Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

'Commerciële bedrijven buiten goede doelen uit'

  •  
01-04-2011
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
346 keer bekeken
  •  
pepperminds300.jpg
Stichting Vluchteling zegt samenwerking met Pepperminds op
Goede doelen besteden straatwerving uit aan commerciële bedrijven. Hiervoor betalen ze vaak bedragen die overeenkomen met 18 maanden aan donaties. Geld gedoneerd door nieuwe leden belandt hierdoor pas na anderhalf jaar bij het goede doel zelf. Stichting Vluchteling is de hoge kosten zat en zegt haar samenwerking met bureau Pepperminds op.
De kosten van straatwervingsacties zijn de afgelopen tijd hoog opgelopen. Om die reden heeft Stichting Vluchteling haar samenwerking met bureau Pepperminds opgezegd, meldt het AD.
Directeur Tineke Ceelen verklaart: ‘Het kost ons per nieuw lid negentien maanden aan donaties. Ik kan dat niet aan donateurs verkopen. Het is een vorm van volksverlakkerij.’
Volgens bureau Pepperminds klopt de berekening van Stichting Vluchteling niet. Het tarief zou iets meer dan een jaar aan donaties zijn, en niet negentien maanden.
Fondsenwerving voor goede doelen is economisch zeer rendabel voor commerciële bedrijven. Deze verdienen jaarlijks bij elkaar ruim 200 miljoen euro. Het werk wordt, nu men door de economische crisis de vinger meer op de knip houdt, steeds moeilijker. Commerciële bureaus vragen daarom steeds hogere vergoedingen voor hun werk, terwijl goede doelen steeds moeilijker aan nieuwe donateurs komen.
cc-foto: Oxfam Novib

Meer over:

economie, nieuws
Delen:

Praat mee

Onze spelregels.

0/1500 Tekens
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.
BNNVARA LogoWij zijn voor