Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Componist John Ewbank trekt Koningslied terug

  •  
19-04-2013
  •  
leestijd 5 minuten
  •  
224 keer bekeken
  •  
ewbank_300.jpg
Nationaal Comité Inhuldiging toont begrip voor beslissing ... Tienduizenden protesteren tegen aanslag op Nederlandse taal ... Kijken: Neerlandicus Wim Daniëls brandt Koningslied volledig af
In een bizarre en razendsnelle ontwikkeling heeft componist John Ewbank het Koningslied, dat op 30 april moet klinken als welkomstlied voor koning Willem-Alexander, teruggetrokken. Het lied werd op vrijdagochtend gepresenteerd maar al snel barstte een storm van kritiek los, vooral op de tekst.
Update 00:30
Het Nationaal Comité Inhuldiging toont in een persverklaring begrip voor de beslissing van John Ewbank: “Het doel van het NCI is met het koningslied mensen te verbroederen. Mensen dreigen nu persoonlijk beschadigd te worden. Dat kan niet de bedoeling zijn”
Update 23:20
John Ewbank, componist van het Koningslied, trekt het nummer terug laat hij weten op zijn Facebook-pagina :
Geachte landgenoten, Na zojuist de zoveelste nageboorte op mijn twitter account te hebben geblocked ben ik er dan nu echt he-le-maal klaar mee. ‘Ga je begraven in schaamte, de hoogste boom is nog te goed voor je, je moet mild worden gestenigd en je verdient de brandstapel voor het schrijven van het slechtste nummer ooit en het land internationaal voor schut te hebben gezet’ – een kleine greep uit de verwensingen die mij de afgelopen anderhalve dag ten deel vielen. Ik ben zelf de enige paraplu in deze zeikregen en heb besloten dat ik mij niet op deze manier laat bejegenen.
Excuses aan hen die het met mij wel een gepast lied vonden, die bijgedragen hebben aan de totstandkoming en aan hen die mij op een nette of grappige manier hebben laten weten dat zij liever wat anders hadden gehoord, maar ik trek hierbij het Koningslied terug en wens u allen heel veel plezier met het zingen van: ‘Zo mooi als jij’ van de 3Js, ‘het Koninginnelied’ van RTL Boulevard, ‘Je bent een Koning’ van 2 Utrechtse studenten, ‘10.000 reasons’ van Matt Redmann, ‘Jij en ik onder de zon’ in het overleden drents van Nico Dijkshoorn of het lied dat Sylvia Witteman, Johan Vlemmix en Giel Beelen gaan produceren in al hun wijsheid van muziek en de nederlandse taal.
Het is nog onduidelijk wat de ‘terugtrekking’ gaat betekenen voor de uitvoering. De terugtrekking is bevestigd door Marco Borsato, van wie Ewbank de vaste componist is. De zanger toont begrip voor het besluit. Inmiddels hebben meer dan 37.000 de vrijdag gestarte petitie tegen het lied getekend, een zeer hoog aantal in zo’n korte tijd. Een Facebookpagina met de titel ‘Sorry voor het Koningslied’ haalde sinds vrijdag al bijna 90.000 likes.
Eerder:
Over muzikale smaak valt te twisten. Maar of iets correct Nederlands is, daar zijn wel degelijk regels over. Neerlandicus Wim Daniëls legde het Koningslied langs die lat én langs die van de taalkundige esthetiek. Zijn conclusie: schandalig slecht. Je zult er maar mee moeten beginnen. Zie video van P&W hierboven.
Het Koningslied verbroedert inderdaad maar anders dan de makers voor ogen hadden. Het protest tegen het Koningslied zwelt razendsnel aan. Een vrijdag door Volkskrant-columniste Sylvia Witteman opgezette petitie had zaterdagochtend al 30.000 ondertekenaars. De tekst van de petitie ‘Nee tegen het koningslied’  luidt:
ik zeg NEE tegen wakker stamppot eten met drie vingers in de lucht. Uit protest tegen het zwakzinnige ‘Koningslied’ treed ik bij dezen af als Nederlands onderdaan.
Het verguisde lied is geschreven met behulp van crowdsourcing. In de tekst zijn tal van bijdragen opgenomen uit de 3500 suggesties die door het publiek werden ingezonden. Volgens het AD lijkt het resultaat wel geschreven door Johan Cruijff. De muziek werd gecomponeerd door John Ewbank. Maandag verschijnt er een clip met BN’ers.
Wat er mis is met het Koningslied? Bekijk hoe Kasper en Michiel van de Snijtafel het lied fileren:
De volledige tekst:
Daar sta je dan Je zag dit moment al zo vaak in je dromen En daar is t dan De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hier Ben je er klaar voor? Kun je dat ooit echt zijn?
Daar sta je dan Ieder mens heeft een taak in dit leven Alles gedaan om je voor te bereiden Daar is het dan Je belooft dat je alles zult geven Iedere stap die je zette die leidde naar hier En kijk om je heen Wij lopen met je mee
Door de regen en de wind Zal ik naast je blijven staan Ik bescherm je tegen alles wat komt Ik zal waken als jij slaapt Ik behoed je voor de storm Hou je veilig zo lang als ik leef
Een strijd, twee levens We staan voor elkaar, niet te breken Een vlag, twee leeuwen Met elkaar in de zon en de regen Zij aan zij, borst vooruit Trots als een pauw, dit is ons geluid En hoe klein we ook zijn Onze daden zijn groot Gaan niet onderuit Voor jou, mijn kind Voor m’n pa, voor m’n ma Loop voor jou door de wind en regen En zal achter je blijven staan Ik draag een vaandel met jouw naam Geloof in jou zolang we bestaan Ik bouw een dijk met m’n blote handen En hou het water bij jou vandaan
Laat me weten wat je droomt Waar je hart zo naar verlangt Ik zal niet rusten tot het waar geworden is En als je ooit je weg verliest Ben ik je baken in de nacht Ik wijs je de haven in de duisternis
Ik zal strijden als een leeuw Tot het jou aan niets ontbreekt Hou je veilig zo lang als ik leef
De W van Willem Drie vingers in de lucht, kom op, kom op De W van Willem is de W van wij Heel Oranje staat zij aan zij De W van water waar we niet voor wijken We leggen het droog en we bouwen dijken De W van welkom in ons midden Tot welke God je ook moge bidden De W van Willem De W van wakker, stamppot eten Miljoenen coaches die beter weten De W van altijd willen winnen Wat het ook is waar wij aan beginnen De W van wij zijn een met elkaar Met de schouders naast elkaar En dus roepen we vandaag van
Door de regen en de wind Zal ik naast je blijven staan Ik bescherm je tegen alles wat komt Ik zal waken als jij slaapt Ik behoed je voor de storm Hou je veilig zo lang als ik leef
Laat me weten wat je droomt Waar je hart zo naar verlangt Ik zal niet rusten tot het waar geworden is En als je ooit je weg verliest Ben ik je baken in de nacht Wijs je de haven in de duisternis
Ik zal strijden als een leeuw Tot het jou aan niets ontbreekt Hou je veilig zo lang als ik leef

Meer over:

kijk nou
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.

Reacties (132)

inekevl
inekevl19 apr. 2013 - 21:52

Het is een tenenkrommende tekst. Ik zing niet mee. Hoewel ik de gedachte erachter erg lief en leuk vind, en ook Willem-Alexander een warm hart toedraag, maar nee, ik zing niet mee met deze genante tekst.

Grootbekje
Grootbekje19 apr. 2013 - 21:52

En ik maar denken dat dit lied bedoeld was om Wim Lex & Max in het ootje te nemen...

elise1964
elise196419 apr. 2013 - 21:52

Wat is dit? Een reclame voor een uitzendbureau of verzekering?

jbandelxx
jbandelxx19 apr. 2013 - 21:52

Zo wie zo een hele bende slijmerds die nu ik weet niet wat willen doen voor het koningshuis...

Blisss
Blisss19 apr. 2013 - 21:52

volgens mij valt half nederland over dit lied omdat de energie van de onmacht omtrent de krisis gesublimeerd moet worden. Dan maar naar dit nummer; kunnen we ergens over zeiken.

MichelReiziger
MichelReiziger19 apr. 2013 - 21:52

Toch blijf ik het een mooi nummer vinden om met waxinelichthouders op mee te zwaaien.

hphilippens
hphilippens19 apr. 2013 - 21:52

Een beter lied, met de W van de oranje wortel er In: Drs P: "Rampen bedreigen 't menselijk leven, knolrapen, lof, schorseneren en prei Waar zijn geloof, hoop en liefde gebleven, knolrapen, lof, schorseneren en prei Gif in de bodem, lawaaiige buren, knolrapen, lof, schorseneren en prei Buien en lagere temperaturen, knolrapen, lof, schorseneren en prei Libanon, El Salvador, Suriname, knolrapen, lof, schorseneren en prei Weekbladen, roddel en etherreclame, knolrapen, lof, schorseneren en prei Degeneratie en makelaardij, knolrapen, lof, schorseneren en prei Heel onze wereld wordt een woestenij, knolrapen, lof, schorseneren en prei Dalende omzetten, stijgende lasten Liegen, bedriegen, oneerbaar betasten Vuil en verval en terreur in de straten Popidioten en voetbalfanaten Gevaarlijke ziekten en vieze gezwellen U hoef ik zeker niets te vertellen Duistere driften en afgoderij Wie zal ons redden, wie maakt ons weer blij, knolrapen, lof, schorseneren en prei (-s de heer) Overal zien wij de groeiende horde Mensen die steeds minder menselijk worden Mensen die jengelen, mensen die bulken Mensen die lasteren, schimpen en pulken Mensen verschoond van gevoel en geweten En wat die mensen niet allemaal eten Nooit meer, nooit meer keert 't getij En zet U dit er dan ook nog maar bij"

Hathor2
Hathor219 apr. 2013 - 21:52

las net een gedicht van Gorter. de taal ervan kan een evengoed cabatretoptreden geven als Heer Daniels hier doet. de essentie van een gedicht is het taalspel, want de betekenis (en het gevoel) van het gedicht ligt achter de woorden verborgen. Het is niet de metafysische/symbolische taal die het probleem is, het probleem is, dat er niks achterzit. Het is een container met kreten/open deuren die niks met elkaar te maken hebben. (En een ik, waarvan ik me afvraag: wie is die ik) Daarom is het een slecht lied laten we vooral doorgaan met op cultuur te bezuinigen als onze cultuurdragers (die pretenderen het te zijn) zulke liederen opleveren Weet u niet dat de kunstenaar het zaad van innovatie is. Hij haalt uit de lucht wat nog geen woorden heeft, maakt de eerste materialisaties van nieuwe concepten en denken. Daar heeft deze froebelarij niks mee te maken. Wat een armoe, maar ik ben altijd open om te horen waarom dit wel een goed lied zou zijn en als kunst gezien kan worden

meijerlahn
meijerlahn19 apr. 2013 - 21:52

Zij BLØF, en nog een paar van die zangclubjes met hun zogenaamde literaire k*tteksten, zijn de schuld van alles. http://www.youtube.com/watch?v=FEh9Na2WYho http://www.youtube.com/watch?v=w0LDM9x0H0U http://www.youtube.com/watch?v=lyXLpvCLP_g http://www.youtube.com/watch?v=VZn7gaL2G90

harryo2
harryo219 apr. 2013 - 21:52

Drie W's: weerzinwekkend, wanstaltig, waardeloos.

wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

Ik heb 'm het alternatief (dat ik hieronder al even aanstipte, maar nu weet ik het zeker)!!!! : Nu wil ik wel 's dansen van de driekusman, de driekusman, de driekusman Nu wil ik wel 's dansen van de driekusman, de driekusman, wel ja Vader, moeder wil mij slaan, mag ik weer met Driekus gaan Driekusman, driekusman, keer je 's om en kiek me 's an Met de handjes klap klap klap met de voetjes stap stap stap Driekusman, driekusman, keer je 's om en kiek me 's an Alles in één !

wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

Componist gezocht voor het nieuwe lied dat ik tijdens de boodschappen heb bedacht: (indicatie melodie: la-lela-le-la, lala-le-la-lela) Of ik ‘m nou het verste gooi, mij met een gouden deksel tooi: ’t is allemaal één pot nat, ’t Is allemaal één pot nat. Eindelijk is mijn moeder klaar, want nu lijk ik genoeg op haar, ’t is allemaal één pot nat, ’t Is allemaal één pot nat. [Koor] Allemaal één pot nat, allemaal één pot nat Allemaal één pot nat jaja tralelalelaa, tralelalelaaaa Ik lijkt het meest op grootmamá, laat ook alleen maar dochters na, ’t is allemaal één pot nat, ’t is allemaal één pot nat. M'n opa doe ik maar niet na, dat mag echt niet van Maxima. ’t is allemaal één pot nat, ’t Is allemaal één pot nat. [Koor] Allemaal één pot nat, allemaal één pot nat. Allemaal één pot nat jaja tralelalelaa, tralelalelaaaa En of ik straks de linten knip, mijn naam geef aan een koe of kip: ’t is allemaal één pot nat, ’t Is allemaal één pot nat. Scheelt het dat ik koning ben, niet meer als prins het plein af ren? ’t is allemaal één pot nat, ’t Is allemaal één pot nat. [Koor] Allemaal één pot nat, allemaal één pot nat. Allemaal één pot nat jaja tralelalelaa, tralelalelaaaa …. Tralaa-le-laa-le-laaaaaaaaaa.

EricDonkaew
EricDonkaew19 apr. 2013 - 21:52

Ik begrijp ook niet dat ze 'iedereen' hebben laten meeschrijven. Dan wordt het sowieso niks. Laat 'iedereen' wat ingrediënten voor de tekst aanreiken, laat deze ingrediënten gefilterd worden door een commissie en lever wat er over blijft aan bij een professioneel tekstdichter. Breng deze vervolgens in contact met componist John Ewbank en dan moet er toch een heel redelijke liedje uit kunnen rollen.

rewind
rewind19 apr. 2013 - 21:52

Iedereen heeft het over de tekst, maar laten we eerlijk zijn: muzikaal is het toch een draak van een liedje? Inspiratieloos, zielloos en gebracht door een stel media en marketingondernemers (en een enkel verloren talent dat de weg kwijt is) waarvan we de motieven toch alles behalve serieus kunnen nemen ? Voor wie hier achteraan hobbelt en voor wie dit mee gaat lopen bléren, is geen enkele hoop.

PopeyeKamper
PopeyeKamper19 apr. 2013 - 21:52

Kijk dit lied is gezongen door een doorsnee publiek, dus geen omhooggeneukte artiesten. http://www.manbijthond.nl/fragmenten/clip-lang-leve-alexander-kroningslied-grietje-met-vof-de-kunst. Take care.

msj_meijerink
msj_meijerink19 apr. 2013 - 21:52

Dit is de nekslag voor de waardigheid van Nederland. Wie in de wereld zal ons nog serieus nemen?

MichelReiziger
MichelReiziger19 apr. 2013 - 21:52

@de heer Meijerink, za 20 april 2013 21:36 Wie ons nu nog serieus neemt? Ik dacht dat we elke vorm van serieusheid al hadden ingeleverd nadat een premier de term 'VOC mentaliteit' introduceerde. Staat dan nog los van een bekend politieke narsistische peroxide islamofoob die een polenmeldpunt invoerde. Dus die serieusheid...en het is maar een lied, gewoon geen aandacht aan besteden, doet de buitenlandse pers tenslotte ook niet.

DeMaximas
DeMaximas19 apr. 2013 - 21:52

Luister liever naar ons Koninginnelied. Gegarandeerd winterkostvrij en geen BN'ers! http://youtu.be/Ji7JrszVado

msj_meijerink
msj_meijerink19 apr. 2013 - 21:52

Voor de heer Ewbank weer een nieuw muzieknummer openbaar maakt, kan hij dan beter vooraf even bij Wim Daniëls in Aarle-Rixtel laten verifiëren of de gebezigde vaak 'opgezwollen' tekst in ieder geval in correct Nederlands is geschreven. Het koningslied is dat zeker niet, al zullen BN-ers als Ali B en M Borsato dat (helaas?) niet inzien.

Gogol
Gogol19 apr. 2013 - 21:52

"ben ik er dan nu echt he-le-maal klaar mee" Werd tijd. Was de rest van NL al lang.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder19 apr. 2013 - 21:52

Het hele idee is een beetje onzinnig. Alex en Maxima zouden een koningslied voor ons moeten zingen.

rbakels
rbakels19 apr. 2013 - 21:52

Het lied is een neerbuigende poging "het volk" op zijn eigen niveau te bedienen, en had echt beter achterwege kunnen blijven. Maar Wim Daniëls vergist zich toch een beetje, want de taalregels gelden wettelijk alleen voor ambtenaren en in het onderwijs, maar niet voor schrijvers en tekstdichters die een zo aansprekend mogelijke tekst mogen, ja, moeten schrijven. Ook al mondt dat uit in een slecht gelukt André Hazes-imitatie.

freaky33
freaky3319 apr. 2013 - 21:52

Verstandig besluit. Maar ik ben wel wat milder, behalve de rap was het voor de rest prima in orde, gramaticaal niet helemaal geweldig en ook niet helemaal lekker qua meezinggehalte. Maar echt een draak van een nummer was 't ook niet.

KoningPruts
KoningPruts19 apr. 2013 - 21:52

Wat een meevaller. Ik werd spontaan misselijk toen ik het nummer hoorde. Een soort mix van Disney meets Guus Meeuwis met een Ali-B sausje voor de "hip". Dit is een typisch gevolg van wat er gebeurd als je teveel muzikale konten wilt kussen en Daphne Dekkers wel een keer wilt doen. Iedereen moet dan meedoen voor de leuk en dan krijg je het monster van frankenstein. Wat dan wel weer een prestatie op zich is.

Gualtero
Gualtero19 apr. 2013 - 21:52

Ik denk dat er een misverstand is over wat 'dichterlijke vrijheid' is. Volgens mij betekent 'dichterlijke vrijheid' dat de semantiek enigszins geplooid kan worden ten behoeve van het rijm, het metrum, de versvorm en de lyrische expressie van een gedicht. Dichterlijke vrijheid betekent zeker niet dat de grammaticaregels van de taal kunnen worden genegeerd. Dichterlijke vrijheid betekent ook niet dat de regels voor rijm, metrum en strofenbouw kunnen worden genegeerd. (Dat staat dan los van het feit dat we tegenwoordig gewend zijn aan blanke verzen, rap (dat zijn feitelijk knittelverzen) en poëzie die helemaal zonder vorm kan. Aan het 'Koningslied' is echt alles verkeerd. Waar rijm is is het schrikkelrijm, metrum ontbreekt, grammatica rammelt aan alle kanten, de semantiek is verschrikkelijk. De melodie is eigenlijk wel goed. Jammer dan weer van de rap-gedeelte.

Gualtero
Gualtero19 apr. 2013 - 21:52

Oeps! Daar komt nog een parlementaire enquete van.

Blisss
Blisss19 apr. 2013 - 21:52

nee, de liedjes van rtl4 en de drie j's en dries roelvink zijn leuk.....is dat het muzikale niveau wat nederland wil.....sodemieter toch op....willen die azijnpissers daar ook de loep op gaan leggen....dus morgen bij pauw en witteman gaan we die nummers onder de loep nemen, toch ?!!!..wel consequent blijven nederland !!!

Bakoe
Bakoe19 apr. 2013 - 21:52

Zou het niet zo kunnen zijn, dat met dit gedrocht een poging is gedaan om het gevoelsleven te bedienen van de gemiddelde Oranje klant? Een tranentrekkende mix van nationalisme, grootheidswaan, goedkope onderbuik sentimentaliteit, en misplaatst saamhorigheidsgevoel? Kortom de bedenkers van dit pareltje van de Nederlandse cultuur hebben niets anders geprobeerd dan een markt te bedienen die al jaren overheersend is de Nederlandse muziek scene. Nu volg ik de Nederlandse muziek niet meer zo sinds 1980, maar op de diverse gelegenheden waar mevrouw Zeilstra mij mee naar toe sleept omdat zoiets leuk schijnt te zijn, word ik geconfronteerd met al die oorstrelende producten die op dat moment populair zijn. Zo weet ik mij nog iets te herinneren van een lief klein konijntje met een vliegje, altijd en overal brult ene Borsato je in je oren, en er schijnt iets te zijn met toppers. Maar ook daarvoor al zag ik mij zitten in een discotheek van de week heel alleen. Tel daarbij op al de eendagsvliegjes die wereldnieuws zijn op die ene dag, no no no no no no no no no no no no there is no limit, en je zou er spontaan de Biebers van krijgen, alhoewel dat dan een soort van buitenlandse vogelgriep is. Ja, er is een poging gedaan om iets te maken wat het Oranje volkje over het algemeen leuk vindt. Taalfouten zullen de gemiddelde bierhosser niet echt boeien, maar het is te overtrokken, er is teveel op de goedkope sentimenten gespeeld. Overdone, zodat zelfs de liefhebbers van wansmaak het niet meer goed vinden. Dus eigenlijk is het best goed. :-)

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder19 apr. 2013 - 21:52

Het volk is druk in de weer voor de koning. Maar we krijgen er weinig of helemaal niks voor terug. Niet eens een extra vrije dag. Misschien dat er hier en daar nog een ballon over is. En nu ook al geen meezinger. Slechte start voor de koning.

BasVV
BasVV19 apr. 2013 - 21:52

Verstandig besluit van Ewbank. Knap ook omdat zo snel te doen. De vraag is. Hoe nu verder.

EricDonkaew
EricDonkaew19 apr. 2013 - 21:52

John Ewbank wordt tekort gedaan. Volgens mij is hij ook meer een componist dan een tekstdichter en is hij grotendeels niet verantwoordelijk voor de tekst. Resumerend (ook n.a.v. andere reacties): Melodie: redelijk goed Muziek (arrangement): redelijk goed Rap: vreselijk Tekst: slecht, m.i. niet eens zozeer grammaticaal, maar vooral ook inhoudelijk. Wat mij betreft: schrap het rapgedeelte (was een verkeerde poging om politiek correct te willen zijn) en laat een goede tekstdichter een nieuwe tekst maken. Of snel een wedstrijdje tekstdichten uitschrijven op basis van de melodie en het metrum van Ewbanks compositie. Er is heel veel onbekend talent in Nederland.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder19 apr. 2013 - 21:52

Geef Willem Alexander een paar bier en hij zingt zo een paar prachtige koningsliederen voor iedereen. Laat Maxima er een mooi Zuid-Amerikaans dansje bij doen. Alles onder leiding van Beatrix, die meestal van een hele goede smaak getuigt, en het word fantastisch. Memorabel zal dat zijn. En de koning moet natuurlijk taarten uitdelen aan alle klanten van de voedselbank.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten19 apr. 2013 - 21:52

Goede zaak, nu worden de tecnhocraten eindelijk eens geconfronteerd met al die bezuinigingen op kunst, cultuur en vooral onderwijs! If you pay peanuts, you get monkeys!

ElChe
ElChe19 apr. 2013 - 21:52

Daar sta je dan. 1-0 voor de republikeinen.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder19 apr. 2013 - 21:52

Die hele kroningsplechtigheid zou zingend gedaan moeten worden. Als een moderne opera. Dan is een beetje rap ook niet storend. Dat zal pas een goed begin van een modern koningschap zijn.

ErikDoes
ErikDoes19 apr. 2013 - 21:52

We worden hoe langer hoe meer een faal land. Eerst al een mislukt regeerakkoord dat na tien dagen al moest worden herzien en nu ook nog dit, een mislukte koningslied, dat binnen twee dagen alweer teruggetrokken wordt.

Bernie2
Bernie219 apr. 2013 - 21:52

Ewbank valt te verwijten dat hij een waar gedrocht heeft uitgescheten. Maar eerlijk is eerlijk: onder de bezielende leiding van een bighead uit het bedrijfsleven werd dit mij en mijn medelanders door de strot gedouwd. Er moest en zou een landelijk gedragen lied komen dat door ons allemaal gezongen MOEST worden. We moesten het leuk vinden, gezellig. Hmm, uit de polder zijn betere initiatieven voortgekomen. Tsja, in acht genomen dat de helft van mijn medelanders sowieso niks met het koningshuis heeft, een bewezen groot deel van mijn medelanders om begrijpelijke redenen de grootste afstand neemt van het 'lied' en een aanzienlijk deel sowieso niet kan zingen bovendien. Een doodgeboren kind, op voorhand al. Het wordt pas echt erg als Willem Alexander straks openlijk en eenmalig zijn mening geeft en stelt "..teleurgesteld te zijn dat zijn liedje moest wegvallen, omdat Amalia het zo mooi en lief vond..!"

KoningPruts
KoningPruts19 apr. 2013 - 21:52

Dat Snijtafel programma is ook een gedrocht zeg. Is dat nou "linkse humor?" Zo gespeeld en gemaakt grappig terwijl de grens van irritant en humor eens in de 5 minuten een fractie overschreden wordt.

wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

Om eerlijk te zijn is de 'lol' er nu natuurlijk wel een beetje vanaf.... Maar de protestactie staat volgens mij wel symbool voor het gevoel dat bij velen leeft: Onvrede over hoe delen van het (semi)publieke domein door kleine groepjes worden gedomineerd. Grote zaken als de financiële sector, bestuurders, politiek zijn mogelijk van een andere orde, maar ook de Nederlandse muziekindustrie wordt al decennia door een inteelt groepje beheerst, dat de eigen opvolging regelt. Ewbank is daar één van, in het voetspoor van Willem Duys, Gerrit den Braber, Willem (joost den draaijer) van Kooten, Peter Koelewijn, Johnny Hoes. Lieden die eigen platenlabels, studio's en impresariaten beheren en schaamteloos hun eigen handel pluggen. In hun andere rol (dekmantel) spelen zij de 'symathieke presentator/zanger/componist". Zodra echter deze dominante rol ondervraagd wordt, vallen ze uit die rol. Met arrogantie laat men voelen dat hun bastion onaantastbaar is, wat vooraf en nadien door Ewbanks gedemonstreerd werd. Een houding die wij reeds kennen van bankbestuurders o.a. Het weldenkende (en zelfs een deel van 'wakker Nederland) deel van de samenleving is dat zát, helemaal zat !

hphilippens
hphilippens19 apr. 2013 - 21:52

Dan stel ik voor als nieuwe tekst, ook al omdat de heer Wijers de drijvende kracht achter het comité is: "Het is altijd hetzelfde liedje, Het is de schuld van het kapitaal.."

Meta Foor
Meta Foor19 apr. 2013 - 21:52

voor mij is voldoende : "" bea-bedankt , bea-bedankt, bea-bea-bea-bedankt'' (24 x en dan opnieuw): platvloers, carnevalesk, dom, kortom: nivo van deze tijd. hoop op mooi weer die dag zodat ik t strand voor mezelf heb

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra19 apr. 2013 - 21:52

Die drie vingers in de lucht is wel weer leuk bedacht. Ik heb al associaties met de Kühnen Gruss voorbij zien komen, maar dat is het natuurlijk niet. Het is gewoon hoe je drie bier bestelt. Om Prins Pils te eren.

De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten
De redactie van Joop zijn een stel hypocrieten19 apr. 2013 - 21:52

Het zijn ook altijd "bekenden" in het wereldje die dit "mogen" doen. Waarom niet gewoon is een nieuwkomer, een onbekende of een soort van prijsvraag. Het is altijd iemand uit "de kliek" die zijn zak weer vult met fondsen die waarschijnlijk via de belastingpot opgehaald zijn. The Netherlands: privatisation of profits and socialisation of losses

hartpine
hartpine19 apr. 2013 - 21:52

De melodie is tenekrommend. De tekst is ruk. En dat rap gedeelte is echt te erg voor woorden.

MG1968-2
MG1968-219 apr. 2013 - 21:52

Nederlanders tegen iets krijgen is geen probleem. Voor zijn kunnen we ook, Tenminste... Zolang we maar voor een tegenbeweging kunnen zijn. Ook ik... jezus wat een k**-lied

ronkretz
ronkretz19 apr. 2013 - 21:52

Beetje flauw van Trix om, nu het liedje door Ravage wordt bejubeld, te eisen dat er een nieuw nummer wordt gemaakt? Hoe kleinzielig kan een mens zijn. http://www.ravage-webzine.nl/2013/04/19/drie-vingers-omhoog/

MG1968-2
MG1968-219 apr. 2013 - 21:52

Evert van Vliet, zo 21 april 2013 13:21 in reactie op MG 68 "Niet dat dat mag" Ik zou het zo maar eens met je kunnen zijn. Maar is in essentie 'eigen vrijheid als uitgangspunt' niet 'het recht van de sterkste'? En nou ben ik niet zo bang voor de fysieke kracht van jou want JIJ lijkt me in mijn ontwikkeling niet te willen beperken alleen maar te willen stimuleren. Maar vertel eens... Kan ik ook vertrouwen op je buurman? Hebben we toch niet ergens afspraken nodig? (Niet dat de huidige afpraken zo veel afwijken van het recht van de sterktste... :()

Blisss
Blisss19 apr. 2013 - 21:52

Ik hoorde onlangs op de radio dat onze economie minstes zo snel achteruitgaat als de griekse....moeten we dan met z'n allen onze frustraties botvieren op een componist die met de beste bedoelingen een nummer geschreven heeft......je hoeft een lied niet mooi te vinden...maar op deze manier iemand afzeiken is werkelijk zooooo stuitend....en ik vind dat mensen die hier op tv hun bijdrage aan hebben geleverd zich flink achter de oren mogen krabben...het is leuk om met leedvermaak de lachers op je hand te krijgen, dat streelt je ego....maar er zit ook een verantwoording aan vast...als je moedwillig meewerkt aan iemand kapot maken, of het nu redactie, gast, presentator of programmamaker is, je bent dan ook verantwoordelijk voor de gevolgen van je actie.....liggen die mensen s'avonds voldaan in hun bed en kijken e dan terug op een geslaagde dag???

SjoukeBoonstra
SjoukeBoonstra19 apr. 2013 - 21:52

Wel een heel nette meneer, die Ewbank, dat hij schrijft: "Na zojuist de zoveelste nageboorte op mijn twitter account te hebben geblocked ben ik er dan nu echt he-le-maal klaar mee." Die "zoveelste nageboorte" is meneer Ewbank's publiek, dat zijn de mensen die geld neertellen om naar Marco Borsato te mogen luisteren. Nog een mooie van meneer Ewbank, als antwoord op een foto van een mevrouw met een baby op schoot : "Waar heb je die schattige chinese naakthond trouwens gekocht? Zo een wil ik er ook wel." Zien we daar een ware aard bovendrijven?

BakkerGerard
BakkerGerard19 apr. 2013 - 21:52

Goed dat het is teruggetrokken. Wat een waardeloos lied. En jammer dat Ewbank niet tegen een stootje kan. Hopelijk geeft die de 'schuld' van deze flop niet aan anderen.

snapdatdan!
snapdatdan!19 apr. 2013 - 21:52

de reacties naar de componist zijn deze muziekcomponist teveel geworden.Jammer want hij is niet verantwoordelijk voor de tekst in het kroningslied in de eindproductie.. Wel de rvd- de aanverwanten ceremoniecomissies van deze kroning .Zij hadden in de procedure van dit kroningslied lied( democratisch want zo zijn wij wel in nederland grinn en waar iedere burger de inspiratiebron mocht zijn middels ingezonden teksten) al gelijk een dwingend advies kunnen uit brengen aan de producenten dat de tekst daarin verantwoord moet zijn als koningslied .En dat op de verzamelbak aan teksten een paar neerlandici even als laatst even losgelaten moeten worden alvorens het gelanceerd wordt. In een productie als deze acht ik het onbegrijpelijk dat dit niet is gebeurd! Om nu de bijna kinderlijke naieve toewijding van een paar top 40 tekstschrijver neer te zetten als een stelletje debielen voert mij te ver. en waar de componist zefs voor rotte vis en met de dood gedreigd werd slaat alles. Ik had het daarom juist als componist niet ingetrokken. Juist om de nog meer ongeciviliceerde nederlandse kritiek ,die nog veel meer onder het nederlands( taal )niveau lag. Had toch de tekstschrijvers tijdig geholpen,dit achteraf gezever.Er waren in de procedure genoeg aanleidingen dat een paar wakkere lieden,dit hun dringend hadden geadvisserd. Maar effe nu wakker zijn achteraf is leuker schijnbaar . typisch nederland efin wederom a sociaal beleid en de gangen van zaken in denhaag zijn het voorbeeld .Nog geen liedje krijg men hier in nederland in goed fatsoen van de grond. verpaupering alom. nu staat alles straks echt met lege monden,dan heb je pas wat zeg ! ik heb niet veel met dat koningshuis ,maar in de weg zitten ze me nu ook weer niet.En mocht een kroning een poging zijn om saamhorigheid te vieren is zij in elk geval bij voorbaat daardoor alweer nergens geslaagd . Polarisatie is schijnbaar ieders fascinatie meer aan het worden ,ieder op zijn eigen manier.de tekst was wanstallig zonder meer ,maar de rol van de rijks feestcommissie daarin , en de manier waarop dit bekriitseerd werd,. nog meer. de toon maakt de muziek .

steventenbrinke
steventenbrinke19 apr. 2013 - 21:52

Ik heb een ijzersterk alternatief voor het teruggetrokken Koningslied; Ouwe Taaie. Je vervangt gewoon 'cowboy 'door 'koning' en 'ouwe taaie door Alexander''. En zingen maar!

Le Chat Botté
Le Chat Botté19 apr. 2013 - 21:52

Het koningslied drama kan ik niet anders zien dan als een metafoor voor het hedendaags Nederland: Een volk dat tot op het bot verdeeld is, te dom is om de eigen taal goed te spreken (laat staan te schrijven), excelleert in klagen en afzeiken, de schuld altijd aan een ander geeft, en uiteindelijk met lege handen staat. Wat ben ik blij dat ik in een straat met vriendelijke en gezellige mensen woon!!!

anjojans
anjojans19 apr. 2013 - 21:52

We hebben al een prachtig Koningslied: Van je ras, ras, ras rijdt de koning door de plas. Van je voort, voort, voort rijdt de koning door de poort. Van je erk, erk, erk rijdt de koning door de kerk. Van je één, twee, drie! Jees wat zal ik blij zijn als het 1 Mei is.

TruusJapin
TruusJapin19 apr. 2013 - 21:52

Willem: maak een Nederlands gebaar Alle heisa rondom het koningslied is ook mij niet ontgaan. Ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb het lied via Youtube bekeken en beluisterd en het viel me gelijk op dat het W-gebaar niet klopt volgens de Nederlandse Gebarentaal. Inderdaad, een W maak je door drie vingers in de lucht te steken, echter moeten dit de duim en wijs- en middelvinger zijn in plaats van de wijs-, middel- en ringvinger. Het zou de liedmakers sieren als ze het juiste gebaar hadden gebruikt. Ongeveer 1,5 miljoen Nederlanders zijn slechthorend of doof en met het oog op de dubbele vergrijzing (toename van het aantal ouderen en toename van hun levensduur) zal dit aantal naar verwachting groter worden in de toekomst. De technologische vooruitgang biedt volop mogelijkheden om enigszins geluiden te kunnen waarnemen maar het verkrijgen van volledig gehoor is niet haalbaar met de huidige stand van wetenschap. Doofheid wordt sinds jaar en dag gezien als handicap, mensen die doof waren werden vóór 1880 veelal als doofstom bestempeld en kregen geen kans om volwaardig mee te doen in de maatschappij. Tussen 1880 en 1980 was het zelfs verboden om gebarentaal aan te bieden op Nederlandse scholen. Vanaf 1980 werd het weer toegestaan om gebarentaal te leren op school en is de dovenemancipatie verbeterd. Inmiddels zijn de vijf regionale gebarentalen verenigd in één standaard Nederlandse Gebarentaal (NGT) waarmee de taal klaar lijkt te zijn voor officiële erkenning door de Nederlandse overheid. Al op 30 maart 2007 heeft Nederland het VN-verdrag inzake de rechten van personen met een handicap ondertekend. Helaas laat de ratificatie van het verdrag al ruim zes jaar op zich wachten. Dove en slechthorende mensen hebben door het gebrek aan gehoor vaak een taal- en onderwijsachterstand. Onder de mom van het beleidsplan ‘weer samen naar school’ treft de Nederlandse overheid maatregelen waardoor kinderen met een handicap met een rugzakje naar het regulier onderwijs worden gestuurd. Een nobel streven uiteraard om de sociale integratie te bevorderen, een groot nadeel dat hieraan kleeft is echter dat dove kinderen niet met horende kinderen kunnen communiceren wegens een gebrek aan gebarentaalkennis door horenden. Hoewel de horende bevolking anno 2013 steeds meer visueel is ingesteld hebben veel mensen geen weet van de Nederlandse gebarentaal. Ik ben het ermee eens dat het koningslied als doel moet hebben om mensen te verbroederen, vandaar mijn oproep aan Willem: maak een Nederlands gebaar!

Patrick Faas
Patrick Faas19 apr. 2013 - 21:52

“Ik vind het een rete-commercieel [adempause] goed lied,” zei Joop van den Ende gisteren bij de Vara. http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1338916 “Rete-commercieel” is het tegenovergestelde van “goed,” zou je denken, maar het woordje “maar” ontbrak in zijn zin. Met een flinke dosis inlevingsvermogen kan men zich voorstellen dat een commerciële magnaat als hij het woord “commercieel” werkelijk positief ervaart, maar dan moet hij van zijn kant begrijpen dat hij op bezoek bij de Vara is. Hij zit het koningslied zwaar zit te dissen, als hij het daar “rete-commercieel” noemt. Hij associeert “commercieel” misschien met geldgewin, maar wij met flutkwaliteit.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Het valt niet te ontkennen dat het een toepasselijk lied is voor de Nederlandse monarchie en haar aanhang.

2 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer19 apr. 2013 - 21:52

"Het valt niet te ontkennen dat het een toepasselijk lied is voor de Nederlandse monarchie en haar aanhang." :)

Bakoe
Bakoe19 apr. 2013 - 21:52

Juist !

JanB2
JanB219 apr. 2013 - 21:52

De tekst is inhoudelijk van gelijk kaliber als de mateloze kul waarmee in Noord-Korea de Grote Leider wordt bezongen. Dit is niet grappig meer, dit is niet tenenkrommend meer, dit is gewoon eng. Ik heb me in de afgelopen weken al mateloos geërgerd aan de pathologische trekken in de manier waarop Nederland zich op de aanstaande inhuldiging meent te moeten voorbereiden maar dit slaat alles. Het geheel begint nu bijna sektarische vormen aan te nemen. Maar goed, alea iacta est. Een goede raad wil ik hierbij wel geven: vertaal de tekst niet andere talen. De inhoud van deze tekst mag nooit buiten Nederland bekend worden want dan is de imagoschade voor ons land niet te overzien.

1 Reactie
eeweew
eeweew19 apr. 2013 - 21:52

Ik mag hopen dat de wereld de inwoners van een land niet beoordeeld op een paar mensen die een idioot lied maken. Ik heb niets met dit stuk flauwekul te maken, en zie dus ook niet in waarom met jij zal schaden.

Spuit112
Spuit11219 apr. 2013 - 21:52

Goh, wat een briljant nietszeggend artikel. Correct Nederlands volgens Wim, wat behelst dat dan wel? En gelden dergelijke regels altijd en overal? Een nummer dat symbolisch en in dichterlijke vorm opgesteld is, dan ook? Wie is die Wim eigenlijk? Nooit van gehoord. Ik vond nummer mooi, dus zijn mening is blijkbaar enkel een mening.

1 Reactie
Gogol
Gogol19 apr. 2013 - 21:52

"Wie is die Wim eigenlijk? Nooit van gehoord. Ik vond nummer mooi, dus zijn mening is blijkbaar enkel een mening. " Pertinent NEE. Je hebt weliswaar recht op je mening, maar die is waardeloos als je geen verstand van zaken hebt. Mijn mening in deze is 'enkel een mening'. *Jouw* mening is 'enkel een mening.' De mening van Wim Daniëls, neerlandicus, is de mening van een deskundige.

TheRealHandyman
TheRealHandyman19 apr. 2013 - 21:52

Sinds zogenaamde Neerlandica onze taal hebben verkracht met o.a. de koppel n, zijn deze malloten niet serieus te nemen zeker niet als ze teksten van muziek gaan analyseren op correctheid. In muziek heb je namelijk vrijheden die je niet altijd hebt en daar is gewoon gebruik van gemaakt. I

3 Reacties
EricDonkaew
EricDonkaew19 apr. 2013 - 21:52

Die vrijheden heb je inderdaad en daarom vind ik juist het commentaar van die Neerlandicus tenenkrommend. Aan de andere kant is het natuurlijk gewoon een slechte tekst. De muziek zelf is redelijk, met uitzondering van dat vreselijke rap-intermezzo. Het is natuurlijk politiek correct om een muziekstijl die van buiten Nederland komt, in het lied te voegen, maar dat had ook anders gekund. Liever nog Noord-Afrikaanse Rai dan deze rap.

JanB2
JanB219 apr. 2013 - 21:52

Het meervoud van Neerlandicus is Neerlandici. De rest van je "betoog" is door deze zeper alleen al nauwelijks serieus te nemen.

neutralist
neutralist19 apr. 2013 - 21:52

Zeker, maar gebruik die vrijheid dan om er in elk geval iets meer van de maken dan een kleuterrijmpje. Zeker als taalkundige vrijheden zijn mogen we toch meer verwachten dan deze muzikale BN'er-oprisping.

hasp52
hasp5219 apr. 2013 - 21:52

Ik heb ook meegeschreven aan het koningslied, maar of ik daar iets van terug vind? Mijn tekst had ik gemaakt op het refrein. Zonder mijzelf op de borst te willen slaan, vind ik dat ik er toch iets mooiers van had gemaakt. Laat me weten of je het met mij eens bent, of brandt mij ook gewoon af: Jong en Oud, Arm en Rijk Schitt'rend land achter de dijk Hier staan wij, zij aan zij ...met elkaar Kleurrijk land, Hand in Hand, Samen één voor Nederland Samen staan, samen gaan ...met elkaar

2 Reacties
wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

U vraagt het, dus: Al is het een stuk beter dan de versie die ons teistert, zou ik mij in uw geval toch beperken tot de familiekring. U blijkt echter boven het volksgemiddelde te zitten.

neutralist
neutralist19 apr. 2013 - 21:52

OK ik doe ff mee: Het laagste land met het hoogste woord, Waar Paul de Leeuw tot de 'groten' hoort. Wars van goede smaak, afkerig van autoriteit, Nederland heeft aan alles schijt. Vol kritiek op andere landen, en blind voor nationale misstanden. Waar iedereen over iedereen fluistert, Dus niemand meer echt naar een ander luistert. Waar de schuld van ons verdriet, Altijd bij een ander ligt, maar bij onszelf zeker niet. Ontevreden, boos en verwend, Dat is het land van u koning van bent. Dus Alexander weet waar je aan begint, en beperk je inderdaad maar tot het knippen van een lint.

neutralist
neutralist19 apr. 2013 - 21:52

Het is inderdaad een komisch sinterklaasrijmpje, gemaakt door kinderen uit groep 8, maar daarmee representeert zo'n tekst wel goed het niveau van dit land. Het land dat deToppers naar het songfestival stuurt in de overtuiging dat het smaakvolle muziek is. We moeten gewoon eerlijk zijn: beter dan dit kunnen we niet en dat hoeft ook niet want we vinden het prachtig.

2 Reacties
joopxxx
joopxxx19 apr. 2013 - 21:52

"beter dan dit kunnen we niet" Ben ik niet met je eens.

HanvanderHorst1
HanvanderHorst119 apr. 2013 - 21:52

Ik moest al vaker constateren dat je het Nederlandse volk op een lijn stelt met jezelf.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Als we nu eens gewoon het Wilhelmus zingen!

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

Dat lijkt mij een prima suggestie. Voor degenen die er tegen zijn: Dan moet men ook tijdens de huldiging van sportwedstrijden de kop houden.....

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Tekst is 1 ding, maar melodie, samenzang en sfeer is ander ding. Het schiet helaas allemaal zwaar tekort in dit Koningslied. Waarom bv. in vredesnaam weer zo'n vreselijke rap er tussendoor, 't gaat helemaal nergens over. Gemiste kans voor unieke Holland-promotie. Wat jammer dat volkszangers en -componisten bij zo'n gebeurtenis plaatsmaken voor elitaire clubjes.

2 Reacties
BasVV
BasVV19 apr. 2013 - 21:52

Inderdaad gemiste kans. Nog erger. De internationale camera's staan klaar op 30 april 19.30 uur. En niemand zingt:-)

Crunchy Frog
Crunchy Frog19 apr. 2013 - 21:52

@"Wat jammer dat volkszangers en -componisten bij zo'n gebeurtenis plaatsmaken voor elitaire clubjes." Jij vindt 3500 mede-vaderlandse tekstinzenders, de vaste liedjesknutselaar van Marco Borsato, en artiesten als Wouter Hamel, Anita Meijer, Gerard Joling en Lee Towers elitair?

BasVV
BasVV19 apr. 2013 - 21:52

Inmiddels meer dan 30.000 handtekeningen onder de petitie van Sylvia Witteman. Ben benieuwd welke partij er als eerste kamervragen gaat stellen:-)

1 Reactie
rgrooten2
rgrooten219 apr. 2013 - 21:52

Snelle "stijger" of is het "steiger" naar 34.000 ! Even de schrijver van het lied vragen ?

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Het was inderdaad verstandig geweest als ze de tekst van het lied eerst door een academicus/neerlandicus hadden laten nakijken op taal- vorm- en logicafouten. Het is tenslotte een lied van het Nederlandse volk aan de Nederlandse koning. Dat was dan de bedoeling zeg maar. Dan hoort zo'n lied in perfect maar dan ook perfect Nederlands te zijn geschreven. Het liefst had ik ook wel wat meer hoogwaardig Nederlands teruggezien in de tekst met van die typisch Nederlandse woorden. Welke dat moeten zijn? Geen idee echt. Wie weet was het uitschrijven van een wedstrijd om het mooiste lied een goed idee geweest. Dan hadden ze honderden anders wel duizenden liedjes gehad om uit te kiezen of zelfs alinea's uit verschillende liedjes met elkaar combineren tot één mooi lied. Dan pas kan je met recht zeggen dat het een lied is van het Nederlandse volk. Wat er nu gebeurde is dat een stel BN-ers (o.a. artiesten) een lied hebben geschreven en die aan het Nederlandse volk opgelegd. Op zich niet veel mis mee maar het was beter geweest als er een wedstrijd was uitgeschreven voor het mooiste lied. Maar met name grammaticale fouten in een "volkslied" aan de koning, kan echt echt echt echt niet. Vorm- en logicafouten ook niet, maar de grammaticale fouten wijzen erop dat het volk zijn eigen taal niet eens correct beheerst. Da's gewoon knudde. De zang, de rap en de ritme van het lied zijn wel algemeen mooi te noemen. Dat betekent dat iedereen er vast wel mee kan leven nu het niet klinkt als een kutliedje dat iedereen een kutliedje qua klank vindt. Terug naar de tekentafel heren en dames BN-ers en voortaal even een neerlandicus of gewoon een schoolleraar Nederlands consulteren. De meesten doen het gratis en voor niets.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew19 apr. 2013 - 21:52

Wat er nu gebeurde is dat een stel BN-ers (o.a. artiesten) een lied hebben geschreven en die aan het Nederlandse volk opgelegd. Op zich niet veel mis mee maar het was beter geweest als er een wedstrijd was uitgeschreven voor het mooiste lied. ---------------------- Dat was zeker een goed idee geweest. Maar de 'gevestigde' orde onder de tekstdichters houdt dat meestal tegen. Er zal maar eens écht talent naar boven komen!

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

tekst is belangrijk, maar melodie nog belangrijker. Onbegrijpelijk dat men voor dit nationale evenement niet gekozen heeft voor een herkenbare, populaire oer-Hollandse melodie met hoog meezing-gehalte (en uiteraard aangepaste tekst). Er bestaan heell veel Nederlandse evergreens bv. Droomland, 'Waar de blanke top der duinen, heel veel gezangen van Johannes de Heer, zoals 'Gelukkig is het land' e.v.a. Maar nederland komt weer met zo'n zeikluisterliedje. In Engeland heeft men veel meer gevoel voor gepaste traditional songs. Nog hoop werk voor nederland op dit vlak te doen.

1 Reactie
meijerlahn
meijerlahn19 apr. 2013 - 21:52

"In Engeland heeft men veel meer gevoel voor gepaste traditional songs." ---------------------- Inderdaad: http://www.youtube.com/watch?v=UQ0oCmDXrVk

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Op 1 mei zal ik me naar de kiosk begeven en ik weet nu al welke krant ik zal kopen. De krant die boven de foto van de balkonscène op de voorpagina met chocoladeletters zet: Daar sta je dan!

1 Reactie
mees.
mees.19 apr. 2013 - 21:52

lol ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Jammer daty die man dat aangrijpt om zichzelf in de schijnwerpers te zetten. De helft van wat hij zei was heel erg "gemaakt" en voor de rest, ach zoiets noemt men normaliter "dichterlijke vrijheid". Ik ben zelf geen liefhebber van het genre en zingen is nooit iets geweest waar ik goed in was, maar ik denk dat het een flinke moot van de bevolking aanspreekt en daar gaat het toch om? Azijnpissen is iets wat je voor serieuzere onderwerpen moet bewaren. Het is alsof je een bokser ziet vertellen dat hij een kleuter met één klap knock-out kan slaan. Kinderachtig gedoe zonder enig niveau van meneer Daniëls, een man die ik normaliter best wel waardeer.

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

Indien u met "die man" Wim Daniëls bedoelt: Nee! dat doet hij niet, hij komt op voor zo ongeveer het mooiste dat wij bezitten: Taal !

mees.
mees.19 apr. 2013 - 21:52

Wim Daniëls...wat heb ik gelachen....neem iemand als Willem Wilmink,een Driek van Wissen,ze zouden zich diep schamen voor de tekst van dit lied Deze tekst kan gewoon,al die fouten,.....cancel het en laat een fatsoenlijke tekstdichter als de wiedeweerga aan het werk gaan

1 Reactie
mees.
mees.19 apr. 2013 - 21:52

Deze tekst kan gewoon = deze tekst kan gewoon niet!

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Heb over de grond liggen rollen van het lachen.(wat mij zelden overkomt bij Paul & Witteveen) Wat een aanfluiting, wat een blamage. Dat krijg je er van als je het aan yobbo's als Leen de pijpfitter en soortgelijke geesten overlaat om teksten te schrijven. Niet dat Water Wim er wakker van zal liggen, die snapt heus wel dat je gewoon vriendelijk moet lachen en applaudiseren, en de zooi dan vervolgens achter de conniefèren moet laten donderen.(Wim Sonneveld)

1 Reactie
nico1943
nico194319 apr. 2013 - 21:52

Het waren rododendrons.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Als je wilt dat iedereen meezingt heeft het lied een pakkend refrein nodig dat na één keer luisteren nooit meer vergeten wordt. Denk maar eens aan 'Busje komt zo'. Voorbeeld van zo'n typische Hollandse hangblijver: (Luisteren is voor eigen risico, voor het nog uren nagalmen in uw hersenen kunt u niemand aansprakelijk stellen) https://www.youtube.com/watch?v=ILmRJ12sJys

1 Reactie
Gualtero
Gualtero19 apr. 2013 - 21:52

Deze valt nog mee. Zo'n ding wat in je hoofd blijft zitten heet in het Duits een 'oorwurm'. De ergste is wel - laat ik het je besparen. Misschien snap je het zo ook.

ikbenhork
ikbenhork19 apr. 2013 - 21:52

Mooi bewijs hoe het koningshuis de mensen aan het hart gaat. Als er niet zoveel koningsgezinden waren, had je geen kritiek gehoord. Alleen, ergens is er een klein dorpje waaruit het commentaar #5322 op de petitie komt: "IK WILLEM NIET"

1 Reactie
ikbenhork
ikbenhork19 apr. 2013 - 21:52

Dat van Willem, dat is van het Republikeins Genootschap lees ik verderop. Humor lijkt me ook een beter idee dan gemuggezift over de toelage. Ik las verder ook dat het lied al het meest gedownloade nummer van het moment is. Het lijkt wel een traditie dat bij het minste of geringste er dreigmails worden gestuurd. Je kunt natuurlijk gewoon een andere account beginnen, het is maar internet tenslotte. Maar ben benieuwd hoe justitie denkt over de mails aan die componist.

eeweew
eeweew19 apr. 2013 - 21:52

Ja, het is een verschikkelijk lied. Maar een reden voor bedreiging? Kan het nog gekker?

1 Reactie
imalama
imalama19 apr. 2013 - 21:52

De bedreiging kan je niet te serieus nemen als hij in dat bericht Dijkshoorn's "milde steniging" eraan verbind. Dat is puur rancune, net als zijn Ad Hominem bij DWDD jegens hem.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Heel verstandig besluit Ewbank, dat Nederland het (zelf)respect nationaal en internationaal teruggeeft. Men moet maar eens in een blik in Engeland werpen hoe men daar de tradsitionals tot volle glorie laten komen.

1 Reactie
msj_meijerink
msj_meijerink19 apr. 2013 - 21:52

U I T L E G !! Met deze bijdrage kan ik niets. Wat hebben de Engelse traditionals met ons land te maken?

politiekistuig
politiekistuig19 apr. 2013 - 21:52

Ewbank die dankzij zijn teksten zichzelf en ook Borsato schathemeltje rijk heeft gemaakt laat zich toch niet uit het veld slaan door kritiek van een columniste uit de C-categorie en een schrijvertje uit de G en verder- categorie. Wat kan hem het nu schelen wat zichzelf benoemend elitair Nederland nu van vind? Die zouden sowiezo al niks aan die koningswissel doen, het is gewoon een liedje in het genre RTL 4, tros, SBS publiek , en dat zijn er volgens de SKO altijd heel veel dus snap niet dat hij het terugtrekt . Of hij moet zelf tot de conclusie zijn gekomen dat het ook echt lachwekkend slecht was ,maar dat hij als beroeps toch wel eerder kunnen concluderen, wel jammer voor Wim van Delft die zie al een week aan de hoestdrank met jagermeister om op de 30ste goed bij stem te zijn, dan toch maar overstappen op Piet de Geus zijn alternatief "Alex is een hondelul" ,klinkt ook lekker met zijn allen, middelvingertje erbij ipv alledrie , ik kijk er naar uit .

1 Reactie
JanB2
JanB219 apr. 2013 - 21:52

Ewbank die dankzij zijn teksten zichzelf en ook Borsato schathemeltje rijk heeft gemaakt laat zich toch niet uit het veld slaan door kritiek van een columniste uit de C-categorie en een schrijvertje uit de G en verder- categorie. Nee, maar wel door dat deel van de Nederlanders dat kompleet over zijn nek gaat van deze braaktekst waar Ewbank ook nog eens flink mee had willen scoren. Dat deel, te weten de hoofdmoot van de Nederlanders die niet op de Telegraaf zijn geabonneerd, is namelijk nogal groot.

bruces
bruces19 apr. 2013 - 21:52

Groot staatsbelang. Maandag spoedoverleg met John Ewbank, Guus Meeus, Jan Smit en Wim Daniëls. Gewoon even de tekst modificeren. De melodie is prima. Even met die Volendammers en de Brabanders de studio in. Opgelost.

1 Reactie
bruces
bruces19 apr. 2013 - 21:52

Ali B doet dan ook uiteraard mee.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

@ de heer Meijerink, zo 21 april 2013 00:58 De uitleg is dat Engelse community singing als voorbeeld dient voor samenzang Nederland. Geen componist die het in z'n hoofd haalt om het 5e wiel ut te willen vinden bij tradionele volksbeleving. Ewbank, kijk ook even mee hoe een belachelijke 'luister-rap' niet voorkomt in West-Europese samenzang. http://www.youtube.com/watch?v=gLKSDT_2zPA http://www.youtube.com/watch?v=j0n-GkG_hQo

3 Reacties
meijerlahn
meijerlahn19 apr. 2013 - 21:52

"Last night of the proms". Afsluiting van een aantal klassieke zomerconcerten, genaamd The Proms" op de BBC. "Last Night of de Proms" wordt elk jaar gehouden op de 2e zaterdag in september. Ik kijk elk jaar. Nederland probeert de laatste jaren ook zoiets te doen, maar is maar een armoedig surrogaat.

msj_meijerink
msj_meijerink19 apr. 2013 - 21:52

Aha,zo dus. Het enige 'community singing' dat ik ken, is het in hele noten zingen van psalmen bij mijn opa en oma in de lokale nh-kerk. Vreselijk!

SocialDarwinistisch
SocialDarwinistisch19 apr. 2013 - 21:52

Van jou met je superieure joods/christelijke inborst had ik toch eerder deze link verwacht: http://www.youtube.com/watch?v=041nXAAn714

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Hele proces blijft natuurljk te idioot voor woorden. Hoe hardleers ken men zijn.. Al heel decennium staat Nederland met inzending voor Europese Songfestival voor schut met "popie jopie" baggermuziek, steevast gecomponeerd door eenzelfde 'linkse' kliek. Hoe is het mogelijk dat dit bij dit (incidentele) nationaal evenement wederom gebeurt ??? On-ge-lo-fe-lijk.

2 Reacties
JandeBoer2
JandeBoer219 apr. 2013 - 21:52

== "Al heel decennium staat Nederland met inzending voor Europese Songfestival voor schut met "popie jopie" baggermuziek, steevast gecomponeerd door eenzelfde 'linkse' kliek. Hoe is het mogelijk dat dit bij dit (incidentele) nationaal evenement wederom gebeurt ??? On-ge-lo-fe-lijk." == Hoe dat mogelijk is? Nou gewoon, ook Ewbank is lid van diezelfde linkse kliek.

neutralist
neutralist19 apr. 2013 - 21:52

Het is waar, onbegrijpelijk.

MartinvanderLinde
MartinvanderLinde19 apr. 2013 - 21:52

Hier zie je wat er gebeurt als men het volk vraagt mee te doen en zijn inbreng op tafel te leggen. Of het nu gaat om referenda, rechtspraak of een volkslied, ze kunnen het niet. Ze zijn er niet voor opgeleid, ze doen maar wat. Ze lopen hun gevoel, pik of de hersenen in hun kont achterna. Het probleem is dat ze dat zelf niet weten, in hun ogen zijn ze god, keizer of admiraal. Ze willen de elite zijn die ze zo verfoeien. Het is allemaal begonnen met de vertrossing van Nederland, en het eindigt, ben ik bang, nergens. Zelfs niet in het denkbeeldige sociale getto van twitter waar voor- en tegenstanders elkaar de virtuele hersens inslaan. Weg met die inspraak, het is allemaal flauwekul. Het brood en spelen van de moderne democratie.

3 Reacties
meijerlahn
meijerlahn19 apr. 2013 - 21:52

Je slaat de figuurlijke "spijker op z'n kop".

hphilippens
hphilippens19 apr. 2013 - 21:52

Dat is het probleem. Geen oog hebben voor kwaliteit die door mensen die zich jarenlang ontwikkeld hebben en zo hun talenten hebben bijgeschaafd, met training, zelfkritiek. En inderdaad, ik denk ook aan de snelle vlug in elkaar gestoken programma's die op prime time worden gezet in de hoop de massa te behagen. Zo is dit gedrocht van een lied als een monster van Frankenstein samengesteld uit los geblaat en aan elkaar gelijmd. En vervolgens met veel poeha, met opgetrommelde artiesten die te weinig kritisch waren om echte cultuur van plat vermaak te onderscheiden, aan de man gebracht. Nou, deze keer is de man er niet van gediend. En wordt ons een genante vertoning bespaard. Wat is je droom van Nederland> Dat is, geachte organisatoren van het oranje volksfeest straks, dat kwaliteit het weer wint van plat vermaak.

JanB2
JanB219 apr. 2013 - 21:52

Zeer treffend verwoord.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Ewbank heeft zich wel op de kaart gezet. Ik had nog nooit van hem gehoord. Als maker van het meest controversiele lied in de Nederlandse geschiedenis schrijft hij geschiedenis. In het jaar 3000 noemen historici Koning Willem-Alexander (de laatste) en Ewbank (slechte start) in één adem. Proficiant alvast.

1 Reactie
Klungel2
Klungel219 apr. 2013 - 21:52

Je hebt wel gehoord van ene Marco Borsato? Ewbank is al sinds jaar en dag de componist van zijn liedjes...

Klungel2
Klungel219 apr. 2013 - 21:52

Tsja, ook ik vind het koningslied een gedrocht. Maar als men dat lied zo graag wil zingen, doen ze dat toch gewoon? Smaken verschillen nu eenmaal en in de muziek komt dat misschien wel het duidelijkst tot uiting. Maar om nu verwensingen en dreigementen te richten aan de heer Ewbank, vind ik wel een beetje ver gaan. Dan luister/zing/doe je toch gewoon niet mee? Ik zie hier reacties die gaan over de "macht van een klein elitair groepje". Maar dat groepje maakt al jaren muziek die door velen beluisterd, meegezongen en gekocht/gedownload wordt. Juist die mensen houden deze industrie in stand, want als niemand het koopt/luistert/meezingt zal dat kleine groepje snel een andere baan moeten gaan zoeken. Kwestie van vraag en aanbod, toch??

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer219 apr. 2013 - 21:52

== "Maar als men dat lied zo graag wil zingen" == Wie is "men" in dit verband? Ik dacht juist dat "men" dat lied *niet* graag wil zingen. Zelfs Henk en Ingrid trappen hier niet in.

Patrick Faas
Patrick Faas19 apr. 2013 - 21:52

We hebben toch een Dichter des Vaderlands die een officiële tekst kan schrijven? Daar is ze toch voor?

1 Reactie
JanB2
JanB219 apr. 2013 - 21:52

Nog niet eens aan gedacht. Als deze (hoogdravende) titel enige inhoud zou kunnen krijgen dan is het inderdaad nu wel.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

...waar een koperen handbel door de leerlingen uit de hoogste 2 klassen over het schoolplein klingelt... ....daar word multi cultureel Nederland omsingelt... Zodoende...dat... ...op het witte doek van het leven vloeit... ....het bloed van mijn ziel...als een zaadje waaruit een vrucht groeit... ....de tekening scheppende... ...ondanks rake contouren blijven het schaduwen.. ......ondanks het schaduwen zijn is de verwondering niet minder.. ...maar als wat? ...waar een koperen handbel door de leerlingen uit de hoogste 2 klassen over het schoolplein klingelt... ....daar word multi cultureel Nederland omsingelt...

1 Reactie
snapdatdan!
snapdatdan!19 apr. 2013 - 21:52

citaat: ......ondanks het schaduwen zijn is de verwondering niet minder.. ondanks DAT het schaduwen zijn is de verwondering ER OVER/IN niet minder om . als de punten dan toch hier op die i moeten. grinn

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Misschien dat ik een slechte smaak heb qua muziek. Maar ik vind het helemaal geen slecht liedje voor éénmalig gebruik bij de kroning. Weliswaar zouden de grammaticale fouten eruit moeten worden gefilterd maar de 'logicafouten'mogen wat mij erin blijven want de maker bedreef geen wetenschap maar kunst en bij kunst mag er afgeweken worden van hetgeen logisch moet heten. Het gaat immers om de symboliek. Dat we in Nederland met allen ineens zwaar vallen, sommigen meer dan anderen vind ik tekenend voor het gebrek aan respect waar we vandaag de dag echt een handje van hebben. Begrijp mij niet verkeerd, kritiek op kunst moet ten alle tijden kunnen maar er zijn fatsoensgrenzen. Dat er een neerlandicus bij P&W het hele liedje (wat was die man op dreef zeg, alsof ie een wereldontdekking had gedaan of alsof ie ons voor de meest ellendige onzin had behoed, maar waarschijnlijker gewoon om zichzelf een naam te geven voor de camera, eindelijk aandacht moet ie gedacht hebben) het hele liedje letter voor letter de grond in boorde zonder dat de maker ervan zich ter plekke kon verdedigen en of deze neerlandicus van repliek mocht dienen, vind ik een verlies voor P&W alsook voor deze taalkundige. En dan dit: als een kerel die Nederland een het Nederlandse volk een dienst denkt te bewijzen door het schrijven en componeren van een liedje zich ineens volledig belachelijk gemaakt voelt en zelfs bedreigingen naar zijn gezin gericht moet incasseren enkel om een liedje, dan kan je gerust concluderen dat we met z'n allen gestoord zijn geworden in dit land. Alsof we geen andere problemen meer hebben. Zelfs asociaal regeringsbeleid krijgt minder kritiek. Ik zou ook zoiets hebben van, een beetje kritiek al dan niet terecht, prima. Mij volledig de grond in boren en er nog even op stampen, nee. Het was maar een liedje en als dienst aan landgenoten en de koning bedoeld. Die prijs wens ik er niet voor te betalen. En als ik en mijn gezin ook nog eens bedreigingen moeten incasseren de aangewakkerd zijn door doortastende kritiek, laat dan helemaal maar zitten. Gelukkig bezit ik de rechten van dit nummer en ik trek het lekker terug. Ga maar Willempie of iets anders zingen met zijn allen, het zou mij aan mijn reet roesten. Je probeert iets leuks en voor je't weet word je door de ene helft behandeld als een idioot en anderen zien gewoon een crimineel in je en behandelen je ook als zodanig door jou, je vrouw en je kinderen te bedreigen ("Ik zou je huis in de fik moeten zetten" wie the fuck bedenkt zoiets nou?). Kortom, dit is helemaal uit de hand gelopen en zo typerend van hoe we in Nederland ieder die zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt eraf moeten hakken. Terecht dat ie zegt dat ieder met zijn of haar kritiek de pot op kan. Ondankbaar en onbeschoft kutvolk" moet ie gedacht hebben. Ga maar 'Willempie' zingen da's meer jullie niveau stelletje eikels.

2 Reacties
snapdatdan!
snapdatdan!19 apr. 2013 - 21:52

de componist heeft geen vat meer op de rechten ,.ik kan u nu al garanderen dat cafehouders evenementverzorgers dit lied hebben gedownload , en dat het gejoeld zal worden ,al is het maar uit protest naar de zakken- ceremonie- orgisatoren ,die toezicht hadden moeten en kúnnen houden op een een evenement van deze omvang m.b.t een koningslied dat de geschiedenis op verantwoorde wijze in had moet/ kunnen gaan ,alvorens het gelanceerd wordt,en wat een nederlandstallig volk verantwoord mee kan/mag zingen . its too late ,. wedden ? en simpel zat.

Andy40
Andy4019 apr. 2013 - 21:52

Helemaal mee eens Hassan...

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

heeft de PVV hier al kamervragen over gesteld?

1 Reactie
wvdstraat
wvdstraat19 apr. 2013 - 21:52

De pvv buigt zich momenteel over de tekst ;-)

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Krijg je wanneer je Daphne Dekkers vraagt om mee te helpen bij een lied. Haar benoeming heb ik nooit begrepen , maar het resultaat is er dan ook na.

1 Reactie
EricDonkaew
EricDonkaew19 apr. 2013 - 21:52

Mee eens. Je kunt blond en mooi zijn, en daardoor beroemd worden en een rijke tennisser aan de haak slaan, maar een zinnige tekst schrijven is natuurlijk heel wat anders.

[verwijderd]
[verwijderd]19 apr. 2013 - 21:52

Ik wacht eigenlijk op de dag dat een bekende Nederlandse conferencier de vloer aanveegt met de bekende Nederlanders die het nodig vonden om via de “sociale” media de componist John Ewbank te bedreigen en tot de grond toe af te branden. Conferenciers zijn nog mensen die geen kudde dieren gedrag vertonen en tegen de stroom op durven te zwemmen. Gun gewoon de meerderheid van het volk hun Koning en Koningin met een lied dat goed in het gehoor ligt .

1 Reactie
JandeBoer2
JandeBoer219 apr. 2013 - 21:52

== "Gun gewoon de meerderheid van het volk hun Koning en Koningin met een lied dat goed in het gehoor ligt ." == Ja, zoals deze bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=6HeWBTAgeeI , een lied dat goed in het gehoor ligt en dat de meerderheid van het volk en zelfs ik kan waarderen! Het lied van Ewbank wordt daarentegen slechts door een kleine minderheid van het volk gewaardeerd, heb je dat niet gelezen?