Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De bizarre situatie rond statushouders in Utrecht die stoppen met werken na verkrijgen huurwoning

  •  
10-10-2022
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
17715 keer bekeken
  •  
41675834190_7043c7de5d_k

© cc-foto: D66 Utrecht

Ik stelde mij de vraag: 'Hoe kom je in Utrecht aan een bijstandsuitkering?'. U begrijpt wel waarom. In tal van media staat dat tientallen asielgerechtigden hun baan opzegden zodra ze bij voorrang een sociale huurwoning hadden gekregen. Ze konden nu immers een uitkering aanvragen.

De woede is groot. Minister Wiersma van Onderwijs heeft zich maandagochtend al opgewonden bij de ontbijt-tv. De Kamerleden Wybren van Haga en Gideon Markuszower willen het kabinet tijdens het vragenuurtje de oren wassen. De CDA-fractie in de Utrechtse raad is woedend. Deze muis krijgt een heel lange staart. 

Hoe dus kom je in Utrecht aan een bijstandsuitkering en wat moet je daarvoor doen? De volgende elementen in de voorlichting  vallen op:

* U doet er alles aan om genoeg te verdienen om weer rond te kunnen komen.

* U doet mee aan activiteiten die wij aanbieden om werk te vinden.

* U kunt de Nederlandse taal voldoende begrijpen, spreken, lezen en schrijven. Van nieuwkomers wordt het niveau IF geëist. Wie het inburgeringsexamen heeft gehaald, bezit minstens dat niveau. Anders moet je bij de gemeente een test van 2,5 uur komen doen. Onvoldoende Nederlands? De eerste zes maanden wordt de uitkering met 20% gekort, de volgende zes met 40%. Daarna volgt intrekking.

Het duurt een hele tijd voor de bijstand komt. Wie al vier weken tevergeefs op een beslissing wacht, kan onder bepaalde voorwaarden een voorschot aanvragen.

Dit plaatst de berichtgeving over de Utrechtse statushouders , die volgens de goegemeente liever lui dan moe zijn, in een merkwaardig licht. Ze hadden immers al werk en ze zegden dit op om van de soos te trekken, zoals men vroeger zei. Dit is rechtstreeks in strijd met de basisvoorwaarde dat je er alles aan moet doen met eigen verdiensten rond te komen. De statushouders deden het omgekeerde. Dat op zich is al reden genoeg voor een afwijzing van de aanvraag.

Toch hebben tientallen statushouders blijkbaar een uitkering gekregen met alle bijbehorende toeslagen. Nu zegt u misschien: "Dat is toch nogal glad. Nederlanders worden aan alle kanten gecontroleerd maar die buitenlandse uitvreters krijgen alles op een goudschaaltje aangereikt." Dan moet u de voorwaarden van de gemeente Utrecht nog eens allemaal nalezen. Velen daarvan zijn juist gericht op statushouders. Nogmaals, volgens deze berichtgeving hebben de nieuwbakken uitkeringstrekkers/statushouders allemaal hun werk opgezegd. Er is een enorm gebrek aan personeel op alle niveaus, ook de laagste. Het naar werk toe geleiden door de gemeente moet dus een fluitje van een cent zijn. Binnen twee weken kunnen al die statushouders aan de slag zijn. Daar hoef je in de regelingen niets voor te veranderen. 

Alles bij elkaar is dat van die Utrechtse statushouders dus een raar verhaal. Nu al blijkt zonneklaar dat de regelgeving rond hun zaak aan duidelijkheid niets te wensen over laat.  Ze hebben geen recht op een uitkering. Nooit gehad ook. In Het Financieele Dagblad doet een woordvoerder van de gemeente Utrecht de volgende uitspraak: "Er zijn ons gevallen bekend van statushouders die stoppen met werken als ze gaan verhuizen. Omdat we merken dat er soms toch onduidelijkheid over is, gaan we ze hier extra uitleg over geven. Onder meer over waarom werken een goede start is en waarom het toch loont om te (blijven) werken als je verhuist."  

Dat is wel merkwaardig gezien de strengheid van de regels. Die uitleg aan de statushouders had immers kort kunnen zijn: "U bent er zelf de schuld van dat U geen inkomen meer hebt. U komt niet in aanmerking voor bijstand. Misschien wil de baas U terug nemen." 

Zo krijgt de hele affaire de contouren van een bedrijfsongeval. Ondertussen hebben de statushouders die hun werk voor een uitkering verruilden, het draagvlak voor hun opvang een stevige klap toegebracht. Zij bewezen hun lotgenoten een slechte dienst. Dit geval is namelijk wel te verklaren maar niet uit te leggen, met name niet aan mensen die al jaren op de wachtlijst staan voor een sociale huurwoning. 

Update:

Inmiddels hebben B&W vragen uit de gemeenteraad beantwoord over
de statushouders die na het verkrijgen van een sociale woning hun baan
opzegden. Het zijn er geen tientallen volgens het College, maar slechts
een aantal en er valt veel meer over te zeggen. Lees de antwoorden hier.

Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin.

Beluister Het Geheugenpaleis, de podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis.

cc-foto: D66 Utrecht 

Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (113)

Wie o Wie
Wie o Wie11 okt. 2022 - 17:36

Wat een geluk allemaal. Over hoeveel mensen gaat het nou? https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/gemeente-utrecht-statushouders-namen-geen-ontslag-voor-een-uitkering Allemaal weer elkaar napraten zonder de betrokken mensen eerst te horen.

Mark Huysman
Mark Huysman11 okt. 2022 - 17:17

Ik snap de zin van dit soort artikelen niet helemaal. Zoals in het nawoord toegegeven wordt gaat het slechts om een paar mensen (op de 650 statushouders die een sociale huurwoning hebben toegewezen) en is het bovendien onduidelijk wat de precieze redenen en omstandigheden zijn. Natuurlijk springt extreemrechts (ook op deze site) er als een stelletje hitsige kakkerlakken bovenop. Ik weet dat Han dat niet wil maar dit artikel voedt dat wel. Een zin als, ‘Ondertussen hebben de statushouders die hun werk voor een uitkering verruilden, het draagvlak voor hun opvang een stevige klap toegebracht’, is koren op de molen van de anti-vluchtelingenbrigade hier. Er is altijd wel een statushouder of asielzoeker die iets verkeerd doet. Net als dat er ‘autochtone’ figuren zijn die misstappen begaan. Maar je moet natuurlijk niet meegaan in het frame dat elke statushouder of vluchteling perfect moet zijn en representatief voor de hele groep. Het zijn immers net mensen.

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer12 okt. 2022 - 0:14

@ Mark Huysman: Mee eens. Ik ben overigens niet zo van de vergelijkingen van mensen -ook rechtse- met dieren, maar "hitsige kakkerlakken" is in dit geval wel een treffende beeldspraak.

oproerkraaier
oproerkraaier11 okt. 2022 - 14:44

Nog meer achtergrond informatie: het is gewoon een hoax. https://twitter.com/RickvdZweth/status/1579790404337438721

2 Reacties
Joop  den Uil
Joop den Uil11 okt. 2022 - 16:29

Ik kan honderden twitters tonen waar het tegendeel wordt beweerd en aangetoond; maar ja, als je leven bestaat uit twitterdienst ben je nog sneuer dan sneu.

Mokker
Mokker12 okt. 2022 - 7:39

De gemeente Utrecht en jouw aangehaalde bron geven aan dat het verhaal van het FD voor ten minste 6 statushouders wel klopt. Terwijl de beschreven situatie dus inderdaad wel voor komt, noem jij het geheel onterecht een hoax. Waarom toch dat krampachtige wegkijken van de feiten?

oproerkraaier
oproerkraaier11 okt. 2022 - 14:36

Hoax: https://twitter.com/sanderschaap/status/1579776993578872832

1 Reactie
Olav Meijer
Olav Meijer12 okt. 2022 - 0:11

Juist. Alles weer terug naar de werkelijke proporties.

Ronald Schutten
Ronald Schutten11 okt. 2022 - 9:30

Lijkt me simpel opgelost. Uitkering weigeren. Terug aan het werk

Joop  den Uil
Joop den Uil11 okt. 2022 - 7:21

Als nu zelfs de Telegraaf een hoofdartikel schrijft over hetzelfde onderwerp met ongeveer dezelfde (in overtreffende trap uiteraard) conclusies als heer vd H, is dit wel een probleem dat breed gedragen wordt onder de bevolking en waar -als je politiek mag geloven- geen oplossing voor bestaat anders dan geld pompen.

2 Reacties
Satya
Satya11 okt. 2022 - 10:14

Han zou daar beter op zijn plaats zijn. Gaat volledig voorbij aan oorlogstrauma en wie de opvang betaald, dat is de belastingbetaler niet.

Ivan61
Ivan6111 okt. 2022 - 12:19

Wie anders betaalt? Kan jij aantonen dat iemand anders dat betaalt? Wel met harde bewijzen zoals bankafschriften graag.

HenryHansen
HenryHansen11 okt. 2022 - 6:16

Tja heel ongemakkelijk allemaal, er zullen wel een flink aantal verkeerde prikkels in het systeem zitten getuige de lage arbeidsparticipatie van nieuwkomers: na 5jr heeft 60% nog geen baan.. https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/15/arbeidsparticipatie-statushouders-stagneert

reforcer
reforcer10 okt. 2022 - 22:53

Alle excuses en verklaringen ten spijt. Sharon Dijksma (Pvda) -4, heer Wilders +6. Dit valt niet meer uit te leggen.

Transgender Ariella
Transgender Ariella10 okt. 2022 - 22:12

Deze reactie is verwijderd

Ivan61
Ivan6110 okt. 2022 - 19:44

Echt rare toestand. Wat voor arbeidscontracten hadden deze mensen? Dat is niet duidelijk. Als dat 0 urencontracten waren dan is dat ook te begrijpen dat zij zo een keuze maken. Jij bouwt niks op met zo een contract. Stad Utrecht krijgt op deze manier deksel op de neus. De statushouders voorrang geven als dat om huizen gaat en nu zitten zij thuis en hand ophouden.

3 Reacties
Satya
Satya10 okt. 2022 - 20:10

Om hoeveel mensen gaat dit? Maar goed het doel is gehaald, statushouders zijn gedemoniseerd.

Ivan61
Ivan6111 okt. 2022 - 8:48

Satya, Statushouders hebben iets gedaan wat ongewoon is. Nu is te vroeg voor conclusie en stickertjes plakken.

KritischKijken
KritischKijken11 okt. 2022 - 9:11

@Satya Misschien is het ook eens fijn, om niet iedere terechte vraagtekens of kritiek af te doen als demoniseren of fascisme, wat als volgend verwijt wel weer zal komen. Gek toch dat NL met zulke stupide verwijten steeds rechtser wordt, en maar klagen...

Satya
Satya10 okt. 2022 - 17:07

Het Afrikaanse continent is door westers parasiteren bijna volledig vernietigd. Nu heb je ook nog extreemrechts tuig dat om het Deens beleid durft te vragen. Zonder parasiteren was Europa al lang failliet, dictators in stand houden, volkerenmoord, milities financieren, grondstoffen roven en economische afhankelijkheid afdwingen in ruil voor grondstoffen en nu vragen om Deens beleid. Deze ontmenselijking zal de geschiedenis niet mild over oordelen. Sinds de jaren zestig staat kapitaalvlucht 24 tegenover 1 in het nadeel van Afrika. West Europa is groot ontvanger daarvan, zonder zou de economie al lang kapot zijn. Nu ontmenselijken ze ons ook nog. Ongelooflijk. In tegenstelling tot de extreemrechtse reageerders die hun eigen manier van denken op anderen projecteren zal ik onderbouwen, niet met één of ander verzonnen verhaal maar een verwijzing naar de feiten. Bijna 25 tegenover 1. Als jullie Afrikanen zo haten kunnen jullie terugbetalen ipv jullie last op onze schouders zetten. 400 jaar van ontmenselijking en het gaat maar door. Jullie kosten ons geld, onze kinderen toekomst. M'n oma zei het al, het zal nooit ophouden. Rupsje nooit genoeg is niets vergeleken bij westerlingen. Westerlingen, daar zitten ook veel donkere mensen bij, het is geen huidskleur ding. https://www.amazon.com/Africas-Odious-Debts-Continent-Arguments/dp/1848134592

22 Reacties
Tweekeerbellen
Tweekeerbellen10 okt. 2022 - 17:53

@Satya, Je woont in het westen, je maakt gebruik van alle voorzieningen hier, je draait mee in deze samenleving....'jullie' slaat daarmee op jezelf. Jij bent ook een westerling en je doet er dus net zo hard aan mee. Hypocriet.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 18:25

Hou toch op met die langspeelplaat van je.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 18:41

Wat een Westenhaat toch weer, en wel even benoemen dat het 'geen huidskleur ding' is. Voor u het weet wordt u als racist betitelt voor uw reactie, dat kunnen we toch niet hebben. U bent vandaag weer flink van de leg.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 19:16

"Jij bent ook een westerling en je doet er dus net zo hard aan mee. Hypocriet." Hoe weet jij waar ik aan mee doe? Waar ik gebruik van maak? Vertel me maar even wat ik allemaal doe, waar ik mijn geld aan uit geef en hoe ik het verdien. Lukt het je niet biedt dan nederig je excuses aan.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 19:57

Hoe weet u waar wij allen aan mee doe? Waar wij gebruik van maken? Vertelt u ons maar even wat wij allemaal doen, waar wij ons geld aan uit geven en hoe wij het verdienen. Lukt het u niet biedt dan nederig uw excuses aan.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 20:01

"Wat een Westenhaat toch weer, en wel even benoemen dat het 'geen huidskleur ding' is." Omdat het dat niet is. Simpel. Je mag me best racist noemen als dat goed voelt. Vind je het lastig om op de financiële werkelijkheid in te gaan? "Hou toch op met die langspeelplaat van je." Vertel me niet wat ik moet niet westerse vrouwen onderdrukker. Is het lastig om met de realiteit geconfronteerd te worden. 1 tegenover 24!!! Snap dat het niet prettig is om te zien dat de mensen die jij demoniseert slachtoffer van jou zijn. Je zou natuurlijk op migratieredenen aanpakken kunnen inzetten ipv mensen bestrijden.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 20:44

@satya 'Vertel me niet wat ik moet niet westerse vrouwen onderdrukker. ' Waar en hoe onderdruk ik vrouwen? Quote graag.

KritischKijken
KritischKijken10 okt. 2022 - 20:44

We kennen dat herhaalverhaal nu wel zo onderhand: Misschien toch nog eens wat introspectie doen om te zien hoeveel interne parasieten hun eigen continent beroven en nooit een poot uitsteken om hun eigen bevolking een beter bestaan te geven. Doe daar eens eerlijk over ipv dat anti westers gegil telkens.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 20:58

@Satya Uw agressieve en activistische houding zal geheel niets oplossen, het creëert slechts afkeer van u en uw positie. Wat u hier toont is goed te omschrijven als 'haat', en zo te zien heeft u een zeer sterk ontwikkeld "wij-zij" gevoel. Aan de hand van uw reacties concludeer ik dat u zich totaal niet identificeert met het gebied waar u woont, de mensen en de cultuur om u heen, en bent u diep ongelukkig. Tja. Uw keuze.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 okt. 2022 - 23:43

Ach ja, deze reactie van de zogenaamde verongelijheid was te verwachten. Moet er wel om lachen hoe iemand in een fantasiewereld leeft. Zogenaamd het westen haten maar er wel wonen en gebruik maken van alle westerse verworvenheden.

Satya
Satya11 okt. 2022 - 4:54

Tj Dan had je niet over westenhaat gesproken. Dan zou je deze gigantische misdaad aan de orde stellen ipv in populistisch gewauwel vervallen. Ga je je excuses nog aanbieden of ben je daar te laf voor?

GeenProbleem
GeenProbleem11 okt. 2022 - 5:25

@satya 'Je zou natuurlijk op migratieredenen aanpakken kunnen inzetten ipv mensen bestrijden. ' Dus? Is er nog niet genoeg ontwikkelingsgeld naar continenten zoals Afrika gegaan?

tinekea2
tinekea211 okt. 2022 - 7:36

@ Satya. Laten we het dan eens omdraaien. Nederland kan niet de hele wereld redden, hoe graag we het ook zouden willen. Geef jij dan eens aan waar de grens ligt voor jou? In plaats iedereen die jouw mening niet heeft voor fascist en onmens uit te maken. Kom eens met antwoorden?

Nuilert
Nuilert11 okt. 2022 - 7:50

Wees nou eens eerlijk tegen jezelf, Satya. Je bent gewoon bang dat dit vooral invloed gaat hebben op het Nederlandse asielbeleid en slaat daarom wild om je heen met godwins en andere drogredenen.

Job3
Job311 okt. 2022 - 9:38

Waarom krijg ik als westerling al deze (gebruikelijke) bagger over me heen als een groep asielzoekers misbruik maakt van sociale voorzieningen. Of probeer je met veel omhaal de aandacht af te leiden van het feitelijke onderwerp in deze column.

Satya
Satya11 okt. 2022 - 10:07

"Dus? Is er nog niet genoeg ontwikkelingsgeld naar continenten zoals Afrika gegaan?" Voor iedere dollar die naar Afrika gaan komen er 24 naar het westen. Dat word in het boek sluitend onderbouwd. Extreemrechts racistisch mensen als jij durven dat boek niet te lezen.

Satya
Satya11 okt. 2022 - 10:10

Tinekea Wat begrijp je niet aan 24 tegenover 1? Stop eens met het leegroven van het Afrikaanse continent. Je bent een onmens met een minachting voor mensen die niet op jou lijken.

Satya
Satya11 okt. 2022 - 10:11

"Nederlandse asielbeleid en slaat daarom wild om je heen met godwins en andere drogredenen." Je zult 24 tegenover 1 aan kapitaalvlucht maar een drogreden noemen dan is een Godwin volledig op zijn plaats.

TeeJee2
TeeJee211 okt. 2022 - 10:54

@Satya Ik spreek wel degelijk over Westenhaat, want dat is wat u uit draagt. Net zoals uw constante stroom van vitriool tegenover alles wat blank is en/of uw mening niet deelt. Ik voel geen enkele behoefte om ook maar enige excuses te maken naar u, zeker ook omdat ik ze niet zou menen en omdat u ze op geen enkele wijze verdiend. Uw schreeuwerigheid, agressiviteit , en gretigheid om uw hatelijke woede te tonen doet mij denken aan Baudet en Wilders. Hetzelfde gedrag, maar dan de andere zijde van de medaille. Het enige wat uw reacties aan mij tonen is dat u vast zit in een wij-zij patroon, en dat het u voornamelijk om geld gaat. Uiteindelijk blijkt dat altijd het doel van uw smaak activisme. Wellicht kunt u zich aansluiten bij een organisatie die Afrika daadwerkelijk beter maakt. Dat lijkt mij een beter gebruik van uw energie en tijd dan alhier uw toetsenbord dusdanig af te slijten.

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen11 okt. 2022 - 14:44

@Satya, Je woont in Nederland. Punt. Daarmee heb je alle rechten en plichten die eenieder heeft en maak je daar gebruik van. Of het nu onderwijs, huisvesting, openbaar vervoer, uitkering, toegang tot de rechter, vrijheid van meningsuiting, of wat dan ook, is; dat zijn de verworvenheden van dit land en daar maak jij gebruik van. En dus ben je er onderdeel van. Wil je dat niet? Dan zou het mijn suggestie zijn om eens te gaan kijken naar mooie huisvesting buiten ons land. Gelezen de inhoud van jouw reactie zou mijn suggestie Afrika zijn. Zeeën van ruimte en geen stomme blanken om je heen die je lastig vallen. Of is dat stiekem toch niet jouw bedoeling omdat het toch eigenlijk wel lekker leven in het westen is? Herhaald: je bent gewoon hypocriet.

Mokker
Mokker11 okt. 2022 - 15:41

Westers parasiteren helpt Afrika natuurlijk niet, maar is slechts mogelijk dankzij lokale medewerking/corruptie. Sterkere Afrikaanse landen die nooit zijn gekolonialiseerd, zoals Ethiopië, hebben daar ook last van.

Olav Meijer
Olav Meijer12 okt. 2022 - 0:07

@ Satya: Dank voor de link naar het boek, waarnaar je verwijst. Het is inderdaad waar, dat de Europeanen, te beginnen met de tijden van kolonialisme en imperialisme, zich allerlei grondstoffen en stukken land hebben toegeëigend in andere continenten, en zeker ook in Afrika. De westerse rijkdom is voor een belangrijk deel daaraan ontsproten.. Ik citeer uit je link met toelichting op het boek: ".....the shocking fact that, contrary to the popular perception of Africa being a drain on the financial resources of the West, the continent is actually a net creditor to the rest of the world. The extent of capital flight from sub-Saharan Africa is remarkable: more than $700 billion in the past four decades. But Africa's foreign assets remain private and hidden, while its foreign debts are public, owed by the people of Africa through their governments." Een pijnlijke waarheid, waarin jouw opponenten hier totaal niet zijn geïnteresseerd. Die waaien liever mee met de winden van het rechtse populisme. Ik raad je aan hen niet te veel te voeden met reacties, zodat ze hier de kolommen te veel vullen en ontsieren.

Peace ....
Peace ....10 okt. 2022 - 16:57

Ik bijt nog liever mijn tong af dan onnodig mijn hand op te houden. Er zijn genoeg mensen die iets nodig hebben (dak, warmte , voedsel, gezondheid) en dat meer nodig hebben dan ik. Heeft ook met trots te maken en medemenselijkheid en zorg voor anderen. Misbruik is een kwaad.

spelregeltoerist2
spelregeltoerist210 okt. 2022 - 15:45

Misschien een mooie casus om bij het uitstekende programma “Nederland is vol” met Jeroen Pauw te behandelen. Maar zolang er nog mensen in dit land rondlopen die denken dat het ook prima wonen is in een stadstaat als Hong Kong of Singapore gaat de instroom ongehinderd door. Op naar 30 miljoen inwoners, geen probleem!

4 Reacties
Volrin
Volrin10 okt. 2022 - 17:35

Slechts 7% van het landoppervlak van NL wordt gebruikt voor woningen. Dus zelfs al zou de bevolking de komende 10 jaar verdubbelen, dan zouden we nog maar 14% van het landoppervlak gebruiken.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 18:25

@volrin En je hebt nu al gruwelijke tekorten in zo'n beetje alle sectoren.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 18:38

@Volrin Vraag mij dan vooral af wie dat allemaal aan gaat leggen. Het stroomnet kan het nu al niet aan, waterbeheer en grondwaterstand is al lastig, tekort aan technici, stikstof issues. Ik ben benieuwd.

KritischKijken
KritischKijken11 okt. 2022 - 8:20

@Volrin Is dit er een in de categorie 'hoe simpel kan ik zijn?'. We maken ons druk om files, mogen geen extra wegen aanleggen; gillen om CO2 en stikstof, willen elke meter natuur behouden, maar voor sommigen is het leven heel eenvoudig: Alles en iedereen is welkom, plek of geen plek.

Anke Groenewoud
Anke Groenewoud10 okt. 2022 - 15:30

Ik vraag me toch af, wat de genuanceerde waarheid is in deze. Hopelijk wijdt u daar ook een artikel aan. Dan pas kunnen we, al dan niet terecht, boos worden. Anke Groenewoud.

1 Reactie
Flix
Flix10 okt. 2022 - 21:33

Anke. In de jaren 70 had je Nederlanders die hier een uitkering hadden ,bijstand, WAO of WW en die werkten dan zwart in duitsland via allerlei schimmige koppelbazen, veelal in de bouw of constructie bedrijven. Uitkering plus salaris!, in de omgeving waar ik woon kwam dit ook best veel voor . Maar het overgrote deel van de mensen hier deed er niet aan mee . Ik denk dat de meeste statushouders nu ook te goeder trouw zijn en proberen aan een baan te komen en een leven hiero te beginnen , en degenen die menen te moeten frauderen met uitkeringen moeten keihard aangepakt worden. Maar laten we nou niet iedereen over één kam scheren , nb. na de hervorming van de WAO zijn er massa's mensen herkeurd en uit de uitkering gegooid die er wel recht op hadden , eea. te danken aan de fraudeurs en het repressieve beleid van het kabinet Ruud lubbers.

Rechtse   Bal
Rechtse Bal10 okt. 2022 - 13:37

Typische Catch-22 : het zijn statushouders dus NL is door EU verplicht huis en haard en hereniging te verzorgen. Bijstand kan (en mag) dus niet gestopt worden. Bijstand en de hele rits toelagen gaan gewoon door en een beetje slimmerik klust er nog zwart een flinke duit bij. Dat de Overheid dat niet zou (onder-) kennen gaat er bij mij niet in. Eea wordt daarnaast nog eens in detail uitgezocht en begeleid door een reeks advocaten die er ook nog eens een boterham aan verdienen. En wen er maar vast aan want dit gaat oneindig door. Dat wordt vergeten door de diverse instanties/gemeentes/overheden die continue bezig zijn met lapmiddelen. En ja, wat hr VDH ook meldt: dit doet pijn bij een groot deel van de ''oude'' bevolking, vooral diegenen die er direct mee geconfronteerd worden al dan niet in hun nabijheid.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 13:23

Van je verhaal klopt niets Han, die mensen kregen geen volwaardig salaris. Het was een werkervaringsproject, zouden ze dat blijven doen zou dat op een manier invloed hebben op hun inkomen dat werken niet loont ivm inburgeringsverplichting. Denk trouwens dat ze niet eens mogen werken als dat proces loopt. De stemmingmakerij is al weer gedaan. Ook hier weer de roep om Deens nazi beleid ipv terugbetalen.

17 Reacties
Cruise
Cruise10 okt. 2022 - 14:13

Geen volledig salaris ontvangen maakt helemaal niet uit in die zin dat de inkomsten uit betaald werk die je wel hebt worden verrekend met de bijstandsuitkering eventueel met een vrijlating van 25% van de betreffende netto inkomsten gedurende 6 maanden( je houdt er dan afhankelijk van het aantal uren dat je betaald werkt maximaal €232,- netto per maand boven de netto uitkering aan over , zie artikel 31 Participatiewet onder n. )Kijk wat voor de verwijtbaarheid van het niet behouden van je baan wel uitmaakt is het aantal uren dat je werkte want als je een baan hebt opgezegd waarmee je qua inkomsten volledig in je bestaan had kunnen voorzien ( dus geen bijstand meer nodig gehad) dan is dat meer verwijtbaar dan een baantje van 8 uur per week die je hebt ge cancelled. In beide gevallen geldt voor een statushouder overigens wel dat mits Nederlandse de taal op de werkvloer is dit voor inburgering 10 x effectiever is dan 3 x 2 uur les per week die de huidige inburgering in de praktijk behelst.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 okt. 2022 - 14:14

Dat u opkomt voor vluchtelingen is prima maar uw commentaar klopt niet. Het gaat om Oekraïners met een volwaardige baan die ontslag nemen en een uitkering aanvragen. Niets menselijks is ze vreemd.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 14:36

Waar haalt u de informatie vandaan dat het om een ervaringstraject ging? Ik kan het niet vinden. Tevens mogen statushouders, waar het hier om gaat, gewoon werken, zij hebben dezelfde rechten en plichten als Nederlanders. Daarnaast mogen asielzoekers wel degelijk werken, al is dat beperkt tot 24 weken maximaal (in uren dan toch). Bent u gelijk weer wat kennis rijker. Overigens slaat uw opmerking over Deens beleid als een tang op een varken, en slaat geheel nergens op. Denemarken neemt nog steeds vluchtelingen op, maar weigert stelselmatig (en volledig terecht) mensen uit veilige landen.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 okt. 2022 - 14:39

Hoe kunnen in Denemarken nazi-beleid worden uitgevoerd als de socialen aan de macht zijn?

theepot2
theepot210 okt. 2022 - 14:46

Een "werkervaringsproject" ,arjen Ederveen had er een geweldige aflevering van "30 minuten" van kunnen maken. Hilarische humor, type maar eens "30 minuten" in op youtube.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 okt. 2022 - 15:22

De term 'nazibeleid' is misplaatst. Het voeren van immigratiebeleid is niet per definitie verkeerd.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 15:36

@frans 'Het gaat om Oekraïners ' Dat zie ik nergens terug?

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 15:37

Bijzonder: mensen voor nazi's uitmaken en dan ook nog het woordje 'stemmingmakerij' in de mond durven nemen.

Zandb
Zandb10 okt. 2022 - 15:53

Gelijk Onder het mom van welke politieke (of religieuze) overtuiging ook, kun je er behoorlijk fascistoïde ideeën op na houden.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 16:20

Alptekin Akdogan twitterde dit, ga ervan uit dat het klopt. Frans het waren geen volwaardige banen, daarover had Josse de Voogd een aantal tweets, het waren werkervaringprojecten. Van een statushouders wordt verwacht eerst volledig in te burgeren en daar zijn tijd in te steken. Volgens mij hebben Oekraïners ook direct recht op een werkvergunning en studie die hebben een ander traject. Teejee2 Ze moeten zich eerst volledig op de inburgering richten. Ihag De nazi's noemden zich ook iets met sociaal, wil niet zeggen dat het dat is.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 17:28

"Bijzonder: mensen voor nazi's uitmaken en dan ook nog het woordje 'stemmingmakerij' in de mond durven nemen." Waarom zou ik dat niet durven? Ze maken een probleem van mensen op basis van afkomst. Daar is geen woord van gelogen. Deden de nazi's dat ook niet? Ze laten mensen liever sterven dan ze zien. Dat deden de nazi's ook. Is er één woord gelogen aan wat is schrijf?

Satya
Satya10 okt. 2022 - 17:29

"Het voeren van immigratiebeleid is niet per definitie verkeerd. " Ze bestrijden mensen. Er is geen sprake van migratie beleid, dat zou op migratieredenen gericht zijn. Wat probeer je goed te praten Frans?

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 18:26

@Satya Nee hoor, dat 'moeten' zij niet. Statushouders mogen werken, asielzoekers mogen 24 weken werken per jaar. Dat is de wet. Simpel, en niet anders.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 18:30

@Satya [Ze laten mensen liever sterven dan ze zien. Dat deden de nazi's ook. Is er één woord gelogen aan wat is schrijf?] Over de Nazi's niks, over Denemarken alles. Maar daarom reageert u ook liever met Godwins dan met argumenten; die laatste heeft u namelijk niet. Het Deense beleid trekt juist echte vluchtelingen voor, en pikt de figuren die geen recht of noodzaak hebben er onverbiddelijk uit. Maar goed, u weet al niet eens wat de Nederlandse wet zegt over de rechten van asielzoekers en statushouders, laat staan de Deense situatie.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 20:07

"Maar goed, u weet al niet eens wat de Nederlandse wet zegt over de rechten van asielzoekers en statushouders, laat staan de Deense situatie" Dat kun je blijven herhalen, het veranderd niets aan het feit dat ze zich eerst moeten richten op inburgeren. Maar goed jij staat natuurlijk ook op de barricades in blanke achterstandswijken te gillen dat ze aan het werk moeten, samen met HvdH. Dit heeft niets met afkomst te maken uiteraard. De Denen vinden Syrië een veilig land, al een paar jaar, dat zegt alles. Veel plezier daar.

Frans Akkermans3
Frans Akkermans310 okt. 2022 - 20:23

@GeenProbleem U heeft gelijk, het gaat niet om Oekraïners.

TeeJee2
TeeJee211 okt. 2022 - 10:44

@Satya Ik zal zeker de wet en regelgeving blijven herhalen tegenover uw slecht onderbouwde verzinsels.

Sven Stevin
Sven Stevin10 okt. 2022 - 11:43

Ze hadden "al werk en ze zegden dit op om van de soos te trekken, zoals men vroeger zei. Dit is rechtstreeks in strijd met de basisvoorwaarde dat je er alles aan moet doen met eigen verdiensten rond te komen. De statushouders deden het omgekeerde. Dat op zich is al reden genoeg voor een afwijzing van de aanvraag." Bewust berekenend gedrag van deze statushouders zoals ook bekend van sommige dito asociale Nederlanders die ook niet anders als uitvreters te beschrijven zijn en harde aanpak verdienen. Deze statushouders zijn net zo goed uitvreters die harde aanpak verdienen. Maar dan, alsof dit het gedrag van hen ook maar enigszins goedpraat: "Dan moet u de voorwaarden van de gemeente Utrecht nog eens allemaal nalezen. Velen daarvan zijn juist gericht op statushouders." Dat de gemeente Utrecht een bijzonder beleid gericht op statushouders heeft ontdoet deze statushouders op geen enkele manier van hun volle verantwoordelijkheid en dus de gepaste gevolgen die ze verdienen.

Pindaklaas
Pindaklaas10 okt. 2022 - 11:27

En Nederlanders die een zak boodschappen krijgen, of een zeer kleine erfenis, daar worde de bijstand van gekort of beëindigd. Er zitten bergen chronisch zieken in de bijstand die nooit meer kunnen werken en altijd in extreme armoede zullen zitten. Ik kan er met mijn pet niet meer bij. Dus die statushouders hebben niet alleen een stevige klap toegebracht aan draagvlak, maar ook een stevige klap in het gezicht van iedereen die terecht aanspraak maakt op het (a) sociale vangnet.

3 Reacties
Cruise
Cruise10 okt. 2022 - 13:18

Extreme armoede !? Dan wordt er om een of andere reden door deze inwoners van Nederland geen of onvolledig beroep gedaan op alle inkomensregelingen die er zijn ( zowel vanuit Rijk als Gemeente) want volgens recent onderzoek van de Europese Commissie in alle EU landen blijkt dat de hoogte van ce Nederlandse bijstand ( aangevuld met toeslagen en andere inkomensondersteuning) als enige van de EU landen hoog genoeg is om aan echter armoede te ontsnappen. Dit is bijv. in de armere EU landen Roemenië en Bulgarije niet het geval en daar is het dus echt bittere armoede !

Zandb
Zandb10 okt. 2022 - 16:05

Pindaklaas U schetst het beeld van het gemakkelijke luxe bestaan van een statushouder. Het lijkt: "Oh, was ik maar een gijzelaar....." wel. (Hoe toepasselijk: Het Goede Doel.)

Pindaklaas
Pindaklaas11 okt. 2022 - 6:19

@Cruise, Natuurlijk, vergeleken met die landen hebben we het in Nederland hartstikke goed. Neemt niet weg dat hier alles ook gelijk veel duurder is als daar. En kom niet aan met dat ik geen idee heb waar ik over praat, ik heb familie in Roemenië wonen dus weet hoe het daar is. @Zandb, U doet een aanname over iets waar u totaal geen weet van blijkt te hebben. Ik kom regelmatig in AZC's en weet hoe vluchtelingen het hebben. Mijn reactie ging over de vluchtelingen die stoppen met werken na het verkrijgen van een huurhuis. Daar ging het schrijven van Han over, niet over het al dan niet hebben van een luxe bestaan vor een vluchteling.

Cruise
Cruise10 okt. 2022 - 11:26

Tot 1 januari 2022 hadden betreffende statushouders nog het eventuele excuus dat ze veel geld bij DUO moesten lenen voor hun inburgering en bij niet halen dit terug moesten betalen ( oude inburgeringswet). Ze hadden dus reden om al hun tijd en energie in eerste instantie in de met DUO lening gefinancierde inburgering te steken i.p.v. betaald werk. Dat is per 1 januari 2022, met de ingang van de nieuwe Wet Inburgering , niet meer het geval nu de gemeenten het cursusgeld en maximaal 2 examenpogingen voor hun rekening nemen. Wat ook jammer is , is dat deze statushouders blijkbaar niet beseffen dat de beste inburgering ( in ieder geval leren taal en gewoonten) plaatsvindt op de Nederlandse werkvloer ( mits deze Nederlands talig is) en dat uiteindelijk betaald werk wel loont zeker als hun eventuele partner ook op de arbeidsmarkt gaat deelnemen.

Panthera
Panthera10 okt. 2022 - 11:20

Beste Han, De redenen waarom zij wel een aanvraag hebben kunnen doen, en waarom het werd toegewezen, die ontbreken in dit verhaal. Maar wat nou als je hier getraumatiseerd in een AZC moet verblijven, dan zou je om onder de stress van een verblijf daarin te gaan komen, werk als een beginpunt van een therapie kunnen zien, en zouden deze statushouders als zij een eigen woonruimte hebben de therapie om het hele verwerkingsproces in goede banen te kunnen leiden, dit beter zonder betaald werk kunnen doorlopen!

5 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 13:50

Heerlijk die naïviteit.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 okt. 2022 - 14:44

Als deze statushouders getraumatiseerd zijn, kunnen ze wellicht ook niet werken. Dan vallen ze dus niet onder de genoemde personen in het artikel. Als ze wel konden werken, dan zou het werk juist onderdeel kunnen zijn van hun therapie om genoeg sociale contacten te houden en dan zou het stoppen met werken waarschijnlijk een achteruitgang zijn in de verwerking van het trauma.

IkHebAltijdGelijk
IkHebAltijdGelijk10 okt. 2022 - 14:53

Vraag is wie er nu geholpen zijn met dit fenomeen. Het draagvlak voor statushouders zal er zeker niet door groeien. Dit weglachen als iets dat nu éénmaal gebeurt bij migratie, zal alleen bij enkele sympathie vinden.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 16:23

"Heerlijk die naïviteit." Dit zegt meer over jou als over anderen. Jij bent zo, zegt niet dat iedereen zo is. Ga eens terugbetalen ipv je migranten haat afreageren.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 17:18

@satya Stop eens met die dooddoeners en kom eens met argumenten ipv wild om je heen te slaan.

spelregeltoerist2
spelregeltoerist210 okt. 2022 - 11:15

Ik voorzie morgen een schuimbekkende Wilders bij het vragenuurtje. Maar moet zeggen dat hij steeds vaker gelijk krijgt wat onze nationale immigratie-politiek betreft.

Sam V
Sam V10 okt. 2022 - 11:09

“Dit geval is namelijk wel te verklaren maar niet uit te leggen” Dat ligt aan de verklaring. Dit zijn toch vluchtelingen die hun hele hebben en houden inclusief vrouw en kinderen in gevaarlijk gebied hebben achtergelaten. Die komen toch niet hier om te profiteren? Uit te leggen is het inderdaad nooit, maar welke verklaring is wel plausibel?

2 Reacties
GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 13:39

Het lijkt wel of al de dingen die ik de afgelopen tijd heb geroepen (verblijfsvergunning Nederland = golden ticket) gewoon waar zijn 🤔

Tweekeerbellen
Tweekeerbellen10 okt. 2022 - 14:06

@geenprobleem: Het is bekend dat mensensmokkelaars folders aanbieden met hierin de vele voordelen van ons Nederlandse asielstelsel. Wat ik heb begrepen komt het verkooppraatje neer op gratis woning en gratis geld. De resultante van dit beleid: de Nederlandse regering faciliteert hiermee direct mensensmokkel en mensenhandel met alle ellende die daaraan is verbonden. Willens en wetens.

Gaitj
Gaitj10 okt. 2022 - 10:52

Han, die regels zijn misschien wel redelijk streng, maar de vraag is hoe streng ze worden gehandhaafd. Door personeelsgebrek of andere prioriteiten schort het daar nog wel eens aan. Utrecht schiet zichzelf hiermee aardig in de voet als ze niet handhaven, bijstandsuitkeringen komen tenslotte uit de gemeentekas.

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 10:49

Regelgeving staat op papier, handhaving is de praktijk. Het verschil tussen deze twee zaken is zeer groot, en het intrekken dan wel niet toekennen van een uitkering komt in botsing met het principe dat iedereen een menswaardig bestaan moet kunnen leiden. Maar wat dacht u van de volgende opties, beste heer Van der Horst; - Wellicht kan het de toekennende ambtenaar weinig (meer) schelen - Wellicht is de werkdruk zo hoog dat er geen tijd is voor beoordeling - Wellicht is er een tekort aan controlerend personeel - Wellicht is er een tekort aan personeel in het algemeen - Al het bovenstaande, wat elkaar versterkt in een vicieuze cirkel Er wordt wel meer regelgeving in ons land niet gehandhaafd, zo kan een premier ook SMS'jes weg gooien zonder dat dit gevolgen heeft. Een gaaf land, zoals ons allen wel bekend.

4 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst10 okt. 2022 - 11:56

Er wordt juist in heel Nederland veel geklaagd over fanatieke handhaving van de bijstandsregels. En dan hier niet?

Vervatte
Vervatte10 okt. 2022 - 12:02

Krijg maar eens een snelheidsovertreding voor een paar km. te snel. Ze weten je overal te vinden, loonbeslag of vrijheidsstraf; betalen zal je!!!

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 12:10

@Hanvander Horst Gelet op het feit dat er bij menig overheidsprocedure regelmatig voorrang wordt verleend op basis van allerhande kenmerken, zowel in positieve en negatieve zin, zou mij dat niets verbazen.

Cruise
Cruise10 okt. 2022 - 13:26

@ Han van der Horst: die fanatieke handhaving van de Participatiewet (= bijstand) is vaak aan de orde in de kleinere gemeente en de grotere gemeenten met een rechtse signatuur. Heel streng handhaven en financiële maatregelen toepassen is omslachtig omdat je eerst de subjectieve verwijtbaarheid moet toetsen. Daarnaast heb je vooral bij Statushouders vaak te maken met (grote) gezinnen met jonge kinderen. Een maatregel van 100% gedurende 1 maand ( bij eerste keer volledig verwijtbaar verliezen of niet accepteren werk ) kan het gezin en daarmee de kinderen die extra beschermd , zijn in grote financiële problemen brengen dus als deze al wordt toegepast dan is dat vrijwel alleen bij alleenstaanden het geval.

JasDon
JasDon10 okt. 2022 - 10:47

Veel van deze mensen komen naar Nederland op basis van reclame dat dit een luilekkerland is, van zowel (oud-)landgenoten als mensensmokkelaars. Natuurlijk zitten niet alle vluchtelingen er zo in, maar dat is wel een bijeffect als je als land een goed sociaal vangnet hebt en mensen de ervaring hebben dat dit vangnet best wel comfortabel is. En werken in de bediening is niet voor alle vluchtelingen interessant, wellicht liggen daar hun ambities niet of hebben ze er gewoon weinig mee, maar was het eerder wel interessant om via die route wat bij te verdienen. Ook sluit ik niet uit dat zwart werken een interessante route kan zijn voor deze ('het zijn net') mensen. Reken er maar op dat trucs om makkelijk geld te verdienen snel bekend zijn. Weer een reden om het vluchtelingenverdrag snel aan te passen zodat deze meer gericht wordt op opvang in de regio. Want feitelijk wordt niemand beter van deze situatie en is de kans op terugkeer zo ongeveer nul.

Joop  den Uil
Joop den Uil10 okt. 2022 - 10:35

een aantal aanvullingen van mijn kant: - de statushouders krijgen geen bijstand maar een gift van de gemeente; daar zijn geen voorwaarden aan verbonden - de statushouder wachten veelal op gezinshereniging en krijgen daarvoor de voorbereingstijd - de oude inburgering is niet meer verplicht maar vrijwillig dus wordt veelal overgeslagen -

3 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst10 okt. 2022 - 11:58

zeker maar die vermoedens van jou zijn bezijden de waarheid, zo blijkt uit de berichtgeving.

Lorenzo1960
Lorenzo196010 okt. 2022 - 13:26

Hereniging familie is aan regels gebonden. 1800 netto per maand. Uit vaste baan. Zelf de tickets betalen.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 17:19

@lorenzo 'Zelf de tickets betalen.' Lol, dat zou er nog eens bij moeten komen.. dat de staat vliegtickets gaat betalen...

tinekea2
tinekea210 okt. 2022 - 10:34

En bovendien krijgen ze geen Deens paspoort, zodat ze dit soort trucken als nu in Utrecht gebeurt, niet voor zullen komen.

tinekea2
tinekea210 okt. 2022 - 10:33

Deense imigratiepolitiek. Zeer beperkt aantal mensen binnenlaten, ze volledig begeleiden naar integratie en pas als dat gelukt is de volgende groep toegang e tot het land. Ik pleit er voor dat ook in Nederland zo te doen, samen met alle andere maatregelen die Denemarken neemt.

14 Reacties
r v b
r v b10 okt. 2022 - 11:53

eerst maar eens zorgen dat er minder kinderen geboren worden, pas daarna bestaande mensen aanpakken. En zeker geen aantasting van mensenrechten, want asiel aanvragen is een mensenrecht.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 13:12

Parasiteren tot op het bod van de armsten in de wereld en die mensen weigeren. Het nieuwe nazisme.

Satya
Satya10 okt. 2022 - 13:12

Dit is ontmenselijking.

Jopie666
Jopie66610 okt. 2022 - 13:16

Ik ben daar ook voorstander van, dan wel een 10 jarige opname stop. Alleen Oekraïne situatie valt hier niet onder wat mij betreft. Maar de kanslozen die bidden naar het oosten. Laat ze lekker wegblijven en dan vindt links het vreemd dat ze verkiezingen verliezen.

DanielleDefoe
DanielleDefoe10 okt. 2022 - 13:18

Het aantal geboorten per vrouw is in Europa al drastisch gedaald. De bevolkingsgroei in Nederland wordt vnl veroorzaakt door immigratie.

GeenProbleem
GeenProbleem10 okt. 2022 - 13:39

@satya Verrassing!

tinekea2
tinekea210 okt. 2022 - 14:29

beste Satya.met grote woorden schermen is wel heel makkelijk. U zegt : dit is ontmenselijking. wat bedoelt u eigenlijk? Er komen mensen die gevlucht zijn aan in europa, in paniek en op zoek naar bescherming. Dan komen ze aan in griekenland, italie, spanje of portugal en dan denken ze: we hebben direct bescherming nodig, laten we maar door een flink aantal landen doorreizen naar nederland. Want daar krijgen we een woning en zoveel geld dat we nooit meer hoeven te werken? bedoelt u dat met ontmenselijking?

Satya
Satya10 okt. 2022 - 16:30

Tinekea Hoe weet jij wat die mensen denken? Zolang je dat niet hard kunt maken ben je aan het ontmenselijken. Als het aan jou ligt zitten ze in concentratiekampen want daar komt het Deens beleid op neer of heb jij zicht op iets menswaardigs dat dat nationaal socialistisch land organiseert?

TeeJee2
TeeJee210 okt. 2022 - 18:34

@Satya Denemarken voert een zeer menswaardig asielbeleid, en concentreert zich op het hulp bieden aan mensen die het echt nodig hebben terwijl zij degenen zonder recht of noodzaak weren. U heeft geen flauw benul, maar wel een hele grote mond.

r v b
r v b10 okt. 2022 - 22:08

geboortes per jaar in nederland: 170.000 (al jaren vrij stabiel) asielzoekers +nareizigers in 2021: 35.000 asielzoekers veroorzaken niet de grootste groei van de bevolking van Nederland.

EricDonkaew
EricDonkaew11 okt. 2022 - 11:24

@r v b: (...) want asiel aanvragen is een mensenrecht. ------------------ Zeker. Maar asiel krijgen is dat niet.

EricDonkaew
EricDonkaew11 okt. 2022 - 11:29

@tinekea: Deense immigratiepolitiek. ------------------------- Inderdaad. Als de PvdA de immigratie- en integratieparagraaf van de Deense socialisten kopieert, stem ik blind PvdA.

Olav Meijer
Olav Meijer11 okt. 2022 - 23:36

@ tinekea2: Wat je hier te berde brengt is in strijd met mensenrechten en verdragen daaromtrent, inclusief het VN-vluchtelingenverdrag. Het is buitengewoon willekeurig en onrechtvaardig ten opzichte van mensen die op een niet zelf gekozen moment gedwongen zijn te vluchten. Je wil mensen feitelijk behandelen alsof het om importgoederen gaat.

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 okt. 2022 - 8:56

RVB het is u niet opgevallen dat er ook mensen overlijden? In 2021 werden er op een gemiddelde dag ongeveer 492 kinderen geboren, en overleden 468 mensen. De bevolking van Nederland groeide echter met gemiddeld 316 personen per dag. Het geboorteoverschot daalt nog steeds.

r v b
r v b10 okt. 2022 - 10:29

Als je recht hebt op een uitkering, en je doet je best om rond te komen dan is daar niets mis mee. Als je recht hebt op een uitkering, dan verdien je een uitkering.

6 Reacties
Mokker
Mokker10 okt. 2022 - 11:11

Het sociale vangnet van uitkeringen werkt alleen als voldoende mensen in hun eigen levensonderhoud voorzien. Het het niet sociaal om anderen het werk te laten doen als je zelf ook zou kunnen bijdragen, en dan te parasiteren op het geld dat bedoeld is voor mensen die het daadwerkelijk niet lukt aan de slag te komen.

Mr Ed
Mr Ed10 okt. 2022 - 11:14

Als je zelf een betaalde baan opzegt doe je er niet alles aan om rond te komen en voldoe je niet aan de eisen om in aanmerking te komen voor een uitkering. Verder zijn er nog teveel onduidelijkheden in de verhalen in de media, benieuwd wat de uitleg van de gemeente Utrecht is.

JasDon
JasDon10 okt. 2022 - 11:18

"dan verdien je een uitkering" Niemand verdient (in de meest toegepaste definities) per se een uitkering, maar je kan er altijd recht op hebben.

gravin2
gravin210 okt. 2022 - 11:20

En als je werk hebt en dat vrijwillig, nee moedwillig, opgeeft dan verlies je het recht bij stand, toch?

Sven Stevin
Sven Stevin10 okt. 2022 - 12:06

Je best doen om rond te komen dient iedere burger door de vrucht van arbeid te bewerkstelligen. Bij tijdelijk gebrek aan betaald werk moet deze door zoekinspanning op eigen initiatief dit zo snel mogelijk werk vinden wat met het huidige aanbod geen probleem is. Deze mensen hadden nota bene al werk maar verkozen de hand op te houden om andere werkende burgers in hun levensonderhoud te laten voorzien.

Hallahan2
Hallahan210 okt. 2022 - 12:26

@rvb "Als je recht hebt op een uitkering, dan verdien je een uitkering." -Als je recht hebt op HRA, dan verdien je HRA. -Als je recht hebt op btw-teruggaafregeling voor je zonnepanelen op je villa, dan verdien je dat. -Als je recht hebt op allerhande kortingen omdat je je een Tesla kunt veroorloven, dan verdien je dat. Toch?