Commotie over 'goed bedoeld' seksisme in FIFA-EK spot
• 27-05-2016
• leestijd 1 minuten
Belgische reclamemakers dachten dat ze een leuke bananasplit-achtige grap hadden bedacht. Ze lieten Romelu Lukaku, sterspeler van de Rode Duivels en fervent FIFA-gamer, het opnemen tegen zijn vrouwelijk tegenhanger, Cécile De Gernier van de Red Flames. Zij is een ster van het Belgische vrouwenteam maar minder bedreven in de game. Lukaku scoort al snel op het scherm maar dan verandert het spel en moet de voetballer drie tegendoelpunten achter elkaar incasseren. Hij is zichtbaar teleurgesteld, om niet te zeggen verbijsterd.
Vervolgens komt de aap uit de mouw. Achter het gordijn komt Koen Weijland tevoorschijn, de Nederlandse wereldkampioen FIFA. Hij speelde stiekem in de plaats van De Gernier. Lukaku is opgelucht. “Daarom lees ik de Bijbel drie keer per dag. God is groot,” slaakt hij uit. Op sociale media wordt forse kritiek geuit op de opzet omdat Lukaku verheugd is dat hij niet verloor van een vrouw maar van een man.
"“Het gaat erom dat de vrouwen Lukaku beetnemen”, verduidelijkt Ostyn zijn reclamespot. Of het bureau dan geen succesvolle vrouwelijke gamer kon vinden om achter het doek te zitten? “Dat was het idee niet. We wilden iemand zoeken waarvan Lukaku zeker kon verliezen. Dan hebben we met met de beste FIFA-speler van de wereld de best denkbare gamer gevonden.”"
De kijkers zien dat toch wat anders. ‘Lukaku beleeft nachtmerrie: pijnlijk ingemaakt door vrouwelijke collega op FIFA’ kopte
Het Nieuwsblad. Verliezen van vrouwen zien voetbalmannen nog als een ultieme nederlaag.