Joop

Miljoenen in actie tegen klimaatverandering

  •  
20-09-2019
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
48764764421_81e0632d4e_o

© cc-foto: Takver https://flic.kr/p/2hibawn

Update 22:30:
Over de hele wereld hebben meer dan 4600 demonstraties plaatsgevonden. Het is naar verluidt het grootste klimaatprotest uit de geschiedenis. In Londen verzamelden zich 100.000 demonstranten, in Edinburgh 20.000 en ook in andere Britse steden gingen stakende scholieren en medestanders de straat op. In Duitsland vonden 400 demonstraties plaats met naar schatting 1 miljoen deelnemers, waaronder een protest met 80.000 deelnemers in Berlijn. De Duitse regering heeft tientallen miljarden toegezegd in de strijd tegen klimaatverandering. In Brussel verzamelden zich 15.000 betogers. In New York een kwart miljoen.
Eerder: Op het oostelijk halfrond zijn honderdduizenden scholieren en studenten de straat opgegaan om met een staking klimaatmaatregelen te eisen. De demonstranten willen dat er over tien jaar, in 2030, geen CO2 meer wordt uitgestoten.
Aan de vooravond van een VN-top wordt er een week lang actie gevoerd tegen de lakse houding van regeringen en politici door een generatie die te maken gaat krijgen met de ingrijpende gevolgen van het opwarmen van de aarde. Het protest begon vandaag op de Pacifische eilanden. Op Kiribati, een eilandrepubliek in Oceanië met ruim 100.000 inwoners die over 25 jaar onder water raakt door het stijgen van de zeespiegel, lieten scholieren weten te willen strijden in plaats van te zinken. Vervolgens kwamen in Thailand, Nieuw-Zeeland en Australië demonstranten op de been.
Alleen al in Australië wordt het aantal deelnemers op 300.000 geschat , verdeeld over 110 gemeenten. Het werelddeel gaat een hete zomer tegemoet waarbij er ongekend hevige bosbranden worden verwacht. Australië is tegelijkertijd in hoge mate verantwoordelijk vor de opwarmingsproblemen. Het land is de grootste exporteur van steenkool en vloeibaar aardgas.
Drijvende kracht achter het wereldwijde protest is de 16-jarige Zweedse scholiere Greta Thunberg die als eerste wekelijks begon te staken om de toekomst van haar en volgende generaties te redden. Er worden demonstraties in meer dan 150 landen verwacht. In New York leidt Greta zelf een klimaatmars.
Politici keren zich tegen het protest. De Australische vicepremier Michael McCormack van de conservatieve en plattelandspartij National Party liet blijken het concept staking niet te vatten: “Dit soort bijeenkomsten moeten in het weekend gehouden worden zodat ze het bedrijfsleven niet verstoren, de scholen niet verstoren, de universiteiten storen.” Zijn regering die de belangen van de fossiele industrie dient tracht de bevolking wijs te maken dat de keuze gaat tussen banen of CO2-uitstootbeperkingen.
In Indonesië protesteerden stakende scholieren tegen het platbranden van de tropische wouden. In Thailand werd de regering opgeroepen een klimaatnoodtoestand uit te roepen. In China zijn alle klimaatprotesten verboden.
cc-foto: Takver

Praat mee

Heb je een vraag, suggestie of wil je gewoon iets kwijt? Dat kan hier. Lees onze spelregels.

avatar

Reacties (78)

Samen Delen
Samen Delen23 sep. 2019 - 8:15

Er hebben zich volgens de wetenschappers het onderzoeken enorme zeer drastische veranderingen voorgedaan op aarde niet echt lang geleden die in Afrika begonnen. Zo was tot zo'n 5000 jaar geleden heel Afrika bedekt met tropische regenwouden. De grootste meren ter wereld en enorme lange rivieren bevonden zich op dat grote continent. Die rivieren liepen toen van Oost naar West. Dat ziet men nu via speciale satelliet scan technieken. Hele steden worden nu ontdekt onder het Sahara woestijn zand. Men weet nog niet wat de oorzaak is van die enorme veranderingen die mogelijk veroorzaakt werden door een toenmalige snelle klimaatverandering. Er is informatie over te vinden, b.v. in deze documentaire waar archeologen er over spreken: "How The Sahara Desert Was Made - It Used To Be Green - Full Documentary" https://www.youtube.com/watch?v=LIAkJg8knTI Meer informatie is te vinden door b.v. deze zoekterm te gebruiken voor meer video materiaal hierover: what scientist dicovered under the sahara

2 Reacties
Samen Delen
Samen Delen23 sep. 2019 - 9:12

PS: De laatste grote geologische en klimaatverandering die de hele wereld beïnvloedde vond plaats tussen 5,500 - 6,000 jaar geleden, en voltrok zich over een zeer korte periode van 100 - 200 jaar. Over die steden die ontdekt worden onder het zand van de Sahara zijn andere documentaires te zien door het zoeken met de titel die ik onderaan mijn bovenstaande post schreef.

Samen Delen
Samen Delen23 sep. 2019 - 9:28

PPS: Ik had slechts een stuk van die documentaire gezien toen ik hierboven schreef dat men de oorzaak van die snelle maar zeer drastische veranderingen in het landschap en het klimaat op het Afrikaanse continent nog niet kende. Maar het blijkt te maken te hebben met het "wobbelen" van de aarde ten opzichte van de zon.

[verwijderd]
[verwijderd]23 sep. 2019 - 6:31

--- Dit bericht is verwijderd —

1 Reactie
DanielleDefoe
DanielleDefoe23 sep. 2019 - 11:31

Technische middelen werkten nog wel bij het ozon-gat maar het zou kunnen dat we nu aan andersoortige maatregelen toe zijn. Demonstreren is makkelijker.

hanzeboog2012
hanzeboog201223 sep. 2019 - 5:43

Het is een positieve revolutie. Vreedzaam en bedoelt om vele mensen in de wereld bewust van te maken dat de tijd met fossiele brandstoffen heel geleidelijk zal eindigen. Maar het is erg complex. Hoe goed bedoelt ook. Het zal vele jaren duren voordat we schonere technieken ontwikkeld hebben. Als we onszelf konden voorzien via schone energiebronnen hadden we het vast al gedaan. Al was het maar dat we dan politiek niet afhankelijk zijn van vervelende landen zoals Saoedi-Arabië, Rusland. En we willen best meewerken aan een schonere milieu. Maar het mag ons niet in onze portemonnee raken. Die offer willen we niet doen. Op die sentiment speelt Baudet handig op in. Maar die demonstraties zal wel het begin van een proces voor een schonere wereld. Veel meer mensen zijn bewust dat het zo niet langer kan. En dat de mensheid moet werken aan een schonere wereld. En dat is winst.

Maxim2
Maxim222 sep. 2019 - 11:37

Mijn zoon ging vorig jaar ook staken voor het milieu. De hele klas in actie. Maar toen ik ze vroeg of ze bereid waren hun mobiele telefoon in te leveren voor een beter milieu was het het unaniem 'nee'. Terwijl deze aantoonbaar een enorme bijdrage levert aan de CO2 uitstoot. We doen rietjes in de ban in het westen maar protesteren niet en masse en onophoudelijk bij de ambassades van China en Indonesië die met respectievelijk 8.8 en 3.2 miljoen ton per jaar veruit de grootste plastic-in-de-zee-dumpers ter wereld zijn. Mij bekruipt een enorm gevoel van hypocrisie bij deze acties. De schijn van een verontwaardigde generatie die het zo goed hebben dat ze de opwarming van de aarde aangrijpen om het te vertalen naar een aanslag op hun generatie. En ondertussen zelf continue de wereld om vliegen voor de volgende batterij Insta foto's, de nieuwste telefoon 'nodig' hebben, en schaamteloos een stroom modetrends volgen. Allemaal geproduceerd in Azië met een enorme CO2 bijdrage tot gevolg. En maar klagen en de schuld voor de opwarming bij een ander leggen. En actie eisen, anders staken ze. Zouden ze dat maar eens doen...

2 Reacties
Katootje2
Katootje222 sep. 2019 - 15:02

Ja, wij moesten het nog doen met een telefoon met een draadje. Dat had ook zijn voordelen, want dan konden ze nooit bellen met de vraag waar je uithangt en waarom je weer te laat thuis bent. Dus als ik jouw zoon was dan zou ik hem op strategische momenten gewoon lekker thuis laten. Dat gezeur altijd. China en Indonesië zijn al begonnen de rotzooi terug te sturen. Nu Afrika nog en we kunnen heel Nederland een meter ophogen in de strijd tegen het water.

OlavM
OlavM23 sep. 2019 - 9:25

@ Maxim: Zie mijn reactie hieronder op: Gerrit338 23 september 2019 at 07:35

OlavM
OlavM22 sep. 2019 - 11:10

-“There’s no Planet B” -“Saving the planet is more important than classes” Helemaal waar. Fantastisch, toch? Wat kunnen leerlingen beter leren dan deze massale internationale actiesamenwerking? We kunnen hoop putten uit deze bewuste jonge generaties.

3 Reacties
Gerrit338
Gerrit33823 sep. 2019 - 5:35

Leest u ook de reactie van @Maxim 22 september 2019 at 13:37 nog eens door. Ze zijn inderdaad allemaal bezig met elkaar aan het protesteren, maar ze willen er helemaal niets voor op geven. Ja, lekker demonstreren (=leuk, = gezellig), want dat staat zo goed op hun Insta of andere socials. Of staken (=niet naar school) voor het goede doel. Maar toch na de demonstratie even naar de McDonalds om te eten (met zo'n handig rietje).

Samen Delen
Samen Delen23 sep. 2019 - 9:19

Over rietjes gesproken, ik heb een vage herinnering aan rietjes gemaakt van riet, lang geleden toen ik als kind in Spanje woonde. Later verschenen er papieren rietjes, die met iets bedekt waren of waar iets doorheen gemixt was wat ze stevig maakten ook in drankjes Maar plastic was goedkoper toen dat beschikbaar kwam... dus meer winst voor de rietjesmakers.

OlavM
OlavM23 sep. 2019 - 9:23

@ Gerrit338: Die reactie van Maxim (en van jou dus) vind ik nogal goedkoop. Gemakzuchtig afgeven over het (nog niet helemaal) consequente gedrag van jongeren, b.v. wat betreft mobieltjes, die daartoe in de eerste plaats door oudere generaties zijn aangezet, uit winstzucht van de oudere producenten (ook van mode enz.) en hun verlangen naar controle van die jongeren! In plaats van toe te juichen dat veel jongeren zich wel degelijk zorgen maken om de planeet, het klimaat en het milieu, en dat van harte steunen! Natuurlijk moet nog heel veel gebeuren om passende ingrijpende maatregelen te nemen consequenter te leven, maar dat geldt net zo goed voor oudere generaties die nog maar moeilijk afstand kunnen doen van hun relatief luxe leven en b.v. veelal nog veel vlees eten. Zoals velen zeggen: de huidige generaties zijn de laatste die er nog wat aan kunnen doen. Ouderen als jij verzinnen intussen excuses om het zelf er maar bij te laten. zitten ....

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 sep. 2019 - 1:39

Jong geleerd, oud gedaan. Oud leert nooit van jong.

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 sep. 2019 - 1:28

Ik las even: grootste klimaatprofeet verovert de wereld. Ze doet goed werk.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser21 sep. 2019 - 21:44

Vanaf vandaag ga ik iedere dag staken voor het klimaat!

johannn2
johannn221 sep. 2019 - 16:47

De Australische vicepremier Michael McCormack zet banen tegenover het behoud van het milieu. Áls hij het eerste al werkelijk beoogt, hij kiest er in ieder geval voor om geen boodschap te hebben aan het milieu. M.n. tegen politici als hij gaat deze - overigens nog lang niet beëindigde - klimaatstaking. . .

Gambardella
Gambardella21 sep. 2019 - 13:20

Nou, mensen, het zal mijn tijd wel duren. Alhoewel bomen planten altijd een goed idee is (zet dat voldoende zoden aan de dijk?).

4 Reacties
LaBou
LaBou 21 sep. 2019 - 15:47

Dat schijnt Louis XIV ook te hebben gezegd.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 sep. 2019 - 15:55

Nou, mensen, het zal mijn tijd wel duren. The issue in a nutshell.

OlavM
OlavM22 sep. 2019 - 11:54

@ LaBou: Inderdaad: "après nous le déluge."

LaBou
LaBou 23 sep. 2019 - 9:03

@OlavM: en kijk eens waar dat uireindelijk toe geleid heeft voor zijn opvolgers.

Mat C.H. Visser
Mat C.H. Visser21 sep. 2019 - 13:02

Van mij mogen ze iedere dag staken, er kan niet genoeg gestaakt worden voor het klimaat!

Aurora01
Aurora0121 sep. 2019 - 11:10

Mocht dit kabinet besluiten om de maximum snelheid terug te draaien naar 100 km/u dan wil ik voorstellen dat Melanie Schultz van Haegen alle 130 km/u borden omwisselt voor 100 km/u borden. Bij ieder bord hoor ik haar graag "vroemmmmmmm" mompelen.

3 Reacties
Frits Jansen
Frits Jansen21 sep. 2019 - 16:38

Als ik met de handen los en een slok op met 160 km/u door het land race zing ik soms ook "vroem" Jammer dat de NS zo vreselijk is anders zou ik nog vaker met de trein rijzen.

Hexa
Hexa22 sep. 2019 - 12:32

Ik reis dagelijks met de trein. Ik mijd de scholieren treinen, en dan gaat het prima. Autorijden vind ik tijdverspilling.

Joe Speedboot
Joe Speedboot22 sep. 2019 - 20:31

'Jammer dat de NS zo vreselijk is anders zou ik nog vaker met de trein rijzen.' Ik heb mijn auto een tijdje terug weggedaan, om ze in te ruilen voor OV en zo nu en dan Greenwheels. Na jaren auto en nu bijna 1 jaar zonder ben ik nog steeds aangenaam verrast door de helemaal niet zo slechte kwaliteit van het NL'se OV. Plus ik hou een paar honderd Euro over in de maand.

korheiden2
korheiden221 sep. 2019 - 9:47

Indrukwekkend, dat is zeker. Maar in een land als China mocht niet worden gedemonstreerd. De huidige regering in de VS werkt ook niet bepaald mee. We zullen gaan zien dat er landen zijn die zich inspannen om de CO2-uitstoot naar beneden te krijgen, zoals deze week Duitsland dat aan ferme beprijzing van CO2 gaat doen. Dat is mooi, de EU vervult wellicht een voortrekkersrol. Helaas is dit allemaal van zeer beperkte invloed. Het klimaat warmt op en we zullen moeten dealen met de gevolgen daarvan.

3 Reacties
Oki Doki
Oki Doki21 sep. 2019 - 11:30

Dat is nogal een open deur, dat weet iedereen wel denk ik maar het belangrijkste is dat de opwarming zo beperkt mogelijk blijft zodat je niet met nog meer hoeft te dealen dan nu al het geval is.

ton14024
ton1402421 sep. 2019 - 11:37

Vergeet niet dat juist voor Nederland die gevolgen zeer groot zullen zijn.

johannn2
johannn221 sep. 2019 - 16:59

kor, Je noemt het een en ander, dat je vervolgens van zeer beperkte invloed verklaart. Nu al, van tevoren. Maar Greta Thunberg was ook van zeer beperkte invloed... tot anders bleek. Zij was een katalysator. Vernieuwingen hebben voortrekkers nodig. Er zijn initiatieven nodig. Om die lange weg op te gaan, om weer andere initiatieven te stimuleren, om na te volgen. Het gaat niet aan om de genoemde initiatieven al bij vóorbaat te disqualificeren. We zullen hun invloed zien, later. Ik heb begrepen dat jij het milieu alvast bij het grofvuil hebt gezet. Jou heeft deze grote demonstratie in ieder geval niet bereikt. .

prgrssf
prgrssf21 sep. 2019 - 8:19

En gelijk hebben ze!

JanB2
JanB220 sep. 2019 - 23:29

Beter laat dan nooit.

Karingin
Karingin20 sep. 2019 - 22:17

Het nieuwe slechtse credo: staken en demonstreren zijn theoretisch gezien een democratisch recht, maar wel in je eigen tijd en zonder dat iemand er last van heeft.

4 Reacties
Mark Huysman
Mark Huysman21 sep. 2019 - 7:05

Ja want we willen natuurlijk niet dat regeringen en bedrijven enige druk gaan voelen. Ogen en oren dicht, kop in het zand, niks aan de hand.

Quint2
Quint221 sep. 2019 - 16:14

Valt weinig te bereiken wanneer stakingen de economie/vrije verkeer blokkeren en zo doende voorkomen dat mensen naar hun werk kunnen of ondernemers klanten kunnen bedienen.

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 sep. 2019 - 1:42

@quint Dat is toch net de bedoeling van dit soort acties? Je wil aandacht vragen en zorgen uiten, en dat lukt zo toch prima? Nee, ze hebben het klimaatprobleem niet opgelost.

OlavM
OlavM22 sep. 2019 - 11:52

Ja, want stel je voor dat je er niet onderuit komt conclusies te moeten trekken, ook voor jezelf.

Somsweetikhetbeter
Somsweetikhetbeter20 sep. 2019 - 16:49

Kan wel een stukkie met die Australische vice-premier mee gaan, moet ik bekennen. Als de motivatie écht uit de tenen komt - en daar twijfel ik al wat aan - dan werd de vrije zaterdag of zondag geofferd. Benieuwd wat dat aan opkomst had opgeleverd, overigens... Het is nu zoiets als een gezellig, vrijblijvend schoolreisje. @TomMeijer: 'Idiotie'? Waarom? Moeten die kiddo's bij alles wat ze dwars zit of tegen staat tijdens schooltijd met spandoeken en leuzen de straat op? Hek lijkt me dan wat van de dam...

9 Reacties
LaBou
LaBou 20 sep. 2019 - 20:42

Gelukkig zijn er meer die Greta Thunberg kunnen volgen. Protesten hebben alleen zin als ze ook gezien worden. En dat gebeurt niet als jouw voorstel m.b.t. het tijdstip wordt gevolgd.

Karingin
Karingin20 sep. 2019 - 22:09

Ja staken doe je op je vrije dag natuurlijk. Dat zal indruk maken. Tss. Wat betreft die motivatie om op te komen voor het redden van de planeet; die ontbreekt bij jou blijkbaar helemaal. Je bent betweterig, maar je weet helemaal nix beter. Ikkijklieverweg zou een betere nick zijn.

ton14024
ton1402420 sep. 2019 - 22:35

Ze lijken zich te storen aan het verstoren van bedrijfsleven, scholen en universiteiten. Vreemd dat ze zich niet storen aan het verstoren van biodiversiteit, luchtkwaliteit en klimaatstabiliteit maar wel aan rentabiliteit.

JasDon
JasDon21 sep. 2019 - 8:02

Juistem, laat ze maar eens in het weekend actief worden. Gewoon elk weekend staken, het kan! Opleidingen worden niet geraakt en alle voetbal, hockey en tennisvelden zijn dan een stuk leger. Paps en mams hebben tijd om het vervoer naar stakingslocatie te regelen en andere mensen hebben meer tijd om aandacht te geven aan de stakingsactiviteiten. Heel de staking van gisteren is aan mij voorbij gegaan, maar politici zullen zich hier wel weer goed mee hebben kunnen profileren.

Tom Meijer
Tom Meijer21 sep. 2019 - 11:20

Idiotie omdat de essentie van een staking is dat je dat juist niet in je vrije tijd doet. Vind je het niet treurig dat je dat nog uitgelegd moet worden? En "bij alles wat ze dwars zit", waar leidt U dat in vredesnaam uit af. Alsof dit onderwerp het zoveelste akkefietje is. Je laat je wel in de kaart kijken zeg.

Joe Speedboot
Joe Speedboot21 sep. 2019 - 19:30

'Als de motivatie écht uit de tenen komt ' Wat een suf argument! Door het op een schooldag te doen komt het extra in de picture te staan. Het feit dat jij aan de motivatie twijfelt laat zien dat het je eigenlijk geen zak kan schelen. Het feit dat ze niet in het weekend demonstreren gebruik je als onzin argument dat ze niet betrokken zouden zijn gebruik je ze bewust om ze in een kwaad daglicht te zetten. Veel volwassenen hebben nogal de neiging te denken dat het allemaal wel mee zal vallen met de gevolgen van klimaatverandering omdat ze zich nauwelijks serieus inlezen, het zich niet kunnen voorstellen en ze voor die tijd toch de pijp uit zijn. Het zal mijn tijd wel duren, kan je hier ook lezen. Zeker wat slimmere kinderen en dito volwassenen snappen dondersgoed dat we met een zeer bedreigend probleem zitten, en dat NU handelen noodzakelijk is willen we het tij nog een beetje keren.

stokkickhuysen
stokkickhuysen22 sep. 2019 - 2:40

@dussomsookniet Dit is 1 van die momentjes. En als de demonstraties in het weekeinde waren gehouden was je wel onder de indruk geweest? Daar twijfel ik dan weer aan.

OlavM
OlavM22 sep. 2019 - 11:50

@ Somsweetikhet beter: ...maar dit keer zeker niet. Juist actie voeren tijdens werk- of leertijd heeft de meeste impact. Dat maakt juist de urgentie duidelijker. Bovendien, zoals sommigen het formuleerden: “Saving the planet is more important than classes.”

kweenie2
kweenie223 sep. 2019 - 8:30

Afhankelijk van hoeveel mensen er op komen draven kan een demonstratie in het weekend ook effectief zijn. Als je een miljoen man naar het Malieveld of het Museumplein krijgt, maakt het weinig uit of het maandag of zondag is. Mij maakt het niet zoveel uit, ze mogen van mij staken/demonstreren tijdens de werkweek of in het weekend. Recht op demonstratie is een fundamenteel recht in een democratie, daar moet je niet te moeilijk over doen.

Hexa
Hexa20 sep. 2019 - 16:41

Een enorm succes, Berlijn, New Delhi, Islamabad, Dublin, miljoenen mensen op de straat. Er zijn wat zuurpruimen die mopperen over een gemiste schooldag, alsof je wat aan school hebt als de klimaatverandering in dit tempo doorgaat.

3 Reacties
Farik
Farik21 sep. 2019 - 5:53

Ja, Hexa, het protesteren van de jeugd op de straten was een enorm succes. Maar in de meeste landen werd het gedaan door tieners die liepen op merkschoenen en met een smartphone in hun broekzak. Koopgedrag is een machtsfactor van groot belang; ook in de strijd tegen klimaatverandering. Ik kan daarom alleen maar hopen dat het niet bij wat schreeuwen op straat blijft, maar ik ben bang van wel.

JasDon
JasDon21 sep. 2019 - 8:03

Net zoveel als je aan je weekenden hebt als de klimaatverandering in dit tempo doorgaat?

Hexa
Hexa21 sep. 2019 - 17:17

Farik, die jonge mensen zijn de politici van morgen. Wat we missen is groen rechts, ook zijn er rechtse mensen die groen wilen stemmen. Die leemte gaat opgevuld worden. Groene politiek heeft in Europa de toekomst.

Tom Meijer
Tom Meijer20 sep. 2019 - 11:45

“Dit soort bijeenkomsten moeten in het weekend gehouden worden zodat ze het bedrijfsleven niet verstoren, de scholen niet verstoren, de universiteiten storen.” Mensen die zo denken zijn de idiotie nabij.

7 Reacties
Hemk
Hemk20 sep. 2019 - 13:32

Vertaalt: 'Wees minder irritant zodat we de protesten rustig kunnen negeren'

itsme3
itsme320 sep. 2019 - 14:16

Waarom? Wat is er mis mee om in je eigen tijd te protesteren. Overigens, als afwezigheid niets te maken heeft het werk of onderwijs dan is het geen staken maar gewoon spijbelen of ongeoorloofd afwezig zijn.

Pjotr Kropotkin
Pjotr Kropotkin20 sep. 2019 - 16:49

Beste Itsme, Uw opmerking is niet erg zinvol. Tijdens mijn arbeidsleven hebben we een enkele gestaakt voor betere arbeidsvoorwaarden. Dat ging altijd in de tijd van de werkgever. Zouden wij dat in onze vrije tijd hebben gedaan dan schoot de werkgever in de lach om zoveel onnozelheid. Wil je iemand raken, dan moet het hem of haar z'n tijd ontnemen. Zoveel is zeker.

ton14024
ton1402420 sep. 2019 - 17:17

´´Overigens, als afwezigheid niets te maken heeft het werk of onderwijs dan is het geen staken maar gewoon spijbelen of ongeoorloofd afwezig zijn.´´ En dan krijg je straf, mag je niet meer uit de ruif meeëten en hoor je niet meer bij ons. Dan zijn wij onwrikbaar en hardvochtig en laten we jou vallen als een baksteen. Creperen zul je, net als jouw planeet.

JanB2
JanB220 sep. 2019 - 23:30

Laat dat "nabij" maar weg.

Tom Meijer
Tom Meijer21 sep. 2019 - 11:28

Itsme. Wat is doel en essentie van een staking? Waarom zo uit de hoogte over de intenties van scholieren. Naar school is zoiets als "Befehl ist Befehl"? Scholieren moeten volgens jou maar nergens echt over nadenken, laat staan dat ze een eigen mening over hun toekomst zouden mogen hebben. Dat stadium zijn we voorbij.

OlavM
OlavM22 sep. 2019 - 11:24

@ TomMeijer: Wat mij betreft zijn ze de idiotie....voorbij.

Sam V
Sam V20 sep. 2019 - 10:16

Nul, niks, nada demonstratie in China. Veel plezier met je vrije dag in de rest van de wereld.

4 Reacties
ton14024
ton1402420 sep. 2019 - 17:25

Veel plezier met je vrije dag in de tijd die rest van de wereld.

Sam V
Sam V20 sep. 2019 - 21:01

@Ton, helaas. Ik was gewoon aan het werk. Ik weet het, stom van me. Ik kan natuurlijk beter de rest van mijn leven klimaatstaken. Zal mijn gezin blij mee zijn.

Stuurman aan wal
Stuurman aan wal21 sep. 2019 - 9:54

@Ton14024, het lijkt me sowieso een goed idee om te genieten van de tijd die je hebt. Immers, leven is eindig: je eigen leven, de mensheid, al het leven op aarde.

Oki Doki
Oki Doki21 sep. 2019 - 11:40

Stuurman aan wal Ja, laat anderen maar actie ondernemen en dan ga jij maar lekker zitten genieten.

I am Legion
I am Legion20 sep. 2019 - 10:12

Er zijn zeker partijen die de bevolking op onterechte gronden wijsmaken dat de keuze gaat tussen banen of CO2-uitstootbeperkingen maar dat betekent niet dat er niet ook terechte gronden zijn die door anderen naar de bevolking gecommuniceerd worden. Er is namelijk geen sprake van één enkelvoudige keuze maar een veelvoudige die op veel verschillende gebieden bekeken kan en vaak moet worden ondanks dat het eenduidige doel van vermindering van kwalijke uitstoot enkelvoudig is. Tegelijkertijd zijn er dan ook nog partijen, vooral vanuit de klimaatbeweging, die de bevolking wijsmaken dat een en ander alleen door een rigoureuze hervorming van de huidige politiek-economische inrichting van samenlevingen nodig is gericht tegen marktwerking en kapitalisme naar een overwegend linkse koers. Dat is kort samengevat de Naomi Klein-doctrine waarmee de klimaatbeweging op een dogmatisch ideologische manier door bevangen is. Wie niet voor Naomi Klein is, is tegen haar, en dat kis nu precies het probleem. Dat wordt hier mooi uitgelegd: https://decorrespondent.nl/1989/wie-niet-voor-naomi-klein-is-is-tegen-haar-en-dat-is-nu-precies-het-probleem/47001780540-9a783ce6 Zoals daarin uitgelegd en ook door veel meer andere terzake kundigen zonder politieke belasting is de vrije markt slechts gereguleerd door hen door regeringen gestelde doelen en kaders zoals bewezen bij veel andere grote uitdagingen eerder al meer in staat deze te bereiken dan welk systeem dan ook heeft kunnen laten zien.

12 Reacties
Tom Meijer
Tom Meijer20 sep. 2019 - 11:48

En dit vind je allemaal zo belangrijk dat je waar het om gaat laat ondersneeuwen?

I am Legion
I am Legion20 sep. 2019 - 14:04

Nee Tom. Ik wil juist waar het om gaat, bestrijding van door mensen veroorzaakte klimaatverandering en daarnaast vernietiging van natuur, milieu, en biodiversiteit wat niet één op één hetzelfde is, niet laten ondersneeuwen door dogmatisch ideologische motieven met een doel een linkse agenda te bedienen.

ton14024
ton1402420 sep. 2019 - 16:47

Ja joh, laten we vernietiging van natuur, milieu, en biodiversiteit los zien van klimaatverandering. We gebruiken toch ook niet één schoonmaakmiddel voor het hele huis.

Joe Speedboot
Joe Speedboot20 sep. 2019 - 20:56

'wat niet één op één hetzelfde is' Klimaat en natuur hebben alles met elkaar te maken! Het ontgaat je blijkbaar volkomen dat het samen een uiterst geraffineerd systeem is wat maakt dat we überhaupt kunnen leven op aarde. Een systeem wat we ondanks het feit dat we het nog nauwelijks snappen, als een kudde op hol geslagen sprinkhanen in een paar honderd jaar aan het slopen zijn. Natuur gaat wel door, dat doet ze al miljarden jaren langer dan de mens..

Woeki Hypo
Woeki Hypo20 sep. 2019 - 23:51

@I am Legion, 20 september 2019 at 12:12, @I am Legion, 20 september 2019 at 16:04, “ … niet laten ondersneeuwen door dogmatisch ideologische motieven met een doel een linkse agenda te bedienen.” Wat is er politiek neutraal aan een politiek neutrale klimaat transitie in een extreem niet politiek neutrale eenzijdige neoliberale maatschappij? Een politiek neutrale klimaat transitie is het bedienen van een extreem (economisch of elitair) rechtse agenda met dogmatisch ideologische motieven en dus niet politiek neutraal. Woeki Hypo is gematigd liberaal.

Tom Meijer
Tom Meijer21 sep. 2019 - 11:37

@I am Legion. Ik kan bij uitzondering Woeki Hypo citeren: "Een politiek neutrale klimaat transitie is het bedienen van een extreem (economisch of elitair) rechtse agenda met dogmatisch ideologische motieven en dus niet politiek neutraal." Het komt erop neer dat als je écht iets aan dit probleem wilt doen, dat je door een rechtse klimaatmaffia vanzelf in de 'linkse' hoek wordt gedrongen. Dat komt vooral omdat links door een groot deel van rechts als iets smerigs wordt gezien. Het zal wel toeval zijn dat ik dergelijke meningen de laatste tijd regelmatig langs zie gaan.

stokkickhuysen
stokkickhuysen21 sep. 2019 - 16:03

Iamlegion Ik wil juist waar het om gaat, bestrijding van door mensen veroorzaakte klimaatverandering en daarnaast vernietiging van natuur, milieu, en biodiversiteit wat niet één op één hetzelfde is, niet laten ondersneeuwen door dogmatisch ideologische motieven met een doel een linkse agenda te bedienen. Ik heb het even door de vertaalcomputer gehaald: wat je bedoelt is: Links heeft gelijk, maar ik ben rechts en kan dat dus niet zeggen.

MountEverest
MountEverest21 sep. 2019 - 20:19

Ik denk dat we beide moet doen: techniek inzetten en onze leefwijze aanpassen. Zolang dit maar binnen de democratische spelregels gebeurd. Ik vind het allemaal prima, zolang er maar geen klimaatdictatuur ontstaat die onze hele maatschappij op de schop wil nemen. Ik ben nogal bang voor mensen die de noodtoestand uit willen roepen en "verregaande maatregelen" willen nemen en ons zo een Spartaanse levenswijze willen opdringen. Enkele zaken waar nu al aan gewerkt kan worden zijn herbebossing en het tegengaan van voedselverspilling.

OlavM
OlavM22 sep. 2019 - 11:22

Grote kapitalistische concerns zijn per definitie bijna uitsluitend gericht op winstmaximalisatie, welke nadelige gevolgen dat streven ook voor het grootste deel van de bevolking, het milieu en de natuur heeft. Het is een simpele, maar onontkoombare waarheid, die door rechtse houwdegens tegen alle beter weten in en tot in het absurde nog steeds hardnekkig wordt ontkend. De zowat heilig verklaarde neoliberale ideologie van concurrentie en marktwerking dient hun hierbij de smeerolie. Binnen het kapitalistische systeem als zodanig zijn geen werkelijk duurzame resultaten te behalen als het gaat om behoud van de aarde. Wat rechtse ideologen, politici enz. ook beweren.

Woeki Hypo
Woeki Hypo22 sep. 2019 - 15:31

@OlavM, 22 september 2019 at 13:22, 1 Volgens mij kan / moet men o.a. onderscheid maken tussen rechts (liberaal) en links (sociaal) kapitalisme en een kapitalisme van een midden. 2 De winst- of opbrengstmaximalisatie of de kostenminimalisatie / permanente bezuinigingen (zonder meer: bijvoorbeeld niet voldoende rekening houden met mensen of levende wezens) zijn dan vormen van extremisme van het rechts kapitalisme. Vroeger heette dat uitbuiting (met onderdrukking (o.a. volledige concurrentie)). Daarom spreek ik bij neoliberalisme of de neoklassieke theorie (marginalisme) ook van extremisme of van extreem (economisch) rechts. 3 Het streven naar winst (rendement) loopt via groei parallel met het streven naar meer macht (ook een rechtse hobby). Groei is dus ook een vraagstuk van macht (internationaal of nationaal). Woeki Hypo.

kweenie2
kweenie223 sep. 2019 - 8:49

@OlavM Dat ben ik niet met je eens. Je zou makkelijk ook hetzelfde kunnen zeggen over voedselveiligheid. Maar feit is dat ons kapitalistische systeem, met de juiste checks and balances vrijwel perfect in staat is ervoor te zorgen dat grote ondernemingen de voedselveiligheid extreem serieus nemen. Ons voedsel is in de basis nog nooit zo veilig geweest om te consumeren (even los van de milieu-effecten). Volgens mij kan dat ook met klimaat, mits je goede regels stelt. Een CO2 belasting, zowel op productie als import stelt ondernemingen voor een voldongen feit, en daar gaan ze, inventieve kapitalisten die ze zijn zo efficient mogelijk mee om. Zelfde kun je voor veel dingen doen. Je moet de bedrijven inkaderen met goede regelgeving. Dat is al gebeurd op het gebied van arbo, op het gebied van product- en voedselveiligheid. Dat kan ook met klimaat. En dat kan zonder helemaal overboord te gaan met een soort links-idealistische blueprint erop te forceren. En reden om dat laatste niet te doen is ook omdat als je dat al lukt het veel en veel langer gaat duren en sommige landen het simpelweg gaan verdommen om mee te doen. Dat kort allemaal tijd die we niet hebben.

OlavM
OlavM23 sep. 2019 - 9:45

@ Woeki Hypo: Het voert me te ver om hier een hele uiteenzetting over de essentie en werking van het kapitalisme op te voeren. In elk geval ben ik het niet eens met jouw indeling in "rechts (liberaal) en links (sociaal) kapitalisme en een kapitalisme van een midden". Het kapitalistische systeem is per definitie in de allereerste plaats gericht op winstmaximalisatie (of volgens sommigen "winstoptimalisatie"). Voor zover sociale maatregelen zijn getroffen zijn die vooral te danken aan de strijd van socialisten en communisten met hun partijen en vakbonden, waarbij historisch gesproken socialisten die de moderne sociaaldemocratie vorm gaven gericht waren en nog zijn op veranderingen binnen het kapitalistische stelsel. Geen enkele belangrijke verandering is het resultaat geweest van de "goedheid" van de heersende klassen. Dit wil allemaal dus niet zeggen dat het kapitalisme zélf, als zodanig, zo gevarieerd is. Integendeel: kapitalisme en sociaal is voor mij zelfs een contradictio in terminis.