Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Coronapatiënt verbleef weeklang onbeschermd in ziekenhuis Gorinchem

  •  
01-03-2020
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
corona_gorinchem
Een patiënt die later in het Erasmus Medisch Centrum positief getest is op het coronavirus (een tweede test moet het resultaat nog bevestigen) heeft een week onbeschermd op de intensive care van het Beatrixziekenhuis in Gorinchem gelegen. Dat onthult NU.nl op basis van een intern bericht van het Beatrixziekenhuis.
"De patiënt in kwestie verbleef tussen 21 en 28 februari op de intensivecareafdeling van het hospitaal in Gorinchem, aldus de mededeling. In die periode was er onder het RIVM-protocol geen aanleiding de patiënt te testen op het coronavirus, stelt de verklaring. Het ziekenhuis schrijft dat medewerkers die op de betreffende afdeling zijn geweest terwijl de patiënt daar verbleef, en die ziekteverschijnselen vertonen, zichzelf moeten afzonderen en hun leidinggevende op de hoogte moeten stellen om getest te kunnen worden op het coronavirus."
De NOS meldt dat het ziekenhuis op slot is gegooid.
"Het Beatrixziekenhuis in Gorinchem is gesloten. “We kunnen geen bezoekers ontvangen en geen nieuwe patiënten”, zegt een woordvoerder. “Mensen die binnen zijn blijven binnen.” Medewerkers kunnen nog wel in en uit het ziekenhuis. De woordvoerder zegt niet waarom, maar verwijst naar de persconferentie die het RIVM rond 15.30 uur geeft over het coronavirus. Het crisisteam van de Veiligheidsregio Zuid-Holland-Zuid is bijeen in verband met het virus."
Het Beatrixziekenhuis werd vorig jaar  door het AD uitgeroepen tot het beste ziekenhuis van Nederland.
Op de persconferentie werd bekend gemaakt dat er drie nieuwe besmettingen zijn vastgesteld. Het totaal bedraagt nu 10. De nieuwe besmettingsgevallen zijn gevonden in Gorinchem, Tilburg en Coevorden.
Steeds meer evenementen worden afgelast uit vrees voor verdere verspreiding van het virus. Zo ging de halve marathon van Parijs niet door. Een aantal deelnemers wilde van geen wijken weten en legde de afstand op eigen gelegenheid af.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (35)

de Boer2
de Boer22 mrt. 2020 - 15:19

Corona veroorzaakt een val op de beurs. Alle beurzen van China tot Amerika staan dik in de min, tot wel acht procent. Dat is dus niet best voor de aandeelhouders en daar worden degenen die negatief oordelen over aandeelhouders blij van. Nu is de beurs emotie, maat aandelen zijn ook een fors deel van het het vermogen van de pensioenfondsen. Op zich zelf is dat niet eens erg, dat de beurs emotie reflecteert, maar als de reserves van de fonds verdampen als gevolg van emoties is dat toch even opletten. Angst kost blijkbaar toch geld. Ten gevolge van angst daalt de grens tot een peil waar onder de uitkeringen moeten worden verminderd. Het loon van de angst is niet enkel reden tot uitgelatenheid , maar ook de aanzegger van allemaal narigheid. Om een beetje stabiliteit te bereiken dient de angst wel een beetje onder controle te worden gehouden. En je past toch ook wel een beetje op met je enthousiasme?

3 Reacties
Ulrike2
Ulrike22 mrt. 2020 - 17:20

Gewoonlijk is een economische crisis het gevolg van het -kapitalistische- economische zelf en niet van een "externe" oorzaak. In dat geval kan het herstel heel lang duren. Dat is nu niet het geval: als de ziekte is uitgewoed zal het economisch herstel -in economische termen- "razendsnel" volgen.

de Boer2
de Boer22 mrt. 2020 - 18:27

Kijk mevrouw Ulrike, ik probeer nu net aan te tonen dat economie reageert op een externe factor, dat de wereldhandel stagneert en de maakindustrie die voor een groot deel aan China is uitbesteed stilvalt. Door angst, voor het onbekende dat op een tekort aan vertrouwen kan duiden. En dan komt u met een verwijzing naar het kapitalisme.Als een reflex, een automatisme.Een complot. Doe dat toch niet, u maakt de mensen nog angstiger en wantrouwender dan ze al zijn.

LaBou
LaBou 3 mrt. 2020 - 11:13

Blijkbaar is dat wat die boer het meest interesseert: wat kost mij dat allemaal. En omdat die boer liever niet heeft dat zijn geldzucht algemeen bekend wordt verpakt hij zijn verhaal in veel wollige teksten. Maar we hebben hem door.

FrankN2
FrankN22 mrt. 2020 - 9:11

Het RIVM en Bruins maken storende fouten. Ze zeggen tot bij herhaling "Ga bij symptomen naar uw huisarts". Veel huisartsen zeggen: "GA NIET naar uw huisarts, maar BEL uw huisarts". Terecht, je wilt deze mensen toch niet in een volle wachtkamer hebben. Communicatie is ook een vak.

1 Reactie
Ulrike2
Ulrike22 mrt. 2020 - 17:03

Uitstekende observatie.

Kippengaas
Kippengaas2 mrt. 2020 - 6:07

Alle sterkte en complimenten voor het personeel in de zorg dat een gevaar op zich af ziet komen. Een gevaar waaraan ze zich, beroepshalve niet kunnen onttrekken. En het zijn mensen, en dus maken ze fouten. Daar is niets aan te doen. Niemand wil dit virus en niemand heeft schuld. Wat we moeten doen is eendrachtig en met respect voor elkaar door deze moeilijke periode heen komen.

1 Reactie
Leontrotsky
Leontrotsky2 mrt. 2020 - 14:26

klopt, men heeft gedegen gewerkt en helaas soms de verkeerde protocollen gebruikt maar dit is volkomen menselijk, overal worden fouten gemaakt, soms ook in een perfectionistisch land als Nederland. Toch ben ik heel trots op het leger artsen, hulpverleners en verzorgers die in NL tegen corona vechten, hulde en trots op deze kanjers.

Kippengaas
Kippengaas1 mrt. 2020 - 22:20

Shit happens, we kunnen niet meer doen dan vertragen, en daar komt een einde aan.

MG1968
MG19681 mrt. 2020 - 19:59

Er zal meer gemist worden. Jammer, want 'contain' heeft natuurlijk voordelen. En als het niet werkt.. is er tijd gewonnen waardoor niemand verrast (meer) is. Nietemin, had het maar gewerkt.

manaandezijlijn
manaandezijlijn1 mrt. 2020 - 19:05

Klopt. Wij zouden dat veel beter doen. De rotzooi komt uit het Oosten, wij hebben dat niet veroorzaakt, maar toch zitten er nog mensen op 'Het Westen' te zeiken. Schei toch eens uit om altijd de schuld bij ons te zoeken!

de Boer2
de Boer21 mrt. 2020 - 18:52

Volgens de Boer is er geen sprake van een onbeschermde patiënt maar van een (gelauwerd) hospitaal dat juist zorg en bescherming verplicht biedt maar ten gevolge daarvan sluit. Het schermen met het begrip "slachtoffer" nodig aan herijking toe.

dickser
dickser1 mrt. 2020 - 17:53

Hoorde uit redelijk betrouwbare bronnen dat er schijnbaar 3 artsen besmet zijn in Gorinchem, krijg het idee dat het protocol van de RIVM enigszins te kort schiet hierin. Eerst met het gedoe om de stikstof en nu met het Covid-19 bouwen ze niet echt aan een goede naam op als het om vertrouwen gaat

9 Reacties
de Boer2
de Boer21 mrt. 2020 - 18:57

Je beschermt die bronnen toch wel goed, hoop ik? Want Dick, je weet het: betrouwbaarheid is ook niet meer zo eenduidig als gedacht. Er staat zelfs een hernieuwde definitie op de rol.

MG1968
MG19681 mrt. 2020 - 19:54

Koppelen van dossiers voor eigen gewin Een echte dick.

wegmetons
wegmetons1 mrt. 2020 - 20:27

Tsja, maar als jij niet weet dat iemand besmet is met het virus en er geen aanleiding is om hier vermoedens van te hebben. Wij weten niet waarom iemand op de IC lag, misschien heeft de patient wel een hartaanval gehad. Dan ga je niet als eerste uit van een griepvirus. Vind het wel makkelijk om de protocollen de schuld te geven zonder dat we daar informatie over hebben. Overigens is de kritiek op China dat ze het in den beginne onder het tapijt probeerden te vegen, niet dat ze later niet de goede dingen deden.

Zapata
Zapata1 mrt. 2020 - 20:51

In Nederland wordt bij alles wat we doen en hoe we het organiseren als eerste vraag gesteld: Wat kost dat? Dat is ook de belangrijkste vraag in Nederland. De rest is bijzaak. Ingrijpen zoals in andere landen is gebeurt doen we hier niet omdat zoiets economische consequenties heeft. En de economie is de grootste kopzorg van onze bestuurders en hun enige leidraad. Ze hebben natuurlijk nog wel wat neventaken zoals het welzijn van de bevolking maar dat mag de economie niet in de weg zitten.

Audio
Audio1 mrt. 2020 - 22:39

@zapata Duitsland heeft 117 besmetting op een bevolking die ongeveer 5x zo groot is dan die van NL Frankrijk heeft 130 besmettingen op een bevolking die ongeveer 4x zo groot is dan die van NL Het VK heeft 36 besmettingen op een bevolking die ongeveer 4x zo groot is dan die van NL

Audio
Audio1 mrt. 2020 - 22:42

Duitsland heeft 117 besmetting op een bevolking die ongeveer 5x zo groot is als die van NL Frankrijk heeft 130 besmettingen op een bevolking die ongeveer 4x zo groot is als die van NL Het VK heeft 36 besmettingen op een bevolking die ongeveer 4x zo groot is als die van NL

Siphra Spier
Siphra Spier2 mrt. 2020 - 6:53

wegmetons De vrouw melde zich bij het Beatrix ziekenhuis met luchtwegklachten.... "Volgens het tot en met vrijdag 28 februari geldende RIVM-protocol was er geen aanleiding om deze patiënt te hoeven testen", meldt het ziekenhuis. Het RIVM zegt dat zo'n protocol specifiek voor ziekenhuizen niet bestaat, maar dat het aan ziekenhuizen is om te besluiten al dan niet op corona te testen !!!

wegmetons
wegmetons2 mrt. 2020 - 8:54

Dat zijn dan wel serieuze klachten als je op de ic beland. Ik ben geen dokter, bent u dat wel dat u op basis van minimale informatie kan bepalen dat het ziekenhuis alles fout heeft gedaan?

Leontrotsky
Leontrotsky2 mrt. 2020 - 14:28

@Dick2015. Schandalig uw opmerking, de corona helden in Nederland wagen hun leven om Corona in Nederland geen voet aan wal te laten krijgen en u durft kritiek te uiten op hun werk. Ik neem aan dat u nooit een fout maakt heer Dick2015? En wat is uw bijdrage om Covid-19 uitbraak in NL te voorkomen?

Audio
Audio1 mrt. 2020 - 17:17

Het is vrijwel onmogelijk om alle besmettingen in het oog te houden en de mensen te traceren die in contact gestaan hebben met een besmet iemand. Het risico neemt nog verder toe als grote groepen mensen bij elkaar komen zoals in het Beatrix ziekenhuis in Gorinchem. Dat kan/zal resulteren in besmettingen in de wijde omtrek van de besmettingshaard. De kans is dus groot dat de ziekte onbeheersbaar wordt en het aantal besmettingen exponentieel toeneemt. Op een gegeven moment zijn er dan zoveel ernstig zieken dat er niet genoeg IC-bedden meer beschikbaar zijn. Daardoor kunnen mensen met andere ziekten niet meer opgenomen worden. Dan wordt het pas echt een ramp. https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/dit-coronavirus-laat-zich-niet-bedwingen-we-zullen-moeten-wennen-aan-de-nieuwe-realiteit~b7ea65f4/

1 Reactie
Audio
Audio1 mrt. 2020 - 17:51

"Het laat maar zien dat ‘iedereen op scherp staat’, zegt Koeleman. Belangrijkste probleem van dit virus is dat het weleens de ‘zorgcapaciteit’ zou kunnen opslokken. Als het om zich heen grijpt, worden niet alleen gewone burgers ziek, maar ook veel zorgmedewerkers. Dat wordt versterkt doordat het corona-virus een nieuw virus is en niemand er dus immuun voor is, aldus de microbioloog. En patiënten die in strikte isolatie moeten worden gezien, vergen meer tijd van artsen en verpleegkundigen, al is het maar omdat ze zich in isolatiepakken moeten hijsen voordat ze een patiëntenkamer op kunnen." https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/handen-schudden-in-het-ziekenhuis-een-onnodig-risico~b38e6d1e/

Greendutch
Greendutch1 mrt. 2020 - 16:55

wat er waarom precies is misgegaan weet niemand, nog. de situatie is erg vervelend en er komt nu een onzekere periode. "DOESLIEF" ik wens het ziekenhuis, personeel en overige patiënten veel sterkte!

1 Reactie
Kruimeltjes2
Kruimeltjes21 mrt. 2020 - 17:17

Dasr sluit ik me bij aan. Petje af voor onze medische verzorgers, iedereen doet zijn stinkende best dit virus te verslaan, terwijl ze het grootste risico lopen.

wegmetons
wegmetons1 mrt. 2020 - 16:10

Van alle hysterie rondom dit griepvirus vind ik dit wel de enige logische, een griepvirus kan in een ziekenhuis ernstige consequenties hebben omdat er mensen liggen die kwetsbaar zijn. Maar laten we elkaar nu toch niet al te gek maken. Het is een serieus griepvirus maar bepaald geen ebola of soortgelijke virussen die veel dodelijker zijn.

3 Reacties
Zapata
Zapata1 mrt. 2020 - 20:47

Het is een Corana virus. Geen griepvirus. Het is veel besmettelijker en legt een veel grotere druk op de gezondheidszorg die al geen capaciteit heeft want alles is daar efficiënt wegbezuinigd. Pecunia non olet. Dode mensen wel overigens.

wegmetons
wegmetons2 mrt. 2020 - 8:55

Coronavirussen zijn griepvirussen...

Ulrike2
Ulrike22 mrt. 2020 - 17:10

Ik zie, ik zie, wat we allemaal zien: het is zeer besmettelijk en het sterftecijfer ligt ergens tussen de 1% en 2%. Maar laten we elkaar nu toch vooral niet al te gek maken. Het is gewoon en griepje waar je dood aan kunt gaan.

LaBou
LaBou 1 mrt. 2020 - 15:56

Maar wel commentaar op China met als ondertoon: "dat zouden wij als ontwikkelde westerlingen veel en veel beter doen"

4 Reacties
manaandezijlijn
manaandezijlijn1 mrt. 2020 - 19:05

Klopt. Wij zouden dat veel beter doen. De rotzooi komt uit het Oosten, wij hebben dat niet veroorzaakt, maar toch zitten er nog mensen op 'Het Westen' te zeiken. Schei toch eens uit om altijd de schuld bij ons te zoeken!

Audio
Audio1 mrt. 2020 - 19:58

@Labou Er is een klein verschil: Nederland heeft tot nu toe 10 besmettingen, China rond de 80.000. Maar daar wil ik wel bij aantekenen dat het heel moeilijk en misschien wel onmogelijk is om het virus onder controle te houden.

Mr x Mr y
Mr x Mr y1 mrt. 2020 - 20:59

Volgens mij is er juist veel “lof” https://www.ad.nl/buitenland/zo-stampte-china-binnen-tien-dagen-een-compleet-nieuw-ziekenhuis-uit-de-grond~a250e004/

LaBou
LaBou 2 mrt. 2020 - 7:18

Ach gut zijlijn, op je pikkie getrapt?