Commercieel bedrijf duikt op miljoenen van 'vergeten uitchecken'
• 20-04-2011
• leestijd 1 minuten
Claimer komt met automatische vergoeding. Bedrijf krijgt toegang tot klantgegevens en gaat uiteindelijk 20 procent van vergoeding opstrijken
Een Amsterdams bedrijf komt met een systeem dat moet bijhouden wanneer reizigers vergeten uit te checken of recht hebben op een vergoeding bij vertragingen. Dat meldt het Parool. Claimer, zoals het bedrijf is genoemd, wil de gemaakte kosten automatisch bij de vervoerder opeisen en vergoedingen doorstorten aan de reiziger. Hiervoor moet de reiziger wel toegang geven tot zijn gegevens en uiteindelijk gaat het bedrijf 20 procent inhouden op de vergoedingen.
Volgens
Claimer , zoals het bedrijf is genoemd, strijken vervoersbedrijven jaarlijks 6 miljoen euro op doordat mensen vergeten uit te checken of geen vergoeding voor hun vertragingen opeisen, zo meldt het
Parool.
Het nieuwe systeem gaat het reisgedrag van de gebruiker bijhouden en analyseren op vertragingen en aantal keren vergeten uit te checken. Een vergeetachtige ‘uitchecker’ moet aangeven wat de eindbestemming was. Wie van de dienst gebruik wil maken, moet een account hebben op ov-chipkaart.nl en claimer.nl daar toegang toe verschaffen. Het project zit voorlopig nog in de testfase, waarin gebruikmaken van Claimer gratis is. Eenmaal uit de testfase strijkt Claimer 20 procent op van het gecompenseerde bedrag, aldus het
Parool.