Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Finland vraagt lidmaatschap NAVO officieel aan

Russische dreigementen maken geen indruk
Joop

Dat gelul over de feestdagen moet afgelopen zijn

  •  
18-11-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
kerst

© cc-foto: monicore

Gespeculeer over de feestdagen draagt alleen maar bij tot verdere ontmoediging van het volk.
Tot de ergerlijke zaken van deze afschuwelijke herfst behoort het gelul over de feestdagen. Je hoeft geen erelid te zijn van het OMT dan wel het Red Team om op je vingers te kunnen uitrekenen dat er van de feestdagen geen ruk terecht komt. Het aantal besmettingen per dag blijft stabiel. Meer zit er met deze maatregelen niet in.
Kerstmis brengen we alleen of in beperkte familiekring door. Oud en Nieuw idem dito.
Premier Rutte en minister De Jonge hebben al met zoveel woorden duidelijk gemaakt dat versoepelingen er niet komen. Ze vertelden dinsdagavond op de persconferentie dat de dalende trend tot half januari moet worden volgehouden om het aantal besmettingen daarvoor op een aanvaardbaar niveau te brengen.
Leden van de Hersteld Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeenten en de Oud-Gereformeerde Gemeentes zullen zich op Eerste Kerstdag uiteraard wel in groten getale verzamelen en wel onder de preekstoel, want dit volk pikt uit de coronamaatregelen alleen wat ze bevalt. De overige Nederlanders moeten ook op de feestdagen agent en boa vrezen. Uitzonderingen onder voorwaarden voor de droge horeca, waaronder men restaurants schijnt te verstaan? Vergeet het maar.
Toch worden ministers en andere autoriteiten door hijgerig mediavolk lastiggevallen met vragen over de feestdagen en of “we” die met elkaar kunnen vieren. Op de achtergrond klinkt permanent geweeklaag over het vreselijk lot dat ons in december wacht als er geen versoepelingen mogelijk zijn.
Zouden die zich niet beter met wezenlijker zaken kunnen bezig houden? Bijvoorbeeld over hoe we de delen van het bedrijfsleven aan welke het nu verboden is omzet te maken door de komende winter heen helpen?
Gelul en gespeculeer over de feestdagen draagt alleen maar bij tot verdere ontmoediging van het volk. Als de omstandigheden er naar zijn moet je bereid zijn verlies te nemen. In de Angelsaksische wereld zeggen ze het nog duidelijker: cut your losses and run. Besef dat het ook een unieke belevenis is, alleen maar vergelijkbaar met de feestdagen in december 1944. Verschil: toen zaten ze mekaar ook nog met een lege maag aan te kijken. Mijn moeder bladerde in die tijd oude jaargangen van Margriet door om de recepten te lezen. Nog een verschil: er waren overal in de theaters wel vrolijke kerstmatinees. Op de planken van de Amsterdamse bioscoop Royal bijvoorbeeld speelde bijvoorbeeld de vrolijke operette “ Daar houden de vrouwtjes van ”. Hebben wij weer Netflix.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (43)

White Knight
White Knight19 nov. 2020 - 19:23

@Abma: De derde golf zal weer platter zijn. Dat is ook de strategie die in het voorjaar juist door alle deskundigen werd gepromoot: Eerst een harde klap en vervolgens lagere pieken per golf(je). Je kunt googlen op "the Hammer and the Dance CoviD" voor veel bronnen. En nu we die strategie aan het volgen zijn wijzigt de regering van tactiek. Net als met de routekaart een domme zet.

Voor Joop
Voor Joop19 nov. 2020 - 14:02

Met de Kerst mis wordt de geboorte van God als mens gevierd. Het is een rituele ceremonie die de geboorte van God in ons symboliseerd. Dat schreven de oude kerkvaders eeuwen geleden. "De hemel is in u" onderwees God als mens. Ofwel: God is in u. Kwestie van bewustzijn. Gewaarworden. Dat kan je in je eentje doen, of met twee of drie: "Waar twee of drie bijeenkomen in Mijn Naam, daar ben Ik" En iemands naam staat voor die iemands zelfbewustzijn van identiteit.

1 Reactie
Voor Joop
Voor Joop19 nov. 2020 - 14:04

"symboliseert."

Voor Joop
Voor Joop19 nov. 2020 - 13:50

Ik ben wel spirituel, maar geen lid van enige formele religie, en ga dus ook niet naar kerken of tempels, maar ik weet wel dat de kerken in Amsterdam maar 30 mensen binnen mogen laten. Ze doen hun diensten daarom live online, met slechts die paar mensen binnen.

1 Reactie
Minoes&tuin
Minoes&tuin21 nov. 2020 - 13:07

Met de begrafenis van mijn zwager mochten er ook maar 30 mensen aanwezig zijn, inclusief personeel. Dat mensen daar eens bij stilstaan als ze nu samendrommen in hun kerken. Die hebben hun naasten niet lief zoals zij zichzelf liefhebben. Dat blijkt uit nog veel meer dan dat alleen.

Abma
Abma19 nov. 2020 - 13:36

Om dan in Januari als nog vanwege de derde golf in totale lockdown te gaan. Hoe Kun je zo naïef zijn?

webmaatje
webmaatje19 nov. 2020 - 10:53

De kerstdagen zijn een mooie gelegenheid om de uitnodiging van Guatamala aan te nemen. Het land vraagt vooral hulp van die staten die veel CO2 yutstoten en dus veel bijdragen aan de opwarming van de aarde om de gevolgen van alle orkanen die Guatamala de laatste tijd getroffen hebben, op te ruimen. Ik stel voor dat vooral de kabinetsleden en hun [artijgenoten maar eens flink de handen uit de mouwen steken om de Guatamalteken een iets minder sombere kerst te bezorgen. In Midden_Amerika zijn tot nu toe dit jaarwel meer dan 30 orkanen overgetrokken. De hierdoor verorzaakte schade is gigantisch.

harmmeijer
harmmeijer19 nov. 2020 - 9:26

Mijn kinderen en kleinkinderen die kerst met ons zouden willen vieren moeten 10 dagen voor de kerst zich zoveel mogelijk onthouden van ontmoetingen met anderen. Hoe kan ik dat in hemelsnaam van mijn kinderen vragen, want sommigen van hen werken in de zorg. Het vieren van de kerst zal voor velen een summiere kerst worden. Ik maak me geen illusies. Ik laat me niet blij maken met een dode mus.

r d h
r d h19 nov. 2020 - 8:38

Leven om te werken. Als de overheid wat had gewild dan had je een harde lockdown halverwege oktober moeten invoeren. Nu dalen de cijfers te langzaam en gooit men de attractieparken open, ja daar moet je kennelijk voor gestudeerd hebben zo'n intelligente lockdown, ik zou juist denken gooi de bouwmarkten en elektra giganten ook dicht en zoveel mogelijk bedrijven twee weken, dan had je misschien wat kunnen doen in december, ze willen zo aanmodderen. Kies, of kappen met die regels of doorpakken, niet dit tegenstrijdige. Tot nu toe volg ik alle regels en adviezen maar de weerstand groeit door dit rare beleid steeds harder. Ik ben er helemaal klaar mee, je mag de hele week pezen en dan in het weekend kan je niets. Even volhouden, man dit duurt al bijna een jaar wat nou even.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt19 nov. 2020 - 11:01

" Even volhouden, man dit duurt al bijna een jaar wat nou even." Dus nog even langer volhouden. Is er een andere keuze? Deze " gooi de bouwmarkten en elektra giganten ook dicht en zoveel mogelijk bedrijven twee weken," hoef je van Rutte c.s. niet te verwachten. Positief is dat serieus de vaccinatie dichterbij komt. Maar niet morgen.

r d h
r d h19 nov. 2020 - 11:08

Dat hoef je van Rutte niet te verwachten. Dat bedoel ik beste vdbemt, het lijkt erop dat Rutte helemaal niet van de besmettingen af wil. Hij speelt met de bevolking, tenminste ik kan het niet anders verklaren of begrijpen. Gaat me niet alleen om de feestdagen maar ik, en anderen( zie toenemende depressie onder jongeren), zijn wel toe aan iets leuks.maak eens beleid in plaats van beetje dit beetje dat.

vdbemt
vdbemt19 nov. 2020 - 14:20

@rdh "het lijkt erop dat Rutte helemaal niet van de besmettingen af wil." In ieder geval niet zo dringend dat hij echt kortstondig de uiterste maatregelen wil nemen. De economie moet wel blijven draaien, aldus liberaal. En ja, we zijn allemaal toe aan iets leuks. Als ik naar de 'succesvolle' landen kijk, betekent dat toch eerst een periode nog minder leuk dan nu. Wat we willen is 'even' niet aan de orde.

Minoes&tuin
Minoes&tuin19 nov. 2020 - 6:59

Gewoon aanpassen. Alles wat kan is meegnomen zo niet, ook goed!

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...19 nov. 2020 - 6:09

Aansluitend op jouw laatste alinea. Mijn ouders van dik in de tachtig antwoordde deze week nog desgevraagd. "Ach, wij hebben de oorlog meegemaakt. Desnoods vieren wij kerst dit jaar met z'n tweetjes". Het kost ons wel veel hoofdbrekens hoe we op een verantwoorde wijze dit jaar kerst gaan organiseren.

2 Reacties
Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...19 nov. 2020 - 6:10

antwoordden

vdbemt
vdbemt19 nov. 2020 - 14:21

Het is nog nooit zo makkelijk geweest: niet vieren.

Paulus3
Paulus319 nov. 2020 - 1:47

"Het aantal besmettingen per dag blijft stabiel. Meer zit er met deze maatregelen niet in." Yep. De reactionaire kleine(rende) overheid van Nederland houdt Corona op de pruttel en de mensen verdeelt en in een rommellige toestand. In tegendeel tot landen waar regeringen wel hun taak opnemen omdat ze de capaciteit van de diensten onder de volksvertegenwoordeing wel in stand hebben gehouden. Daar gaat het behalve mischien af en toe plaatselijk in het algemeen prima met de kerst.

jantje
jantje18 nov. 2020 - 23:45

Het ligt er maar aan wat je er zelf van maakt of van wilt maken. Probeer het eens op de manier van - Back to basic- .. bak een tulband en een krentenbrood voor de kerstdagen. En maak er een kleinere als extra die je weg kunt geven aan iemand die alleen woont. Doe er gelijk een pak koffie en een paar warme sokken bij. Ga zelf een pan kippensoep maken, stukjes kalkoenvlees in de oven of op de grillplaat. Klop zelf eens pudding met slagroom. En ga eens iets met je handen maken, ja, breien, haken of borduren. En wees vooral tevreden..

2 Reacties
Frans Kwakman
Frans Kwakman19 nov. 2020 - 9:20

Jannie, het zal mij worst zijn wat ik te eten krijg, trouwens boerenkool met worst is best lekker, maar ik zal de spelletjes en samen een legpuzzle maken missen. Hoewel met 6 verdelen we de groep in tweeen en dan is er nog veel mogelijk. Ik hoop dat geen van ons corona oploopt!

jantje
jantje19 nov. 2020 - 16:16

@Frans Kwakman, boerenkool met worst is heel lekker, een handvol gort erdoorheen.. En op nieuwjaarsdag als traditie snijbonen uit het vat. Maakt niet uit wat je er bij doet. Blijf vooral gezond.. Fijne feestdagen..

Jan Jansen2
Jan Jansen218 nov. 2020 - 23:13

Afschuwelijke herfst? Het is prachtig weer en buiten is het veiliger dan binnen. Daar hoef je ook het gezwets van de "beste" MinPres ooit niet aan te horen of het gif dat uit het Twitter riool spuit niet te ruiken, winwinwin!

Thuiszitter
Thuiszitter18 nov. 2020 - 22:59

De media zit er steeds over te lullen , de bevolking maakt zelf wel zijn keuzes, de huiskamers zullen goed gevuld zijn. Men zoekt elkaar wel op , of het nu wel mag. De horeca zit verkoping op slot .

1 Reactie
LBNB
LBNB19 nov. 2020 - 7:39

@thuiszitter Ja de media stellen ook steeds de vraag:'kunnen we kerst vieren?'. Of het antwoord nou ja of nee is families zoeken elkaar toch wel op.

Paul250371
Paul25037118 nov. 2020 - 22:52

Inderdaad, dat gejank, roei met de riemen die je hebt en wees blij dat je niet in de horeca etc. werkt. Dat geïdealiseer van de gemiste gezelligheid. Andere jaren was het een last om met je schoonfamilie te zitten en meer van dat soort geouwehoer. Maar we zullen allemaal wel weer tranen met tuiten huilen omdat "de kinderen (uitgesproken met een snik) dit allemaal moeten missen." Er is een crisis, pandemie, koop je zuipen en vreten, zet Netflix op, geef je vrouw / man / partner een grondige krachtige inzaaier en get on with it. Dramaturgisch gejank. De uitzonderingen die slachtoffer zijn en hun familie wens ik het beste. Misplaatste tranen van de jankerds beschadigen jullie verdriet.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 nov. 2020 - 22:27

Verschil met 1944 is dat er nu veel meer mensen alleen thuis zitten. Enfin, misschien kan ik wat nuttigs gaan doen naast de tentamen voorbereiding. De per internet bestelde bollen (nee geen tulpen!!!) moeten ook nog worden geplant.

7 Reacties
Hanvander Horst
Hanvander Horst18 nov. 2020 - 22:47

Toen ook, want er gold een avondklok en reizen was moeilijk. Veel mannen in Duitsland.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 nov. 2020 - 23:17

Jongeren woonden langer bij hun ouders en families en gezinnen waren groter.

Fredje3
Fredje319 nov. 2020 - 4:13

Maar dat hoeft dus niet, dat alleen thuis zitten. Je mag gerust naar familie toe als je in je eentje bent. Tot 6 personen dus.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 nov. 2020 - 9:38

Mijn (overigens schaarse) familie woont in Zweden en de UK.

DanielleDefoe
DanielleDefoe19 nov. 2020 - 9:48

Code oranje

vdbemt
vdbemt19 nov. 2020 - 11:08

@Fredje. Voorzichtig met wat je zegt. "Je mag gerust naar familie toe als je in je eentje bent. Tot 6 personen dus." Dit is nog niet het geval. De stand nu is: tot 4 personen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin21 nov. 2020 - 12:56

Fredje Dat is een verwachting als alles gaat zoals het moet aldus Van Dissel. Waarschijnlijk was het een aanmoediging je vooral aan de regels te houden zodat dan misschien......

GoudenBergen
GoudenBergen18 nov. 2020 - 22:23

@Han "Leden van de Hersteld Hervormde Kerk, de Gereformeerde Gemeenten en de Oud-Gereformeerde Gemeentes zullen zich op Eerste Kerstdag uiteraard wel in groten getale verzamelen en wel onder de preekstoel, want dit volk pikt uit de coronamaatregelen alleen wat ze bevalt. " Professor Harinck legt in het laatste nummer van het Historisch Nieuwsblad uit waarom de overheid geen maximum kan stellen aan het aantal mensen dat een kerkdienst bezoekt. Dit is een gevolg van de scheiding tussen Kerk en Staat. In de negentiende werden de grondrechten van de burger vastgelegd. Daar hoort ook de vrijheid van godsdienst en levensovertuiging bij. Artikel 6 GW: "1. Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet. 2. De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht *buiten gebouwen en besloten plaatsen* regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden. " De overheid dus alleen *buiten* religieuze gebouwen en besloten plaatsen regels stellen t.a.v. corona.

4 Reacties
GoudenBergen
GoudenBergen18 nov. 2020 - 22:23

De overheid dus alleen = De overheid kan dus alleen

Hanvander Horst
Hanvander Horst19 nov. 2020 - 9:25

Zeker. Maar je hoeft daarom niet je kerk vol te laten stromen. De meeste kerkgenootschappen doen dat ook niet.

LBNB
LBNB19 nov. 2020 - 10:28

De meeste kerken houden zich gewoon netjes aan de maatregelen, je ziet enkel de excessen in de media.

White Knight
White Knight19 nov. 2020 - 19:26

"Behoudens ieders verantwoordelijkheid voor de wet". Zou dat ook betekenen dat men zich aan de mondkapjes wet moet houden, zodra die ingaat?

P Haan
P Haan18 nov. 2020 - 22:06

Het grootste 'gelul' in deze is dat de horecaondernemers zwaar genaaid worden. Stel nou gewoon dat alles dicht blijft. We zitten een paar weken voor de kerst, wat moeten ze? Wel inkopen, wel reserveringen aannemen, personeel regelen, menu's samenstellen? Of dicht blijven met het risico dat Rutte met een grote grijns verklaart dat ze open mogen? Het is niet te doen, dit. Heb nou eens gewoon schijt aan het volk en help de ondernemers. Door een beslissing te nemen. Wij gaan wel gourmetten. Of doen een broodje pasta. Met het collectief landelijk overgewicht kunnen we ook gewoon niet gaan eten, ook geen punt. Daar hebben we geen schade van. De groothandel is al de pineut, want die hebben alles al besteld of liggen. Elke halve zool ziet dit al maanden aankomen, waarom zij niet?

Zapata
Zapata18 nov. 2020 - 22:02

Tsjonge jonge wat een ellende weer, hoe overleven we het. We mogen maar met zes personen aanzitten bij de kerstmaaltijd en geen vuurwerk afsteken. Dit is onmenselijk.

White Knight
White Knight18 nov. 2020 - 21:53

Tja, hoe groot is de kans dat op de avond van Eerste Kerstdag een stel agenten door de dichte gordijnen van je huis heen kunnen kijken of je wel het vereiste maximum van drie mensen uit je regio hebt? En een machtiging tot binnentreden wordt niet zomaar verstrekt.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt19 nov. 2020 - 11:12

Precies. Het kan toch niet gehandhaafd worden. En als echte Nederlander doe je pas de verantwoorde dingen als de kans groot is dat je gepakt wordt. Aan eigen verantwoordelijkheid doen we niet. Ben je gek.

Redmule
Redmule18 nov. 2020 - 21:45

Daar ben ik het mee eens. Moet wel zeggen; niet zozeer de ontmoediging van "het volk" staat me tegen. Maar wel de janktoon van veel Nederlanders omdat ze een keer wat moeten missen. "ik kan niet 3x op vakantie", "ik kan niet elke week uit eten", "we kunnen niet met 20 man gourmetten met kerst". Lazer op en stel je niet zo aan, het zijn wat tijdelijke beperkingen in een verder vrij land. Het is ****** (scheldwoord naar keuze) de hongerwinter van 44/45 niet, om even terug te grijpen op het laatste boek van Han.

Poeha
Poeha18 nov. 2020 - 21:13

Natuurlijk kan je het heel zakelijk aanpakken en alleen kijken hoe we de bedrijven gaan redden. Toch is het ook goed om na te gaan in hoeverre familie en andere dierbaren bij elkaar kunnen zijn. Voor sommige is dat wel belangrijk. Het OMT denkt aan een tijdelijke verruiming van het aantal genodigden in huis. Ik ben voorstander. Mensen die het gelul vinden, blijven maar lekker sikkeneuren achter de tv. Leuke feestdagen zullen dat worden.