Joop

Dit is het nieuwe kabinet-Rutte IV

  •  
02-01-2022
  •  
leestijd 4 minuten
  •  
383 keer bekeken
  •  
Tweede Kamer terug van reces voor debat over lockdown

© ANP SEM VAN DER WAL

Alle namen van de ministers en staatssecretarissen in het nieuwe kabinet-Rutte IV zijn bekend. Nadat zondag eerder op de dag D66 alle kandidaat-bewindspersonen officieel onthulden, deed even later het CDA hetzelfde. De afgelopen dagen lekten al veel namen uit, zoals die van Sigrid Kaag naar Financiën waar nu CDA-leider Wopke Hoekstra nog aan het roer staat. Inmiddels is ook bekend waar hij naartoe vertrekt: Buitenlandse Zaken.
Het bleek een rake voorspelling van Volkskrant-columnist Bert Wagendorp afgelopen week. Hij schreef : ‘Wopke is een hork en een bedreiging voor het internationaal imago van Nederland, dus totaal ongeschikt als minister van Buitenlandse Zaken. Hij zal het dus wel worden.’
Andere CDA’ers in het nieuwe kabinet zijn oud-staatssecretaris Karien van Gennip die het directeurschap van verzekeraar VGZ verruilt voor het ministerschap van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Oud-Kamerlid Hanke Bruins Slot wordt minister van Binnenlandse Zaken en laat daarmee de Provinciale Staten Utrecht achter. Oud-partijvoorzitter Marnix van Rij wordt staatssecretaris Fiscaliteit (Financiën) en Vivianne Heijnen – nu wethouder in Maastricht – wordt de nieuwe staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.
Het nieuwe kabinet bestaat voor een recordaantal uit vrouwen, namelijk 14 van de 29 ministers en staatssecretarissen. De kabinetten-Rutte bestonden tot nog toe juist uit opvallend weinig vrouwen: het vorige kabinet trad aan met slechts 9 vrouwen in een ploeg van 24 bewindspersonen.
Het volledige overzicht van nieuwe ministers en staatssecretarissen luidt:
Ministerie van Algemene Zaken 
  • Mark Rutte (VVD), premier
Ministerie van Buitenlandse Zaken 
  • Wopke Hoekstra (CDA), minister van Buitenlandse Zaken
  • Liesje Schreinemacher (VVD), minister voor Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking
Ministerie van Justitie en Veiligheid 
  • Dilan Yeşilgöz (VVD), minister van Justitie en Veiligheid
  • Franc Weerwind (D66), minister voor Rechtsbescherming
  • Eric van der Burg (VVD), staatssecretaris Asiel en Migratie
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties 
  • Hanke Bruins Slot (CDA), minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Hugo de Jonge (CDA), minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening
  • Alexandra van Huffelen (D66), staatssecretaris Koninkrijksrelaties en Digitalisering
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap 
  • Robbert Dijkgraaf (D66), minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen
  • Dennis Wiersma (VVD), minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs
  • Gunay Uslu (D66), staatssecretaris Cultuur en Media
Ministerie van Financiën 
  • Sigrid Kaag (D66), minister van Financiën
  • Marnix van Rij (CDA), staatssecretaris Fiscaliteit
  • Aukje de Vries (VVD), staatssecretaris Toeslagen en Douane
Ministerie van Defensie 
  • Kajsa Ollongren (D66), minister van Defensie
  • Christophe van der Maat (VVD), staatssecretaris Defensie
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat 
  • Mark Harbers (VVD), minister van Infrastructuur en Waterstaat
  • Vivianne Heijnen (CDA), staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat
Ministerie van Economische Zaken 
  • Micky Adriaansens (VVD), minister van Economische Zaken en Klimaat
  • Rob Jetten (D66), minister voor Klimaat en Energie
  • Hans Vijlbrief (D66), staatssecretaris Mijnbouw
Ministerie Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit 
  • Henk Staghouwer (CU), minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit
  • Christianne van der Wal (VVD), minister voor Natuur en Stikstof
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid 
  • Karien van Gennip (CDA), minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • Carola Schouten (CU), minister voor Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS)
  • Ernst Kuipers (D66), minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Conny Helder (VVD), minister voor Langdurige Zorg en Sport
  • Maarten van Ooijen (CU), staatssecretaris Jeugd en Preventie
Eerder:
D66 heeft officieel bekendgemaakt welke kandidaat-bewindspersonen naar voren zijn geschoven voor een plek in het aanstaande kabinet-Rutte IV. De afgelopen dagen lekten de meeste kandidaten al uit, ook van andere partijen. Zo was al bekend dat partijleider Sigrid Kaag de nieuwe minister van Financiën moet worden, waarmee ze zowel de eerste D66’ers als de eerste vrouw op die positie is.
De andere D66-bewindspersonen zijn oud-fractievoorzitter Rob Jetten die minister voor Klimaat en Energie wordt. Tijdens de formatiebesprekingen was Jetten de secondant van Kaag. Ook al eerder uitgelekt: topwetenschapper Robbert Dijkgraaf, bekend van onder meer DWDD University, verlaat zijn topfunctie aan de prestigieuze Amerikaanse universiteit Princeton om minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap te worden.
Een andere naam die al langere tijd rondzong, is nu ook bevestigd. Namelijk die van ziekenhuisbestuurder Ernst Kuipers. Tijdens de coronapandemie groeide Kuipers uit als een van de gezichten van het coronabeleid, dankzij zijn updates over de ziekenhuiscapaciteit en zijn vele mediaoptredens. Kuipers wordt de nieuwe minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en neemt daarmee dus het stokje over van de verguisde CDA’er Hugo de Jonge.
Kajsa Ollongren, die met haar duidelijk zichtbare memo ‘Omtzigt functie elders’ aan de start stond van de langste formatie ooit, verruilt Binnenlandse Zaken voor Defensie. De Almeerse burgemeester Franc Weerwind verruilt die stad voor Den Haag en wordt minister van Rechtsbescherming.
Naast de zes ministers, levert D66 ook drie staatssecretarissen. Alexandra van Huffelen neemt afscheid van het hoofdpijndossier toeslagenschandaal en ruilt Financiën in voor Koninkrijksrelaties en Digitalisering. Hans Vijlbrief, nu eveneens op Financiën, wordt staatssecretaris van Mijnbouw. Een rol waarbinnen hij de puinhoop van de gaswinning in Groningen recht moet proberen te zetten. De derde staatssecretaris is een nieuwkomer, namelijk cultuurhistoricus Gunay Uslu. Zij krijgt de portefeuille Cultuur en Media.
Later op de dag zal ook het CDA de definitie lijst met bewindspersonen bekendmaken. Op 10 januari wordt het nieuwe kabinet beëdigd.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar

Reacties (114)

Loek Toornstra
Loek Toornstra3 jan. 2022 - 14:06

Dilan Yeşilgöz: Voor het eerst een gekleurde minister, van Turkse en Koerdische afkomst, en nog vrouw ook. Maar dat is natuurlijk niet echt belangrijk?

1 Reactie
DaanOuwens
DaanOuwens4 jan. 2022 - 11:25

@ Loek Toornstra Jij schrijft: Maar dat is natuurlijk niet echt belangrijk? Voor rechts Nederland mogelijk wel. Men had nogal wat problemen met de etnische achtergrond van staatssecretaris Aboutaleb. Als rechts Nederland dat nu geen probleem meer vindt is er sprake van vooruitgang. Maar belangrijker is dat er weer een VVD-er op justitie wordt benoemd wat de kans dat dit ministerie eindelijk eens wordt schoongeveegd nihil maakt. Dat ze vrouw is, is niet bijzonder 50% van de mensen bestaat uit vrouwen.

Hse
Hse3 jan. 2022 - 13:27

Doorstroming senioren. Helaas zijn er te weinig seniorenwoningen beschikbaar waardoor de doorstroom stagneert. Tip: laat gemeenten vol op inzetten op het bouwen van seniorwoningen

zekernietjoops
zekernietjoops3 jan. 2022 - 13:12

Het lukt me niet om een link te maken waarmee je meteen in het bedoelde artikel komt: de titel daarvan luidde: "Sigrid Kaag eerste D66-minister van Financiën", met een 'staatsiefoto' van haar in broekpak.

4 Reacties
LaBou
LaBou 3 jan. 2022 - 17:14

Moet je toch eens uitleggen waarom de kleding van Kaag zo belangrijk voor jou is?

Wieowie
Wieowie3 jan. 2022 - 20:43

Labou: nergens staat toch dat kleding belangrijk is? De kleding wordt gebruikt als omschrijving van de foto. Jammer dat ik dat moet uitleggen.

LaBou
LaBou 4 jan. 2022 - 7:23

Leg eens uit wieowie wat nou jou mening is dan. Dan ben je tenminste relevant. Want tot nu toe lees ik van jou alleen maar kinderlijk gejuich bij diverse draadjes hier.

Wieowie
Wieowie4 jan. 2022 - 15:48

Labou: kinderlijk? Je vroeg wat het verband was tussen COVID-19 en giro555. Ik vroeg mij af of je het verband al ziet? Ik ben hier ook om je te helpen.

Sam V
Sam V3 jan. 2022 - 12:57

Op zich maken de poppetjes mij niet zo veel uit, maar wel het waarom van een poppetje. Waarom kan op het ene ministerie een inhoudelijke nitwit volstaan en is het op een ander ministerie een inhoudelijk zwaargewicht. Ligt het aan het vertrouwen op de ambtenaren op die ministeries? In de trant van dat die van Financiën eigenlijk geen minister nodig hebben, maar die van Onderwijs bij de hand moeten worden genomen door een grote roerganger. Kan je dan gelijktijdig vertrouwen hebben op Kaag en Dijkgraaf als minister?

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen3 jan. 2022 - 15:01

Jij niet Sam. En dat ligt aan het poppetje. Jen vraag is op zijn minst shaky is en met een zuurtegraad die die helm van je gilimmend zilver zou maken (het zogenaamde laffe schelden: 'nitwit', en dan een paar zinnen later :Kaag).

Sam V
Sam V3 jan. 2022 - 15:13

@ stokkickhuysen Ik heb Kaag en Dijkgraaf genoemd omdat deze van dezelfde partij zijn en bij deze partij dit zo opvalt. Daarnaast heb ik ook de term “inhoudelijke nitwit” gebruikt, doelend op dat specifieke ministerie. Ik zeg niet dat mevr. Kaag een nitwit is. Lastig hè?

zekernietjoops
zekernietjoops3 jan. 2022 - 12:25

‘D’66 is zwaar oververtegenwoordigd met procentueel dubbel zoveel ministersposten als 2e Kamerzetels: nog veel meer dan het ook al verhoudingsgewijs hoge aantal dat eergisteren bekend was en ik een reactie becommentarieerde: zekernietjoops 2 januari 2022 at 14:59 Hoewel de getalsmatige of welke samenstelling dan ook van ‘onze’ regering al sinds het einde van de tweede wereldoorlog voor de meerderheid van de mensen nauwelijks wat uitmaakt, gezien de alle wezenlijks bepalende – en vooral, eventueel verhinderende!- ‘voogdij’ van de V.S. , bevestigt het eindresultaat wel nog nadrukkelijker wat ik in die eerdere reactie stelde…

7 Reacties
Joe Speedboot
Joe Speedboot3 jan. 2022 - 13:29

'D’66 is zwaar oververtegenwoordigd met procentueel dubbel zoveel ministersposten als 2e Kamerzetels' Flauwekul. Je kan gewoon narekenen dat het klopt t.o.v. de verkiezingsuitslag.

zekernietjoops
zekernietjoops3 jan. 2022 - 13:59

Jos Speedboot, Rekenen is duidelijk niet uw beste vaardigheid: 1 ministerpresent en 18 ministers, waarvan 6 'D'66 = ruim 33% en 24 'D'66 2e Kamerzetels van 150 = slechts 16 %.

stokkickhuysen
stokkickhuysen3 jan. 2022 - 15:05

Mooi dat naar jezelf verwijzen. Ik sla de leestip even over.

stokkickhuysen
stokkickhuysen3 jan. 2022 - 15:21

Een beetje zitten rekenen, maar het klopt eigenlijk aardig, die verdeling. Waar denk je dat het fout gaat?

Fabius
Fabius3 jan. 2022 - 15:42

@ zekernietjoops 14:59 Rekenen is misschien ook niet mijn beste vaardigheid, maar ik vraag me toch werkelijk af waarom u rekent met 150 kamerzetels en niet met de 77 kamerzetels die de regeringspartijen samen hebben.

erikbos
erikbos3 jan. 2022 - 15:47

Wat een logica weer, maar als je t.o.v. alle 2e Kamerzetels kijkt dan klopt het wel ja. Dan is ook de oppositie zwaar ondervertegenwoordigd met 0 ministersposten.

stokkickhuysen
stokkickhuysen3 jan. 2022 - 17:43

'Rekenen is duidelijk niet uw beste vaardigheid: 1 ministerpresent en 18 ministers, waarvan 6 ‘D’66 = ruim 33% en 24 ‘D’66 2e Kamerzetels van 150 = slechts 16 %.' Vals. Nog eens.

de Koning2
de Koning23 jan. 2022 - 12:00

Mij was verteld dat het qua beleid niet héél veel uitmaakt of nou VVD, D66, CDA, GL of PvdA in het kabinet zitten. Het is allemaal een beetje van hetzelde. Overigens op sommige punten prima beleid, klimaat mag best eens aangepakt worden, alleen een diplomaat op Financiën zetten en een financieel expert op BZ zetten klinkt niet geheel logisch.

1 Reactie
Leman
Leman3 jan. 2022 - 12:44

Overigens op sommige punten prima beleid, klimaat mag best eens aangepakt worden. Nederland gaat het klimaat redden en gaat z'n burgers flink meer belasting laten betalen voor het gebruik van fossiele brandstof. Het is bijna oplichting.

Déjà vu
Déjà vu3 jan. 2022 - 10:53

Hoekstra op buitenlandse zaken?! Voor die post zou ik in Ruttes plaats iemand met een innemende persoonlijkheid hebben gekozen en niet iemand die de indruk wekt zwaar depressief te zijn. Na denigrerende opmerkingen te hebben gemaakt over zuid-europeanen is zijn naam daar reeds bekend. Of Hoekstra verdient het uithangbord van Nederland te zijn zal blijken. Veel kans van slagen acht ik de man echter niet toe en dat zullen wij als belastingbetaler in de portemonnee gaan voelen.

2 Reacties
erikbos
erikbos3 jan. 2022 - 12:44

Rutte heeft niet zoveel te willen, sommigen mensen denken dat hij presidentiële bevoegdheden heeft. Maar bij de onderhandelingen is al bepaald welke partij de personen voor de te vergeven posten mag leveren. Wie die persoon is bepaald de desbetreffende partij, Rutte heeft daar nog maar weinig inspraak in.

Déjà vu
Déjà vu3 jan. 2022 - 22:26

Werkelijk? Waar komt uw inzicht vandaan: uit de eerste danwel de twee hand, of is het enkel een blinde gok?

Uw Psychiator
Uw Psychiator3 jan. 2022 - 9:27

Ene Conny Helder gaat 'Langdurige Zorg' en 'Sport' voor haar rekening nemen - die combinatie biedt stot tot nadenken. 'Sport en Langdurige Zorg' was logischer geweest, maar misschien zit er een bedoeling aan de naam van haar portefeuille. Bijvoorbeeld dat het verlenen van langdurige zorg tegelijk ook topsport is. Die aldus veel beter betaald mag worden. Ben ik Helder, Conny?

frankie48
frankie483 jan. 2022 - 9:14

Nou Klaas Knot maak je borst maar nat.

Krek
Krek3 jan. 2022 - 8:29

Leuk om Jetten op Klimaat en Energie te zien. De man heeft van 'klimaatdrammer' een geuzennaam gemaakt en ik kan me niemand indenken die meer gemotiveerd zal zijn. Kaag op Financien is dan weer wat minder, maar was onvermijdelijk gezien de verkiezingswinst van D'66 en Kaag's wens om dat ministerie onder haar hoede te nemen. Ik heb wat reserves over Ollongren op Defensie, maar als Kaag's trouwe satelliet was het te verwachten dat het iets dergelijks zou worden. Verder is Krek heel benieuwd hoe Dijkgraaf en Kuipers het zullen doen. We hebben met Grapperhaus gezien dat vakkennis niet garant staat voor een goed beleid. Hopelijk doen deze twee het beter. De boeren zullen wel blij zijn met de wissel van Schouten naar Staghouwer. Tegelijkertijd lijkt Schouten's nieuwe positie perfect voor de CU waar medemenselijkheid hoog in het vaandel staat. Hugo de Jonge moet masochistische trekjes hebben om na het Corona-dossier nu het volgende hoofdpijndossier te accepteren. Ik vermoed dat hij het wel goed zal doen daar. De Jonge is een doorzetter en dat zal op dit dossier nodig zijn. Schreinemacher op Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking lijkt me een heel logische keus gezien haar werkzaamheden in de afgelopen jaren. Ook heeft ze een vlotte, jonge uitstraling. Prima tegengewicht voor Hoekstra's gebrek aan charisma. Op het eerste gezicht lijken de posten heel redelijk ingevuld. Krek is niet ontevreden.

nikita72
nikita723 jan. 2022 - 8:24

Ik ben verbaasd dat sommige ministeries 2 ministers krijgen. Krijgen die ministers dan ook aparte budgetten? Of alleen een stem in de ministerraad? (ik neem aan dat ministers in de ministerraad niet stemmen: ze onderhandelen, en ze weten hoeveel stemmen ze in de tweede kamer krijgen. En voor het onderhandelen zullen ze niet alle 20 aanwezig hoeven te zijn)

1 Reactie
Jozias2
Jozias23 jan. 2022 - 11:14

Een minister is verantwoordelijk voor een bepaald beleidsterrein. Een minister “zonder portefeuille” is niet politiek verantwoordelijk voor het ministerie maar werkt met een deel van de organisatie op het betreffende beleidsterrein.

Djennica
Djennica3 jan. 2022 - 8:05

D66 riep om een diverser kabinet, maar levert uiteindelijk meer mannen dan vrouwen. Het is maar goed dat de VVD dat compenseert.

Rechtvznraap
Rechtvznraap3 jan. 2022 - 6:59

Terwijl in de financiële sector bestuurders en toezichthouders worden getoetst op geschiktheid en betrouwbaarheid, lijkt dat in de politiek veel minder het geval. Moeilijk te begrijpen.

2 Reacties
nikita72
nikita723 jan. 2022 - 8:21

Ook mij verbaast dit wel eens. Blijkbaar gaan politieke partijen ervan uit dat de minister invloed heeft, ook als hij/zij niet deskundig is.

Eid
Eid3 jan. 2022 - 13:04

@Recht Ja, en dan heb je ook nog mensen die het hebben over een noodzakelijke nieuwe politieke cultuur, en zich dan laten plaatsen dmv een politieke benoeming op een ministerie waar ze nog zelfs geen affiniteit voor hebben laten zien. Dan kan je ook zeggen: Nee dit moet ik niet doen. Practice what you preach noemen ze dat ook wel...

Thuiszitter
Thuiszitter3 jan. 2022 - 0:16

Nou Kuipers kan gelijk een held worden om de lockdown ervan te gooien , 400 ic 1600 in ziekenhuis, omnicron nu bewezen velen male lichtere ziekte, bij de muizen kwam het variant niet meer in de longen , in de Vk ondanks de vele besmettingen geen paniek in de opnames. Snel terugdraaien die lockdown

2 Reacties
nikita72
nikita723 jan. 2022 - 8:18

In 2021 is de regering steeds te optimistisch geweest: maatregelen werden te laat genomen, en versoepelingen gingen te snel. Daardoor zijn nu ziekenhuizen overbelast, en zijn behandelingen uitgesteld. Ik hoop dat de ministers van volksgezondheid en van langdurige zorg op de rem trappen als de regering weer eens onnodige risico's wil nemen. Dan is ook niet nodig dat de winkels net dicht moeten als Sinterklaas voor de deur staat, en de restaurants net dicht moeten als de tafels voor kerst gereserveerd zijn.

Pieter15
Pieter153 jan. 2022 - 12:21

Ik moet het nog zien. De afgelopen 18 maanden was Kuipers degene die als het OMT negatief was er zelf nog een paar schepjes negativiteit bovenop gooide. En er alle keren naast zat.

Wereldburger
Wereldburger2 jan. 2022 - 22:51

het is met het kabinet net als in het programma Maestro: de echte professionals worden door nitwits gedirigeerd maar dat is uiteindelijk allemaal schijn en gaat niet echt lang goed

1 Reactie
nikita72
nikita723 jan. 2022 - 8:27

:-)

spelregeltoerist
spelregeltoerist2 jan. 2022 - 22:14

Maar Rob Jetten als minister van hoog en laag water. Nu ben ik volkomen gerustgesteld…

EenMening
EenMening2 jan. 2022 - 21:51

Er liggen nogal wat problemen te wachten op het nieuwe kabinet. Een aantal daarvan zijn met geld op te lossen, waaronder de kinderopvangtoeslagaffaire, de aardbevingsschade en de herinvoering van de stufi met compensatie voor de slachtoffers van het leenstelsel De stikstofcrisis kan aangepakt worden door een flink aantal varkens- en kippenboeren uit te kopen Wat de woningcrisis betreft: het aantal vergunningen verhogen tot 100.000 en bouwen, bouwen, bouwen; het is ook hoog tijd om de verhuurdersheffing en de voordeurdelingsregeling af te schaffen en een bewoningsplicht voor huiseigenaren in te stellen In het kader van de armoedebestrijding het minimumloon substantieel verhogen Er zijn twee grote problemen die niet zo eenvoudig aangepakt kunnen worden, dat zijn de kwaltieit van het onderwijs en van de gezondheidszorg

Greendutch
Greendutch2 jan. 2022 - 20:12

#. "Het bleek een rake voorspelling van Volkskrant-columnist Bert Wagendorp afgelopen week. Hij schreef: ‘Wopke is een hork en een bedreiging voor het internationaal imago van Nederland, dus totaal ongeschikt als minister van Buitenlandse Zaken. Hij zal het dus wel worden.’ "# van harte me eens, en schande dat men zo iemand -die nooit echt of oprecht iets verteld/zegt- überhaupt minister maakt en dat op die plek???

1 Reactie
EenMening
EenMening2 jan. 2022 - 22:04

In een ander artikel in de VK wordt heel wat positiever over Wopke geschreven. Hij is iemand met veel buitenlandervaring die zijn talen spreekt: "Wat zal helpen als smeerolie is dat Hoekstra zijn talen spreekt en brede buitenlandervaring heeft. Hij verbleef als rechtenstudent een tijdje in Rome, waar hij wat Italiaans oppikte (‘een beetje roestig is het wel’). Daarna volgden prestigieuze opleidingen aan businessscholen in het Franse Fontainebleau en Singapore. Goed Duits leerde hij spreken tijdens zijn jarenlange werk voor Shell in Berlijn en Hamburg (‘ik heb meerdere jaren dagelijks Duits gesproken’). Later was hij partner bij het invloedrijke consultancybureau McKinsey, waarvoor hij ook regelmatig buiten de landsgrenzen op pad was." https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/cda-leider-hoekstra-kiest-voor-buitenlandse-zaken-europa-staat-aan-de-vooravond-van-een-sleutelperiode~b51bbb5c/ Wagendorp is een columnist die op kan schrijven wat hij zelf wil, zonder dat dat een relatie met de realiteit heeft.

Phil2
Phil22 jan. 2022 - 19:53

Fopke op BuZa. Zijn we er toch weer ingetuind.

chwiedijk
chwiedijk2 jan. 2022 - 19:23

mw Kaag weet niets van Financiën.

6 Reacties
spelregeltoerist
spelregeltoerist2 jan. 2022 - 22:17

Ze heeft wel verstand van het over de balk gooien van belastinggeld naar landen waar de woestijn de dienst uitmaakt…

Paul Spijkers
Paul Spijkers2 jan. 2022 - 22:26

Er zijn zat ministers die weinig vak kennis hebben van hun ministeries. Mischien vertrouw je vrouwen niet. Overigens, als diplomaat ben je ook bezig met financien, niet als boekhouder, maar op het hoogste niveau, dus Kaag heeft wel degenlijk vakkennis. Een goede CV voor de EU toppen fan de ministers bijvoorbeeld.

watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:19

Ze is er op afgestudeerd, maar JIJ hebt gelijk /s

LaBou
LaBou 3 jan. 2022 - 7:40

Ja, en?

Eid
Eid3 jan. 2022 - 13:09

@Ch Geen kwaad woord hier over Kaag, he, want anders worden de D66 adepten boos. Bij ieder ander uit een andere partij zou t waarschijnlijk wel een probleem zijn overigens. Dat heet nl nieuwe cultuur.

Eid
Eid3 jan. 2022 - 13:14

@watcher Afgestudeerd op financiele economie? Kijk dan nog eens goed op haar cv. Prima hoor dat je voor Kaag bent, maar laten we wel even de feiten onder ogen zien. Gelukkig Nieuwjaar overigens.

Uw Psychiator
Uw Psychiator2 jan. 2022 - 19:04

Ik neem dit alles voor kennisgeving aan, en kan er nog geen emoties bij ontwikkelen - politiek-economisch zijn er toch maar twee mogelijkheden: een kentering ten goede, óf een maatschappelijke crisis zonder weerga. Ben op dit moment alleen benieuwd hoe MC Marky Mark de hele boel leiding zal gaan geven.

Abma
Abma2 jan. 2022 - 18:38

Ik zou er voor pleiten om hen the benifit of the doubt te geven en goed de vinger aan de pols te houden.

1 Reactie
Ch0k3r
Ch0k3r3 jan. 2022 - 6:42

Voordeel van de twijfel geven? Want? De afgelopen kabinetten vvd/CDA waren zo fantastisch? In die 20 jaar dat die rechtse klojos aan de macht zijn is er een hoop goeds in Nederland vernietigd. Het zou eerder logisch zijn ze het nadeel van de twijfel te geven.

mordicant
mordicant2 jan. 2022 - 18:36

Vooral Dilan Yeşilgöz in de gaten houden denk ik .. VVD levert al jaren de Min van Jus. en zet ons land al jaren op een liberale achterstand met hun mislukte war on drugs.

5 Reacties
Thuiszitter
Thuiszitter2 jan. 2022 - 23:54

Grappenhaus is van de cda hoor. Voor de rest ben ik met je eens , Dilan heeft vreemd genoeg geen rechten gestudeerd dat verbaast mij vooral, de advocatuur vond dit ook een heel apart gegeven, hoe dan ?

Karingin
Karingin3 jan. 2022 - 0:31

Uhh, nou nee hoor...Grapperhaus is toch echt CDA (en Hirsch-Ballin, Donner)...maar dat komt wel ongeveer op hetzelfde neer. Yeşilgöz op die post is inderdaad wel heel zorgelijk

watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:20

Ja, je zou denken dat hij een VVDer is maar hij is een CDA'er. Die zijn trouwens net zo erg als het gaat over omarming van het neoliberalisme als religie.

henk-alexander
henk-alexander3 jan. 2022 - 14:35

VVDers zijn nogal vaak bonnetjes kwijt. De praktijk leert dat er zonder bonnetje niet geretourneerd of geruild kan worden - je blijft dan zitten met de miskoop.

mordicant
mordicant4 jan. 2022 - 17:08

Was er van overtuigd dat Dilan VVD was.. I stand corrected. Aan de andere kant zijn CDA en VVD uiteraard 2 handen op 1 buik waar het de "law and order by repression" betreft.

RaymondenJoop
RaymondenJoop2 jan. 2022 - 18:21

Stuk voor stuk politieke talentjes. Lossen we de problemen niet mee op en ook is er geen nieuw elan. Meer van hetzelfde, woningproblematiek duurt nog 10 jaar langer, Brussel wordt heilig verklaard, over een jaar of 5 is de toeslagenaffaire afgehandeld, immigratie kampen zijn dan ook heel normaal geworden en met pijn en moeite hebben we de ic-capaciteit verdubbeld waarmee we tegen die tijd nog steeds onderaan de lijstjes hangen. Want naast Brussel wordt ook de griepprik heilig verklaard en in het kielzog hiervan je privacy dood verklaard. Maar goed, laten we positief afsluiten. Als ze op iets van de bekende problematiek vooruitgang weten te boeken hierbij al bij voorbaat mijn excuses. Dat doe ik dan wat sneller dan bijv het kabinet met de toeslagenaffaire.

1 Reactie
Duralex
Duralex3 jan. 2022 - 10:43

Excuses zou ik nog even opzouten. De kans dat die van toepassing zijn op deze club is nihil. Rechtstaat en minderheidsopvattingen gaan er aan. Geen plaats voor dwarsliggers. Meemarcheren of oprotten naar Chinees model. En dan hoef je ook niets te presteren alleen maar de schuld af te schuiven op hen die niet marcheren zoals de EU wenst.

MarcusLucas
MarcusLucas2 jan. 2022 - 17:25

Carola Schouten, Robbert Dijkgraaf en Rob Jetten vind ik goed. Voor de rest ademt het aankomende kabinet voor mij vooral opportunisme uit. Opportunisme, persoonlijke ambities en loyaliteiten, met onderling wantrouwen in een politiek-strategisch machtsspel. Wat dat betreft past het wel bij Rutte.

1 Reactie
Willem D2
Willem D22 jan. 2022 - 22:37

Marcus als jij dan Rob wil uitleggen dat de elektriciteit voor die mooie warmtepompen uit bijvoorbeeld kerncentrales kan komen, want dat snapt hij nog niet helemaal, dan is hij direct bijgepraat en helemaal klaar voor zijn energie ministerschap.

johannn2
johannn22 jan. 2022 - 16:14

Eén opluchting: Ik zie nergens de naam van Sander Dekker staan. Was tot voor kort minister tegen rechtsbescherming, Daarvoor staatssecretaris tegen onderwijs. .

2 Reacties
Uw Psychiator
Uw Psychiator2 jan. 2022 - 19:01

@ johannn (17:14u) - inzending van de dag, hoe kort ook. Mogelijkheid: 'du moment' dat Sander Dekker de naam van Robbert Dijkgraaf hoorde vallen, begon hij te sidderen, te zweten, en wartaal uit te slaan. Rende weg om bij een clandestiene coiffeur zijn gewatergolfde coupe geheel te laten wegscheren, zette hij een zeer donkere zonnebril op, en kocht hij een alpino-petje; vervolgens vertrok hij met onbekende bestemming. Wellicht wordt hij krachtens de participatie-wet zeer binnenkort Undercover-BOA zonder bevoegdheden. In het Nederland van nu is álles mogelijk.

watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:22

Sander Dekker is niet erger dan Rutte. Dekker mocht het smerige werk opknappen. Met graargte trouwens, de zieke man.

FredD2
FredD22 jan. 2022 - 15:50

Paragnost Liesbeth voorspelt 2022: 'Groot schandaal komt naar buiten' . Wow, al meteen de eerste dag raak. Dit kabinet is toch eigenlijk al meteen een schandaal.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 jan. 2022 - 17:13

Daar hoef je geen paragnost voor te zijn - Rutte produceert ze aan de lopende band

watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:23

yep, maar nog niet iedereen heeft het door.

WillemdeGroot
WillemdeGroot2 jan. 2022 - 15:46

Heerlijk, weer, die diepzinnige commentaren op poppetjes, hier beneden. Zelfs het i.q. wordt er bijgehaald. Wat een schoonheid aan taal.. Nogmaal: het gaat niet om de poppetjes, maar om de context waarbinnen ze kunnen en mogen functioneren. Gehouden aan afspraken, politieke ideologie, haalbaarheid, etc. Die context wordt bepaald door de politieke stroming die een meerderheid, al dan niet door meebuigen van andere partijen (compromissen, zeg maar), oplevert. De acteurs zullen vast hun best doen het script te volgen. De realiteit is dat Nederland kiest, en altijd koos, voor het flexibele politieke midden en de star rechtse stroming. Met nu en dan wat gefrunnik aan de flanken, zonder helder resultaat. Kortom: we hebben te accepteren dat hier de ruim 30 jaar geleden ontstane neoliberale (ja, aan dat begrip ontkom je helaas niet) stroming het politieke denken en handelen, ondanks al die 'poppetjes' waar we allemaal een mening over hebben, bepaalt. De enigen die daar verandering in kunnen aanbrengen, zijn de kiezers (en in iets vroeger stadium de leden van partijen). Zien jullie dat voor je?

2 Reacties
RaymondenJoop
RaymondenJoop2 jan. 2022 - 18:24

'Die context wordt bepaald door de politieke stroming die een meerderheid, al dan niet door meebuigen van andere partijen (compromissen, zeg maar), oplevert.' Vandaar dat bijv de burgemeesters een afspiegeling zijn van wat we kiezen, niet dus. De macht in NL ligt bij de topambtenaren, het hogere kader bij de overheid.

WillemdeGroot
WillemdeGroot2 jan. 2022 - 19:50

Beste R.enJ. Burgemeesters worden door de Kroon benoemd. Zo staat het (nog) in de Grondwet. Ieder kan solliciteren naar die functie, maar in Nederland wordt bijna nooit iemand benoemd buiten een politiek kader om. Wil je dat veranderen dan moet dat via de Kamers gebeuren. Wel is het tegenwoordig zo, dat de gemeenteraad een flink aandaal heeft/kan hebben in die Kroonbenoeming. En die raad kiezen we wel. Dus indirect, met een beetje goede wil, lijkt het een beetje op getrapte verkiezingen. En, nee, geen directe invloed van stemgerechtigden op het benoemen van burgemeesters. Je moet je overigens niet te veel voorstellen van de bevoegdheden van zo een niet-gekozen man of vrouw. Wethouders en raadsleden kunnen behoorlijk sturen op de bevoegdheden die burgemeesters vanwege hun ambt hebben. 'De macht in NL ligt bij de topambtenaren, het hogere kader bij de overheid.' Verdiep je eens in de werkelijkheid, R.enJ. Ambtenaren, ook die topambtenaren, zijn in alles verantwoording verschuldigd aan de politieke ambtsdrager. Ze kunnen niets op eigen houtje doen, buiten het vastgestelde beleid om! De 'macht' ligt dus bij de gekozen bestuurders, gekozen door jou en mij; of niet gestemd natuurlijk, maar ook dan is de werkelijkheid gelukkig wel zo.

Daan999
Daan9992 jan. 2022 - 15:38

"De inhoud van deze reactie voldoet niet aan de spelregels. Het is niet (langer) mogelijk om te reageren."

1 Reactie
watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:26

Wat is dat nu weer voor achterlijke stelling. Wie had je wel willen zien dan?

Bert de Vries
Bert de Vries2 jan. 2022 - 15:28

De D66-ploeg lijkt ijzersterk. Het is te hopen dat ze dat ook blijkt te zijn voor de kwetsbaren in deze samenleving en niet vooral voor de traditionele D66-aanhang. Overigens is het uitgesloten dat de ruïnes van ruim 40 jaar neoliberaal beleid in een paar jaar kunnen worden geruimd. Om maar een voorbeeld te noemen: Stef Blok heeft zich ingespannen om buitenlandse investeerders aan te trekken voor de geliberaliseerde huizenmarkt. De gevolgen daarvan, tekort aan betaalbare woningen, zullen nog tientallen jaren duren.

2 Reacties
EUpiet
EUpiet2 jan. 2022 - 17:46

/Het is te hopen dat ze dat ook blijkt te zijn voor de kwetsbaren in deze samenleving en niet vooral voor de traditionele D66-aanhang./ Dat is D66 nooit geweest, waarom dan nu wel? Omdat er andere poppetjes zitten? Rechtse liberale partij.

Paul Spijkers
Paul Spijkers2 jan. 2022 - 22:35

Het word nog een lange tijd eerder erger dan beter. De huizenmarkt word nog verder geliberaliseert want dat moet van de EU dus de liberalen (VVD/D66) zullen het door drijven. Vroeger was het veels te sociaal. Heden is het nog steeds veels te sociaal, wat betreft de EU. Dat word nog wat.

Wieowie
Wieowie2 jan. 2022 - 15:05

Leuk, een record aantal vrouwen! En een minister van klimaat.

3 Reacties
Breuddwydiwr
Breuddwydiwr2 jan. 2022 - 20:41

Zelfs twee minister over klimaat. Micky Adriaansens (VVD), minister van Economische Zaken en Klimaat Rob Jetten (D66), minister voor Klimaat en Energie Ik hoop dat het klimaat naar ze luistert.

LaBou
LaBou 3 jan. 2022 - 7:45

Ach, een kinderhand is gauw gevuld.

Wieowie
Wieowie3 jan. 2022 - 16:53

Labou: inderdaad, links is in zijn nopjes. Je vroeg overigens wat het verband was tussen COVID en giro555. Ik vroeg me af of je het al ziet.

EUpiet
EUpiet2 jan. 2022 - 15:03

Groundhog day.

Petra Privacy
Petra Privacy2 jan. 2022 - 14:45

Wat we hier van vinden, daar mag u al in maart 2022, duidelijk over zijn. Want het bestuur van je eigen gemeente, kan je voorzien van bestuurders die wel actief zijn op de dossiers die mensen zo belangrijk vinden. Het is de kiezer die kiest en deze ploeg gaat ook weer op de winkel 'passen'. Veel meer wordt het niet. Maar wie andere bestuurders wil die wel actief zijn en aanwezig in de eigen gemeente of gemeenschap, zorg dat je daar dus andere keuzes maakt. Een bevolking van miljoenen mensen heeft toch wel betere bestuurders dan dit. De nieuwe bestuurscultuur heeft veel te veel bekende 'koppen', met een ander dossier. Een landelijke campagne waar iedereen lokaal aandacht voor kan 'opeisen' bij de eigen wethouder of gemeenteraad is de campagne 'Ruimte voor Collectief Wonen'. Maak het Manifest bekend en steun een partij in je eigen gemeente, die dat beseft en gaat doen. Dus stem lokaal voor sociaal en positief beleid en ga daarna samen aan de slag.

1 Reactie
watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:28

Right on Petra!

Drostemannetje
Drostemannetje2 jan. 2022 - 14:28

Dit zijn niet de mensen die ons vooruit zullen helpen. Enkel meer tweedeling, verboden en geld gooien naar de verkeerde dingen. Ongelofelijk zo'n Kaag en Ollongren. Stuntelaars eerste klas. Het maakt kennelijk niet uit dat je pas nog grove fouten hebt gemaakt. Je komt toch wel weer aan een mooie post. Maar hopen dat dit zooitje snel door de mand valt.

Joop den Uil2
Joop den Uil22 jan. 2022 - 14:03

voor korte termijn zijn er 4 cruciale onderwerpen die aandacht moeten hebben: -migratie -woningnood -klimaat -energie en juist die 4 zijn OF onbemensd , OF met amateurs bemensd. terwijl ze daar nu bijna 9 maanden op hebben zitten puzzelen...

2 Reacties
Pindaklaas
Pindaklaas2 jan. 2022 - 14:39

Mijns inziens zijn Sociale Zaken en Werkgelegenheid en Armoedebeleid, Participatie en Pensioenen minstens zo belangrijk. Met een beetje geluk gaat de P-wet op de schop, en krijgen mensen die eigenlijk niet in de P-wet thuishoren maar volledig in de WIA het beter, al geloof ik echt nergens meer in.

watcher3
watcher33 jan. 2022 - 1:29

Dat komt omdat je linker oog dicht zit. Al de problemen die je noemt zijn veroorzaakt door VVD beleid. Kun je dat niet zien?

Tom Lucassen
Tom Lucassen2 jan. 2022 - 13:57

Wopke zal al eerste de Maagdeneilanden als minister van BuZa aan gaan doen om de banden nog beter aan te halen.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 jan. 2022 - 13:57

Wat een mazzel dat ik een dochtertje heb die nog wat vrolijkheid brengt - en waarvoor ik moet blijven leven Anders weet ik niet of ik het nog aangekund had . Wat een vreselijke dag weer wat een vreselijk nieuws en wat een vreselijke foto en wat een vreselijk vooruitzicht . Laten we hopen dat ze snel opzouten.

5 Reacties
Sonic2
Sonic22 jan. 2022 - 15:20

Sterkte beste Griezel. Ik zal de komende tijd extra aardig voor je zijn hier. En je waar nodig ontzien ;) Ach. Je moet maar zo denken. Dat kabinet kan altijd nog ergens over struikelen. Over 1 door haar eigen veroorzaakte affaires. Maak je geen zorgen. Rutte gaat echt wel een keer weg. En dan komt er een andere nationale pispaal. Maak je daar geen zorgen over.

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 jan. 2022 - 15:34

Ja maar als er alleen al een andere rotkop was geweest om de pest aan te hebben had dat al een slok op een borrel gescheeld

Frans Kwakman
Frans Kwakman2 jan. 2022 - 16:32

Griezel - ja, fijn een dochter. Heb ik ook en een zoon, met 5 kleinkinderen. Dus daar ben ik om verschillende reden erg blij mee. Laat die regering maar zitten, eerlijk gezegd denk ik dat die niet door mijn landgenoten samengesteld is. Ollongren op Defensie.....

mordicant
mordicant2 jan. 2022 - 18:44

Griezel Je Archie Bunker parodie wordt met de dag beter! :)

henk-alexander
henk-alexander3 jan. 2022 - 14:25

@Frans, '(...)Ollongren op Defensie…..' Eigenlijk was de eerste gedacht die bij mij opkwam, of ze voor defensie wel te vertrouwen is gelet op haar slordigheid als het om vertrouwelijke stukken (vgl. 'positie Omtzigt functie elders'). De generaals weten onderhand wel hoe ze met ministervrouwen moeten omgaan - Ollongren haat net als haar voorgangers de Russen en is het MIC goedgezind.

Tom Lucassen
Tom Lucassen2 jan. 2022 - 13:56

Zal geen lang leven beschoren zijn, gelukkig maar. (Ja, ik heb een glazen bol).

Break on through
Break on through2 jan. 2022 - 13:55

Hele goede keuze's van D66. Gaat helemaal goed komen met Nederland, nu wel, Al zie ik wel wat enorme uitdagingen. Vijlbrief gaat nog een enorme dobber krijgen aan de door de VVDers Wiebes en Kamp vakkundig gesloopte vertrouwen en voortgang in het Groningse aardbevingsdossier. Laat dat maar aan een VVDer over natuurlijk, ergens een puinhoop van maken zijn VVDers gewoon goed in. Zie Groningen, zie woningmarkt, zie toeslagenaffaire, zie rechtstaat, zie überhaupt de toestand van dit land. Zelfde geld in feite voor Weerwind. Als je in één kabinetsperiode wilt herstellen wat de VVD in tien jaar aan onze rechtsstaat heeft gesloopt heb je een hele kluif. Nogmaals, enige waar VVDers goed voor zijn is slopen. Iets constructiefs opbouwen is ze totaal vreemd.

11 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 jan. 2022 - 14:06

Het gaat helemaal niet goedkomen . Dit is een voortzetting van de ellende waar we al 20 jaar inzitten Meer afbraak, meer verboden geen enkele hoop meer voor de toekomst Wat een ellende en wat vreselijk dat er mensen zijn die dat niet weten

Gentleman
Gentleman2 jan. 2022 - 15:31

D66 heeft de VVD door dik en dun gesteund de afgelopen 35 jaar, er is weinig verschil tussen die twee partijen.

EUpiet
EUpiet2 jan. 2022 - 17:48

Geweldig, een D66er die de VVD afvalt na dat ze 35 jaar lang in hetzelfde bed hebben gelegen. Gimme a break.

Break on through
Break on through2 jan. 2022 - 18:25

Jullie slaan de plank volledig mis. Het blijkt op deze site heel normaal dat je een column over D66 ministers van het ene op het ander moment wijzigt in een column over alle posten als dat zo uit komt. Jammer dat er zo geklungeld word door moderators hier...

Paul Spijkers
Paul Spijkers2 jan. 2022 - 22:42

VVD = liberaal. D66 = liberaal.

Break on through
Break on through3 jan. 2022 - 10:01

Verschil is dat D66 veel verder linksaf wilde met de formatie dan de onmenselijke "liberalen" van de VVD. VVD is gewoon en bedrijfsleven doodknuffelende club conservatieven die weinig op hebben met rechtstaat, mensenrechten oid. De partij tegen de burger... Zie Groningen, zie toeslagenaffaire, zie woningmarkt, zie de afbraak van onze rechtstaat. Laat staan dat je naar het klimaatdossier kijkt want daar besteden ze alleen aandacht aan als er wat te verdienen valt. Zie Limburg....

EUpiet
EUpiet3 jan. 2022 - 11:14

Die Break on Through toch u heeft echt humor. U is helemaal vergeten dat het kabinet met 1 stem spreekt dus dat D66 iedere zo vreselijke actie van de VVD in Rutte 3 maar ver daarvoor gesteund heeft? Sociaal economisch was D66 het helemaal eens met Rutte 2 en deed mee aan het Kunduz akkoord. Kortom u verwijt de ene broeder in het kwaad alles en de ander niets. U is er ook mee bekend dat D66 en de VVD samen in ALDE in het EU parlement zitten? Kortom de verschillen tussen beide partijen zijn nihil. Wat ze overigens in het EU parlement ook zelf toegeven.

Break on through
Break on through3 jan. 2022 - 13:48

Als ze zo enorm identiek zijn waarom gaan ze dan niet gewoon lekker samen? Je denkt echt dat de woningmarkt en onze rechtstaat ook zo om zeep werden geholpen door D66ers als door Dekker en Blok? Nee man, dát nu juist is het ideologische verschil tussen beide. D66 is best een intelligente club waar je iets van vaardigheid, toekomstvisie, scholing etc. vind. De VDD is een club voor idioten door idioten die je verwijzen naar de oogarts als je vraagt naar een visie. Lekker scheuren over weer een nieuw stukkie asfalt en munny, munny, munny veel verder kommen ze daar niet.

EUpiet
EUpiet3 jan. 2022 - 14:28

Break on Through ze gaan niet samen omdat ze op heel minieme punten verschillen, Maar dat is verwaarloosbaar. Ondertussen denkt u en dat is de bedoeling dat u heel iets anders dan de VVD stemt. Ach welnee een stem op D66 is een stem op de VVD, Ze hebben VVD beleid altijd gesteund ze hebben de VVD altijd aan een meerderheid geholpen als er VVD beleid doorgedrukt moest worden dus in hoeverre verschillen za van de VVD? En ze stappen weer in een kabinet met de VVD. Ze hebben het beleid van Blok en van Dekker gesteund. Misschien zullen het wel hele slimme mensen zijn maar ze dienen dezelfde broodheren als de VVD. Namelijk de multinationals en de rest van het grote bedrijfsleven. En ze zijn een groot voorstander van de aanbod economie en daar bovenop verkopen ze de schijnkansengelijkheid vanuit een meritocratisch perspectief. Geef mijn portie maar aan fikkie. Rechtse neoliberale partij.

Break on through
Break on through3 jan. 2022 - 17:04

Ok heb je me overtuigd. Stem ik strakjes wel gewoon GroenLinks ????✌????

EUpiet
EUpiet3 jan. 2022 - 17:55

@Break on through ????????

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*2 jan. 2022 - 13:15

Hallo. Proficiat aan alle nieuwe ministers en staatssecretarissen. Persoonlijk ben ik blij, na het bekendmaken van het hele lijst, met de diversiteit van dit kabinet: - meer vrouwen - twee ministers en een staatssecretaris met een niet-westerse achtergrond - een arts en bestuurder als minister van VWS - een wetenschapper als minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Heel veel succes.

3 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 jan. 2022 - 13:34

alsof het uitmaakt of je beul een vrouw of een getint figuur is zeg hou daar toch eens mee op !

Nico de Mus
Nico de Mus2 jan. 2022 - 14:17

Kennelijk speelt kwaliteit geen rol ,als het maar divers is.

Jozias2
Jozias22 jan. 2022 - 19:28

@griezel Als het allemaal blanke hetero mannen waren geweest dan denk ik zeker dat de usual suspects er iets negatiefs van hadden gevonden. Maar kennelijk maakt het nu niet meer uit.

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout2 jan. 2022 - 13:04

Ik koester een stille wens. Met Kaag als minister -presidente en Robbert Dijkgraaf als vice-premier zou ons land dankzij beider IQ eindelijk weer eens een toonaangevend figuur slaan in de internationale gemeenschap.

2 Reacties
Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland2 jan. 2022 - 14:39

Een IQ is nuttig voor zaken maar doet verder niks Als je bij een van deze partijen zit dan ben je hyperrechts en ben je voor een keihard neoliberaal beleid die voornamelijk meer mensen in armoe drijven de de bestaande armoe alleen maar schrijnender maakt \ Internationaal doen we gewoon wat de VS wil en daarom slaan we altijd zo'n modderfiguur En ja Dijsselbloem die had ook een IQ en weet je wat ze internationaal van die man denken?

WillemdeGroot
WillemdeGroot2 jan. 2022 - 18:51

Even los van wat we onder een i.q. mogen verstaan, Hannes, je hebt wel een eendimensionale kijk op de combinatie intellect versus politiek succes. In een dergelijke simplistische redenatie worden ministers dus benoemd op basis van hun intelligentie... Denk nog eens goed na. Los, hopelijk, hiervan kan de gevolgtrekking iets walgelijks betekenen: selecteren op basis van bepaalde kenmerken. Overdenk dat ook nog maar eens, en dan kun je zelf vast wel overeenkomsten zien.