen van zeggen, maar de essentie van dit artikel is dat energie hier als een luxe-artikel wordt gebracht en niet als een basisvoorziening. Iets dat vooral door verwende en muziekverslaafde mensen gebruikt wordt bijvoorbeeld ;-)

2 Reacties
r v b
r v b30 sep. 2022 - 18:10

Voor mensen is energie een basisvoorziening. Voor veel industrie is het pure luxe, want die industrie is luxe. Bloemen kweken in de winter in kassen bijvoorbeeld, of de produktie van ouderwetse auto's met verbrandingmotor..

GeenProbleem
GeenProbleem30 sep. 2022 - 19:53

@rvb 'of de produktie van ouderwetse auto's met verbrandingmotor..' Jij verplaatst je nooit in voertuigen met een verbrandingsmotor?

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout30 sep. 2022 - 15:30

Inderdaad, zo speel ik weer akoestisch gitaar thuis ipv elektrisch, spaart stroom uit want dan heb je ook geen energieslurpende versterker nodig,

1 Reactie
Doomsdayshaman
Doomsdayshaman30 sep. 2022 - 16:44

Drummen geeft meer warmte!