Joop

De Bijenkorf doet Zwarte Piet in de ban

  •  
10-08-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
246 keer bekeken
  •  
piet300.png
Warenhuisketen toch overstag ... Gebruikt voortaan gouden klimpieten ... Vorig jaar nog 'boycot Bijenkorf'-oproepen vanwege gebruik Zwarte Piet
De Bijenkorf stopt met het gebruik van Zwarte Piet. Dat meldt AT5. Voortaan worden tijdens de feestdagen gouden exemplaren van de wel bekende ‘klimpieten’ gebruikt. De reden: ‘een nieuwe strategie’, aldus de firma.
De afgelopen jaren heeft De Bijenkorf geïnvesteerd in een flinke renovatie van de zeven winkels van de keten. De ‘vergulde klimpieten’ passen dan ook perfect bij de nieuwe, luxere, koers.
Dat betekent overigens niet dat Zwarte Piet volledig uit De Bijenkorf verdwijnt. Voor wat betreft de intocht volgt het warenhuis het beleid van de lokale gemeenten. In Amsterdam betekent het dat Zwarte Piet zelf gewoon nog welkom is.
Overigens vond vorig jaar nog een demonstratie plaats voor De Bijenkorf, waar demonstranten opriepen het warenhuis te boycotten. 
cc-foto: Gerard Stolk

Meer over:

leven, nieuws,

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (79)

pietdeg2
pietdeg210 aug. 2015 - 9:50

Als je het door de knietjes gaan toch als een nieuwe, luxere koers wilt presenteren kun je beter meteen voor de Damien Hirst-Piet gaan: maak de hoofden van platina en beplak die met duizenden diamanten. De clientèle uit China, de Golfstaten en Rusland zal er ongetwijfeld van smullen.

BakkerGerard
BakkerGerard10 aug. 2015 - 9:50

Jammer, voor mij hoort bij Sinterklaas een zwarte Piet. Maar goed, terecht of onterecht, als er mensen zijn die aanstoot nemen tegen een zwarte Piet, heb ik geen probleem met een anders gekleurde Piet. De tijden veranderen.

omaoeverloos
omaoeverloos10 aug. 2015 - 9:50

Dat wordt dus neoliberale Piet.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst110 aug. 2015 - 9:50

Krijgt de Bijenkorf nu genade vande antipieters? De Bijenkorf krijgt geen genade want het bedrijf wil niet expliciet zeggen dat Zwarte Piet een rascistisch symbool is. Daardoor neemt het zijn verantwoordelijkheid niet, zegt een activist. Door het stof moet de Bijenkorf, buigen bukken. Gouden pieten, het zou wat. Het is te weinig. Het is niet genoeg.

pietdezwart
pietdezwart10 aug. 2015 - 9:50

Schandelijk. Neger poppen die in de bijenkorf heen en weer klimmen zijn onderdeel van ons culturele erfgoed. De buitenlandse toerist weet bij aankomst dan meteen hoe laat het is in Holland. Op deze manier blijft er niets meer over.

Armond
Armond10 aug. 2015 - 9:50

Ik kwam er toch al niet meer en nu voorgoed.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 aug. 2015 - 9:50

Altijd al gedacht dat roet goudkleurig is.

richarrd
richarrd10 aug. 2015 - 9:50

Wat een goed idee. Een gouden zwarte piet is prachtig. Sinterklaas gaat ook vooral om de dure cadeau's, dus eigenlijk wordt de rijkdom gevierd, een gouden zwarte piet kan daar daarom heel mooi symbool voor staan.

Beisser
Beisser10 aug. 2015 - 9:50

Zie je wel dat de verstandige meerderheid van autochtoon Nederland bereid is ZP aan te passen. Heb ik altijd al gezegd. Nu is het de hoogste tijd om van de beschuldigingen en de verwijtende retoriek van "Zwarte Piet is Racisme" af te stappen en een positieve bijdrage te gaan leveren in de wedergeboorte van een voor iedereen aanvaardbare (?)-Piet.

Armagaddon
Armagaddon10 aug. 2015 - 9:50

>>> Ha....ha...gouden Pieten....hapeu e gulden midden weg....blijven alleen de kortzichtige fundamentalistische over van die hardcore dappere strijders die achter de tradities en kinderfeestjes wagen te verschuilen...mean smile.. >>> Chapeau...!!....een gouden evenwichtige vondst....en alvast een prettige goud glinsterende Sinterklaas feest toegewenst....big smile...

GingerTed
GingerTed10 aug. 2015 - 9:50

Zolang het eenieder vrij zou staan zich als gouden, Gele, Witte, óf Zwarte Piet uit te dossen of deze als zodanig Op te laten treden is er niets aan de hand. Mensen horen, nu al het hele jaar door, de argumenten van een kleine minderheid, zeker ook onder zwarte Nederlanders, Belgen, Surinamers, of levend op de diverse Boven- en Benedenwindse Koninkrijksdelen die een vervelend gevoel ervaren bij Zwarte Pieten ondanks dat de figuur Zwarte Piet dus niet een racistisch bedoeld figuur is. (Dat is analoog aan de enige rechterlijke uitspraak hierover uit Amsterdam.) Dat houdt in, met die meer dan afdoende kennisneming van die argumenten, dat straks in de Sinterklaastijd, en helemaal bij een van de hoogtepunten van het kinderfeest (!), de massaal bezochte feestelijke intocht, er op dezelfde plaats bij de kade en langs de te volgen route geen plaats hoort te zijn voor dan niets anders dan als dwingelandij op te vatten zich demonsterend willen opdringen van mensen die de vrijheid er anders over te denken niet wensen accepteren. Met een degelijke actie overschrijd je dus duidelijk de rechten die je voor jezelf wél luidkeels opeist, d.w.z. de vrijheid van meningsuiting. Deze houdt óók in dat anderen een andere mening mogen hebben en daar dus ook niet in gehinderd horen te worden als zij jouw mening niet overnemen. Het in Gouda gehanteerde argument dat de vrijheid van meningsuiting én het demonstratierecht (welke niet eens zonder regels en afspraken met autoriteiten bestaan) in het geding waren was een pertinente leugen. Men mocht ondanks dat de gemeentelijke autoriteiten daar niet toe verplicht waren heel ruimhartig elders in dezelfde gemeente Gouda op een aangewezen plek demonstreren zoals men bijbehorende gevoelservarings-argumenten tegen Zwarte Piet het hele jaar door en op vele plaatsen kon en mocht uiten. Maar even niet op de plaats waar anderen op eigen argumenten met vooral veel kinderen hún feest vierden. Eis je ook dan en daar je plek dan gaat het om niets anders dan dwingelandij en grenst het (en overschreed het zelfs) aan gebruik van geweld.

bEngel2
bEngel210 aug. 2015 - 9:50

Schandelijk.... Dat de knecht van Sint zwart is, is tot daar aan toe. Want dat komt immers door het roet in de schoorsteen... Maar dat ze hem Piet noemen is stigmatiserend voor iedereen die de naam Piet draagt. ..alsof iemand die Piet heet alleen maar rare fratsen heeft en malle dansjes doet. Schande!!

MichelReiziger
MichelReiziger10 aug. 2015 - 9:50

Nu al? Ik had even de hoop voordat we terug naar het thuisland zouden gaan in September, dat de hele zwarte pieten discussie ons voorbij zou gaan...maar helaas. De Bijenkorf had waarschijnlijk wat publiciteit nodig, missie geslaagd.

Sardar2
Sardar210 aug. 2015 - 9:50

Hoewel er nog een lange weg van 2-3 generaties nodig is om de zwartheid van piet achter de rug krijgen, toch is het bewezen dat racisme in Nederland zelfs in zijn meeste vaste vormen (tradities en cultuur) te bestrijden zijn. Nu de volgende stap nemen en de institutionele racisme belichten, Dat kan en at moet.

Meta Foor
Meta Foor10 aug. 2015 - 9:50

het maakt echt niet uit wat voor kleur , en wat voor klederdracht en wat voor sieraden. In de volksmond blijven het gewoon zwarte piet heten, en dat kan je er niet uit krijgen

123456zeven
123456zeven10 aug. 2015 - 9:50

Jeuh, boycot. Doe'k al jaren, bevalt goed.

joopxxx
joopxxx10 aug. 2015 - 9:50

waarom bedekken ze bij de Bijenkorf niet iets anders dan een piet. ver te zoeken de creativiteit daar

malou3
malou310 aug. 2015 - 9:50

Zwarte piet is een illusie, omdat niemand er in gelooft. Het discussieren hierover is daarom ook een illusie.

LouisFerdinand
LouisFerdinand10 aug. 2015 - 9:50

Het enige wat de hele zwarte pieten discussie aantoont, is dat de "nieuwe nederlanders" niets in Nederland te zoeken hebben. Ze hebben niets op met de leitkultur, ze verafschuwen die "witte" nederlanders en haar gebruiken en gewoonten. Ze vernietigen liever alles dan overgaan tot acceptatie van de zeden en gewoonten van dit land van melk en honing, hoe mal deze ook moge zijn. Verder zal het allemaal weinig uitmaken. Geen buitenlander zal sneller een baan vinden, geen buitenlander zal sneller geaccepteerd worden. En logisch ook, als je Nederland niet accepteert, waarom zou Nederland jou dan accepteren?

GingerTed
GingerTed10 aug. 2015 - 9:50

Hoogste tijd om de tegen hypocrisie strijdende rookmagiër uit zijn as te laten herrijzen die zich geïnspireerd door zich zwart schminkende medicijnmannen als Zwarte Piet roetzwart-schminkte analoog aan de sjamanistische magische oorsprong waarvan de versie van de 19e-eeuwse van schoolmeester Schenkman slechts een latere variant is. "Klaas komt!" http://plazilla.com/page/4295039894/is-het-tijd-voor-weer-een-anti-rook-magier-klaas-komt https://www.scribd.com/doc/274174108/Klaas-Komt https://www.scribd.com/doc/274174108/Klaas-Komt

RMHeijmans
RMHeijmans10 aug. 2015 - 9:50

Beste mensen uit Ferguson Missouri, uw gebeden zijn verhoord! Er is eindelijk een totale rassengelijkheid in de wereld. Nederlands bekendste warenhuis heeft zich zojuist afgezonderd van de KKK. Na het bekend worden van dit bericht heeft Zuid Afrika Nederland gevraagd of ze de persoonlijke Nobelprijs van Nelson Mandela mogen overhandigen aan Quinsy Gario. President Obama sprak, in een live te volgen toespraak richting het Amerikaanse volk, de volgende woorden: "Jammer dat Martin Lutter King niet meer in leven is op de dag waarvan hij heeft gedroomd". Gevolgd door de woorden"free at last, free at last"

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten10 aug. 2015 - 9:50

Man man nu 145 reacties op een onderwerp met voor mijn gevoel een hoog trivialiteitsgehalte. Ik zie voor mijn gevoel belangrijkere zaken voorbij komen waar nagenoeg niet op gereageerd wordt. Heeft het wellicht te maken met het feit dat men eigenlijk alleen maar verstand heeft van zwarte piet... Ik maak me grote zorgen over het niveau in dit land...wellicht het resultaat van jarenlange bezuinigingen op het onderwijs?

rbakels
rbakels10 aug. 2015 - 9:50

Op z'n minst had vermeld mogen worden dat De Bijenkorf zelf zegt dat ze gouden pieten alleen maar mooier vinden.

CharlesdeValois
CharlesdeValois10 aug. 2015 - 9:50

Het zal ook iets te maken hebben met een algemene ontwikkeling van kleurvoorkeur. Brons en goud zijn kleuren die steeds meer in de mode komen.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

De veramerikanisering van Nederland is overal zichtbaar.

2 Reacties
johanw2
johanw210 aug. 2015 - 9:50

En of de Quincy's hier daar blij mee moeten zijn is maar de vraag, want extreem doorgedrukt politiek-correct denken roept tegenreacties op. We hebben hier al Wilders, en wie denkt dat die al extreem is moet eens wat Amerikaanse racistische sites bezoeken. Betogen dat negers en mensen aparte soorten zijn, dat negers nog nooit een beschaving van enig niveau opgebouwd hebben en het verheerlijken van de slavernij is daar gemeengoed.

Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 aug. 2015 - 9:50

[De veramerikanisering van Nederland is overal zichtbaar.] Inderdaad, pas als alle zwarte pieten zijn ingeruild voor Nederlandse Michael Browns is het doel bereikt en bestaat er racisme waartegen met rede gestreden kan worden. Je zult zien dat Quinsy dan op zijn lauweren zal rusten, eindelijk genietend van zijn gelijk.

bendelft
bendelft10 aug. 2015 - 9:50

Geen sinterklaaskadootjes bij de bijenkorf kopen.

1 Reactie
leoklei
leoklei10 aug. 2015 - 9:50

Helemaal mee eens maar de massa zal daar geen gehoor aangeven is mijn idee.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
ton14024
ton1402410 aug. 2015 - 9:50

Je mag het van mij een goud gekleurde zwarte piet noemen.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

Joepie!....einde van het zwarte slaven symbool in zicht. Goede zaak.

1 Reactie
MollySweet
MollySweet10 aug. 2015 - 9:50

'einde van het zwarte slaven symbool in zicht.' Tja, alleen jammer dat het geen slavensymbool is, maar dat jij je nu laat leiden door slecht geïnformeerde actievoerders die blijkbaar net zoveel van geschiedenis weten als jij.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst110 aug. 2015 - 9:50

Die gouden kleur past wel bij het prijsbeleid van de Bijenkorf.

2 Reacties
Minoes2
Minoes210 aug. 2015 - 9:50

Inderdaad. I

Minoes2
Minoes210 aug. 2015 - 9:50

Wat moet ik nu met de slogan; Zwart is Beautiful. Volgens de Bijenkorf niet dus. Daarentegen; Niet alles is goud wat er blinkt gaat voor de Bijenkorf dan wel weer op. Ik weet velen zullen het mij niet in dank afnemen maar ik hield van zwarte Piet. Helaas.... De kerstman zal er bij mij nooit in komen die joho... Ik kan het niet helpen maar ik moet die man niet!

Pindaklaas
Pindaklaas10 aug. 2015 - 9:50

Treurig dat er een eind komt aan de zwarte Pieten. De nek omgedraaid door zuurpruimen.

1 Reactie
Jansen & Jansen
Jansen & Jansen10 aug. 2015 - 9:50

[De nek omgedraaid door zuurpruimen.] In dit verband is de term zeurpieten meer van toepassing.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

En het mooiste is, Anti-pieten zijn nog steeds boos op de keten. Een overduidelijk signaal dat deze mensen nooit tevreden zullen zijn totdat zij een flinke schadevergoeding krijgen + passende overheids banen bij de goedvolk gedachtepolitie. Mensen die denken dat dit om zwarte piet gaat, zo lief en zo naief.

1 Reactie
HanvanderHorst1
HanvanderHorst110 aug. 2015 - 9:50

Als dat waar is, wat zou de Bijenkorf dán met die Gouden Pieten bedoelen? Wat zou daar achter zitten? Welke racistische sneer is dat aan het adres van mensen die schadevergoeding eisen voor hun voorouders aangedaan leed? Gouden Pieten! Wat een geraffineerde streek is dat van de Bijenkorf.

elja888
elja88810 aug. 2015 - 9:50

De suffigheid van alle domme theorieën dat zwarte piet rascistisch is. Wat een enorme en zieke verdwazing van een kinderfeest met verkleedgebeuren. En wat een ziek gebeuren toch eigenlijk. Pak mensen die (racistisch) handelen, pesten en beledigen aan. Dat is zinvol. Niet een hoop onzin rondom een simpel kinderfeest er bij fantaseren.

1 Reactie
ton14024
ton1402410 aug. 2015 - 9:50

Weinig op in te brengen, Elja, alleen dat je het een beetje simpel ziet.

clara51
clara5110 aug. 2015 - 9:50

Welke motivatie de Bijenkorf geeft voor dit besluit, doet niet ter zake. Verwacht van zo'n bedrijf ook geen rol in het maatschappelijk debat. Ze doen wat elke verstandige middenstander doet: ze branden hun vingers niet aan maatschappelijk omstreden of beladen onderwerpen en volgen de trend. De Bijenkorf was de eerste niet die het zwart van piet heeft losgelaten en zal ook de laatste niet zijn. Sinds 2013 is die trend al zichtbaar. Voor wie er meer van wil zien, ik deed er een onderzoekje naar: http://sharp5.nl/sites/claarsnotes/?tag=piet-en-de-middenstand Wat ik ervan vind? Ik vind het prima dat een nieuwe generatie kinderen opgroeit zonder het zwart van piet. Over een paar jaar weten we niet beter en het feest en piet zelf zal er voor de kinderen niet minder leuk om worden.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo10 aug. 2015 - 9:50

Inderdaad zal het plezier er bij de kinderen niet minder om worden.

CharlesdeValois
CharlesdeValois10 aug. 2015 - 9:50

Men heeft het steeds over dat de tijden veranderen. Dat is echt geen wet. Maar men rakelt juist dingen op, die tijd en plaats gebonden zijn. Maar onjuist worden geintepreteerd. En dat is misschien wel een teken van deze tijd dat men dinegn verkeerd intepreteerd onjuiste vergelijkingen trekt en uit de context haalt.

2 Reacties
CharlesdeValois
CharlesdeValois10 aug. 2015 - 9:50

corr: interpreteerT

Nuanimo
Nuanimo10 aug. 2015 - 9:50

Ik vind dat wel meevallen. En tijden veranderen wel, of dat nu een wet is of niet.

BasVV
BasVV10 aug. 2015 - 9:50

Misschien refereert de gouden piet wel naar de gouden eeuw. Maar was dat nu niet juist de tijd dat de slavenhandel floreerde.

1 Reactie
Nuanimo
Nuanimo10 aug. 2015 - 9:50

Tja misschien wel, misschien ook niet: 't Is wat.....

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

Heerlijk. Er schijnen mensen te zijn die dit als een overwinning zien. Waar precies zit de winst? Dat men die zwarte Pieten goudkleurig heeft gespoten? Remember GOLDFINGER. De goudkleurig gespoten dame ging dood.

1 Reactie
JannesJ2
JannesJ210 aug. 2015 - 9:50

--Remember GOLDFINGER. De goudkleurig gespoten dame ging dood. -- Het kan uiteraard zijn dat je in een kinderfantasie bent blijven hangen, maar een pop is geen levend wezen. Daarnaast hebben sinterklaas en piet nooit een rol gehad in een James Bond film. Noch heeft Fleming, of een van de andere (ik meen zeven) auteurs, deze personages opgevoerd in hun werken.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen10 aug. 2015 - 9:50

Ik moet toch altijd een beetje lachen om de ZP aanhangers en hun hardheid. Door die hardheid zien ze maar niet dat al sinds jaar en dag Sinterklaas verdwijnt uit de straten. Dat was allang aan de gang voordat de jaarlijkse discussie losbarstte. In vrijwel geen enkele winkelstraat hangt meer Sinterklaas-feest-verlichting. Het is allemaal neutraal (alleen Amerkaans aandoende pakjes met strikken) of al direct kerstverlichting. Verder is er bijna geen enkele Sint etalage meer in het land. Ik begrijp niet dat mensen dat niet is opgevallen en dat deze ontwikkeling niets heeft te maken met de discussie, maar met marketing. Amerikaans gestoelde marketing. "Onze cultuur" is allang zwaar veramerikaansd. Vooral de RTL-SBS-TLC-FOX kijkers hebben dat kennelijk helemaal niet in de gaten. Want daar is 70% van de kijkwaar van Amerikaanse bodem of origine. Inclusief dat GTST van de zeepfabrikant Procter & Gamble. Amerikaans met een heel klein beetje Nederlandse saus. "Onze cultuur" gaat dus niet verloren door immigranten, of Nederlanders van de Caraïbische eilanden, maar door de Amerikanen.

2 Reacties
bakkwast
bakkwast10 aug. 2015 - 9:50

hhmmm ik heb meer de indruk dat het meer word,tis misschien waar je woont.Hier in noord holland leeft t best

Achterberghen
Achterberghen10 aug. 2015 - 9:50

Laat kerstmis nou net ook een blank/germaans volksfeest zijn. Dus ook fout, toch?

RoBru
RoBru10 aug. 2015 - 9:50

Laten we nu niet doen alsof dit een mooie symbolische overwinning op de Bijenkorf en op een racistisch fenomeen is: het is het begin van het einde voor één van de ergste uitwassen van een diep racistisch verschijnsel in Nederland. Als er geen zwarte pieten meer in de publieke ruimte verkeren, van begin november tot 6 december zullen alle nazaten van slaven weer gelukkig kunnen leven in Nederland, op voet van gelijkheid met hun vroegere overheersers, eigenaren en verkopers!

1 Reactie
joloe
joloe10 aug. 2015 - 9:50

Herlees je artikel nog eens goed ! meen je dit nu werkelijk ? zo ja hoe ziek kan je wezen. Het is hier gewoon een traditie van ik weet niet hoe veel jaren oud, maar sinds die gekleurde zgn medelanders hier naar binnen zijn gehaald deugd er hier weinig meer. Mijn standpunt is gewoon als het je hier niet bevalt sodemieter dan gewoon op maar loop hier niet de zaak te verstieren en te vernaggelen, de volgende stap die gemaakt moet worden is in de tijd van st.nicolaas in dit geval massaal de bijenkorf boycotten ze moeten hier niet mee gaan doen met de afbraak van tradities onder het mom van het past beter in de vernieuwde zaak. Ik denk dat joop dit wel niet zal plaatsen maar het is het proberen waard.

MichelReiziger
MichelReiziger10 aug. 2015 - 9:50

@Mw. Oeverloos, ma 10 augustus 2015 12:50 Het is natuurlijk namaak goud, daaronder zijn ze gewoon zwart hoor.

1 Reactie
anjal
anjal10 aug. 2015 - 9:50

Daaronder zit toch chocolade? http://thumbs.dreamstime.com/z/twee-chocolade-zwarte-piet-11605579.jpg

Klapschaats2
Klapschaats210 aug. 2015 - 9:50

Ik besteed ten minste 3 maanden geen € bij elke organisatie die rommelt aan de Piet der Pieten. En als er een goed alternatief is, helemaal nooit meer, tot het beleid bij de oude Piet terug is.

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen10 aug. 2015 - 9:50

Sterkte bij het shoppen. Er is bijna geen winkelstraat is meer in Sint stemming meer. Allemaal beleid. Nog even en u kunt alleen nog shoppen in St Niklaas ;-).

zweistein
zweistein10 aug. 2015 - 9:50

Maar hij is nog steeds gekleed als zwarte piet. Iedereen kan dus zien dat het nep is! Het is gewoon als racistische grap is bedoeld. Schandalig van de Bijenkorf.

2 Reacties
anjal
anjal10 aug. 2015 - 9:50

"Iedereen kan dus zien dat het nep is!" Grapjas, alsof er voorheen een echt mens hing.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen10 aug. 2015 - 9:50

Hij is niet gekleed als zwarte Piet. Hij is gekleed in Spaanse kledij van toen....

GingerTed
GingerTed10 aug. 2015 - 9:50

Ik heb even een paar juweeltjes verzameld van het meer intellectuele "Caraïbisch Uitzicht", een van mijn favoriete blogs (al was het maar om de heerlijk toegevoegde, de vaak elders verzamelde, aanvullende, scherpe, en soms heimelijk kritische afbeeldingen, met commentaar op de Zwarte Piet-discussie: http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/zijn-zwarte-piet-en-pippi-langkous-racistisch-de-enkeling-bepaalt/ http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/nog-een-keer-voor-de-allerlaatste-keer-over-zwarte-piet/ http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/zou-de-goede-sint-wel-komen-nu-hij-t-weer-zo-lelijk-vindt/ En eentje van Aart C. Broek die eerder op Joop verscheen maar nu met de afbeeldingen zoals ik al aangaf door de blog aangevuld: http://werkgroepcaraibischeletteren.nl/gekleurde-lessen-uit-curacao/

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen10 aug. 2015 - 9:50

Weer een knap staaltje van selectief shoppen in blogs etc! Met een beetje zoekwerk kun je ieder standpunt, hoe onjuist dan ook, onderbouwen.

JohnVKR
JohnVKR10 aug. 2015 - 9:50

Ook hier zien we weer dat radicaal links en radicaal rechts gelijkgestemd is in het willen handhaven van Zwarte Piet. Toch gaan ze de strijd verliezen. Nederland is geen eiland. De Bijenkorf richt zich onder meer op vermogende toeristen. Die accepteren gewoon geen Zwarte Piet. Beetje bij beetje zal het aantal Zwarte Pieten in ons land afnemen. Voor toekomstige generaties zal Piet uiteindelijk een andere kleur hebben. Terwijl het sinterklaasfeest net zo groot blijft als nu. Dat is dus winst voor iedereen.

1 Reactie
Beisser
Beisser10 aug. 2015 - 9:50

["De Bijenkorf richt zich onder meer op vermogende toeristen. Die accepteren gewoon geen Zwarte Piet"] Ach welnee man. Ze komen hier voor de luxe spullen die ze belastingvrij kunnen aanschaffen. De winkelversiering zal hun een zorg zijn.. Ze kennen de traditie niet. Ze kennen de geschiedenis(sen) erachter niet en ze kennen het tumult dat erover gemaakt wordt niet. En het interesseert ze niets.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

Die Gouden Pieten zijn een verwijzing naar de "Gouden Eeuw", een periode waarin de Hollandse handelaren gouden zaken deden in de slavenhandel ! Cynisch, Sarcastisch of gewoon een sneer ? Vul dat zelf maar in !

1 Reactie
MollySweet
MollySweet10 aug. 2015 - 9:50

'Die Gouden Pieten zijn een verwijzing naar de "Gouden Eeuw" Ach kom nou toch. Dan kun je dat wel zeggen van alles dat van goud gemaakt is. Allemachtig, op die manier wordt het wel heel eenvoudig om een slachtoffer te zijn. Maar ik noem het liever 'paranoia' hoor. Dit is zoeken en dan jezelf vertellen dat anderen zo'n hekel aan je hebben. En dat is natuurlijk een vrij domme bezigheid.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

Nou, dat is toch fraai? ZWARTE Piet is zo immens geliefd dat we hem goudkleurig hebben geschilderd. "Opa, waarom is zwarte Piet nu ineens van goud?" "Omdat, lieve kleine, het zo'n geweldig leuke man is dat hij wel even in een goudkleurig zonnetje mag worden gezet. We vonden hem nog niet leuk en lief genoeg, volgens sommige dwaalgeesten, dus is hij nu van goud. Snap je??".

3 Reacties
BasVV
BasVV10 aug. 2015 - 9:50

Ja, maar. Nu zit ik met een probleem. De kinderen willen alleen nog maar cadeautjes van goud. En dat kan ik helemaal niet betalen. Wel wat pepernoten. Maar die zijn bruin. Ook weer niet goed natuurlijk. Speculaas. Ook bruin. Ah. Gelukkig hebben we nog het roggebrood. Nee mag niet dat is zwart. Dan maar de wortels voor het paard. Kan niet. Moeten ook goud. Nou ja. Wie is er nou gek geworden.

BasVV
BasVV10 aug. 2015 - 9:50

Maar wat ik toch elk jaar weer leuk vind. De schimmels, ja paarden, lopen even gemakkelijk tussen bruine en zwarte paarden in. Het maakt hen geen bal uit. Wat een oase op mensen. En voor wie nooit met paarden omgegaan is. Vriendjes en vijanden zijn in de paardenwereld niet kleurgevoelig.

pietdeg2
pietdeg210 aug. 2015 - 9:50

"Opa, waarom is zwarte Piet nu ineens van goud?" Omdat hij stinkend rijk is geworden van het afbetalen van de slavernijschuld.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

In reactie op Molly Sweet, di 11 augustus 2015 08:13 in reactie op Arnold Outlook Molly 'Die Gouden Pieten zijn een verwijzing naar de "Gouden Eeuw" Ach kom nou toch. Dan kun je dat wel zeggen van alles dat van goud gemaakt is. Allemachtig, op die manier wordt het wel heel eenvoudig om een slachtoffer te zijn. Maar ik noem het liever 'paranoia' hoor. Dit is zoeken en dan jezelf vertellen dat anderen zo'n hekel aan je hebben. En dat is natuurlijk een vrij domme bezigheid. Beste Molly, neem toch niet elke reactie zo serieus. Ik ben geen slachtoffer of bewust pleger van racisme, maar een kwinkslag naar de Nederlandse geschiedenis moet toch kunnen, te meer de anti ZP beweging vooral deze geschiedenis gebruiken om hun gelijk te halen !

1 Reactie
MollySweet
MollySweet10 aug. 2015 - 9:50

'maar een kwinkslag naar de Nederlandse geschiedenis moet toch kunnen' LOL, je hebt natuurlijk gelijk. Maar de reacties op dit onderwerp zijn inmiddels zo ontzettend overtrokken, dat ik die van jou voor serieus aanzag.

CliffClavin1993
CliffClavin199310 aug. 2015 - 9:50

In den beginne was er niets. Toen kwam er iemand op het idee dat Zwarte Piet wel eens een kwalijke uiting van racisme zou kunnen zijn. Anderen dachten: hee, dat ik daar zelf niet op gekomen ben! Nu kan ik maar beter meelopen met het genie dat dit verzon, het lijkt warempel wel een verbetering van de relativiteitstheorie. Het getal der anti-Pieten wies snel aan, tot vreeswekkende proporties. Er kwamen afsplitsingen, zoals dat bij elke religieuze denominatie mettertijd gebeurt. Sommigen vonden roet op het gezicht nog net wél kunnen, anderen waren vehement tegen. Zeg maar gerust: rekkelijken tegen preciezen. De Verenigde Naties bemoeiden zich ermee, zodat het een Kwestie Van Wereldformaat werd. _____ In den beginne was er niets. Nu zijn we opgescheept met een smeulende brand, die bij tijd en wijle ernstig oplaait. Een probate blusmethode is er nog niet. Wat zullen onze nieuw aangekomen, getinte medemensen uit menige barre uithoek van deze planeet wel niet denken? Vermoedelijk dit: dat Nederlanders behoorlijk geschift zijn.

1 Reactie
pietdeg2
pietdeg210 aug. 2015 - 9:50

"In den beginne was er niets." Daar ga je al de mist in. In den beginne was er Gario. Die knul heeft die subsidie voor dat kunstproject niet voor niets gehad, dus je moet de merknaam wel even noemen.

[verwijderd]
[verwijderd]10 aug. 2015 - 9:50

je kunt beter Sinterklaas vieren op de bovenwindse eilanden. daar hebben ze geen problemen met een zwarte Piet. Ze noemen de mensen hier klein zielig.

1 Reactie
richarrd
richarrd10 aug. 2015 - 9:50

Dan ga je toch Sinterklaas vieren op de bovenwindse eilanden? Als Sinterklaas en zwarte Piet nou zo belangrijk voor je zijn, dan kun je er misschien wel gaan wonen.