Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

De angst regeert voor grote energiebedrijven

  •  
02-08-2014
  •  
leestijd 3 minuten
  •  
BNNVARA fallback image
NGO's en mediabedrijven blijven angstig wedden op een afkalvend paard. Onze deur staat open als ze die angst overwonnen hebben
Gek word ik er van. Elke poging om tot een innovatieve partnership te komen, wordt de kop in gedrukt door slappe knieën van NGO’s en dreigementen van energiebedrijven. Ik ben kwaad. Niet roodaangelopen kwaad omdat de bus net voor mijn neus wegrijdt. Niet machteloos kwaad door de duizenden oorlogsvluchtelingen op mijn tv-scherm. Ik ben professioneel kwaad op Nederlandse NGO’s en mediabedrijven. Kwaad op hun gebrek aan innovativiteit en het gemak waarmee ze zich door grote traditionele partijen in de hoek laten zetten.
Wat steekt er? De laatste jaren ben ik stad en bestuurskamer afgelopen met een even simpel als vernieuwend voorstel om sponsoring en marketing in een nieuw jasje te steken. Geen ouderwetse zak geld of advertentie maar iets dat meetbaar resultaat oplevert voor beide kanten en weinig investering vergt.
I’ll scratch your back.. Het werkt zo. Wij als Sungevity zijn altijd op zoek naar partners, zoals een krant of een natuurorganisatie, die toegang hebben tot grote groepen mensen die mogelijk zonnepanelen op hun dak willen. Op hun beurt zijn kranten en natuurorganisaties altijd naarstig op zoek naar nieuwe leden en lezers en, als ze verstandig zijn, naar nieuwe kanalen om budget of omzet aan te boren.
Mijn pitch tussen de lambrizeringen: waarom elkaar niet zo helpen dat we er beide beter van worden? Elk lid van jullie natuurorganisatie of elke lezer van jullie krant die bij ons een zonnesysteem koopt, krijgt een fikse korting. Tegelijk krijgt jullie club of krant een royale fee voor elk systeem dat aan een lid of lezer wordt verkocht.
Warme leads
Daar blijft het niet bij, vervolg ik in mijn pitch. Kopers van zonnesystemen die op een andere manier bij ons terecht komen, bieden we een lidmaatschap of abonnement kado aan. Hierbij kunnen ze kiezen uit onze partners. Waarom kunnen we dat doen? Omdat de warme leads die onze partners genereren ons enorm schelen in de marketingkosten.
Iedereen wordt er beter van. NGO’s en kranten krijgen nieuwe aanwas en geld om te investeren. Het brengt ons sneller en goedkoper naar ons ideaal om elk Nederlands dak met zonnepanelen te bedekken. En hoe leuk is het om die korting deels door te sluizen naar NGO’s wiens duurzame missie we delen? Maar het belangrijkste: de eindklant van ons allemaal krijgt een betere deal.
Geen wensdroom En het mooie is, beëindig ik mijn pitch, dat het geen wensdroom is maar echt werkt. Ons moederbedrijf in de VS heeft via dit model al 1,5 miljoen dollar aan sponsorgeld aan haar partners overgemaakt en dit alleen met de verkoop van zonnepanelen in Californië. Grote natuurorganisarties als de Sierra Club en de Wilderness Society en mediabedrijven als Bloomberg zijn allemaal aan boord. Maar in Nederland blijft de deur dicht. En of het nou Natuurmonumenten, de NS of Perscombinatie betreft, het patroon is altijd dezelfde: warm enthousiasme bij de eerste meetings koelt plotseling af.
Klemgezet
Als ik doorvraag komt dezelfde aap uit de mouw: het huidige energiebedrijf waarmee ze werken, Eneco voorop, dreigt sponsor- of advertentiegeld terug te trekken als ze met ons in zee gaan. Vogelbescherming is de enige die de sprong wel heeft gewaagd omdat ze begrijpen dat ook NGO’s nieuwe wegen in moeten slaan. Ze zijn razendenthousiast over onze partnership, net als wij. Natuurlijk is het makkelijk om energiebedrijven de schuld te geven. Maar het zijn Nederlandse mediabedrijven en NGO’s zelf die zich exclusiviteit laten opleggen. In de VS zijn er ook grote energiebedrijven die geld uitgeven aan sponsoring en advertenties, maar daar lopen NGO’s en mediabedrijven niet aan hun leiband.
Afkalvend paard
Ze begrijpen namelijk dat ze innovatie hard nodig hebben en dat die zeker niet van traditionele energiebedrijven gaat komen. Grote energiebedrijven hebben hen bovendien net zo hard nodig als andersom. Maar hier blijven de meeste NGO’s en mediabedrijven angstig wedden op een afkalvend paard. Onze deur staat open als ze die angst overwonnen hebben. Roebyem Anders is vice-president van Sungevity Nederland. Zij werkt al 25 jaar in de duurzame energiesector. Je kan haar volgen via Twitter: @roebyem.
Dit artikel verscheen eerder op NU.nl

Meer over:

opinie, groen
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.