Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

CU-leider Segers citeert gedicht, hoort dan waar het over gaat

  •  
17-09-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
804 keer bekeken
  •  
Schermafbeelding 2020-09-17 om 09.00.58
Gert-Jan Segers van de ChristenUnie dacht zijn bijdrage aan de Algemeen Politieke Beschouwingen woensdag af te sluiten met enkele dichtregels. ‘Tussen ons en de zorg voor elkaar, staan wetten en praktische bezwaren,’ sprak Segers, vrij naar Willem Elsschot (1882 – 1960) die in zijn gedicht Het Huwelijk schrijft: ‘tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’.
Dat was buiten Lodewijk Asscher gerekend die de woorden direct herkende, maar ook de regels ervoor en de werkelijke betekenis van het gedicht. ‘Het gaat over een man die ervan droomt zijn vrouw dood te slaan’, legde Asscher de verraste Segers uit:
‘Hij dacht: ik sla haar dood en steek het huis in brand. Ik moet de schimmel van mijn stramme voeten wassen en rennen door het vuur en door het water plassen tot bij een ander lief in enig ander land.
Maar doodslaan deed hij niet, want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren’
Met het schaamrood op de kaken vertelde Segers dat hij de rest van het gedicht niet kende, maar slechts deze regels die hem toepasselijk leken in zijn betoog.
Video niet te zien? Klik hier, of pas je cookie-instellingen aan.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (25)

Aart van de aap
Aart van de aap26 okt. 2020 - 14:01

Die Segers mag ik nog wel. Ik weet niet precies waarom

Minoes&tuin
Minoes&tuin18 sep. 2020 - 12:10

Hij ziet er wel aandoenlijk uit zo!

Grietje Genot
Grietje Genot17 sep. 2020 - 13:17

Tja, ietwat pedant van schoolmeester Asscher, heur. D'r zijn zoveel 'staande' uitdrukkingen (dwz stukjes tekst die uit hun context zijn gelicht en min of meer zelfstandig door het leven gaan): Pluk de dag, Alles van waarde is weerloos, Als ik twee hondjes was, Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding etc. Het onderwijs, zegt men, stelt al 50 jaar niks meer voor. Ik weet dat niet, want ik heb schoolgegaan.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 sep. 2020 - 17:22

Iemand in de buurt van mijn studentenkot heeft bordjes op de bomen gehangen met gedichten toen iedereen nog zo'n beetje binnen bleef. Die twee hondjes waren er ook bij. Heel toepasselijk.

Paul250371
Paul25037117 sep. 2020 - 10:55

Hhahahaha. In het verlengde hiervan. Geschreven door:Ilja Leonard Pfeijffer "Een regering die zoveel stilistisch onbenul tentoonspreidt, mag misschien wel iets meer dan een half miljardje uittrekken voor kunst en cultuur" "https://www.hpdetijd.nl/columns/de-troonrede-was-stilistisch-gezien-een-broddelwerkje/"

Eric Minnens
Eric Minnens17 sep. 2020 - 9:57

Seegers: "Tussen ons en de zorg voor elkaar staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Nu weet ik niet wat Seegers in de vier coupletten hiervoor precies heeft beweerd, maar het doodslaan van je bejaarde vrouw zou toch wel als symbool kunnen worden gezien van de huidige situatie in de 'zorg voor elkaar'. We stoppen onze vrouwen en oma's (en mannen en opa's) toch het liefst maar zo spoedig mogelijk weg in een bejaarden- of verpleeghuis om zo van hun fysieke problemen en onze psychische belasting af te zijn? Dus maakte de christelijke voorman met zijn citaat dus onbewust wel degelijk een terechte verwijzing. Overigens schreef Elsschot dit gedicht toen hij 28 was. Stereotiep voor hoe je dan tegen oude mensen aankijkt. Ik vind het persoonlijk dan ook niet zo'n best gedicht. Er spreekt geen levenservaring uit. Op zijn zeventigste had hij een heel ander gedicht geschreven.

4 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens18 sep. 2020 - 7:40

Hoe kom ik toch aan Seegers? Ik maak die fout vaker. Sorry Segers.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 sep. 2020 - 17:13

Bejaarden met name de vrouwelijke variant, waren nooit populair. Iemand boven de 40 is voor een twintiger al gauw hoogbejaard.

DanielleDefoe
DanielleDefoe18 sep. 2020 - 17:28

NB erg positief over oud worden was hij ook al niet https://www.gedichten.nl/nedermap/gedichten/gedicht/40602.html

Eric Minnens
Eric Minnens19 sep. 2020 - 8:36

In Elsschot's gedichten staat er wat er staat. Wel heel mooi en precies geformuleerd, maar zonder gelaagdheid. Leest lekker weg. Leent zich erg voor citeren. Cynisme is zijn handelsmerk.

chwiedijk
chwiedijk17 sep. 2020 - 9:19

Segers kent Elsschot niet. Die schreef: Priesters zalven en beloven, maar ik kan het niet geloven. Neen, er is geen wenden aan: als wij dood zijn is 't gedaan. Als Segers dat geweten had, dan had hij Elsschot niet "geciteerd".

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe18 sep. 2020 - 17:17

Hij kent zijn Elsschot niet blijkt ook uit het gedicht dat hij wel citeerde.

Willem D2
Willem D217 sep. 2020 - 8:36

Geweldig mooie symboliek ook. Als Asscher of desnoods maar 1 van de andere 150 kamerleden tijdens de klimaat debatten de natuurkunde wetten ook zo goed kent dan word ik helemaal blij. Aan Alpha studies geen gebrek daar, blijkt maar weer

3 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens17 sep. 2020 - 9:22

@ Willem D Jij schrijft: Als Asscher of desnoods maar 1 van de andere 150 kamerleden tijdens de klimaat debatten de natuurkunde wetten ook zo goed kent dan word ik helemaal blij. Waarom? Als de verwarmingsmonteur bij jou langskomt vraag jij hem ook naar zijn beheersing van het Latijn? Wat voegt de kennis van de natuurkunde toe aan de besluitvorming is de tweede kamer? Bovendien hebben de meeste Kamerleden minimaal HAVO maar vaak VWO gedaan. Zij hebben dus basale natuurkunde gehad. Ik denk dat jij te weinig weet dan de taken en activiteiten van kaderleden. Dat inzicht missen mensen met een bètastudie wel vaker.

Willem D2
Willem D217 sep. 2020 - 21:28

@Daan Omdat er tijdens de klimaatdebatten zo ontzettend veel onzin wordt verkondigd. Ik vraag maar 1 kamerlid met een beta achtergrond, die een spreker net zo effectief terug op aarde brengt als Asscher deed. De huidige kamer zit vol met politicologen en bestuurskundigen. Het is dan ook econometrist (gamma wetenschap) Omtzigt die dan weer in positieve zin opvalt.

Willem D2
Willem D217 sep. 2020 - 21:31

@Daan Wat een dedain en minachting spreekt er uit uw laatste zin.

Krek
Krek17 sep. 2020 - 8:25

Humor! Goede reactie van Asscher!

vdbemt
vdbemt17 sep. 2020 - 7:48

Ja. Een opvallend moment. Je zou er symboliek in kunnen zien. Maar het is natuurlijk je reinste toeval. Het liet wel zien hoe scherp (en geletterd) Asscher is. Hij is ook de enige die altijd zijn betoog, en response, achter de spreekstoel, zonder ondersteuning van teksten op papier doet. Het zit helemaal in dat intelligente hoofd.

7 Reacties
Eric Minnens
Eric Minnens17 sep. 2020 - 10:03

Eens. En trouwens, Joop den Uijl was ook zo'n gedichtenkenner. Iets van links? Maar zie ook mijn commentaar hierboven.

NoahAmber
NoahAmber17 sep. 2020 - 10:08

@Eric Minnens 17 september 2020 at 12:03 . En trouwens, Joop den Uijl was ook zo’n gedichtenkenner. Iets van links? Cultuur. Duidelijk iets van links. Recht verafschuwd het

Eric Minnens
Eric Minnens17 sep. 2020 - 11:11

@NoahAmber Noem mij een rechtse voorman die gedichten citeert en je hebt een punt.

Krek
Krek17 sep. 2020 - 11:17

Eric, Ik kan het verkeerd gelezen hebben, maar ik geloof dat Noah je gelijk geeft/probeert te geven. Hij slaat alleen - op gebruikelijke wijze - zover door dat je 'm nauwelijks meer serieus kunt nemen. Overigens is een voorbeeld vrij snel te vinden. In 2018 citeerde Baudet Menno Wigman (Oneindig Wakker)

Eric Minnens
Eric Minnens17 sep. 2020 - 12:11

@NoahAmber Ik ben nooit te beroerd om mijn eigen stellingen te ondergraven, dus hierbij een link naar Baudet die Menno Wigman citeerde, zij het verkeerd. https://www.parool.nl/nieuws/familie-dichter-wigman-boos-op-baudet-om-speech~b92d18fb/

Eric Minnens
Eric Minnens17 sep. 2020 - 20:04

@Krek "Baudet" Je was me voor. (Maar zat nog in de wachtkamer.)

Krek
Krek18 sep. 2020 - 7:57

Eric, Maakt niet uit! Was Baudet toch ergens goed voor ;-)