Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.
Zolang meisje Schultz in haar dienstauto met 130 kmh mag rijden, is het haar worst hoe andere vervoersvormen worden geëxploiteerd.
"Toch zijn volgens wethouder Wiebes de conducteurs niet (...) noodzakelijk op de tramlijnen" Ik ben daarentegen juist van mening dat VVD-bestuurders niet nodig zijn en pleit voor het wegsaneren daarvan! Wat is dit nu voor een voorstel van de Law&Order-partij? Altijd de mond vol over veiligheid. Altijd vooraan om moord en brand te schreeuwen. Altijd haantje de voorste om aan bangmakerij te doen. Maar als het puntje bij het paaltje moet komen... Typisch voorstel van de grootste autoknuffelpartij van Nederland!!!
Deze bezuinigen moeten van de landelijke overheid, het is dus kiezen tussen minder trams en trams zonder conducteur. De keuze lijkt me dan duidelijk, kijk eens iets verder dan het roepen van nee.
Als Groninger heb ik de pest aan trams En als ik in Amsterdam ben weet ik precies waarom Ik wist trouwens niet dat jullie daar conducteurs hadden ik heb ze nog nooit gezien . Wil ook niet met die overvolle ondingen . En zwartrijden - ja dat deed ik de laatste keer in Amsterdam. Kocht netjes een strippenkaart . Moest door het gedrag achterin stappen en kon daar wegens OV-chipkaart ding niet stempelen en met geen mogelijkheid kwam ik naar voren om alsnog te stempelen. Nu ben ik een groot voorstander van openbaar vervoer maar die trams zijn ondingen - een trein door de krappe straten van de stad is gewoon niet ideaal. Je hebt van die steden die erop gebouwd zijn ; Praag bijvoorbeeld . Maar de Nederlandse steden niet . En voor voetgangers en fietsers zijn die ondingen ook een ramp. En de grap is dat die achterlijke gemeenteraad bij ons ook zo'n onding wil aanleggen terwijl een absurd grote meerderheid van de bevolking er tegen is .
Vroeger kon je bij de conducteur je kaartje laten stempelen als je niet wist hoeveel strippen het waren. Nu alles met de OV chipkaart moet is deze functie van de conducteur komen te vervallen. Ik vraag me dan ook af wat deze persoon verder nog doet in dit hokje anders dan indirekt voor enige sociale controle zorgen...
In de tijd voor de conducteurs terugkwamen in de tram keek het publiek verbaasd achterom als ze het belletje van de stempelautomaat hoorden omdat er weer een dwaas instapte die daadwerkelijk betaalde. De tram werd in Rotterdam en Amsterdam steeds meer een jungle waar het recht van de hufterigste, brutaalste en gewelddadigste gold. Volgens mij erg dom om deze mensen weg te bezuinigen, aangezien ze veel mensen dwingen te betalen, ze verdienen zichzelf terug, in tegenstelling tot de ns conducteur, die zich vaak beperkt tot het openen en sluiten van een deur en tukken in de 1e klas.
Twintig procent zwartrijders zonder een conducteur, dat is nogal wat. Dat moet een aardige inkomstenderving zijn, waarmee de besparing aardig teniet zou kunnen worden gedaan. Als daarnaast die conducteurs werkloos worden en een flink beroep op de sociale zekerheid gaan doen, pakt de maatregel nog slechter uit. Dan kijk ik nog niet eens naar de lastiger meetbare, maar zeker positieve effecten van een conducteur zoals losse kaartverkoop, sociaal toezicht en voorlichting. Een absurd plan derhalve voor een ieder die zich de situatie van de jaren tachtig in Amsterdamse trams nog kan herinneren.
"Wíj waren de baas op de tram" http://www.onsamsterdam.nl/tijdschrift/jaargang-2005/573-nummer-2-februari-2005.html?start=1
Klinkt als een typische Amsterdammer die nog nooit Amsterdam is uit geweest. in R'dam en Den Haag rijden nooit trams met conducteurs en alleen met vliegende brigades
In tegenstelling tot wat Jim beweert, rijden er op veel Rotterdamse tramlijnen conducteurs mee. Dat heeft de veiligheid sterk vergroot en niemand ziet kans om aan de spiedende blik van de conducteur te ontkomen. Als de conducteurs van de tram verdwijnen, wordt het met de gestegen prijzen van het openbaar vervoer zakelijk interessant om niet te betalen en als de vliegende brigade verschijnt, zonder problemen de boete te voldoen. Op de spitslijnen van de NS is dit in de spitsuren al heel lang het geval. Een veilig en succesvol openbaar vervoer is alleen te realiseren als er in de bussen en de trams daadwerkelijk toezicht bestaat. O ja, die vliegende brigades zorgen alleen maar voor een onaangename sfeer. Als ze beet hebben en de zwartrijder biedt verzet, heb je ook nog kans dat je behoorlijke vertraging oploopt. Leve de conducteur!
Ach. Daar hebben we Amsterdam weer. Vraag je eens af waarom in jouw stad dit soort mensen nodig zijn. Heb je op een provinciale buslijn wel eens een conducteur gezien.
Beste Bas Grootel, Heeft U dan wel eens een conducteur op een Amsterdamse, Rotterdamse of Haagse buslijn gezien? http://nl.wikipedia.org/wiki/Conducteur