Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Hoe lang nog?

Boris Johnson verder in het nauw: kabinet loopt leeg, ministers vragen premier af te treden
Joop

Dat is mijn kuil!

  •  
14-04-2021
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
49662400382_febe21865e_c

© cc-foto: Alexander van Loon

De corona-ellende zorgt ervoor dat vakantie vieren in het buitenland heel erg moeilijk wordt. Maar is dat eigenlijk wel erg? Worden we daar nu ècht ongelukkig van?
Volgens de talkshows zitten we allemaal te “smachten”. Smachten naar een veel te goedkope vliegvakantie naar overvolle resorts aan buitenlandse kusten van landen met dubieuze regimes. Resorts, ik vertaal het even naar toeristengevangenissen, waar we kennelijk naar moeten uitkijken volgens de reisbranche. Toeristengevangenissen! Want, zo blijkt uit de gegevens, je mag het terrein niet verlaten vanwege de besmettingsrisico’s. je wordt als het ware opgehokt. Ik kijk er nu al naar uit, maar niet heus. U wel?
De corona-ellende zorgt ervoor dat vakantie vieren in het buitenland heel erg moeilijk wordt en eigenlijk ernstig wordt afgeraden. Dat zal nog wel een tijd zo blijven. Maar is dat eigenlijk wel erg? Worden we daar nu ècht ongelukkig van? Ik denk helemaal van niet! Het betekent eigenlijk gewoon dat we in eigen land ons vertier moeten zoeken. En dat gebeurt dan ook volop. De campings en vakantiehuisjes in ons land  worden massaal geboekt. Dat is natuurlijk heel logisch, want in eigen land vakantie vieren is vooral héél leuk en ook nog best wel voordelig. En laten we eerlijk zijn: waarom zou je ver weg willen naar zo’n toeristen-opbergplek, terwijl dichtbij zoveel te beleven is.
Als je de economische berichten zo leest, is het helemaal niet zo slecht voor het binnenlandse toerisme dat we niet weg kunnen. Het wegblijven van buitenlandse toeristen, door de coronamaatregelen, wordt in een deel van de toeristensector financieel bijna niet gevoeld. Er is wel opeens iets veranderd. Deze zomer wordt opnieuw de meest gehoorde taal niet Duits, Chinees, Oost-Europees of Engels. Het wordt opnieuw onze eigen taal of een van de streektalen. Geweldig toch? Daar smacht ik nu zó ontzettend naar.
Eindelijk kunnen we dan straks naar het strand zonder de vraag te stellen wanneer onze oosterburen uw fiets komen terugbrengen. Eindelijk hoeven we de “moffen” niet te verwensen. Mopperen op bierdrinkende Engelsen is even voorbij. Eindelijk hoeven we ons niet te ergeren aan witte nummerplaten bij Voorne aan Zee. Eindelijk kunnen we dan die vreselijke boosheid over “das ist mein kuil” even helemaal vergeten en vol overgave vervangen door “dat is mijn kuil!”

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (49)

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 apr. 2021 - 6:41

Er wordt wat 'af gesmacht' in Nederland. Het lijkt wel of men bang is voor stilte.

tinekea2
tinekea215 apr. 2021 - 8:06

"We" zeggen als je "ik" bedoelt?

frankie48
frankie4815 apr. 2021 - 6:25

Ja vakantie vieren in eigen land alsof je in het buitenland bent, nou daarvoor moet je o.a. naar Amsterdam komen dan. (waarschijnlijk komen wel meer voormalige arbeidersbuurten in onze steden van Nederland daarvoor in aanmerking.) Want dat vakantiegevoel hebben wij in onze arbeidersbuurten al een tijdje als je hoort welke andere EU- wereldtalen daar wordt gesproken op een pont, in de winkels of op straat, en ze schamen zich gelukkig niet om ook hun moerstaal tegen u als vakantieganger in eigen land te gaan gebruiken, als u of zijzelf met uw willen gaan communiceren.

Zapata
Zapata14 apr. 2021 - 22:18

Ach weet u geachte heer Blokhuizen, ik ben de hele wereld over gereisd gedurende mijn leven. Er zijn weinig landen die ik niet bezocht heb. Maar overal waar je naar toe gaat, je neemt altijd jezelf mee. Dus wees blij met jezelf waar je ook bent. Want als je niet blij bent met jezelf, dan kan je ook niet blij zijn elders met jezelf. Dat terzijde. Ik ben niet zo kosmopolitisch als de meeste moderne Groen Links of D66 luitjes. Dat zijn mensen van de wereld en die begrijpen hoe de wereld in elkaar zit omdat ze globaal durven te denken. Oh nee die wijsheid dicht ik mezelf niet toe. Daarom ben ik maar blij dat ik de wereld niet meer hoef te ontdekken. Die zit in mijn herinnering. Dat kost geen kerosine. Een mooie herinnering geachte heer Blokhuizen. Zo vlak na de oorlog in Libanon, ik weet niet of u toen al was geboren maakte ik een tripje op Cyprus. Toen al verdeeld tussen Turkije en Griekenland. En ergens in niemandsland kwam ik terecht bij een gemeenschap van Druzen. Die bouwden daar een nieuw leven op, weg van de oorlog in Libanon. Daar op die plaats bij die mensen heeft op mij een overweldigende indruk gemaakt. Ze vochten verder, ze leefden verder. Naderhand ben ik zo een beetje overal wel geweest en u kunt mij dus gerust scharen onder het gezelschap van hedonistische globalistische luitjes die de rijen van GL en D66 bevolken. Ook qua inkomen en opleiding. Ik ben nu een oude lul, dus u kunt mij gerust afschrijven als zijnde niet meer relevant. Maar ik wil u luitjes van wereldverbeteraars gaarne iets meegeven. Waar je ook naar toe gaat, je neemt altijd jezelf mee. Dus als je hier de medemens verkettert zal je het ook daar doen. En ik denk niet dat ze daar op u zitten te wachten. Dus blijf lekker thuis, ga fietsen. Zet je tent op in het parkje. Scheelt een boel irritatie bij mensen elders op deze wereld.

3 Reacties
Libertain
Libertain15 apr. 2021 - 7:27

@Zapata, zeer mooi en naar waarheid opgeschreven. Moet je vaker doen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 apr. 2021 - 6:51

Dat doet Zapata ook vaker!

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 apr. 2021 - 7:05

Dat doet hij ook vaker!

korheiden2
korheiden214 apr. 2021 - 21:46

Die all inclusive resorts zijn niets voor mij. Maar ik mag toch graag met de eigen auto naar het buitenland gaan. Even er helemaal uit. Niet om de honderd meter een verkeersdrempel of weg versmalling. In Duitsland kun je nog voor redelijke prijzen een erg mooi onderkomen boeken. In Nederland kost dat een godsvermogen. Ik gun ieder zijn vakantie, maar zelf ga ik graag naar het buitenland.

JasDon
JasDon14 apr. 2021 - 20:37

Uit de stukken van de auteur heb ik nooit gehaald dat er interesse is voor het buitenland, dus ja, dan is dit een makkelijke oproep. Net zoals ik zou oproepen om skivakanties te verbieden vanwege volksgezondheid. En dan is er uit onderzoek gebleken dat D66/GL stemmers juist veel reizen. Maar er zullen weinig boeren tussen zitten....

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9314 apr. 2021 - 19:27

Vakantie in Nederland is voordelig? De recreatieve prijzen in Nederland zijn exorbitant. Die mening deel ik niet. Als kind vond ik het fantastisch. De jaarlijkse middellandse zeevakantie in Turkije. Daarna nooit meer gedaan. Blijkbaar is de traditionele zonvakantie nog altijd populair bij veel Nederlanders. Wie ben ik om op ze neer te kijken? Waarschijnlijk werken ze een heel jaar bloedhard voor dat ene vertier. Zelf hou ik erg van reizen. Heb veel buitenlandse vrienden die ik ook graag zie. Ik leef spartaans om zoveel om op zoveel mogelijk van mijn vakantiedagen weg te zijn. Maken van mooie roadtrips, actieve verre reizen. 'Gekke' random landen bezoeken. Nieuwe ervaringen op doen. Letterlijk cultuur snuiven en de blik verruimen. Met een beetje geluk kan ik deze zomer naar Namibië. Eerder dit jaar al een paar weken gewerkt vanaf IJsland. Fantastisch land.

P Haan
P Haan14 apr. 2021 - 19:18

Ik heb wat vrienden en familie rond de wereld wonen, daar zou ik toch nog wel eens een bakkie willen doen. Of zij bij mij.

sjaak5
sjaak514 apr. 2021 - 18:17

In april duiken in Egypte (rode zee). Wanneer er minder gedoken wordt komen ook de grotere vissen weer richting het rif.

Kit2
Kit214 apr. 2021 - 17:46

Kijk, het ware karakter van GroenLinks. Niemand meer op vakantie, dat vliegen is maar slecht. Bereid je voor op het eten van gemalen meelworm en geplette spinkhaan, dat is goed genoeg voor jullie. De verwarming op 16 graden, dat is veel beter voor het milieu, en beloften over stijgen van lonen, ach dat was voor de verkiezingen, he. Wel is er een elite die met smalle billetjes de jacuzi inglijdt, een glaasje witte wijn met oesters nuttigt en voor ‘een klimaatconferentie, hoor’ naar Sri Lanka vliegt, ‘wel even een strandje aan vastgeplakt, he, dat snap je wel.’

1 Reactie
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen14 apr. 2021 - 20:27

@Kit, Ik zie het al. U heeft een ophokvakantie in een toeristengevangenis heel hard nodig. U bent uw gevoel voor humor even kwijt. Ik gun het u! Goede reis!

George Lichtenberg
George Lichtenberg14 apr. 2021 - 17:26

Wat een volstrekte onzin, mijns insziens. Maar misschien ligt dat aan mij. Ik ga nooit "op vakantie". Ik kan in principe iedere dag naar de duinen als ik dat zou willen en ook de Veluwe is objectief niet zo ver weg. Alleen een wekeend al op een camping of in een huisje met landgenoten lijkt me een hel. Dan blijf ik maar gewoon thuis. Vier ik mijn vakantie wel met een stapel boeken. Of het Duitsers of Nederlanders zijn... de ervaring leert dat de mensen die op donderdagavond hun hond in de duinen uitlaten een stuk prettiger in de omgang zijn dan de hordes kuilengravers. Nee, ik wil reizen. Andere culturen meemaken. Mijn vrienden in Moskou, Toronto of Cairo weer zien. Waarom mensen goed geld betalen om honderd kilometer verderop in een zielig huisje te zitten met twee gaspitten, zal ik nooit begrijpen.

Rode druppel
Rode druppel14 apr. 2021 - 15:26

Ik heb nooit vakantiestress. Ga ieder jaar weer naar Rundumhause.

Greendutch
Greendutch14 apr. 2021 - 15:21

eens. heerlijk vooruitzicht sterker nog, ik ga helemaal niet op vakantie. niet omdat ik een tuintje heb en voldoende ruimte om me heen maar uit recalcitrante overtuiging. men!? praat allemaal uit mijn naam, alle reisbureaus en aanverwanten zeggen dat 'iedereen snakt naar vakantie'? ik niet alle horecalieden zeggen dat: 'iedereen naar een terras of kroeg wil? ik niet alle restauranthouders en hoteliers zeggen dar :'iedereen eruit wil'? ik niet Rutte zegt dat iedereen weer 'naar de winkels wil' ?! nou, ik niet. al was het enkel om hem te pesten , ik doe het niet het lijkt eerder dat 'iedereen''vrijheid wil om mijn vrijheid van meningsuiting af te nemen.

1 Reactie
JJP2
JJP215 apr. 2021 - 13:32

Zoveel mensen, zoveel smaken Ik snap eerlijk gezegd ook dat gedoe en gezeur niet dat mensen 'smachten' om op een terras te gaan zitten. Aan mij niet besteed inderdaad; er zijn (voor mij) veel belangrijker zaken. Naar een winkel gaan: nee, dank je wel. Heerlijk om niet 'gezellig' mee te moeten gaan shoppen, omdat toch alles dicht is, is een ideaal excuus. Mag (voor mij) nog wel even zo blijven. Snel even wekelijks de noodzakelijke levensmiddelen inslaan en dat was voor mij genoeg 'shopping experience'. De rest van de spullen koop ik allemaal online. Tja, maar vakantie (voor mij) is een ander verhaal. Ik ga echt niet de hele zomer in de tuin zitten waar ik al het hele jaar in rondgehangen heb. En om in Nederland ergens 'gezellig' in een huisje te gaan zitten: de gedachte al. Nee, ik kan niet wachten om vakantie te boeken, in het vliegtuig te stappen en op weg te gaan naar verre oorden. Nieuwe mensen ontmoeten, andere culturen zien, horizon verbreden. Maar zoals gezegd, over smaak valt niet te twisten en ik gun iedereen het zijne.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart14 apr. 2021 - 15:07

Over vakantievieren heb ik geen mening; - daar heb ik de middelen niet voor (nooit gehad ook), da's voor de vrijgestelden en de rijke stinkerds, voor de uitbuiters en de nonvaleurs, voor de kleinburger en het grauwe grut. Wij, hongerkunstenaars, hebben die flauwekul niet nodig: wij reizen door onze (boven)kamertjes. Maar ik zie tot mijn genoegen dat Covid-19 de grote nivelleerder aan het worden is: zelfs dat ondernemersgajes, dat normaal met 't hoofd in de wolken en met uitpuilende zakken naast de schoenen loopt, zingt een toontje lager. Iedereen laat 't masker zakken, achter de façade blijken brekebenen schuil te gaan & doordeweekse jokkebrokken die het snoeven niet kunnen laten, maar telkens door de mand vallen.

6 Reacties
o u wisbaar
o u wisbaar14 apr. 2021 - 15:26

"Over vakantievieren heb ik geen mening" Ik wel, ik werk er hard voor en ik merk dat ik het nodig heb. Daarnaast vind ik dat ik het verdien en last but not least, doordat ik er hard voor werk kan ik het ook betalen.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart14 apr. 2021 - 16:45

Ik ken ze wel - vanuit de verte - die lui van de onderdrukkende klasse en hun zinloze non-bestaan, met hun zielloze baantje en kneuterige vakantietjes, mistroostige relaties en belegen, armzalige ideeën, gefriemel dat voor seks door moet gaan. Een oeverloos medelijden neemt zich van me meester.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart14 apr. 2021 - 17:05

Vakantie, pensioen, eigen woning etc, dat zijn de kettingen waarmee de slaven aan de bezittende klasse worden vastgeklonken. Ik zeg: weg ermee, ga leven, stop met kniezen, met tobben en met handenwringend snotteren.

Grietje Vleeshart
Grietje Vleeshart14 apr. 2021 - 17:07

..neemt etc = maakt zich van me meester

Buitenstaander
Buitenstaander15 apr. 2021 - 9:27

@Grietje Vind het wel prettig om te horen dat dedaine-hongerkunstenaars genoeg hebben aan reizen in hun bovenkamertjes: Blijkbaar is het daar nog zo leeg en ruim dat reizen kan. Ik hoop dat er daar velen van zijn, want dan blijft het op de plekken waar ik naar toe wil lekker rustig.

o u wisbaar
o u wisbaar15 apr. 2021 - 10:43

@Grietje Je hebt wel veel posts nodig om duidelijk te kunnen maken dat je neerkijkt op de loonslaven die trouw elke ochtend in de file staan om jouw uitkering bij elkaar te verdienen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin14 apr. 2021 - 14:54

Wij gaan als we al gaan altijd in Nederland en dan het liefst buiten de schoolvakanties. Vervelend is dat de prijzen nu Alfred Blokhuizen ook ergens in Nederland gaat, dermate worden opgedreven dat het voor veel andere mensen die altijd al in Nederland (moeten) blijven onbetaalbaar is geworden en/of er geen plaats meer is in de herberg.

Leontrotsky
Leontrotsky14 apr. 2021 - 14:26

Of we het nu leuk vinden of niet maar een vakantie naar het buitenland zal vanaf nu allereerst steeds moeilijker worden en op middellange termijn verboden worden. Ik weet dit zeker ook al zullen velen hier weer zeggen, "ach hoor die Trotsky weer, die is volledig de weg kwijt". Dit komt niet alleen door corona en de daarmee gepaard gaande en onvermijdelijke steeds verdergaande beperkingen die aan het vakantiereisvervoer zullen worden opgelegd. Dit is wel een grote oorzaak van het feit dat reizen over pakweg 3 jaar niet meer mogelijk is maar er is nog een heel grote oorzaak of eigenlijk zijn er 2 1) De klimaatschade die door vlieg- en treinreizen (en dan met name vliegreizen maar vlak ook treinen niet uit) wordt aangericht en het feit dat we de stikstof en CO2 uitstoot moeten gaan neutraliseren zal ervoor zorgen dat er geen ruimte meer is voor met name vakantievlieg en treinreizen. Zakelijk reizen/familiebezoek in buitenland en eventueel reizen in het algemeen belang (handelsreizen koningshuis) zullen nog wel plaats blijven vinden maar dit is dan ook nog het enige. 2) De ecologische voetafdruk in het westen is zo groot dat de biodiversiteit al met 62% is afgenomen wereldwijd. In Europa is dit al honderden jaren geleden voltooid maar nu wordt in de tweede en derde wereld de biodiversiteit in sneltreinvaart vernietigd door de ecologische voetafdruk van mensen in Het Westen. Hierbij horen ook vliegreizen. Om nog iets van de natuur in de derde wereld te behouden zal ons eetpatroon volledig moeten veranderen en zullen vliegreizen ook niet meer mogelijk zijn. Het is wat betreft de biodiversiteit nu 2 minuten voor 12. We hebben nog 4 jaar om dit om te keren, doen we dit nu niet dan is het voorbij met de aarde. Dus vliegen is niet meer mogelijk. We kunnen nog wel beperkt voorlopig met de electrische auto reizen maar ook aan opwekking van electriciteit zit een groot ecologisch en klimaatkundig prijskaartje. Dus we zullen ook het autorijden moeten beperken tot binnenlandse reizen. Zoals schrijver dezes die ik zeer bewonder (Blokhuizen) is dit helemaal geen verlies maar is dit pure winst. Door in eigen land te blijven leren wij ons land veel meer waarderen, leren wij tevreden te zijn met wat we hebben en leren wij dingen over ons eigen land die wij anders nooit geleerd hadden, en omdat ook voor buitenlanders geldt wat voor ons geldt zal ons land veel rustiger worden en kunnen we veel meer genieten van onze vakantie in eigen land zonder ellenlange wachtrijen, zonder overvolle stranden, overvolle parken, overvolle natuurgebieden. We kunnen zeuren over wat we verliezen, maar we kunnen er ook voor kiezen om blij te zijn met wat we winnen.

3 Reacties
George Lichtenberg
George Lichtenberg14 apr. 2021 - 17:28

Worden de stranden daar echt rustig van? De hordes toeristen die hun vuil niet opruimen en een strandwandeling onmogelijk maken zullen dit jaar simpelweg geen Duits maar Nederlands spreken. Maakt voor mij weinig verschil.

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9314 apr. 2021 - 19:29

Als het aan trotsky ligt dan is de enige toegestane reis een enkeltje Gulag.

Buitenstaander
Buitenstaander15 apr. 2021 - 9:31

De droom van elke Trotskist: Verbieden waar anderen plezier aan beleven en waar zij zelf geen toegang tot hebben :-)

Freek74
Freek7414 apr. 2021 - 14:22

Wij gaan zoals elk jaar in Nederland op vakantie. Er is zoveel te zien en te doen, als je maar wilt.

1 Reactie
JasDon
JasDon14 apr. 2021 - 20:29

Dat kan je vinden, maar niet voor iedereen gaat deze interesse in het thuisland op.

nikita72
nikita7214 apr. 2021 - 14:08

Ik ga graag op vakantie in het buitenland. Hier zijn nou eenmaal minder bergen of Romeinse ruïnes. Maar smachten? Zeker niet. We hebben er veel meer aan als kinderen naar school kunnen, en we weer mogen sporten. (En misschien is ook wel belangrijk dat kinderen gezond geboren worden. In dat opzicht was de eerste lockdown een zegen, vermoedelijk doordat er veel minder auto's of vliegtuigen bewogen)

itsme3
itsme314 apr. 2021 - 14:06

Een van de grootste genoegens van naar het buitenland op vakantie gaan is juist het ontlopen van al die Nederlanders. De gemiddelde Nederlander is niet de meest aangename vakantievierder.

LHTJ
LHTJ14 apr. 2021 - 14:04

En na de zomer waarbij Noord Europa massaal binnen de eigen grenzen vakantie heeft gevierd zien we de Zuid Europese landen een voor een bij Brussel aankloppen. Nee, laten we deze zomer vooral een Europa zijn en elkaar de broodnodige omzet in de vitale sectoren steunen, vitaal is voor het zuiden vooral de toerist uit het noorden.

Dick Roelofsen
Dick Roelofsen14 apr. 2021 - 13:54

Op vakantie probeer ik de Nederlanders zoveel mogelijk te ontlopen, dus vakantie in eigen land lijkt me een gruwel. Maar ook thuisblijven is, wanneer je zoals ik in de "natuur" woont, verschrikkelijk. Alleen die elektrische fietsbrigade al en dan nog al die randstedelingen, optiefen graag. Nee, ik zal blij zijn als ze weer gewoon naar het resort gaan.

2 Reacties
GHS
GHS14 apr. 2021 - 16:01

Ik vraag me altijd af"Hebben ze zoveel geld om met vakantie ( naar het buitenland) te gaan?"

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9314 apr. 2021 - 19:32

In Nederland hebben we geen natuur. Vind dat altijd zo heerlijk als ik in het buitenland ben dat het vaak veel rustiger is. IJsland is een van mn favoriete plekken. Heb er een paar jaar terug een jaar lang gewoond en kom er bijna elk jaar even terug als extra snoepvakantie. Er gaat niets boven het rijden over compleet lege wegen in een uitgestrekt landschap. Hiken en genieten van natuurlijke warmwaterbronnen of het zien van het noorderlicht.

adriek
adriek14 apr. 2021 - 13:53

Ik denk dat ik best ongelukkig wordt als al die feestbeesten die 'het buitenland' in de zomerperiode onveilig maken zich in Nederland gaan uitleven.

5 Reacties
Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen14 apr. 2021 - 14:13

Dus de vermeende overlast mag wel een ander worden aangedaan? Opmerkelijk! Helder!

George Lichtenberg
George Lichtenberg14 apr. 2021 - 17:20

ik ook... hier een kilometer van zee wonende maakt het me niet uit of het Duitsers of Vinexbewoners zijn - ze zijn allemaal even vervelend.

Poeha
Poeha14 apr. 2021 - 18:14

Sommige landen maken daarvan hun businessmodel. Straten vol met “happy hours”, stripteasebars, etc. Alleen maar om bussen vol toeristen te trekken. Dat is niet van “ooh, daar mag het wel”. Het is “daar willen ze hen wel”

P Haan
P Haan14 apr. 2021 - 19:17

@Eirda, Helemaal mee eens. Afgelopen jaar hebben we gezien wat voor soort er normaal in die ophokcentra zitten, daar kan je maar beter van af zijn. Met voorrang vaccineren en oprotten?

Minoes&tuin
Minoes&tuin16 apr. 2021 - 7:02

George Lichtenberg Nou, niet allemaal! :)

Buitenstaander
Buitenstaander14 apr. 2021 - 13:44

Alfred, ik had over het afgelopen jaar het zelfde idee en gevoel, maar blijkbaar vinden ook al die progressieve meisjes en jongens het echt nodig om vooral heel ver tot Nepal etc te reizen om vooral kennis te nemen van andere culturen, want dat werkt blijkbaar 'geestverruimend'. Het zou mij niet verbazen als van die groep er een groot deel bij jouw oude liefde GL vandaan komt :-) Nog wat zendingswerk in eigen parochie te doen zou ik zeggen....

4 Reacties
The Apple
The Apple14 apr. 2021 - 14:00

Nou, bij ons zit je met -vanaf- 82 euro voor twee (2!) personen per week vooral erg goedkoop. Kom je een hele maand, dan heb je de vliegreis er eigenlijk al uit, als je dat vergelijkt met Europa.

Alfred Blokhuizen
Alfred Blokhuizen14 apr. 2021 - 14:11

Ik heb begrepen dat zij bij het boeken van een reis niet vragen naar je partijkaart. Ik kan me vergissen hoor. Maar als dat wel zo is, dan hoor ik dat graag van u.

Buitenstaander
Buitenstaander14 apr. 2021 - 14:39

@Alfred Nee,dat klopt :-) , maar als ik zo in mijn omgeving rondkijk, en weet wat ze stemmen....... Maar het is idd geen Maurice d'H onderzoek....

RechtdoorZee93
RechtdoorZee9314 apr. 2021 - 19:36

@Buitenstaander Je hebt gelijk. Jongeren reizen veel en jongeren stemmen relatief veel Groenlinks. Er is ook wel eens onderzoek gedaan naar hoeveel vluchten / stemgedrag. PVV scoorde laag, GL en D66 behoorlijk hoog. Kun je vast vinden als je googled. Ik zit ook bij deze groep als oudere jongere. - waar ik op stem laat ik buiten beschouwing. De economische situatie heeft jongeren een soort van gedwongen om hedonistisch te leven. Ik verdien ruim boven modaal en toch is een woning kopen een onbereikbare droom. Sparen levert niets op. Sterker nog je verliest geld omdat de inflatie veel hoger dan de rente. Dus ja, dan maar mooie reisjes maken toch? Je moet iets met je leven namelijk.