Stichting Vluchteling zegt samenwerking met Pepperminds op
Goede doelen besteden straatwerving uit aan commerciële bedrijven. Hiervoor betalen ze vaak bedragen die overeenkomen met 18 maanden aan donaties. Geld gedoneerd door nieuwe leden belandt hierdoor pas na anderhalf jaar bij het goede doel zelf. Stichting Vluchteling is de hoge kosten zat en zegt haar samenwerking met bureau Pepperminds op.
De kosten van straatwervingsacties zijn de afgelopen tijd hoog opgelopen. Om die reden heeft Stichting Vluchteling haar samenwerking met bureau Pepperminds opgezegd, meldt het AD.
Directeur Tineke Ceelen verklaart: ‘Het kost ons per nieuw lid negentien maanden aan donaties. Ik kan dat niet aan donateurs verkopen. Het is een vorm van volksverlakkerij.’
Volgens bureau Pepperminds klopt de berekening van Stichting Vluchteling niet. Het tarief zou iets meer dan een jaar aan donaties zijn, en niet negentien maanden.
Fondsenwerving voor goede doelen is economisch zeer rendabel voor commerciële bedrijven. Deze verdienen jaarlijks bij elkaar ruim 200 miljoen euro. Het werk wordt, nu men door de economische crisis de vinger meer op de knip houdt, steeds moeilijker. Commerciële bureaus vragen daarom steeds hogere vergoedingen voor hun werk, terwijl goede doelen steeds moeilijker aan nieuwe donateurs komen.