Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Coronavirus ontdekt in ventilatie. Opdracht RIVM: 'Niet over communiceren'

  •  
12-08-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
In het Maassluise zorgcomplex De Tweemaster werden in juni – na de eerste coronapiek – 32 besmettingen vastgesteld, om precies te zijn bij 17 bewoners en 18 medewerkers die zich op verschillende afdelingen bevonden. Acht bewoners overleden aan het virus. Het virus was niet van buitenaf mee naar binnen genomen, er gold al langere tijd een bezoekersstop. Wetenschappers, waaronder arts-microbioloog Peter de Man, kwamen na onderzoek tot de conclusie dat het coronavirus zich naar alle waarschijnlijkheid via het ventilatiesysteem had verspreid.
Volgens het RIVM is het virus dat door de wetenschappers in de ventilatiesystemen werd aangetroffen een “dood virus”. Dat is waar, zegt Peter de Man, maar vooral omdat een virus hooguit enkele uren overleeft en hij pas negen dagen na het incident de mogelijkheid kreeg de filters te onderzoeken. Toch gelooft De Man dat de ventilatiesystemen wel degelijk een grote rol hebben gespeeld in de verspreiding van het virus:
“Die plotse scherpe piek, het feit dat ze kapjes droegen, het feit dat er op die afdeling lucht gerecirculeerd werd met niet aantoonbaar echt toegang tot buitenlucht […], op een moment met weinig virussen in de omgeving heeft mij doen denken, ja, het is heel erg waarschijnlijk dat die ventilatie daar een rol bij heeft gespeeld.”
De Man deelde zijn bevindingen met de GGD en later ook het RIVM, maar daar merkte hij naar eigen zeggen “al direct veel terughoudendheid”. Ook kreeg hij te horen dat de verspreiding van het coronavirus via het ventilatiesysteem niet onderzocht had mogen worden (“er was geen opdracht voor”). Ook kreeg De Man het dringende verzoek niet over zijn bevindingen te communiceren.
GGD Rotterdam Rijnmond besloot vlak voor de uitzending van Op1, na een nieuw overleg met De Man, het bericht naar buiten te brengen dat er “waarschijnlijk geen besmetting via het ventilatiesysteem” heeft plaatsgevonden.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (66)

José
José20 aug. 2020 - 4:33

"Het RIVM onderstreept de conclusies van de GGD dat het coronavirus in een verpleeghuis in Maassluis onderling is overgedragen, via een besmette bewoner en/of besmette medewerkers. Eerder was een belangrijke hypothese dat het virus zich via het ventilatiesysteem had verspreid." https://www.nrc.nl/nieuws/2020/08/18/coronablog-19-augustus-a4009158#upd20200819174035

Willem Heerema
Willem Heerema16 aug. 2020 - 11:20

En zo gebeuren er meer bedenkelijke dingen. Maurice de Hondt schijnt van Linkedin te zijn verwijderd. Linkedin is en zakelijk platform, in handen van MicroSoft. Mag Maurice zijn visie niet worden verspreid?

1 Reactie
Woeki Hypo
Woeki Hypo17 aug. 2020 - 9:11

Hierbij het betreffende NOS bericht. https://nos.nl/artikel/2344216-maurice-de-hond-linkedin-blokkade-lijkt-georganiseerde-actie.html Dit lijkt censuur te zijn, zoals we tegenwoordig vaker zien op sociale platforms. Onze democratie is in verval, o.a. onder het mom van nep nieuws, desinformatie en complot theorieën. "Mag Maurice zijn visie niet worden verspreid?" Blijkbaar niet, volgens sommigen. Woeki Hypo.

Deplorable Lefty
Deplorable Lefty14 aug. 2020 - 6:16

Kwalijke sturende rol van het RIVM. De extreme hittegolf van de afgelopen periode wordt IMO de lakmoesproef voor rol van verspreiding van covid19 via centrale klimaatsystemen. In alle verpleeg- en verzorgingstehuizen hebben deze systemen op volle toren gedraaid. Indien dit een mogelijke route is, zou dit de kans op uitbraken van het virus onder bewoners en personeel aanzienlijk vergroten. De luchtvochtigheid is een belangrijke factor. Indien de airconditioning continu "in het rood" draait zal dit, tenzij dit een geavanceerd systeem betreft dat ook de vochtigheid reguleert, leiden tot een extreem lage relatieve luchtvochtigheid dat de kans op besmetting extra vergroot. Gebeurt er niets noemenswaardigs, dan kan het RIVM gelijk hebben dat de rol van centrale klimaatbeheersing in de verspreiding van het virus uiterst beperkt is.

1 Reactie
Deplorable Lefty
Deplorable Lefty14 aug. 2020 - 6:18

volle toeren

Willem27
Willem2713 aug. 2020 - 13:15

Bij veel verzorgingshuizen wordt er gekeken naar de huidige beschikbare systemen van van ventilatie. Met de (verwachte) dreiging van een 2e golf besmette mensen dan wel zieke mensen staat ons nog wel wat te wachten, als het doorgaat. De huidige systemen zijn gebaseerd op circulatie maar ook op recirculatie, hierin zit de dodelijke cocktail waarover we zeker niet mogen zwijgen. Ik heb gelukkig de periode van TBC niet meegemaakt. Mij ontbreekt de kennis of dat een virus was of niet, maar het was wel explosief overdraagbaar via de luchtwegen. Toen werden de zieken "uit de maatschappij" gehaald en in een sanatorium verzorgd. Als er nu bij een ziekenhuis of een verzorgingshuis een tent wordt opgezet zonder directe zijwanden en een voldoende overstekend dak kunnen verzorgende dezelfde zorg leveren. Bedden voldoende uit elkaar, familie kan dan in beperkte mate op bezoek komen. Zelfs voor een IC lijkt me dit ook in de winter haalbaar. Geef verplegend personeel een prima isolerend pak zoals vissers ook wel eens dragen en houd alles wat besmetting kan opleveren buiten de gebouwen. Dit soort zaken zijn buiten de reguliere activiteiten van de huizen te organiseren. Daarnaast neemt het veel risico's weg waar het personeel nu (nood) gedwongen in zit. Natuurlijk moet er aan de uitvoerbaarheid van dit idee geschaafd worden. Maar ik loop er al een tijdje mee en wist niet waar ik het kon ventileren :-) in de hoop dat het serieus zou worden overwogen.

Ted Vrolijk
Ted Vrolijk13 aug. 2020 - 12:55

Het rivm moet worden opgeheven is niet onafhankelijk, men moet onafhankelijke bureaus inschakelen met virologen. Dhr van Dissel zei een keer met zijn persoonlijke bevinding geen mondkapjes dragen, dat mag hij niet doen, kijk naar ons omliggende landen gebeurt het wel. De overheid moet harde optreden, en zeer duidelijk en rechtlijnig zijn.

Robert Follon
Robert Follon13 aug. 2020 - 12:13

Er is trouwens een heel mooie nieuwe tool om te toetsen of Maurice de Hond terzake deskundig is: http://heeftmauricedehonddaarverstandvan.nl/

Ruud Vermeer
Ruud Vermeer13 aug. 2020 - 7:46

Verzorgingstehuizen die de deuren hebben gesloten voor bezoekers in Corona tijd en durven te beweren dat besmettingen niet van buitenaf kunnen komen ,moeten stoppen met verhaaltjes op te hangen. Waar komt het personeel vandaan? Buiten juist. Met wie gaan deze mensen om? Ja met alles en iedereen buiten. Goh kunnen daar toevallig geen besmettingen voorkomen? Nee volgens de tehuizen komt alles van binnen uit. De meeste tehuizen gebruiken geen eens mondkapjes en handschoenen voor hun personeel. Het personeel houdt zich niet aan de 1,5 m regel. Zijn natuurlijk uitzonderingen dat personeel zich wel aan de regels houden. Maar hou op met mensen voor de gek te houden hier in NL.

Merco Matz
Merco Matz12 aug. 2020 - 21:29

'Onder Professoren' (WF Hermans) wanbeleid; ellebogenwerk en gefrats met dure woorden uit machtswellust.

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 aug. 2020 - 10:39

Dat is een roman.

Eveliendrachten
Eveliendrachten12 aug. 2020 - 20:58

Het virus was niet van buitenaf mee naar binnen genomen, er gold al langere tijd een bezoekersstop. Dit klopt niet. Er was al 2 weken weer bezoek mogelijk . Pas toen er besmettingen waren geconstateerd ging het tehuis weer dicht (mijn moeder zit er dus van dichtbij meegemaakt) en als he5 niet van buitenaf is gekomen, hoe dan? Spontaan ontstaan? Misschien moet de beste man zijn feiten eerst eens goed op een rijtje hebben.

2 Reacties
HarryM2
HarryM213 aug. 2020 - 8:20

En daarom kon hij van het RIVM ook maar beter zijn mond houden. Kijk maar eens wat een onrust hij heeft veroorzaakt.

Woeki Hypo
Woeki Hypo13 aug. 2020 - 19:44

Deze man heeft zijn maatschappelijke plicht gedaan. Onafhankelijk van de vraag wie er eventueel (meer) gelijk heeft. Dat doen te veel deskundigen tegenwoordig niet meer, uit angst voor repercussies. Er is tegenwoordig censuur met (eventueel) consequenties. We zijn niet meer die liberale democratie. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

johannn2
johannn212 aug. 2020 - 18:46

De overheid moet niet sturen op wetenschappelijke zekerheid. Dat is haar taak niet. Dat is de taak van de wetenschap. Ze moet sturen op maatschappelijk risico. Dat is haar maatschappelijke, politieke, beleidsverantwoordelijkheid. Daarom moeten instituten als het RIVM en mensen als Van Dissel het beleid niet in handen gegeven worden. .

1 Reactie
Robert Follon
Robert Follon13 aug. 2020 - 6:13

Dat is mooi. Want dat hebben ze niet.

TinusJ
TinusJ12 aug. 2020 - 14:55

Als ik politicus was, zou ik blijven roepen: 1,5 meter! Want als het virus weer uitbreekt, dan is het de schuld van de burger: geen 1,5 gehouden! Als ik politicus was, zou Aerosolen niet bestaan: want dan moet ik uitleggen dat: - ventilatienormen nooit worden gecontroleerd - alle overheidsgebouwen en scholen er niet aan voldoen - en dat we dat al jaren weten - dat we niet eens een paar miljoen mondkapjes kunnen regelen, laat staan adequate ventilatie voor duizenden gebouwen - ouderen dood zijn gegaan in verzorgingstehuizen vanwegen het niet naleven van ventilatienormen - en dan de overheid verantwoordelijk is voor een 2e golf ipv schuld neerleggen bij de burger

7 Reacties
johannn2
johannn212 aug. 2020 - 17:55

Tinus, Amen! .

Nick the Stripper
Nick the Stripper12 aug. 2020 - 22:49

TinusJ 12 augustus 2020 at 16:55 [ Als ik politicus was, zou ik blijven roepen: 1,5 meter! ] Ik ook. Dat heeft namelijk gewerkt. Inmiddels houden velen zich niet meer aan die 1,5 meter (vooral in drukke uitgaans/toeristengebieden). Prompt zien we de gevallen weer toenemen.

Le Chat Botté
Le Chat Botté13 aug. 2020 - 7:55

@tinusj Omdat jij motieven kunt bedenken voor anderen wil dat niet zeggen dat ze die motieven ook daadwerkelijk hebben. Insinuatie is een van de lafste en gemakzuchigste tactieken in de retoriek. Als je iets op het spoor bent, stel dan vragen en verzamel feiten totdat je het kunt bewijzen. You gotta do the work! Ik weiger dus met klem om te speculeren wat jouw motivatie zou zijn om deze tactiek in dit verband toe te passen.

Woeki Hypo
Woeki Hypo13 aug. 2020 - 20:27

@Le Chat Botté, 13 augustus 2020 at 09:55, En wat is jouw motivatie om je reactie te schrijven? Te veel bewijs vragen is ook een methode om de vrijheid van meningsuiting en uitwisseling van meningen monddood te maken. En eventueel een methode om echt mensen te laten sterven. Bijvoorbeeld. Stel je voor, dat het medicijn HCQ wel (voldoende) werkt, in een juiste combinatie, in de juiste fase van de ziekte, voor relevante doelgroepen (zonder contra indicatie). Maar misschien mogen we dit niet denken en niet uiten en niet meedelen in de huidige tijd met censuur (van (o.a.) Het Globale Kapitaal). Want het ideale bewijs is niet geleverd. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

DaanOuwens
DaanOuwens14 aug. 2020 - 5:40

@ Woeki Hypo Jij schrijft: Te veel bewijs vragen is ook een methode om de vrijheid van meningsuiting en uitwisseling van meningen monddood te maken. Zo is de suggestie om jezelf vol te laten lopen het chloor als medicijn tegen Corona ook maar een mening. Maar wel 1 met doden als gevolg. https://joop.bnnvara.nl/nieuws/amerikaan-overleden-nadat-hij-corona-advies-trump-opvolgt

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 aug. 2020 - 9:57

Dat het medicijn HCQ werkt als profylaxe tegen covid is een mening.

DanielleDefoe
DanielleDefoe14 aug. 2020 - 10:05

De basisregels blijven voorlopig afstand & hygiëne.

José
José12 aug. 2020 - 10:50

Conclusies resultaten uitbraakonderzoek in zorginstelling De Tweemaster: https://www.ggdrotterdamrijnmond.nl/nieuws/conclusies-tweemaster/ Jaap van Dissel antwoordt rond 47 min. op de vraag van Agema over aerogene verspreiding en ventilatie. https://www.youtube.com/watch?v=U5NXdXK-kTw Marion Koopmans, in een interview van een maand (!) geleden: Klopt het verhaal van de aerosolen, dat kleine vochtdeeltjes in de lucht meer dan we denken zorgen voor besmetting? ‘Het klopt dat aerosolen een rol kunnen spelen. Wat we echt niet weten – daar ben ik stellig in – is hoe belangrijk die rol is. We kennen voorbeelden van aerosol-genererende handelingen. Bijvoorbeeld het vernevelen van geneesmiddelen in ziekenhuizen. Dan creëer je aerosolen, dan creëer je een risico, dat is bekend. De vraag is, hoe belangrijk is dat in het geheel der dingen? Het RIVM heeft een literatuuroverzicht gemaakt. Hoe zit het met praten? Ja, er worden druppels gegenereerd. Hoe zit het met hoesten, niezen? Ja, er worden druppels gegenereerd en aerosolen. Het is niet het ene wel en het andere niet. Het is altijd een gradiënt. Maar in de literatuur zie je dat er tussen dichtbij praten en niezen een verschil zit van een factor duizend in volume van de druppels! Dat is een groot verschil in de kans dat het een probleem wordt.’ ‘De stelligheid over aerosolen is gebaseerd op modelstudies in China die gebruik maakten van gegevens uit de vroege fase van de pandemie. Mensen met milde klachten werden daar niet meegerekend. Daardoor blijft het onduidelijk. Ja, verspreiding via aerosolen is mogelijk, maar hoe belangrijk is het in het geheel? Uit contactonderzoek op plekken met een beperkte introductie van het virus blijkt het met de klassieke ‘druppel- en hygiënemaatregelen’ gestopt te zijn. Dat zou niet gewerkt hebben als die aerosolverspreiding een belangrijk onderdeel was geweest.’ De tendens is wel dat besmetting vooral binnen gebeurt. Dus fixeren mensen zich op ventilatie, airconditioning, de kwaliteit van luchtfilters. Kun je daar winst mee boeken? ‘Ik weet weinig van ventilatie, maar kenners zeggen dat je goede en minder goede ruimteventilatie hebt. Dus is het advies: zorg dat je aan de bouwnormen voor ventilatie voldoet, zeker bij instellingen. Zorg voor verversen: ramen open, deuren open. Maar als wetenschapper zeg ik: het is ongelofelijk lastig om daar harde evidence voor te vinden. In mijn team [aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam] zitten mensen die de overdracht via druppeltjes onderzoeken. In een diermodel, in fretten. Zij proberen dat nu voor elkaar te krijgen met betrekking tot de langere afstanden, de aerosolen. Dat is verschrikkelijk ingewikkeld. Want als je het ziet bij fretten, is dat dan relevant voor mensen? Een andere onderzoeksgroep in het ziekenhuis probeert dat te doen bij kinderen die griep hebben of het RS-virus. Dat is een andere luchtweginfectie waar zeker jonge kinderen behoorlijk benauwd van kunnen raken. Dan hebben zij veel virus bij zich, maar toch hebben de onderzoekers de grootste moeite om zelfs naast zo’n kind het virus te vangen. Laat staan dat ze het virus kweken, want je moet ook nog weten of dit virus wel besmettelijk is. Dus de vraag is heel legitiem, het beantwoorden door solide onderzoek is verschrikkelijk ingewikkeld. En daar hebben we last van in de discussie.’ https://decorrespondent.nl/11427/onschuldige-loopneus-laat-je-toch-maar-testen-zegt-viroloog-marion-koopmans/805520677104-9015c978

6 Reacties
johannn2
johannn212 aug. 2020 - 18:19

José, Dat is het wetenscháppelijke antwoord. Maar wetenschap en beleid zijn twee totaal verschillende disciplines. Wetenschap is: langzaam en grondig, gedetailleerd en genuanceerd, gericht op zekerheid van kennis (> 90%) Beleid is meer: mogelijk risico (>30% zekerheid), snel en in hoofdlijnen, voorkomen (voor alle zekerheid), eenvoudige hanteerbare criteria. Bron van deze analyse: Derde Nota Waterhuishouding .

johannn2
johannn212 aug. 2020 - 18:22

Oftewel: die wetenschappelijke zekerheid is niet bepalend voor beleid, en beleid - de overheid - mag beleidsbeslissingen nooit in handen leggen van de wetenschap. Niet in de handen dus van de Jaap van Dissels in deze wereld. .

DanielleDefoe
DanielleDefoe12 aug. 2020 - 19:25

José, bedankt!

José
José13 aug. 2020 - 10:45

@Danielle, Graag gedaan, we delen in ieder geval liefde voor feiten. ???? @Johannn, In dit geval zijn de diverse bevoegdheden vastgelegd in de Wet Publieke Gezondheid. Ik heb wel insinuaties gehoord/gelezen maar tot nog toe geen bewijs gezien dat bevoegdheden overschreden zijn. Het OMT geeft op grond van literatuur- en eigen onderzoek een advies en motiveert dat mét bronvermelding zodat het transparant, controleerbaar en toetsbaar is. En dan is het aan de politiek om te besluiten wat ze met dat advies doen, welk beleid ze voeren: geheel of deels overnemen, afwijzen, verzoek om nader onderzoek, etc. Dat is de politieke (beleids-)verantwoordelijkheid. Adviezen zijn zo goed als degenen die ze opstellen en wat dat betreft mag Nederland zich gelukkig prijzen met virologen en bijvoorbeeld ook microbiologen die meedraaien op wetenschappelijke wereldniveau. Wie hen uitmaakt voor dom en leeghoofdig, zoals ik hier wel eens lees, onderkent blijkbaar zijn eigen projectie niet. Overigens, op belangrijke punten zoals bijvoorbeeld de rol van aërosolen, het nut van niet-medische mondkapjes, het aantal gevallen, de bereikte immuniteit bestaat onder wetenschappers (nog) geen overeenstemming, dus je kunt niet praten over wetenschappelijke *zekerheid*, daar is het nog te vroeg voor. Als je wil, kun je hier meer lezen over de in de Wpg vastgelegde bevoegdheden: https://www.rivm.nl/sites/default/files/2020-05/Folder%20landelijke%20advisering%20bij%20infectieziektedreigingen%20en%20-crises_0.pdf

johannn2
johannn213 aug. 2020 - 16:48

José, Bedankt voor je tererchte correctie. Mijn formulering als zou de overheid het beleid in handen leggen van de wetenschap is uiterst ongelukkig. Wat ik wil(de) stellen is, dat de overheid zich niet moet verschuilen achter de wetensschappers, hun verantwoordelijkheid niet moeten afschuiven op deze en andere betrokken beroepsgroepen. Dat doet ze ondermeer door haar afwachtende en halfslachtige beleid van te weinig en te laat. .

José
José13 aug. 2020 - 20:30

Nu begrijp ik beter wat je bedoelt en daar ben ik het wel mee eens, Johan.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 aug. 2020 - 10:22

Om alle discussies over het wel of niet dragen van mondkapjes, wel of geen ventilatie, 1,5 meter of niet, enigszins te bekorten hier een zinvolle bijdrage van Frits Rosendaal, hoogleraar klinische epidemiologie aan het Leids Universitair ­Medisch Centrum in de Volkskrant van maandag. Hij stelt terecht dat 100% bewijs voor het een of het andere er nooit zal komen. Er is alleen de aannemelijkheid dat iets wel of niet zal helpen. Dat maakt dat cynici, professionele criticasters, viruswaanzinnigen, ijdele journalisten en wetenschappers etc. altijd wel een los stukje zullen vinden om aan te peuteren en de media weer iets hebben om over te schrijven. https://www.volkskrant.nl/columns-opinie/opinie-er-is-geen-bewijs-dat-de-1-5-metermaatregel-helpt-en-dat-zal-er-ook-nooit-komen~b4b4d796/

3 Reacties
johannn2
johannn212 aug. 2020 - 18:29

Martin, De Mans advies was niet alleen op zekere wetenschap gebaseerd, maar op de duidelijke mogelijkheid, en op 'voor alle zekerheid' Dat is inderdaad geen wetenschappelijk advies, dat is een beleidsadvies. En daarmee is dat advies bij uitstek toegesneden op politieke toepasbaarheid. Overhet verschil tussen de werking van wetenschap en overheid zie mijn reactie hierboven. .

Woeki Hypo
Woeki Hypo13 aug. 2020 - 21:49

@johannn, 12 augustus 2020 at 20:29, 1 Ethiek. Toegepaste wetenschap of techniek is in het algemeen een kwestie van cultuur, economie of politiek (waarden, belangen en macht). 2 Bewijs. Met bewijszaken in de praktijk van de maatschappij (wie moet een / het bewijs leveren en hoeveel) kun je manipuleren en opportunisme bedrijven. Een vervelend actueel voorbeeld, met o.a. eventueel dodelijke gevolgen, is de gang van zaken rond de toelating van het medicijn HCQ in o.a. de eerste lijn (nu verboden in Nederland voor covid 19). Woeki Hypo is gematigd liberaal.

johannn2
johannn214 aug. 2020 - 19:07

Woeki, Sorry, ik ben laat met mijn reactie. Beleid is geen toegepaste wetenschap. Het heeft een heel eigen agenda, functioneren en doel. Bewijsvoering is niet haar voertuig. Het is risicomanagement, voorkómen, beperken. Dat zijn anddere afwegingen, doelen, daarvoor zijn andere criteria. .

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 aug. 2020 - 10:07

Peter de Man kreeg het verzoek niet met de media te praten. Niet omdat er iets te verbergen was maar om de man (NPI) tegen zich zelf te beschermen. Hij had daar lak aan want de Man wilde de man zijn en wilde ook eens op tv. Nu blijkt dat de voorzichtigheid van het RIVM te maken had met de waarde van zijn bevindingen. Nu blijkt de bron een medewerker geweest te zijn. Want opvallend genoeg lopen verplegers wel met mondkapjes rond in de buurt van patiënten maar niet als ze gezellig samen gaan eten.

DaanOuwens
DaanOuwens12 aug. 2020 - 9:44

De uitbraak is inmiddels onderzocht en in het ventilatie systeem is onvoldoende virus aangetroffen om de besmettingen te verklaren. De bewoners zijn besmet door andere bewoners, bezoek en personeelsleden.

11 Reacties
Robert Follon
Robert Follon12 aug. 2020 - 10:58

Ja. Dezelfde media/groeperingen die telkens zo hysterisch uitslaan over het RIVM zouden nu wel eens mogen melden dat de vork anders in de steel zit. Maurice de Hond is gewoon een amateur met een te grote bek. Die daarnaast diep in de zak van Klaas Hummel zit, waarbij je maar één ding hoeft te weten: Klaas Hummel (ex zakenpartner Willem Endstra) heeft in zijn levensdagen nooit iets gedaan dat niet is ingegeven door louter eigenbelang.

Autofiets
Autofiets12 aug. 2020 - 11:23

@Robert Follon, Het RIVM flatert ook gewoon hierover. Het feit dat er virus RNA aangetroffen wordt in het ventilatiesysteem is simpel bewijs dat virusdeeltjes in aerosolen aanwezig zijn, tenzij iemand op een trapje op 3 meter hoogte het ventilatiesysteem in heeft staan te niezen... De vraag is natuurlijk of de virusdeeltjes kunnen overleven in de aerosolen en hoe lang. Dat er dood RNA wordt aangetroffen in het ventilatiesysteem is nogal logisch en allesbehalve een bewijs voor het een of het ander. Een virus overleeft naar verwachting geen dagen en de analyse is logischerwijs pas enkele dagen na besmettingen uitgevoerd (incubatietijd 3-4 dagen). Op basis hiervan kan het RIVM dus gewoon niet uitsluiten dat het aerogene besmettingen zijn geweest en het feit dat ze dat wel doen ondergraaft hun eigen betrouwbaarheid, voor een dergelijke instantie is dat een belangrijke en onvergeeflijke flater.

Robert Follon
Robert Follon12 aug. 2020 - 12:11

[virus RNA aangetroffen wordt in het ventilatiesysteem is simpel bewijs dat virusdeeltjes in aerosolen aanwezig zijn] Niemand betwist dat aerosolen virusdeeltjes *kunnen* bevatten (ook het perfide RIVM en die nare Marion Koopmans niet), maar is afhankelijk van omstandigheden. Wetenschappelijk onderzoek is nu eenmaal complexer dan een rondje Google... Maar als je een beetje had opgelet wist je dat is vastgesteld dat de virusstam aangetroffen bij bewoners en medewerkers een andere is dan die is gevonden in het filter van de airco.

Autofiets
Autofiets12 aug. 2020 - 14:09

@Robert Follon, Het RIVM bestrijdt al sinds het begin dat aerosole besmetting mogelijk is buiten ziekenhuisomgevingen om en een van de argumenten hiervoor is dat de druppels te klein zouden zijn om virus te kunnen bevatten, inmiddels zijn ze hier zeer langzaam mee aan het draaien terwijl de rest van de wereld al veel verder is in het accepteren van aerosolen als actieve besmettingswijze. Met de opmerking over google en wetenschappelijk onderzoek begrijp ik dat je jezelf probeert te verheffen om je argumenten kracht bij te zetten, dit faalt jammerlijk. Ook je opmerking over dat virusstam A is gevonden terwijl virusstam B het grootste cluster heeft veroorzaakt doet nauwelijks ter zake. Als je het nieuwsbericht van de GGD leest, staat er letterlijk: "Bewoners met klachten hebben elkaar mogelijk besmet. Medewerkers droegen mondneusmaskers, maar hebben samen geluncht en elkaar mogelijk besmet omdat afstand houden niet altijd mogelijk was. Omdat het virus zich voornamelijk via grote druppels verspreidt, zijn dit meer waarschijnlijke verspreidingsroutes." Een complete drogredenering om te stellen dat de voorgestelde vormen van besmetting via grote druppels waarschijnlijker zijn "omdat het virus zich voornamelijk via grote druppels verspreidt". Dat noemen we in wetenschappelijke kringen (kun je overigens ook vinden na een rondje googlen) een cirkelredenering. Cirkelreneringen zijn funest voor de geloofwaaridgheid van een instituut als het RIVM en dus flateren ze. Als het RIVM daadwerkelijk aan wil tonen dat de door hen voorgestelde hypothese de juiste is, kan dit ipv door een cirkelredenering beter aangetoond worden door middel van een tijdsschema. Besmetting via aerosolen kan logischerwijs in korte tijd leiden tot zeer veel besmettingen aangezien met z'n 18en in dezelfde ruimte lunchen voldoende is. Terwijl via grote druppels binnen 1,5 meter er maximaal ca. 3-4 mensen tijdens het lunchen besmet kunnen raken die vervolgens hun incubatietijd door moeten voordat zij zelf besmettelijk zijn etc. Uiteraard is het mogelijk dat de ene besmette persoon in korte tijd veel meer mensen besmet dan 3-4, echter strookt dat totaal niet met de in de beginperiode gerapporteerde R0 waarde van tussen de 2 en de 3. Deze waarde voorspelt dat er tijdens die lunch van 30 minuten er maximaal 1 andere persoon besmet zal raken, er van uitgaande dat hij/zij ook nog een partner of familielid heeft aan wie het doorgegeven zou worden en eventueel iemand in de activiteiten buiten werk om. Als dit soort wetenschap te moeilijk is voor u, zult u nog heel wat rondjes moeten googlen.

DaanOuwens
DaanOuwens12 aug. 2020 - 15:38

@ Autofiets Jij schrijft: inmiddels zijn ze hier zeer langzaam mee aan het draaien terwijl de rest van de wereld al veel verder is in het accepteren van aerosolen als actieve besmettingswijze. Als je verstand hebt van een onderwerp als dit kan je gewoon onder eigen naam deelnemen aan het publieke debat. Het Rivm geeft heel duidelijk aan wat ze wel en niet weten en nodigt keer op keer deskundigen uit zich te mengen in de discussie. Aangezien jij je teksten hier niet schrijft onder je eigen naam ben je geen deskundige en doet je mening voor de verspreiding van het virus er dus weinig toe. Maak jezelf bekend en schrijf aan het Rivm dit soort tekstjes draagt nogal weinig bij.

Eveliendrachten
Eveliendrachten12 aug. 2020 - 20:56

Het virus was niet van buitenaf mee naar binnen genomen, er gold al langere tijd een bezoekersstop. Dit klopt ook niet . Er was inmiddels al 2 weken weer bezoek mogelijk en biet van buitenaf meegenomen?is het dan zomaar spontaan ontstaan.

Robert Follon
Robert Follon13 aug. 2020 - 6:21

[begrijp ik dat je jezelf probeert te verheffen om je argumenten kracht bij te zetten] Juist niet. Ik ben geen wetenschapper, Maurice de Hond en jijzelf evenmin overigens. [dit faalt jammerlijk] Sapristi! Deksels!

Autofiets
Autofiets13 aug. 2020 - 7:37

@DaanOuwens Prima dat jij vindt dat mijn mening er weinig toe doet, iets met een vrij land. Geen inhoudelijk argument, maar blijkbaar heb je hier liever geen inhoudelijke argumenten. @Robert Follon Knap dat jij denkt te kunnen weten of ik wel of geen wetenschapper ben, ik ben geen wetenschapper meer inderdaad, maar kan nog steeds slechte wetenschap van goede wetenschap scheiden. Rob de Man is overigens wel wetenschapper, neem je hem nu wel serieus?

DaanOuwens
DaanOuwens13 aug. 2020 - 10:52

@ Autofiets Jij schrijft: maar blijkbaar heb je hier liever geen inhoudelijke argumenten. Dat klopt als ik ergens geen verstand van heb luister ik naar deskundigen. Als jij ergens geen verstand van hebt ga je kritiek leveren op deskundigen. Dat is het verschil.

Robert Follon
Robert Follon13 aug. 2020 - 12:11

[Knap dat jij denkt te kunnen weten of ik wel of geen wetenschapper ben] Dat spettert er wel behoorlijk vanaf ja...

Woeki Hypo
Woeki Hypo13 aug. 2020 - 21:04

@Autofiets, Deskundigen zijn (a.h.w.) de plaatsvervangers van God op aarde, volgens sommigen. Daarom kunnen we de democratie wel afschaffen, vanwege deze wetenschappelijke basis. Woeki Hypo.

Joop Schouten
Joop Schouten12 aug. 2020 - 9:27

Moedwillige nalaatbaarheid, met ziekte en dood tot gevolg, is een zware overtreding en zou consequenties moeten hebben.

8 Reacties
DaanOuwens
DaanOuwens12 aug. 2020 - 9:46

@ Joop Schouten Jij schrijft: Moedwillige nalaatbaarheid, met ziekte en dood tot gevolg, is een zware overtreding en zou consequenties moeten hebben. Bewoners het huis uitzetten, bezoek nooit meer toelaten en personeel ontslaan?

frankie48
frankie4812 aug. 2020 - 10:07

Nee Daan, WTW ventilatiesysteem uitschakelen en de vaste ramen gaan vervangen voor ramen die tegen elkaar opengezet kunnen gaan worden waardoor er een natuurlijke ventilatie in de vertrekken van een pand mogelijk is.

frankie48
frankie4812 aug. 2020 - 10:29

En nu draait het alleen maar om het feit of het coronavirus bij deze ventilatiesystemen langer in hetzelfde vertrek kan blijven hangen of zelfs naar andere vertrekken in een pand kan worden getransporteerd, maar er zijn veel meer gezondheidsklachten die je aan dit soort slecht afgestelde of geherinstalleerde ventilatiesystemen kan toeschrijven. https://breda.nieuws.nl/opmerkelijke-berichten/45614/interview-psychische-klachten-door-slechte-ventilatie/

DaanOuwens
DaanOuwens12 aug. 2020 - 11:41

@ frankie48 Ik reageerde op: Moedwillige nalaatbaarheid, met ziekte en dood tot gevolg, is een zware overtreding en zou consequenties moeten hebben. Jij schrijft dan: Nee Daan, WTW ventilatiesysteem uitschakelen en de vaste ramen gaan vervangen voor ramen die tegen elkaar opengezet kunnen gaan worden Vindt jij nou echt dat jouw tekst en het onderwerp iets met elkaar te maken hebben? Wil jij door heel Nederland in de ouderzorginstellingen de ventilatiesystemen uitschakelen en daar klapramen inzetten? Heb je al nagedacht over het aantal doden dat dit gaat opleveren tijdens een hittegolf zoals nu? Als je niets te melden hebt moet je misschien ook niets opschrijven.

frankie48
frankie4812 aug. 2020 - 12:13

Beste Daan, Ja ik wel, en heb daar heb ik in het verleden met de GGD van Amsterdam dan vaak contact over gehad, en mede daardoor komt het RIVM nu ook met een nationaal hitteplan. En jij Daan, heb jij je daar ook wel eens in verdiept, of dacht je ik gebruik de hitte van nu om een probleem wat zich tijdens hele andere temperaturen afspeelde, als intelligente stok te gaan gebruiken om iemand eens mee te gaan slaan.

DaanOuwens
DaanOuwens12 aug. 2020 - 15:33

@ frankie48 Jij schrijft: En jij Daan, heb jij je daar ook wel eens in verdiept Nee, waarom? Jij stelt voor de ramen open te zetten en oudere mensen om te brengen in een temperatuur van 30 + graden. Ik heb geen enkele behoefte mij in jouw absurde denkbeelden te verdiepen. Ik heb ook geen enkele behoefte mensen te slaan of te reageren op jouw onzin.

frankie48
frankie4812 aug. 2020 - 16:53

Beste Daan, Natuurlijk niet, omdat je keer op keer bewijst dat je iemand bent die alleen maar hoog van de toren wil blazen. En dan met antwoorden komt zoals je op de bijdrage van Joop Schouten weer deed. "Bewoners het huis uitzetten, bezoek nooit meer toelaten en personeel ontslaan?"

DaanOuwens
DaanOuwens13 aug. 2020 - 3:19

@ frankie48 Jij schrijft: Natuurlijk niet, omdat je keer op keer bewijst dat je iemand bent die alleen maar hoog van de toren wil blazen. Wel nee, ik ben iemand die niet van overdreven onzin houd. En je schrijft: En dan met antwoorden komt zoals je op de bijdrage van Joop Schouten weer deed. Joop Schouten schreef: Moedwillige nalaatbaarheid, met ziekte en dood tot gevolg, is een zware overtreding en zou consequenties moeten hebben. Dan schrijft ik: Bewoners het huis uitzetten, bezoek nooit meer toelaten en personeel ontslaan? Dat zijn namelijk degenen die het probleem hebben veroorzaakt. Dat jij verder graag aan de GGD wil laten weten dat tijdens een hittegolf de ramen van ouderenzorg instellingen open moeten heeft niet mijn belangstelling. Het heeft ook niets te maken met de tekst van Schouten en die van mij. Als iemand arrogantie verweten kan worden ben jij dat. Jij bent immers degene die zijn irrelevante verhaal opdringt aan anderen. Als je niets te melden hebt doe dat dan niet.

itsme3
itsme312 aug. 2020 - 8:33

https://www.hartvannederland.nl/nieuws/2020/corona-uitbraak-verpleeghuis-maassluis/

1 Reactie
Robert Follon
Robert Follon12 aug. 2020 - 9:39

Klopt. De verwarring ontstond al doordat is gezegd dat het ventilatiesysteem vol met virusdeeltjes zou zitten, het tegenovergestelde is het geval: de *CT waarde* was hoog (hetgeen een uitbraak vrijwel gelijk uitsloot) en aangetroffen virus RNA was juist laag. Degene die met de 'sccop' van een 'geheim rapport' kwam (Maurice de Hond) verdraaide de boel. Het was niet 'geheim', het was gewoon een concept-tekst. Er is toen wel (o.a. hier https://joop.bnnvara.nl/nieuws/vertrouwelijk-rivm-rapport-virusverspreiding-via-ventilatiesysteem) redelijk hijgerig op gereageerd.

gimli55
gimli5512 aug. 2020 - 8:31

Stel je voor dat blijkt dat de Hond gelijk had en het RIVM niet, dan is het gezichtsverlies groot. Je kunt beter de onderzoeken manipuleren en alles op papier geregeld hebben. Niet onderzoeken tot de uitslag je bevalt en er niet over gepraat mag worden, dan heb je altijd gelijk. Het gaat niet om waarheidsvinding of over wetenschappelijk bewijs. Het gaat om het mogelijke gezichtsverlies van de mensen die de richtlijnen en protocollen opstellen. Die dienen in een bepaalde richting te sturen, ongeacht het werkelijke aantal slachtoffers. Die worden gewoon niet getest en niet meegeteld, ze zijn aan secundaire gevolgen overleden. Zo lang ze maar niet meegeteld worden. Stel je voor dan klopt het ook niet meer op papier. Papier is gewillig en dan volgt er weer een glas, plas en was tragikomedie in de TK, waar een dag en mogelijk avond debat volgt over een papieren werkelijkheid. Stel je voor dat je met de echte slachtoffers geconfronteerd wordt, dan moet je wat doen. Het voorbeeld met de belastingdienst en de gaswinning zegt genoeg, dat hoef ik niet weer te herhalen.

4 Reacties
Robert Follon
Robert Follon12 aug. 2020 - 9:32

[Stel je voor dat blijkt dat de Hond gelijk had en het RIVM niet] Maak je geen zorgen: dat heeft hij niet. Daarnaast heeft het RIVM nooit gezegd: wij hebben gelijk en de Hond niet. De boodschap is altijd geweest: Maurice de Hond maakt het veel te simpel (gevaarlijk simpel zelfs), het is een complex geheel. Evenals dat we weten dat het pakket van maatregelen werkt, maar niet is aan te geven welke maatregel voor welk deel effectief is. Wat trouwens wel heel leuk is, is dat Maurice betaalde opdrachten uitvoert voor de 'ventilatiebranche', dus zo altruistisch is het allemaal ook weer niet.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde12 aug. 2020 - 10:13

Het is in ieder geval opvallend dat de installatiebranche vlak na dit ventilatienieuws met een persbericht naar buiten kwam dat 20% van de systemen niet aan de norm voldoet. Voor hen heeft dit 'nieuws' grote financiële voordelen.

itsme3
itsme312 aug. 2020 - 10:30

"De Hond" en "betrouwbaar" zijn twee woorden die ik nooit in een zin zal gebruiken.

Woeki Hypo
Woeki Hypo13 aug. 2020 - 21:18

Als Corona critici dezelfde of vergelijkbare opmerkingen maken m.b.t. belangen als de Corona vrienden, dan worden deze critici door de vrienden tot complot denkers benoemd. Woeki Hypo.

Markzelluf
Markzelluf12 aug. 2020 - 8:20

Ik ben inhoudelijk totaal niet deskundig op dit terrein, dus over het belang van de ontdekking van het virus in de installatie, het medische nut van niet-medische mondkapjes en dergelijke, zeg ik niets. Maar ik verbaas me over het morrelen aan de poten van het RIVM. Juist in zo’n technisch complexe situatie als waarin we ons nu bevinden, is regie van deskundigen noodzakelijk. Hopelijk heeft de Minister een multidisciplinair team samengesteld (met ook psychologen, sociologen, bouwkundigen etc.) dat beslist. Anders krijg je losse flodders en vervolgens onduidelijkheid, onnodige angst en zelfs paniek. Daar worden we ook niet beter van. Het verwijt van de linkse oppositie is immers dat er een gebrek is aan regie. Vervolgens zie je bijvoorbeeld hier allerlei bijdragen die tot doel hebben de regie verder te ondermijnen.

1 Reactie
Robert Follon
Robert Follon12 aug. 2020 - 9:49

[Maar ik verbaas me over het morrelen aan de poten van het RIVM] Veel mensen snappen dat toontje inderdaad niet, het RIVM zou op van alles uit zijn, dronken zijn van machtshonger, bang zijn 'gezichtsverlies', blahblahblah. Corona is niet de opstelling van het Nederlands elftal, een domme mening heeft hier mogelijk ernstiger consequenties dan een EK overslaan. Laten we wel zijn, er is één ding zeker: als er beter naar het RIVM was geluisterd (zelfquaraintaine, handen wassen, afstand houden e.d.) was deze totale shitstorm niet zo groot.