Joop

D66 biedt slachtoffer intimidatiepraktijken Van Drimmelen eerherstel en schadevergoeding

  •    •  
15-05-2022
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
2449 keer bekeken
  •  
ANP-448588254

D66 komt de vrouw die slachtoffer is geweest van grensoverschrijdend gedrag, waaronder stalking, door partijprominent Van Drimmelen tegemoet. De intimidatie vond plaats in 2015, de vrouw was indertijd werkzaam op het partijbureau.

"De partij is als werkgever onvoldoende zorgvuldig omgegaan met een melding daarover in 2015/2016. In de afweging tussen het waarborgen van de privacy van de betrokkenen en openheid over de situatie, is door D66 vervolgens ook in 2021 een verkeerde afweging gemaakt. We betreuren dit alsmede dat daardoor onvoldoende rekening is gehouden met de belangen en gevoelens van de oud-medewerkster." Dat verklaart D66 in een 'rectificatie' op de eigen website. Ook wordt erkend dat een politierechercheur met Van Drimmelen een waarschuwingsgesprek heeft gevoerd om een einde te maken aan zijn intimidatie. Van Drimmelen en de vrouw hadden enige tijd een amoureuze relatie. De vrouw beëindigde die affaire maar Van Drimmelen wilde dat niet accepteren en bleef haar lastig vallen.

Uit de verklaring wordt ook duidelijk dat er een financiële regeling is getroffen met het slachtoffer: 
"Na intensief en tegelijk constructief overleg is overeenstemming bereikt met de oud-medewerkster over financiële compensatie van de door haar gedane juridische uitgaven en een redelijke en billijke tegemoetkoming in de immateriële schade die bij haar is ontstaan. De oud-medewerkster zal een belangrijk deel hiervan doneren aan een stichting die zich inzet voor vrouwenrechten. Tegelijkertijd is met haar huidige werkgever overeenstemming bereikt over gedeeltelijke compensatie voor aldaar opgetreden kosten in verband met deze kwestie."

De vrouw eiste eerherstel omdat D66 na onderzoek door bureau BING beweerde dat er geen sprake was geweest van intimidatie door Van Drimmelen. Terwijl in een bijlage van rapport het tegendeel werd geconcludeerd. De vrouw, die werkzaam was op het partijbureau, zag zich door de intimiderende praktijken van Van Drimmelen genoodzaakt een andere baan te zoeken. Van Drimmelen behield zijn invloedrijke positie bij de Talentencommissie van de partij.

De D66-leden spraken vandaag in een grotendeels besloten bijeenkomst met het bestuur over de kwestie. Honderden verontruste leden hadden op zo'n ontmoeting aangedrongen.  De NOS schrijft:

Ook Mariëtte Hamer sprak. De voormalige PvdA-fractievoorzitter en SER-voorzitter is sinds een maand onafhankelijk regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld. Zij zei dat het probleem van grensoverschrijdend gedrag groter is dan alleen D66 en dat we met zijn allen in "een grote zoektocht" zijn beland naar de vraag "hoe we dit probleem kleiner krijgen".

Delen:

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (41)

Rechtse   Bal
Rechtse Bal16 mei 2022 - 16:36

Als je goed nadenkt (ja, veelgevraagd) is de hele kwestie zo intens genant en neerbuigend voor het vrouwelijke slachtoffer: dat er in alle media , in persconferenties, in rapporten in een besloten vergadering met alle achterkamertjes van dien , over je gesproken en bedisseld wordt en dat je dan geld krijgt voor iets wat je ongewild door een mannelijke medewerker van je werkgever je is aangedaan. (laat dat eens goed bezinken wat dat precies is ...) En het ergste: naam en toenaam (vanwege uitgebreide functieomschrijvingen en data) zijn nu bekend. Voor eeuwig. Genant tot op het bot, laat dat maar eens tot u doordringen.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 9:51

Dart het niet goed is gegaan, is door Kaag erkend. (Zouden er meer moeten doen) . ".......in een besloten vergadering met alle achterkamertjes van dien , over je gesproken en bedisseld wordt ......." Jij denkt dat het slachtoffer blijer wordt als haar kwestie openbaar wordt besproken met heel Nederland als toeschouwer, heel Nederland open en bloot vertellen wat haar overkomen is?? War betreft het geld dat ze gekregen heeft. Het laat zich zien dat zij tevreden is met deze genoegdoening. Wat jij daarvan vindt, zonder er ook maar iets van te weten, doet er volstrekt niet toe. Het gaat om haar, niet om jou.

VanStoofhoven
VanStoofhoven16 mei 2022 - 14:46

Erg benieuwd of de ogen van de D66 kiezers geopend zijn. Vrees van niet.

1 Reactie
Piet Helmons
Piet Helmons17 mei 2022 - 5:44

Ik hoop van wel!

HaloOfFlies
HaloOfFlies16 mei 2022 - 10:31

Nou ja, die Van Drimmelen zat er lang, en er waren erg veel klachten over hem. Plus alle vrouwen die NIET durfde te klagen of zelfs op Van Drimmelen's voorstel zijn ingegaan; seks/relatie in ruil voor een mooie plek. Welke dame dan ook binnen D66; je kan er met goed fatsoen niet meer op stemmen, want je weet niet of ze op haar plek zit vanwege haar kwaliteiten in de kamer, of vanwege haar kwaliteiten in Van Drimmelen's slaapkamer. Totdat er grote schoonmaak is gehouden binnen D66 - en iedere klacht afdoende is onderzocht, is die partij 'melaats'. Terug naar Groen Links dan maar. Liever een Popie Jopie, dan een vrouw die -naar eigen zeggen- een eigen plekje in de Hel verdient.

Nou ja, kijk...
Nou ja, kijk...16 mei 2022 - 7:52

Die royale donatie van tech-miljardair Schuurman komt nu goed van pas, op een transparante manier alle door intimidatie en machtsmisbruik beschadigde partijgenoten afkopen. Nu snel weer over tot de orde van de dag, ánderen de maat nemen.

Willem D2
Willem D216 mei 2022 - 7:29

Goed dat het eindelijk is afgehandeld, maar dit soort zaken moet je snel en effectief afhandelen. Helaas is deze zaak exemplarisch voor Kaag, ze is niet snel en effectief. Normaal weet een minister van financiën in Nederland de hearts en minds van links tot rechts vrij aardig te winnen, bij Kaag zie ik het zo nog niet snel gebeuren.

2 Reacties
stokkickhuysen
stokkickhuysen16 mei 2022 - 18:01

'Normaal weet een minister van financiën in Nederland de hearts en minds van links tot rechts vrij aardig te winnen' Huh? Waar haal je dit vandaan?

Willem D2
Willem D216 mei 2022 - 19:58

Hier bijvoorbeeld https://www.trouw.nl/nieuws/waarom-ministers-van-financien-vaak-zo-populair-zijn~be3018d7/

Mokker
Mokker16 mei 2022 - 6:11

Vooralsnog lijkt dit vooral een actie voor de bühne. Een groot deel van de partijbonzen die de jarenlang op de hoogte waren van de misstanden en er niets aan deden zitten er nog steeds.

4 Reacties
vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 7:54

Jij lijkt goed geïnformeerd. Je hebt er bovenop gezeten? Jij weet precies wie erbij betrokken waren?

Ejoth
Ejoth16 mei 2022 - 8:36

Daar ben ik het wel mee eens. Maar dat geldt voor de gehele politiek toch ? Daarom heet het ook politiek, maar D66 is in haar eigen zwaard gevallen en dat vinden een hoop mensen ter linker zijde onwelgevallig, zij deugen immers, en ter rechter zijden geweldig. Gevalletje eigen schuld dikke bult. Ik vind het gehele spel van media, journaille en politiek zo schandalig dat ik denk, begin nu eindelijk eens de problemen in het land op te lossen. Maar ja, beeldvorming he ? Politieke prutsers.

HaloOfFlies
HaloOfFlies16 mei 2022 - 10:33

"Jij lijkt goed geïnformeerd. Je hebt er bovenop gezeten? Jij weet precies wie erbij betrokken waren? " In ieder geval het gehele bestuur, Kaag, en natuurlijk de mensen bij wie die 19 dames die een klacht hebben ingediend.

vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 12:09

@HaloOfLies. Dit ging om een uit de hand gelopen relatie, een doorgeslagen man. Waar haal jij die 19 dames vandaan?

pahan
pahan16 mei 2022 - 4:52

De korte termijn oplossing is blijkbaar naar tevredenheid. Dat is mooi voor het slachtoffer, maar met de woorden van Hamer in het achterhoofd blijft toch de vraag of er nu een veilige omgeving is gecreëerd? Onder grote druk van publieke opinie, publiciteit en daaruit volgende interne druk is iets opgelost wat nooit zoveel kracht had mogen kosten. Eigenlijk heeft D'66 zijn eigen toeslagenaffaire, want de onderliggende mechanismen zijn hetzelfde.

3 Reacties
Rick van de Kreek
Rick van de Kreek16 mei 2022 - 7:20

Ik snap ook niet dat de voorzitter geen uitgebreid onderzoek wil laten doen naar alle klachten. Bang dat er meer kwalijke gevallen boven komen drijven? Blijkbaar is beeldvorming toch belangrijker dan het aanpakken en oplossen van dergelijke problemen.

vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 8:01

De onderliggende mechanismen van de kwestie zelf (bij D66 een stalker; bij de toeslagenaffaire institutionele discriminatie), zijn zeker niet hetzelfde. Ook het niet juist handelen nadat het bekend werd niet. Belangrijk en groot verschil is dat D66 uiteindelijk, inderdaad had het niet zoveel kracht mogen kosten, deze kwestie met het slachtoffer goed heeft afgehandeld. Dat moet met de toeslagenaffaire nog steeds gebeuren.

Karingin
Karingin16 mei 2022 - 8:11

Nou ben ik toch best wel van het verbanden leggen binnen sociale of culturele mechanismen, maar het verband tussen het wegmoffelen van intimiderend gedrag van een leidinggevende naar een medewerker binnen een organisatie,, en het stelselmatig kapot maken van duizenden mensen door de overheid, ontgaat me even

Duralex
Duralex15 mei 2022 - 21:28

Zo dat is er eentje weggespoeld met mooie woorden zakkie geld en verder doet de witte wijn en de zomerzon zijn werk. Nou Pechtold nog even uitdiepen en praat sessie twee kan op de agenda. Hoop weer op zomerzon, lekker bij die witte wijn. En zo komt D66 het jaar wel door.

1 Reactie
vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 8:04

Als je dat uitdiepen zo graag doet, neem dan de VVD en het CDA ook mee. Wat te denken van de PVV, FvD, 50plus, .......?

Meta  Foor
Meta Foor15 mei 2022 - 19:02

Welaan ... hierover een hele zondagmiddag in besloten kring zonder pottekijkers over zitten vergaderen ? Is erover gestemd of had het bestuur niet zelf 2 jaar geleden tot de beslissing kunnen komen om de zaak af te kopen? Rest de vraag hoeveel tegenwoordig GG in geld uitgedrukt waard is. Is belangrijk voor de 10-tallen cases die nu op de plank liggen te verjaren.

3 Reacties
vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 8:10

"Welaan ... hierover een hele zondagmiddag in besloten kring zonder pottekijkers over zitten vergaderen ?" Het lijkt me dat het met pottenkijkers, die er allemaal het hunne over willen roepen, niet bevordelijk is voor een goede uitkomst. Bovendien wil het slachtoffer niet ten aanzien van de hele wereld vertellen wat haar is opbverkomen. "........of had het bestuur niet zelf 2 jaar geleden tot de beslissing kunnen komen om de zaak af te kopen?" Kaag heeft erkend dat ze de zaak niet goed hebben behandeld. Maar hoe diep ze ook door het stof gaan, jij kunt niet stoppen met D66 bashen.

Piet Helmons
Piet Helmons17 mei 2022 - 5:42

vdBemt: Wanneer er buiten D66 iets gebeurd dan zijn Paternotte, Sjoerdsma, in ‘t Veld en Kaag als eerste op Twitter aktie om te laten blijken dat D66 hier moreel toch echt wel boven staat en zijn ze niet mals in hun commentaar. Nu blijkt dat D66 moreel helemaal niet boven de rest van Nederland staat waren ze 2 jaar stil. En wie kaatst kan de bal terug verwachten gaat dan op.

vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 9:56

@Piet Helmons. "Nu blijkt dat D66 moreel helemaal niet boven de rest van Nederland staat waren ze 2 jaar stil. En wie kaatst kan de bal terug verwachten gaat dan op." En dat erkennen ze nu volmondig!! Zijn er maar weinig die dat echt doen. Bovendien gaat het er niet om dat JIJ tevreden bent met de afhandeling (dat zul je nooit zijn, want het is D66) maar het slachtoffer. En die is er wel akkoord mee. Maar dat telt natuurlijk niet. Het gaat om jouw haat naar D66.

Peace ....
Peace ....15 mei 2022 - 17:47

huh? heten het nu ineens ''intimidatiepraktijken'' ipv '' grensoverschrijdend gedrag'' ? Afgelopen 3 weken zeker wat advocaten naar deze ''casus'' gekeken... En waarom is nu Kaag alleen aan t woord en geen Partijbestuur ? En de kwesties die parallel speelden en nu de laatste perikelen in het EP zijn zeker ook ''geregeld''... Ik hoop van ganser harte dat er een persconferentie komt (en graag dan voor het zomerreces nog)

11 Reacties
vdbemt
vdbemt15 mei 2022 - 19:22

Moeilijk, niet , om te accepteren dat, weliswaar na aanvankelijk slechte reacties, het D66 is gelukt deze zaak fatsoenlijk af te handelen. De getroffen medewerkster lijkt er immers vrede mee te hebben met deze afronding. Dan kan jij vinden wat je wil en blijven proberen D66 te bashen. Jij doet er helemaal niet toe.

Jozias2
Jozias215 mei 2022 - 21:03

@Peace Het ging de hele tijd om stalking. Dat is een vorm van intimidatie en kun je scharen onder grensoverschrijdend gedrag. Het hoeft niet sexueel te zijn of uit aanranding/ verkrachting te gaan.

Sonic2
Sonic215 mei 2022 - 21:03

@vdbemt Het gaat dit soort types ook helemaal niet om het leed van die vrouwen. Het gaat er om dat D66 "links" is. En dan moet je kop eraf. Het gaat om bashen. Eindeloos bashen en haten. En Kaag neer sabelen. Het heeft niets maar dan ook niet met waarheidsvinding te maken of oprechte bezorgdheid om het lot van de slachtoffers. D66 moet dood en kapot. Dat is de kern

Ejoth
Ejoth16 mei 2022 - 6:12

Inderdaad Bemt, het lijkt de PVV of FVD wel zoals ze nu gebasht worden. Onacceptabel.

Mokker
Mokker16 mei 2022 - 6:13

Vind jij werkelijk dat dit is afgehandeld vdbemt? Een enkele persoon is uit de partij gezet, iemand krijgt een schadevergoeding, mogelijk ook nog met een afspraak dat ze nu haar mond moet houden richting media en geen aangifte zal doen.

Karingin
Karingin16 mei 2022 - 8:00

Bemt: ik zit ook met enige verbazing naar de reacties te kijken. Hebben ze het, na veel teveel gedoe natuurlijk, dat wel, uiteindelijk goed gedaan, is het nog niet goed! So what als de publieke opinie er een rol in speelde, sterker nog, heel goed dat ze zich dat hebben aangetrokken. En uit wat ik hier lees maak ik op dat ze echt hun fouten hebben ingezien, niet alleen het slachtoffer hebben willen compenseren maar zelfs haar nieuwe werkgever, en zo te zien is het onderwerp an sich nu wel scherp op het netvlies gebrand. Ik kan dit vooralsnog alleen maar positief bekijken. Maar ja, D66, Kaag, die zullen het in de ogen van sommigen nooit goed kunnen doen. Want als je niet heiliger dan de paus bent...

Karingin
Karingin16 mei 2022 - 8:04

Mokkie: Nou die NDA komt wel een beetje laat dan hè...sjongejonge, had je graag alle ranzige details nog ff meegekregen of zo?

vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 8:12

@Ejoth. D66 lijkt in geen enkel opzicht op de PVV of FvD. Ik zie dat bashen van deze 2 partijen ook niet. Je bedoelt toch niet dat ze voor racisten uitgemaakt worden? Dat is geen bashen.

vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 14:10

@Mokker. Ik kan heel makkelijk iets belastends verzinnen over een persoon of partij. Als ik iets verzin, dan weet ik dat. Als jij iets verzint, zoals "mogelijk ook nog met een afspraak dat ze nu haar mond moet houden richting media en geen aangifte zal doen.", dan ga je het zelf ook nog voor waarheid aannemen. En vreselijk boos over worden. Bijzonder hoor.

Mokker
Mokker16 mei 2022 - 17:39

@Karin & @bemt Wow, jullie lopen hier serieus het personeelsbeleid van het neoliberale D66 te verdedigen. Bemt lijkt zich niet eens te realiseren dat er nog veel meer aanklachten liggen die nog helemaal niet zijn afgehandeld, wat toch uitgebreid in het nieuws is geweest. Per ongeluk Kaag gestemd en nu spijt? Bijzonder hoor.

vdbemt
vdbemt18 mei 2022 - 10:07

@Mokker. Nee. Ik loop niet het D66 personeelsbeleid te verdedigen. En, nee, ik stem geen D66. Het gaat hier om een kwestie waarin D66 niet adequaat gehandeld heeft. Wat ze nu dan ook publiekelijk erkennen. Nadat ze de zaak, laat, maar toch, met de persoon in kwestie, naar tevredenheid van die persoon, hebben afgehandeld. Wat moet je dan nog meer doen? Ik ben zo benieuwd. Stem jij PVV, FvD, CDA of VVD? Met jouw benadering zou je dat dan nooit (meer) moeten doen. Die 19 voorbeelden kun je vast makkelijk voor me uit het nieuws halen, het is immers volop in het nieuws geweest. Ik vind wel iets, maar geen 19.

Joop  den Uil
Joop den Uil15 mei 2022 - 16:07

Met geld is alles te koop dus; onder welke post wordt deze schadevergoeding nu afgeboekt ? of is het een factuur via FvDr. Dit opent natuurlijk nieuwe perspectieven voor de (vermeende) daders van grensovertredend gedrag die afgelopen maanden langskwamen vanuit diverse TV programma's. Even schuiven met geld en we kunnen weer optreden jongens !

4 Reacties
vdbemt
vdbemt15 mei 2022 - 19:25

Als je het toegeven van je fouten en het vergoeden van gelede schade ' afkopen' gaat noemen kun je het nooit goed doen.

vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 8:13

geleden schade

Ejoth
Ejoth16 mei 2022 - 8:39

Kom op Bemt, wat ben je ineens vergevingsgezind. Zeker D66 gestemd ?

vdbemt
vdbemt16 mei 2022 - 14:17

@Ejoth. Nee, geen D66 gestemd. Dat gaat er ook niet van komen. Maar ik ben niet onnadenkend vooringenomen.