Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

‘Coronavirus nog deze week in Nederland’

  •  
26-02-2020
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
Met coronavirus besmette Duitser verbleef vorige week in Limburg

© 2020-02-26 09:14:07 LANGBROICH - Langbroich, Gemeinde Gangelt, Kreis Heinsberg. ANP MARCEL VAN HOORN

Volgens microbioloog Alex Friedrich is het een kwestie van tijd voor Covid-19 in Nederland opduikt. “Ik verwacht dat dat deze week nog gaat gebeuren”, verklaart de hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen tegenover RTV Noord. “Ik vermoed dat er al mensen in Nederland zijn met het coronavirus. We hebben het alleen nog niet geconstateerd.”
Tot nu toe zijn er in Nederland zo’n vijftig mensen getest op Covid-19, maar in alle gevallen bleken de mensen geen drager te zijn van het virus. Volgens Friedrich zijn andere Europese landen actiever met het opsporen van besmettingen. “Als we dat hier zouden gaan doen, zouden we het virus ook vinden.”
In Emmeloord werd woensdagochtend enige tijd een gezondheidscentrum gesloten, omdat er een man was langs geweest met benauwdheidsklachten. Het personeel vond de klachten van dien aard dat werd besloten om het pand af te sluiten en de GGD in te schakelen, meldt Omroep Flevoland. Volgens het ambulancepersoneel wezen de symptomen van de man niet op het coronavirus.
Vlak over de grens, in het Duitse dorp Langbroich, is een besmetting met het coronavirus geconstateerd bij een man. Hoewel de Duitser onlangs in Limburg was geweest, is de kans dat hij daarbij mensen in Nederland heeft besmet volgens het RIVM heel klein: de man vertoonde bij zijn bezoek nog geen ziekteverschijnselen.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (65)

msj_meijerink
msj_meijerink27 feb. 2020 - 20:40

Hoera 'we tellen mee'. Tilburg is de ongelukkige stad. Nu zullen snel mer plaatsen volgen.

2 Reacties
Minoes&tuin
Minoes&tuin28 feb. 2020 - 0:35

Mag hopen dat die geen carnaval is gaan vieren, dat is een grote besmettingshaard. Ieder jaar na carnaval zie je al de gewone griepgevallen heel hard in aantal stijgen.

Minoes&tuin
Minoes&tuin28 feb. 2020 - 8:47

Voor het overige moeten we ons niet onnodig druk maken. Het is zoals het is en het komt zoals het komt. Hysterie is nooit goed.

Thuiszitter
Thuiszitter27 feb. 2020 - 20:19

en anders volgende week wel. Wel een apart gezicht , de wereldkaart en dat ene piepkleine stukje dat nog niet besmet is in Europa. Laten we maar hopen dat er snel een vaccin komt .

JasDon
JasDon27 feb. 2020 - 19:57

Een aantal reacties hier geven de vruchtbare grond voor o.a. anti-vaxxers in onze samenleving goed weer. What a load of BS.

henk-alexander
henk-alexander27 feb. 2020 - 16:49

De volksgezondheid zal de overheid een rot zorg zijn. Het is haar meer te doen om de economische effecten van de pandemie. De aanvoer vanuit China ligt nagenoeg stil. Niet dat een Chinees product besmettingsgevaar oplevert, maar omdat de logistiek aldaar mensenwerk is. Hetzelfde staat het Westen te wachten met zijn omvangrijke dienstensector die van IT (ook mensenwerk) afhankelijk is. Het is raadzaam om nu maar even snel naar de kapper te gaan en de sportschool.

1 Reactie
henk-alexander
henk-alexander27 feb. 2020 - 17:22

'De volksgezondheid zal de overheid een rot zorg zijn. Het is haar meer te doen om de economische effecten van de pandemie.' Neem ik terug. Natuurlijk is de overheid bezorgd over de gezondheid van de burgers, maar ook over de economische gevolgen van de pandemie - zoals de reacties van de beurzen wereldwijd laten zien.

Wilma3
Wilma327 feb. 2020 - 15:25

Ik aanschouw alles rondom het coronavirus met veel verbazing. Het is vergelijkbaar met een griepgolf. We hebben het hier niet over het Ebolavirus. Wat een ongelooflijke ophef wordt er wereldwijd gemaakt En zo meteen is het in Nederland. Ja en dan? Ik heb echt zo iets van: kunnen we met zijn allen weer even normaal doen? Waarschijnlijk zijn er aan de griepgolf die nu door Nederland heen gaat al meer mensen overleden.

3 Reacties
JanB2
JanB227 feb. 2020 - 16:21

Je hebt geen idee waar je het over hebt. De experts ook niet altijd, en dát is één van de dingen die henzelf ook grote zorgen baart. Met "gaat u maar rustig slapen" hebben we eerder slechte ervaringen gehad trouwens.

west012
west01227 feb. 2020 - 17:45

De ophef is niet zonder reden. Paniekeren is niet nodig maar extra voorzichtigheid is wel geboden. In tegenstelling tot de bekende griepvirussen is er onder de bevolking nog geen weerstand tegen het coronavirus. Een epidemie kan daarom veel mensen treffen een veelvoud van de bekende griepvirussen. De sterfte onder met name ouderen is ook flink hoger (factor 10 tot 15 keer) dan de gemiddelde sterfte als gevolg van bekende griepsoorten. En het zijn niet alleen ouderen die overlijden. Het aantal griepdoden in Nederland varieert maar bedraagt 'normaal' 4.000 - 6.000 doden per jaar. Hierbij de kanttekening dat een griep vaak het extra duwtje is. Vermenigvuldig de oversterfte met een factor 10 en er is reden om te proberen infectie met het virus te voorkomen.

Hallahan2
Hallahan227 feb. 2020 - 19:49

Je hebt naar mijn idee helemaal gelijk. Onderstaande zegt de directeur van het laboratorium voor Microbiologie in Milaan die de tests op het coronavirus uitvoert: [i]Op de vraag hoe lang dit virus doorgaat: ,,Ik denk niet dat we volgende week niet meer over het coronavirus praten. In Italië hebben we maar erg weinig mensen die ziek zijn van alleen het coronavirus, die zijn op de helft van één hand te tellen. De anderen zijn patiënten met een afweersysteem dat al was aangetast door andere ziektes en die vanzelfsprekend ook complicaties zouden hebben gekregen van een gewone griep. De paar mensen die zijn overleden hadden kanker in een vergevorderd stadium of waren al levensgevaarlijk ziek. Eén ding moeten we niet vergeten, en dat is handen wassen. Het toilet is één deur verder.”[/i]

OlavM
OlavM27 feb. 2020 - 13:33

Geen enkele reden voor paniek of hysterie. Het Corona-virus onderscheidt zich vooral vanwege de relatief gemakkelijke overdracht (overigens tot nu toe onder kinderen nauwelijks), niet vanwege de aard van de ziekteverschijnselen of het percentage mensen dat eraan sterft, vergeleken bij de gebruikelijke wintergriepvarianten. Vanavond maar even kijken naar NPO1 om 20.30 uur.

7 Reacties
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout27 feb. 2020 - 15:10

`Geen enkele reden voor paniek of hysterie'. Nee wat mij betreft ook niet. En aandelenportefeuilles bij thans draconisch ineenschrompelende winstencorporaties heb ik gelukkig ook al niet.

JanB2
JanB227 feb. 2020 - 16:19

De mortaliteit ist hoger dan bij griep. In Iran bijna 20%.

Chris van Klooster
Chris van Klooster27 feb. 2020 - 18:40

Niet helemaal waar. Inderdaad relatief gemakkelijke overdracht, bovendien ca. 15-20% van de gevallen heeft ziekenhuis-opname nodig. Dit is een stuk meer dan bij griep. Percentage ic-opname ligt dacht ik op bijna 5%, maar durf ik nieg met zekerheid te zeggen.

OlavM
OlavM28 feb. 2020 - 2:25

@ Jan B: De RIVM-site vermeldt: "Op dit moment wordt het sterftecijfer geschat op ongeveer 2% in China. Dit percentage kan nog wel wat variëren." Alle virologen op de Nederlandse TV hebben gezegd dat de mortaliteit ongeveer 2 % beloopt, het normale griep-percentage. Van jouw percentage "20 % in Iran" geloof is dus niets. Hoe kom je daaraan?

OlavM
OlavM28 feb. 2020 - 2:28

En nog een citaat van de RIVM-site: "Ongeveer 2% van de patiënten overlijdt aan het nieuwe coronavirus. Dit zijn vooral oudere mensen en mensen die verzwakt zijn door andere ziekten."

OlavM
OlavM28 feb. 2020 - 2:44

Wellicht zijn er bijzondere omstandigheden in Qom, een sjiitisch bedevaartsoord. Daaruit komen afwijkende percentages. (https://www.ad.nl/buitenland/vertrouwen-in-iraanse-coronacijfers-is-nul-onderminister-die-virus-moet-bestrijden-zelf-besmet~a3ad5605/?referrer=https://www.google.com/)

JanB2
JanB228 feb. 2020 - 7:36

@ Olav Het is overal te vinden. Een korte greep: https://www.nbcnews.com/health/health-news/why-iran-s-reported-mortality-rate-coronavirus-higher-other-countries-n1142646 https://www.cnbc.com/2020/02/25/iran-highest-coronavirus-death-toll-outside-china-accused-of-cover-up.html

Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout27 feb. 2020 - 12:58

Ondertussen misbruikt Trump het Coronavirus voor eigen electoraal gewin, geheel op onderbuikse wijze zoals we dat van hem gewend zijn. `my Administration are doing a GREAT job of handling Coronavirus, including the very early closing of our borders to certain areas of the world. It was opposed by the Dems, “too soon”, but turned out to be the correct decision. Met een vette roffel op eigen borst, en meest recentelijk, een tenenkrommende tv-speech samen met Pence. Als twee derderangs acteurs in een Hollywood klasse B rampenfilm, waarin de President het volk oproept tot kalmte. Ik heb er geen vertrouwen in, het riekt naar opgeklopt alarmisme, waarin de vijand China nog net niet de schuld krijgt toebedeeld. Maar dat komt nog, en als het aan Pence ligt, wordt beschouwd als een Luciferiaanse Gesel dat vanuit het Oosten het maagdelijke Amerika wil teisteren. Het zou me dan ook niet verbazen dat als straks de Dow Jones gaat kantelen de Martial Law wordt afgekondigd. Met onbeperkte Republikeinse autoriteit in het vooruitzicht.

2 Reacties
OlavM
OlavM27 feb. 2020 - 13:44

@ Hannes Achterhout: [Met een vette roffel op eigen borst, en meest recentelijk, een tenenkrommende tv-speech samen met Pence. Als twee derderangs acteurs in een Hollywood klasse B rampenfilm, waarin de President het volk oproept tot kalmte.] Dit is het gebruikelijke patroon. Wat anders had je verwacht? Dit alles neemt niet weg dat er geen reden is voor al die opgeklopte reacties. Gewoon nuchterheid en goed luisteren naar wat serieuze deskundigen als virologen erover zeggen. Dat is het enige wat zinvol is. De wereld vergaat niet.

madbako
madbako27 feb. 2020 - 16:37

Hahaha, ja die mongool in het Witte Huis werd pas nerveus toen de beurzen dramatisch begonnen te dalen en nog steeds dalen.

Linkse Meid
Linkse Meid27 feb. 2020 - 12:54

Waar ik me meer zorgen over maak is discriminatie tegen onze Chinese en/of Aziatische medeburgers. Daar moet de politie en de politiek zich voor hardmaken.

1 Reactie
Hannes van Achterhout
Hannes van Achterhout27 feb. 2020 - 15:40

Dat ben ik helemaal met je eens!

Leontrotsky
Leontrotsky27 feb. 2020 - 12:46

Het wordt nu echt tijd dat de WHO maatregelen neemt en wereldwijd verplichte vaccinatie gaat initieren. De wereldbevolking moet gevaccineerd worden voordat het te laat is en er een pandemie uitbreekt te vergelijken met de Spaanse griep die vanaf 1918 vele miljoenen slachtoffers eiste (waaronder een broer van mijn grootvader). Het vaccin tegen Covid-19 is al vele jaren aanwezig (want men anticipeerde al jaren op een uitbraak van corona) en het is dus een kwestie van wereldwijde organisatie om volledige vaccinatie van de gehele wereldbevolking af te dwingen.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew27 feb. 2020 - 13:23

@Leontrotsky: Het vaccin tegen Covid-19 is al vele jaren aanwezig (...) ---------------------------------- Hoe kom jij in vredesnaam bij dit soort onzin?

Henk Tuinman
Henk Tuinman27 feb. 2020 - 11:53

RIVM: een persoon is alleen besmettelijk als deze symptomen vertoond. Chinese gezondheidsraad: Het virus blijkt namelijk al besmettelijk nog voordat de eerste ziekteverschijnselen zichtbaar zijn. Dat is ook weer niet zo heel ongewoon overigens, maar het betekent wel dat de verspreiding van het virus veel moeilijker in te dammen valt. We zullen zien.

2 Reacties
frankie48
frankie4827 feb. 2020 - 12:45

Beste Henk, Inderdaad, wij kunnen allemaal die discrepantie in uitleg waarnemen. Voor de zekerheid moet je dan maar uitgaan van de informatie die zegt dat de besmettingsgraad van dit virus hoger moet liggen, omdat de overdracht voor de eerste ziekteverschijnselen mogelijk zijn.

JanB2
JanB227 feb. 2020 - 16:21

@ frank Mee eens.

de Boer2
de Boer227 feb. 2020 - 10:10

Gisteren zag de Boer even een glimp van de miinister die het had over het virus. Maar er had beter een psychiater kunnen staan. Want dit virus is geen groot gevaar voor lijf en leden, maar voor de geestelijke volksgezondheid die het al zo druk heeft. Is het geen idee om wat xanax aan het drinkwater toe te voegen, dacht de Boer. Maar hij verwierp het idee meteen, want fluor zit er niet meer in, en van die slechte gebitten zie je ook niets meer.

5 Reacties
JanB2
JanB227 feb. 2020 - 16:23

Idioten zijn er genoeg in dit land. De vraag is wie er in deze categorie valt: u of de minister. Ik heb mijn eigen antwoord al klaar.

madbako
madbako27 feb. 2020 - 16:39

@JanB 27 februari 2020 at 17:23 Idioten zijn er genoeg in dit land. De vraag is wie er in deze categorie valt: u of de minister. Ik heb mijn eigen antwoord al klaar. Ik hou het op allebei

JanB2
JanB227 feb. 2020 - 21:39

Dan ken ik bij deze 1 idioot extra. Mezelf kende ik daarentegen al langer.

JanB2
JanB228 feb. 2020 - 7:32

@ madbako Sorry had even je reactie verkeerd gelezen. Beschouw mijn vorige maar als niet geschreven.

madbako
madbako28 feb. 2020 - 16:27

@JanB 28 februari 2020 at 08:32 @ madbako Sorry had even je reactie verkeerd gelezen. Beschouw mijn vorige maar als niet geschreven. Vermoede dat al..no problemo..(¬‿}

Messef
Messef27 feb. 2020 - 8:25

Afgelopen week tijdens de carnaval nog 'ns extra de bloemetjes buiten gezet. Kan iemand mij vertellen wat de quarantaine maatregelen in Wuhan opgeleverd hebben? Gaan we Brabant en Limburg als kansrijke besmettingshaard dicht gooien? Een incubatietijd die hoger ligt dan het RIVM hanteert, veroorzaakt een groot verspreidingspotentieel. Voor de aarde zou het een uitkomst zijn, wanneer het percentage 'overlijden na besmetting' nog een stukje verder stijgt (laatste bij mij bekende score: 1400 op 70000 = 2%). Onze vrienden van Rowwen Hèze hebben hun gelijk gekregen: De neus umhoeg! En daarom vier ik het leven.

JanB2
JanB226 feb. 2020 - 22:03

De Duitse federale overheid spreekt nu officieel van een (mogelijke) epidemie. De wegen die de nu geconstateerde besmettingen hebben gevolgd zijn in ieder geval niet langer meer na te trekken. Dat laatste is een belangrijk en verontrustend, gegeven. Het virus is dan feitelijk "on the loose". Je weet niet waar het overal is, en het kan overal opduiken. De kans dat Nederland de dans gaat ontspringen is dan ook vrijwel nihil. Als er in het buurland waar we de langste grens mee hebben iets rondwaart duikt het eerder vroeg dan laat ook hier op. Temeer omdat er volslagen mafklappers zijn die uitgerekend daar waar het virus nu geconstateerd is (Selfkant e.o.) nog inkopen gaan doen vanuit Nederland. In de lokale supermarkt welteverstaan! Terwijl de scholen al gesloten zijn! Is er dan niemand die dit soort onverantwoord handelende klootzakken tot de orde roept? En maar pseudostoer doen ("als het je treft dan treft het je") geheel voorbijgaand aan het feit dat ze ook een immens risico voor hun omgeving en (indirect) hele gemeenschappen kunnen worden. Opwachten aan de grens en in quarantaine wat mij betreft!

TigressApril
TigressApril26 feb. 2020 - 20:26

Pfoe straks krijg ik als jong gezond persoon de griep, haha. Zelfs al kreeg ik de pest zijn mijn kansen redelijk goed (niet ondervoed, sportief). In mijn hoofd draait dit nummer elke keer dat er Corona nieuws is: https://www.youtube.com/watch?v=5GzMx9CnhVk

Griezel in post-gezellig Nederland
Griezel in post-gezellig Nederland26 feb. 2020 - 16:57

dus je hebt een eng virus en wat doe je dan? nou gewoon iedereen lekker laten rondrazen met vliegtuigen dat het een lieve lust is

madbako
madbako26 feb. 2020 - 16:22

Volgens microbioloog Alex Friedrich is het een kwestie van tijd voor Covid-19 in Nederland opduikt. “Ik verwacht dat dat deze week nog gaat gebeuren”, verklaart de hoogleraar Daar hoef je volgens mij geen hoogleraar voor te zijn. Mijn hemel....

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe26 feb. 2020 - 23:31

Klopt. Ook Noorwegen heeft inmiddels zijn eerste corona geval. Zij zit in quarantaine in haar eigen appartement. Besmet geraakt tijdens (familie?)bezoek in China. Ook in Zweden zijn er inmiddels mensen waarbij de besmetting is geconstateerd.

Drunken Pumpkins3
Drunken Pumpkins326 feb. 2020 - 16:02

Goed gedaan globalisten en cooperaties! We hebben een dodelijk virus waar 70% van de mensen aan overlijd nu in ons ons land. Alleen omdat de globalisten het niet konden laten om even niet hun troep goedkoop in China te maken.

10 Reacties
datkanniet
datkanniet26 feb. 2020 - 17:20

70%? 2% van de patienten overlijdt; niet overdrijven.

Mat Von
Mat Von26 feb. 2020 - 20:24

Toch knap om vier onwaarheden in twee zinnen te krijgen.

TigressApril
TigressApril26 feb. 2020 - 20:29

70% zou wel lekker opruimen. En het maakt de bevolkingspiramide een stuk scherper omdat ouderen en kinderen disproportioneel dood zouden gaan. Maar zoals 'datkanniet' hieronder zegt het is lager dan 70%. Veel mensen die het hebben merken het hoogstwaarschijnlijk amper.

JanB2
JanB226 feb. 2020 - 21:49

Precies. En ze schieten zich bij deze ook in de eigen voet. Met China als "fabriek van de wereld" is de economie enorm kwetsbaar geworden. Ooti van de risico's van monoculturen gehoord heren economen? Dit is precies hetzelfde. Maar goed, het zal me werkelijk jeuken hoe dit economisch uit gaat pakken, het turbokapitalisme wankelt toch op z'n laatste benen. Als het laatste zetje niet van Covid-19 komt dan wel van iets anders dat "niet voorzien" was. De menselijke kant is veel belangrijker. Dat die in programma's met ruimte voor nadere beschouwingen nauwelijks aan bod komt is op z'n zachtst gezegd irritant. Iedereen lult in het wilde weg over de economische gevolgen onder het motto "geen paniek", de moderne variant op "gaat u maar rustig slapen".

Pa Vlov
Pa Vlov27 feb. 2020 - 7:12

De nickname verklaart de onzin die je uitkraamt.

Middenman
Middenman27 feb. 2020 - 10:37

De pest (bacterie) verspreidde zich in de Middeleeuwen anders ook snel. Maar dat kwam natuurlijk ook door de Globalisten? De globalisten zijn niet de schuldigen, maar wij met z'n allen. Hebzucht. Het gaat niet alleen om goedkope troep. Ik vind een iphone namelijk niet goedkoop. Maar toch lopen ook heel veel linkse mensen met zo'n ding en het liefste de nieuwste.

van Putten
van Putten27 feb. 2020 - 13:21

Leg mij eens uit wat de productie van goedkope goederen in China te maken heeft met de verspreiding van het coronavirus? Goederen zijn niet te besmetten. De verspreiding vond vooral plaats door toeristen uit China en toeristen die in China zijn geweest.

OlavM
OlavM27 feb. 2020 - 13:35

@ Drunken Pumpkins: Je bent de weg even kwijt.

JanB2
JanB227 feb. 2020 - 16:24

@ Pumpkins Die 70% is wel overdreven. Check your facts.

Audio
Audio27 feb. 2020 - 20:59

@Middenman In de Middeleeuwen verspreidde de pest zich vanuit Centraal-Azië (?) via de Zijderoute naar de Zwarte Zee en reisde met een Genuees schip mee naar Messina. Vandaar verbreidde de ziekte zich over Europa. De ziekte volgde dus de handel over land en daarna over zee.

Gi Raf
Gi Raf26 feb. 2020 - 15:36

Weer hetzelfde verhaal als met de MH17. We zijn gewaarschuwd maar het is commercieel gezien even interessanter om maar niks te controleren op Schiphol. Laat staan dat er verder nog wat ondernomen wordt door onze machthebbers om het coronavirus buiten de deur te houden.

1 Reactie
LaBou
LaBou 26 feb. 2020 - 18:08

Geweldig idee. Nu nog even aangeven hoe je die controle denkt te gaan doen en welke acties je wilt gaan ondernemen.

Jerry Bidet
Jerry Bidet26 feb. 2020 - 14:36

Ik vreesde al dat Nederland overgeslagen zou worden, maar gelukkig.

ton14024
ton1402426 feb. 2020 - 14:32

RIVM: ´´Wat is de incubatietijd van het nieuwe coronavirus? De incubatietijd is de periode tussen het moment dat je besmet raakt en dat je ziek wordt/de ziekte kunt verspreiden. Voor het nieuwe coronavirus gaan we uit van een gemiddelde incubatietijd van 7 dagen, maximaal 14 dagen.´´ Als ik dit lees vraag ik mij af wat de minimale incubatietijd is.

2 Reacties
Jerry Bidet
Jerry Bidet26 feb. 2020 - 14:43

1 dag?

Gandalf2
Gandalf226 feb. 2020 - 17:53

Het gaatniet om de minimum incubatietijd maar om de maximale incubatietijd. En die is hoger dan 14 dagen.

Baron von Kleef
Baron von Kleef26 feb. 2020 - 14:32

Minister Blok niet getest op corona na bezoek aan Iran: 'Advies opgevolgd' Extra, extra read all about it! " Stef Blok, Dutch Minister Foreign Affairs, designated survivor turns out to be patient zero in The Netherlands." Het zou wat zijn.

2 Reacties
JanB2
JanB226 feb. 2020 - 21:51

Lol!

henk-alexander
henk-alexander27 feb. 2020 - 16:25

Hoe ziet zijn agenda er uit? Nog een groot Navo-overleg?

frankie48
frankie4826 feb. 2020 - 14:22

Is er iets te zeggen over de verspreidingsgraad van dit virus als het wel in één van de dichtstbevolkte landen van de wereld aanwezig is, maar nog niet geconstateerd is?

3 Reacties
JanB2
JanB226 feb. 2020 - 21:51

Wat bedoel je precies?

frankie48
frankie4827 feb. 2020 - 12:35

Beste JanB, Dat als het al onder ons aanwezig moet zijn volgens de experts zonder dat zij het al geconstateerd hebben, hoe groot de verspreiding in een dichtbevolkt land zo als de onze met al zijn forensenverkeer kan worden.

JanB2
JanB227 feb. 2020 - 16:27

Ah. Ik zou zeggen: heel groot, helaas.