Sfeerfoto van Joop
Joop
Joop

Apenpokken nu ook in Nederland opgedoken

RIVM verwacht snel meer gevallen van mysterieuze ziekte
Joop

Commercials overheid over zorgveranderingen te rooskleurig

  •  
10-02-2015
  •  
leestijd 1 minuten
  •  
zorg300_05.jpg
'Spotjes schaden burgervertrouwen in de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt' ... Ministerie in beroep
De reclamespotjes ‘Nederland verandert, de zorg verandert mee’ zijn volgens de Reclame Code Commissie te rooskleurig en te weinig genuanceerd. FNV Zorg & Welzijn had een klacht ingediend bij de commissie.
Het ministerie van Volksgezondheid had volgens de Reclame Code Commissie burgers moeten waarschuwen dat er een kans bestaat dat zij juist minder zorg ontvangen door de bezuiniging.
Gijs van Dijk van FNV Zorg & Welzijn:
Minister Schippers en staatssecretaris Van Rijn moeten zich schamen. (..) Keihard bezuinigen op de zorg en keihard volhouden dat iedereen de professionele zorg krijgt die hij nodig heeft. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat we van een overheidsinstelling feitelijke, objectieve, informatie mogen verwachten en geen ongenuanceerde reclame.
De Reclame Code Commissie vindt dat deze commercials het vertrouwen dat de burger moet kunnen hebben in de juistheid en de volledigheid van denkbeelden die de overheid verspreidt beschadigt.
Update 22.59
Het ministerie van Volksgezondheid gaat in beroep tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie eerder maandag.
Mensen worden door de voorlichtingscampagne gewezen op het feit dat er veranderingen zijn en worden gewezen naar de website waar meer informatie te vinden is. Het ministerie is van mening dat de voorlichting dus geen reclame betreft.
Foto: still uit spotje overheid via YouTube

Meer over:

nieuws, media

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (14)

blues boy
blues boy10 feb. 2015 - 17:11

De werkelijkheid. http://www.jefka.nl/Afbeeldingen%20Index/DoelgroepZorg.jpg

Backtobasics
Backtobasics10 feb. 2015 - 17:11

Die spotjes van de overheid zijn tegenwoordig trouwens allemaal net zo tenenkrommend als hun beleid. Vooral die vreselijke spotjes van: "Het houdt niet op" met onnodige bangmakerij, en aanzetten tot klikken.

Uilenspiegel
Uilenspiegel10 feb. 2015 - 17:11

En Samson wil het volk verheffen. Tot wat? Tot net zulke leugenaars als waaruit dit kabinet bestaat?

BertF2
BertF210 feb. 2015 - 17:11

Zolang de media mensen als Rutte laten wegkomen met flagrante leugens, bijvoorbeeld over het eigen risico, of hen daarvoor zelfs besmuikt complimenteren, valt er terzake objectiviteit van de overheid niets te verwachten.

Jan Jansen2
Jan Jansen210 feb. 2015 - 17:11

Dit zijn geen spotjes, dit is propaganda.

komputerhulp
komputerhulp10 feb. 2015 - 17:11

Kunnen we nu ook een klacht indienen over het te rooskleurige beeld van het leenstelsel dat Minister Bussemaker ons heeft voorgehouden?

Paulpeters
Paulpeters10 feb. 2015 - 17:11

Laatst nog aan een medewerker van de belastingdienst uitgelegd dat een zin in hun brief niet klopte. Ze blijven dan ijzerenheinig volhouden dat het jammer is dat ik het verkeerd begrepen heb... Goede communicatie blijkt toch wat te hoog gegrepen. Komt deels omdat die communicatie ook meteen PR (=propaganda) moet zijn, en dan wordt de juistheid van de boodschap al snel ondergeschikt.

Jonas DeRidder
Jonas DeRidder10 feb. 2015 - 17:11

Politici mogen het gewoon blijven zeggen.

msj_meijerink
msj_meijerink10 feb. 2015 - 17:11

Gek dat door de reagluurders andere reclamespotjes schijnbaar wel als 'eerlijke voorlichting' worden aanvaard. Bijv.: ik eet al jaren Calvé Pindakaas en ik ben nog nooit verder dan wat invalbeurten in het eerste van mijn club gekomen. Maar geen Olympische Spelen, WK of EK voor mij, terwijl ook ik toch zo vreselijk mijn best deed!

insignia
insignia10 feb. 2015 - 17:11

Kijk zo word ik nooit een goede burger. Ik mijd reclame als de pest en gezien de enorme lange reclameblokken op zog. publieke zenders (NPO) zie ik maar weinig wat daar speelt. Eerlijk gezegd vind ik dat het vertonen van reclamefilmpjes een beetje op indoctrinatie lijkt. Want de zorg verandert is al een verkeerde kreet, de juiste kreet zou kennen zijn: Er wordt zwaar bezuinigd op de zorg want als regering hebben wij andere prioriteiten maar wij wassen witter en daarom doen we het toch goed.

Spelchecker2
Spelchecker210 feb. 2015 - 17:11

Misleiding van zijn burgers is een doodzonde voor een overheid. Als zelfs de overheid haar boodschappen gaat framen dan is het hek in onze samenleving van de dam. Wie framing zaait zal cynisme oogsten!

[verwijderd]
[verwijderd]10 feb. 2015 - 17:11

Toch klopt die slogan wel. Nederland verandert en de zorg wordt eveneens een stuk rottiger.

2 Reacties
lembeck
lembeck10 feb. 2015 - 17:11

Zo bekeken klopt het wel, ja. :(

tomaatnet
tomaatnet10 feb. 2015 - 17:11

Nee, nee.................de zorg VERDWIJNT en daardóór raakt Nederland verrot. Da's de juiste slogan.