Logo Joop
De opiniesite van BNNVARA met actueel nieuws en uitgesproken meningen

Comazuipen is geen spelletje

  •  
22-12-2011
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
60 keer bekeken
  •  
BNNVARA fallback image
'Moet de handel in drankspelletjes verboden worden?'
Ze hebben namen als ‘Drinking roulette’ en ‘Het Biertrechterspel’, spellen die verkocht worden om je alcohol te laten drinken. PvdA-Kamerlid Lea Bouwmeester wil dat ze uit de handel genomen worden. Directeur John Burggraaff van winkelketen Expo voelt daar niets voor.
Luister en kijk liver naar het Joop Debat op Radio 1 bij De Gids FM. Reacties kunnen aan de orde komen in de uitzending.
Bouwmeester ergert zich al tijden aan de spelletjes die aanzetten tot comazuipen. De minister van Volksgezondheid voelde er wel voor om in actie te komen tegen het vermaak dat vooral onderen jongeren populair is. Een verbod is lastig omdat de spellen zonder alcohol worden verkocht. Burggraaff zei in Trouw: “Je kunt het wel verbieden, maar je houdt die jongeren toch niet tegen.” Maar moet je de spellen dan wel verkopen?
Lees hieronder het stuk van Lea Bouwmeester:
Drankspellen
Enige tijd geleden heb ik op een zuipcamping in Zandvoort geslapen.  In mijn rol als volksvertegenwoordiger, wel te verstaan. Daar hebben jongeren mij uitgelegd hoe je heel snel compleet lam (dronken) wordt door middel van een zelfgefabriceerde biertuit. Zo snel mogelijk dronken worden, soms met comazuipen als doel. Dit voorbeeld geeft aan hoe belangrijk het is om jongeren weerbaar te maken tegen de verleiding van teveel zuipen. Het zuipgedrag is namelijk niet alleen slecht voor jongeren zelf, maar de hele samenleving heeft er last van.
Politiek, ouders, maar ook alcoholproducenten hebben de handen ineen geslagen om jongeren van de drank te houden. De eerste stappen zijn gezet. Daarom is er net een nieuwe drank en horecawet door de Tweede Kamer met strengere regels om koop door en verkoop aan jongeren te voorkomen. Ook worden ouders, als eerste verantwoordelijke, terecht flink aangesproken. Samen op naar de norm ‘geen 16, geen druppel’ en je klemzuipen ook niet.
Wat schetst onze verbazing? De Expo ziet handel in zuipjeugd. De expo stimuleert jongeren dit spel te spelen, door de biertuit te verkopen. ‘Dan hoeven jongeren zelf niet te knutselen’. Expo geeft dus het signaal af dat dit zuipgedrag leuk en normaal is. Dat is duidelijk op de verpakking van de biertuit te zien en lezen. De expo wil dus geld verdienen aan zuipjeugd. ‘Handel in comazuipen’ noem ik dit. Ik vind het walgelijk! Gelukkig is de hele Kamer en de Minister van VWS het met ons eens. De producent van de biertuit is inmiddels gestopt, maar Expo wil door.
Natuurlijk is er altijd een eigen verantwoordelijkheid voor jongeren en hun ouders. Maar die hebben verkopers ook. Expo neemt deze duidelijk niet, geld verdienen is het enige wat blijkbaar telt.

Meer over:

opinie, leven
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.