Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Biden: kans op kernoorlog in 60 jaar niet zo groot geweest

Ernstigste waarschuwing voor Armageddon tot nu toe
Joop

De coronacrisis en de manier waarop we omgaan met dieren

  •  
16-04-2020
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
23594103831_966bc84f11_k

© cc-foto: Rani Huttener

Al tientallen jaren waarschuwen virologen voor een pandemie veroorzaakt door een ziekteverwekker die van dieren afkomstig is
co-auteur: Anne Hanssen
Langzaam durft Nederland weer na te denken over een wereld ná de coronacrisis. Een pandemie als deze willen we nooit meer meemaken. Toch moeten we in dat geval het roer durven omgooien. Het COVID-19 virus dat deze crisis veroorzaakte is een zoönose, dat wil zeggen een ziekte die van dier op mens is overgegaan. In dit geval van wilde dieren die in China gefokt en verhandeld worden op de zogenaamde wet-markets.
Hoewel de beelden van deze markten er afschuwelijk uitzien, is de manier waarop wij met landbouwhuisdieren omgaan niet veel anders. Ook wij vinden het acceptabel om dieren zo goedkoop mogelijk te fokken en verhandelen om onze wens naar goedkope dierlijke producten te bevredigen. Wij accepteren daarbij dat dieren ernstig lijden en ecosystemen hier en elders in de wereld aangetast worden en verdwijnen.
Al tientallen jaren waarschuwen virologen voor een pandemie veroorzaakt door een ziekteverwekker die van dieren afkomstig is. Corona werd wel genoemd als mogelijke oorzaak, maar een nieuwe streng van influenza (griep) die erg besmettelijk en hoog pathogeen zou zijn werd als grootste kanshebber gezien.
Influenza komt niet alleen voor bij de mens, maar ook bij varkens en kippen. De diersoorten die wij in onze huidige intensieve veehouderij in potdichte stallen houden om onder andere de kans op een besmettelijke (dier)ziekte te voorkomen. Waar iedereen die naar binnen wil (zoals personeel, dierenartsen of voedingsadviseurs) zich eerst in een sluisconstructie moet douchen, zich daarna moet aankleden met kleding van het bedrijf zelf, inclusief plastic handschoenen, haarnetje en mondkapje, voordat de stal betreden mag worden.
Er wordt rekening gehouden met speciale “looplijnen” – van afdelingen met jonge dieren naar afdelingen met oude dieren- en vaak is zelfs per verschillende leeftijdscategorie nóg een keer omkleden vereist: andere kleur overal, laarzen en nieuwe handschoenen aan. Ramen en deuren zijn te allen tijde gesloten en de dieren krijgen via automatisch gestuurde ventilatoren met filters hun “frisse” lucht.
Om in de zomer oververhitting van de dieren tegen te gaan moeten de daken van dergelijk hermetisch gesloten veefabrieken soms urenlang worden natgespoten om hoge(re) sterfte te voorkomen. Luchtwassers zuigen de stallucht af en zouden stank- en fijnstofoverlast voor de omgeving moeten verminderen. In de praktijk blijken deze luchtwassers echter vaak onvoldoende te werken.
Bovendien gaat er bij de in- of uitvoer van de stallucht via deze ventilatoren of luchtwassers regelmatig wat mis. Waarbij de dieren in de stal stikken wanneer de ventilatie uitvalt óf levend verbranden wanneer er bij een vlam ergens in de stal in een oogwenk een hellevuur ontstaat door de verspreiding van het vuur via de buizen van het luchtwassers systeem en aangewakkerd door de hoge concentratie licht ontvlambare gassen, die ontstaan door het mengsel van mest en urine. De dieren kunnen dan letterlijk geen kant op.
In deze potdichte en overvolle stallen vindt een virus de perfecte omstandigheden om zich te verspreiden. Door gebrek aan frisse lucht en ventilatie is er een hoge concentratie ammoniak en fijnstof die de gevoelige luchtwegen aantast, wat ervoor zorgt dat de dieren extra vatbaar zijn voor een infectie. In de huidige varkenshouderij heeft een groot deel van de varkens hierdoor – soms ernstige – longafwijkingen. Omwonenden van intensieve veehouderijen hebben overigens om die reden – ondanks de luchtwassers – ook vaker last van hun luchtwegen.
Het onderzoek ‘Veehouderij en Gezondheid Omwonenden’ (VGO), toont aan dat omwonenden van veehouderijen minder goed functionerende longen hebben met meer longontstekingen, en vaker besmet zijn met bacteriën uit de veestapel. Onomstotelijk blijkt dat hierdoor het aantal longontstekingen in Noord-Brabant en Limburg al acht jaar lang 50 tot 60 procent boven het landelijk gemiddelde ligt.
Het gebrek aan ventilatie in de stal zorgt bovendien voor een hogere luchtvochtigheid, en door het gebrek aan zonlicht, met het voor ziekteverwekkers schadelijke UV-licht, kunnen micro-organismen wekenlang overleven in natte mest op de stalvloeren of in de put.
Bedenk daarbij dat het immuunsysteem van deze dieren vaak onvoldoende functioneert door de hoge mate van stress, veroorzaakt door de erbarmelijke leefomstandigheden en de uitputting van hun lichaam door snelle groei of hoge productie en het wordt duidelijk dat een virus door al deze factoren gemakkelijker kan infecteren en zich door de enorme hoeveelheid dieren dicht bij elkaar vervolgens snel kan verspreiden. 
Ondanks de genoemde voorzorgsmaatregelen van dichte schuren en hygiëne-sluizen worden elke keer weer stallen met duizenden tot honderdduizenden dieren geruimd als een besmettelijke, bijvoorbeeld zoönotische, dierziekte ergens in de wereld is uitgebroken. Zoals bijvoorbeeld kort geleden in Duitsland waar, door aanwezigheid van aviaire influenza , de vogelgriep die ook voor mensen besmettelijk kan zijn, 10.000 kalkoenen werden gedood.
Een stal zodanig hermetisch afsluiten dat ongedierte of zelfs vliegen die óók virussen en bacteriën kunnen overbrengen, de stal niet in kunnen is, ondanks de beste en laboratorium waardige hygiëne-protocollen, een utopie. Én, niet geheel onbelangrijk, voor de dieren een ernstige aantasting in hun welzijn.
Ook al lijkt er geen direct verband te zijn tussen de corona-pandemie en de intensieve veehouderij, er zijn wel indirecte verbanden: – Een deel van de wilde dieren, verhandeld op de wet-markets, zijn niet meer uit de vrije natuur afkomstig maar worden tegenwoordig “gewoon” gefokt op speciale boerderijen. Een intensieve houderij van, in dit geval geen vee maar van wilde dieren. – Een ander verband is de verwoesting van hele eco-systemen door bossen, waaronder oerbossen, massaal te kappen om het voer van de miljoenen dieren gehouden in de intensieve veehouderij te produceren. Het leefgebied van wilde dieren en hun virussen wordt hierdoor steeds verder verkleind en komt dichterbij het leefgebied van de mens te liggen.
De uitspraak: “COVID-19 is geen pandemie veroorzaakt door de intensieve veehouderij” klopt daarom maar ten dele.
In de intensieve veehouderij gaat economisch belang voor dierenwelzijn, de dieren zijn producten zonder intrinsieke waarde. Nóg grotere aantallen nóg beter weg gestopt bewerkstelligt slechts schijnveiligheid voor mensen terwijl het de leefsituatie van de dieren verder verslechtert.
Het wordt tijd dat we inzien dat de huidige veehouderij niets meer te maken heeft met het romantisch beeld van het platteland, maar een industrie is geworden waar economische belangen voorrang krijgen boven gezondheid van mensen, welzijn van dieren of de bescherming van de natuur. Deze crisis is een wake up call , het wordt hoog tijd om mondiaal te herzien hoe we met dieren én hun leefomgeving omgaan, niet alleen voor het welzijn van dieren maar zeker ook voor de gezondheid van de mens.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (34)

Geert Vonk
Geert Vonk22 apr. 2020 - 10:11

Een iets ander onderwerp, maar, wat mij vooral een beetje verontrust is het bericht dat veel alleenstaanden de afgelopen weken een huisdier schijnen te hebben genomen. Hoe dat loopt als er weer een einde van de crisis is is een beetje de vraag...

Zett Bee
Zett Bee17 apr. 2020 - 11:45

Als we de populatie van de mens nu eens flink verminderen dan lossen de meeste problemen in deze wereld zich vanzelf op. #stophumans

Marit de Haan
Marit de Haan17 apr. 2020 - 11:04

Helemaal mee eens. COVIC-19 mag dan niet of gedeeltelijk te maken hebben met de bio-industrie, maar een vogelgriep pandemie die, zoals wetenschappers en zelfs de WHO al jarenlang waarschuwen, om de hoek staat te loeren, wel.... "Al in 2005 zei de voormalige directeur-generaal van de Wereldgezondheidsorganisatie, dr. LEE Jong-wook, in een toespraak: "Het is slechts een kwestie van tijd voordat een vogelgriepvirus van persoon tot persoon kan worden overgedragen, waardoor een grieppandemie bij de mens ontstaat ... We weten niet wanneer het zal gebeuren, maar we weten wel dat het zal gebeuren. " Miljoenen vogels (kippen, kalkoenen, eenden, ganzen) zijn de afgelopen jaren gedood, vergast om een pandemie te voorkomen. Onaanvaardbaar dat onze samenleving dit zo maar toelaat. Daarom hebben wij deze actie gestart en petitie: http://www.nosamislesanimaux.com/lettre-covid-19-pandemic-nl.php ... Er moet maar eens een einde komen aan de uitbuiting en consumptie van dierlijke produkten. Teken jij hem ook?

2 Reacties
Pater
Pater18 apr. 2020 - 8:50

Nee. Prima tekst, behalve de laatste zin, en in de petitie zo verwoord: "op de lange termijn moeten we de consumptie van dieren en hun produkten stoppen." Ik ben helemaal voor het uitbannen van de industriële (pluim-)veeindustrie. Ik ben ook helemaal voor een gemengd bedrijf, waarin de voeding van de dieren wordt aangevuld uit de eigen akkerbouw en waarin het vee een goed leven kent, tot de slacht. Dat betekent natuurlijk: veel minder vlees. Maar waarom wil je opdringen dat we helemaal geen vlees eten ? Is dat een heilig doel ofzo ?

quatsch
quatsch22 apr. 2020 - 23:52

Als men drugs, roken, alcohol en verslavende medicijnen verbiedt -danwel aan banden legt- om gebruiker en omgeving daartegen te beschermen, dan hoort vlees evengoed in dat rijtje plaats. Het consumeren van vlees levert nl. meer negatiefs (milieuvervuiling, overdadig gebruik antibiotica, dierenleed, verlies landbouwgronden ) dan positiefs op.

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai16 apr. 2020 - 18:40

Als je ziet hoe de maatregelen zijn in Nederland bij het betreden van varkens en kippen stallen is dat uiterst professioneel. De lessen qua kippen en varkens virussen zijn geleerd. Zeg natuurlijk nooit nooit! Maar als ik naar de landen kijk waar veel virussen van dieren naar mensen overspringen hier twee filmpjes. De eerste een kippenstal in nNederland de tweede van een Chinese markt in Huang met slachtdieren en geslachte dieren. https://www.youtube.com/watch?v=XK8ApojqKLo https://www.youtube.com/watch?v=0V7fyjaFOwQ

2 Reacties
Pater
Pater18 apr. 2020 - 8:43

Zó professioneel dat er regelmatig duizenden tot honderdduizenden dieren moeten worden afgemaakt en verbrand wegens de aanwezigheid van ziekteverwekkers, dat het aantal longontstekingen in Noord-Brabant en Limburg al acht jaar lang 50 tot 60 procent boven het landelijk gemiddelde ligt, dat er regelmatig stallen met duizenden dieren afbranden. Super !

hansdetorenkraai
hansdetorenkraai18 apr. 2020 - 9:58

@Pater 18 april 2020 at 10:43 Zeg natuurlijk nooit nooit! geachte Pater 18 april 2020 at 10:43. Natuurlijk heeft u gelijk dat als we spreken over intensive veeteelt dat daar veel problemen aan kleven. Of we eten aanmerkelijk minder dierlijke producten of we accepteren dat de intensive veeteelt gepaard gaat met problemen. Wil enkel met de twee clips aantonen dat in de intensive veeteelt er veel aan gedaan is (en er kan waarschijnlijk nog veel meer, en moet) in schril contrast met markten in China. Waar de elementaire hygiëne beslist niet gehandhaafd is. Dus niets is super! Maar zie duidelijk risico verschillen van een gemiddeld geslachte hond of vleermuis uit Huang t.o.v. een slachtkip uit een megastal.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 apr. 2020 - 12:38

Laat staan dat we mensen als dieren behandelen!

Thuiszitter
Thuiszitter16 apr. 2020 - 12:27

Laat ze bij begin beginnen, de markten in China zijn nu alweer open , in mijn beleving zou hieromtrent druk van de internationale gemeenschap moeten zijn om deze te doen stoppen. Maar ik zie dat niet gebeuren net als ik de export vanuit ons land niet zie inkrimpen. Ik hoop dat naar deze boodschap geluisterd gaat worden.

Buitenstaander
Buitenstaander16 apr. 2020 - 10:35

Goed pleidooi, maar het gemak waarmee van de volstrekt onhygienische markten in Azie 'even' overgestapt gaat worden naar onze landbouw is iets te doorzichtig. Als we gewoon even kijken naar de laatste pandemien dan zijn die toch ontstaan op dergelijke markten, in Azie, Zuid-Amerika. Als we daar eerst nou eens mee stoppen, dan gaan we paralel wel verder werken aan onze stallen.

1 Reactie
LaBou
LaBou 16 apr. 2020 - 16:22

Die overstap is wel degelijk logisch: Europa kent twee uitbraken van zoönosen en (geheel toevallig natuurlijk) beiden waren in Nederland https://www.groene.nl/artikel/we-zijn-nog-steeds-niet-voorbereid

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal16 apr. 2020 - 10:11

Excellent idee, mijn beste Arabella! Zorg voor kleinschalige veelteelt, zodat vlees weer een luxeproduct wordt. Vreselijk zoals het gepeupel die kiloknallers wegschranst. Nee heur, laat het maar slechts betaalbaar zijn veur fatsoenlijke mensen, mensen die een mooi en eerlijk stuk vlees waarderen en weten hoe het heurt. Ik breng dit idee a.s. vrijdag onmiddelijk ter sprake bij mijn Groen Links vrinden van de Rotary! Ja, we moeten allemaal ons steentje bijdragen. Je bent van harte welkom om een glaasje mee te doen.

2 Reacties
NN2
NN216 apr. 2020 - 12:12

Goed idee inderdaad. Terug naar de romantische tijd van mijn grootmoeder waarbij men in de achtertuin van 150 m2 een varken hield en kippen, die thuis werden geslacht.

LaBou
LaBou 16 apr. 2020 - 16:24

Tja, als je geen argumenten hebt kun je nog altijd proberen het belachelijk te maken. Een geijkte taktiek van rechts.

Waarom Niet
Waarom Niet16 apr. 2020 - 9:51

Even over de wet markets in China. Waar ligt de grens tussen welke dieren wij wel en niet mogen/kunnen/zouden moeten eten? Ik bedoel slangen, schildpadden, vleermuizen, spinnen, schorpioenen etc, lijkt me nou niet echt gezond. Maar vanuit een moreel standpunt is ELK geslacht dier een geval van moord op een weerloos wezen wat simpelweg niet dood wilt. Maar goed, terug naar China, persoonlijk vindt ik dat de overheid een verbod moet instellen op het eten van bovengenoemde (exotische) dieren. Gewoon een toegestane lijst met: koe, kip, varken, hond, kat, lam, konijn, schaap, etc. En alle bizarre en vooral virus gevoelige dieren per direct verbieden. Anders is het wachten op Covid-21

1 Reactie
Stuurman aan wal
Stuurman aan wal16 apr. 2020 - 10:31

Bij mijn weten is het ene dier niet virusgevoeliger dan het andere. Virussen zijn onderdeel van het leven, en ontstaan, net als de rest van het leven, als gevolg van evolutie. Maar aangezien virussen zich razendsnel reproduceren, evolueren ze ook razendsnel. De meeste mutaties zijn niet levensvatbaar, sommige doen geen kwaad, nog minder zorgen voor overlast en in zeldzame gevallen maken ze hun gastheer ziek en kunnen ze zich verspreiden. En sommige kunnen van de ene op de andere diersoort overgebracht worden. Een 'succesvol' virus is er een dat zich volop kan verspreiden, voordat het z'n gastheer uitschakelt of zelfs doodt. Virussen bestaan al sinds het begin v.h. leven, en zullen waarschijnlijk ook altijd blijven bestaan. Problemen zijn dat, vanwege met name veeteelt, zoveel dieren bij elkaar zitten, mensen vaak in aanraking komen met dieren, er zoveel mensen zijn en mensen, vanwege al het rondreizen, vaak in aanraking komen met elkaar. Daardoor kan een voor de mens dodelijk virus zich snel verspreiden over de wereldbevolking. Epidemieën zijn wel vaker, maar niet enkel, het gevolg van overbevolking.

MountEverest
MountEverest16 apr. 2020 - 9:50

"De uitspraak: “COVID-19 is geen pandemie veroorzaakt door de intensieve veehouderij” klopt daarom maar ten dele. " Het is misleidend, een veearts onwaardig, om een verband te leggen tussen de bio-industrie en cororna. Wilde dieren dragen virussen bij zich. Aangezien er duizenden soorten wilde dieren zijn die contact met elkaar hebben, is de kans groot dat een virus muteert. Aangezien men in China zo ongeveer alles eet met vleugels en poten, is de kans groot dat een gemuteerd virus overspringt naar de mens. Dat is hier dus ook gebeurd. In de bio-industrie worden dieren nooit door elkaar gehouden, bovendien hebben ze meestal contact met maar een persoon, die alle voorzorgsmaatregelen in acht neemt. De kans dat een virus muteert en ook nog eens overspringt op deze ene persoon is verwaarloosbaar klein. Er is veel mis in de Nederlandse bio-industrie maar het is geen bron van corona. De pandemie wordt hier misbruikt om de bio-industrie aan te vallen.

1 Reactie
LaBou
LaBou 16 apr. 2020 - 16:27

Nou nog zien te bewijzen dat je gelijk hebt. Tot het zover is nemen we aan dat virussen geen onderscheid maken tussen wilde dieren en dieren in de bio-industrie. De twee uitbraken in Europa vonden plaats in Nederland: https://www.groene.nl/artikel/we-zijn-nog-steeds-niet-voorbereid

pastafari
pastafari16 apr. 2020 - 9:47

En weer iemand die corona linkt aan de bioindustrie met wat (pseudo)wetenschappelijk gepraat. Ik doe eentje: " Het leefgebied van wilde dieren en hun virussen wordt hierdoor steeds verder verkleind en komt dichterbij het leefgebied van de mens te liggen." Dus dat betekent ook dat als we alle wilde dieren uitroeien, we geen angst meer hoven te hebben voor hun virussen? Trouwens, dit gebeurt ook als we planten eten. En de statistiek: "Onomstotelijk blijkt dat hierdoor het aantal longontstekingen in Noord-Brabant en Limburg al acht jaar lang 50 tot 60 procent boven het landelijk gemiddelde ligt." Klinkt veel dit kaartje laat echter ander beeld zien, Noord-Brabant zelfs de laagste waarde https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sterfte-naar-doodsoorzaak/regionaal-internationaal/ademhalingswegen#node-sterfte-aan-longontsteking-ggd-regio En dan het misbruik van de zoonose definitie. Als de schrijfster eens door haar studieboeken bladert, zal te zien dat bij een zoonose sprake is van een reservoir bij dier en/of mens, waardoor de ziekte steeds kan worden overgedragen. Bij COVID-19 is de mens het reservoir en geen dier. Ergo is het geen zoonose. Er zijn een aantal dingen mis met de bioindustrie in Nederland en er zijn een aantal gevaren. COVID-19 hoort daar niet bij. Concentreer je op de echte zaken en ga niet over de rug van coronadoden zieltjes winnen.

Norsemen
Norsemen16 apr. 2020 - 9:35

Het is een kwestie van tijd dat de mens tot het besef komt dat verschillend omgaan met mens en dier niet te verantwoorden is. Het enige verschil tussen mens en dier is de gedachte van de mens dat er een verschil is.

8 Reacties
Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks16 apr. 2020 - 10:21

"Het enige verschil tussen mens en dier is de gedachte van de mens dat er een verschil is" Een verstandige gedachte!

DenFlexwerker
DenFlexwerker16 apr. 2020 - 10:34

@Norsemen: Ik hoor wel als ik voor de hond een uitkering kan aanvragen. Alleen ga ik wel levenslang de bak in voor moord met voorbedachte rade want ik wilde die mug echt dood hebben. Kortom, klinkt leuk die reactie maar in de praktijk werken zaken anders.

MountEverest
MountEverest16 apr. 2020 - 11:40

@Norsemen Dieren zijn geen mensen, mensen zij geen dieren. Dat onderscheid is er en zal er ook altijd blijven. Speciëcisme wordt door sommigen gezien als verwerpelijk, maar mensen en dieren zijn niet gelijk. Dieren staan ter beschikking van de mens. Daarom is er niets op tegen dat mensen melk drinken en vlees, vis en eieren eten. Dieren moeten echter wel goed verzorgd worden. Daarom staat er op het slachten en consumeren van een kip of varken geen straf, maar zijn hanengevechten, katknuppelen en het verwaarlozen van dieren strafbaar.

Norsemen
Norsemen16 apr. 2020 - 12:24

@DenFlexwerker Ik kan uit je reactie alleen maar concluderen dat je de opmerking 'het enige verschil tussen mens en dier is de gedachte van de mens dat er een verschil is' niet helemaal begrijpt.

Norsemen
Norsemen16 apr. 2020 - 14:18

"Dieren zijn geen mensen, mensen zij geen dieren" Dieren zijn inderdaad geen mensen, mensen zijn echter wel dieren. Verder bevestig jij met je reactie mijn opmerking.

Brenda T. Glooriks
Brenda T. Glooriks16 apr. 2020 - 15:33

"Verder bevestig jij met je reactie mijn opmerking" Knorrig hoor, verkeerde been ...uhh poot, uit bed gestapt?

Norsemen
Norsemen16 apr. 2020 - 16:28

@Brenda Nee, helemaal niet knorrig. ME, enFlexwerker ook, doet precies wat ik bedoelde met mijn opmerking, een perfect voorbeeld.

Polletje2
Polletje217 apr. 2020 - 8:00

Mensen die de intensieve veehouderij aanvaardbaar achten, maken zich schuldig aan beestachtig gedrag.

Jorah
Jorah16 apr. 2020 - 9:33

"Hoewel de beelden van deze markten er afschuwelijk uitzien, is de manier waarop wij met landbouwhuisdieren omgaan niet veel anders." wat een nonsens waarmee boeren gecriminaliseerd worden.

4 Reacties
Waarom Niet
Waarom Niet16 apr. 2020 - 10:15

Oh? Dus de """scharrel""" kippen die zitten gepropt op 1 vierkante meter, biggetjes die worden gecastreerd en hun staart verwijdert, kippen hun snavel wordt verwijderd. Melk koeien. Het kunstmatig zwanger maken van een dier, daarna haar kind afpakken en vermoorden (lekker joh, kalfsvlees), en haar doodleuk wéér zwanger maken, net zolang tot haar lichaam het na enkele jaren begeeft. Dat is LETTERLIJK precies hetzelfde als dat je een vrouw kunstmatig zwanger maakt, baby afpakt, per direct weer zwanger maakt, baby afpakt, per direct weer zwanger maakt, net zolang totdat de dood erop volgt en de vrouw slechts 1/4e van de gemiddelde leeftijd haalt aangezien haar lichaam het uiteindelijk begeeft. En dat allemaal omdat mensen graag moedermelk willen drinken. Lijkt me sterk dat een melkboer zichzelf zonder schuldgevoel in de spiegel kijkt. Lijkt me een ongemakkelijke innerlijke dialoog als melkboer zijnde. Dus doe nou niet alsof deze specifieke veeboeren "onschuldig" zijn want dat zijn ze vaak niet.

MountEverest
MountEverest16 apr. 2020 - 12:13

@Waarom Niet Als je een pak melk of een blik babyvoeding openmaakt, zet je een hele keten in beweging. Om een koe te kunnen melken, moet die eerst kalven. De helft van de kalveren is mannelijk, die gaan naar de kalvermester. De koekalveren zijn na 14 maanden geslachtsrijp en geven na ongeveer 2 jaar melk. Na een jaar of 5 gaan ze naar de slacht. Wil je deze keten doorbreken, dan moet je direct stoppen met het consumeren van melk, yoghurt, karnemelk, kwark, boter, kaas en honderden andere producten waar melk in is verwerkt. Ook moeten alle moeders weer zelf gaan voeden (wat veel beter is). Pas als je dat allemaal doet, heb je recht van spreken. Maar een dier is geen mens en een kalf is geen kind.

pastafari
pastafari16 apr. 2020 - 12:15

@Waarom Niet "Dat is LETTERLIJK precies hetzelfde " daar zit je denkfout. Dieren zijn geen mensen en hebben geen emotioneel gevoel. Ga eens met een boer praten. Geef je een koe en haar kalf tegelijk te eten, dan duwt de moeder het kalf weg waardoor het verhongert

Norsemen
Norsemen17 apr. 2020 - 11:32

@Pastafari Dus het ontbreken van emotioneel gevoel bepaald of je wel of niet een mens bent? Er zijn voorbeelden genoeg van mensen die hun kind hebben laten verhongeren. Die mensen waren, hoewel ze eruit zagen als mens, dus eigenlijk geen mensen?