Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Droogte dreigt Rijn onbevaarbaar te maken, industrie in de problemen, prijzen omhoog

Klimaatcrisis hindert bestrijding klimaatcrisis
Joop

D66-leider Kaag zet deur voor ChristenUnie toch weer open

  •  
26-09-2021
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Debat over het eindverslag van de informateur

© DEN HAAG - Sigrid Kaag (D66) tijdens een schorsing van het debat over het eindverslag van informateur Mariette Hamer over het vastgelopen formatieproces. ANP BART MAAT

Na eerder de deur hard dicht te smijten voor een nieuwe samenwerking met de ChristenUnie, heeft D66 zondag die deur toch weer op een kier gezet. Volgens partijleider Sigrid Kaag is een nieuwe gezamenlijke regeerperiode mogelijk, mits er met de zes partijen uit ‘het brede midden’ wordt onderhandeld.
‘Laten we met alle zes de constructieve partijen – VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie – aan tafel gaan,’ zei Kaag tijdens een partijbijeenkomst in Amsterdam. Met die gewijzigde houding hoopt de partij de volledig in het slop geraakte kabinetsformatie weer nieuw leven in te blazen. Alle eerdere pogingen om tot een meerderheidskabinet te komen mislukten, onder meer vanwege de weigering van het afbrokkelende CDA om met een tandem van GroenLinks én de PvdA in zee te gaan.
Een voortzetting van de huidige demissionaire coalitie, ook een nipte meerderheid, zat er niet in omdat Kaag van meet af aan geen heil zag in een hernieuwd partnerschap met de ChristenUnie. Ook die optie ligt nu weer op tafel, maar Kaag wil eerst proberen de linkse partijen weer bij de gesprekken te betrekken. Maandag gaat informateur Johan Remkes weer verder met zijn opdracht, hij ontvangt dan de leiders van VVD, D66 en CDA om te praten over een minderheidscoalitie.

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (104)

Effie2
Effie228 sep. 2021 - 9:30

Laatste kans voor de VVD en het CDA om het samen met progressief Nederland de steeds urgenter ordende uitdagingen aan te pakken. Anders D66 + PVDA + Groen Links in de oppositie. Laat VVD en CDA het dan samen maar uitzoeken. Hou je poot stijf, mevrouw Kaag. Desnoods weer nieuwe verkiezingen.

EenMening
EenMening28 sep. 2021 - 7:06

Wat enkelen van jullie hier stellen is niet relevant. Meestal verliest de zittende coalitie zetels, nu wint ze iets. Terwijl links gedecimeerd is. De kiezer heeft de huidige coalitie een mandaat gegeven. Dat komt omdat veel mensen wel tevreden zijn met het beleid en niet zitten te wachten op dure klimaat maatregelen en hoge belastingen. Ze verwachten dat Rutte-IV een aantal zaken aan gaat pakken waaronder studiefinanciering, de wooncrisis, stikstofuitstoot etc. Alles wordt natuurlijk anders als er een economische crisis ontstaat met hoge werkloosheid.

Frans Kwakman
Frans Kwakman27 sep. 2021 - 20:00

Nou om 7 maanden te doen over de conclusie dat je het zonder CU niet gaat redden is een verschijnsel van de nieuwe oolitiek. Praten, praten altijd maar praten, sommigen voelen zich daar gelukkig bij. Ik hoop van harte dat er een regering komt op basis van de wensen van de kiezer en niet die van een enkele dame die duidelijk niet weet hoe ze een ei legt.

develhunt
develhunt27 sep. 2021 - 10:18

Kaag ziet natuurlijk de bui al hangen, alles loopt vast en niet volgens plan, dan toch maar met de christen unie, ipv nieuwe verkiezingen die de nieuwe D66 euforie doet verdwijnen, men staat in de peilingen behoorlijk op verlies, en dat was nu ook weer niet de bedoeling, de macht moet behouden, dan maar liters water bij de troebele wijn, en gewoon wel met de christen unie verder regeren, zelfs als dat gaat betekenen dat de zogenaamde kroonjuwelen, voltooid leven bij mensen die het zat zijn, niet doorgaat, het nieuwe leiderschap, ze gaat dat nu vast inzetten in haar campagne, onder het motto ‘ ik stap over mijn eigen schaduw heen’ , maar uiteindelijk gaat het over macht.

Bouwman2
Bouwman227 sep. 2021 - 9:50

Van morgen las ik iets interessant in De Volkskrant. Van een hoogleraar parlementaire geschiedenis. Ze vertelt In 1948 ging het zo: de leider van de grootste partij liet de leider van de tweede partij in grootte het Torentje en de leider van de grootste partij ging in de Kamer zitten. Met andere woorden:Mark Rutte de Kamer en mevrouw S. Kaag in het torentje. Quick slow, in 48 ging het zo.Ee stap voorwaarts, een opzij..... Hallo, mevvrouw,. In 48 ging het iderdaad zo, de PvdA leverde vadertje Drees en de KVP die de grooste werd dus niet. Maar misschien is het opgevallen dat de KVP niet meer bestaat, de VVD in de luiers lag en D66 nog niet geconcipieerd was. Uw verhaal professor heeft een groot kletskoekachtig gehalte. Bovendien gaat de vergelijking tussen Willem Drees en mevouw Ploumen nit op. Drees sr bedankte voor de PvdA en was een stuk bezonkener dan mevrouw Ploumen. Ik zeg dit omdat de boel voor de gek houden wel vaker gebeurt dan met ongerijmde vergelijkingen trekken. Terug naar onze tijd. Mevrouw Kaag gooit een spierinkje uit om een dikke kabeljauw te vangen. Ze zegt, accepteren jullie samen met Remkes nou maar de combinatie GL PvdA. dan zet ik mijn zorgen voor de CU opzij. Hier spreekt een diplomate, hoor.dus doe het maar. Die mevrouw S.Kaag, ze probeert de truc uit 48 te herhalen met zichzelf in de rol van Willem Drees.

1 Reactie
M2406
M240627 sep. 2021 - 14:52

"Die mevrouw S.Kaag, ze probeert de truc uit 48 te herhalen met zichzelf in de rol van Willem Drees." Voorzover ik kan zien worden hier twee voorstellen door elkaar gehaald. Kaag stelt voor om (uit pure armoede) dan maar met een brede middencoalitie aan de slag te gaan. Zij heeft het hier dus niet over wat er in 1948 is gebeurd. Ongeacht of dit gezien kan worden als een goed idee of juist niet weet je simpelweg niet of dit direct het plan van Kaag is. Ik denk eerder dat zij (als goede diplomaat) probeert de boel vlot te trekken, dit lijkt mij aannemelijker dan het politieke complotverhaal wat hier wordt aangedragen. Verder wordt een hoogleraar beticht van het houden van een kletskoek-verhaal zonder ook maar enig werkelijk argument aan te dragen waarom het kletskoek zou zijn. Ik vrees dat ik eerder geneigd ben een hoogleraar parlementaire geschiedenis te geloven dan iemand die zo maar een ongefundeerde mening op een website deponeert.

Norsemen
Norsemen27 sep. 2021 - 9:11

Prima zolang de CU over die fundamentalistische opvattingen van ze maar hun snavel houdt. Het is al erg genoeg dat ze hun eigen kinderen verpesten met die waanideeën, maar laat de rest van Nederland met rust hierover.

3 Reacties
MG1968
MG196827 sep. 2021 - 10:48

D66 had al aangegeven (Jetten, algemene beschouwingen, met een tussenzinnetje) medisch-ethische kwesties sowieso buiten een regeerakkoord te willen houden en altijd als vrije kwesties (ook binnen de partij(en)) te zien. Of dat voor de CU voldoende is, valt natuurlijk te bezien. Het kan zijn dat zij wel in een regeerakkoord willen afspreken dat de kamer géén gebruik maakt van haar initatiefrecht op de door de CU aangedragen punten. Dan wordt het voor D66 ook weer lastig.

Marcus A.2
Marcus A.227 sep. 2021 - 11:47

Ik wens je mede namens Kaag Gods zegen toe.

Norsemen
Norsemen27 sep. 2021 - 14:28

Iemand gods zegen toewensen is net zoiets als een volwassene een kadootje uit de zak van sinterklaas toewensen.

korheiden2
korheiden227 sep. 2021 - 8:54

Een doorzichtige manoeuvre van Kaag. Ze wil per se GL en PvdA erbij, terwijl die niet nodig zijn als de oude coalitie gewoon doorgaat. Geef D66 een ministerie extra ten koste van het CDA en ga gewoon door, zou ik zeggen. VVD en CDA zullen hun mening niet veranderen, lijkt me. Of Ploumen en Klaver moeten zo ongeveer alle programmapunten inleveren terwille van het pluche.

9 Reacties
vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 10:47

"Ze wil per se GL en PvdA erbij, terwijl die niet nodig zijn als de oude coalitie gewoon doorgaat. " Merkwaardig toch dat zij niets mag willen. En Rutte, demissionair, uitgekotst door de Kamer, wel mag willen. Net als Hoekstra. Verloren in de verkiezingen, partij is op sterven na dood. Maar wel eisen stellen.

MG1968
MG196827 sep. 2021 - 11:01

Waarom zou de coalitie gewoon moeten doorgaan? Omdat jij dat wil? D66 wil dat in elk geval niet, die hebben vanaf het begin ingezet op zo progressief mogelijk. Stemmers op D66 hebben ook niet gestemd op voortzetting van de coalitie maar op dat zo progressief mogelijk. Situatie: - VVD wil en kan niet zonder CDA (invloed op de conservatieve agenda, en wil niet de enige schietschijf 'in eigen gelederen' voor klein rechts zijn) - CDA kan géén nieuwe verkiezingen aan. Het zou het einde van het CDA betekenen. - D66 wil zo progressief mogelijk dus met GL en PvdA - GL willen invloed maar alleen samen (anders invloed te klein en net als VVD het CDA vasthoud, wil en kan niet de schietschijf 'in eigen gelederen' voor klein links zijn) - CU willen invloed als ze daarmee wat winnen. Ze staan er nog het meest open in en kunnen het meest consequentie loos onderhandelen. Willen in elk geval géén medeverantwoordelijkheid dragen voor de medisch-ethische agenda van D66. - De partijen hebben onderhandeld via de media en zich ingegraven in de standpunten. Conclusies: - Minderheidskabinetten zijn niet echt mogelijk (geen stabiele regering te vormen, te veel afhankelijkheden waar geen afspraken gemaakt kunnen worden, CDA in zich zelf niet stabiel). - Meerderheidskabinet kan alleen met in ieder geval CDA/VVD/D66/GL/PvdA als je de hierboven beschreven situatie inderdaad als uitgangspunt neemt. - De opening naar de CU is met name een worst voor de partij die wel moet schuiven en het toetreden van die partij kan gebruiken als legitimatie van de nieuwe positie. Géén der partijen wil nieuwe verkiezingen, maar het CDA nog wel het minst. Het zou daar een abrupt einde maken aan de doodsstrijd.

korheiden2
korheiden227 sep. 2021 - 13:54

@vdbemt : Van mij mag Kaag van alles willen. Maar VVD en CDA willen nu eenmaal ook wat. Die willen best met de PvdA of als het echt niet anders kan GL, maar niet met beide. Denk dat de patstelling voortduurt.

Bert de Vries
Bert de Vries27 sep. 2021 - 13:57

Inleveren is voor de partijen van Pl en Kl extreem riskant. Ze staan zwakker dan ooit en inleveren omwille van Rutte 4 leidt waarschijnlijk tot decimering. Mijn zegen hebben ze. Het voortschrijdend sloopbeleid van Rutte c.s. steunen rechtvaardigd hun ondergang. Maar het is de vraag wat daarvoor in de plaats komt. Het is heel goed mogelijk dat uiterst rechts in het zadel wordt geholpen.

M2406
M240627 sep. 2021 - 15:05

@vdbemt: VVD en CDA voelen aan dat voor hen beide de positie zwak is. VVD vooral omdat de politieke houdbaarheid van Rutte op is, en steeds duidelijker begint te worden wat voor een natte wind de man politiek werkelijk is. Mark Rutte heeft werkelijk niets van waarde bewerktstellicht in de meer dan tien jaar dat hij de boel heeft mogen "leiden¨. Heel veel wat op dit moment mis gaat in het bestuur van dit land is terug te draaien op het beleid van de VVD. De draconische structurele bezuinigingen van €50 miljard hebben geleid tot een pletora aan complicaties die ons allemaal veel meer kosten dan de bezuinigingen hebben "opgeleverd". De VVD claimt haar lesje geleerd te hebben, maar dat lijkt mij niets meer als loze retoriek, net als de claim tijdens de verkiezingen dat Rutte "weet" hoe hij het land verder kan helpen. Dat lijkt mij evident onjuist als je kijkt naar de opeenstapeling van best forse problemen die voor een groot deel veroorzaakt zijn door verkeerde politieke keuzes. De VVD lijkt dit te proberen te verbloemen door heel hard te verkondigen dat zij de verkiezingen hebben "gewonnen" terwijl in realiteit zij de minst kleine partij zijn. Als "het volk" werkelijk achter Rutte zou staan zou je kunnen verwachten dat de VVD een heleboel meer stemmen zou hebben getrokken. 20% lijkt mij zeg maar niet een hele brede basis. En de CDA is natuurlijk op sterven na dood, en loopt duidelijk op haar laatste benen. Daar hoeven we denk ik niet heel veel woorden aan vuil te maken. Het laatste wat deze partijen nu willen is zich zwak tonen, omdat zij vrezen dat de beeldvorming voor hen dodelijk zal zijn om in zee te gaan met "links". Dus juist omdat zowel de VVD als het CDA als partijen te maken hebben met een flinke existentionele crisis proberen ze het zo hoog te spelen. Lijkt mij uiteindelijk, met name voor het CDA, niets meer dan bluf. De vraag is in hoeverre zij hiermee weg gaan komen.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 16:36

@Korheiden. Dat denk ik ook. Worden het toch nieuwe verkiezingen.

Jaco38
Jaco3827 sep. 2021 - 17:53

“Stemmers op D66 hebben ook niet gestemd op voortzetting van de coalitie maar op dat zo progressief mogelijk” En nu even pragmatisch: welke verkiezingsbeloften gaat D66 niet waarmaken als de bestaande coalitie wordt voortgezet en wel GL/PvdA? En komt niet aan met de wet op voltooid leven want die wil het CDA ook niet en volgens mij is nog steeds niet duidelijk wat de kritiek van de Raad van State op het wetsvoorstel is waardoor ook helemaal niet zeker is of bij PvdA en GL de lichten wel op groen staan.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 19:22

@M2406. Daar kan ik me in vinden.

vdbemt
vdbemt29 sep. 2021 - 16:01

"Ze wil per se GL en PvdA erbij, terwijl die niet nodig zijn als de oude coalitie gewoon doorgaat. " Ja. Maar dat wil ze dus niet. Die coalitie is gevallen over een zeer ernstige toestand, de toeslagenaffaire, onder een liegende, selectief vergeetachtig premier. Het moest totaal anders vond de Kamer. En dan ga je met dezelfde coalitie verder???? "VVD en CDA zullen hun mening niet veranderen" Daar zeg je het. En dan worden andere partijen beschuldigd dat ze moeilijk doen. Ploumen en Klaver gaan nu niet alles opgeven voor het pluche. Dit is de situatie van een half jaar. Morgen/overmorgen gaan we het zien wat het wordt.

MAD1950
MAD195027 sep. 2021 - 8:42

Nou, Rutte-IV wordt een gezellig kabinet met Kaag, die alleen maar in de coalitie stapt bij gebrek aan beter, de ChristenUnie, die weet dat ze derde keus is, en een CDA dat op ontploffen staat. Dat staat echt garant voor een constructieve samenwerking. Als het aan mij ligt slaan we Rutte-IV over. Ik vind het volgende kabinet beter.

1 Reactie
EenMening
EenMening27 sep. 2021 - 16:32

Direct door naar Rutte-V???

EenMening
EenMening27 sep. 2021 - 8:15

Er zijn twee realistische coalities: de huidige en VVD-CDA-D66-PvdA.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 10:49

Nee. Dan heb je niet opgelet. PvdA en GroenLinks laten elkaar niet los.

EenMening
EenMening27 sep. 2021 - 16:36

Bent Ik had het over realistische coalities.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 20:06

@Eenmening. Maar dan moet je wel goed naar de realiteit kijken. Dat doe je niet.

Hallo5
Hallo527 sep. 2021 - 7:57

''D66-leider Kaag zet deur voor ChristenUnie toch weer open'' Ook voor D66-leider Kaag is het pluche heilig. Als dat niet bereikbaar is zonder de CU dan maar met de CU. En wordt het zoveelste D66 kroonjuweel net zo gemakkelijk ook in de prullenbak gesmeten. Of ziet iemand de naar macht hunkerende D66-leider Kaag net zo gemakkelijk in de oppositiebankjes plaats nemen om daar haar democratische taak te vervullen? Dacht het niet. De vraag is nu, is de CU beried om weer meloenen te slikken? Dacht het wel. De CU Judas-plannen om de boeren te kielhalen e.d. liggen al klaar. https://www.ad.nl/politiek/schouten-tot-mijn-spijt-zijn-plannen-over-onteigening-van-boeren-gelekt~a5a1a42d/

3 Reacties
Norsemen
Norsemen27 sep. 2021 - 11:24

Voor D66 is heilig dat het land normaal bestuurd wordt.

MarcoG
MarcoG27 sep. 2021 - 13:05

Dan hadden ze na 1 jaar Rutte 3 al uit moeten stappen Norseman, als ze van normaal bestuur houden.

Norsemen
Norsemen27 sep. 2021 - 14:30

En dan, MarcoG? Rutte, Hoekstra en die christenfundamentalist vrij spel geven?

EenMening
EenMening27 sep. 2021 - 7:21

De zittende coalitie heeft in maart enkele zetels gewonnen. Het is dus logisch dat die doorgaat in dezelfde samenstelling.

7 Reacties
Libertain
Libertain27 sep. 2021 - 7:55

@EenMening, ...in maart.....voor het geval "functie elders'.....voor het opstappen van Mona Keizer....voor het opstappen van Peter Omtzigt...... Allemaal uiterst onegloofwaardig om op die manier door te gaan.

Libertain
Libertain27 sep. 2021 - 7:56

gewoon ongeloofwaardig

MG1968
MG196827 sep. 2021 - 7:57

Als de coalitie dat zelf zag zitten was dat dan ook gebeurd. Dat is dus niet zo. Het is nu hoe dan ook logisch dat de samenstelling gaat veranderen.

EenMening
EenMening27 sep. 2021 - 8:08

Er zijn twee realistische coalities: de huidige en VVD-CDA-D66-PvdA.

Bastet2
Bastet227 sep. 2021 - 8:49

De zittende regering (wat daar dan nog van over is) is afgetreden vanwege bewust veroorzaakt ongekend onrecht en pogingen dit onder het tapijt te vegen. Treurig dat er zoveel mensen zijn die het volstrekt normaal zouden vinden als ze gewoon maar blijven door regeren. Wat kan het jou tenslotte schelen dat de levens van zoveel mensen is verwoest. Wat een geestelijke armoede...

Norsemen
Norsemen27 sep. 2021 - 11:27

Gezien de ongekende puinhoop die dit kabinet heeft veroorzaakt en de belofte van meerdere politici dat er een nieuwe bestuursstijl zou komen, is het verre van logisch dat deze coalitie doorgaat. Het tegenovergestelde zou logisch zijn.

EenMening
EenMening28 sep. 2021 - 7:03

Wat enkelen van jullie hier stellen is niet relevant. Meestal verliest de zittende coalitie zetels, nu wint ze iets. Terwijl links gedecimeerd is. De kiezer heeft de huidige coalitie een mandaat gegeven. Dat komt omdat veel mensen wel tevreden zijn met het beleid en niet zitten te wachten op dure klimaat maatregelen en hoge belastingen. Ze verwachten dat Rutte-IV een aantal zaken aan gaat pakken waaronder studiefinanciering, de wooncrisis, stikstofuitstoot etc. Alles wordt natuurlijk anders als er een economische crisis ontstaat met hoge werkloosheid.

Eric Minnens
Eric Minnens27 sep. 2021 - 2:36

Rutte heeft het het afgelopen decennium keer op keer bewezen: macht is niet niks! Macht is niet iets wat zo nu en dan voorbij komt, nu eens voor de ene partij (groep) dan weer voor de andere. En dat je dan je 'verantwoordelijkheid' moet nemen. Want het land moet nu eenmaal bestuurd worden. Nee, macht is macht. Macht is je wil kunnen doordrijven. De wil van Rutte was en is het kapitalisme, waarbij de overheid zo klein mogelijk wordt en in dienst staat van het kapitaal. Die wil van Rutte is kortom het neoliberalisme, tot in de verste uithoeken van het land. De wil van Rutte is de afbraak van de verzorgingsstaat. Zijn wil is ruim baan voor de ondernemers, en bij voorrang dan weer voor het grootkapitaal van de multinationals. Zijn wil is het belang van de rijke, rijkere en rijkste stinkerds. Macht is niet niks, en Rutte doet alles om deze macht te behouden. Hij heeft Nederland in tien jaar omgetoverd tot een neoliberale staat en hij wil niet dat dat in de komende paar jaar weer via linkse 'fratsen' wordt teruggedraaid. Geloof hem niet als hij zegt dat hij geen visie heeft of alleen maar op de winkel past. Geloof ook anderen niet, die dat zeggen. Hij heeft wel degelijk een visie, een hele duidelijke visie. Hij past goed op de belangen van de multinationals. Dat maakt hem dubbel gevaarlijk. Want het andere gevaar dat in hem schuilt, zijn zijn joviale omgangsvormen. Rutte glimlacht immers altijd. Hij kan met iedereen omgaan. Voor zelfs zijn grootste tegenstanders heeft hij goede woordjes over, complimenten, schouderklopjes. Hij paait kortom iedereen. En het is een geweldige drogredenaar. Zijn belangrijkste tactiek is lang aan het woord blijven en, al suggererend een duidelijk antwoord te geven, niks te zeggen. Han van der Horst gaf daar laatst al enkele prachtvoorbeelden van gegeven. Maar op tv hoorde ik dat op de tv laatst, in een ander verband, als volgt door Henk Westbroek aangeduid: Je vraagt hem hoe laat het is, en dan gaat hij omstandig uitleggen wat 'tijd' betekent. En zeg je dan dat dat geen antwoord was, dan gaat hij in iets andere bewoordingen nogmaals uitleggen wat tijd betekent. En hij komt ermee weg. De Kamerleden druipen uiteindelijk af. Voor een deel komt dat trouwens door de vegaderstructuur. Je mag maar drie keer interrumperen! En Rutte weet dat natuurlijk, hij weet dat hij in zijn antwoorden dus alleen maar drie keer omslachtig niks hoeft te zeggen. Maar het ligt ook aan de Kamerleden zelf. Ook bij hen raakt de logica zoek. Op een gegeven moment raken zij gevangen in die Lubberiaanse, eh... Ruttiaanse mist of wolk, en gaan zij zelf geloven dat zij, inderdaad, eigenlijk zelf hadden gevraagd wat het begrip tijd betekent. En dat heeft de MP zojuist prachtig uitgelegd, toch? Zij laten zich, ergo, gemakkelijk met een kluitje in het riet sturen. Rutte is voor rechts Nederland dus de ideale man op de ideale plaats. Hij voert een neoliberale politiek uit, en weet daarbij alle partijen in de Kamer te paaien. Het is een uiterst sluwe drogredenaar, en tenslotte laat ook het kiezersvolk zich door hem in de luren leggen. Zij zijn immers zeer gesteld op deze uiterst vriendelijk glimlachende en soms schaterlachende man met zijn joviale manieren. Een echte man van het volk... Nee mensen... NOT!! Een echte man van de rijke stinkerds! Haal hem weg uit de door hem zo gretig begeerde bestendiging van zijn macht.

3 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens27 sep. 2021 - 2:58

O sorry, deze column ging over Kaag... Nou ja, als het over Kaag gaat, gaat het ook over Rutte toch? Als het over Kaag gaat, moet ik blijkbaar meteen aan Rutte denken. Entschuldigung, ik ga nu slapen. Over Sigrid een andere keer.

Markzelluf
Markzelluf27 sep. 2021 - 7:18

Je bewijst met dit stukje alleen maar dat je niet nadenkt maar ongeacht de inhoud van een bericht dezelfde riedel ophoest. Geen behoefte aan

Eric Minnens
Eric Minnens27 sep. 2021 - 8:40

@Markzelluf, Je hebt gelijk. Ik heb het nog even gecheckt en ja inderdaad, mijn stukjes gaan allemaal over Rutte. Lekker gemakkelijk toch, steeds dezelfde riedel? Nou ja, hier en daar misschien wat nuanceverschillen en nieuwe inzichten. Maar die zijn dan weer aan jou niet besteed. Want als je er geen behoefte aan hebt, lees je natuurlijk over de helft heen. Mag hoor, ik schrijf niet per se voor jou. O ja, nu weet ik weer waarom ik over Rutte begon. Omdat Kaag aan ideeën mag aandragen wat ze wil, maar zolang die de neoliberale agenda van Rutte doorkruisen, maakt ze, volgens mij, geen schijn van kans. Rutte wil niet samen me GL en PvdA, ook niet als de CU daarbij zit. Al geef ik nu opnieuw een riedel weer, eentje die ook door anderen op deze site werd en wordt afgedraaid. Zo riedelen we wat af met zijn allen. Maar goed, in plaats van dit 'formatie'-punt te maken, bleef ik steken in mijn Rutte-riedel. Tja, diep in de nacht, moet ik eigenlijk ook niet doen. Maar ik zal jouw profiel eens bestuderen, dan kan ik de volgende keer een Markzelluf-riedel maken. Gezien jouw huidige reactie is de kans trouwens klein dat je er beter afkomt dan Rutte.

Break on through
Break on through27 sep. 2021 - 1:19

Hele zwakke zet van Kaag. Kaag wil het oude kabinet terug? Kapitale blunder van D66. Geloof me, die zes partijen optie komt er niet. Zelfs de optie met alleen én PvdA én GroenLinks komt er niet.

2 Reacties
GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*27 sep. 2021 - 6:55

Dag Break on through. Linksom of rechtsom moet er toch een nieuwe regering komen. Trouwens alleen Pieter Omtzigt zal van nieuwe verkiezingen profiteren. Met andere woorden laat informateur Johan Remkes eerst zijn werk goed doen. Daarna zien wij het wel. Een fijne dag.

Break on through
Break on through27 sep. 2021 - 9:49

Dag Gabriel, ik vrees dag Kaag zo aan het kortste eindje trekt Gabriel. De zes partijen optie komt er niet en een kabinet met VVD, CDA, D66 met én PvdA én GroenLinks komt er al helemaal niet zo. Misschien zijn verkiezingen toch de betere optie Gabriel. CDA verliest minimaal 25 zetels aan Omtzicht. Is de VVD meteen z´n partner in crime kwijt en moeten ze nu eens echt onderhandelen.

Sonic2
Sonic226 sep. 2021 - 22:41

CDA en VVD weten dus dat als ze gewoon hun poot stijf houden dat ze bij de coalitie van hun voorkeur uitkomen. Kaag zegt het namelijk nadrukkelijk nu. Net zolang PvDA en Groenlinks uitroken tot je de coalitie hebt die er januari van dit jaar al was. Weer een strategische blunder van formaat van Kaag. En dan heeft Kaag van de vier huidige demissionaire coalitie partners ook nog de meeste ambitie uitgesproken en loopt ze dus ook het meeste risico. Onverstandig allemaal.

4 Reacties
nikita72
nikita7227 sep. 2021 - 5:23

Voor een coalitie zijn 4 partijen niet genoeg. Dus D66 kan eisen dat GroenLinks en de PvdA erbij komen en zijn poot stijf houden. GroenLinks en de PvdA kunnen zelf natuurlijk ook eisen stellen. Het probleem is eerder dat in de tweede kamer en rechtse meerderheid is. Want de extreemrechtse partijen stemmen ook.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!27 sep. 2021 - 7:54

Peinzer, D'66 probeert te eisen dat zowel PVDA als GroenLinks erbij betrokken moet worden, dat is wat anders dan kunnen eisen. Laat D'66 aangeven wie ze erbij willen naast VVD/VDA/CU. Kies maar. Of PVDA of GroenLinks.

MG1968
MG196827 sep. 2021 - 8:02

Het CDA en de VVD staan met de rug tegen de muur. Ze kunnen niet over rechts en voor zowel over links als midden hebben ze D66 nodig. Het nu voorgestelde (breed-midden) zou best wel eens 'het meest acceptabele' voor CDA en VVD zijn. CDA gaat hoe dan ook van positie wijzigen. Als nu verkiezingen komen bestaan ze daarna gewoonweg niet meer. En waarom ook niet? @Sonic De grote uitdagingen aangaan met vrijwel het complete politieke midden is zo'n gekke gedachte nog niet.

Jaco38
Jaco3827 sep. 2021 - 17:59

“CDA en VVD weten dus dat als ze gewoon hun poot stijf houden dat ze bij de coalitie van hun voorkeur uitkomen” Dat u dit concludeert begrijp ik niet, wat Kaag zegt - en dat had al veel eerder moeten gebeuren - dat CU niet langer op voorhand wordt uitgesloten maar D66 voortaan de onderhandelingen op de inhoud gaat voeren. Uiteraard geeft zij daarmee de voorzet aan VVD om een coalitie met PvdA en GL niet op voorhand uit te sluiten. Het bij voorbaat uitsluiten is raar, er telt maar 1 ding en dat is hoeveel je als partij van je verkiezingsbeloften weet te verwezenlijken bij regeringsdeelname.

Déjà vu
Déjà vu26 sep. 2021 - 22:37

"‘Laten we met alle zes de constructieve partijen – VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie – aan tafel gaan,’ zei Kaag" De leugen regeert! D66 is te rechts geworden.

3 Reacties
MG1968
MG196827 sep. 2021 - 7:45

"te rechts" En toont dat door continue er op in te zetten zowel GL als de PvdA binnenboord te krijgen?

Déjà vu
Déjà vu27 sep. 2021 - 9:51

Als Kaag had gezegd 'Laten we met – VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie – aan tafel gaan zitten!', dan had ik daar geen probleem mee gehad. Door bovengenoemde partijen als constructief neer te zetten - terwijl die verantwoordelijk zijn voor de momentele impasse en chaos- raakt ze bij mij een gevoelige snaar. Ze wekt hiermee de indruk, dat met de rest van de politieke partijen in Nederland geen zaken valt te doen. En dat beste MG, is een door rechts gebruikte trucje.

MG1968
MG196827 sep. 2021 - 10:40

@Déjà vu Begrijp ik in elk geval wat je bedoeld. Ik prefereer ook het brede-midden. Geen zaken mee kunnen doen is natuurlijk géén zaken mee willen doen. Wat daar de redenen voor zijn verschillen natuurlijk per partij, maar de-facto is het rijtje van Kaag waar de tegenstellingen meer te overbruggen zijn dan met de flanken. Nogmaals vanuit de partijen van dat rijtje gezien. Tenminste vanuit een meerderheidskabinet. In een minderheidskabinet zal er zowel links als rechts aansluiting gezocht worden afhankelijk van het onderwerp.

Jikke Teunissen
Jikke Teunissen26 sep. 2021 - 22:06

Ze mag dan als voorwaarde willen stellen "mits met de zes partijen uit ‘het brede midden’ wordt onderhandeld" waar ze VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, en dan dus ook ChristenUnie mee bedoelt, maar dat betekent nog steeds dat een coalitie daaruit gevormd met zowel PvdA als GroenLinks zoals Kaag die zo graag ziet als ongewenst gerekende voorwaarde door VVD en CDA gezien moet worden, net als een veel te brede coalitie met te veel partijen die zo haaks zou staan op een nieuwe bestuurscultuur met een sterke oppositie.

Uitgekleed
Uitgekleed26 sep. 2021 - 20:55

Nog even en we hebben weer dezelfde regering als vóór de verkiezing. Rutte probeert Groen Links en PvdA er buiten te houden.

4 Reacties
Division Bell
Division Bell27 sep. 2021 - 7:54

Nee, Rutte en Hoekstra proberen of PvdA of GroenLinks er buiten te laten, 1 is al ingewikkeld genoeg. VVD/D66/CDA/CU/PvdA of VVD/D66/CDA/CU/GroenLinks zou nog een oplossing zijn nu het CDA steeds kleiner wordt.

MG1968
MG196827 sep. 2021 - 7:55

En dat is nou net wat D66 vanaf het begin aangaf niet te willen. VVD/CDA kunnen over rechts, links of nieuwe verkiezingen. Daar is nu die brede coalitie bij gekomen met voor 'elk wat wils' voor alle partijen die een sleutelrol vervullen. En waarom ook niet? Grote uitdagingen, bredere coalitie is nou niet zo'n vreemde gedachte om Nederland in het midden zo effectief mogelijk mee te nemen wbt draagvlak. De flanken (hier op joop zowel op rechts en links oververtegenwoordigd) staan hoe dan ook buiten spel.

Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!
Tweede Kans/zelf nadenken alstublieft!27 sep. 2021 - 7:55

Rutte probeert of PVDA of GroenLinks erbuiten te houden. Niet allebei.

MG1968
MG196827 sep. 2021 - 10:43

@TweedeKans "Rutte probeert of PVDA of GroenLinks erbuiten te houden. Niet allebei." Het CDA probeert PvdA of GL er buiten te houden. De VVD wil niet zonder het CDA. Zelf hadden ze voordat het CDA de blokkade opwierp de onderhandelingen met beide aangegeven te kunnen starten. Zie ook het eindverslag van vorige formateur. Niet dat het uitmaakt. Het resultaat is natuurlijk hetzelfde. Als het CDA de combinatie van beide niet ziet zitten dan kan de VVD er niet anders in staan. De VVD zonder CDA in een kabinet zal zich te geïsoleerd voelen en gaan ze dus niet in mee.

Robert Follon
Robert Follon26 sep. 2021 - 20:51

Nieuw leiderschap! Meesterzet...!

Greendutch
Greendutch26 sep. 2021 - 20:20

verstandige, wijze vrouw om te bewegen. ze heeft geprobeerd om zo dicht mogelijk op haar programma te zitten maar in belang van het land schakelt zij. petje af

1 Reactie
Déjà vu
Déjà vu26 sep. 2021 - 22:27

Ze heel dus geprobeerd om zo dicht mogelijk op haar programma te zitten! Ik dacht al, bij het zien van haar koppie : waar zit Kaag nu weer op! Dat een programma zoveel pijn kan doen, he! Moet verboden worden! De VVD kan namelijk ook zonder.

MG1968
MG196826 sep. 2021 - 19:41

ik schreef na de algemene beschouwingen bij een stuk van Han: “ Wat wel dan weer goed is, alhoewel niet verrassend, is dat hij nu nauwelijks meer naar rechts kan buigen voor steun en het over links moet zoeken. Ook in een minderheidskabinet moet hij voor steun linksaf. Ik blijf dus toch vooral met de vraag hangen waarom die combinatie Gl/PvdA onacceptabel was. Zijn dan toch die signalen dat met name het CDA daar voor ging liggen en de VVD eigenlijk wel wilde (maar om de ‘balans’ in het kabinet te behouden en niet als enige pispaal van klein rechts in het kabinet te zitten, dit niet kon). Zoals de verhoudingen nu liggen zou ik een grote brede coalitie helemaal niet onmogelijk achten: VVD/CDA/D66/GL/PvdA/CU. Het is goed om te beseffen dat D66 de CU alleen uit te sluiten als dat een voortzetting van de huidige coalitie zou betekenen én dat D66 gisteren (Jetten) aangaf de medisch-ethische kwesties niet deel van coalitieakkoorden wil laten zijn maar altijd als vrije kwesties te zien.” Nu de cda in zich zelf al niet stabiel is (en weer bleek) is daarmee een minderheidskabinet met cda ook geen reële optie meer en lijkt het door kaag voorgestelde het enige reële mogelijke. Anders worden het vast nieuwe verkiezingen. Heb al beargumenteerd dat ik persoonlijk vermoed dat dat ook de opzet van mona is, samen met de partij waar ze ergens komende tijd naar zal overstappen. Interessante tijden.

1 Reactie
MG1968
MG196826 sep. 2021 - 19:45

(De hij in dit verhaal betreft Rutte)

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde26 sep. 2021 - 19:41

Prima zet. Ze toont in ieder geval initiatief en lef door een bewust risico aan te gaan. Ze houdt de deur op links open en dat is slim want mochten CDA en VVD de boel weer op slot gooien dan heeft ze iets om over te onderhandelen. Waarom er door de harde kern hier weer zo cynisch wordt gedaan weet ik niet. Dit is een serieuze poging om de boel vlot te trekken. Met eventuele deelname van links.

1 Reactie
MG1968
MG196826 sep. 2021 - 20:00

Cda kan zich nog het minst nieuwe verkiezingen ‘veroorloven’. De bezwaren tegen de combi gl/pvda zullen wel ingetrokken worden en dat kunnen ze verklaren met ‘cu’ erbij. Ergens denk ik dat Hoekstra blij is met de geboden mogelijkheid om de doodsstrijd nog even te rekken.

Phantom3
Phantom326 sep. 2021 - 19:16

Als ze nu ooit nog iets durft te zeggen over nieuw leiderschap...

1 Reactie
JohnVKR
JohnVKR26 sep. 2021 - 22:33

Zij zoekt als enige partijleider een oplossing voor de impasse. Alleen de Christen Unie lijkt enigszins te bewegen, verder helemaal niemand.

DonkerekamervanDamocles
DonkerekamervanDamocles26 sep. 2021 - 17:56

Waarom moeten de bomenverbranders er ook bij?

EUpiet
EUpiet26 sep. 2021 - 17:46

Goh, heeft die roestige auto een servicebeurt gehad en is het nu een energie neutrale Tesla?

1 Reactie
wittecisnoot
wittecisnoot26 sep. 2021 - 19:15

Een keer eens met EUpiet. Inderdaad, dat 'nieuwe leiderschap' doet wonderen. Die auto blijkt ook een prima draaicirkel te hebben zodat je snel kan draaien.

Thuiszitter
Thuiszitter26 sep. 2021 - 17:39

Dat is niet echt de deur openzetten als er de eis aan vast hangt dat GL en PvdA ook mee moeten doen . Vraag mij tevens af of CU nog wel mee wil regeren .

1 Reactie
vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 22:11

Segers wil maar wat graag weer meeregeren. Zijn " nooit meer onder Rutte" is veranderd in verontwaardiging over de waarheid die Kaag in haar lezing over Rutte uitsprak. En in begrip voor het feit dat Rutte, demissionair, als de beste dictator, een aangenomen motie terzijde schoof Slappe zak.

Marcus A.2
Marcus A.226 sep. 2021 - 17:37

Wellicht daarom het 'Gods zegen ' van Kaag

Marcus A.2
Marcus A.226 sep. 2021 - 17:36

Die Kaag. Wat zullen al die d66'ers er wel niet van vinden? Met de ChristenUnie? En hoe dan met abortus en voltooid leven? Dat zijn toch ná het referendum de stokpaardjes van d66?!

1 Reactie
vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 22:01

Willen we nou wel of niet dat ze over hun eigen schaduw heen stappen. Zij doet tenminste nog een poging.

EricDonkaew
EricDonkaew26 sep. 2021 - 17:34

Kaag weet dondersgoed dat een dergelijk voorstel geen schijn van kans maakt. Dit leidt alleen maar tot onnodige vertraging. En het gaat mij er helemaal niet om of ze gelijk of ongelijk heeft, het gaat mij erom dat dit een zinloze exercitie is. Trouwens, wat zegt madam allemaal weer: ‘Laten we met alle zes de constructieve partijen – VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks, ChristenUnie – aan tafel gaan’. Dat zijn dus de enige zes constructieve partijen? Een elitaire klap in het gezicht van partijen die ook best constructief genoemd kunnen worden: SP, Partij voor de Dieren, VOLT, JA21. Er moeten knopen worden doorgehakt. Kaag weg of nieuwe verkiezingen. Het liefst allebei natuurlijk.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 22:07

En wat is er nu zonder dat voorstel kansrijk? Toch helemaal niets? Hakt Rutte knopen door? Als dit het niet gaat worden, dan zie ik ook nieuwe verkiezingen.

Joop den Uil
Joop den Uil26 sep. 2021 - 16:46

Hoe doorzichtig; Kaag probeert in een laatste wanhoop sprong te voorkomen dat er nieuwe verkiezingen uitgeschreven worden. D66 zal daarmee -een unicum- op negatieve zetels uitkomen. En wat een tijd- en energie verspilling heeft ze veroorzaakt in haar arrogantie bij de reeks formateurs i het afgelopen half jaar.

Thuru
Thuru26 sep. 2021 - 16:29

Misschien uit de voorgestelde schijf van 6 een schijf van te maken, ofwel zonder GL.

7 Reacties
Thuru
Thuru26 sep. 2021 - 16:30

Een schijf van 5 dus te maken

Volrin
Volrin26 sep. 2021 - 17:25

Dat gaat PvdA niet doen, die hebben Rutte 2 en de daaropvolgende verkiezingsuitslag nog vers in het geheugen.

vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 18:08

Ofwel zonder CDA. Wat is die partij verloren bij de verkiezingen, nu nog helemaal? Ofwel zonder CU. Kortom: onnozele reactie weer.

vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 22:18

@Poehee. Het CDA heeft verloren met de verkiezingen. Zakt nog dieper in de peilingen. En het is er een grote teringzooi. Echt een stabiele partij. Waarom niet gewoon VVD, CDA, D66, CU? Ben je een half jaar het land uit geweest? Die combinatie is gestruikeld. EN: dat wil Kaag niet. Ook maar pas een half jaar hoor.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 11:04

@Poehee. "Vdbemt, en omdat Kaag het niet wil zou een gerechtvaardigde reden zijn het dus maar niet te doen? " Omdat Rutte alleen PvdA wil, is dat een reden om dat wel te doen? Zelf noem je PvdA en GRL splintertjes. Dat is wat anders dan 'linkse wolk'. Zelf zeg je: wat het CDA heeft verloren, heeft D’66 gewonnen. Voortzetting van die coalitie met meer gewicht voor D’66 zou dan ook helemaal niet onlogisch zijn. Ze moet alleen geen eisen stellen, maar haar mond houden??

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 16:28

@Poehee."Ik zeg helemaal niet dat Kaag niets te onderhandelen heeft. Integendeel, bij voortzetting van de coalitie die voor de hand ligt omdat die coalitie door de kiezers met zetelwinst is beloond,......." Haha. Hij is leuk. Ze mag onderhandelen. Maar wel met jouw uitgangspunt. En niet het hare. Die is goed.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 20:12

@poehee. Nee. Je legt je eigen beperkte inzicht bloot. Met PvdA en GRL erbij splinterpartijen, wordt Rutte IV (God beware) niet links. Hooguit iets minder rechts.

Middenman
Middenman26 sep. 2021 - 16:24

Prima plan, maar een half jaar te laat. Dit is wat mij betreft de enige manier om een regering te vormen in de huidige politieke situatie. Dan moeten deze zes partijen stoppen met politieke spelletjes, het eigenbelang secundair maken en geen rekening houden met de volgende verkiezingen. Zodat het landsbelang de belangrijkste drijfveer wordt. Ik ben benieuwd of ze dat gaat lukken. Ik ben geen politieke fan van Kaag en het is wat laat, maar ik heb toch bewondering voor deze stap van haar.

Tom Lucassen
Tom Lucassen26 sep. 2021 - 16:09

VVD/D66/PvdA/GL/CU. Klaar.

7 Reacties
Thuru
Thuru26 sep. 2021 - 17:30

GL schrappen en CDA erbij. Dan heb je een prima combinatie.

wittecisnoot
wittecisnoot26 sep. 2021 - 19:14

Wat Poehee zegt... Yup, de VVD zou wel gek zijn om de rechts gangmaker op het linkse feestje te zijn. Diens kiezers gaan dat enorm afstraffen.

Tom Lucassen
Tom Lucassen26 sep. 2021 - 19:53

@Poehee. Kneiter-links noem je dat? Rutte 2 vergeten? Dat was 50% linkse zetels. En nu zou Rutte bang moeten zijn van 17 linkse zeteltjes? Denk eens na joh.

vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 22:21

@Thuru. GL schrappen.... Zal ik je iets nieuws vertellen? GL en PvdA gaan niet zonder elkaar.

FonsRietdijk
FonsRietdijk27 sep. 2021 - 10:26

@ vd bemt Gelukkig maar, ze hebben beiden niks in de coalitie te zoeken

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 11:45

@Fons Rietdijk. Maar daar zit ik niet mee hoor. Het vergroot de kans dat de formatie rond Rutte mislukt.

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 11:47

@Poehee. Kneiterlinkse coalitie? Elders noem je PvdA en GRL splinters.

Rechtse Bal -
Rechtse Bal -26 sep. 2021 - 16:08

Proest (proest) .. en wat is haar onderhandelingsruil ? Euh... Minister van Sport en Cultuur lijkt me wel wat voor haar... zolang het maar erg ver van Buitenlandse Zaken ligt (vanwege de ethiek en geloofwaardigheid).

4 Reacties
DonkerekamervanDamocles
DonkerekamervanDamocles26 sep. 2021 - 17:57

En Jesse Klaver minister van diversiteit en gender?

vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 18:11

Zij stelt iets voor om mee te GAAN onderhandelen. Dat is meer dan Rutte en Hoekstra totnogtoe gedaan hebben.

vdbemt
vdbemt26 sep. 2021 - 22:29

@Poehee. Je vent vergeten dat de eerste reactie van Hoekstra was dat het CDA geen logische partij was voor formatiebesprekingen. Ze moesten, gezien hun verlies, bescheiden zijn. Die bescheidenheid is ver te zoeken. Geen linkse wolk. Die wolk is nog niet de helft van wat links in Rutte II was. Dat is geen blokkeren?

vdbemt
vdbemt27 sep. 2021 - 11:52

@Poehee. Dus als het CDA verandert van terughoudend naar grote mond, is dat getuigen van verantwoordelijkheid. Als D66 een handreiking doet naar CU dan gaat dat niet op?

GabrielMokummer*...And Justice for All!*
GabrielMokummer*...And Justice for All!*26 sep. 2021 - 16:02

Zolang partijen zoals de PVV, FvD, JA21, SGP, Group Haga en BBB niet in de volgende regering komen, lijkt het mij prima. Heel veel succes❤

Dronevliegenier
Dronevliegenier26 sep. 2021 - 15:57

Een verstandig ⚚ besluit.