Joop

De campagne Nederland Vleesland is de zoveelste middelvinger naar dieren, mensen en de planeet

  •  
03-09-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
7513 keer bekeken
  •  
41342236175_c1cf23aade_k

© cc-foto: Ralf Steinberger

Het is 2022 – Europa kampt met de ergste droogte in 500 jaar, een derde van Pakistan staat onder water, hongersnood neemt wereldwijd toe, varkenspest nadert onze grenzen, vogelgriep gaat niet meer weg – en juist nu komt de vleeslobby met de onsmakelijke campagne ‘Nederland Vleesland’. Daar klinkt een soort van misplaatste trots in door. Nederland dierenleedland. Nederland stikstofland.

De vleessector ziet de ‘weerstand’ tegen vlees toenemen - vertelt een woordvoerder aan NRC- en wil het gesprek over vlees ‘depolariseren’. Dat is een beetje als zeggen dat je het gesprek over slavernij wil depolariseren, of over de onderdrukking van vrouwen. “Smaken verschillen” is de slogan van de campagne. Met deze campagne wil de vleesindustrie het eerlijke verhaal vertellen over vleesproductie en -consumptie. Die ‘eerlijke verhalen’ van de vlees- en zuivelsector eindigen echter regelmatig met een corrigerende tik van de Reclame Code Commissie.

Volgens de deelnemende organisaties is deze vleescampagne nodig om de maatschappelijk dialoog op gang te brengen. Er is de afgelopen tijd veel geschreven en gesproken over de vleessector, en “dat was niet altijd positief en niet altijd terecht”. Die zo gewenste dialoog is dus al gaande, maar de vleesindustrie heeft blijkbaar moeite met de toenemende kritiek op de sector. Je zou denken dat een industrie die per dag 1,7 miljoen dieren over de kling jaagt wel tegen wat negatieve publiciteit kan. Maar vooruit, laten we omwille van dat eerlijke verhaal eens wat feiten bespreken.

In Nederland worden jaarlijks 1,5 miljoen kalveren vetgemest voor de slacht, ze komen nooit buiten, eten nooit gras en slijten hun korte leven op harde roostervloeren. De export van hun vlees levert de familie Van Drie steevast een ereplaats op in de Quote500. #nederlandvleesland

De 12 miljoen varkens in ons land worden uiterst efficiënt op elkaar gepropt in dichte stallen. Ze kunnen niet wroeten, lijden massaal aan longziektes, en hun krulstaartjes worden onverdoofd afgebrand. #nederlandvleesland

Vleeskuikens worden in zes weken tijd vetgemest voor de slacht. De dieren hebben vaak pijnlijke voetzoolzweren door de sterk vervuilde en overvolle stallen. Een alternatieve vangmethode – waarbij de dieren minder botten breken - wordt niet gebruikt omdat het vangen dan iets meer tijd kost. #nederlandvleesland

De veehouderij is de grootste uitstoter van ammoniak en is daarmee een belangrijke veroorzaker van de stikstofcrisis. En door de uitstoot van het broeikasgas methaan een belangrijke veroorzaker van de klimaatcrisis. #nederlandvleesland

Om veevoer te produceren worden grote stukken regenwoud gekapt, waardoor de aarde nog sneller opwarmt. Nederland importeert miljarden kilo’s mais, soja en tarwe om onze honderd miljoen kippen, twaalf miljoen varkens en bijna vier miljoen koeien te voeren. #nederlandvleesland

Vlees produceren kost veel meer voedsel dan het oplevert. Het klimaatpanel van de Verenigde Naties (IPCC), berekende dat dieren 95 procent minder eiwitten ‘leveren’ dan wat ze aan eiwitten opeten. #nederlandvleesland

Driekwart van alle landbouwgrond op aarde wordt gebruikt voor veeteelt. Volgens de Verenigde Naties staan 41 miljoen mensen aan de rand van de hongerdood. Meer dan 155 miljoen zijn in acute voedselnood. Volgens wetenschappers van de Universiteit van Harvard kunnen we met elke hectare waarop we geen veevoer verbouwen, vier keer zoveel mensen voeden. #nederlandvleesland

De vleeslobby vertelt in NRC dat de nieuwe campagne consumenten de bevestiging moet geven dat ze niet aan de verkeerde kant staan als ze vlees eten. Natuurlijk wil de vleeslobby consumenten het gevoel geven dat ze zonder scrupules vlees kunnen blijven eten. Maar de realiteit is dat het schuldgevoel terecht is. Tientallen miljoenen mensen creperen van de honger, omdat wij ons graan liever aan dieren geven. Dat is een ongemakkelijke waarheid waar je geen vrienden mee maakt bij de jaarlijkse buurtbarbecue.

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (45)

Knokkels
Knokkels11 sep. 2022 - 9:10

De vleessector zit in het verdomhoekje vanwege o.a. de misstanden in SOMMIGE slachthuizen. Niet allen. Over TATA Steel hoor je ze niet praten. Terwijl die industrie ook een extreem groot deel van de stikstof crisis op hun conto kan schrijven. Maar mensen willen graag fietsen, auto's, bedden, kasten hebben. Dierenrechten activisten die leren schoenen dragen terwijl ze protesteren. Dat soort dingen

Knokkels
Knokkels11 sep. 2022 - 9:07

Maar gelukkig is de anti vlees lobby niet eenzijdig. PETA heeft er de mond van vol, maar is berucht vanwege het ONNODIG doden van huisdieren. Als voorbeeld. Ik ben een boerenzoon. Ik ben opgegroeid met vlees en opgevoed met de boodschap dat je je vlees (onze toenmalige veestapel) met respect MOET behandelen. Dat deed ik, doe ik een zal het blijven doen. En ja ik heb 2 weken lang vegetarisch gegeten. Was op zich best lekker alleen ik niet per se, maar mijn LICHAAM begon te schreeuwen om vlees. Wat een ander hiervan vindt, dat maakt mij echt niet uit. Ik ken mezelf en mijn motieven en de manier waarmee ik er mee omga.

DAS13
DAS1311 sep. 2022 - 6:32

Als slagerszoon weet ik wat er achter de schermen van oa slachthuizen gebeurt. Ik heb het nml met eigen ogen 'mogen' aanschouwen. En het is niet netjes wat daar gebeurt, totaal niet. Ik bleef toch vlees eten. Minder en liever echt bio vlees van een boer uit een klein dorp waarvan de zwager de slager is zodat je weet dat het goed en echt biologisch vlees is. Minder en bewuster maar ik bleef vlees eten. Maar ik ben mijzelf er ook degelijk van bewust dat het niet goed is voor onze aarde, AL die over productie van alles wat wij consumeren en produceren. En dan het stukje verkeerd gebruikt van taal. Als het een groenteburger is noem het dan gewoon een groenteburger en niet cipsstuckjes of haemburger of welk idiote verbastering dan ook. Soya melk bestaat ook niet. Soya sap, haver drank whatever meat green melk. Melk komt uit een zoogdier nml het moederdier. Wij drinken met ze alle moedermelk bestemd voor het kalf, veulen, big, pup, kitten of baby. Wij, de mens. Zijn het enige volwassen zoogdier dat moedermelk blijft drinken van andere dieren dan hun eigen ras na hun zoogtijd. Na onze zoogtijd verliezen wij de biologische mogelijkheid lactose goed te verwerken. We zijn allemaal in min of meerdere maten lactose intolerant. En als ik op werk de discussie ontlok dat wij ipv runder of geitenmoedermelk water of evt menselijke moedermelk (past qua eiwit lengtes en structuren beter bij ons) zouden dienen te drinken. Ik drink nml geen moedermelk van andere zoogdieren dan ben ik de weird 🤔

eloise
eloise10 sep. 2022 - 6:05

Mooi beknopt samengevat, Robyn Pees. Ja, de vleesindustrie is doodsbenauwd voor de concurrentie. Angst dat mensen bewust worden wat de vleesindustrie eigenlijk inhoudt. En die angst is terecht, en daar ben ik blij om! Die angst bleek ook toen ze niet wilden dat het woord “worst” gebruikt zou worden voor vegetarische vleesvervangers. Zo zielig. Maar werd mooi opgelost met woorden als “speckjes” Eens komt er eind aan die verschrikkelijke vleesindustrie, daar ben ik van overtuigd!

1 Reactie
DAS13
DAS1311 sep. 2022 - 6:41

Dat ze met alternatieven komen voor vlees en vis, top! Ja ook vis. Want kweek zalm van de zalmboerderij is nml ook niet gezond en oa tonijn wordt overbevist. Top! Prima! Maar vous can de Nederlanders taal af. Noem het geen kip of hamburger of wat dan ook als het dat niet is. Wellicht zou ik eens een stuk groente moet namaken. Maar dan van 100% vlees. En noem ik het bijv carnivonische wortel. Ziet er uit als een wortel maar is vlees. Te koop bij de carnivonische groenteboer. Ben benieuwd hoe vage NL zouden reageren. Slager is een ambacht. Misbruik woorden niet. Maar hou je ogen open mensen. Kijk uit naar de carnivonische tomaat van 100% lamsvlees te koop bij de carnivonische groenteboer op de hoek.

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin6 sep. 2022 - 17:52

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

Raymond Bhagwandin
Raymond Bhagwandin6 sep. 2022 - 17:52

Een slogan zou kunnen zijn: Het vlees is zwak.

Nilsepils
Nilsepils6 sep. 2022 - 15:03

Hear, hear!

Huub53
Huub535 sep. 2022 - 16:45

Dat er 41 miljoen mensen aan de rand van de hongerdood staan en 155 in acute voedselnood zijn is een zeer ernstige zaak. Maar het aantal mensen dat in voedselnood is is minder dan ooit tevoren. Tegenwoordig kan zelfs een superdichtbevolkt subcontinent als India zich zelf voeden. Dat was vroeger wel anders. Het vlees overal de schuld van geven, wat Robyn en haar medestanders nu al jaren doen, IS VEEL TE SIMPEL. Dan zou je, als je consequent bent, ook geen koffie, thee, wijn, bier, bloemen en nog heel andere producten mogen consumeren. Ik begrijp dat de vleessector zich gedemoniseerd voelt. Ze kunnen, in de ogen van velen(waaronder vleeseters), geen goed meer doen. Goed dat ze voor zichzelf opkomen.

8 Reacties
vdbemt
vdbemt6 sep. 2022 - 9:23

41 miljoen mensen ..... maar 'het valt eigenlijk wel mee'. Het is niet alleen het vlees. Nee. Dat is waar. Er mankeert veel meer dan dat. Maar het BLIJFT zo dat het, met die 'maar' 41 miljoen mensen, wel heel vreemd is dat we tegelijkertijd meer eten stoppen in vlees dan het ons daarna oplevert. Geizen dan ook nog de invloed van de bio-industrie op natuur, milieu, klimaat, is dat toch van de zotte.

Huub53
Huub536 sep. 2022 - 14:57

@vdbemt Leg me niet in de mond dat ik het mee vind vallen dat 200 miljoen van de 8 miljard mensen over onvoldoende voedsel beschikken? Maar de vleessector daarvoor verantwoordelijk stellen is ONJUIST EN SIMPEL. En ik wilde benadrukken dat andere de 7,8 miljard mensen ook over voldoende eten moeten blijven beschikken. Dat ik India noem komt voort uit mijn bezorgdheid over de voedselzekerheid daar. Een groot deel van voedsel wat we in vlees stoppen zijn reststromen en/of is of vinden we onverteerbaar. DAT IS HELEMAAL NIET VREEMD. De restjes zijn voor de varkens. Dat is al duizenden jaren zo. Anders verrot het voedsel. Je hebt duidelijk meer begrip voor de imperfecties van restaurantsector dan voor de imperfecties van de vleessector. Ik leef vooral op goedkope gezonde kant en klaar magnetronmaaltijden. Dan is er helemaal weinig voedselverspilling. De negatieve invloed van de vleessector op de natuur, milieu en klimaat is, per hoeveelheid product gemeten, kleiner dan ooit tevoren. Al kan wat minder vlees eten geen kwaad. Net als wat minder uit eten gaan in dure deftige restaurants. Ook ik vind "kleinschalig" mooier dan "grootschalig". Maar als ze om zich te handhaven t.o.v. mevr. Robyn Pees ook nog een PR medewerker en een advocaat nodig hebben gaat dat niet lukken.

Schroederke
Schroederke7 sep. 2022 - 8:42

Vlees gedemoniseerd? De vleesconsumptie is met nog geen millimeter gedaald. Hopelijk zet de daling nu wel in dankzij deze belachelijke campagne.

vdbemt
vdbemt7 sep. 2022 - 9:13

@Huub53. "Maar de vleessector daarvoor verantwoordelijk stellen is ONJUIST EN SIMPEL." Hier wordt niet zozeer de vleessector (alleen) als schuldige aangewezen. Hier wordt doen en laten, en de effecten, van de vleessector beschreven TERWIJL er voor honderden miljoenen een voedseltekort is. Dan zie je een bizarre, nare, tegenstrijdigheid. "Een groot deel van voedsel wat we in vlees stoppen zijn reststromen en/of is of vinden we onverteerbaar.". Dat is een HEEL slecht argument. Voor het kweken van een ander groot deel dat we in vlees stoppen worden nog heel vlot en heel groots bossen platgelegd. "De negatieve invloed van de vleessector op de natuur, milieu en klimaat is, per hoeveelheid product gemeten, kleiner dan ooit tevoren. " Ik zou je best willen geloven. Maar kun je dat staven met een paar betrouwbare artikelen? Dat is volgens mij volstrekt onwaar. Een kleine tip. Af en toe een kant-en-klare magentronmaaltijd, daar is weinig mis mee. Maar het je standaard eetpatroon maken, is bepaald niet gezond. Alleen al aan zout zul je veel teveel binnen krijgen.

Huub53
Huub537 sep. 2022 - 15:14

@vdbemt Ik merk dat ik aanzienlijk milder gestemd over de vlees- en landbouwsector dan jij. Misschien komt omdat ik 60 jaar geleden als 9 jarige jongen op een boerderij leefde. Dit te samen met 18 koeien, 18 vleesvarkens, 150 legkippen, 1 paard, 2,5 ha tuinbouw en 6 ha weiland. De dieren hadden het toen niet ruimer en/of beter dan de dieren in de moderne veehouderij. Wat ik toen te eten kreeg was beslist kariger dan wat men tegenwoordig voorgeschoteld krijgt. Ik heb de landbouw, als toeschouwer, steeds slimmer, efficienter, milieuvriendelijker en zich meer gespecialiseerd zien worden. De boerderij waar ik geboren ben is nu een beukenhaagkwekerij geworden. De transitie daar naartoe is via talrijke kleine tussenstappen verlopen. Wat de milieuvriendelijkheid betreft. Het nieuws bestaat bijna uitsluitend uit slecht nieuws. Voor het evenwicht grasduin ik regelmatig rond in allerlei statistieken. Ik adviseer je om dat ook eens te doen. Er is op internet allerlei degelijke informatie te vinden. En ik heb mevr. Louise O Fresco aan mijn zijde. Die kent het voedselsysteem van binnen en van buiten. Met kant en klare magnetron maaltijden is echt niet mis. Maar je moet inderdaad wel op de zoutinname letten. Ik heb de afgelopen jaren een heleboel boeren hun stinkende best zien doen. En was er, tijdens mijn opgroeien als, getuige van dat boer zijn een moeilijk en risicovol beroep is. Ik vond het voor mij te hoog gegrepen. Daarom zit ik hier zo in de boerenverdedigingsmodus.

vdbemt
vdbemt8 sep. 2022 - 8:40

@Huub. "Ik merk dat ik aanzienlijk milder gestemd over de vlees- en landbouwsector dan jij. Misschien komt omdat ik 60 jaar geleden als 9 jarige jongen op een boerderij leefde. " Dat kan ik dan heel goed begrijpen "Dit te samen met 18 koeien, 18 vleesvarkens, 150 legkippen, 1 paard, 2,5 ha tuinbouw en 6 ha weiland. :" Dat is toch wel even wat anders dan 100/120 koeien, die nauwelijks of niet de stal uitkomen. Dan tienduizenden varkens en nog meer kippen in massastallen waar ze schouder aan schouder, en de kippen gestapeld, staan. "De dieren hadden het toen niet ruimer en/of beter dan de dieren in de moderne veehouderij." Daar heb IK andere herinneringen aan. Mijn grootouders woonden, fantastisch, tussen boerderijen en veel bos (Ulvenhout) tegenover een werkende molen, waarnaast een varkensstal met een paar zeugen, die heel gemoedelijk in voldoende ruinte hun biggen hadden en naar buiten konden om in de modderpoel te dartelen. Mijn opa had een honderd kippen, die vrijuit in grote rennen buiten liepen. Dat waren omstandigheden voor de dieren waar weinig op aan te merken viel. En over de uitstoot van 18 koeien, hoef je je niet echt veel zorgen te maken. Je bent met je boerenhart misschien een beetje blind voor wat het nu in de bio-industrie geworden is. "Wat ik toen te eten kreeg was beslist kariger dan wat men tegenwoordig voorgeschoteld krijgt" Daar kan ik dus van meepraten. Maar dat wil nog niet zeggen dat wat we nu doen, met vlees, goed is.

Huub53
Huub538 sep. 2022 - 12:56

@vdbemt Ik ben zeer beperkt. Ik heb maar 2 manieren waarmee ik naar de werkelijkheid kijk. 1 - Met een sombere bril (waar gaat het fout, waar is er gevaar) 2- Met een roze bril (waar gaat het goed, waar kan ik mijn voordeel mee doen) Ik probeer beide manieren af te wisselen. Maar of ik teveel met de sombere of teveel met de roze bril naar iets kijk weet ik nooit zeker. Dat er vroeger, net als nu, ook al varkensverwenparadijsjes waren sluit ik niet uit. Maar die waren, net als nu, in de minderheid. Maar dat jij met een te sombere bril naar de huidige veehouderij (en naar kant en klare magnetron maaltijden) kijkt weet ik heel zeker. Of je bent net als Robyn Pees. Die is met een roze bril op zoek naar halve waarheden en echte minpunten (die er ook zijn) van de vleessector zodat de mensen, net als jij, alleen nog maar met een sombere bril naar die sector kunnen kijken. En dat is niet alleen onderdeel van haar verdienmodel maar ook van vele andere. De vleessector mag, tegenover al dat bashen, best een keer naar voren brengen dat ze ook maar gewoon mensen zijn die een eerlijk product leveren. Maar mijn manier van kijken is niet heilig. Misschien kijken andere mensen een andere en betere manier.

vdbemt
vdbemt9 sep. 2022 - 18:46

@Huub. ""Ik ben zeer beperkt. Ik heb maar 2 manieren waarmee ik naar de werkelijkheid kijk. 1 - Met een sombere bril (waar gaat het fout, waar is er gevaar)" Dat noem ik geen sombere bril. Dat noem ik een kritische bril. Als het goed is leer je van de waarneming en doe je er vervolgens wat mee om zaken te verbeteren. "Dat er vroeger, net als nu, ook al varkensverwenparadijsjes waren sluit ik niet uit. Maar die waren, net als nu, in de minderheid. " Jij zegt het. Ze waren toen, eind jaren 50, begin 60, in DIE streek in N.Brabant gewoon. "Maar dat jij met een te sombere bril naar de huidige veehouderij (en naar kant en klare magnetron maaltijden) kijkt weet ik heel zeker. " Ik noem het dus een kritische bril. Die helaas gekeken naar de huidige veehouderij (de bio-industrie, niet biologisch of generatief) een heel somber beeld oplevert. De bio-industrie brengt vele richtingen op veel schade aan: natuurgebieden, uitsterven diersoorten en insecten, vervuiling water, tekort aan water. En natuurlijk het dierenleed zelf. Tja, als jij daarbij je roze bril opzet, dan zie je dat niet. Jij kiest voor de roze bril. Je wilt het dus niet zien.

JaapdeGrote
JaapdeGrote4 sep. 2022 - 21:10

We zouden natuurlijk ook iets aan onze voedselverspilling kunnen doen en bijvoorbeeld nooit meer uit eten kunnen gaan. Thuis eten, bordje leeg eten en wat toch nog over is de volgende dag opwarmen. Hm, zou Robyn dat ook doen.

4 Reacties
vdbemt
vdbemt5 sep. 2022 - 8:14

Waarmee je 'uit eten' meteen tot voedselverspilling bombardeert. Dat zie ik niet. 'Uit eten' is alleen maar duurder. 'Bordje leeg eten' helpt ook bij 'uit eten'. En vooral ook: niet te veel klaarmaken.

jonnnie
jonnnie5 sep. 2022 - 9:03

Shoot the messenger! Tobyn komt met feiten ook al zou ze een kilo vlees per dag eten en elk weekend een city trip nemen dan nog zijn de feiten die ze opnoemt geldig. Kortom domme opmerking van je..

JaapdeGrote
JaapdeGrote5 sep. 2022 - 13:18

@vdbemt: Heb je wel eens in een restaurant gewerkt, of in een supermarkt? @jonnnie: Yep erg dom. Tegenwoordig is dat inderdaad gebruikelijk. Ik ben de messenger en ik zal wel even zeggen hoe het moet. Als jullie er aan houden dan kan ik mijn gang gaan. Yep erg dom van mij.

vdbemt
vdbemt6 sep. 2022 - 9:30

@Jaap. Nee. Niet gewerkt. Ik geloof zonder meer dat in restaurants meer voedsel in de afvalbak verdwijnt. Toch heb ik deze zomer tijdens mijn vakantie gemerkt dat dat minder kan. Waar ik at, had ik eerst: het is niet zo veel. Maar het was genoeg, er bleef niets over. En het was lekker. Je kunt tegenwoordig ook vaker doggy-bags vragen. Het begint met minder klaarmaken.

EenMening3
EenMening34 sep. 2022 - 19:43

"Driekwart van alle landbouwgrond op aarde wordt gebruikt voor veeteelt." Een flink deel van de aarde bestaat uit steppen, toendra's, bergweides en wetlands. In die gebieden is landbouw meestal niet mogelijk, vandaar dat mensen daar al sinds onheuglijke tijden vee houden. Dat geldt ook voor de laagveengebieden in het Westen en Noordwesten van Nederland. Die zijn evenmin geschikt voor landbouw. Daarom wordt daar als sinds de Middeleeuwen vee gehouden voor melk, vlees en wol. Vroeger gold de regel: een "koe een bunder": 1 hectare grasland leverde voldoende ruwvoer voor 1 koe. Door koeien bij te voeren met reststromen uit de voedingsmiddelen industrie, zoals bierbostel, groenteafval en raap-, lijnzaad- en zonnebloemschroot, heb je minder dan 1 hectare per koe nodig. Bijvoeren met krachtvoer (soja!) is dan niet meer nodig. Je kunt een deel van deze veengebieden natuurlijk ook bestemmen voor woningbouw en natuur. Er is ook wel geopperd om het Groene Hart helemaal vol te bouwen, zodat de Randstad een megalopolis wordt, met Gouda als centrum. Er moet dan wel genoeg groene ruimte overblijven voor recreatie. Ik vind dit geen goed idee.

4 Reacties
Zandb
Zandb5 sep. 2022 - 6:36

EenMening Het 'verbouwen van veevoer' moet je ook meetellen als het om 'het gebruik van grond t.b.v. de veeteelt' gaat.

Jeroenvt
Jeroenvt5 sep. 2022 - 8:18

Er is in andere gebieden in NL zogenaamde niet-grondgebonden landbouw ontstaan. Gek genoeg zitten de felste tegenstanders van de stikstofmaatregelen juist in die gebieden.

vdbemt
vdbemt5 sep. 2022 - 8:24

Het is leuk een uitleg te zien, jouw uitleg, hoe het komt dat driekwart van de landbouwgrond door veeteelt in beslag wordt genomen. Waar het in dit artikel om gaat, is dat voor wat wij eten, vlees, veel meer eten nodig is (voor het vee) dan wij uiteindelijk zelf eten. Vlees eten is: voedsel verspillen. En dat is op een wereld waar op meerdere plekken enorm voedseltekort is, een gekke, toch onwenselijke, situatie.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 sep. 2022 - 7:34

Er wordt veel te veel vlees en zuivel geproduceerd en geconsummeerd. Geef dat nou gewoon eens toe.

Jozias2
Jozias24 sep. 2022 - 15:34

Als je het eten van vlees op 1 lijn zet met slavernij en vrouwenonderdrukking dan bewijs je het gelijk van de doel van deze campagne.

3 Reacties
Zandb
Zandb5 sep. 2022 - 6:43

Jozias Als u meent dat hier slavernij en vrouwenonderdrukking op één lijn gezet worden, maakt u dan geen denkfout? Het gaat hier immers om het duidelijk maken, dat het depolariseren van de discussie over vleeseten, volgens de auteur niet correct is. Net zo min als dat bij een discussie over slavernij of vrouwenonderdrukking het geval zou zijn, ook zijn dat inhoudelijk volkomen andere onderwerpen.

Jozias2
Jozias25 sep. 2022 - 16:31

@zandb In het artikel staat letterlijk “Dat is een beetje als zeggen dat je het gesprek over slavernij wil depolariseren, of over de onderdrukking van vrouwen. “ Daarmee wordt het toch op 1 lijn gezet?

Schroederke
Schroederke7 sep. 2022 - 8:52

Deze uitspraak laat mi zien dat sommige mensen dierenleed schijnbaar op een veel lager, ondergeschikt, level plaatsen dan mensenleed.

JaapdeGrote
JaapdeGrote4 sep. 2022 - 14:03

"Tientallen miljoenen mensen creperen van de honger, omdat wij ons graan liever aan dieren geven. Dat is een ongemakkelijke waarheid waar je geen vrienden mee maakt bij de jaarlijkse buurtbarbecue." Honger is uiteraard een trieste zaak, maar de oorzaak zoals hierboven omschreven is niet helemaal waar. Dat er teveel mensen honger lijden ligt niet aan het feit dat wij ons graan aan dieren geven, maar aan tal van andere factoren. (oorlogen, logistiek, corruptie etc etc) Een ander ongemakkelijke waarheid is dat wij weliswaar veel voedsel exporteren, maar ook veel voedsel importeren. Nederland kan niet in de eigen voedselvoorziening voorzien. Voor de Nederlandse voedselvoorziening is 3,59 miljoen hectare nodig, terwijl het landbouwareaal slechts 1,82 miljoen hectare bedraagt. Ook bij een halvering van de veestapel redden we het niet. (gegevens PBL, CLO en CBS). In dat licht bezien kunnen we wellicht ook constateren dat Nederland te vol is. Maar dat laat onverlet dat wij teveel vlees eten, dat klopt dan weer wel.

2 Reacties
Zandb
Zandb5 sep. 2022 - 6:50

Jaap Kàn Nederland nou niet in z'n voedsel voorzien of kiezen we er voor om dat niet te doen? Volgens mij is het laatste het geval. Dat er meerdere oorzaken zijn voor een tekort aan voedsel, dat klopt, maar ook die hebben wel allemaal met 'waar we voor kiezen' te maken. Het is bv toch vreemd dat landen hun mensen niet in hun voedsel kunnen voorzien maar wel voedsel (veevoer bv) exporteren!

JaapdeGrote
JaapdeGrote5 sep. 2022 - 13:26

@Zandb. Klopt. Dat is denk ook wel een beetje ons probleem. Een te klein landje, met teveel mensen die allemaal er iets van vinden. En wellicht de verkeerde keuzes gemaakt worden. Maar daarnaast kan niet alles verbouwd worden in Nederland door grondsoort etc. en omgekeerd.

KritischKijken
KritischKijken4 sep. 2022 - 9:51

Ja laten we alle rampen die er op de wereld nu plaatsvinden relateren aan NL Vleesland. Prima als je niks hebt met vlees, maar probeer t wel een beetje in perspectief te zien en niet alles zoals blihkbaar tegenwoordig te criminaliseren. Daar worden mensen alleen maar koppiger van.

3 Reacties
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout4 sep. 2022 - 10:24

Slecht dom rechts schranst nog buitenproportioneel veel vlees, bang dat ze dood neervallen als ze hun dagelijks T-bone steak met bal gehakt en stuk spek niet binnen krijgen.

JaapdeGrote
JaapdeGrote4 sep. 2022 - 17:55

@Hannes. Oh dom rechts. Hoor jij daar ook toe? Hm vraag ik alleen maar omdat jij ook last blijkt te hebben van je onderbuik. Nou als het over is kun je wellicht met cijfers komen.

Zandb
Zandb5 sep. 2022 - 6:55

Kijken Want een dooddoener. Want waar worden in dit artikel dan precies "alle rampen op de wereld" gerelateerd aan "vlees eten"? Juist is dit artikel heel specifiek als het om de gevolgen van vleeseten gaat. U zult het daarmee niet eens zijn. Heb dan in ieder geval het benul om duidelijk te maken waar u het dan waarom niet mee eens bent.

Karl Proudhon
Karl Proudhon4 sep. 2022 - 7:36

Vlees, het woord alleen al, dan hoef ik niet meer. Nou vooruit, een broodje Hema rookworst met mosterd is de uitzondering.

Nicotientje
Nicotientje4 sep. 2022 - 5:44

Mijn weerstand tegen vlees neemt helemaal niet toe. De weerstand tegen de megastallen en andere manieren om de productie te verhogen echter wel. Als de omstandigheden voor de dieren flink zouden verbeteren mag de prijs best verhoogd worden. Maar mij een schuldgevoel willen aanpraten omdat ik graag vlees eet gaat veel te ver. En wat de barbecue betreft. De schrijver van dit stuk zal niet vaak uitgenodigd worden. De schrijver doet het alleen goed bij feesten van vegetariërs waar smoothies gedronken worden en groenvoer word gegeten. Dat noemt men keuzevrijheid.

1 Reactie
Zandb
Zandb5 sep. 2022 - 7:02

Nicotientje Wanneer u, door vlees te eten, de megastallen en andere manieren om de productie te verhogen steunt, dan zou een 'weerstand tegen vlees eten' zeker op z'n plaats zijn. En een schuldgevoel terecht. Het idee dat het mogelijk is om op diervriendelijke wijze vlees te produceren, is bij lange na niet zo simpel te verwezenlijken als u doet voorkomen. En daarom zeker geen reden om de schijfster belachelijk te maken.

Gio Servas
Gio Servas4 sep. 2022 - 4:43

Ik ben het er mee eens dat we excessen in de veeteelt moeten aanpakken en dat de dieren een beter leven verdienen. De rest is echter onzin. In de top 10 uitstoters van Nederland komen boeren niet voor. Veeteelt is al aan het veranderen, behalve dat de boeren over het algemeen gezien de afgelopen 30 jaar al voor 67% aan stikstof reductie hebben gedaan, zijn er ook steeds meer diervriendelijke boeren te vinden. Leuk het noemen van excessen, maar waar ik woon wroeten de varkens wel gewoon buiten en spelen de kalveren ook gewoon buiten en ga zo maar door. (Misschien ook excessen, maar dat noemen we toch graag hier?) Verder door alleen maar plantaardig te telen, voeden we niet tientallen miljoenen mensen meer, we vullen ze meer. Zolang we appels met peren blijven vergelijken (plantaardige eiwitten vs dierlijke eiwiteen) weet je eigenlijk al dat de schrijfster niet weet waar ze het over heeft. Laten we ons vooral concentreren op een beter leven voor de dieren, minder grote stallen (van alle boerenbedrijven in Nederland hebben we er eigenlijk maar 1000, en ok, dat zijn er wel 1000 teveel, maar het is niet zo dat we alleen maar megastallen hebben). Als we namelijk deze boerenbedrijven wegjagen, zullen elders megamegastallen tevoorschijn komen in vooral landen waar inovatie zoals hier niet nodig is en zal er nog veel meer dierenleed en CO2 uitstoot in de wereld komen. Het is natuurlijk wel triest dat in de NederlandVleesland al net zoveel leugens voorkomen als in de anti-vlees ..

3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens4 sep. 2022 - 9:13

@ Gio Servas Jij schrijft: In de top 10 uitstoters van Nederland komen boeren niet voor. https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5247243/grootste-vervuilers-nederland-co2-uitstoo-ipcc-shell-tata Er is in Nederland ook maar 1 Tata en 1 Shell. Dus lijkt het mij verstandig jouw simplistische wereldbeeld als uitgangspunt te nemen en vaststellen dat we in Nederland dus ook maar plaats is voor 1 boer die niet in de top10 staat. Bij de overige ruim 50.000 sluiten wij morgen het bedrijf. En als er maar 1 boer is kan er ook beter toezicht gehouden op de dierenmishandeling in zijn stal. De NVWA kan dan structureel 24/7 een bureau bemensen met ambtenaren in die stal. Als je de zaken op jouw manier bekijkt is alles makkelijk op te lossen.

Huub53
Huub534 sep. 2022 - 14:29

@Gio Servas Tegen excessen moet worden opgetreden. Maar het is niet zo dat megastallen (wanneer spreek je daarvan) per definitie dieronvriendelijk zijn. Een gezond en gelukkig dier groeit beter. Dat is dus ook in de boer zijn belang. En die kent zijn belang. Ja er bestaan ook dierenverwenparadijzen. Het vlees hiervan is echter onbetaalbaar. En de impact op het milieu is groter. Dus elk voordeel heeft weer zijn nadeel. Het is inderdaad triest dat de verkoop van voedsel tegenwoordig gepaard gaat met een opbod aan groene sprookjes (leugens). Blijkbaar raakt men anders zijn product niet kwijt. Ik wijt dat aan het gegeven dat er onder de bekende Nederlanders een wedstrijd over wie er groen, groener of het groenst is woed. Ik hoop dat er weer een tijd komt dat voedsel zonder greenwashing verkocht kan worden.

DaanOuwens
DaanOuwens4 sep. 2022 - 18:28

@ Huub53 Jij schrijft: Een gezond en gelukkig dier groeit beter. Nee een vetgemest dier kan sneller geslacht worden. Je bent echt een eind van het pad af als je teksten schrijft zoals jij hier. Als je de vraag neerlegt wat een megastal is. Wat denk je zelf? 10 varkens? 200 varkens? 2000 varkens of nog meer? Dt soort teksten zijn te belachelijk om serieus op te reageren.

Marri2
Marri23 sep. 2022 - 19:43

“ Tientallen miljoenen mensen creperen van de honger, omdat wij ons graan liever aan dieren geven.“ Wanneer je zulke onzin leest , hoef je niet verder meer te lezen ….. Wat een droefheid !

4 Reacties
oproerkraaier
oproerkraaier3 sep. 2022 - 20:53

Het is gewoon 100 procent de waarheid. Ik vermoed dat jij in een verkeerde echoput leeft.

Eric Minnens
Eric Minnens4 sep. 2022 - 6:19

@Marri "zulke onzin" Is niet erg hoor. Na het lezen van de betreffende on-zin had je het artikel toch al praktisch uit. Je mist slechts dat ene zinnetje over de buurtbarbecue. ---------------- "Wat een droefheid !" Klopt. Ook ik word helemaal bedroefd van al die vleesfeitjes. ---------------- Struisvogels zijn trouwens ook van vlees. Een bekend struisvogelfeitje is dat hij graag zijn kop in het zand steekt. Hopelijk beschik je over een tuin met een plekje zand.

Zandb
Zandb4 sep. 2022 - 7:20

Marri Wat begrijpt u niet aan het feit, dat dieren vaak meer te eten krijgen dan mensen?

vdbemt
vdbemt4 sep. 2022 - 9:04

https://www.ciwf.nl/aarde-mensen/verspilling-grondstoffen/