Joop

De bizarre complotwanen van congreslid Marjorie Taylor Greene

  •  
04-02-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
110 keer bekeken
  •  
Er is veel te doen over het Amerikaanse Republikeinse congreslid Marjorie Taylor Greene. Een groot deel van de Democraten in het Huis van Afgevaardigden eisten dat ze vanwege haar extreme opvattingen uit haar functie gezet zou worden en zelfs een deel van haar Republikeinse collega’s ziet haar liever vandaag dan morgen vertrekken. De leider van de Republikeinen in het Huis van Afgevaardigden, Kevin McCarthy, liet donderdag echter weten dat de partij achter haar blijft staan.
Greene is een overtuigd aanhanger van de QAnon-sekte, de geradicaliseerde complotdenkers die onder andere geloven dat er een elite bestaat die zich voedt met babybloed om de eeuwige jeugd te bemachtigen. Greene is daarnaast een fervent Trump-aanhanger die de MAGA-achterban opriep het Capitool te bestormen. Ook bedient ze zich van antisemitische complottheorieën zoals dat de bosbranden in Californië in werkelijkheid zijn gestart door joodse ruimtelasers.
Om nog eens duidelijk te maken in welke bizarre schijnwerkelijkheid Greene leeft, zette Vice haar denkbeelden op een rijtje.
Video niet te zien? Klik hier.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (37)

tempest
tempest5 feb. 2021 - 17:00

Ik krijg déjà vu gevoelens. De media gaat precies met haar om zoals ze dat in 2015 met Trump deden: telkens maar meer aandacht voor de ogenschijnlijke krankzinnige denkbeelden, maar ondertussen zegt ze ook allemaal dingen die heel veel kiezers wel willen horen. Ze bespeelt de media en die lopen er weer met dezelfde gretigheid achterna.

1 Reactie
Joe Speedboot
Joe Speedboot7 feb. 2021 - 10:09

'de ogenschijnlijke krankzinnige denkbeelden' Aantoonbaar krankzinnige denkbeelden.

FYM
FYM5 feb. 2021 - 16:15

Deze dame staat symbool voor de keuze waar de Republikeinse party voor staat. Wordt het een Trump partij of blijft het de partij van en voor klassieke Reps. Hoe dan ook lijkt een splitsing niet meer te voorkomen en links of rechtsom zal dat de beide richtingen verzwakken. Dat de Dems het nu hard spelen met een impeachment en het verwijderen van deze dame uit 2 commissies is met het oog op bovenstaande een goede strategie en geven de extra duwtjes tot imploderen. Nu Trump het niet aandurft om onder ede te getuigen bij zijn impeachment is het ook zaak hem met een subpoena daartoe te dwingen. Confronteer de keizer zonder keren maar live op TV met zijn leugens, uitspraken en gedrag. Een afgang van het genie lijkt me gegarandeerd. Laat dat stelletje criminele idiote leugenaars maar imploderen als partij want dat is goed nieuws voor het weldenkende en integere deel v.d. wereld.

Sonic2
Sonic25 feb. 2021 - 12:10

Het is geen bizarre complotwaan meer, omdat maar 11 Republikeinen hier tegen wilde stemmen. Het is onderdeel van Republikeinse partij geworden. Het is normaal om over verkiezingen te liegen. Het is normaal om Pelosi dood te wensen. Of om het te liken. Mevrouw Greene is een strijder voor de vrijheid van Amerikanen en iemand die opkomt voor de arbeider. Ze is een gevolg. En als zelfs links mensen daar deels mee eens zijn, zit je op een glijbaan naar beneden. Na 4 jaar Trump wen je ook aan Trump. Na 4 jaar Baudet ook aan Baudet. Wilders zijn standpunten( die je nergens ter wereld op zo manier ziet) zijn in Nederland volstrekt normaal. Niemand die er meer boos over wordt. En als je dat doet dan bevind je je aan de linkervleugel van Groenlinks. Haar wegzetten als een gek is aan de ene kant waar en aan de andere kant is ze gewoon een onderdeel van de ontspoorde rechter vleugel van de Republikeinse partij. Trump ga je als gematigd ervaren in vergelijking met deze kroonjuweel. Ik bespeurde het ook bij mezelf. Je bent er zo gewend aan dat de rechtervleugel van de GOP krankzinnig is dat je gaat denken bij Mevrouw Greene. Dit kan er ook nog wel bij. We hebben in Amerika en Nederland gezaaid. We hebben geen collectief stelling willen nemen tegen fout nationalisme, complot denken. Een aantal hier die hier nu een grote mond hebben, doen niets aan die complot wanen. Ze benoemen niets. En doen nu verrast en noemen dit een geïsoleerde gek. We zijn nog ver van een oplossing vandaan.

3 Reacties
Grozny
Grozny5 feb. 2021 - 13:42

Ik zie deze gekkigheid van dit soort mensen als een verdienmodel. Ik geloof niet dat zo`n persoon al haar gekkigheid zelf geloofd. Net als alex jones en andere personen kan je met het verkondigen van dit soort onzin gigantisch veel geld verdienen.

Nick the Stripper
Nick the Stripper5 feb. 2021 - 15:43

Grozny 5 februari 2021 at 14:42 [ Ik zie deze gekkigheid van dit soort mensen als een verdienmodel. ] Dat zal ongetwijfeld ook meespelen. Het maakt het verspreiden van die leugens niet minder gevaarlijk.

Grozny
Grozny5 feb. 2021 - 17:12

Nick, naar mijn mening juist nog gevaarlijker. want ze weten wat ze aan het doen zijn.

Uilenspiegel
Uilenspiegel5 feb. 2021 - 8:49

Ik kijk uit naar de complicatie van Thierry.

JasDon
JasDon5 feb. 2021 - 7:44

Ja, dat mens is helemaal gek, ze vond ook al een complot in 9/11.

4 Reacties
Kuifje3
Kuifje35 feb. 2021 - 9:26

Dat ze gek is lijkt me zeker waar. Ze heeft zelfs ook opgeroepen politieke tegenstanders te vermoorden. Dat doe je niet als je een beetje normaal bent. In het opiniestuk staat dat haar tegenstanders haar uit haar ambt willen zetten. Ik vraag me af of dit wel kan en of je dit in een democratie wel moet willen. Ze zou eerst veroordeeld moeten worden voor een feit waardoor ze haar recht om gekozen te worden kwijt raakt. Is oproepen tot moord zo’n feit? Ik weet het niet (ik ben geen jurist). Beter is om de volgende verkiezingen af te wachten.

Anoniempje5
Anoniempje55 feb. 2021 - 12:04

Ze vond het een 'hoax' alsof het helemaal niet gebeurd zou zijn. Inmiddels heeft ze wel toegegeven dat de torens inderdaad zijn aangevallen en ingestort.

stokkickhuysen
stokkickhuysen5 feb. 2021 - 15:32

IIk vraag me af of dit wel kan en of je dit in een democratie wel moet willen. Ja het kan en de wedervraag is natuurlijk: moet je een discussie over een Joodse space laser willen? Gisteren is er gestemd in de House: ze zal geen deel uitmaken van de commissies en dus politiek grotendeels buitenspel gezet. Wel zal ze haar rol als slachtoffer van de cancelcultuur blijven spelen omdat dit financieel zeer interessant is.

Nick the Stripper
Nick the Stripper5 feb. 2021 - 15:41

Kuifje en Bobby 5 februari 2021 at 10:26 [ Ik vraag me af of dit wel kan ] Het antwoord heb ik je hieronder al gegeven. Ja, dat kan.

Le Chat Botté
Le Chat Botté5 feb. 2021 - 7:43

Toen mensen de natuur niet begrepen, fabuleerden ze goden. Nu begrijpen mensen de man-made world niet meer en verzinnen ze complotten. Zodra dergelijke verzinsels momentum krijgen voelen de bange en boze (same difference) mensen zich een stuk zekerder over zichzelf en over hun leven. Het wekt in hen een geloftekoorts die hen doet verlangen dat iedereen gelooft in hun mystieke constructies. Als dat niet goedschiks kan, dan maar kwaadschiks. Dat lijkt misschien helemaal happy de peppy voor de verwarde zielen, maar het is werkelijkheid altijd weer een zeer langdurige ramp voor de voortschrijdende ontwikkeling van de mensheid met als wrange oogst het diepe leed in duistere intellectuele en emotionele kerkers voor velen.

Kuifje3
Kuifje34 feb. 2021 - 23:08

Kan een congreslid door leden van een andere partij uit haar functie gezet worden? Is dat een nieuwe vorm van democratie? Het gaat toch om een functie die ze heeft gekregen nadat ze is gekozen door haar aanhang? Raar land (even helemaal los van wat ze vindt of misdaan heeft... dat boeit me totaal niet aangezien ik daar niet woon en ze mij dus ook niet vertegenwoordigt)

2 Reacties
Nick the Stripper
Nick the Stripper5 feb. 2021 - 9:50

Ja, dat kan. Staat gewoon in de Amerikaanse Grondwet. [ Is dat een nieuwe vorm van democratie?] Nee, heel oud, juist. Overigens is ze nu alleen maar uit commissies gezet. Ze blijft gewoon Afgevaardigde.

Norsemen
Norsemen5 feb. 2021 - 10:21

"even helemaal los van wat ze vindt of misdaan heeft… dat boeit me totaal niet aangezien ik daar niet woon" Eindelijk zeg je nu eens eerlijk hoe je bent.

Eric Minnens
Eric Minnens4 feb. 2021 - 20:55

Ach, complotten genoeg, kleine en grote. Een klein complot is bijvoorbeeld dat van journalisten en leraren Nederlands aan de scholen voor journalistiek, om de term 'data' er als enkelvoud door te drukken, i.p.v. meervoud. Hetzelfde geldt voor de verspreiding van frasen als 'ik besef me dat... ' en 'ik bedenk me dat...'. Ach, hier valt nog mee te leven, zij het met wat pijn in het middenrif. Moeilijker ligt dat met een groot complot als dat van het neoliberalisme. Kapitalisten over de hele wereld werken hierbij samen om de zeven miljard aardbewoners zo slim en ingenieus en klantvriendelijk mogelijk van hun spaar- en andere centjes te ontdoen, ja op zo'n manier dat deze bewoners zich daar, ondanks hun lage loontjes, nog zeer gelukkig bij voelen ook. De pijn die bij het besef hiervan kan optreden laat zich voelen als een zweer in de maag of de darmen of de nieren, nee heel het lichaam lijkt dan ontstoken. En er lijkt geen kruid tegen gewassen.

7 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens4 feb. 2021 - 21:06

"Kapitalisten over de hele wereld werken hierbij samen" moet zijn: "Kapitalisten en politici over de hele wereld werken hierbij samen" (Laten we de politici vooral niet vergeten.)

Pater
Pater5 feb. 2021 - 3:38

Troost je, het neoliberalisme is ongeveer voorbij.

Eric Minnens
Eric Minnens5 feb. 2021 - 11:03

Ik hoop dat je gelijk hebt Pater. De tekenen des tijds zijn gunstig. De coronacrisis leert ons hopelijk anders te denken over zaken als marktwerking, de rol van de overheid, basisinkomen, etc. Maar ja, na de verkiezingen krijgen we waarschijnlijk opnieuw zekere Mark Rutte aan het roer. Zucht.

OlavM
OlavM5 feb. 2021 - 16:15

@ Eric Minnens: Wat ik nog erger vindt: de term "media", dat zonder meer een meervoud is (van "medium"), wordt tegenwoordig zowat door de hele goegemeente (inclusief journaals, ministers, enz.) als een enkelvoudig begrip beschouwd. Jaren geleden fulmineerde ik (met anderen) daar al tegen. Het heeft niets uitgehaald, en het blijft mijn oren (en ogen) pijnigen.

OlavM
OlavM5 feb. 2021 - 16:18

Even stom zijn de dubbele meervoudsvormen: "data's ", "lycea's", enz.

Eric Minnens
Eric Minnens5 feb. 2021 - 19:53

@OlavM Het is een internationaal verschijnsel. Ook wordt bijvoorbeeld in veel landen het woordje visa gebruikt als het enkelvoud van visum. Je kunt dit allemaal trouwens ook zien als een complot. Namelijk van niet-gymnasiaal opgeleiden, om zich te verzetten tegen al teveel Latijns gedoe. Zoals sommigen dat ook doen door therapeut nadrukkelijk uit te spreken met de 'eu' van leuk.

Eric Minnens
Eric Minnens5 feb. 2021 - 19:59

'als een complot' moet zijn 'als een ander complot' Ik had het verschijnsel immers al beschreven als een journalistiek complot.

Herr Vorragend
Herr Vorragend4 feb. 2021 - 19:49

Individuele mafketels heb je altijd. Het bizarre aan dit verhaal is dat ca 25% (dat zijn 80 miljoen personen) van de Amerikanen overtuigd is van dezelfde nonsens.

3 Reacties
Pater
Pater5 feb. 2021 - 3:37

Waar haal je die 25% vandaan? Lijkt me rijkelijk veel.

Cave Canem
Cave Canem5 feb. 2021 - 10:32

Waar haal je die 25% vandaan? Lijkt me rijkelijk weinig.

Pater
Pater6 feb. 2021 - 2:00

@cave Fijn, zulke hulp.

[verwijderd]
[verwijderd]4 feb. 2021 - 19:18

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
Pater
Pater5 feb. 2021 - 3:39

Greene is een volgelinge, geen leidster.

Kit2
Kit24 feb. 2021 - 18:21

Ik heb ook een complotwaan: dat Rusland ons 100.000.000 werkzame vaccins aanbiedt en dat onze lieve EU 'om geopolitieke redenen' dit afslaat en daarmee een deel van zijn bevolking om het leven laat komen. Dit moet haast wel gekte van me zijn, nietwaar?

3 Reacties
Pater
Pater5 feb. 2021 - 3:44

Ja, gekte, goed gezien. Die 100 mln bestaan nl. niet. In Rusland zelf hebben ze genoeg voor Moskou, daarbuiten is het nog schaars, de export stelt nog niks voor. In licentie laten maken in fabrieken buiten Rusland kan alleen als de makers het recept doorgeven, zover is het (nog?) niet. Dat de EU iets af zou slaan is inderdaad complotdenken.

Zandb
Zandb5 feb. 2021 - 7:21

Kit Zo lang er geen bewijs is geleverd, kan alles waar zijn. Zo lang er geen bewijs is geleverd is niets waar.

Arjan Fernhout
Arjan Fernhout5 feb. 2021 - 17:32

Geen complotwaan, maar inderdaad geopolitieke waanzin. In Zuid-Amerika, waar alles op alles wordt gesteld om een tweede covid-19 winter te voorkomen weet men niet hoe snel men het uiterst effectieve sputnik-vaccin massaal moet inzetten. Argentina begins COVID vaccine campaign with Russian shots (29 Dec 2020) https://www.aljazeera.com/news/2020/12/29/argentina-begins-vaccine-campaign-with-russias-sputnik-v

Joop den Uil
Joop den Uil4 feb. 2021 - 18:16

nou, zo uitzonderlijk is mevr Greene niet, vergeleken bij een hele rits Nederlandse Politici met nog vreemdere ideeen en waangedachten. Weinig aandacht aan schenken en het zien als het zout in de pudding.

1 Reactie
Norsemen
Norsemen5 feb. 2021 - 15:29

Exact