Beeld: Wikipedia
De journalistieke aanpak van Powned onderscheidt zich vooral door onkunde.
De Amelander Sunneklaasviering is opnieuw in opspraak gekomen. De eilanders vieren dit eeuwenoude uit heidense tijden stammende feest het liefst onder elkaar. Toeristen kregen de afgelopen jaren een folder waarin ze bijna werden aangeraden het eiland te verlaten of de consequenties te nemen. De openbare weg is namelijk op de twee dagen van het feest voor vrouwen en minderjarigen verboden terrein. Wie deze regels overtreedt – en dat doen de Amelandse jeugd en het vrouwvolk gaarne – kan stevige tikken verwachten. Vermomde en onherkenbare sunneklazen handhaven deze regel. Ook dringen zij de huizen binnen en verplichten de daar aanwezig vrouwen over een stok te springen en om met ze te dansen. Op Wikipedia staat een uitgebreid stuk over de verschillende stadia van de viering en over de variaties per dorp.
Het komt allemaal niet vrouwvriendelijk over. Het spoort nogal met wat men in moderne kringen grensoverschrijdend gedrag noemt. Verleden jaar stuurde de zich buitengewoon eigentijds en verlicht achtende omroep Powned dan ook een team naar Ameland om pontificaal een reportage te maken. De onderzoeksjournalisten kregen klappen en moesten ijlings de wijk nemen van het eiland. Daar kwam vervolgens de gewenste ophef van en Powned poseerde als hoedster van de persvrijheid.
Dit jaar kwam Aant Jelle Soepboer, Kamerlid voor NSC maar bovenal een loepzuivere Friese nationalist, op de zaak terug. Oude tradities zijn hem lief en hij nam het dan ook min of meer voor de hardhandige Amelanders op. Tijdens een debat over de media adviseerde hij journalisten hun code te herzien. Tegelijk noemde hij de aandacht voor het Sunneklaaswezen "disproportioneel". Hij doelde daarmee op het Sunneklaasjournaal dat Powned dit jaar maakt om zijn gram te halen. Toen waren de rapen gaar. Soepboer werd onmiddellijk op één lijn gezet met Viktor Orbán. En Dominique Weesie, de grote baas van Powned leende een term van een bekend nationaal politicus om de suggestie van Soepboer te kenschetsen: "Knettergek".
Dat was niet terecht. Soepboer wilde helemaal geen officiële code voor journalisten laten opstellen. Hij nodigde de beroepsgroep slechts uit eigen gedragingen kritisch te bezien. Daar kan geen mens iets tegen hebben. Hoe hij er werkelijk in stond maakte Soepboer zonneklaar door samen met zijn fractievoorzitter Van Vroonhoven een motie in te dien waarin zij zich verzetten tegen de mogelijkheid die de regering nu nog heeft om in te grijpen in besluiten van het Commissariaat voor de Media, de onafhankelijke instantie die toezicht houdt op de publieke omroep. Kennelijk is die volgens Soepboer nog niet onafhankelijk genoeg.
Zo woedt er dan een storm in een glas water. Maar dat is nog niet alles. De affaire rond het Sunneklazen is wel de laatste om te dienen als casus voor een discussie rond de persvrijheid want die gastjes van Powned hebben vooral gebrek aan basaal vakmanschap tentoongespreid.
Wie een reportage wil maken over een traditie die door de betrokkenen het liefst in het verborgene wordt beleefd moet je natuurlijk niet met veel vertoon van apparatuur en plofkappen op microfoons verschijnen. Dan ben je discreet en op de achtergrond. Ook al omdat je als journalist de gang van zaken wilt waarnemen en niet beïnvloeden. Als Powned zo nodig Het Nederlandse de werkelijkheid van het Sunneklazen voor ogen wilde houden, dan had het beter voor verborgen camera's en undercover journalistiek moeten kiezen. Maar nee, dat gebeurde niet. Men organiseerde het zo dat men zelf het middelpunt werd van de ophef.
Dat is journalistiek gezien allemaal kut. Dat is zwaar klote en andere kwalificaties zijn er niet te geven.
Powned is gewoon niet goed genoeg. En daarmee is de kous af.
En een excentrieke oude traditie, die onderdeel uitmaakt van Nederlands cultureel erfgoed, wordt het slachtoffer.
Aanvulling: de Amelandse traditie van het Sunneklazen is mooi genoeg om landelijk te worden uitgerold maar dan in de nacht van oud en nieuw als alternatief voor het afsteken van vuurwerk. En met een stevige twist. Ik schreef daar eerder dit over.
Voor het overige ben ik van mening dat het toeslagenschandaal niet uit de publieke aandacht mag verdwijnen en de affaire rond het Groninger aardgas evenmin, zeker nu de laatste putten niet dicht blijken. Tevens noem ik de PVV een extreemrechtse partij.
Beluister Het Geheugenpaleis, de wekelijkse podcast van Han van der Horst en John Knieriem over politiek en geschiedenis. Nu: betekent vrijheid van onderwijs ook dat je levensbeschouwelijke scholen moet subsidiëren?
volgens mij hebben de amelanders twee spelletjes van het schoolplein (schipper mag ik overvaren en jongens/ meisjes pakkertje) gecombineerd in een carnavaleske traditie en heel veel mensen van het vasteland snappen dat niet en leggen hun eigen moraal op aan anderen om mensen te ‘redden’ die geen redding nodig hebben en niet gered willen worden.
Jozias
Van mij mogen ze spelen wat ze willen. Maar het idee dat iedereen die zich in de openbare ruimte vertoont, dus aan hen overgeleverd is, dat staat mij - en ik voel gesteund door de wet - niet aan.
En ik zou op mijn beurt niet weten wat
1. daar nou niet aan te begrijpen valt en
2. waarom jij jouw moraal dus juist wel op zou mogen leggen.
Het zijn vooral de Amelanders die zeuren dat sommige mensen niet meedoen met hun feestje.
ik begrijp het.
.
Je hoeft het slaan van vrouwen op de openbare weg maar een traditie te noemen en dan mag het.
.
Het is niet interessant dat degene die opgegeten wil worden toestemming geeft aan de kanibaal (geen grap) maar dat is geen goed idee midden op straat.
.
Of twee mensen graag seks hebben op het midden van die weg is ook niet zo slim want verboden,
.
Maar mensen die zich willen laten slaan mag in plain sight. Want met slaan en ander misbruik heeft @jozias niet zo’n moeite en dat mag voor het oog van de wereld.
.
Maar pas op voor mensen die een hoofdoekje dragen hè Jozias. Dat zijn degene die volgens jou vrijwillig onderdanig zijn nietwaar? Niet dat het zo is, maar blijkbaar mogen moslims sowieso minder dan hij en zijn mannen.
.
@mg
Ik weet niet wat u er allemaal bij wil verzinnen. Maar slaan is binnen de context (bijvoorbeeld sm, sport, theater) en dus ook in deze context niet automatisch mishandeling. Mishandeling is strafbaar, slaan niet.
Zandb,
Een lokale overheid, i.c. gemeenteraad heeft de 'autonome regelingsbevoegdheid' om op grond van de gemeentewet verordeningen te maken die betrekking hebben op de 'gemeentelijke huishouding' (vgl. APV).
Uiteraard mogen deze verordeningen niet in strijd zijn met hogere regelingen zoals de Grondwet en internationale verdragen.
De gemeenteraad van Ameland kan dus autonoom besluiten wat er 'in de openbare ruimte' is toegestaan.
Jozias
Doe niet zo raar. Als slaan opgevat wordt als mishandeling dan is dat verboden maar dat zal, als iemand bv geen aangifte wil doen, niet altijd tot 'een zaak' leiden. Maar wat wilt u daar nou mee duidelijk maken? Dat je een willekeurig iemand die je op straat tegen komt gewoon voor z'n kop kunt slaan?
Verder vind ik het jammer dat u mijn kritiek - juist u legt uw moraal op aan anderen - negeert.
". Mishandeling is strafbaar, slaan niet. "
.
Ik mag jou dus gewoon slaan, zolang ik je maar niet mishandel. Ja, dat klinkt inderdaad héél logisch. Weliswaar jozias-logisch maar toch.
@zandb
U zegt:
“Dat je een willekeurig iemand die je op straat tegen komt gewoon voor z'n kop kunt slaan?”
Nee natuurlijk niet. Ik zeg toch afhankelijk van de context.
Als twee mensen van SM houden inclusief slaan is dat niet strafbaar. Als twee mensen deelnemen aan een bokswedstrijd is slaan niet strafbaar. Als onderdeel van het spel vrouwen op Ameland mannen uitdagen en ze worden ‘geslagen’ op een manier dat dit past binnen de afspraken van het spel is dat niet strafbaar. Er is een verschil tussen iemand een knal voor zijn kop geven of zachtjes een tik zonder de ander echt pijn te doen.
@labou
Dat klopt. Als we samen deelnemen aan een bokswedstrijd (of in theorie SM) dan mogen we elkaar slaan zonder dat het mishandeling is. Ook binnen voetbal is niet elk fysiek contact, ook al is dat in strijd met de regels en doet het pijn, mishandeling en dus strafbaar.
@Jozias
"Mishandeling is strafbaar, slaan niet."
.
Lol.
.
Seks op de openbare weg is strafbaar. Ook als dat het slaan betreft waar jij opgewonden van wordt.
.
Daarnaast als jij iemand slaat en als je daardoor door iemand zelf aangevallen wordt heb je niet zo veel meer te zeuren. En het is mede daarom dat het niet op de openbare weg mag.
.
Maar goed. Net als bij sinterklaas hebben zwartjes de plaats te weten en deze is goed om meisjes te laten zien waar ze staan. Geheel conform jou gedachtegoed.
Je kunt wel met woorden gaan goochelen jozias maar het komt er op neer dat je onzin vertelt. En dat weet je best want anddrs verzon je al die woorden om je geouwehoer te verdoezelen er niet bij.
Ps. @Jozias
Die context die je aanbrengt is dus NIMMER de openbare weg waar IEDEREEN toegang toe heeft.
Wat jij met consent uitspookt moet je zelf weten en was ook niet het punt. Het is de plaats waar je dat doet.
@mg
Je snapt er weer niets van. Ik weet niet waarom jij het steeds maar weer wil hebben over sex op de openbare weg. Dat zal jouw ding zijn.
Maar ook sex op de openbare weg is niet per definitie strafbaar. Kennelijk wil jij de politie afsturen op de homo ontmoetingsplaatsen langs de snelweg maar dat mag gewoon. Mits je anderen daar mee niet op ongewenste wijze mee confronteert. De openbare weg is daarbij geen criterium.
Ook een slaan op de openbare weg is niet strafbaar zolang het geen mishandeling betreft. Als een vrouw haar man speels tik op zijn billen geeft is dat niet strafbaar. Als iemand zijn vriend op de schouders slaat is dat niet strafbaar. Slaan of ander fysiek contact is ook op de openbare weg nooit strafbaar zolang het geen mishandeling betreft.
@labou
Ik goochel niet met woorden.
U verdraait de boel door slaan gelijk te stellen aan mishandeling en dat is onjuist.
Binnen een spel of traditie waar beide partijen vrijwillig aan deelnemen is dergelijk fysiek contact niet automatisch mishandeling. De suggestie dat het vanzelfsprekend strafbaar zou zijn is dus onjuist. Daarvoor hoef ik niet met woorden te goochelen.
Dit lijkt me een klus voor de actiegroep KOVM (Kick Out Vrouwenmeppers).
Noam
Het gaat puur om het feit, dat hier de openbare ruimte geclaimd wordt. Als je zoiets in besloten kring - waarbij je je overigens nog steeds aan de wetten hebt te houden - doet, geen probleem.
Als het "feest" zo is als je omschrijft Han, dan wordt het tijd om dat maar eens aan te pakken. Als je stelt dat het tot "onze" cultuur en die van Ameland behoort kan ik alleen maar stellen: Wat een achterlijke cultuur. ..
Lees even hoe het jaarlijkse feest steeds eindigt:
‘De Sunneklazen trekken na enkele uren naar deopen huizen(ook welhuuskesgenoemd) en cafés in waar alle deelnemende leden van de gemeenschap (man en vrouw, jong en oud) gezamenlijk feest vieren. Ook dan geven de Sunneklazen volgens de oudste traditie hun identiteit niet prijs.[19]Aan het eind van de avond hebben de klazen het recht een meisje – via de kortste weg – naar huis te escorteren.‘
Het is dus gewoon een beetje erotisch feestje waar je anoniem (nou ja, het is nogal een kleine gemeenschap hè) ff met een buurman of -vrouw aan de slag kunt. Als dat met consent gebeurt - en daarvan lijkt me zeker sprake, want je weet wat je te wachten staat als je meedoet - dan is dat toch hartstikke leuk?
Nee, ik snap Van der Horst wel met zijn voorstel.
Mark
Het zal allemaal wel heel gewoon zijn. Maar dan nog:
Als een bepaalde straatrace in de openbare ruimte 'traditie' is, dan zou die natuurlijk geen doorgang vinden in de huidige tijd. Dus ja, we kunnen dan wel ergens een grens trekken maar ik zou er dan toch voor pleiten dat je in dit geval het meest rekening houdt met wie bezwaar maakt.
Stumperds die dit soort erotische stimulansen nodig hebben om aan hun trekken te komen, die doen dat dan maar zo dat niemand daar, normaal gesproken, last van heeft. Zeker niet in de openbare ruimte of openbare gelegenheden.
Het is dus gewoon een beetje erotisch feestje waar je anoniem (nou ja, het is nogal een kleine gemeenschap hè) ff met een buurman of -vrouw aan de slag kunt.
Carnavalesk dus...
Zand, een straatrace is hiermee niet te vergelijken. Welke slachtoffers vallen hier? Welke vernielingen zijn er gepleegd of schade is er ontstaan?
Zeuren mag, hoor, maar het opkweken van muggen tot olifant is een hobby die ik niet deel en die teveel stikstof in de samenleving blaast.
U gaat voorbij aan hoe er met buitenstaanders wordt omgegaan en dat mogelijk niet iedereen hier consent voor geeft, door groepsdruk.
Mark
Het gaat er om wat de wet toelaat of niet.
Als er geen slachtoffers vallen bij een straatrace, dan mag die nog niet, als mensen te kennen geven - zeurpieten die van muggen olifanten maken, natuurlijk! - dat ze er last van hebben. Of als de pers met geweld verwijderd wordt.
@onyx
.
“Carnavalesk dus...”
.
Nee hoor. Het is ook tijdens carnaval niet toegestaan om geweld te gebruiken op de openbare weg. Ook met carnaval zul je als je dingen met wederzijdse instemming wilt doen daarvoor een plaats te zoeken die niet openbaar is.
Respect, dit artikel spreekt uit waar het om moet gaan:
De ander respecteren.
Ook als je een journalist bent.
Maar vooral voor eeuwenoude gebruiken en tradities.
Vuurwerk afsteken is een veel later ontstane traditie, probeer dat maar eens als schadelijk, hinderlijk af te schaffen…..
Goed idee!
Voor we gaan vertellen aan anderen, dat die tradities niet deugen, lever je zelf een traditie is!
Gery
Wat een gelul.
De deelnemers respecteren 'die zich buiten waagt en niet gediend is van dit soort gedoe' niet.
De deelnemers respecteren de vrije pers niet.
En dat zou je dan moeten respecteren?
Randstedelijke wijzen hebben besloten! Leef er maar mee primitieven!
Anna
Als u meent dat de randstad verantwoordelijk is voor de wetgeving (en het culturele erfgoed) in Nederland, dan houdt u er wel heel bijzondere vooroordelen op na.
Zet gewoon uw safarihelmpje op en ga die inboorlingen eens even beschaven!
'Sterft, gij oude vormen en gedachten'; zongen eens de ware revolutionairen.
Oude vormen en tradities die dan wel ten grave moeten worden gedragen door degenen die er onder lijden. Tot nu toe zijn er nog geen signalen die wijzen op massaal verzet van de bevolking van Ameland om voorgoed - al dan niet met democratische procedures, een einde te maken aan de lokale traditie.
Dus laten de 'progressieve' buitenstaanders nog even hun geduld bewaren voordat ze tot een invasie overgaan om de Amelandse vrouwen te 'bevrijden' van het mannentuig.
"Tot nu toe zijn er nog geen signalen die wijzen op massaal verzet van de bevolking van Ameland om voorgoed - al dan niet met democratische procedures, een einde te maken aan de lokale traditie."
Was er bij het kolonialisme en de slavernij ook eeuwen lang niet. Dus dat zegt niks.
Volgens traditiedeskundige Ineke Strouken van het Meertens Instituut is het Sunneklaasfeest een onschuldige vorm van Sinterklaasviering die met veel theater gepaard gaat. Zolang het een spel is en er geen echte dwang/mishandeling/geweld plaats vindt is het de vraag of buitenstanders zich er mee moeten bemoeien.
Danielle
Dat het de vraag is, dat leidt geen twijfel.
En dat er verschillende antwoorden mogelijk zijn ook niet.
Ik wijs wel op uw "Als......dan logica". Als het inderdaad een onschuldig feest is waar ieder "nee" ook inderdaad gerespecteerd wordt, dan is er niets aan de hand. Maar dat is voor mij een logica van het soort dat wanneer bij het houden van slaven ieder "nee" gerespecteerd wordt, er ook niets is met het houden van slaven.
'Was er bij het kolonialisme en de slavernij ook eeuwen lang niet.'
Zegt veel over de kennis over opstanden tegen onderdrukkers zoals die in het verre verleden van de Heloten en de legendarische Spartacus.
Zie ook de opstanden waarmee o.a. Nederland te maken heeft gehad:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavenopstand
Volrin,
Een algemene bron:
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/slavenopstanden-in-het-romeinse-rijk
En een die wat specifieker is:
https://academic.oup.com/socpro/article/16/4/393/2925012 (als PDF openen)
Voorlopig prefereer ik de mening van iemand zoals Ineke Strouken die het feest ter plekke heeft meegemaakt boven lui die WIKI citeren. Ook de pers kan er dit jaar waarschijnlijk terecht.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/17038493/burgemeester-roept-amelanders-op-pers-niets-in-de-weg-leggen-bij-sunneklaas
@henk-alexander
U bent de doelpalen aan het verplaatsen.
Uw oorspronkelijke stelling ging over massaal verzet.
Incidentele opstanden =/= eeuwenlang massaal verzet.
Volrin,
Mijn stelling heeft betrekking op Ameland, waarbij ik zo vrij was om een hyperbool te gebruiken ('massaal verzet').
Trouwens u komt met een verkeerde vergelijking (is een drogreden), want op Ameland kunnen we niet spreken van 'kolonialisme en slavernij'.
Als ik puur op sommige reacties hier zou afgaan zou je denken dat Ameland de inspiratie is voor A Handmaidens Tale.
Kom op, ja, het is een wat zonderlinge, ouderwetse traditie. En misschien zit er licht seksistisch tintje aan (vooral bekeken door een Randstedelijke bril). Maar laat de Amelanders dit fijn behouden, zij hebben er zelf, inclusief de vrouwen, geen probleem mee.
Ja, tradities staan niet in steen gebijteld en moeten af en toe worden veranderd of zelfs afgeschaft. Maar Sunneklaas staat echt niet op dezelfde hoogte als Suti, het levend verbranden van weduwes bij de crematie van hun man in India, dat door de Britten is afgeschaft. Of besnijdenis bij vrouwen.
Wat betreft Powned, Han slaat de spijker op z'n kop dat die journalistiek broddelwerk hierin afleveren. De ophef is veel te groot. Maak er een rapportage van waarin een verslaggever of Amelander met verborgen microfoon en camera er rond loopt.
Maar ga idd niet prominent met een verslaggever met grote microfoon en camera ploeg daar staan. Het gaat om een vreemde, maar verder onbelangrijk volksgebruik, niet om een frauderende politicus.
"(vooral bekeken door een Randstedelijke bril)"
---
Heeft werkelijk niks met de Randstad te maken.
----
" Maar Sunneklaas staat echt niet op dezelfde hoogte als Suti, het levend verbranden van weduwes bij de crematie van hun man in India, dat door de Britten is afgeschaft. Of besnijdenis bij vrouwen."
----
Niets meer dan een relativeringsdrogreden. Dat iets anders erger is, betekend niet dat dit prima is of niet hoeft worden afgeschaft.
Mariachi
Het probleem is dat ze de openbare ruimte claimen voor hun 'volksgebruik', dat weinig meer is dan een bedenkelijk verzetje. En van verzetjes vind ik, moeten maar zo weinig mogelijk mensen last hebben dus maar niet in de openbare ruimte.
Mijn roots liggen vrij dicht bij Ameland. Wat je ook ziet in de verhalen over de vermeende onschuld ervan is venijn in de tussenzinnetjes als 'natuurlijk gaat het wel eens mis, maar'. En dat geeft mij dan ook direct de informatie dat de vrouwen die ik hulp vragen dat waarschijnlijk niet krijgen van dorpsgenoten en politie en dat vrouwen bij wie de ome klazen te ver zijn gegaan, vrouwen die daadwerkelijk gewond of anderszins beschadigd zijn geraakt, door het hele eiland tot stilzwijgen worden gedwongen. Want daar zijn ze goed in, in dergelijke gemeenschappen. Nait soez'n
Die gebruiken zullen best grotendeels onschuldig zijn, maar de dwang je eraan te onderwerpen is dat simpelweg niet.
@Mirzas zeggen ze daar daadwerkelijk 'Nait soez'n'? Ameland is een Fries eiland en die term is toch behoorlijk Gronings. Maar kan over de grens gesmokkeld zijn.
Anyhooo, als er daadwerkelijk sprake is van zwaar grensoverschrijdend gedrag tijdens dit feest moet er natuurlijk worden opgetreden.
Maar als dat niet het geval is laten we dan niet van een mug een totaal onnodige olifant maken.
Mirzas
In zo'n kleine gemeenschap valt te verwachten dat de sociale controle ook wel heel sterk zal zijn. Dat de "vuile was buiten hangen" ook niet wordt geapprecieerd geloof ik ook wel. Aanpassen zou moeten kunnen.
Nait soez'n zeggen ze uiteraard niet. Maar de mentaliteit erachter geldt wel en daar doelde ik op. Mijn Fries is nogal roestig.
Amelands is van origine een Fries dialect, maar kent veel Hollandse invloeden
https://meertens.knaw.nl/meertens-onderzoek/een-echte-amelander-spreekt-dialect-verslag-van-een-veldwerker184/
Mathilde Jansen
Dialect op een eiland: Taalbehoud versus taalverlies https://pure.knaw.nl/ws/portalfiles/portal/481806/0899_001.pdf
"Als Powned zo nodig Het Nederlandse de werkelijkheid van het Sunneklazen voor ogen wilde houden, dan had het beter voor verborgen camera's en undercover journalistiek moeten kiezen."
DIE werkelijkheid lezen we wel op wikipedia.
De werkelijkheid hoe zo'n heel eiland gewelddadig en aggressief wordt, hoe de plaatselijke politie hen daarbij helpt en hoe er knokploegen gevormd worden, dat hadden we nog niet gezien. Zelfs niet op wikipedia.
Goed artikel heer HvdH !
--
Wat een rijdom aan tradities en erfgoed heeft Nederland / Holland toch .. van Zeeland tot Schier.
Tijd voor een bundel an uw hand ? Want ik vrees dat er onder pressie heel wat staat te verdwijnen, zelfs uit musea.
--
Opmerkelijk hoeveel bagger je nu krijgt van de zij(k)lijners... die -evenals FT- op een gegeven moment bij zinnen zullen komen en bakzeil halen.
--
"Wat een rijdom aan tradities en erfgoed heeft Nederland / Holland toch .. van Zeeland tot Schier."
.
Nederland heeft niets met cultuur, tenzij je klompen, molens en zg. plat praten als cultuur ziet.
Ben
Wat een rijkdom aan tradities als paling trekken, zwijntjes jagen, de jacht, besnijden, palmpasen, karnaval, ritueel slachten, de zondagsrust, de traditie die tot Kerst is verworden, Sinterklaas.........
Wat een rijkdom!
Laten we tradities als de dodenherdenking en bevrijdingsdag - en dan liefst waar het niet alleen om 'als een kip zonder kop te vieren' gaat - in ere houden, als we het dan over dit soort rijkdom willen hebben.
Niks mis met klompen en molens. Die hebben ook weinig te maken met volkscultuur.
Altijd leerzaam om weer iets van Van der Horst over onze geschiedenis en tradities te leren. En heerlijk om de reacties hieronder te lezen, vooral die menen dat deze traditie wat inclusiever kan. Dit duurt 2 dagen en daarna doet iedereen weer aardig tegen elkaar en is iedereen weer gelijkwaardig. Daar kunnen nieuwe religieuze leefregels in NL nog een puntje aan zuigen..
oostelijker: Jij wordt met de dag vermakelijker. 2 dagen vrouwen afrossen en dan weer normaal doen is cultureel erfgoed. Tuurlijk joh! We gaan gans knuppelen en palingtrekken ook weer in ere herstellen. Want cultureel erfgoed. Weet je wat? Een maal in de maand een slavenmarkt houden! Puik idee want cultureel erfgoed!
@Oosterlijker
"Dit duurt 2 dagen en daarna doet iedereen weer aardig tegen elkaar en is iedereen weer gelijkwaardig."
.
Het zit niet in jou systeem om jezelf niet superieur te achten dus deze hele zin is -naast dat die sowieso onzin is- bij jou al helemaal onmogelijk.
.
"Daar kunnen nieuwe religieuze leefregels in NL nog een puntje aan zuigen.."
.
Vertel eens. Hoe ziet dat uit?
.
Maar je begrijpt hoop ik toch wel dat met het personificeren van geloofsregels je de stelling dat jij het geloof en de gelovige uit elkaar trekt voor jezelf niet van toepassing verklaart. Wat natuurlijk al iedereen wist dat dat een niet houdbare stelling was.
Besnijdenis van meisjes duurt nog geen halve dag. Daarom ook maar toestaan?
Dat die Soepboer deze vrouwenmishandeling verdedigt is niet verwonderlijk, aangezien meneer lid is van een bekende nazi-band. We moeten af van "tradities" die Zwarte Mensen of vrouwen dehumaniseren. Dus: Kick Out Sunneklaas!
Ik denk dat de Amelandse vrouwen meer last hebben van toeristen zoals u, die met een grote mond wel gaan vertellen hoe het allemaal moet, maar s'avonds de Amelandse vrouwen lastig vallen.
U heeft geen flauw idee wat er verder gebeurd, dus daarom roept u maar wat. Hierbij een mooie documentaire die Omrop Fryslan heeft gemaakt over het feest.
https://www.omropfryslan.nl/nl/nieuws/16973426/van-lokaal-geheim-tot-landelijke-aandacht-amelander-feest-sunneklaas-onthuld
@Stellingwerver
.
"Ik denk dat de Amelandse vrouwen meer last hebben van toeristen zoals u,"
.
Ik denk dat misbruik en alle vormen met name plaatsvinden binnen de kleine kring.
Sterker nog. Dat is bewezen.
.
Stellingwerver, ik ben nog nooit op dat eiland geweest, laat staan dat ik er 's-avonds vrouwen lastig zou vallen. Er staat al genoeg informatie op wikipedia om het misogyne karakter van dit "feest" niet te kunnen ontkennen. De Amelanders zelf hebben er geen last van claimt u? Ik denk dat je als vrouw in een bijzonder nare positie komt te zitten wanneer je je tegen dit seksisme uitspreekt binnen die sektarische eiland-cultuur.
Belangstelling voor de Noorse mythologie is niet per definitie verdacht.
Mooi stuk van dhr. Van der Horst. Het is aan dovemansoren gericht bij nieuw links.
Wel fijn dat hij het nog steeds probeert. Onderwijs is belangrijk
Sam
Hoe je het ook draait keert of wendt, wanneer een situatie zo is, dat 'in de openbare ruimte aanwezig zijn' betekent dat je vraagt om klappen o.i.d., dan deugt er iets niet, traditie of niet.
Dat Powned nou niet bepaald een medium is, dat vanwege z'n bedoelingen en de manier waarop dat verslag doet, geschikt is om hier verslag van te doen, dat doet er in feite weinig toe. Dat is het punt niet.
Verder zijn tradities of zaken die tot het 'cultureel erfgoed' behoren niet iets om om per definitie onveranderd in stand te houden. Dan trokken we nog paling o.i.d. Dan knuppelden we nog varkens. Dan maakte een lachwekkend domme, kromsprekende, angstaanjagende zwartepiet nog furore met een Sint die steeds maar uit moest leggen dat zwartepiet, ook al is hij zwart, onder de juiste leiding de moeite waard is, als knecht.
"Wel fijn dat hij het nog steeds probeert. "
.
Einstein had een kwalificatie voor domheid. Die is hier prima van toepassing.
Drogredenen zouden niemand moeten overtuigen, u niet en zogenaamd 'nieuw links' ook niet.
Tradities zijn helemaal niet statisch en onveranderlijk maar ontstaan en evolueren door maatschappelijke omstandigheden. De meeste tradities in Nederland zijn ook niet ouder dan midden 19e eeuw. (“The invention of tradition”) Of kwam Sinterklaas altijd al met een stoomboot? Dat geldt ook voor Sunneklaas. Als er genoeg maatschappelijke wens is op het eiland (of druk van buitenaf) zal ook deze traditie evolueren. En dat PowNed een stel zuigertjes zijn klopt helemaal. Alleen omdat iedereen er altijd braaf heftig op reageert hebben zij steeds weer hun fophef filmpjes.
Over Ameland, zijn bewoners en hoe die bewoners omgingen met rare snuiters, is een lied geschreven door Freek de Jonge. Het is bekend geworden door de vertolking van Boudewijn de Groot. Zelf geef ik de voorkeur aan de versie van Freek zelf, met zijn schorre stem.
https://www.youtube.com/watch?v=WNwnyGzbDbw
Het oeroude heidense feest is nauw verbonden met het ons bekende Sinterklaasfeest wat in oorsprong niets te maken heeft met de later door de kerk opgelegde aanpassingen waar deze woeste Klaas een bisschop en zijn duivelse gezelschap van winterdemonen Moorse knechten zouden zijn. Die door onderaardse gangen en schoorstenen roetzwarte winterdemonen en de met Odin verbonden ruiter op zijn paard is een heel andere dan velen denken. Zie voor een uitgebreide bron deze link. https://www.abedeverteller.nl/makkers-staakt-uw-wild-geraas-de-betekenis-van-het-sinterklaaslied-zie-de-maan-schijnt-door-de-bomen/
En zo weet de hollander altijd wel een draai te geven aan zijn neiging om zich niets van anderen aan te trekken en zijn eigen zin te doen.
God nog aan toe, wat een onverdraagzaamheid en fanatisme. Verschil mag er blijkbaar niet zijn. Alles moet gelijk gemaakt worden.
Frans
Binnen de grenzen van de wet beleeft iedereen zijn of haar vrijheid. Dat is het Nederland zoals we dat al heel lang kennen. Dat behoort tot ons culturele erfgoed en dat ik hoop we dat dat met z'n allen in stand houden omdat het de moeite waard is.
@Zandbergen
Ja, u houdt zich vast aan de wet, net als die omroep. Maar ik heb iets tegen onverdraagzaamheid en fanatisme, ik ben meer van 'leven en laten leven' en ik weet culturele verscheidenheid wel te waarderen.
Wat een "bijzondere" bijdrage van Van der Horst. Mogen onze Marokkaanse Nederlanders zich deze cultuur omwille van hun broodnodige integratie ook eigen maken? Valt iets dat omgeven is met geheimzinnigheid en waartoe de rest van Nederland geen toegang heeft te rekenen tot "cultureel Nederlands erfgoed"?
Reken maar van yes en alsze in Nes of Ballum gaan wonen, waarom niet?
Han
"Waarom niet?", vraagt u.
Nou, omdat deze 'viering' te vergelijken is met de vuige platheid waar u PowNed van beschuldigt. en het is heel 'simpel':
Als onze vrijheid, die door wetten en regels wordt beperkt, toelaat dat dit 'feestje' gevierd wordt, dan laat diezelfde vrijheid ook PowNed toe. En ook dat mensen zich verzetten tegen zo'n 'feest'.
-De jonge klazen voeren toneelstukjes op; de oude klazen komen voor een drankje en voeren een ritueel uit met de meisjes ter plaatse, die op aangeven van de klaas over een knuppel moeten springen (van oudsher een vruchtbaarheidsritueel) of een danspasje .
- Aan het eind van de avond hebben de klazen het recht een meisje – via de kortste weg – naar huis te escorteren.
--
Yikes !!!!!!!!!
Het doel van heidense rituelen?
Het gezond houden van de genenpoel.
Inteelt tegengaan.
Ik wil best geloven dat in Sunneklaas leuke elementen zitten (grote mannen uitdagen is een leuk kinderspel).
Het moet toch mogelijk zijn het feest te vieren op een gelijkwaardige manier?
Er mogen best feesten zijn waar de rollen van vrouwen en mannen anders en apart zijn.
De volkeren en stammen van de wereld waar economisch libertair universalisme niet hoogtij viert staat bol van zulke dingen. Mannen plekken en riuelen en vrouwen plekken en rituelen en ceremonies. Maar daar zit iets in, in deze zin. Dat er ook een vrouwen centriek ritualistisch feest zou kunnen zijn, op een andere tijd van het jaar, waar dan weer mannen niet op een bepaalde plek mogen komen zonder dit of dat.
Dit feest is te apart om veel twitter stormen te overleven. Maar er is niks bewonderbaarlijks aan de mensen die nu weer trots willen kunnen zijn over afgunst op niet-metropopitaine cultuur.
Dat de Amelander Sunneklaasviering tot het culturele erfgoed behoort zegt niets. Daar zit wel meer rommel bij die ook is afgeschaft.
Zoals: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ganstrekken
Of: https://nl.wikipedia.org/wiki/Zwientie_tikken
Dat culturele erfgoed moet zo nu en dan gewoon tegen het licht gehouden worden. Niets mis mee.
In principe mee eens maar amusement waarbij dieren worden gekweld/gedood vallen in een andere categorie.
Als vrouw kan je dus tijdens dit "traditionele feest" dus niet veilig over straat? Begrijp ik dat zo goed?
Ja, dat begrijp je goed. Vrouwen kunnen dan niet veilig over straat. De gruwel.....
Zie de reactie van Karingin. Je mag er toch niet aan denken dat zo'n traditie in onze tijd nog bestaat?
/s
100% mee eens !
H e l e m a a l.
.
Ons benne zunig op ons verleden, historie en traditie.
.
(en wat mij betreft kan daar wel eens een staatssecretaris voor benoemd worden. ... wellicht een SGP-er - KvdS ?).
.
Oh god daar heb je hem weer, fervent verdediger van een racistische ZP en nu weer een sexistisch geile-mannenfeestje. Traditie me reet - als je als vrouw daar niet normaal over straat kan is dat gewoon vet grensoverschrijdend. Doet er niet toe dat de plaatselijke mutsjes het allemaal heel lollig vinden; dan doe je dat gvd maar op een afgesloten terrein in een besloten club. Dan heb je ook alle recht om de media te weren, en mag je het van mijn part ook cultureel erfgoed noemen. Maar op de openbare weg een beetje vrouwtje-knuppelen; ben je nou helemaal van de pot gerukt..???
Welnee joh, het is een eeuwenoud spel en in dat spel zitten allerlei elementen die liefhebbers van Vijftig Tinten Grijs en Halina Reijns Baby Girl zullen herkken. Dat vind je wel meer in zulke traditionele feesten.
karingin, je hebt ook mijn duiten in het zakje gedaan.
VdH, die laatste reactie van je kan ik enkel een hartgrondig gadverdamme op zeggen. Wat heb jij een griezelige visie.
PowNed beneden de maat? Wellicht. Maar de keuze voor columnisten die ongebreideld hun racisme, terreurpropaganda en seksisme de wereld in strooien via Joop is ook best eigenaardig.
@ Van de Horst "en in dat spel zitten allerlei elementen die liefhebbers van Vijftig Tinten Grijs"
Daar heb je het over consensual. Dat is wat anders. Maar verdedig jij maar gerust een feest hoor waar je desnoods met een paar tikken vrouwen die het wagen om op straat te lopen even hun plaats te wijzen. Dat zegt mss een hoop over jou.
[Maar de keuze voor columnisten die ongebreideld hun racisme, terreurpropaganda en seksisme de wereld in strooien via Joop is ook best eigenaardig.]
Om over de rare reacties op anderen nog maar te zwijgen.
Han, wat jij in je al dan niet blote reet in je eigenste huis uitvreet moet jij weten, als je vrouw dat leuk vindt, good for you. Maar doe ff normaal in het openbaar opa! Geezz fucking christ Han!
@Karingin -
Han bedoelt geloof ik: als je altijd veilig over straat kunt, dan wordt dat op ten duur nogal saai.
Veiligheid. Alsmaar veiligheid... O, wat zijn we veilig. 🥱
Dat geldt niet alleen voor vrouwen.
Waarom denk je dat mannen er voor te porren zijn om te sneuvelen aan het front?
Spanning! Sensatie! Opwinding! Leven op het randje van de dood, dat is pas leven.
Oke, zo gestoord als mannen met een doodswens, dat zijn vrouwen niet.
Maar een klein beetje onveiligheid...Zo eens per jaar.... mwoah...
wat er eng aan is vdH is dat jij blijkbaar vijftig tinten leest of kijkt en daarmee concludeert dat dat bij alle vrouwen past. Wat er ook eng aan is, is dat je het benepen vindt als een vrouw zich daar niet aan wil conformeren.
Dus idd, ga lekker in je blote reet je vrouw vijftig tinten lastig vallen als zij dat goed vindt. En laat anderen buiten jouw invloedsfeer om zelf bepalen wat zij willen, goedkeuren of doen. Want je zet jezelf neer als die enge oom of opa waar je met een grote boog omheen loopt op een familiebijeenkomst
@Karingin, Han is nooit verdediger geweest van een racistische Zwarte Piet, net als elk normaal denkend mens staat hij niet achter racisme. Gewone Zwarte Pieten daarentegen zijn natuurlijk geen probleem.
@karin
Je bent voor diversiteit en verdraagzaamheid zolang iedereen maar doet wat jij goed vind.
Dat een groepje mensen op een eiland een eigen traditie hebben waar intern geen wanklank over is. Enkel van buitenstaanders die het niet begrijpen. Dat kan niet volgens jouw morele standaard die je anderen wil opleggen.
Wederom wanneer Han geconfronteerd wordt met feiten en steekhoudende argumenten tegen zijn vooringenomen mening, kan hij niet anders reageren dan met loze stellingen en persoonlijke opmerkingen.
@Molly Veenstra
(...)"Waarom denk je dat mannen er voor te porren zijn om te sneuvelen aan het front?
Spanning! Sensatie! Opwinding! Leven op het randje van de dood, dat is pas leven"(...)
_____
Zoals het zich laat aanzien kan je binnenkort je lol op.
Tenminste als je naar "het front" moet ( hoewel je natuurlijk ook achter het aanrecht
vast wel spanning, sensatie, en opwinding kan ervaren ).
Het enige wat ik vaststel is dat er in de Sunneklaastraditie bepaalde elementen zitten die liefhebbers van Vijftig Tinten Grijs bekend voorkomen en dat je dit in tradities over de hele wereld wel vaker ziet. Dat is een vaststelling. En dat je daar niet meteen vol van in de morele verontwaardiging moet gaan. En die constatering, die feitelijke constatering wilt verbieden. Verder: de mentaliteit die je naar voren brengt door je opmerkingen over mensen die aardigheid hebben in Vijftig Tinten grijs en straks die film van Halina Reijn, die mentaliteit is dezelfde als die van homohaters. Besef dat goed. Mirzas en Karingin. Verder zou je het informatieve artikel op Wikipedia eens goed kunnen lezen. Dat helpt om te laten zien dat in het spel van Sunneklaas de vrouwen absoluut geen willoze slachtoffers zijn.
Han van der Horst laat zich van zijn naarste kant zien. Trekt zelf de vergelijking met Vijftig Tinten, alsof het feit dat een enkeling geniet van vernedering en pijn een vrijbrief geeft om alle vrouwen te meppen. En mensen die niets moeten hebben van dat soort "spelletjes", die zijn benepen, als ik de comments van Han goed lees. Maar ach, de vrouwtjes knuppelen is gewoon een traditie die we moeten koesteren hè.
@Han
.
"Welnee joh, het is een eeuwenoud spel en in dat spel zitten allerlei elementen die liefhebbers van Vijftig Tinten Grijs en Halina Reijns Baby Girl zullen herkken. Dat vind je wel meer in zulke traditionele feesten. "
.
Copuleren midden op de openbare weg is niet toegestaan.
Het slaan van je vrouw ook niet.
.
Zelfs niet als je vrouw het slaan als een vorm van (of inleiding tot) copuleren ziet.
.
Maar onder het mom van traditie vind jij dat je racisme en misbruik 'binnen een context' mag normaliseren. En dat is nogal triest.
.
@Gio
.
"@Karingin, Han is nooit verdediger geweest van een racistische Zwarte Piet, net als elk normaal denkend mens staat hij niet achter racisme. Gewone Zwarte Pieten daarentegen zijn natuurlijk geen probleem."
.
Ja jo. Sluit achter aan de rij. Gewoon racisme van de voetbalsupporters is natuurlijk geen probleem, gewoon misbruik op de werkvloer is natuurlijk geen probleem, gewoon fascisme binnen de politie is zoals het hoort.
.
En slaan van een vrouw op de openbare weg. Wie kan daar nu moeite mee hebben.
Als het maar om de goede reden gebeurd nietwaar.
.
En die bepalen jij en @Han.
@Jozias
"Dat een groepje mensen op een eiland een eigen traditie hebben waar intern geen wanklank over is."
.
De benadering van vrouwen binnen Iran is procentueel gezien nauwelijks wanklank.
.
Het slaan van kinderen leverde ook alleen huilbuien op van kinderen die daarna de eigen kinderen sloegen want zij waren er ook zoveel beter van geworden.
.
Het racisme binnen Feyenoord is geen probleem want niemand binnen Feyenoord ervaart het als een probleem dus is het normaal om mensen mediation aan te bieden als ze te kennen geven aangifte te willen doen.
.
Copuleren midden op straat toegestaan als de twee mensen dat geen probleem vinden?
.
.
Ow die niet?
.
Maar slaan wel.
Duidelijk.
correctie, de enge opa op familiebijeenkomsten die je, als het je niet is gelukt om er met een grote boog omheen te lopen, op paternalistische wijze uitlegt waarom het benepen en preuts is als je niet gewoon lekker meedoet aan seksistische gebruiken en je erop wijst dat als je het smerig vindt dat hij zijn vijftig tinten grijs voorkeuren aan jou oplegt je niet beter bent dan een homohater.
Die Han. Past beter op GeenStijl dan hier.
@Han
"Het enige wat ik vaststel is dat er in de Sunneklaastraditie bepaalde elementen zitten die liefhebbers van Vijftig Tinten Grijs bekend voorkomen en dat je dit in tradities over de hele wereld wel vaker ziet. Dat is een vaststelling. En dat je daar niet meteen vol van in de morele verontwaardiging moet gaan."
----
U stelt dus dat wij niet verontwaardigd mogen zijn over iets omdat het een traditie is. Dat is een drogreden.
----
"En die constatering, die feitelijke constatering wilt verbieden. Verder: de mentaliteit die je naar voren brengt door je opmerkingen over mensen die aardigheid hebben in Vijftig Tinten grijs en straks die film van Halina Reijn, die mentaliteit is dezelfde als die van homohaters. Besef dat goed. Mirzas en Karingin."
---
Demagogische onzin.
Geweldige aanvallen hier op de columnist, alsof de historicus eigenHANdig de historie mag veranderen!
Staaltje Hansplaining…..
@mg
Ook slaan is toegestaan als dat binnen de juiste context gebeurt. Niet al het slaan is mishandeling, Bijvoorbeeld als onderdeel van het spel zoals in een boksring, tijdens SM of zoals bij dit soort festiviteiten.
Al het andere is grote onzin. Wie heeft het over copuleren in het openbaar? Waar zeg ik dat racisme door voetbalsupporters geen probleem is?
En wat is er mis met het vragen of de ander open staat voor mediation. Gebeurt voortdurend in tal van vormen en ook de raad voor de rechtspraak geeft aan dat dat kan. Maar jij weet het beter? Heb je al een bron of alleen een ongefundeerde mening?
Mirzas, je verdraait mijn woorden en je verdraait ze bewust om vervolgens je benepen moraal - want dat is het - aan anderen op te leggen nadat je er eerst mij van hebt beschuldigd dat te doen. Ik doe dat juist niet. Ik zeg dat je je er niet zo over moet opwinden. Jij doet dat juist wel. Overschreeuw je misschien iets in jezelf? Zou kunnen. Van vijftig tinten grijs zijn in Nederland tegen de 700.000 exemplaren verkocht en wereldwijd 100 miljoen. Dit betekent dat de bijbehorende fantasieën allesbehalve zeldzaam zijn.
"Dit betekent dat de bijbehorende fantasieën allesbehalve zeldzaam zijn."
Ja, dus?
Dat er behoorlijk wat mensen, een AANTAL, Fifty Shades lazen danwel de film bezochten geeft in de verste verte nog geen begin van rechtvaardiging om vrouwen, lukraak ALLE vrouwen, te mogen meppen omdat ze in het Amelandse wetteloze Wilde Westen zich niet aan de "regels" houden.
@Han, je trekt conclusies die niet eens logisch zijn gezien de beschikbare informatie. Het maakt mij niet benepen als ik ervan griezel dat jij vijftig tinten grijs sjablonen over alle vrouwen heen legt. Of ik al dan niet benepen ben volgens jouw standaarden kun je simpelweg niet filteren uit hetgeen ik zeg.
Voor de rest zie mijn vorige reactie. Of samengevat: yikes.
Ook Halina Reijns Babygirl grijpt terug op clichés/mannenfantasietjes waar niet iedereen iets mee heeft.
@jozias
Het slaan van vrouwen op de openbare weg is verboden maar heb jij geen problemen mee als het wederzijdse instemming gebeurd.
Het copuleren op de openbare weg en heb jij problemen mee ook als het met wederzijdse instemming gebeurd.
.
Conclusie: Jozias heeft geen problemen met het slaan van vrouwen op de openbare weg.
.
‘Wie had het over copuleren’
.
Ik. En ik kan je nog meer voorbeelden geven die op de openbare weg verboden zijn die met instemming gebeuren.
.
Hypocriet.
@han
.
Niemand zegt dat ze zeldzaam zijn.
Maar toegestaan alleen achter gesloten deuren.
.
@MG
Indd, alleen achter gesloten deuren, tussen consenting adults én zelfs dan kunnen mensen die die twee individuen die er voor kiezen nog hun vraagtekens er bij hebben (ongelijkwaardige partners, toxic relationship, altijd op verkeerde mannen/vrouwen vallen, enzovoorts). In de context van een gesloten gemeenschap en groepsdruk en met de paplepel ingegoten krijgen dat zoiets oké is, is natuurlijk totaal iets anders. Dat Han het ene gebruikt om het ander te rechtvaardigen, ach je mag alle vrouwen meppen want dat is hun "rol" en het is maar een spel want traditie en bovendien ze fantaseren allemaal om eens flink in elkaar gebeukt te worden want Fifty Shades - dat is natuurlijk compleet bezopen van Han, de Johan Derksen van Joop.
@mg
Je liegt. Slaan op de openbare weg is niet per definitie verboden.
Mishandelen is strafbaar en het verstoren van de openbare orde. Maar binnen deze context is daarvan niet automatisch sprake.
Mirzas, en je gaat op de oude voet voort met het verdraaien van andermans mening alleen om je eigen benepenheid, je reactionaire en intolerante instelling voor je zelf aanvaardbaar te maken.
Gewoon onzin vdH. Ik ben niet gediend van jouw manier van alle vrouwen over een vijftig tinten baby girl kam scheren. Ik heb dat boek/die films niet geïntroduceerd als 'argument' en heb nergens aan hoeven draaien om daarvan te gruwelen. Ik gruwel van je generalisaties om je eigen voorkeuren door te drukken. Ik gruwel van de manier waarop je shopt in geschiedenis en cultuur om je eigen zaken aanhangig te maken en te pretenderen dat het om feiten gaat.
Ik gruwel niet per se van je eigen standpunten, wel van je gebrek aan integriteit om ze aan de man te brengen of over de vrouw heen te leggen.
"De Amelander Sunneklaasvieringen horen bij het Nederlands cultureel erfgoed"
Net zoals slavernij, kolonialisme, racisme, antisemitisme........
Sunneklaasvieringen kan je daar niet mee vergelijken. Het is aan de Amelanders om te bepalen wat wel of niet grensoverschrijdend is, niet aan Amsterdam of Hilversum.
Wat een gelul mihi. Dan zou je ook kunnen roepen dat het aan de Iraniers is om zedelijke standaarden te bepalen en niet aan de rest van de wereld.
@mihi.raid.abb
"Sunneklaasvieringen kan je daar niet mee vergelijken."
Omdat u dat roept? Zo werkt het niet. Beide zijn culturele erfenissen in NL.
" Het is aan de Amelanders om te bepalen wat wel of niet grensoverschrijdend is, niet aan Amsterdam of Hilversum."
Nee, zo werkt de Nederlandse (recht)staat niet.
Noem één cultuur, die daar geen last van heeft, behalve die van inheemse volkeren die werden uitgeoeid.
Je mening over Powned deel ik. Maar dit feest een cultureel erfgoed? Is dat zo? Of is dat je mening? Een feest dat buitenstaanders, vrouwen en kinderen uitsluit en, als onderdeel, daar (in origine) geweld voor mag gebruiken, vind ik nou niet echt erfgoedwaardig. Netzomin als Zwarte Piet.
Sorry hoor maar die "kennis" ontbreekt bij je vdH. Of je haalt het uit je dikke duim.
DAt zie je verkeerd Labou. En de vrouwen en kinderen worden niet uitgesloten. Die hebben een rol. In het wikipediastuk kun je lezen welke. Het idee is die vermomde mannen te slim af te zijn.
In Gaza hebben vrouwen en kinderen ook een rol. Niet bepaald een fijne rol maar toch: een rol. Maar goed: van jou had ik ook niet bepaqld een serieuze reactie verwacht. En dat is (helaas) niet de eerste keer.
Of er nu wel of niet sprake is van beknotting van de persvrijheid maakt mij niet zoveel uit. En wat mij betreft is het ook niet relevant dat Powned een en ander aankaart. Zij zijn zelf nu ook weer niet de meest vrouwvriendelijke club.
Ik houd er gewoon niet zo van als er regels voor vrouwen zijn die niet gelden voor mannen. Of wanneer mannen voorrechten hebben die vrouwen niet hebben. Traditie of niet. Katknuppelen, ganstrekken en palingtrekken doen we anno nu ook niet meer. Pitspoezen zijn ook uit de mode.
Bij katknuppelen, ganstrekken en palingtrekken vallen echte slachtoffers. Het besef dat dierenkwellerij geen vermaak zou moeten zijn daalde langzaam in en is nog steeds niet overal doorgedtongen.
"Powned is gewoon niet goed genoeg".
En daarom is het geoorloofd om deze journalisten in elkaar te beuken?
"En daarom is het geoorloofd om deze journalisten in elkaar te beuken?"
.
Waar staat in het verhaal staat dat Han dat prima vindt?
Meld je hieronder gratis aan voor Joop NL. Iedere donderdag een selectie opvallende nieuwsverhalen, opinies en cartoons in je mailbox.
En dan heb je óók nog het welbekende "Poepveulenslingeren"
_________
https://www.youtube.com/watch?v=Xjs4yOYwIgQ