Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Gelukkig bestond die ellende nog niet toen ik twaalf was. Griezelig idee zo'n voorselectie ontworpen om te zien wie er wel of niet gaat functioneren in het grote apparaat en waar. Bij wie het meeste rendement valt te halen voor "het grote apparaat", en wie er alvast door kan naar de afdeling ondersteunende "human resources". Wie de onderknuppels gaan worden, het kanonnenvoer : en wie de onderknuppels gaat "sturen/besturen" en ze vertellen wanneer ze weer moeten omscholen om hun vervangbare bestaantjes rendabeler te maken. George Orwell als je het mij vraagt.
Dat is een redelijk simplistische benadering. de Cito heeft een enorme toegevoegde waarde en kent een een hoog potentieel. D.w.z: 93% van de geteste leerlingen eindigt conform testuitslag. Er zijn twee aspecten die de Cito politiek maken en derhalve ieder jaar weer discussie oproept: 1. Ouders die het niet eens zijn met het (te laag) advies en gaan escaleren 2. Schoolhoofden die op individueel niveau ingrijpen, meestal ingegeven door een zeer afwijkend testresultaat ten opzichte van de prestaties in het schooljaar. Testen is van alle tijden, potentieeltesten zijn o.h.a. degelijk omdat de resultaten worden afgemeten tegenover een "peergroup" in een centrale database, waardoor resultaten als betrouwbaar kunnen worden aangemwerkt.